Kun itse kerroin omalle tiimille ekasta raskaudestani joskus yli 5 vuotta sitten, mun yhden pidempään talossa olleen alaisen eka kysymys oli, että mitä omistaja sanoi. Siis what, mitä omistaja sanoi?! No, hän oletti automaattisesti, että tuli satikutia - perkele perhevapaalle, ihan kuin se olisi joku synti tai vähintään firman "hyväksikäyttöä" (= sanoitin itse asenteen, ei mulle noin kukaan ole ääneen sanonut). Totta puhuen firman omistaja onnitteli ensimmäisenä raskausuutisesta :) ...ehkä se oli vaan hyvä lovi, kun hänelle myös syntyi samoihin aikoihin eka lapsenlapsi, tai sitten mun vanhemmilla kollegoilla oli väärä käsitys asiasta.
Kun mun toinen raskaus oli kaikkien tiedossa, jotkut vittuilivat "vitsin" varjolla ihan avoimesti, mm. kaikenlaisia perhesuunnittelun epäonnistumis-sutkautuksia sun muuta. Mä en ikinä kokenut että työnantaja, omat esimiehet tai omistaja olisi suhtautunut mun perhevapaisiin negatiivisesti, vaan paskamainen kommentointi tuli aina kollegoilta. Ihan kuin he olisivat olleet jotenkin kateellisia tai katkeria siitä, että "lomailen firman piikkiin". Kun kulttuuri on tuollainen, voi olla miehenä ja isänä aika hemmetin vaikea lähteä niille perhevapaille, koska loppujen lopuksi monet tuntevat vastuuntuntoa ja veljeyttä myös kollegoita ja työnantajaa kohtaan, eivätkä halua "lomailla firman piikkiin". Eikä kaikilla vaan kantti riitä alkaa tapella tai keskustella asiasta sen jälkeen, kun eka vastaus on että no eipä kuule ole ennenkään ollut tapana, sua tarvitaan täällä.
Mun mies väläytti ekan muksun jälkeen ajatusta, että hän voisi jäädä kotiin hoitamaan tyttöä. Kun hän oli tsekannut mikä on hoitovapaakorvaus, mieli muuttui välittömästi. Ei siksi, etteikö tyttö olisi ollut tärkeä, mutta se nyt vaan oli taloudellisesti täysin mahdotonta siinä kohtaa hänelle (aika iso asuntolaina). Onneksi meille järjestyi heti tosi hyvä perhepäivähoitaja. Toisen muksun kanssa olin kotona vähän pidempään (muutaman kuukauden hoitovapaallakin), mutta elin sen ajan täysin säästöillä. Ei olisi onnistunut ilman niitä ollenkaan.