Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitäs muille?
Onko jo uusi vauva jollekulle tulossa (tai edes yritystä)? :) :Heartred

Kimaira :)
Tosi kiva kuulla ja olla linjoilla. Sullahan on tapahtumia....vitsit, uusi työpaikkakin! Onnittelut! :)

Pysytkö samalla alalla, vai jotain ihan eriä?

Meillä oli inssi eilen, että toivottavasti raskaana :) Tilastollinen onnis-% on klinikan mukaan 0.8%. Yritystä takana 6kk....

Suomessa saan hoitoja enää vajaan vuoden, joten kumpa tärppäis ennen sitä:singing:

Onko sulle muuten vauvakuumetta tullut?:rolleyes:

Meillä alkaa kesäloma ensiviikolla...oi, että kun lomaa on jo niin kauan kaivattukin:gen053

Last edited by a moderator:
Kimaira, tämä jää kyllä viimeiseksi lapseksi. Ikää on jo sen verran paljon. Eikä ole kyllä vauvakuumettakaan.

Tässä tulee Sinulle yllättävä kysymys, kun ollaan aika samalla alalla :

Miten koet/näet, että ihmisiä kadulla kohdellaan, kun on parempi puku päällä tai vaan ruma toppatakki?:rolleyes:

Minusta ihmisten käytös muuttuu radikaalisti, sillä olen itse kokeillut "tahalleen" sitä ja aina huomaa suuren eron!

Järki ei useimmilla ihmisillä ollenkaan voita, vaan olettavat, että "rumassa" puvussa esiintyvän olevan automaattisesti köyhä tai vähintäänkin pummi:laughing021

On huvittavaa se, ettei yleisesti ottaen ihmiset osaa ajatella mitään..

Myös esim. kävelykepillä menevä - ontuva mies, rähjäisissä vaatteissa, saattaa olla hyvinkin rikas, vaikka ison firman Tj, vaikka ei aina esiinny sillä tavalla :) Tosiasiassa tätä rähjäistä henkilöä ei kadulla edes noteerata.

Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta suurin osa ihmisistä on vaan valitettavasti liian tyhmiä/yksinkertaisia.

Onneksi kuka vaan voi oppia ja käsittää aina vielä enemmän :)

.

Tässä tulee Sinulle yllättävä kysymys, kun ollaan aika samalla alalla :

Miten koet/näet, että ihmisiä kadulla kohdellaan, kun on parempi puku päällä tai vaan ruma toppatakki?:rolleyes:

.

Pääsääntöisesti ihmiset lienevät aika pinnallisia ja tietty jos ei ihmistä tunne ennalta, ulkonäön perusteella onko lähes pakko tehdä eka arvio. Riippuu varmaan siitäkin missä liikkuu --- jos oikeesti on "hienohelma" ja tuntee arvonsa / haluaa antaa tietynlaisen vaikutelman itsestään, niin tuskin kaupassa käy Kontulan Lidlissä (en edes tiedä onko siellä Lidl) vaan ehkä ennemmin siellä Stockan Herkussa tjsp.

En kyllä kiellä itsekään, etteikö ensivaikutelma tulis usein vedettyä aika hätiköidysti ehkä just sen toppatakin tai paremman puvun perusteella. Johtaako se parempi pukukaan sitten varsinaisesti positiivisempaan mielikuvaan/ensivaikutelmaan -- vaikea sanoa. Mun tuntemat toimarit (ei kovin montaa kyllä tässä otannassa) ei kyllä ihan heti ulkomuodon tai vaatteiden perusteella ole "tj:n näköisiä", mutta kun näkee millä autolla ajaa niin siitä voi jo vetää jonkun johtopäätöksen ;) :joyful:

Meille riittää yksi lapsi tässä iässä. Mä en jaksais enää toista taaperoa enkä halua olla enempää poissa työstä. En nyt mitenkään pidä nykyisestä työstäni, mutta pers aukisena olo riittää. Tai lähinnä haluan omaa rahaa jonka saan kuluttaa miten haluan. Ei tässä missään köyhyydessä oo tarvinnu olla, koska miehellä on ihan hyvät tulot. Hoitovapaa tuki kun ei riitä kuin pakollisiin laskuihin ja kirppisreissuihin.

En varmasti ole kanssanne samalla alalla, mutta voin kertoa, että olen niin puusilmä että en huomaa, mitä ihmisillä on päällä tai millaisella autolla ajaa. Huomaan kyllä jos joku haisee pahalle =hajusteille tai jos auto pitää meteliä.

Pääsääntöisesti ihmiset lienevät aika pinnallisia ja tietty jos ei ihmistä tunne ennalta, ulkonäön perusteella onko lähes pakko tehdä eka arvio. Riippuu varmaan siitäkin missä liikkuu --- jos oikeesti on "hienohelma" ja tuntee arvonsa / haluaa antaa tietynlaisen vaikutelman itsestään, niin tuskin kaupassa käy Kontulan Lidlissä (en edes tiedä onko siellä Lidl) vaan ehkä ennemmin siellä Stockan Herkussa tjsp.

En kyllä kiellä itsekään, etteikö ensivaikutelma tulis usein vedettyä aika hätiköidysti ehkä just sen toppatakin tai paremman puvun perusteella. Johtaako se parempi pukukaan sitten varsinaisesti positiivisempaan mielikuvaan/ensivaikutelmaan -- vaikea sanoa. Mun tuntemat toimarit (ei kovin montaa kyllä tässä otannassa) ei kyllä ihan heti ulkomuodon tai vaatteiden perusteella ole "tj:n näköisiä", mutta kun näkee millä autolla ajaa niin siitä voi jo vetää jonkun johtopäätöksen :wink :joyful:

Kimaira :) Kiitos näkemyksistä! Tiesin, että käsität heti ja siksi kysyinkin tätä. Jes!!

En voisi kysyä tätä kovinkaan monelta muulta, koska asia teilattaiisin heti.

Omatkaan Tj:t ei ole näyttäneet tj:tä ja sitä kautta oppinut käsittämään, että kaikki ei TODELLAKAAN ole sitä miltä se näyttää. Nykyinen on hyvin tavallisen näköinen, vaikka on isompi pomo, kuin monet Tj:t ovat.

Myöskään oma mies ei ole edes tienaavan näköinen, vaikka on todella sitä ollut jo vuosi kymmeniä. Häntä ei saa parempiin vaatteisiin, kuin jouluksi jne..

Mutta erikoisuus kiehtoo :) Luultavasti olet myös vähän erikoinen, jollet jopa enemmän :) Hienoa, että palasit linjalle! :)

En varmasti ole kanssanne samalla alalla, mutta voin kertoa, että olen niin puusilmä että en huomaa, mitä ihmisillä on päällä tai millaisella autolla ajaa. Huomaan kyllä jos joku haisee pahalle =hajusteille tai jos auto pitää meteliä.

Yölento :) Kuullostaa hyvältä.

Kerran nuorena jouduin työskentelemään pikku firmassa, jossa Tjj vaati heti työsuhteen alusta saakka, että pitää pukeutua täysin hänen mielensä mukaisesti. Muutoin ei olisi työ jatkunut.

Kaikki asut piti olla vaaleita ja tosi prässätttyjä, sekä kalliimpia. Mitään tummaa asua ei saanut käyttää..edes kotona vapaa-ajalla...

Hän oli hyvin musta-valkoinen ajatuksiltaan ja sanoi, että edes viikonloppuna työn ulkopuolella ei saisi käyttää mitään tummaa asuja. Hän sanoi, että epäilee kaikkien tummapukuisten ihmisten motiiveja ja taustoja, joita kadulla näkee.

Hän oli vainoharhainen ja tiesi itsekin sen. Hän usein luuli, että kadulla liikkuvat ihmiset käyvät vakoilemassa häntä yöllä, siis ihan omalla pihalla, vaikka lähimmälle tielle oli kilometri matkaa! Kuitenkin luotti niin paljon, että tämänkin kertoi. Hän oli hyvin sisäänpäin kääntynyt...

Työsuhde loppui, koska hän ei ymmärtänyt sitä, että halusin olla "vain" työntekijä ja pukeutua omiin vaatteisiin toimistossa, jossa ei edes ketään ulkopuolisia liikkunut, eikä ollut asiakaspalvelua. Oli liian tukahduttavaa olla määräysvallan alainen ihan kaikessa.

Onneksi pääsin sieltäkin pois ja sain aika heti normaalin/tavallisemman työpaikan :)

Nykyään meillä töissä ei kukaan edes huomaisi, jos siellä olisi vaikka "yöpuku" päällä. Kukaan ei vaadi muuta, kuin työsuoritusta :)

Meille riittää yksi lapsi tässä iässä. Mä en jaksais enää toista taaperoa enkä halua olla enempää poissa työstä. En nyt mitenkään pidä nykyisestä työstäni, mutta pers aukisena olo riittää. Tai lähinnä haluan omaa rahaa jonka saan kuluttaa miten haluan. Ei tässä missään köyhyydessä oo tarvinnu olla, koska miehellä on ihan hyvät tulot. Hoitovapaa tuki kun ei riitä kuin pakollisiin laskuihin ja kirppisreissuihin.

Eclipse :) Eihän se mihinkään riitäkkään ja niin se vaan on, että Äitiydestä rankaistaa - rahallisesti! Voi todeta, että on aika iso ero siinä tuleeko tilille kuussa 300e vai 3000e.

Liian mitättömäksi arvioidaan Äidit, koska on lähes nolla tulo / kk.... Sillä ei maksa edes laskuja! Meillä pelkkä sähkölaskukin per lasku, ylittää tuon 300e "talvisaikaan".

Toista vauvaa yritetään ja vähän kauhulla ajattelee tulojen romahdusta! Joo, aina pärjätään, mutta tuntuu vääryydeltä, ettei saa oikeasti yhtään mitään! Ehkä tällä patistetaan palaamaan töihin heti lapsen täytettyä 9kk....

No siis normaalistihan naisen pitää säästää rahaa hoitovapaata varten etukäteen. Niin mun kaikki kaverit on tehny. Meillä lapsi oli yllätys ja just olin tyhjentänyt omat säästöt ulkohirsisaunaan niin ei ehtinyt juurikaan rahaa säästää ennen äitiyslomaa. Eihän valtion tarvitse/kuulu tukea enempää kuin peruselintason verran. Tosin mun mielestä hoitovapaa rahan kuuluisi olla saman suuruinen kuin minimi työttömyyskorvaus. Joka tapauksessa kotona hoidettu lapsi tulee valtiolle paljon halvemmaksi kuin tarhassa oleva.

No siis normaalistihan naisen pitää säästää rahaa hoitovapaata varten etukäteen. Niin mun kaikki kaverit on tehny. Meillä lapsi oli yllätys ja just olin tyhjentänyt omat säästöt ulkohirsisaunaan niin ei ehtinyt juurikaan rahaa säästää ennen äitiyslomaa. Eihän valtion tarvitse/kuulu tukea enempää kuin peruselintason verran. Tosin mun mielestä hoitovapaa rahan kuuluisi olla saman suuruinen kuin minimi työttömyyskorvaus. Joka tapauksessa kotona hoidettu lapsi tulee valtiolle paljon halvemmaksi kuin tarhassa oleva.

Eclipse :) Kustannukset pitäisi jakaa enemmän molemmille vanhemmille, kun lapsikin on yhteinen.

Nythän kaikki on pois Äidiltä, ja hänen tulevasta eläkkeestä. Myös useampi lapsi heikentää heti uraa ja perättäiset äitiyslomat laskevat kokonaistuloa. Miehellä näin ei ole, vaikka lapsia olisi liuta...

Naisia rankaistaan lasten hankinnasta kovalla kädellä! ....
Ja kyllä, vähintään ryöttömyyskorvauksen suuruinen, ei näin mitätön, kun on.

Joo, etukäteen säästäminen sopii varmasti niille, jotka ei tarvitse hedelmöityshoitoja (moni velkaantuu niiden edessä), ja joiden elämä tältä osin ei ole ”yllätyksellinen”. Kyllähän siinä muutaman roposen voi yrittää säästää ennen kuin lapsi syntyy, mutta ainakin meillä menee kaikki liikenevät muut rahat remonttiin, autojen korjauksiin ym. ylimääräisiin ja normaaleihin menoihin. Luoja yksin tietää, onko mitään bufferia, kun tippuu kotihoidontuelle.

Eclipse :) Kustannukset pitäisi jakaa enemmän molemmille vanhemmille, kun lapsikin on yhteinen.
Perhevapaa uudistus on tulossa ja sen pitäisi tasapainottaa tilannetta. Tosin perinteisiä arvoja kannattavat perheet kärsii luultavasti siitä.
Tiedän että moni mies haluaisi jäädä lasten kanssa vapaalle, mutta nainen ei anna vaan haluaa pitää kaikki vapaat. Uudistus auttaa ainakin näitä miehiä.
Meillä taas oli kummankin puolesta selvää, että minä jään kotiin ja mies on töissä. Syyt oli taloudelliset, mutta mieheni myös haluaa, että lapsen hoito on mun vastuulla. Näin vanhoina vanhempina ne perinteiset mallit on luontevampia.

Perhevapaa uudistus on tulossa ja sen pitäisi tasapainottaa tilannetta. Tosin perinteisiä arvoja kannattavat perheet kärsii luultavasti siitä.
Tiedän että moni mies haluaisi jäädä lasten kanssa vapaalle, mutta nainen ei anna vaan haluaa pitää kaikki vapaat. Uudistus auttaa ainakin näitä miehiä.
Meillä taas oli kummankin puolesta selvää, että minä jään kotiin ja mies on töissä. Syyt oli taloudelliset, mutta mieheni myös haluaa, että lapsen hoito on mun vastuulla. Näin vanhoina vanhempina ne perinteiset mallit on luontevampia.

Eclipse :) Minkähänlainen uudistus on? Toisaalta eivät ihan ihmeitä ole saaneet aikaan...sotekin menossa "jäihin"...

Meillä ei talous ratkaissut asiaa. Se, että Äiti jää kotiin, on luonnon valinta, kun mies ei olisi voinut esim. imettää, niin joten oli ihan selvyys jäädä kotiin :)
Vapaasta tuo aika on kaukana.

Joo, etukäteen säästäminen sopii varmasti niille, jotka ei tarvitse hedelmöityshoitoja (moni velkaantuu niiden edessä), ja joiden elämä tältä osin ei ole ”yllätyksellinen”. Kyllähän siinä muutaman roposen voi yrittää säästää ennen kuin lapsi syntyy, mutta ainakin meillä menee kaikki liikenevät muut rahat remonttiin, autojen korjauksiin ym. ylimääräisiin ja normaaleihin menoihin. Luoja yksin tietää, onko mitään bufferia, kun tippuu kotihoidontuelle.

Katjusha :)

Harmi, että teillä on kulunut rahaa ihan älytön summa, niin ei pitäisi kenellekkään käydä. Jospa saatte sen kompensoitua jossain muissa kuluissa.

Eclipse :) Minkähänlainen uudistus on? Toisaalta eivät ihan ihmeitä ole saaneet aikaan...sotekin menossa "jäihin"...

Meillä ei talous ratkaissut asiaa. Se, että Äiti jää kotiin, on luonnon valinta, kun mies ei olisi voinut esim. imettää, niin joten oli ihan selvyys jäädä kotiin :)
Vapaasta tuo aika on kaukana.
Eipä siinä uudistuksessa ole päästy suunnittelua pitemmälle. Veikkaan et tulee seuraavan 10v aikana.
Siis normihan on, että äiti on ekan vuoden kotona imettämisen takia. Lähinnä sen jälkeen kotona voi hoitaa jompikumpi vanhemmista. Joissain perheissä isä jää hoitovapaalle mielummin. Meillä ei mies pitänyt edes kaikkia isyysvapaita, mutta se johtui siitä että ne on pidettävä ennen kuin lapsi täyttää 2v ja mä taas olen samaan aikaan hoitovapaalla. Toikin on pieni epäkohta. Pitäs olla että kun lapsi täyttää 3v. Silloin mun mieskin olisi voinut pitää kuukauden enemmän isyyslomaa kun palaan töihin syksyllä.

Eipä siinä uudistuksessa ole päästy suunnittelua pitemmälle. Veikkaan et tulee seuraavan 10v aikana.
Siis normihan on, että äiti on ekan vuoden kotona imettämisen takia. Lähinnä sen jälkeen kotona voi hoitaa jompikumpi vanhemmista. Joissain perheissä isä jää hoitovapaalle mielummin. Meillä ei mies pitänyt edes kaikkia isyysvapaita, mutta se johtui siitä että ne on pidettävä ennen kuin lapsi täyttää 2v ja mä taas olen samaan aikaan hoitovapaalla. Toikin on pieni epäkohta. Pitäs olla että kun lapsi täyttää 3v. Silloin mun mieskin olisi voinut pitää kuukauden enemmän isyyslomaa kun palaan töihin syksyllä.

Eclipse :) Meillä oli suunnitelma raskausaikana, että mies jää kotiin.

Mutta, kun todellisuus valkeni, miehen poissaolo ei työnantajalle käynyt, joten hän jätti asian sikseen. Myös isyyslomat piti viimetingassa, kun koskaan ei saa olla lomalla (=edes lomalla), vaan silloinkin pitää työasiat hoitaa.

Rahassa ei eroa, kun molemmillla on samansuuruinen palkka.

Tähti, työnantaja ei voi kieltää käyttämästä perhevapaita.
Meillä miehellä on niin paljon parempi palkka, että mies ei olisi voinut jäädä hoitovapaalle, koska minun tuloillani ei saa maksettua kaikkia laskuja. Toisin päin onnistuu kyllä. Ja toisaalta minä nautin lapsen kanssa olemisesta, mies ei jaksa keskittyä koko aikaa tähän touhuun vaikka paljon onkin pojan kanssa. Kaipaa kuitenkin myös omaa aikaa. Isyysvapaat saa pidettyä, kun minä keskeytän hoitovapaan kesälomien ajaksi. Toki voisin mennä töihinkin, mutta kun on lomia pitämättä niin mukava olla myös koko perheenä vapaalla.
Taloudellista menetystä en juuri mieti, enkä eläkettä. En ole suurperhettä kasvattamassa, joten max 3 vuotta olen kotona. En pidä rahaa erityisen tärkeänä, kunhan sitä on sen verran ettei joudu jokaista ostosta miettimään.

Tähti, työnantaja ei voi kieltää käyttämästä perhevapaita.
Meillä miehellä on niin paljon parempi palkka, että mies ei olisi voinut jäädä hoitovapaalle, koska minun tuloillani ei saa maksettua kaikkia laskuja. Toisin päin onnistuu kyllä. Ja toisaalta minä nautin lapsen kanssa olemisesta, mies ei jaksa keskittyä koko aikaa tähän touhuun vaikka paljon onkin pojan kanssa. Kaipaa kuitenkin myös omaa aikaa. Isyysvapaat saa pidettyä, kun minä keskeytän hoitovapaan kesälomien ajaksi. Toki voisin mennä töihinkin, mutta kun on lomia pitämättä niin mukava olla myös koko perheenä vapaalla.
Taloudellista menetystä en juuri mieti, enkä eläkettä. En ole suurperhettä kasvattamassa, joten max 3 vuotta olen kotona. En pidä rahaa erityisen tärkeänä, kunhan sitä on sen verran ettei joudu jokaista ostosta miettimään.

Yölento :)
Meillä ei onnistunut.
Miehelle sanottiin, että on niin tärkeä firmalle, joten ei saa olla poissa. Äidin jäätävä kotiin. Kaikki isyyslomat hän piti kärvistellen ja samalla töitä etänä tehden, ihan isyyslomalla.

Kerran oli yksi reilusti etukäteen sovittu isyysvapaa viikko, niin se yhtäkkiä peruttiin! Mies oli siis töissä, vaikka olikin virallisesti kaikissa papereissa isyyslomalla. Eikä hän edes tee mitään keikkatöitä, vaan toimistossa saman pomon alaisena, jo 20-vuotta.

Mutta saa nähdä, jos toinen vauva tulee, että miten toimitaan.... :)

Tähti, jos miehesi on ollut pitkään samassa työpaikassa niin tuo on työnantajalta erittäin arveluttavaa toimintaa. Mä ottaisin yhteyttä liittoon jotta muistuttaisivat ko työnantajaa tämän maan työ lakipykälistä. Jokaisen työnantajan nyt on vaan annettava mukisematta perhevapaat.

Takaisin