Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Punkki voi elää montakin päivää sisällä. Ulkovaatteet kannattaa aina riisua eteisessä ja ravistella pihalla huolella. Silloin punkit ei niin helposti kulkeudu sisälle. Jos on kotieläimiä, on ne myös tarkistettava päivittäin. Mä teen iho tarkistuksen joka ilta yöpuvun vaihdon yhteydessä. Eiköhän siinä punkitkin aina löydy, jos niitä on.

Eclipse :) Kiitos vastauksesta.
Millä tavalla se elää sisätiloissa? Lattialla, vai kiipeekö seinälle?

Miksi tarkistat lapsen ihoa joka ilta, onko muutakin "pelättävää", kuin punkit?:rolleyes:

No en mä mikään punkki expertti ole et tietäsin niistä kaiken :grin Mut oon listiny niitä lattialta ja osaa ne kait seinillekin kiivetä.

Mä tarkastan lapsen ihon samalla kun laitan yökkärin jotta mahdolliset iho ongelmat huomaa heti. Helpompi hoitaa jos heti huomaa jonkun hiertymän, ihottuman, hyönteisen piston jne. Opin sen kaverin neuvoista. Tytöllä on todella hyvä iho. On saanut siitä aina kehuja neuvolassa sekä th että lääkäriltä. Nyt kesällä oon sit hoitanut iltasin itikan pistot, pikku naarmut ym. Talvella ei muuta hoidettavaa ollut kuin välillä säärissä oli kuiva iho jos käytti liian usein sukkahousuja.

No en mä mikään punkki expertti ole et tietäsin niistä kaiken :grin Mut oon listiny niitä lattialta ja osaa ne kait seinillekin kiivetä.

Mä tarkastan lapsen ihon samalla kun laitan yökkärin jotta mahdolliset iho ongelmat huomaa heti. Helpompi hoitaa jos heti huomaa jonkun hiertymän, ihottuman, hyönteisen piston jne. Opin sen kaverin neuvoista. Tytöllä on todella hyvä iho. On saanut siitä aina kehuja neuvolassa sekä th että lääkäriltä. Nyt kesällä oon sit hoitanut iltasin itikan pistot, pikku naarmut ym. Talvella ei muuta hoidettavaa ollut kuin välillä säärissä oli kuiva iho jos käytti liian usein sukkahousuja.

Eclipse :) Hyvä käytäntö tarkistaa lapsi säännöllisesti. Meilläkään ei ole ollut ihottumia tähän ikään saakka, ei mitään. Neuvolassa kanssa ihasteltu hyvää ihoa, joka käynnillä.

Meillä on nyt sitten se 2-v. Neuvola ensiviikolla, terveydenhoitajalla käynti.

Nyt on hetkessä kasvanut pituutta rutkasti, niin ainakin kiinnostaa pojan pituus! :) Kasvukäyrät :) Tuleeko 2-vuotiaana aikuisiän pituusennuste? Saitteko sellaisen?

Omassa lapsuuden vihossa lukee arvio 2-vuotiaana pituudesta täysikasvuisena. Se heittää tasan 10cm, ettei ihan niin pitkäksi kasvanut, kuin arvioitiin :)

Last edited by a moderator:
Me ei saatu kasvuennustetta. Sitä ei tietääkseni enää anneta. Toki arvioita voi esittää käyriä katsomalla. Vanhempien pituus ja ruokatottumukset siihen vaikuttaa eniten. Mä itse arvioin että tytöstä tulee 155-160cm. Sinänsä pitää paikkansa väite että noin 2 vuotiaana on puolet pituudesta. Tyttö oli 80 cm 2v tarkistuksessa.

Me ei saatu kasvuennustetta. Sitä ei tietääkseni enää anneta. Toki arvioita voi esittää käyriä katsomalla. Vanhempien pituus ja ruokatottumukset siihen vaikuttaa eniten. Mä itse arvioin että tytöstä tulee 155-160cm. Sinänsä pitää paikkansa väite että noin 2 vuotiaana on puolet pituudesta. Tyttö oli 80 cm 2v tarkistuksessa.

Eclipse :) Kiitti valaisevasta tiedosta. Mulle puhuttiin 1-v Neuvolassa, että arvio tulisi 2-vuotiaana ja se pohjautuisi eniten molemman vanhempien pituuteen. Mutta isovanhempien pituuttakaan ei kannata poissulkea laskelmista.

Juu ei sitä pituutta pysty tarkkaan ennustamaan pelkkien vanhempien pituuksien perusteella. Esim mun veli on isääni 10 cm pitempi. Naispuolisesta serkusta piti muka tulla 165-170 cm, mutta tuli äitinsä pituinen 155 cm. Näitä esimerkkejä riittää. Luultavasti lopullista pituus arviota ei enää varsinaisesti anneta. Ei tuu sitten sanomista vääristä ennusteista.

Tytöillä pituuskasvuun vaikuttaa lisäksi vielä murrosiän hormonitoiminta ja milloin menkat alkaa.

Meillä on kumpikin vanhemmista pitkiä ja hoikkia. Tytöt 13v ja 10v ovat myös samanmoisia, ja arvatenkin pojastakin (kohta 1v 8kk) tulee tällainen. Joskus paljon voi arvata ihan vanhempia katsomalla.

Tähti, meillä on henkilöstön ohjelmassa pohja kehityskeskustelulle. Se täytetään ennen keskustelua osittain, esimies tutustuu siihen etukäteen ja keskustelussa lisätään sinne mm tavoitteita ja toiveita.

Nythän sinulla on mahdollisuus ottaa puheeksi myös työkavereiden huono käytös. Tarkoitan mm kun olet kertonut joidenkin miespuolisten asiattomista kommenteista ja sen nuoren sijaisen asenneongelmista perheellisiä kohtaan. Tuollaiset eivät kuulu kannustavaan työyhteisöön ja ilmapiirin kärsiessä työteho heikkenee. Ei siis tarvitse ajatella olevansa itsekäs vaan hyvä käytös on firman etu.

Yölento :)
Kehityskeskustelu meni oikein hyvin :) Paremmin, kuin oletin.

Sain arvostusta töistä, eikä ollut edes moitittavaa:p Tai kehitettävää.

Asiat, joista kirjoitit, niin en edes ehtinyt ottaa niitä esille, koska Tj heti luottamuksellisessa tilanteessa kertoi, että firmassa on tapahtunut häirintää ja sitä aiheuttavat henkilöt on hyvin tiedossa.

Korkealtakin taholta on yksi hlö.

Hän halusi kysyä, onko minua häiritty ja millä tavalla. Jos on vähänkään häiritty/epäasiallista käytöstä, niin siitä on aina heti ilmoitettava hänelle.

Meidän johtaja on näköjään viimeisen päälle sitoutunut kitkemään pois kaiken epäasiallisuuden työyhteisöstä! Hän sanoi käyttäneensä keinoina palkattomuutta ajanjaksolle, jolloin joku häiritsee muita.

Tällaisia uutisia meidän kehityskeskustelusta! :)

:greet025Hyvää juhannusta kaikille!

2-v. neuvolassa siis nyt käyty! Pituus 85cm ja paino 11kg. Hoikka poika, kuten vanhempansa, mutta ei enää miinuskäyrällä.

Vihkoon th kirjoitti näin: rauhallinen, sekä tyytyväinen lapsi, leikkii ja touhuaa ikätasoisesti. Puhuu lausetasoisesti ja siitä saa hyvin selvää :)

Poika siis puhuu jo pitkiä lauseita usein sen 5-7sanaa peräkkäin ja osaa myös laulaa ja hyräillä :)

Hän osaa myös muita kieliä, kuin suomea, mutta siitä en viitsinyt mainita.

No, silti meiltä kysyttiin, että mistä hän saa näin paljon sanavarastoa, käykö jotain erkoiskerhoa?! Sanoin, ei käy...vaan ihan päivähoidossa käy ja Seurakunnan kerhossa kerran viikossa.

Vähän hämmästeli, mutta sanoin, että kotona kuulee paljon kaikkea, koska leikitään ja lauletaan jokapäivä :)

Lisäksi näkee tv:stä paljon, mutta sen jätin kertomatta, koska kaiken kuulemani perusteella kielenkehitys hidastuu tv:n takia. Meillä tv on vaan lisää rikastanut lapsen kielellistä kehitystä! :)

Myös ihosta sai ihailut!

Eclipse :) Kysyin pituusarviosta ja sitä ei tosiaan nykyään ole enää tehty. Meille sanottiin, että 20-vuotiaana katsotaan, mikä lopullinen pituus on. Mutta jos hänen on pakko antaa jokin veikkaus tulevasta pituudesta, niin 2-vuotiaan pituus X 2 = ei heitä hirmu kauas! Meille siis sanottiin 85cm × 2 = 170cm aikuisena. Veikkaan hieman alakanttiin, ja oletan pojasta kasvavan noin 175cm :)

Mutta tämä siis jää nähtäväksi! :)

Huhuu! Tulin piiiiitkästä aikaa kurkkaamaan ja täällähän on elämää :)

Hyvää juhannusta kaikille!!!

Kimaira :) Hienoa, että palasit linjoille!

Mitä sinun elämään nyt kuuluu? Onko mitään suurempia muutoksia tms... ?

Hyvää juhannusta! :)

:greet025 Juhannukset juhlittu, aamulla inssi! :) Toinen lapsi siis voimakkaasti toiveissa:Heartpink

Miten täällä juhannus meni? Toivottavasti kaikilla kivasti.

Me oltiin (anopin) mummun hoiveissa ja poika näki samalla serkkuja.

Tosin taas se liiallinen sokerin tuputus (karkit, munkit, jäätelö, limsat ja letut ja mansikkakiisseli) nostatti tunteita. Kahdessa päivässä ehtii syömään aika ison määrän sokeria.

Lapselle tuli maha kipeäksi. Sanoin jo ennen sitä, ei enää makeaa....mutta isovanhemmat, etenkin anoppi oli toista mieltä...

Argh...aina sama...ei kestä:stop :happy118

Kuka saa päättää? Ei kai isovanhemmat? Sedät, tädit? Serkut? Huutoäänestys?

Tähti, vanhemmat päättää ja meillä se päätös on ei sokeria. Isovanhempien kanssa oltu juhannus ja ei ole tarjottu sokeria. Tosin ei syödä itsekään eikä isovanhemmatkaan käytä

Tähti, vanhemmat päättää ja meillä se päätös on ei sokeria. Isovanhempien kanssa oltu juhannus ja ei ole tarjottu sokeria. Tosin ei syödä itsekään eikä isovanhemmatkaan käytä

Yölento :) Haluaisin päättää, mutta sanovat, että lapsen pitää edes joskus saada jotain hyvää..

Sanoin, kyllä hän saa, mutta ei paljoa.

Siihen anoppi sanoo, että makeaa saa syödä, vaikka ruoka ei maita. Sanon ei! Maha on jo kipeä.

Sanon isoon ääneen, että ei enää. Myös isä sanoo, että olisi parempi, ettei syö liikaa sokeria.

Ei auta, isovanhemmat haluavat määrätä!

Mummu (anoppi) vielä sanoi, että antaisi pojalle limsaa, kun ei ole koskaan sitä saanut. En oikeasti käsitä, miksi halutaan tyrkyttää lapselle niin paljon makeaa, kuin maha vetää?!:confused004:confused005
Järjen häivää siinä ei ole.

Jossain välissä kysyivät, että onko poikaa käytetty lääkärissä, jos vatsa on kipeä?! Sanoin EI! Se on tullut täällä ja tuskin tähän nyt lääkäriä tarvitaan.

Tähti, ensimmäiselle anopille annoin vaihtoehdoksi tehdä niin kuin minä sanon tai olla tapaamatta lapsia. Valitsi ensimmäisen.

Yölento :) Saitko miehesi myös ylipuhuttua? Siis oliko hän samaa mieltä kanssasi?

Meillä mies ei kehtaa sanoa Äidilleen mitään päin naamaa, vaikka onkin samaa mieltä kanssani. Siksi anoppi luulee, että määrään asiat.

Tähti, ei mies sanonut juuta eikä jaata. Ihan itse sain olla ilkeä äiti. Ei se haittaa. Nykyisin on hyvät välit ex-anoppiin

Kimaira :) Hienoa, että palasit linjoille!

Mitä sinun elämään nyt kuuluu? Onko mitään suurempia muutoksia tms... ?

Hyvää juhannusta! :)

Hyvää kuuluu. Tytötkin aloittavat huomenna kesäloman ja menevät viikonloppuna pariksi viikoksi mummulaan ennen kuin mun ja miehen kesälomat alkavat.

Aloitan ensi maanantaina uudessa työpaikassa :wideyed:
Lopetin edellisessä juhannuksen alla ja nyt viikko pään nollailua ennen seuraavaa urahaastetta :D

Esikoinen täyttää syyskuussa viisi vuotta, saanut jo uusia kavereita uudessa asuinpaikassa eikä millään malttaisi olla pois päiväkodista vaikka olisi nuhaakin.

Nuorempi on nyt 1 v. 8 kk, tapailee jopa lauseita mutta ei niissä mitään merkityksiä ole (enemmänkin pölötystä), mutta muutamia sanoja tulee jo ihan selvästi (tosin muistaakseni esikoinen puhui jo paljon selkeämmin ja enemmän tuossa iässä). "Äiti", "mummo", "joo(ooooo...)", "ei", "anna", "lamppu", "muumi" (tai jotain sinne päin), "vettä" (joka taitaa tarkoittaa juotavaa, koska myös maito on joskus vettä), jne. Tahtoa on ja pelleilyä riittää, etenkin kun isosisko näyttää mallia ja kaikki pitää toistaa perässä.

Onhan tässä kaikenlaista ollut kevään mittaan, mutta pääsvengi on hyvä.

Takaisin