Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, tsemppiä kehityskeskusteluun. Meillä ne järjestetään kaikille vuosittain. Minusta se on hyvä käytäntö

Riippuu lapsesta, minkä ikäisenä tarvitsee seuraa. Varsinaista yhteisleikkiä lapset eivät opi juurikaan alle 3-vuotiaana vaikka olisi hoidossa tai sisaruksia kotona. Myös virikkeitä on kotona normaalissa perheessä riittävästi myös 2-3-vuotiaan tarpeisiin. Ei ole mitenkään välttämätöntä sännätä hoitoon tai vauvaharrastuksiin. Normaali arki on ihan riittävästi.

Tähti, tsemppiä kehityskeskusteluun. Meillä ne järjestetään kaikille vuosittain. Minusta se on hyvä käytäntö

Yölento :) Olet hyvällä alalla töissä! Tämä on ihsn ensimmäinen kehityskeskustelu, joka on 25-vuoden työuranaikana tullut!

Oon ehtinyt olla monessa mukana ja vaihtanut alaakin ja nyt suuren talon johtoportaassa istutaan. Eka kehityskeskustelu! :)

Yhtään kehityskeskustelua en ole ennen eläissäni nähnyt...

Kaikki keskustelut mitä olen sivusta seurannut, ovat liittyneet YT-neuvotteluihin. Tosin ei enää viimevuosina, koska vaihdoin alaa:wink:smiley-angelic002

Kyllä meilläkin on kehityskeskustelu joka vuosi. Ylimmästä johdosta perus työntekijöihin. Ei niistä yleensä mitään hyötyä ole ollut. Nyt on tosin esimies vaihtunut joten ei ole tietoa miten jatkossa toimitaan. Syksyllähän se selviää.

Mä olen yölennon kanssa samoilla linjoilla leikkikavereista. Ei alle 3 vuotias niitä pahemmin kaipaa ja en mä lasta missään neljän seinän sisällä pidä :rolleyes: Tyttö liikkuu isänsä ja mun kanssa monissa paikoissa. Mä en vaan käy perhepuistoissa tai muissa vastaavissa. Koska ollaan iltavirkkuja niin ollaan yleensä puistossakin oman perheen kesken koska aamuaikataulua elävät ovat joko päivä tai iltaunilla kun me puistoillaan. Helpointa tytön kanssa on olla omalla pihalla joka on aidattu ja turvallinen. Omalla pihalla ollaankin lähes aina kun ollaan kahdestaan. Sieltä löytyy kaikki aktiviteetit mitä puistoistakin ja lisäksi on leikkimökki jossa leikkikeittiö on kovassa käytössä.
Varmasti tarha tuo paljon uusia taitoja syksyllä. Eniten odotan sitä että puheen kehitys nopeutuu. Mä kun en laula, loruile tai muutakaan lapsijuttuja. Kirjoja lukisin, mutta tyttö hyvin harvoin malttaa edes lyhyttä satua kuunnella. Haluaa mielummin itse selata ja tutkia. Mutta eiköhän sekin asia seuraavan vuoden aikana muutu. Mä oikeestaan ootan että tyttö vähän kasvaa ja voidaan alkaa yhdessä askartelemaan, tekemään käsitöitä, leipomaan jne. Taaperoikäisten leikit ja jutut ei oikein ole mun juttu. Mä olen liian järjestelmällinen ja loogisen ajattelun omaava että tällänen yleinen sähellys ja epäjärjestys ei suju.

Eclipse, jännä kokemus tuo taaperoiden epäjärjestelmällisyys. Minä nimittäin olen myös looginen ja järjestelmällinen ja koen että juuri siksi pienten kanssa on niin mukavaa. Ja askartelen myös tämän taaperon kanssa. Toki lopputulos on silloin sivuseikka, tärkeämpää on tekeminen

Kyllä meilläkin on kehityskeskustelu joka vuosi. Ylimmästä johdosta perus työntekijöihin. Ei niistä yleensä mitään hyötyä ole ollut. Nyt on tosin esimies vaihtunut joten ei ole tietoa miten jatkossa toimitaan. Syksyllähän se selviää.

Eclipse :) Miten teillä kehityskeskustelu yleensä menee?

Sain etukäteen lomakkeen, jossa on keskustelussa käytävät kysymykset, etukäteisperehtymistä varten. Tuttua?

Millä nimellä teillä kehityskeskustelua nimetään? Onko teillä se myös P-E-P ?:rolleyes:

Entä Yölento :) Miten teillä tämä tapahtuu?

Tähti, meillä on henkilöstön ohjelmassa pohja kehityskeskustelulle. Se täytetään ennen keskustelua osittain, esimies tutustuu siihen etukäteen ja keskustelussa lisätään sinne mm tavoitteita ja toiveita.

Nythän sinulla on mahdollisuus ottaa puheeksi myös työkavereiden huono käytös. Tarkoitan mm kun olet kertonut joidenkin miespuolisten asiattomista kommenteista ja sen nuoren sijaisen asenneongelmista perheellisiä kohtaan. Tuollaiset eivät kuulu kannustavaan työyhteisöön ja ilmapiirin kärsiessä työteho heikkenee. Ei siis tarvitse ajatella olevansa itsekäs vaan hyvä käytös on firman etu.

Tähti, meillä on henkilöstön ohjelmassa pohja kehityskeskustelulle. Se täytetään ennen keskustelua osittain, esimies tutustuu siihen etukäteen ja keskustelussa lisätään sinne mm tavoitteita ja toiveita.

Nythän sinulla on mahdollisuus ottaa puheeksi myös työkavereiden huono käytös. Tarkoitan mm kun olet kertonut joidenkin miespuolisten asiattomista kommenteista ja sen nuoren sijaisen asenneongelmista perheellisiä kohtaan. Tuollaiset eivät kuulu kannustavaan työyhteisöön ja ilmapiirin kärsiessä työteho heikkenee. Ei siis tarvitse ajatella olevansa itsekäs vaan hyvä käytös on firman etu.

Yölento :)

Suurkiitos! :)

Tämä on se kaikki tieto. Ajattelin laittaa sen alustavasti esimiehelle osittain täytettynä etukäteen, mikäli hän hyväksyy, että esitäytettynä sen saa lähettää,..
Kai niinkin saa toimia, jos sen takia tulee potkut niin tulee?:singing:

Mutta koska teilläkin toimitaan niin, joten nyt uskaltaudun..:smiley-angelic003 Töitä on tullut kuitenkin rutkasti lisää Äitiysloman jälkeen jne.

Olen alustsvasti täyttänyt nyt kysymykset paperille kahtena eri päivänä, joten vielä teen omista vastauksista tiivistelmän, eli täydennän sen vielä, ennen lähettämistä!

Ihan turhaa varten keskustelu tuskin on.

Itse näen, että yritän tavoitella sen 10-vuoden ajanjakson pohjustukseksi tätä kehityskeskustelua, koska jos pääsen vielä Äitiyslomalle, niin kukaan ei tiedä mitä olen firmassa tehnyt, eikä pidä mun puolta.

Kenenkään puheen/mielikuvan varaan asioita ei ole järkevä rakentaa.
.

Last edited by a moderator:
Tähti kiitos

Ole hyvä!:Heartbigred
Se on niin totta! :)

Kiitos, että tuot näkemykset ja kokemuksen tänne palstalle :Heartpink

Monesti olen ollut tosi avuton monien asioiden kanssa...Heti saan järkevän ja hyvän/toimivan ratkaisun, sekä lisätiedon asioihin Sinulta!
:love7

:greet025 Heissan taas!!
Ja kivaa viikonloppua!!

Sitä on niin odotettu:happy093

Pelkääkö kukaan punkkeja?

Pojat olivat keskenään hoidossa olleet pusikossa, leikkikentällä.

Yritin tarkistaa lapsen, ettei mitään näy. Isä vaan sanoi, ettei niitä aina löydä, koska on niin pieniä ja voi aiheuttaa sairauksia.

Oon vähän kauhistunut:eek::confused005

Tähti, meillä päin niitä on, että riittää. Tällä haavaa uskon, että löydän punkit kyllä vaalealta iholta ja tukkaakaan ei paljon ole. Tärkeintä on, ettei punkki ehdi majailla ihoon kiinnittyneenä pitkiä aikoja.
Kyllähän niitä jonkin verran kannattaa pelätä, mutta uskon myös siihen, että pelot toteuttavat itseään.

Tähti, meillä päin niitä on, että riittää. Tällä haavaa uskon, että löydän punkit kyllä vaalealta iholta ja tukkaakaan ei paljon ole. Tärkeintä on, ettei punkki ehdi majailla ihoon kiinnittyneenä pitkiä aikoja.
Kyllähän niitä jonkin verran kannattaa pelätä, mutta uskon myös siihen, että pelot toteuttavat itseään.

Katjusha :) Punkit pelottaa!

Itse sain punkin ihan heinikosta jalkaan. Onneksi ei tullut borrelioosia.

Voiko ne majailla vaatteissa?

Ei voi tietää missä lapsi seikkailee hoidon ajan ja jos on vielä erikseen kerrottu, että on käynyt pusikosta päivän aikana, niin asia on otettava vakavasti:scratch

Jos lapsesta ei löydy, niin voiko niitä silti olla ulkovaatteissa?

Kyllähän niitä voi olla vaatteissa. Samoin kuin koiran turkin pinnassa niitä voi mönkiä, ilman että on kiinni nahassa.

Katjusha :) Ihanko totta? Mutta eikö mene vaan veren perässä?

Kyllä varmaankin menee ihoon, kun nälkä iskee. Mutta paljon niitä voi just koiristakin pyyhkiä pyyhkeellä tms. pois. Se on ajoituksesta kiinni. Niinku sanoin, tärkeää on poistaa kiinnittyneet punkit pikaisesti tietysti ja irtonaisetkin häätää.

Kyllä varmaankin menee ihoon, kun nälkä iskee. Mutta paljon niitä voi just koiristakin pyyhkiä pyyhkeellä tms. pois. Se on ajoituksesta kiinni. Niinku sanoin, tärkeää on poistaa kiinnittyneet punkit pikaisesti tietysti ja irtonaisetkin häätää.

Katjusha :) Kauanko punkki elää/selviää vaatteissa, kun on kotiin tuotu?

Montakin päivää?:eek:

Pitääkö kaikki vaatteet laittaa heti pesukoneeseen?

Tähti, vähän punkit pelottaa, mutta ei sen vuoksi voi lakata elämästä. Pitkäpunttiset housut, sukat ja kengät nyt varmaan joka tapauksessa lapsella on hoidossa. Ja iltaisin punkkitarkistus. Kyllä sillä jo pitkälle pääsee. Me kolutaan pusikoita joka päivä. Eikö se ole parasta lapsuudessa? Ja hyväksi myös aikuisille

Katjusha :) Kauanko punkki elää/selviää vaatteissa, kun on kotiin tuotu?

Montakin päivää?:eek:

Pitääkö kaikki vaatteet laittaa heti pesukoneeseen?
Punkki voi elää montakin päivää sisällä. Ulkovaatteet kannattaa aina riisua eteisessä ja ravistella pihalla huolella. Silloin punkit ei niin helposti kulkeudu sisälle. Jos on kotieläimiä, on ne myös tarkistettava päivittäin. Mä teen iho tarkistuksen joka ilta yöpuvun vaihdon yhteydessä. Eiköhän siinä punkitkin aina löydy, jos niitä on.

Tähti, vähän punkit pelottaa, mutta ei sen vuoksi voi lakata elämästä. Pitkäpunttiset housut, sukat ja kengät nyt varmaan joka tapauksessa lapsella on hoidossa. Ja iltaisin punkkitarkistus. Kyllä sillä jo pitkälle pääsee. Me kolutaan pusikoita joka päivä. Eikö se ole parasta lapsuudessa? Ja hyväksi myös aikuisille

Yölento :) Paljon ei pelota, mutta nyt niistä puhutaan mediassa joka päivä ja tietty oma kokemus punkista, ei unohdu koskaan.

Hurjan paljon koluan myös metsissä, aina marjastuksen ja sienestyksen merkeissä :)

Takaisin