Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihan seinän takana on naapurit, mutta sieltä koskaan mitään ääniä kuulu. Naapurit on myös kaikki mukavia. Pysähtyvät mielellään juttelemaan. Seinänaapuri tekee myös meidän lumityöt, jos ei olla itse ehditty.
En ole kiinnittänyt huomiota, mitä autoja heillä on. Yksi leskirouva käy usein aurinkolomilla eikä sekään haittaa.

Yölento :) Oi olette sinattuja ihanilla naapureilla. Meilläkin välit nyt parantuneet, kun saatiin lapsi :)

Sitä aiemmin, olivat töykeitä ja teettivät taloyhtiön lumityöt aina meillä, kun olivat niin "hienoja". Myös kun pihaa rakennettiin, niin mun mies vei omin voimin rekallisen multaa pois tontilta, kun eivät viitsineet ottaa osaa taloyhtiön talkoisiin...jne.... sekä miljoona muuta asia.. Kattoremonteista puhumattakaan.

Last edited by a moderator:
Nuo on Tähti aika pieniä ongelmia naapureiden kanssa. Kyllä omakotitalossakin voi olla kauhunaapurit. Niitä tarinoita on tää maa täysi. Esim mun serkku joutui muuttamaan pois kun ei enää kestänyt naapureita ja heidän kiusantekoa. Häiriintyneitä ihmisiä asuu kaikkialla. Ja sitten tietty on pienet kinat naapurustossa kun elämäntyylit ei kohtaa tai halutaan vaan puuttua toisten elämään.
Meillä on ihan hyvät naapurit. Moikataan kun tavataan, mutta pidän tarkoituksella välimatkaa.

Nuo on Tähti aika pieniä ongelmia naapureiden kanssa. Kyllä omakotitalossakin voi olla kauhunaapurit. Niitä tarinoita on tää maa täysi. Esim mun serkku joutui muuttamaan pois kun ei enää kestänyt naapureita ja heidän kiusantekoa. Häiriintyneitä ihmisiä asuu kaikkialla. Ja sitten tietty on pienet kinat naapurustossa kun elämäntyylit ei kohtaa tai halutaan vaan puuttua toisten elämään.
Meillä on ihan hyvät naapurit. Moikataan kun tavataan, mutta pidän tarkoituksella välimatkaa.

Eclipse :) Ei vielä isoja, mutta on häiritsevää, ettei saa olla vapaasti omalla takaterassilla kun kytätään ja udellaan. Omalle pihallekkaan ei saanut tehdä kukkapengerrystä ilman, että piti tehdä selonteko naapurille... nämä jokunen vuosi sitten. Talvella meidän kulku ovesta pihalle tukittiin lapiolla lumikasaan ja kerran revittiin piha auki kaivinkoneelle, ilman että asiasta kerrottiin mitään. Nämä siis naapurin tempauksia.

Nyt jo moikataan ja jokunen sanakin puhuttu, kun lapsi tuli. Herkästi silti ovat sormi pystyssä määrittelemässä kaikkea jne...

Mukavista naapureista ovat tosi kaukana.

Kannattaa laittaa terassille näköeste seinät. On meilläkin paviljonki terassilla, jossa on naapureihin päin aina seinät kiinni. Saa olla rauhassa. Äänet tietysti kuuluu, mutta sille ei mahda mitään. Jos totaalista rauhaa haluaa niin pitää muuttaa korpeen mahd isolle tontille.
Eikö teillä ole Tähti aitaa pihojen välissä rivitalossa? Yleensä niin on. Kannattaa seuraavassa yhtiökokouksessa ottaa aiheeksi niiden teettäminen. Ja omalle pihalle saa laittaa mitä haluaa, jota ei talon yhteisissä säännöissä kielletä.

Kannattaa laittaa terassille näköeste seinät. On meilläkin paviljonki terassilla, jossa on naapureihin päin aina seinät kiinni. Saa olla rauhassa. Äänet tietysti kuuluu, mutta sille ei mahda mitään. Jos totaalista rauhaa haluaa niin pitää muuttaa korpeen mahd isolle tontille.
Eikö teillä ole Tähti aitaa pihojen välissä rivitalossa? Yleensä niin on. Kannattaa seuraavassa yhtiökokouksessa ottaa aiheeksi niiden teettäminen. Ja omalle pihalle saa laittaa mitä haluaa, jota ei talon yhteisissä säännöissä kielletä.

Eclipse, on aita :) Mutta koska ollaan rinteessä, seinänaapuri on korkeammalla ja näkee helposti aidan yli. Meidän puolelta ei nähdä tosin sinne puolelle...

Naapuri on utelias luonteeltaan välillä liiankin kanssa ja tapa puhua asioista on usein määräilevä.

Kyllä omakotitalossakin voi olla kauhunaapurit. Niitä tarinoita on tää maa täysi. Esim mun serkku joutui muuttamaan pois kun ei enää kestänyt naapureita ja heidän kiusantekoa. Häiriintyneitä ihmisiä asuu kaikkialla. Ja sitten tietty on pienet kinat naapurustossa kun elämäntyylit ei kohtaa tai halutaan vaan puuttua toisten elämään.

Eclipse :) Meillä on naapurissa omakotitalo ihan tossa nurkalla, terassin alla, korkeuseron vuoksi. Siinä asui pitkään häiriintynyt mies. Oli jo onneksi sen verran vanha, että kupsahti joku vuosi sitten ja kaikkien naapureiden elämä rauhottui.

Me asuttiin lähellä hänen taloaan ja hän kyttäsi usein meidän terassin alla, poltti sikaria ja oli usein humalassa! Aina hyökkäävä! Siihen aikaan en voinut/uskaltanut olla ollenkaan omalla terassilla, koska hän tuli häiritsemään.

Milloin mistäkin syystä soitti kuntaan ja valitti. Pahin oli, kun ihan oman tontin rajan puolelle istutettiin nurmikkoa. Lisäksi yhteen vanhaan puunkantoon ei antanut koskea, vaikka oli meidän puolella tonttia.

Noin 10vuotta hän ehti häiritä, ihan kaikkien lähinaapureiden elämää. Joskus soitti poliisitkin, kun oli nähnyt unta, että hänen puolella sijaitsevasta kuusesta oli katkaistu yksi oksa.

Joskus menin hänen luokse ihan kotiin juttelemaan, koska miestäni oli syytetty rajarikkomuksesta. Hänellä oli vaimo, aivan ihana, ymmärsi kaiken, mutta oli niin vanha yli 80vuotias ja raajarikkoinen, ettei voinut asioille/miehelleen mitään.

Meillä oli pihassa valtavat pensasaidat. Leikattiin kaikki alas ja poistettiin kannot. Lauta-aita on vielä jäljellä, ei kovin korkea mutta oli millainen aita tahansa, en pihassa ilman vaatteita hyppele. Ei haittaa vaikka naapurit näkisivät. Usein leikitään pojan kanssa joko omassa pihassa tai talon yhteisillä alueilla. Naapurit seuraavat touhuja mielenkiinnolla ja ihastuksissaan kun poika on niin puuhakas

Meillä oli pihassa valtavat pensasaidat. Leikattiin kaikki alas ja poistettiin kannot. Lauta-aita on vielä jäljellä, ei kovin korkea mutta oli millainen aita tahansa, en pihassa ilman vaatteita hyppele. Ei haittaa vaikka naapurit näkisivät. Usein leikitään pojan kanssa joko omassa pihassa tai talon yhteisillä alueilla. Naapurit seuraavat touhuja mielenkiinnolla ja ihastuksissaan kun poika on niin puuhakas

Yölento :) Just näin ja meilläkin tapahtuu.

Tosin seinänaapuri vaan tunkee itsensä väkisin mukaan, koska hänen 6v. lapsi haluaa olla leikkikaveri meidän 2-v. pojan kanssa. En voi kieltää lapsia leikkimästä keskenään... :)

Sitä myöden "joudutaan" olemaan enemmän tekemisissä ja utelevat samalla mm. kaikkia työasiani ja lapsen hoitopaikkaan liittyvia asioita. Myös sukulaissuhteita. Meidän silmissä he ovat nykyään kakkosluokan kansalaisia, koska työttömänä vuosikausia, mutta silti kyllä määräillään ties mitä!

Ensinnäkin ihan kaikki ärsyttää valtavasti ja haluaisin pitää selvää rakoa naapuriin!!!:singing:

Heidän lapsi on usein siis leikkimässä ihan meidän sisäpihalla, terassilla pojan leikkimökissä ja välillä yrittäisi tulla jopa meille sisälle kotiin, röyhkeästi.

Minusta ei olla ihan niin hyvissä väleissä naapureina, että seurusteiltaisiin enemmänkin, joten joudun rajoittamaan poikaa ja kaikkia leikkejä naapurin kanssa...:alien

Yhtenä esimerkkinä, että naapurin 6v. lapsi haluaisi hoitaa poikaa ja viedä hänet 200m päähän ihan kaksin leikkikentälle keskenään!!:mad:) Silti isä oli tietoisena asiasta, mutta ei heti käsittänyt tilannetta, kun naapurin lapsi häntä jo vei kädestä, pitkälle ehtivät. Mies reagoi, mutta lopullinen stoppi tuli heti, kuulin asiasta.

Kaikkea sitä voikin kummastella:confused004

Ei haittaa vaikka naapurit näkisivät. Usein leikitään pojan kanssa joko omassa pihassa tai talon yhteisillä alueilla. Naapurit seuraavat touhuja mielenkiinnolla ja ihastuksissaan kun poika on niin puuhakas

Yölento :)
Asutteko taajamassa vai sen ulkopuolelle? Tosi ihanilta ja fiksuilta kuullostavat teidän naapurit!:happy119:cheers

Tähti ,taajamassa asutaan.
En luokittele ihmisiä työnteon tai varallisuuden tai muunkaan mukaan. Ihmiset ovat kaikki arvokkaita.
Meillä ei asu ainakaan vielä naapureissa pieniä lapsia mutta voisin kuvitella että teillä naapureilla on kaunis ajatus, lapset oppivat tulemaan toimeen keskenään. Tottakai näin pienet tarvitsevat vielä paljon ohjausta ja myös itse voit puhua kauniisti naapurin lapsen kanssa, että teidän taapero ei ole vielä niin iso että voisi lähteä ilman vanhempia puistoon
Naapureilla voi olla myös aito kiinnostus teidän asioihin, mutta toisaalta yhtä hyvin voivat vain puhua lämpimikseen tai kohteliaisuuttaan. Itse päätät, minkä verran kerrot.

Jos itsellä on ennakkoluuloja ihmisiä kohtaan niin silti on hyvä pyrkiä siihen, että lapsi oppii tulemaan toimeen kaikkien kanssa.

Jos itsellä on ennakkoluuloja ihmisiä kohtaan niin silti on hyvä pyrkiä siihen, että lapsi oppii tulemaan toimeen kaikkien kanssa.

Yölento :) Todella osuvasti sanot! Ja lapsien pitääkin saada leikkiä keskenään, tuloista huolimatta. Saa leikkiä, mutta ptää ohjeistaa. Lapsi ei vastaa mistään, vaikka niin sanoisi.

Meillä naapurit vähän itse alumperin aiheutti tilanteen, jossa itse luokittelivat itsensä tulojen mukaan paremmiksi ihmisiksi, eivätkä siten puhuneet mitään vuosiin. Heillä vaan tilanne kääntyi eriksi, mutta silti olivat olevinaan parempia. Nyt viimevuosina ovat joituneet nöyrtymään asioissa. Me ei vertailla kenenkään tulotasoja, naapuri on niin tehnyt vuosia.

Ja omalle pihalle saa laittaa mitä haluaa, jota ei talon yhteisissä säännöissä kielletä.

Eclipse :) Näin se pitäisi olla! Eikä marinaa pitäisi kenenkään joutua siitä kuuntelemaan.

Onko teillä naapuri miten lähellä?:rolleyes: Onko taloyhtiössä miten monta osakasta?

Meille on 5 muuta osakasta ja esimerkiksi taloyhtiön kokouksessa seinänaapuri sanoi, ettei voida vaikuttaa taloyhtiön päätöksiin koskien taloon kohdistuvia remontteja, koska asiat on jo äänestetty tapahtuviksi, ilman meidän mielipidettä:shy:

Ei edes voitu sanoa mielipidettä kalliisiin ja täysin turhiin remonteihin. Suhtautuminen on vaan jäänyt hampaankoloon pysyvästi. Jos olisi ollut työttömyyttä tai Äitiyslomalla, niin olisi pitänyt ottaa velkaa, jotta olisi selvinnyt kaikista turhista hienosto remonteista.

Suht. uutta asuntoa kun ei tosiaan tarvitse maalata ja pintakorjata kovinkaan usein.

Naapurin perustelu oli se, ettei hän halua asua rapistuneessa talossa ja se pitää näyttää hienolta ulospäin, koska pelaa Golfia.

Meillä on Tähti omakotitalo joten meidän ei tarvitse lupia kysellä keneltäkään paitsi noudattaa kunnan rakennustapajärjestystä. Ja kyseessä on lähellä keskustaa oleva asuinalue joten tontit eivät ole suuria. Vain 800-1000m2. Joten naapurit ovat lähellä.

Meillä on Tähti omakotitalo joten meidän ei tarvitse lupia kysellä keneltäkään paitsi noudattaa kunnan rakennustapajärjestystä. Ja kyseessä on lähellä keskustaa oleva asuinalue joten tontit eivät ole suuria. Vain 800-1000m2. Joten naapurit ovat lähellä.

Eclipse :) Hienoa!
Ei siis ole seinänaapureita:p

Ainakin tässä taloyhtiössä asuminen on harmittavaa ja mies on sitä valittanut jo vuosia, koska haluttaisiin itse päättää omista asioista! Omakotitaloa hän on katsellut kohta 25vuotta ja vauhti kiihtyy...

Itse en tiedä mitä tehdä, koska tulen perimään omakotitalon ja ison, arvokkaan tontin jonkun vuoden sisällä. Silti en äkkiä tule sinne muuttamaan, koska on kaukana työpaikasta.

Nykyasumisessa ongelmana on etenkin maksaa naapureiden remonteista, tai siitä, että esim. haluavat hienomman saunan kalusteineen ja suihkukin uusittava, seinäkaakeleineen, sekä kylpyamme. Piharemontit myös.

Näihin meillä on vuosia uponnut yhtäkkiä tonneja kertaheitolla ja maksuaikaa postilla tulleessa laskussa on vain 7pv.:wideyed:

Mistä rahat!?:rolleyes:

Omakotitalo olisi ihan paras. Lisäksi nyt pitää väkisin seurustella naapureiden kanssa, joista ei vaan pidä, tai ei ole merkitystä....

Eclipse :) Miten suhtaudut lapsen kavereihin/lähinaapureihin, joista et välttämättä pidä?:rolleyes:

Annat toki leikkiä?

Tuleeko teille jo ihan "kavereita" ovesta sisään? Ja haluaako joku kaveri jo viedä mukaan leikkeihin, ihan kodin ulkopuolelle?:rolleyes:

Lähinnä se, että miten suhtaudut Äitinä näihin, että lapsella on esim... jo kodin ulkopuolista aktiviteettia jne..

Meillä hoidossa on aktiviteettia päivittäin, mutta se onkin hoitajan vastuulla ja kaikki on normaalia :)
Mutta, kun olen lapsen kanssa kotona, hän ei saa lähteä ilman vanhempaa ulos toisen "esim. naapuri", lapsen viemänä..

Tässä on paljon haastetta, koska ulkoterassilta on helppo napata pienempi kaveri mukaan. 6-vuotias osaa sen jo tehdä.

En luokittele ihmisiä työnteon tai varallisuuden tai muunkaan mukaan. Ihmiset ovat kaikki arvokkaita.
.

Yölento :)
Tämä on sitten meissä samaa :)

En myöskään luokittele. Rikas/köyhä...elämäntilanne. Arvostan köyhiä, koska olen syntynyt köyhäksi :)
Eniten arvostan järkeä ja järkeilyä, sekä sinnikkyyttä ja yhteistyökykyä. Empatiaa ja sydämellisyyttä! :)

Voin tosi hyvin samaistua kadulla asuviin, kodittomiin ihmisiin.

Tosin, hirmu rikkaisiin ja rahalla pröystäileviin, en halua samaistua,. Melkein paheksun heitä. Tosin joudun väkisin olemaan samoissa piireissä isotuloisten kanssa (=töissä).

En motivoidu rahasta, vaan kohtuullisuudesta.

Tähti, monet tykkäävät asua omakotitalossa. Minä olen kokeillut. En tykkää. Joka paikassa on naapureita, joko lähellä tai kauempana. Tosin minulla ei omakotitalossakaan naapureissa ollut vikaa. Minä vain pidän helposta elämästä. Isännöitsijä, taloyhtiön hallitus, yhtiökokous ja kiinteistönhuolto pitävät huolta talosta ja meille jää aikaa tehdä muuta. Jos tekee mieli puuhastella, niin mökillä voi toteuttaa itseään, mutta ei ole pakko.
Kävin juuri pari viikkoa sitten entisessä kodissani omakotitalossa. Uusi omistaja oli remontoinut ja laajentanut ja talo oli entistäkin hienompi. Ei tullut yhtään ikävä. Muistan hyvin, miten työlästä oli aamulla lähteä kun ensin sai hiki päässä tehdä lumitöitä että pääsi kadulle asti. Ja sama iltapäivällä kun tuli töistä. Ja yhtä lailla lapsilla oli kavereita ja sai tai joutui miettimään, kenen kanssa voi päästää ja mihin.

Meillä ei ole lapsella vielä kavereita. Mä pysyn omissa oloissani enkä ole tutustunut keneenkään alueella asuvaan, jolla on pieniä lapsia. Ollaan tytön kanssa kahdestaan päivät, kun isänsä on töissä. Omakotialueella kun ei tarvitse olla kenenkään kanssa tekemisissä jos ei halua. Mä en istu nykymääritelmään äidistä, joka intopinkeänä osallistuu ja saarnaa nykyajan kasvatus ja tavaravouhotuksia joten olen parhaaksi nähnyt pysyä myös poissa perhepuistoista. Mulla yksinkertaisesti kärähtää välittömästi käämit, kun kuulen jonkun lässyttävän taas jotain netistä opittua kasvatusmantraa jota ilman kukaan ei voi elää. Ja josta kukaan ei silti vielä ollut kuullut 5 vuotta sitten. Ja muutaman kerran kun jossain infossa olen ko paikoissa käynyt niin siellä on omat kaveriporukat ja muut tuijotetaan pihalle pois häiritsemästä näistä äitiyttä suorittavista laumoista.

Mun kavereiden lapset on vanhempia, osa jo teinejä. Toki leikkivät tytön kanssa kun harvoin nähdään, mutta ei heistä kavereiksi ole. Eli mun ei tarvitse vielä miettiä mitään kavereihin liittyvää. Toivottavasti tyttö saa tarhasta kavereita joiden kanssa voi nähdä myös vapaa-ajalla jossain. Mutta sen aika on sitten joskus enkä osaa olla asiasta vielä mitään mieltä.

:greet025 Heissan kaikki!

Tällä kertaa hyviä uutisia.

Pomo halusi kanssani kehityskeskustelun:cheers..

"Salainen" kahden keskinen neuvottelu tilaisuus on viikonpäästä. En ole eläissäni ollut missään vastaavassa tilaisuudessa, enkä edes tilanteessa.

Siellä saapi kai sanoa, mitä sydämellä on - ja mitä haluaisi työnkuvassa muuttaa, myös paperissa kysytään, että mitkä on uratavoitteet:cheers

Paljon asioita ja keskusteluun on varattu 3tuntia aikaa.... Pitää alkaa miettimään, mitä tulevaisuudessa haluaa noin 10-vuoden ajanjaksolla:smiley-angelic003:joyful:

Tosin jää kertomatta, että jospa uusi Äitiysloma tulisi pian ja eläke leipätyöstä koittaisi ennen sitä (55v.) :)

On vaan ihan omat muut toiveet elämässä ja haluaisin nekin toteuttaa ennen vanhuutta :)

Meillä ei ole lapsella vielä kavereita. Mä pysyn omissa oloissani enkä ole tutustunut keneenkään alueella asuvaan, jolla on pieniä lapsia. Ollaan tytön kanssa kahdestaan päivät, kun isänsä on töissä. Omakotialueella kun ei tarvitse olla kenenkään kanssa tekemisissä jos ei halua. Mä en istu nykymääritelmään äidistä, joka intopinkeänä osallistuu ja saarnaa nykyajan kasvatus ja tavaravouhotuksia joten olen parhaaksi nähnyt pysyä myös poissa perhepuistoista. Mulla yksinkertaisesti kärähtää välittömästi käämit, kun kuulen jonkun lässyttävän taas jotain netistä opittua kasvatusmantraa jota ilman kukaan ei voi elää. Ja josta kukaan ei silti vielä ollut kuullut 5 vuotta sitten. Ja muutaman kerran kun jossain infossa olen ko paikoissa käynyt niin siellä on omat kaveriporukat ja muut tuijotetaan pihalle pois häiritsemästä näistä äitiyttä suorittavista laumoista.

Mun kavereiden lapset on vanhempia, osa jo teinejä. Toki leikkivät tytön kanssa kun harvoin nähdään, mutta ei heistä kavereiksi ole. Eli mun ei tarvitse vielä miettiä mitään kavereihin liittyvää. Toivottavasti tyttö saa tarhasta kavereita joiden kanssa voi nähdä myös vapaa-ajalla jossain. Mutta sen aika on sitten joskus enkä osaa olla asiasta vielä mitään mieltä.

Eclipse :) Minusta lapsi kaipaa muiden lasten seuraa 2-vuotiaana, ellei jo vähän aiemmin.

Itse jokainen päättää.

Muistan myös kauhistelleeni sitä, että poika joutui hoitoon 1,5v ikäisenä....en olisi raaskinut häntä laittaa vielä hoitoon. Mutta hän selvisi muutoksesta hyvin ja on pärjännyt varsin hyvin hoidossa.

Lisäksi voin todeta, että kodin ulkopuolella tapahtuva hoito on vain tehnyt "hyvää"!! :) Hän on nähyt ja kokenut paljon asioita, joita en olisi hänelle pystynyt tarjoamaan/järjestämään. Hoidon myötä, hän on kehittynyt sosiaalisesti todella paljon, joita taitoja en olisi pystynyt hänelle yksin tarjoamaan.

Hän menee mielellään aamulla hoitoon, koska paikka on tuttu ja meillä on hoitotädin kanssa hyvät ja läheiset välit:Heartpink

En sinuna pitäisi näin isoa (2v.). lasta ihan vaan neljän seinän sisällä. Mutta kavereista kannattaa olla tarkka!

Takaisin