Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eclipse :) Oliko teillä siis 2-v. neuvola?:rolleyes:

Olen ihmetellyt, että meillä seuraava neuvola on vasta 4-v. ikäisenä.

Nyt on vain hammaslääkäri, kun on 2-vuottta täyttänyt.

Seuraava neuvola onkin sitten vasta 3 vuotiaana. Tai syksyllä käydään toki hakemassa influenssarokotus, mutta se ei oo varsinainen käynti.

Eclipse :) Luin tarkemmin, teillä on neuvola siis 3-vuotiaanakin?:rolleyes:

Meillä lapsen Neuvolavihossa lukee, että Neuvolan lääkärintarkastukset on 1,5v ja 4v. Hammashoitolan tarkastus alkaen 2-v.

Viime neuvolakäynnin yhteydessä ei annettu mitään aikaa seuraavalle käynnille, eikä siitä ollut puhetta.

Eclipse :) Oliko teillä siis 2-v. neuvola?:rolleyes:

Olen ihmetellyt, että meillä seuraava neuvola on vasta 4-v. ikäisenä.

Nyt on vain hammaslääkäri, kun on 2-vuottta täyttänyt.
Kyllä kunnan on velvollisuus järjestää neuvolakäynnit vähintään vuoden välein. Tosin pakko sinne ei ole mennä.

Kyllä kunnan on velvollisuus järjestää neuvolakäynnit vähintään vuoden välein. Tosin pakko sinne ei ole mennä.

Yölento :) Pitäisi siis itse varata aika... Onneksi satuin näkemään Eclipsen kirjoituksen, muutoin ei voisi tietää, että on Neuvolakäynti:confused005

Kaavio neuvolakäynneistä

Yölento :) Kiitos :) On siis terveydenhoitajalla käynti. Ihmettelen, ettei neuvolavihossa ole mitään merkintää siitä?! Aiemmin oli niin, että luki alustava tieto seuraavasta käynnistä, vain aika oli auki, että pitää sopia, milloin pääsee... Nyt ei lue mitään vihossa:confused005 On ilmeisesti unohtunut se siihen laittaa...:think005

Kaavio neuvolakäynneistä

Yölento :) Hyvä juttu. Vähän ihmettelinkin sitä, että merkintöihin vihossa tulee kovin kumman pitkä tauko 1,5v. -4v. välinen aika. Täytyykin huomenna soitella ja varata aikaa. Heinäkuun taitavat olla kiinni....jos päästäisiin ennen sitä! :)

Eclipse :) Oliko teillä tämä 2-v. käynti jo ennalta ylhäällä lapsen vihossa? Vai itsekö soitit ja kysyit?:rolleyes:

Meillä oli kirjoitettu 2v neuvola edelliseen käyntikertaan. Itse piti varata kun siihen oli edellisestä niin pitkä aika.

Meillä oli kirjoitettu 2v neuvola edelliseen käyntikertaan. Itse piti varata kun siihen oli edellisestä niin pitkä aika.

Eclipse :) Meillä ilmeisesti sitten vaan unohti kirjata tiedon vihkoon. Se on inhimillistä. Nykyään meillä on tosi kiva ja asiallinen terkka, joten sinne menee mielellään. Ehkä siellä juttu luistikin liian hyvin, niin hän unohti merkata sen vihkoon:laughing002

Koska Eclipse palaat töihin? Nyt syksyllä? Ja odotatko kovin paluuta?

.

Kaikenlaista voi sattua ja yleinen neuvolakäynti ohjeistushan on kaikkien saatavilla netistä ja neuvolasta pyytämällä. Neuvolassa käynti ei ole pakollista joten periaatteessa se on vanhempien vastuulla käyttää lasta siellä silloin kun tarve on. Lähes kaikki osallistuu kuitenkin yleiseen ohjelmaan jonka aikatauluissa ym th pitäisi auttaa. Mä olen osallistunut melkein kaikkeen raskaudesta alkaen, koska se on ollut helppoa ja Suomessa kustannettu verovaroin. Raskausaikana jätin tukineuvonnat ja kotikäynnit väliin. Lapsen kanssa olen vauvavuotena kieltäytynyt turhasta fysioterapeutti käynnistä. Muuten kyllä olen pitänyt neuvolakäyntejä hyvänä seurantavälineenä lapsen kehityksessä vaikkei sieltä sinänsä mitään apua ole saanut kuin hyviä infovihkosia kehitysvaiheista. Tosin tyttö on ollut helppo vauva eikä ole sairastellut joten sen takia ei apuakaan ole tarvinnut. Ja jos olisi tarvinnu niin tuskin olisin neuvolasta apua pyytänyt vaan ihan muualta.

Palaan töihin syyskuun alusta ja suoraan suomeksi sanottuna asia vituttaa oikein kunnolla. :wtf: Yritän olla ajattelematta koko asiaa ettei mene kesä pilalle. Mutta toisaaltaan toivon että asiat olisi parantuneet työpaikalla ja jos ei ole niin alan etsiä uutta paikkaa. Ainut hyvä vanhassa työssä on se, että saan palata 9-17 vuoroon. Uutta työtä ei välttämättä löydy tuohon työaikaan. Toisaalta olen sitä mieltä että tyttö alkaa kaivata vähitellen leikkikavereita joten tarhan aloitus on hyvä asia. Ja tytön ei tarvitse aina olla tarhassa täysiä päiviä, koska isänsä tekee 2-vuoro työtä. Sitten on vielä se, että mä inhoan talvea. Lapselle on parempi olla tarhassa talvella, koska pääsee ulos tekemään kaikkea kivaa siellä. Muuten ne ulkoilut on puol tuntia palelevan ja vittuuntuneen äidin kanssa. :rolleyes: Kesällä taas ollaan ulkona aamusta iltaan. Nyt hetki sisällä kun isänsä leikkaa nurmikkoa. Sitten taas pihalle touhuamaan. :grin Tyttö tykkää auttaa kukkien kastelussa, opetteli juuri puhaltamaan voikukkia ja uusi leikkimökki on kovassa käytössä. Siellä voi nukkua päikkäritkin. :)

Kaikenlaista voi sattua ja yleinen neuvolakäynti ohjeistushan on kaikkien saatavilla netistä ja neuvolasta pyytämällä. Neuvolassa käynti ei ole pakollista joten periaatteessa se on vanhempien vastuulla käyttää lasta siellä silloin kun tarve on. Lähes kaikki osallistuu kuitenkin yleiseen ohjelmaan jonka aikatauluissa ym th pitäisi auttaa. Mä olen osallistunut melkein kaikkeen raskaudesta alkaen, koska se on ollut helppoa ja Suomessa kustannettu verovaroin. Raskausaikana jätin tukineuvonnat ja kotikäynnit väliin. Lapsen kanssa olen vauvavuotena kieltäytynyt turhasta fysioterapeutti käynnistä. Muuten kyllä olen pitänyt neuvolakäyntejä hyvänä seurantavälineenä lapsen kehityksessä vaikkei sieltä sinänsä mitään apua ole saanut kuin hyviä infovihkosia kehitysvaiheista. Tosin tyttö on ollut helppo vauva eikä ole sairastellut joten sen takia ei apuakaan ole tarvinnut. Ja jos olisi tarvinnu niin tuskin olisin neuvolasta apua pyytänyt vaan ihan muualta.

Palaan töihin syyskuun alusta ja suoraan suomeksi sanottuna asia vituttaa oikein kunnolla. :wtf: Yritän olla ajattelematta koko asiaa ettei mene kesä pilalle. Mutta toisaaltaan toivon että asiat olisi parantuneet työpaikalla ja jos ei ole niin alan etsiä uutta paikkaa. Ainut hyvä vanhassa työssä on se, että saan palata 9-17 vuoroon. Uutta työtä ei välttämättä löydy tuohon työaikaan. Toisaalta olen sitä mieltä että tyttö alkaa kaivata vähitellen leikkikavereita joten tarhan aloitus on hyvä asia. Ja tytön ei tarvitse aina olla tarhassa täysiä päiviä, koska isänsä tekee 2-vuoro työtä. Sitten on vielä se, että mä inhoan talvea. Lapselle on parempi olla tarhassa talvella, koska pääsee ulos tekemään kaikkea kivaa siellä. Muuten ne ulkoilut on puol tuntia palelevan ja vittuuntuneen äidin kanssa. :rolleyes: Kesällä taas ollaan ulkona aamusta iltaan. Nyt hetki sisällä kun isänsä leikkaa nurmikkoa. Sitten taas pihalle touhuamaan. :grin Tyttö tykkää auttaa kukkien kastelussa, opetteli juuri puhaltamaan voikukkia ja uusi leikkimökki on kovassa käytössä. Siellä voi nukkua päikkäritkin. :)

Eclipse :) Sinusta on tullut sitten oikein kunnon kotiäiti, kun työt vituttaa etukäteen:p

Kaikki on lapsen kanssa helppoa kotona, ja sitä itsekin kaipaa. Mutta töihin mennesaä on aamu- ja iltaruljanssi aina on mitä on (vaatteet, vaipanvaihto, maito jne), ja kotiin tullessa lähes vastaavat, sekä nälkä. Hoitoon vieminen ja hakeminen.

Kohta oon ollut vuoden töissä ja on ollut välillä haastavaa, kun lapsi on sairastellut ja työt on silti vaan hoidettava.

Eclipse, meillä työt meni haasteelisempaan suuntaan Äitiyslomani aikana ja nyt uutta väkeä on pilvin pimein. Myös tuuraarasta on tullut vakkari ja aika paha sellainen tapaus.

Pian koittaa kesäloma ja toista yritetään. Voi, kun tulis plussa pian:singing::p Ikää siis 45v.

Heissan! Pitkästä aikaa kävin kuikuilemassa teidän kuulumisia. :) ihanaa, että olette vielä aktiivisia!

Meilläkin voidaan hyvin! Tyttö rakastaa touhuilla ja seikkailla isän kanssa kotosalla, tekevät retkiä joka päivä jne. Hyvin kasvaa (kohta 2 vee neuvola), juttua tulee vaikkei monia sanoja vieläkään, joku 15-20 ehjä. Mutta rakastaa kuperkeikkoja, jumppaamsta ja juoksemista. Ja jätskiä.

Mun oma elämä on mullistunut ihan tosi paljon! Aloitin sen oman osakeyhtiön (ja menee ihan todella hyvin!), palasin täyspäiväisiin töihin (kamalan ekan viikon jälkeen mieli muuttui positiiviseksi) ja kova hulabaloo on arjessa kyllä päällä, mutta oon ihan elämäni voimissa! On mahtavaa saada aikaiseksi asioita ja uskoo itseensä ihan uudella tavalla. Luen/kuuntelen audiokirjoja paljon (en tehny tätä koskaan ennen) ja opin uutta joka päivä! Ihan mahtavaa :)

Kesää odotellessa takaisin, oli hirmukylmä tänään.. aurinkoisia päiviä!!

Heissa tännekkin!

Ollaan katseltu omakotitaloa ja nyt ehkä yksi hyvä löytyi..

Tänään käytiin katsomassa toista omakotitaloa ja tämä olisi omaan mieleen :):happy093:happy093
Edellisen talon torppasin!:joyful:

Tosin hinta on niin kova, joten kummankin reiluilla tuloilla sitä maksettaisiin vielä n. 25vuotta...silti vaikka nykyisestä asunnosta (140m2) saa kaupassa rahat, niin kyllä kallis on...

Mutta tämä uusi olisi mieleeni. Keskellä luontoa, mutta silti lähellä keskustan palveluita. Talo on lähes uusi -kivitalo, arvoasunto...,iso oma takapiha lapsille, sekä puita ja luontoa myös. Kokoa on 250m2, huoneita super riittävän monta. Kahdessa kerroksessa ja isot tilat myös työhuohuoneille,eli kaksi omaa työhuonetta. Hulppea terassit ja keittiössä riittävästi kaappeja, työtasoja ja toimivaa tilaa...

Tilaa siellä olisi myös enemmälle, kuin yhdelle lapselle!

Mies sanoi, ettei edellytä kahta lasta, mikäli se ostetaan. Koska ei voida tietää tuleeko toista, vaikka kallisti siitä maksettaisiin..

Comments?:rolleyes:

Mä sanoisin et ei kannata ostaa liian isoa, mutta jokainen omalla tyylillään. Ja näin vanhempana meillä oli yks kriteeri talon yksikerroksisuus, että voidaan asua talossa mahdollisimman pitkään. Ja toinen kriteeri oli, että se on pystyttävä maksamaan 10 vuodessa. Meillä oli myös osake, joka myytiin ja siitä saatiin 1/3 kauppahinnasta. Kannattaa ajatella niin että talo on maksettu ennen eläkeikää ja sairastumisesta ei koskaan tiedä tämän ikäisenä joten pelivaraa kannattaa olla enemmänkin. Mut nämä siis mun henkkoht mielipiteitä :)

Eclipse, meillä oli myös kriteerinä yhdessä kerroksessa ja ei liian iso. Kerrostalokin olisi käynyt jos olisi löytynyt sopiva. Ei isoa pihaa ja sopii myös vanhuksille. Nyt meillä onkin naapureiden keski-ikä siinä 80vuoden tienoilla, muutamia työssä käyviä on lisäksi. Lainaa otettiin vain sen verran, mitä on muuta varallisuutta. Jos joutuisi työttömäksi tai sairastuisi, voisi muun omaisuuden myydä eikä olisi yhtään velkaa.

Mä sanoisin et ei kannata ostaa liian isoa, mutta jokainen omalla tyylillään. Ja näin vanhempana meillä oli yks kriteeri talon yksikerroksisuus, että voidaan asua talossa mahdollisimman pitkään. Ja toinen kriteeri oli, että se on pystyttävä maksamaan 10 vuodessa. Meillä oli myös osake, joka myytiin ja siitä saatiin 1/3 kauppahinnasta. Kannattaa ajatella niin että talo on maksettu ennen eläkeikää ja sairastumisesta ei koskaan tiedä tämän ikäisenä joten pelivaraa kannattaa olla enemmänkin. Mut nämä siis mun henkkoht mielipiteitä :)

Eclipse :) Kiitos näkemyksestä. Meillä siis jo 2-kerrosta ja ollut ihan toimiva. Saatiin laina maksettua 10v-sitten, joten oma on ja sen jälkeen kertynyt vain säästöjä.

Velalla en halua asua, joten pitää miettiä mitä tehdään.. Tosin saadaan maksettua, ettei liian paha olisi.

Eclipse, meillä oli myös kriteerinä yhdessä kerroksessa ja ei liian iso. Kerrostalokin olisi käynyt jos olisi löytynyt sopiva. Ei isoa pihaa ja sopii myös vanhuksille. Nyt meillä onkin naapureiden keski-ikä siinä 80vuoden tienoilla, muutamia työssä käyviä on lisäksi. Lainaa otettiin vain sen verran, mitä on muuta varallisuutta. Jos joutuisi työttömäksi tai sairastuisi, voisi muun omaisuuden myydä eikä olisi yhtään velkaa.

Yölento :) Niinkin voi sopia asumaan.

Yksikerroksisuus kyllä houkuttaisi :)

Onko teillä naapurit miten lähellä? Meillä seinän takana, eikä oikein pidetä siitä. Asunnossa asuttu jo 15-vuotta.

Meillä seinänaapureissa ärsyttää entien se, että ovat olevinaan parempia ihmisiä...ajetaan Audilla ja käydään Thaikuissa, vaikka mies on työtön.

Kovat mielipiteet kaikkeen, puuttua muiden asioihin jne.. isommat lapset heillä jne..

:greet025
Olisi mukavaa asua omassa talossa, ilman seinänaapureita.

Asiasta toiseen, täällä puhutaan jo tosi pitkiä lauseita! Kehitys harppasi eteenpäin ihan vain viikossa.. Ennen oli 3sanaa peräkkäin, nyt tulee 5-7 sanaa peräkkäin ja osaa myös laulaa ja hyräillä. Osaa myös muita kieliä laulaa, kuin suomea.

Yhtäkkinen kehitys tuli aika tasan 2-vuotispäivän kynnyksellä:happy090

Yölento :) Niinkin voi sopia asumaan.

Yksikerroksisuus kyllä houkuttaisi :)

Onko teillä naapurit miten lähellä? Meillä seinän takana, eikä oikein pidetä siitä. Asunnossa asuttu jo 15-vuotta.
Ihan seinän takana on naapurit, mutta sieltä koskaan mitään ääniä kuulu. Naapurit on myös kaikki mukavia. Pysähtyvät mielellään juttelemaan. Seinänaapuri tekee myös meidän lumityöt, jos ei olla itse ehditty.
En ole kiinnittänyt huomiota, mitä autoja heillä on. Yksi leskirouva käy usein aurinkolomilla eikä sekään haittaa.

Takaisin