Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minkä kokoisia on teidän vauvat olleet 2 kk neuvolassa , paljonko tullut syntymäpainoon lisää? :)
Ihan mielenkiinnosta kun oman 2kk neuvola perjantaina ja arvuuttelen onko 5,5 kg vai peräti 6kg jo :) että onko se tullut 2 kg /2 kk vai enempikin:) on niin michelin ukko jo meidän pikkainen:)

Mä en nukuta enkä tee mitään ylimääräisiä juttuja lasten kanssa illalla nukkumaan mennessä. Jos olisin yhdenkin opettanut laulamiseen/silittelyyn/syliin nukahtamaan ym niin oltais ihan helisemässä.
Vauva nostetaan sänkyyn syömisen jälkeen nukahtanaan. Joskus joudun nostamaan uudelleen syömään mutta useimmiten nukahtaa. Kylmää touhua muttei mahda mitään.

Ja siis toki muina aikoina lauletaan ja luetaan ja nauretaan lasten kanssa mutta nukkumaan mennessä on kaikki ylimääräinen otettu pois sillä muuten saatais juosta huoneesta huoneeseen laulamassa ja nukuttamassa:)

Minä olen lasten vauva-aikana nauttinut siitä, että lapsi nukahtaa syliin. Saan tuijotella ja ihastella vauvaa mielin määrin. Olen myös laulanut kaikki mahdolliset unilaulut. Eihän kukaan muu jaksa laulujani kuunnella pitkän kaavan mukaan :D. Esikoisen kanssa yksin nukahtamisen opetteluun meni jonkun verran aikaa, mutta kuopus nukkui pienestä asti aina kun oli väsynyt. Ihan sama, mikä paikka. Omassa huoneessa nukkui 4kk:n iästä alkaen.

Meillä myös vaan annetaan nukahtaa yksin. Ei mitään ylimääräistä. Eikä tää sinänsä ole mitenkään harkittu juttu vaan kun on ne kaksi muutakin jotka pitää käskyttää yöpuuhiin ettei siinä yhden kanssa kerkee puuhata. Muuten sitten laulellaan päiväsaikaan ja on kyllä nukutettu miten sattuu ja mihin sattuu. Pari ekaa kuukautta nautiskelin vauvasta niin että annoin nukkua sylissä ja siirtelin tarpeen mukaan mihin sattuu et varmaan oppaiden mukaan ihan väärin. Mut oon kyllä ottanut kaiken irti vauva-ajasta. Fiilispohjalta vaan niin hyvin menee.

Meillä nykyään yleensä nukahtaa joko sohvalla syöttötyynypinon päälle tai sängyssä viereen. Siitä sitten nostan vauvanpesään nukkumaan joka on pinniksessä. Jos heräilee välillä niin rauhoittuu yleensä ihan kädestä hetken kiinni pitämällä tai vähän jalkoja hytkyttämällä. Jos ei rauhoitu niin sitten on joko vaippa märkä tai nälkä. Mä kanssa luin aluks ton että pitää nukuttaa omaan sänkyyn mutta kun se ei onnistunut ilman huutoa niin en nähnyt mitään järkeä jatkaa sitä. Nukkuu kuitenkin yöllä jo ekan pätkän noin 5-7h. Ja toisen pitkän pätkän vielä siihen perään syömisen jälkeen.

Minkä kokoisia on teidän vauvat olleet 2 kk neuvolassa , paljonko tullut syntymäpainoon lisää? :)
Ihan mielenkiinnosta kun oman 2kk neuvola perjantaina ja arvuuttelen onko 5,5 kg vai peräti 6kg jo :) että onko se tullut 2 kg /2 kk vai enempikin:) on niin michelin ukko jo meidän pikkainen:)

Mä en nukuta enkä tee mitään ylimääräisiä juttuja lasten kanssa illalla nukkumaan mennessä. Jos olisin yhdenkin opettanut laulamiseen/silittelyyn/syliin nukahtamaan ym niin oltais ihan helisemässä.
Vauva nostetaan sänkyyn syömisen jälkeen nukahtanaan. Joskus joudun nostamaan uudelleen syömään mutta useimmiten nukahtaa. Kylmää touhua muttei mahda mitään.

Meidän tyttö oli viikko sitten 2kk neuvolassa 57cm ja 3780g. 1300g on tullut painoa lisää sitten syntymän.
Aika hoikka hän on mutta mikäli kasvaa omalla käyrällään, niin hyvä on.:)

Sirpa, Myy (ja muutkin tietty, minä itsekin) nuo oppaat ja ohjeet vauvan/lasten hoitoon ovat tietysti valtavan hyviä olla olemassa ja niihin on syytä tutustua mutta joskus olisi tärkeä kuunnella itseään myös, miltä susta tuntuu, että vauvasi kaipaa.
vaikka jossain sanotaan, ettei saisi nukuttaa syliin mutta jos se säästää äidin/vanhemman voimia ja vauva tykkää siitä, niin antaa mennä. Näiden ekojen kuukausien aikana luodaan sitä elämän sidettä vauvan ja hoitajan välillä ja läheisyys on super tärkeää.

Mun poika siirtyi sylistä/vierestä omaan sänkyyn vasta 4kk ikäisenä ja omaan huoneeseen vasta 1v2kk ja ainoastaan eka yö oli huono, sen jälkeen on kiltisti nukkunut omassa sängyssään (toki huonoja öitä on runsaasti seassa myös) mutta mä muistelen lämmöllä sitä pientä tuhisiaa, joka nukahti ekat kuukautensa yleensä joko mun tai isin syliin.
Ei sanottu ettei sais nukuttaa syliin, vaan että jos nukuttaa syliin, niin sitten myös herää sylistä. Ettei siinä välissä varkain siirrä muualle. Perustelut oli, et jos vauva herää kesken unien, niin tod.näk. nukahtaa uudelleen, jos herää siitä samasta paikasta johon nukahti. Jos herääkin sängystä, niin on vaara et alkaa huutaa sitä syliä, johon nukahti. Ja näin siis meillä käy koko ajan. Eli sen pitäis nukkuu jommankumman sylissä koko yön...

Mulla kun vauva on kenguruhoidossa, niin se nukahtaa siihen ja myös herää siitä. Sehän on tietty ok.

Muokattu viimeksi:

Justmom, jos vauva huutaa sängyssä, ni annat huutaa vai miten sitte toimit?

Meillä myös vaan annetaan nukahtaa yksin. Ei mitään ylimääräistä. Eikä tää sinänsä ole mitenkään harkittu juttu vaan kun on ne kaksi muutakin jotka pitää käskyttää yöpuuhiin ettei siinä yhden kanssa kerkee puuhata. Muuten sitten laulellaan päiväsaikaan ja on kyllä nukutettu miten sattuu ja mihin sattuu. Pari ekaa kuukautta nautiskelin vauvasta niin että annoin nukkua sylissä ja siirtelin tarpeen mukaan mihin sattuu et varmaan oppaiden mukaan ihan väärin. Mut oon kyllä ottanut kaiken irti vauva-ajasta. Fiilispohjalta vaan niin hyvin menee.
Siis kyllä mäkin siirrän päivällä ja illalla sylistä doomoohon, jos nukahtaa tissille. Ei yleensä kauaa nuku silleen, ja sit ku herää, ni voi nappaa syliin. Mut jos vauva on valvonu tarpeeksi ja mun mielestä sen pitäis nukkuu, ni sitte olis tarkoitus viedä nukkumaan johki sänkyyn tai vaunuihin. :happy: Vähä perkeleen monimutkaista. Mulla on pakko olla joku systeemi...:shy::joyful:

Justmom, jos vauva huutaa sängyssä, ni annat huutaa vai miten sitte toimit?
No silloin sitten nostan uudelleen rinnalle. Yleensä nukahtaa seuraavalla kerralla joskus vasta kolmannella yrityksellä. Saatan käydä vaihtamassa vauvan asentoa esm toiselle kyljelle tai annan puklarätin "naamalle"

Niin mäkin mietin tota sylitankkausta kun on noin snadi. Mites se sun eka, muistatko oliko millanen homma sit nukuttaa omaan sänkyyn? Ja minkä ikäisenä? Tossa oppaassa oli et alle kolmekuisen rytmiin ei juuri pysty vaikuttaa.

Meil nukkuu aamupvällä vaan 1-1,5 h unet ja sitte iltapvällä pidemmät. Nyt meni kahdelta nukkuu ja joutuu varmaan herättää siin viideltä, muuten valvoo taas myhään iltaan. Ja kyl se eilen meni tuntii myöhemmin yöpuulle, koska heräsikin aamulla tuntia myöhemmin. Et kyl sillä joku rytmi jo on. Ja, selvästi on väsyneempi, jos ollaan käymässä jossain. En tänään raaskinu lähtee kaverille kahville, opetellaan kotielämää...
Meillä on vähän kans jotain rytmiä muodostumassa, mutta välillä ihmettelen, kuinka vähän päivällä toisinaan nukkuu ja lyhyitä pätkiä. No, tärkeintä musta, että jollain tasolla jo hahmottuu päivän ja yön ero, vaikka aamuyöllä joskus sekoillaankin hereillä :)

Ekan kanssa on ollut hyvin vaiherikasta nukkumisen suhteen... En muista ihan tarkkaan, minkä ikäinen oli, kun alkoi onnistua se sänkyyn nukuttaminen, mutta jotain just muutaman kuukauden se oli. Aloin itse tosi varhain ottaa sellaisen rutiinin, että luin tai katseltiin kirjaa sylikkäin ja sitten laitoin hereillä sänkyyn ja lauloin. Enkä muista, että siinä mitään erityistä draamaa olisi ollut. Samaa tehdään edelleen, nyt vähän yli kaks vee. Uudet ongelmat ovat edessä sitten, kun pinnasängystä laidat lähtee tai tulee lastensänky tilalle. Eli siinä vaiheessa pikkukaveri tajusi, että yes, tästä pääsee itse pois ja välillä on pidetty pikkutyyppiä siellä sängyssä hellästi ja rauhoiteltu... Ja yöllä tykkää tulla viereen. Mutta ne on sulle sitten tulevaisuuden ongelmia :) Eli summa summarum, ihan hyvin se meni se omaan sänkyyn nukutus sitten. Meillä on tosin aina ollut se, että paikalla on oltu nukahtamiseen asti ja siitähän ollaan montaa mieltä, mutta sanoisin myös, että tässä tehköön jokainen kuten hyvältä tuntuu.

Sirpa, Myy (ja muutkin tietty, minä itsekin) nuo oppaat ja ohjeet vauvan/lasten hoitoon ovat tietysti valtavan hyviä olla olemassa ja niihin on syytä tutustua mutta joskus olisi tärkeä kuunnella itseään myös, miltä susta tuntuu, että vauvasi kaipaa.
vaikka jossain sanotaan, ettei saisi nukuttaa syliin mutta jos se säästää äidin/vanhemman voimia ja vauva tykkää siitä, niin antaa mennä. Näiden ekojen kuukausien aikana luodaan sitä elämän sidettä vauvan ja hoitajan välillä ja läheisyys on super tärkeää.

Mun poika siirtyi sylistä/vierestä omaan sänkyyn vasta 4kk ikäisenä ja omaan huoneeseen vasta 1v2kk ja ainoastaan eka yö oli huono, sen jälkeen on kiltisti nukkunut omassa sängyssään (toki huonoja öitä on runsaasti seassa myös) mutta mä muistelen lämmöllä sitä pientä tuhisiaa, joka nukahti ekat kuukautensa yleensä joko mun tai isin syliin.
Joo, oon kyllä ihan samaa mieltä oppaiden suhteen ja mä oon kans itse hyvin semmonen läheisyys- ja kosketus -tyyppi, niin sinänsä sopii meille. Ja ehkä lapsetkin ovat sitten sellaisia :) Lapsen ja fiiliksen mukaan tosiaan pitää mennä!

Meillä oli typykkä 2 kk neuvolassa 59,5 cm pitkä (syntyessä 51) ja painoi n. 5700 g (syntyessä n. 3800).

Oon näköjään niin heikkoluonteinen, että sipseihin sorruin taas, iltapalaksi vähän sipsejä:banghead: No, töistä on tullut taas jotain tiliä, vaikken töissä oo ollut 4kk:teen... Hihh, mitä ihmettä...:rolleyes: Ei haittaa, että on toosi hyvä työnantaja:wink:cool05:cool05:smiley-bounce016

Meidän poika oli 2kk neuvolassa 60,5cm ja 7kg.

Muokattu viimeksi:
Mulla ei toistaseks mitään erityisiä nukutustapoja tai suunnitelmia. Vauvan"rytmi" tuntuu päivisin vaihtelevan. Oli jonkun aikaa vähäsen saman kaavan mukaan mut nyt tuntuis muuttuvan.Ollaan oltu menossa aika paljon nyt kesällä. Öisin nukkuu vieressä ja nukahtaa millon mitenkin: syliin, isän syliin, viereen.

Kyllä meillä nukutetaan vieläkin syliin maitipullon kanssa tai hytkyttäen jos poika on levoton.. Aluksihan oli vielä sitterikin sängyssä että sitä voi heijata jos meinaa herätä.. :rolleyes: Nyt se on saatu jo pois ja poika nukkuu vauvanpesässä. Ja vaikka nukutetaan syliin ja herää sängyssään niin ihan iloisena herää sieltä. Joskus nukahtaa myös itse sinne sänkyyn uudestaan jos herää laitettaessa sinne. Olen sitä mieltä että jokainen lapsi oppii kyllä, omaan tahtiinsa ja omalla tavallaan.

Sirpa: sun vauva on vielä niin pieni että kaipaa syliä ja läheisyyttä ja rytmiä on vielä vaikea opettaa. Kyllä se siitä pikkuhiljaa. :) Meilläkin aluksi valvottiin välillä monta tuntia yöllä kunnes poika alkoi oppia rytmiä. Nyt nelikuukautisena nukkuu pisimmän pätkän välillä jopa 5-6 tuntia. Ja yöllä kun juo vieressäni maidon, siirrän heti omaan sänkyyn ja jatkaa uniaan siellä kyllä. Kyllä sunkin vauva vielä oppii. :)

Mä muuten opetin esikoisen perhepetiin vauvana.. kun oli niin ihanaa nukkua kauan odotetun vauvansa kanssa. Big mistake. Kun kakkonen syntyi esikoisen ollessa 1,8 v niin oli hankalaa yrittää syöttää kakkosta kun esikoinen halusi myös olla vieressä tai huusi kun yritin häntä omaan sänkyynsä tai juoksi perässä jos yritin syöttää toisessa huoneessa.. :banghead: Vahingosta viisastuneena nostan uuden vauvan nyt aina heti syötön jälkeen omaan sänkyynsä ettei opi nukkumaan meidän sängyssä ja tule musta yhtä riippuvaiseksi kuin esikoinen. Tuo nimittäin vieläkin huutelee mua välillä öisin toisesta huoneesta ja tykkää nukkua välillä mun kanssa jos mies ei ole kotona. 12-vuotias. :rolleyes:

Tänään oon sitte ollu huolissani ku vauva vaan nukkuu ja nukkuu. Laitoin pinnikseen kahdelta ja se heräs viideltä. Ihan jees vielä, tolleen se ip:llä onkin nukkunut, hyvin. Mut sitte, torkkui koko illan sohvalla sylissä ja doomoossa. Pääsin syöttää kolmesti. Puol kasi kiikutettiin omaan sänkyyn. Sit puol ykstoista äänteli, ni nappasin heti rinnalle. En tie onko tää kuumuus vai mikä, ku noin väsytti. Tai sitte väsytin sen ku opeteltiin tuttia ja pinnasänkyä...

Nyt se tietty valvoi 1,5 h, tutilla sain sen rauhottuu omaan sänkyyn, välillä pidin vauvapesässä vieressä. Tulos on se, et mua ei enää nukuta... Ois pakko nukkuu, mä lähen heittää huomen duunikeikan, perskule. Jätin isänsä valvomaan, vauva nukkuu niin pinnallisesti et herää ku tutti putoo suusta. Mun on pakko siirtyy sohvalle lukemaan tms, josko uni tulis. Ja täs tulee viel yks syöttökin.

Joo, mä päätin kans, et vauvaa ei turhaa huudateta. On se niin pieni vielä, et varmasti hakee sitä turvaa. Muttamutta, sängystä ei nosteta syliin nukutteleen, ellei sillä oo hätä. Et jos valvoo tai ähisee tai pulisee, ni omaan tahtiin saa koittaa nukahtaa. Tän loppuyön sille saa nostella tuttia suuhun, on vetäny hirsiä melkeen 14h putkeet, et tuskin kovin sikeesti nukkuu enää...

Nii, huomen isänsä ruokkii vauvan. En tie hörpyttääkö vai antaako pullosta, mutta lypsymaitoa on jääkaapissa 70ml. Toivottavasti pullosta annettuna ei vaikuta imettämiseen!

No silloin sitten nostan uudelleen rinnalle. Yleensä nukahtaa seuraavalla kerralla joskus vasta kolmannella yrityksellä. Saatan käydä vaihtamassa vauvan asentoa esm toiselle kyljelle tai annan puklarätin "naamalle"
Käytätkö tuttia? Heti tänään tein niinku sä, kävin kääntelee ja hikkaan otin rinnalle hetkeksi. Miten se puklurätti vaikuttaa? Rauhoittako vauvaa jotenkin...?

Sirpa: Mäkin annan pojan olla omassa sängyssään nukuttelemassa jos ei kuulu olevan suuri hätä eli ei itke. Usein vain ähisee ja potkiskelee siellä ja nukahtaa sitten.

Mä opetin pojalle myös tuon puklurätin turvaksi. Työnsin aina käsiin syötettäessä ja nukuttaessa. Nyt se on pojalle jo tärkeä ha tykkää puristella sitä ja nyhjätä sen kanssa. Tunkee sitä myös suuhunsa kuten kaiken muunkin. :D

Takaisin