Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei onko jollai kokemusta/suositella kantoliinaa? Haluisin sellasen mikä menee tälle 3vk vanhalle mut myös sit pidempään. Manducakin meil on mutten raski tätä pikkusta sihen vielä laittaa. Liinalla se ois kengurunpoikasena pussissa.
Meillä rengasliina. Sillä voi kantaa isompaakin ja monin eri tyylein. Katso YouTubesta, siellä on hyviä videoita rengasliinan käytöstä.

Mä sain kans ekat 3 kk täyden palkan, sit olin 2 kk Kelan rahoilla ja nyt kesältä (reilu 2 kk) saan taas työnantajalta palkan + lomarahat. En tiedä sinun alaasi, mutta meillä tämä on normaali käytäntö (ei pystytä siirtämään vuosilomia vanhempainvapaan loppuun kuten muilla aloilla, siksi palataan kesäksi "töihin").

Titti :) Ja kiitti kommentista, taitaa tää asia jäädä mysteeriksi, mutta olkoon niin.

Suorastaan harmittaa, että otin asian esille:mad::sad001 Mun työnantaja ei ole suomalainen, enkä saa Suomesta palkkaa, vaikka työpaikka on Suomessa. Suotta ihmettelen täällä ihan turhia, kun kaikki on hyvin:happy:

Lomarahat mäkin sain heinäkuussa ja siks oli ihan kiva "tili".
Toi on mielenkiintoista, koska mulla on molemmilla äitiyslomilla tullu meidän palkkatoimistosta tieto, että loma-ajan palkkaa ja lomarahoja ei voi maksaa äitiyslomalla? Oon siis saanu sen 72 päivää palkkaa ja sit just nyt siirtyny kelan rahoille. Mua ei siis haittaa, että lomarahat tulee vasta hoitovapaan alettua, mutta ihme jos on eri käytäntöjä.

Kyllä mä tässä kuussa vielä sain tilin, mut se on nyt sit viimeinen ja seuraavaksi tulee rahaa vain kelalta eli sit oon persauki :/ Tyttö on tänään 2kk vanha ja meillä oli Tähti LA muistaakseni peräkkäisinä päivinä.

Käytiin tänään tytön kanssa 2kk neuvolassa. Saatiin rota rokote ja kehuja kun on kaikesta tosi kiinnostunut ym. Pituutta 54,5 (49) ja painoa 4930g (3486). Ihmetteli kun tyttö on suht siron näköinen vaikka painoa on tullut hyvin. Ei oo ulkonäöltään yhtään michelinvauva. Saatiin neuvoksi kasata leikkimatot ja muut härpäkkeet ja alkaa leikkien avulla kehittämään käsien ja jalkojen liikkeitä sekä niskajumppaa. Pitää jo tosi hyvin päätä ylhäällä mahalla ollessaan mutta vielä pitää treenata eri lihaksia eli nostella käsistä ja pitää sylissä pystyasennossa jne.
Mä oon nyt kans just nyt viikon parin aikana huomannu, että tyttö seuraa roikkuvia leluja tarkasti. Sitte ku koko ajan jalat ja kädet huitoo, niin saa ite sitterin heilumaan niin, että lelut heiluu ja sitte ihmeissään kattelee niitä ja virnistelee :)

Meillekin sanottiin tänään että lattialle leikkimaton päälle heti vaan. Ikä pari pv vajaa 3vk. Paino oli 4100 ja risat ja pituus 56,5cm. Siro ja pitkä.
Aika äkkii leikkimatolle! Meillä kyl on lyhyitä aikoja maannu leikkimatolla, en osaa sanoo miten paljon härpäkkeet kiinnostaa. 10-15 min se viihtyy siinä itekseen.

Mikä se sun tytön lähtöpaino oli?

Meillä rähmii oikea silmä, nlassa sanottiin et pitää pyyhkiä sitä ja sit pumpata kyynelkanavaa, et sillä on tod.näk. ahdas kyynelkanava. Hyi että noita silmäjuttuja.

Meillä rengasliina. Sillä voi kantaa isompaakin ja monin eri tyylein. Katso YouTubesta, siellä on hyviä videoita rengasliinan käytöstä.
Jaksatko rengasliinalla hyvin kantaa? Onko paino tasasesti vai rasittaako toista olkaa enempi? Mikä merkki ja mitä materiaalia sun on?

Toi on mielenkiintoista, koska mulla on molemmilla äitiyslomilla tullu meidän palkkatoimistosta tieto, että loma-ajan palkkaa ja lomarahoja ei voi maksaa äitiyslomalla? Oon siis saanu sen 72 päivää palkkaa ja sit just nyt siirtyny kelan rahoille. Mua ei siis haittaa, että lomarahat tulee vasta hoitovapaan alettua, mutta ihme jos on eri käytäntöjä.
Kesä on mulla vielä tuota palkallista aikaa. Vaikuttaisko?

Aika äkkii leikkimatolle! Meillä kyl on lyhyitä aikoja maannu leikkimatolla, en osaa sanoo miten paljon härpäkkeet kiinnostaa. 10-15 min se viihtyy siinä itekseen.

Mikä se sun tytön lähtöpaino oli?

Meillä rähmii oikea silmä, nlassa sanottiin et pitää pyyhkiä sitä ja sit pumpata kyynelkanavaa, et sillä on tod.näk. ahdas kyynelkanava. Hyi että noita silmäjuttuja.
Meillä rähmii kans mut eilen se katto sitä neuvolas ja sano ettei oo tulehtunut että puhdistaa vaan useesti päivässä.

Tyttö paino 3850 ja pituus oli 55 syntyes. Koripalloilija täst tulee....

Hei sanokaa sitku mulla alkaa oleen liikaa vauvakrääsää... Ostin eilen sen tiny love -mobilen, se isoin, josta saa musasoittimen irti. Se oli pinkin sävyinen tosin, mut eihän jätkä sitä tajuu vielä... Maksoin 20€. Tytöille on muuten helvetin paljon enempi kamaa myynnissä kuin pojille.

Aion hommaa vielä tavallisen sitterin. Vitsi ku on söpöjä noi tiny love -3-in-1 kehdot. Onko kellään sellaista? Hurjan hieno, oikeen deluxe -sitteri! Sen ku sais vielä kasaan, et sais matkalle mukaan. Mä kun lähden johki kaverille,ni siin menee sit koko pvä. Sitteri vauvalle ois kätsy, ni ei tarvi sylissä koko aikaa pitää.

Hei sanokaa sitku mulla alkaa oleen liikaa vauvakrääsää... Ostin eilen sen tiny love -mobilen, se isoin, josta saa musasoittimen irti. Se oli pinkin sävyinen tosin, mut eihän jätkä sitä tajuu vielä... Maksoin 20€. Tytöille on muuten helvetin paljon enempi kamaa myynnissä kuin pojille.

Aion hommaa vielä tavallisen sitterin. Vitsi ku on söpöjä noi tiny love -3-in-1 kehdot. Onko kellään sellaista? Hurjan hieno, oikeen deluxe -sitteri! Sen ku sais vielä kasaan, et sais matkalle mukaan. Mä kun lähden johki kaverille,ni siin menee sit koko pvä. Sitteri vauvalle ois kätsy, ni ei tarvi sylissä koko aikaa pitää.
Mä nyt tulin "huuteleen" tänne, vaikka vielä kuulunkin tuonne toiselle osastolle synnyttämättömiin,heh;)! Mutta meillä on hommattu tuo tiny love kehtositteri baby björnin rinnalle ja ostin taas kerran torista 45€:lla. On kuin uusi, ei mitään käytönjälkiä. Edellinen omistaja kehui sen maasta taivaisiin, heidän vauva nukkui siinä päikkäreitä ja yöuniakin. Onhan siinä monia ominaisuuksia, värinää, vilkkuvaloja, musaa ja roikkuvat lelut, mitä katsella. :) Kehto ominaisuuden saa lukittua pois käytöstä ja asentoa nostettua kolmeen eri tasoon. Pienelle vauvalle tuo makuuasento on siinä ehdoton. :) You tubessa on tosi hyvä video tuon sitterin käytöstä, kasaamisesta yms., löytyy ihan tuon sitterin nimellä hakien! :) Ja näitähän on kuomulla ja ilman, meillä se kuomuton karvalakki versio..;)! :) Vielä en oo siis käytännössä päässy koklaa, miten sitten pelittää, mutta vaikuttaa kyllä hyvältä hankinnalta, myös pari kamua kehunut tätä, kellä on se ollut! :)

Mulla on puolet vaatteista turhia. Saadaan liikaa lahjaks sellasia mitä en tuu ikinä pukee typylle...

Meillä!! :) siis on sellainen Tiny Loven 3 in 1 sitteri, ja on oltu tyytyväisiä. Mummut ja muut kun kysy, että mitä esikoiselle ristiäislahjaksi, niin oli tilaisuus toivoa jotain hyödyllistä :) Ja nyt on toisella käytössä. Siinä on siis 3 eri musamoodia ja 2 volume-tasoa, sitte semmonen tärinä-mahdollisuus, ja sen saa tosiaan "kehdoksi", istuvaan asentoon ja sitten semmoseen välimuoto-asentoon, joka on nyt ollu hyvä vauvalle, niin ei oo liian istuvassa asennossa. Ja tommoset härpäkkeet roikkuu siinä. Ja sit sitä saa keinutettua, joten tosiaan, jos vauva on itse heiluvainen ja potkivainen versio :) niin saa itsekin heilutettua sitä ja leluja. Kasaan ei kyllä saa eli ei oikein oo matkustusystävällinen.

Mulla on kanssa ihan hirveesti kaikkea vauvakamaa ja varmaan puolet liikaa!! Mutta suurin osa on tosiaan käytettynä hommattu tai saatu. Uutena on ostettu mm. kaukalo, amme jalkoineen, vauvapesä, pinniksen patja ja petari, vähän vaatteita, tutit, hygieniajutut yms. :) En oo vihtiny ees kaikista ostoksistani mainita miehelle, kun se pitää mua jo varmaan ihan pölhönä..;)!! Ne vaan ilmestyy ja sit ohimennen vilautan, tai huomaa joskus itse..;)! Toki isommat hankinnat on suunniteltu/hommattu yhdessä, mutta näitä pienempiä juttuja vaatteita ja hömppäpömppää olen hankkinut itse;)! :) Mä ne sitten pistän eteenpäinkin/myyn, joten olkoon siksikin mun oma bisnes,heh;)!! Joten onpa lohduttavaa kuulla, että jotkut muutkin on hurahtaneet tähän vauva hörhöilyyn! :)

Ai niin, pitääkin käydä maksamassa yks viime yönä vauvakirpparilta bongattu sammakkosetti,heh.. :)

Jaksatko rengasliinalla hyvin kantaa? Onko paino tasasesti vai rasittaako toista olkaa enempi? Mikä merkki ja mitä materiaalia sun on?

Mulla bb-sling ja se on topattu malli eli se olkapäätä vasten tuleva osa on topattu. Mä ainakin jaksan hyvin kantaa. Kai se jotain puuvillaa taitaa olla. Riippuu varmaan kuinka pitkiä aikoja aikoo kantaa kerralla että mikä on sitten paras. Mulle toi on nyt hyvä kun se on tollanen for dummies kun ei tartte opetella mitään suurempia kikkailuja.

Mä pyrin ostamaan kaiken käytettynä ihan periaatteesta. Samalla vähän oon antanu ittelleni luvan ostaa kaikkea mikä tuntuu vauvalle sopivan koska saan ne sitten myytyä uudestaan eteenpäin samaan hintaan tai vähän alennettuna. Riippuen tietty tavarasta. Eilen tosin törsättiin ja ostettiin prisma reissulla tytölle Tiny Loven matkamobile. Sellasta ei täällä päin ollu kellään myynnissä. Sen saa kätevästi kiinni johonkin varrellisena tai riippumaan kouralla tai narusta. Ja on pienempi ku normi mobilet eli voi ripustaa vaunujen kopan reunaan. Meillä kun tyttö nukkuu yöllä niin pitkään niin päiväunia sitten taas nukkuu tosi lyhyissä pätkissä. Nyt kun kelit alkaa onneksi viilenemään niin pääsis taas puutarhahommiin mutta se on ollut lähes mahdotonta kun tyttö ei viihdy vaunuissa hereillä ollessaan. Täytyy tänään kokeilla sitten jos mobile viihdyttäis ees jonkin aikaa niin saisin ees penkit kitkettyä.

Lisäys. Tossa mobilessa on vielä se hyvä puoli et siitä saa äänet pois. Toimii pattereilla ja soittaa viis erilaista pimputusta peräkkäin. Meidän toinen mobile joka on kavereilta lainassa niin on vedettävä ja mulla alkaa olla hermo täys sitä pimputusta vaikka tyttö tykkää paljon. Nauraa ja heiluttelee kaikkia jäseniään sille.

Muokattu viimeksi:

Vauva-aika menee tosi äkkiä. Siksi aika lyhyeksi jää monien tavaroiden käyttöaika, mutta toisaalta ne myös pysyvät sitten hyväkuntoisina. Ja kuten Eclipse sanoi, niin käytettynä ostetusta saa usein jopa saman hinnan tai vähän alennetun mitä ite on maksanut. Joten ei hirveesti haittaa, vaikka ei sit kaikelle niin käyttöä oiskaan, kun voi myydä eteenpäin. Uutena ostettuja joutuukin sit reippaammin tiputtamaan hinnassa. Toisaalta, jos on toinen lapsi suunnitteilla, niin tulee sitten käyttäjä perässä vielä. Ite oon ostanut sekä käytettyä että uutta (tosin alennuksia ja tarjouksia seurannut niissäkin). Vaatteita jäänyt itelläkin käyttämättä, kun on vauva kasvanut ohi, täytynee antaa niitä vaikka vauvalahjoiksi tuttujen vastasyntyneille tulevaisuudessa. Isommat koot mahtuvat pidempään, kun kasvu hidastuu alkuajoista. Muistan että esikoisella esim. kokoa 74 cm käytettiin suht pitkään verrattuna esim. kokoon 56 cm.

Muokattu viimeksi:
Mulla on kanssa ihan hirveesti kaikkea vauvakamaa ja varmaan puolet liikaa!! Mutta suurin osa on tosiaan käytettynä hommattu tai saatu. Uutena on ostettu mm. kaukalo, amme jalkoineen, vauvapesä, pinniksen patja ja petari, vähän vaatteita, tutit, hygieniajutut yms. :) En oo vihtiny ees kaikista ostoksistani mainita miehelle, kun se pitää mua jo varmaan ihan pölhönä..;)!! Ne vaan ilmestyy ja sit ohimennen vilautan, tai huomaa joskus itse..;)! Toki isommat hankinnat on suunniteltu/hommattu yhdessä, mutta näitä pienempiä juttuja vaatteita ja hömppäpömppää olen hankkinut itse;)! :) Mä ne sitten pistän eteenpäinkin/myyn, joten olkoon siksikin mun oma bisnes,heh;)!! Joten onpa lohduttavaa kuulla, että jotkut muutkin on hurahtaneet tähän vauva hörhöilyyn! :)

Ai niin, pitääkin käydä maksamassa yks viime yönä vauvakirpparilta bongattu sammakkosetti,heh.. :)
Mulla ihan sama, oon ostellut kaikkea vauvakamaa ja mies ei ees tiiä niistä. Niitä vaan on ilmestynyt. :) Omilla rahoilla ostan ja sitten joskus myös ne myyn. Oma bisnes täälläkin siis. :) Eipä meillä kyllä ois ainoataan vauvatavaraa, jos niiden hankinta hänen vastuullaan olisi ollut... :rolleyes:

Juhuu, tänään tuli kyllä hyviä diilejä ihan uudestakin! :) Oon joskus ottanu jonkun kappahlin kantiskortin, vaikka harvoin ees käyn siellä. Nyt kuitenkin kaikista ale-tuotteista sai kortilla -50%, joten lastenvaatteita tuli molemmille ostettua. Kuka sitä nyt enää itsellensä... ;) Viidellä eurolla mm. lähti shortsia ja legginsejä. Cittarissa oli uimakamppeet tarjouksessa, joten esikoiselle rantapallo reilulla eurolla ja sitten sorruin sellaiseen puhallettavaan krokoon, jota toki voi ton ikäinen vasta uittaa tai täytyy pitää siellä selässä :) Mutta esikoinen ihastui sellaiseen rannalla ja nyt se oli vain jotain 8-9 euroa.

Sirpa40. Mulla on siis poikia nyt kohta 10 ja 12 v. Ja sit tietty tää kolmas poikavauva. Ja todellakin pojille on niin paljon huonommin etenkin vaatteita verrattuna tyttöihin. Valikoima suppea. Se on tosi yksipuolista jopa tietyissä koossa. Huomasin jo vauvanvaatteissa tän eron. Siitä se jo alkaa.

Sirpa40. Mulla on siis poikia nyt kohta 10 ja 12 v. Ja sit tietty tää kolmas poikavauva. Ja todellakin pojille on niin paljon huonommin etenkin vaatteita verrattuna tyttöihin. Valikoima suppea. Se on tosi yksipuolista jopa tietyissä koossa. Huomasin jo vauvanvaatteissa tän eron. Siitä se jo alkaa.
Joo, etenkin alennusmyynneissä oon huomannut tämän. Tyttöjen kenkiä on aina pitkät rivit alessa ja vaikka mitä kokoja jäljellä. Sit vieressä on pojille muutama pari ja tietenkin se tarvittava koko just puuttuu. Nyt oli kans pinkkejä softshellvälikausihaalareita puoleen hintaan rekillinen, poikaväreissä ei ainuttakaan. :sad001 Myös kirppiksillä tuntuu, että tyttöjen vaatteita ois myynnissä enemmän.

Takaisin