Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kellään käytössä soittorasiaa tai soivaa mobilea? Milloin ja missä käytätte niitä? Mä mietin, et jos sellaisen soittohommelin kanssa nukuttais vauvaa. Ja autossa ois kätevä, jos alkaa huutaa, eikä pysty heti pysähtyy, ni vois laittaa musan soimaan ja rauhoittaa silleen. Onko kokemuksia?
Meillä on sellainen "Elefantti-Antiksi" nimetty pehmeä norsu, joka soi. Se oli jo esikoisella ja mun mielestä on toiminu molemmilla, esim autossa ja sitterissä, jos muuten on hermostuttanut, niin sitä on ainakin välillä hiljentynyt kuuntelemaan.

Kuka väitti kaipaavansa synnytyksen jälkeen vatsaansa? Mä en. Ja tää hirvee löllövatta on ällö. Onni täs on että syön ku hevonen ja herkkujakin ja juon kokoajan ja paino on tippunu 2,5viikossa reilu 8kg.

Oliko jollain muulla thyroxin pysyväs käytös? Pärjäsitkö raskauden jälkeen vanhalla annostuksella? Ja vaikuttaako annos maidon tuloon? Mulla tulee vauvan tarpeeseen muttei mitenkää valumalla.

Entä mitä vitamiineja yms syötte? Mulla on nivelet jotenkin kipeet...oonkohan vailla jotain.

Ja nännit huutaa hoosiannaa...ekat sekunnit kun vauva imee ni kirpasee niin pirusti.

Meillä tulee itkuhälyttimestä musiikkia. Ollaan käytetty sitä nukuttaessa. Meiän poika liikkuu nykyään niin paljon, että nukkumaan meneminen on rauhatonta. Itkuhälytin on kyllä täällä ollut tosi paljon käytössä.
Ai juu, onhan meidänkin itkuhälyssä musiikkia. Ei oo vaan tullut käytettyä.

Mä samalla kun syötän yöunille yleensä laulan nukkumattia tms ite.

MS74, mulla on Raskaus ja imetys monivitamiini edelleen käytössä. Kun vaan muistaisin ottaa niitä...

Mulla muuten lähtee hiuksia ihan kauheesti nykyään (alkoi noin 5 kk synnytyksestä, imetys vaikuttanee). :sad001 Mitäs sille vois tehä vai voiko?

MS74, mulla on Raskaus ja imetys monivitamiini edelleen käytössä. Kun vaan muistaisin ottaa niitä...

Mulla muuten lähtee hiuksia ihan kauheesti nykyään (alkoi noin 5 kk synnytyksestä, imetys vaikuttanee). :sad001 Mitäs sille vois tehä vai voiko?
Joo, se kummasti tuppaa tasautumaan toi hiusten määrä :arghh: Mulla on siis muutenkin aika paksu tukka, mutta raskausaikoina se vaan paksuuntuu ja napakoituu entisestään ja sit muutama kk synnytyksestä tuppoja alkaa lähteä... Vielä ei oo alkanut... En ainakaan tiedä, että näihin hormonaalisiin muutoksiin olis mitään vippaskonsteja avuksi. Sitten ne taas vähitellen kasvaa.

Kuka väitti kaipaavansa synnytyksen jälkeen vatsaansa? Mä en. Ja tää hirvee löllövatta on ällö. Onni täs on että syön ku hevonen ja herkkujakin ja juon kokoajan ja paino on tippunu 2,5viikossa reilu 8kg.

Oliko jollain muulla thyroxin pysyväs käytös? Pärjäsitkö raskauden jälkeen vanhalla annostuksella? Ja vaikuttaako annos maidon tuloon? Mulla tulee vauvan tarpeeseen muttei mitenkää valumalla.

Entä mitä vitamiineja yms syötte? Mulla on nivelet jotenkin kipeet...oonkohan vailla jotain.

Ja nännit huutaa hoosiannaa...ekat sekunnit kun vauva imee ni kirpasee niin pirusti.
Mulla tippunu 9,5 kg parissa vkossa. Selluliittia on polvien yläpuolella ja lantiossa. Enkä muuten kans yhtään kaipaa vattaa! Toissapvänä kävin lähikaupassa yksin autolla. Se oli eka krta synnytyksen jälkeen. Vittu, mikä vapauden tunne! Meinasin lähtee ajelee samantien parin tunnin lenkin, niin hyvältä ja vapaalta tuntui! Ei ahistanu, puristanu eikä närästäny, eikä vauva ollu mielessä.

Närästys mulla on muuten helpottanu vaan pikkuhiljaa, ei siis jääny synnärille ihan noin vaan. Voi olla, et ku oon lisänny kahvin juontia, ni vatta ei oo heti tottunu. Eilen ei enää tarvinnu rennietä.

Mulla ei oo mtn muita vaivoja, lukuunottamatta leikkaushaavakipua, joka sekin alkaa helpottaa. Nyt 24h ilman särkylääkkeitä. Nänniä vähän nipistää ku vauva alkaa imee, mut muuten tissit voi hyvin. Oon koittanu muistaa sitä nännivoidetta, mut vasta pari krt oon laittanu. Pitää useemmin, ehkäsee varmaan hyvin ettei tuliskaan kipeeksi.

Samoja vitskuja ja maitohappobakteereita syön ku raskausaikana. Foolihapon ja happosalpaajan oon jättäny pois.

Muokattu viimeksi:
Ainiin, eikä mitään muutosta hiuksissakaa. Jaa, keväinen "karvanlähtö" jäi muuten pois. Multa lähtee keväisin hiuksia, samaan aikaan ku mun narttu vaihtaa karvaa :p. Mut tänä vuonna ei.

Mulla on C, B, D(50) vitamiinit sekä kalkki-magnesium tabut käytössä. Kalkkia suositeltiin imetyksen takia ja magnesiumia aika monesta muusta syystä joita en nyt muista. Lisäksi söin ekan kk rautaa jotta hemoglobiini palautuisi nopeammin omalle tasolleen. Jälkitarkastuksessa se olikin jo 143.
Synnytyksen jälkeen oli kyllä vaikka minkälaisia olotiloja ja kolotuksia vuorotellen sanotaan ekat 6 viikkoa. Mä pistin sen piikiin et kroppa toipuu raskaudesta ja synnytyksestä sekä hormonimuutokset tekee varmasti omansa. Eli sanoisin et vasta parin kk jälkeen voi alkaa kiinnittämään enemmän huomiota kolotuksiin jos ne vielä jatkuu. Mulla on kaikki nyt joko hävinneet tai lieventyneet. Maha temppuilee vielä välillä vaikka oon syöny maitohappobakteereita mut antibiooteilla voi olla pitkiä vaikutuksia tasapainoon joten en nyt vielä jaksa olla huolissaan.

Oliko teillä muilla sektion jälkeen oikea olkapää hiton kipeä? Tarkotan heti leikkauksen jälkeen. Kuulin myöhemmin et liittyy jotenkin siihen kun vatsakalvoa ronkitaan. Myös veljelläni joka joutui umpilisäkeleikkaukseen oli todella kipeä oikea olkapää sen jälkeen.

Joo, se kummasti tuppaa tasautumaan toi hiusten määrä :arghh: Mulla on siis muutenkin aika paksu tukka, mutta raskausaikoina se vaan paksuuntuu ja napakoituu entisestään ja sit muutama kk synnytyksestä tuppoja alkaa lähteä... Vielä ei oo alkanut... En ainakaan tiedä, että näihin hormonaalisiin muutoksiin olis mitään vippaskonsteja avuksi. Sitten ne taas vähitellen kasvaa.

Mulla paksu tukka, harventui raskausaikana, eikä kasvanut pituuttakaan. Jo venähti pitkäksi ja on taas paksu, kun poika tuli ulos:joyful:

Nyt harventuu, sillä poika nappaa heti kiinni ja kiskoo..on sen mielestä hauskaa puuhaa:laughing002:laughing002:laughing002

Mä kaipaan vauvan potkuja, en vattaa:joyful:

Mulla kans lähti kahdessa viikossa toi -9kg... mutta omalla lepsuilulla tuli +4kg takas seuraavan kuun aikana....

Saa olla tarkkana, kilojen tippuminen ei oo niin pysyvää, kun luulis:shy:

Ai juu, onhan meidänkin itkuhälyssä musiikkia. Ei oo vaan tullut käytettyä.

Mä samalla kun syötän yöunille yleensä laulan nukkumattia tms ite.

Täälläkin lauletaan yleensä tuu tuu tupakkarullaa, körö kirkkoon ja nukkumattia. Itkuhälyttimen käytön lisäksi.

Muokattu viimeksi:
Täälläkin lauletaan yleensä tuu tuu tupakkarullaa, körö kirkkoon ja nukkumattia. Itkuhälyttimen käytön lisäksi.
Meillä tulee muuten kyllä kans laulut automaattisesti vauvallekin ainakin taaperon yö- ja päiväunille nukutuksen aikana. :) Kirjanluku rauhoittaa vauvaakin, oon huomannu. Mutta en tiiä, miten sais päiväunille vaikka omaan sänkyyn... Äskenkin luin ja lauloin taaperolle vauva sylissä. Vauva nukahti ja pörisi siinä tyytyväisenä ja siirsin omaan sänkyyn. Eikä aamupäivän aikana ole nukkunut kuin lyhyitä hetkiä eli täytyy olla väsynyt. Heti silmät auki ja puhina ja huitominen alkoi... Jatkoin laulamista, pidin kättä vartalon päällä, mutta ei. Nyt taas nukkuu tyytyväisenä, kun otin takaisin syliin :)

MS74, mulla on myös Thyroxin käytössä. Perusannos on 0,1 Mg. Raskauden aikana se oli 0,125 Mg. Synnytyksen jälkitarkastuksen yhteydessä mitattiin arvot, ja S-tyreotropiini olikin yllättäen vaan 0,2 (aiemmin 1,3 tasoa, viitearvo alk 0,5). Lääkäri määräsi nyt 4 viikon ajaksi niin, että otan joka toinen päivä tuon 0,1 tabletin kokonaan ja joka toinen päivä vaan puolikkaan. Sitten taas verikokeisiin. Mä olin jo pistänyt mun hillittömän hikoilun ja väsymyksen hormonien ja hemoglobiinin syyksi, mutta lääkäri sanoi, että em. oireet voi johtua tosta kilpparin liiasta aktiivisuudesta. Vajaatoiminta siis hypännyt liikatoiminnaksi, ekaa kertaa mulla koskaan. Maidon määrää en ole osannut yhdistää kilppariin; mulla myös maitoa tulee ihan ok, mutta ei mitenkään suihkuamalla.

Hiuksia lähtee täälläkin! Yks päivä vauva oli rinnalla, ja ihmettelin, kun hän oli niin äkäinen. Oli nälkäinen, mutta ei sitten kuitenkaan ottanut kunnon otetta vaan nappasi kiinni ja päästi irti ja oli tosiaan vihaisen oloinen. No sitten huomasin, että hänellä olikin mun (pitkä) hius huulten välissä! Yäk! Oli varmaan tuntunut ikävältä, kun aina kun meinaa alkaa juoda, niin kielen päällä kiusaa tuollainen karva :(

Voi vitsit, huomasitteko uutisista, että Australiassa oli kuollut vastasyntynyt vauva, kun sairaalassa oli vahingossa annettu lisähapen sijaan ilokaasua? Ihan kamalaa, mä olen niiiin herkkä kaikille tuollaisille uutisille....

Ai niin vielä, syön edelleen myös sitä raskaus & imetysvitamiinia myös.

Mä kaipaan vauvan potkuja, en vattaa:joyful:

Mulla kans lähti kahdessa viikossa toi -9kg... mutta omalla lepsuilulla tuli +4kg takas seuraavan kuun aikana....

Saa olla tarkkana, kilojen tippuminen ei oo niin pysyvää, kun luulis:shy:
Multa lähti ekaan tai tokaan neuvolaan mennessä eli 1-2 viikossa synnytyksestä 10 kg eli jopa vähän enemmän, kun raskauden aikana oli tullut. Täysimetys pitää mulla hyvin painoa kurissa tiettyyn rajaan asti, vaikka herkuttelisinkin. Miina tulee siinä, kun imetys alkaa vähentyä ja herkuttelu ei... Toki muutenkin haluaisin painosta kans vähän pois, ehkä just joku 5-10 kg ois ihanne, ku sais itsensä kuriin. :) Ja tästä löllöstä maharöllykästä haluisin ainakin osin eroon, jos mahdollista! Pitkät, vauhdikkaat vaunulenkit alkaa viimeistään, kun esikoinen on osapäivähoidossa. Ja nyt ku tiedän, että syöttöväli on vähintään 2-2,5 h, niin salillakin vois varovasti aloittaa. Ja pari vauvajumppaa siellä pitäis olla myös :) Tsemppiä meille kaikille!!!

Oliko teillä muilla sektion jälkeen oikea olkapää hiton kipeä? Tarkotan heti leikkauksen jälkeen. Kuulin myöhemmin et liittyy jotenkin siihen kun vatsakalvoa ronkitaan. Myös veljelläni joka joutui umpilisäkeleikkaukseen oli todella kipeä oikea olkapää sen jälkeen.

Ainoastaan mahan toiminta erilainen, eli kuralla. Voi kait johtua siitä, kun sain ab:ta suoraan suoneen kaksi päivää ennen synnytystä

Last edited by a moderator:
Multa lähti ekaan tai tokaan neuvolaan mennessä eli 1-2 viikossa synnytyksestä 10 kg eli jopa vähän enemmän, kun raskauden aikana oli tullut. Täysimetys pitää mulla hyvin painoa kurissa tiettyyn rajaan asti, vaikka herkuttelisinkin. Miina tulee siinä, kun imetys alkaa vähentyä ja herkuttelu ei... Toki muutenkin haluaisin painosta kans vähän pois, ehkä just joku 5-10 kg ois ihanne, ku sais itsensä kuriin. :) Ja tästä löllöstä maharöllykästä haluisin ainakin osin eroon, jos mahdollista! Pitkät, vauhdikkaat vaunulenkit alkaa viimeistään, kun esikoinen on osapäivähoidossa. Ja nyt ku tiedän, että syöttöväli on vähintään 2-2,5 h, niin salillakin vois varovasti aloittaa. Ja pari vauvajumppaa siellä pitäis olla myös :) Tsemppiä meille kaikille!!!

Myy75 : mulla kanssa ruma roikkuva nahka, yök:dead:

Mulla tippunu 9,5 kg parissa vkossa. Selluliittia on polvien yläpuolella ja lantiossa. Enkä muuten kans yhtään kaipaa vattaa! Toissapvänä kävin lähikaupassa yksin autolla. Se oli eka krta synnytyksen jälkeen. Vittu, mikä vapauden tunne! Meinasin lähtee ajelee samantien parin tunnin lenkin, niin hyvältä ja vapaalta tuntui! Ei ahistanu, puristanu eikä närästäny, eikä vauva ollu mielessä.

Närästys mulla on muuten helpottanu vaan pikkuhiljaa, ei siis jääny synnärille ihan noin vaan. Voi olla, et ku oon lisänny kahvin juontia, ni vatta ei oo heti tottunu. Eilen ei enää tarvinnu rennietä.

Mulla ei oo mtn muita vaivoja, lukuunottamatta leikkaushaavakipua, joka sekin alkaa helpottaa. Nyt 24h ilman särkylääkkeitä. Nänniä vähän nipistää ku vauva alkaa imee, mut muuten tissit voi hyvin. Oon koittanu muistaa sitä nännivoidetta, mut vasta pari krt oon laittanu. Pitää useemmin, ehkäsee varmaan hyvin ettei tuliskaan kipeeksi.

Samoja vitskuja ja maitohappobakteereita syön ku raskausaikana. Foolihapon ja happosalpaajan oon jättäny pois.
Mun närästys jäi synnärille. Mä oon vähentäny kahvia kun jossai luki että se voi lisätä ilmavaivoja vauvalla ja kuulemma suklaa ja kaakao voi lisätä vauvan pulauttelua...tiiä sit.

Mulla on C, B, D(50) vitamiinit sekä kalkki-magnesium tabut käytössä. Kalkkia suositeltiin imetyksen takia ja magnesiumia aika monesta muusta syystä joita en nyt muista. Lisäksi söin ekan kk rautaa jotta hemoglobiini palautuisi nopeammin omalle tasolleen. Jälkitarkastuksessa se olikin jo 143.
Synnytyksen jälkeen oli kyllä vaikka minkälaisia olotiloja ja kolotuksia vuorotellen sanotaan ekat 6 viikkoa. Mä pistin sen piikiin et kroppa toipuu raskaudesta ja synnytyksestä sekä hormonimuutokset tekee varmasti omansa. Eli sanoisin et vasta parin kk jälkeen voi alkaa kiinnittämään enemmän huomiota kolotuksiin jos ne vielä jatkuu. Mulla on kaikki nyt joko hävinneet tai lieventyneet. Maha temppuilee vielä välillä vaikka oon syöny maitohappobakteereita mut antibiooteilla voi olla pitkiä vaikutuksia tasapainoon joten en nyt vielä jaksa olla huolissaan.

Oli oikee olkapää kipee! Jo siel leikkurin pöydällä hirvee kipu.

Noita kalkkia ja magnesiumia just mietin. Monivitskun lisäks taidan ottaa ne säännölliseen käyttöön. Rautaa mäkin oon syöny.

Mun närästys jäi synnärille. Mä oon vähentäny kahvia kun jossai luki että se voi lisätä ilmavaivoja vauvalla ja kuulemma suklaa ja kaakao voi lisätä vauvan pulauttelua...tiiä sit.

Mulla närästys loppui noin 1kk ennen synnytystä ja synnärille jäi se nenän tukkoisuus -nuha :grin

Itse asiassa ku mietin tot kahvin juontia, ni ei mul täl vkolla oo menny ku pari kuppii per pvä, ku pari kupillista kerkee aina jäähtyy... Kalsiumia, magnesiumia, d- ja c-vitskuu menee maitoh.bak. lisäks. Noit vitskuja mä syön normisti joka pvä muutenki.

Ette helvetti arvaa! Vauva oli taas iltapvällä itkunen, ei kelvannu mikään ja mun sylissä hamus tissiä, vaikka olin imettäny melkeen 45 min putkeen. Puklaili maitoo pihalle. Testattiin sitä keinuakin ja lopulta otin sen sitteriosan irti ja siirsin keittiöön, jossa mekin häärittiin sapuskaa. Sitte kysyin äijältä et annetaanko tutti, no joo, kokeillaan... Kerran sylkäs pihalle, sitte... 2 sekuntia ja nukkui! Herranjumala! Tutti :notworthy ja :hug007 ja vielä :gen014 sekä :love7. Siirsin vauvan vaunuihin takkahuoneeseen nukkuu. Nii, se sylkäs tutin veks ennenku nukahti.

Jumangegga, meitsi kaivoi kaikki neljä tuttia esiin ja pari tuttinarua. Kiinnittelin parit tutit sitteriin ja kaukaloon. Pitää niitä naruja ostaa lisää ja kiinnittää valmiiksi joka nukutuspaikkaan. On sitten aina käsillä. Ostin eilen nipun harsoja ja ripottelin nekin nukkumapaikkojen lähelle. Silleen ei oo häviksissä sillo ku tarvii.

Oon metsästäny sopivaa mobilea. Sen tiny loven taidan hommaa, sen josta saa musaosan irti isomman lapsen iloksi. Ozbabysta tulee huomenna paketti, jossa on paksuja harsoja peitoiksi, vaipparoskis ja sitte olin tilannu huppupyyhkeen (?!?!?), varmaan vahingossa. Pitää vaihtaa se sellaiseen söpöön pupujussi-musarasiaan.

Takaisin