Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei kelpaa tutti pojalle. Alussa sitä hanakasti imi kun kuvitteli et sieltä tulee maitoa. :grin Mutta alkoi sitten sylkeä pois kun tajusi ettei tulekaan. Nyt en ole pitkään aikaan edes kokeillut enkä tiiä kokeilenko ollenkaan jos vaan ilman pärjätään. Muistan vielä miten siitä vieroittaminen oli hankalaa muilla lapsilla. Poika kyllä imeskelee nyt sitten sormia ja tunkee suuhun kaiken mitä käsiinsä saa. :grin Mutta aika normaalia tuonikäiseltä.

Itse asiassa ku mietin tot kahvin juontia, ni ei mul täl vkolla oo menny ku pari kuppii per pvä, ku pari kupillista kerkee aina jäähtyy... Kalsiumia, magnesiumia, d- ja c-vitskuu menee maitoh.bak. lisäks. Noit vitskuja mä syön normisti joka pvä muutenki.

Ette helvetti arvaa! Vauva oli taas iltapvällä itkunen, ei kelvannu mikään ja mun sylissä hamus tissiä, vaikka olin imettäny melkeen 45 min putkeen. Puklaili maitoo pihalle. Testattiin sitä keinuakin ja lopulta otin sen sitteriosan irti ja siirsin keittiöön, jossa mekin häärittiin sapuskaa. Sitte kysyin äijältä et annetaanko tutti, no joo, kokeillaan... Kerran sylkäs pihalle, sitte... 2 sekuntia ja nukkui! Herranjumala! Tutti :notworthy ja :hug007 ja vielä :gen014 sekä :love7. Siirsin vauvan vaunuihin takkahuoneeseen nukkuu. Nii, se sylkäs tutin veks ennenku nukahti.

Jumangegga, meitsi kaivoi kaikki neljä tuttia esiin ja pari tuttinarua. Kiinnittelin parit tutit sitteriin ja kaukaloon. Pitää niitä naruja ostaa lisää ja kiinnittää valmiiksi joka nukutuspaikkaan. On sitten aina käsillä. Ostin eilen nipun harsoja ja ripottelin nekin nukkumapaikkojen lähelle. Silleen ei oo häviksissä sillo ku tarvii.

Oon metsästäny sopivaa mobilea. Sen tiny loven taidan hommaa, sen josta saa musaosan irti isomman lapsen iloksi. Ozbabysta tulee huomenna paketti, jossa on paksuja harsoja peitoiksi, vaipparoskis ja sitte olin tilannu huppupyyhkeen (?!?!?), varmaan vahingossa. Pitää vaihtaa se sellaiseen söpöön pupujussi-musarasiaan.

Meillä ei poika ole tutista juurikaan kiinnostunut. Se on harmi. Imuttaa kyllä omaa nyrkkiään ahnaasti mut se ei väsyitkuhetkissä oikein auta. En tiedä annettiinko tuttia liian myöhään ettei enää huolinut vai onko jotkut vauvat vaan niin ettei kiinnosta. Mulla toinen poika myöskään ei vauvana huolinut tuttia.

Oletteko muuten selvinneet ilman babybluesia? Mä oikein ihmettelin, kuinka hyvällä mielellä olen tällä kertaa ollut. Aikaisemmista kahdesta muistan kyllä olleeni aika alamaissa jonkin ajan päästä synnytyksestä. Mietin, onko erona tää vuodenaika ( olen vähän kaamosmasentuja ja kummatkin aiemmat loppusyksyn vauvoja) vai parempi elämäntilanne, huisisti parempi parisuhde vai mikä? Onko muilla kokemuksia?

Meillä ei kelpaa tutti pojalle. Alussa sitä hanakasti imi kun kuvitteli et sieltä tulee maitoa. :grin Mutta alkoi sitten sylkeä pois kun tajusi ettei tulekaan. Nyt en ole pitkään aikaan edes kokeillut enkä tiiä kokeilenko ollenkaan jos vaan ilman pärjätään. Muistan vielä miten siitä vieroittaminen oli hankalaa muilla lapsilla. Poika kyllä imeskelee nyt sitten sormia ja tunkee suuhun kaiken mitä käsiinsä saa. :grin Mutta aika normaalia tuonikäiseltä.

Meilläkään ei huoli tuttia, sylkee pois.. ei ole välittänyt tutista missään välissä:binkybaby

Ora Jovit, yhdistelmävaunut. Eiku, viddu rattaat on babyjogger mini city 3. Perkeleen kätevät ja kevyet liikuttaa. Yhdellä kädellä voi kasata ja koota ja työntää.

Oletko jo käyttänyt rattaita, vai onko nuo jemmassa tulevaisuutta varten ? Meneekö ne ihan makuuasentoon ? Meillä sellaiset Tambero-merkkiset vaunut, johon kuuluu vaunukoppa, turvakaukolo ja ratasosa. Kummitytön vanhat, joista maksoin 170 €.

Olen turvakaukaloa ja vaunuja käyttänyt kaupassa shoppailessa, mutta mietin olisko tulevaisuudessa kätevämmät jotkut matkarattaat. Aika hankalat kuljettaa nuo vaunut.

Tutti on meillä ollut pelastus, jota imemällä poika nukahtaa. Nykyään sylkee itse tutin suusta pois ja saattaa yöllä heittää tuttia minne tahansa. Joskus löytyy pojan altakin. Olemme varmaan siirtämässä poikaa perhepedistä vauvanpesästä pinnasänkyyn, kun liikkuu nykyään niin paljon sängyssäkin.

Tutti on meillä ollut pelastus, jota imemällä poika nukahtaa. Nykyään sylkee itse tutin suusta pois ja saattaa yöllä heittää tuttia minne tahansa. Joskus löytyy pojan altakin. Olemme varmaan siirtämässä poikaa perhepedistä vauvanpesästä pinnasänkyyn, kun liikkuu nykyään niin paljon sängyssäkin.

Meillä poika nukkuu omassa kopassa ( pesässä) ja rupee nukkumaan heti, kun hälle sanotaan, että nyt on yö ja nukutaan:grin..joskus hetken vielä pyörii, mutta sitten nukahtaa. Ei ota tuttia ollenkaan. Poika on hyvä nukkumaan:p

Käsittää hyvin, kun sanotaan, että on yö ja yöllä kaikki nukkuu. Ei huuda, eikä paru:p

Oletko jo käyttänyt rattaita, vai onko nuo jemmassa tulevaisuutta varten ? Meneekö ne ihan makuuasentoon ? Meillä sellaiset Tambero-merkkiset vaunut, johon kuuluu vaunukoppa, turvakaukolo ja ratasosa. Kummitytön vanhat, joista maksoin 170 €.

Olen turvakaukaloa ja vaunuja käyttänyt kaupassa shoppailessa, mutta mietin olisko tulevaisuudessa kätevämmät jotkut matkarattaat. Aika hankalat kuljettaa nuo vaunut.
Joo, niihin menee turvakaukalo, eli ne on autossa mukana koko ajan. Vaunut on himassa, nyt kuumalla sisällä, nukkuu välillä päikkärit niissä.

Noi rattaat käy sit taaperollekin ja menee ihan makuuasentoon.

Meillä on autossa koko ajan mukana Gracon rattaat. Niihin menee kiinni tuo Gracon autokaukalo niin on kätevä nostaa mahdollisesti nukkuva poika kaukalossa rattaisiin herättämättä poikaa. Kunhan kasvaa eikä kaukaloa enää voi käyttää niin sitten käytetään rattaita tavalliseen tapaan. Tosi kätsyä et rattaat on autossa niin ei tarvi joka kerta pakata niitä autoon.

Meillä ei poika ole tutista juurikaan kiinnostunut. Se on harmi. Imuttaa kyllä omaa nyrkkiään ahnaasti mut se ei väsyitkuhetkissä oikein auta. En tiedä annettiinko tuttia liian myöhään ettei enää huolinut vai onko jotkut vauvat vaan niin ettei kiinnosta. Mulla toinen poika myöskään ei vauvana huolinut tuttia.

Meillä tyttö ei myös huoli tuttia vaikka nyrkkiä lutkuttaa kyllä ahkerasti. Me tarjottiin sitä ihan pari viikkoisesta tai ehkä jopa vähän allekin, joten ei se vaan kaikkia vauvoja kiinnosta.

Meillä tulee muuten kyllä kans laulut automaattisesti vauvallekin ainakin taaperon yö- ja päiväunille nukutuksen aikana. :) Kirjanluku rauhoittaa vauvaakin, oon huomannu. Mutta en tiiä, miten sais päiväunille vaikka omaan sänkyyn... Äskenkin luin ja lauloin taaperolle vauva sylissä. Vauva nukahti ja pörisi siinä tyytyväisenä ja siirsin omaan sänkyyn. Eikä aamupäivän aikana ole nukkunut kuin lyhyitä hetkiä eli täytyy olla väsynyt. Heti silmät auki ja puhina ja huitominen alkoi... Jatkoin laulamista, pidin kättä vartalon päällä, mutta ei. Nyt taas nukkuu tyytyväisenä, kun otin takaisin syliin :)
Myy, meillä tuppaa oleen sama ongelma. En haluis opettaa nukahtaa syliin. Tossa neuvolasta saadussa oppaassa luki, että vauva kannattaa nukuttaa samaan paikkaan, josta haluaa vauvan heräävän. Jos nukuttaa syliin ja herää sängystä, niin alkaa takuuvarmasti huutaa syliä. Mut kun ei nyt viittis sitä hirveesti huudattaakaan ku nukuttaa sänkyyn... Mut pakko kai on.

Viime yönä oli 2 x 1,5 h hereillä. Toka syötön jälkeen mulla alkoi hermo levitä. Nukahti mun viereen, mut omassa sängyssä heräs heti. Mikä hitto siinä on, ettei yöllä nukuta? Äijä otti vauvan ja meni olkkariin. Mut siis nukutti taas syliinsä. Vittu, et mulla tulee oleen vaikee homma opettaa se pois tosta syliinnukuttamisesta, kun toinen tekee sitä päivittäin :angry4. Eilen illalla ei ollu huolinu tuttia nukkumaan mennessä ollenkaan. Aamulla huomasin, et se oli antanu vauvalle liian ison tutin. Mä oon tän pvän kuluttamu siihen, et opetan nukkuu päikkärit pinnasängyssä, joka siis on lastenhuoneessa. Käärin huovan siihen "pesäksi". Ja, oon nukuttanu tutilla. Nyt huutaa ku tutti tippuu, mut elättelen toiveita et sylkäisee sen vaan sit nukkuessaan pois. Ja, ajattelin ettei tuttia anneta muuten kuin nukuttaessa. Siinä ikäänkuin viesti vauvalle, et nyt nukkumaan. Nyt kuuluu nukkuvan siellä. Sitte ku nukutus pinniksessä sujuu, ni sama juttu vaunuissa ja sitte omassa sängyssä. Onhan se nyt vauvaakin kohtaa reilua, että herää samassa paikassa kun mihin on nukahtanut?

Mutta siis, vinkkejä otetaan vastaan, jos jollain viisaammalla on!

Huomenna saan sen mobilen. Sit meinasin hommaa vitosen sitterin, jossa vauvaa voi pitää terassillakin meidän kanssa. Sitte ku on viileempi... Toi koliikkikeinun sitteri on liian pystyasennossa, se ei kyl noin pienelle käy. Mikä se ikä olikaan kun voi vähän pystymmässä istuu?

Pika on muuten rotevoitunu, ihan yhdessä yössä. Se nostelee päätään ja pitää sitä ylhäällä, vattallaan sylissä ollessa siis. Ja sitte, tänään hennesin 56 koko oli sopiva :woot:, kun vielä vko sitten meni 48-50. Jotain kai sitte oon tehny oikein, ainakin syöttäny :cat:.

Saatana ku unohtui 50ml pumpattuu maitoo yöksi pöydälle. Hukkaan meni hyvää kamaa! :shifty:

Myy, meillä tuppaa oleen sama ongelma. En haluis opettaa nukahtaa syliin. Tossa neuvolasta saadussa oppaassa luki, että vauva kannattaa nukuttaa samaan paikkaan, josta haluaa vauvan heräävän. Jos nukuttaa syliin ja herää sängystä, niin alkaa takuuvarmasti huutaa syliä. Mut kun ei nyt viittis sitä hirveesti huudattaakaan ku nukuttaa sänkyyn... Mut pakko kai on.

Viime yönä oli 2 x 1,5 h hereillä. Toka syötön jälkeen mulla alkoi hermo levitä. Nukahti mun viereen, mut omassa sängyssä heräs heti. Mikä hitto siinä on, ettei yöllä nukuta? Äijä otti vauvan ja meni olkkariin. Mut siis nukutti taas syliinsä. Vittu, et mulla tulee oleen vaikee homma opettaa se pois tosta syliinnukuttamisesta, kun toinen tekee sitä päivittäin :angry4. Eilen illalla ei ollu huolinu tuttia nukkumaan mennessä ollenkaan. Aamulla huomasin, et se oli antanu vauvalle liian ison tutin. Mä oon tän pvän kuluttamu siihen, et opetan nukkuu päikkärit pinnasängyssä, joka siis on lastenhuoneessa. Käärin huovan siihen "pesäksi". Ja, oon nukuttanu tutilla. Nyt huutaa ku tutti tippuu, mut elättelen toiveita et sylkäisee sen vaan sit nukkuessaan pois. Ja, ajattelin ettei tuttia anneta muuten kuin nukuttaessa. Siinä ikäänkuin viesti vauvalle, et nyt nukkumaan. Nyt kuuluu nukkuvan siellä. Sitte ku nukutus pinniksessä sujuu, ni sama juttu vaunuissa ja sitte omassa sängyssä. Onhan se nyt vauvaakin kohtaa reilua, että herää samassa paikassa kun mihin on nukahtanut?

Mutta siis, vinkkejä otetaan vastaan, jos jollain viisaammalla on!

Huomenna saan sen mobilen. Sit meinasin hommaa vitosen sitterin, jossa vauvaa voi pitää terassillakin meidän kanssa. Sitte ku on viileempi... Toi koliikkikeinun sitteri on liian pystyasennossa, se ei kyl noin pienelle käy. Mikä se ikä olikaan kun voi vähän pystymmässä istuu?

Pika on muuten rotevoitunu, ihan yhdessä yössä. Se nostelee päätään ja pitää sitä ylhäällä, vattallaan sylissä ollessa siis. Ja sitte, tänään hennesin 56 koko oli sopiva :woot:, kun vielä vko sitten meni 48-50. Jotain kai sitte oon tehny oikein, ainakin syöttäny :cat:.

Saatana ku unohtui 50ml pumpattuu maitoo yöksi pöydälle. Hukkaan meni hyvää kamaa! :shifty:
Joo, ihan saman oon lukenu ja onhan siinä järkeäkin, että nukuttaa samaan paikkaan ku missä herää. Ite ei ehkä vaan väsyneenä oo jaksanu aloittaa "opetusta"... Ja oon vähän ajatellu nyt silleen, että tän pari kuukautta on saanu tankata läheisyyttä ja syliä unillakin. Muutaman kerran oon nyt yrittänyt valveilla omaan sänkyynsä ja just pitää kättä vartalon päällä, laulaa ja heilutella sänkyä (siinä on siis pyörät alla). Tosi väsyneenä on onnistunu, muuten oon sit ite hyytynyt ja ottanut syliin. Niin pieniä nää on joka tapauksessa vielä. Yleisesti yöllä kyllä nukkuu sängyssään pidempiä pätkiä kuin päivällä. Vaunuissakin päivällä heräilee. Eka oli aika samanlainen. Mut siis hyvin tutulta kuulostaa teidän meininki. Samoin tutti, välillä syö hanakasti, välillä ei. Niin ja siis lohdutuksena, kyllä yöt vähä vähältä helpottaa ja unijaksot pitenee :)

Joko Sirpa onnistuit korkkaan sen shampanjan miehesi kanssa?:joyful:laughing4
Shamppis on juotu, mut välit on selvittämättä. Eilen oli kehärit, ei päästy mihinkään. Mä passitan sen takas hoitoon, käsitteleen tätä elämänmuutosta ja sitä edellistä eroaan. Ja, aion ite lopettaa sen psykon, en jaksa yhtään vatvoa enää mitään. Oon kaiken kelannu ja antanu. Mä en oo tässä ollu se epärehellinen ja outo ja mä oon kaikki omat eroni käsitelly. Ja nytkun toi kusinen raskausaika on takana, ni pärjään itekseni.

Meillä oli yksi sopimus näistä asumisjärjestelyistä. Muistatteko, kun sanoin pari kk sitten, et otan riskin? No, se ei ole kannattanut. Hän ei ole pysynyt sopimuksessa eikä ole ollut luottamuksen arvoinen. Tänään vähän vielä katotaan asiaa ja jos sieltä tulee luurankoja, niin mä puran sen sopimuksen. Se sanoi, et alkaa ettii sit kämppää. Et niin täs saattaa käydä.

Muokattu viimeksi:
Joo, ihan saman oon lukenu ja onhan siinä järkeäkin, että nukuttaa samaan paikkaan ku missä herää. Ite ei ehkä vaan väsyneenä oo jaksanu aloittaa "opetusta"... Ja oon vähän ajatellu nyt silleen, että tän pari kuukautta on saanu tankata läheisyyttä ja syliä unillakin. Muutaman kerran oon nyt yrittänyt valveilla omaan sänkyynsä ja just pitää kättä vartalon päällä, laulaa ja heilutella sänkyä (siinä on siis pyörät alla). Tosi väsyneenä on onnistunu, muuten oon sit ite hyytynyt ja ottanut syliin. Niin pieniä nää on joka tapauksessa vielä. Yleisesti yöllä kyllä nukkuu sängyssään pidempiä pätkiä kuin päivällä. Vaunuissakin päivällä heräilee. Eka oli aika samanlainen. Mut siis hyvin tutulta kuulostaa teidän meininki. Samoin tutti, välillä syö hanakasti, välillä ei.
Niin mäkin mietin tota sylitankkausta kun on noin snadi. Mites se sun eka, muistatko oliko millanen homma sit nukuttaa omaan sänkyyn? Ja minkä ikäisenä? Tossa oppaassa oli et alle kolmekuisen rytmiin ei juuri pysty vaikuttaa.

Meil nukkuu aamupvällä vaan 1-1,5 h unet ja sitte iltapvällä pidemmät. Nyt meni kahdelta nukkuu ja joutuu varmaan herättää siin viideltä, muuten valvoo taas myhään iltaan. Ja kyl se eilen meni tuntii myöhemmin yöpuulle, koska heräsikin aamulla tuntia myöhemmin. Et kyl sillä joku rytmi jo on. Ja, selvästi on väsyneempi, jos ollaan käymässä jossain. En tänään raaskinu lähtee kaverille kahville, opetellaan kotielämää...

Sirpa, Myy (ja muutkin tietty, minä itsekin) nuo oppaat ja ohjeet vauvan/lasten hoitoon ovat tietysti valtavan hyviä olla olemassa ja niihin on syytä tutustua mutta joskus olisi tärkeä kuunnella itseään myös, miltä susta tuntuu, että vauvasi kaipaa.
vaikka jossain sanotaan, ettei saisi nukuttaa syliin mutta jos se säästää äidin/vanhemman voimia ja vauva tykkää siitä, niin antaa mennä. Näiden ekojen kuukausien aikana luodaan sitä elämän sidettä vauvan ja hoitajan välillä ja läheisyys on super tärkeää.

Mun poika siirtyi sylistä/vierestä omaan sänkyyn vasta 4kk ikäisenä ja omaan huoneeseen vasta 1v2kk ja ainoastaan eka yö oli huono, sen jälkeen on kiltisti nukkunut omassa sängyssään (toki huonoja öitä on runsaasti seassa myös) mutta mä muistelen lämmöllä sitä pientä tuhisiaa, joka nukahti ekat kuukautensa yleensä joko mun tai isin syliin.

Takaisin