Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täit ei hypi metrin matkoja, tarvitaan jokin välittäjäkangas tai hieroa päitä yhteen. Useimmiten tarttuu pipojen välityksellä tai kaulahuivin tms. Omat lakit huolellisesti säilytettynä ja täivaaran aikaan suihketta tai pajunkuorishampoota, niin ei tule.

Ei voi sanoa, onko pojat vai tytöt kiipeilijöitä. Enemmän se on persoonasta kiinni kuin sukupuolesta. Minulla molemmat tytöt kiipeilivät paljon ja korkealle, vain nuorempi aloitti jo vauvana.

Onko niin, että pitää kammata nahkaa myöden...eikös ne pesiydy päänahan sisään? Näin muistan kuulleeni 35vuotta sitten, sillloin kouluaikoina joillakin oli täitä....hyi hitto:wtf:

Ja tarttuu metrin säteellä, hyppäävät pitkälle:depressed:
Täit ei hypi! Siirtyvät lakkien kypäröiden kampojen ym kautta.
Pitää kammata ihan päänahkaa pitkin. Ja kannattaa pitää alla valkosta paperia niin näkee mitä kampa löytää helpommin.
Täit ei myös ole kiinni hygieniasta tai varallisuudesta. Niitä tulee niin rikkaiden kun vähemmän rikkaiden lasten päihin. Kouluissa ja päiväkodeissa joka syksyinen epidemia.

Täit ei hypi! Siirtyvät lakkien kypäröiden kampojen ym kautta.
Pitää kammata ihan päänahkaa pitkin. Ja kannattaa pitää alla valkosta paperia niin näkee mitä kampa löytää helpommin.
Täit ei myös ole kiinni hygieniasta tai varallisuudesta. Niitä tulee niin rikkaiden kun vähemmän rikkaiden lasten päihin. Kouluissa ja päiväkodeissa joka syksyinen epidemia.

Justmom :)
Hienoa, että olet edelleen mukana :) Saako kysyä, onko teillä yritystä meneillään, vai ootko ehkä jo plussanneissa?

Mä oon sit käsittänyt väärin, mutta tietysti olin silloin lapsi, kun alakoulussa opettajat varoittivat täiden hyppimisestä, että metriä lähempänä ei saisi olla sellaista kaveria, jolla on täitä. Tuosta sitten jotkut lapset koulussa väittivätkin pitävänsä täinhyppykisoja.

Onneksi ei tarttunut. Mutta jos ne on riesa, niin toivottavasti poika ei saisi niitä, kun kohta on hoidossa. Olin myös ymmärtänyt, että likaisiin hiuksiin tarttuvat helpommin.

Omat lakit huolellisesti säilytettynä ja täivaaran aikaan suihketta tai pajunkuorishampoota, niin ei tule.

Ei voi sanoa, onko pojat vai tytöt kiipeilijöitä. Enemmän se on persoonasta kiinni kuin sukupuolesta. Minulla molemmat tytöt kiipeilivät paljon ja korkealle, vain nuorempi aloitti jo vauvana.

Yölento :) Mistä saa pajunkuorishampoota? Millä nimellä sitä myydään?:rolleyes:

Tavallaan "tappaa" täitä?...:rolleyes:

Last edited by a moderator:
Yölento :) Mistä saa pajunkuorishampoota? Millä nimellä sitä myydään?:rolleyes:

Tavallaan "tappaa" täitä?...:rolleyes:
Apteekista saa, ei tapa vaan mahdollisesti estää tartuntaa. Jos täitä jo on, niin pitää ostaa täishampoota ja täikampa. Hiusten likaisuudella tai puhtaudella ei ole mitään tekemistä tartunnan kanssa.

Täit ei hypi metrin matkoja, tarvitaan jokin välittäjäkangas tai hieroa päitä yhteen. Useimmiten tarttuu pipojen välityksellä tai kaulahuivin tms. Omat lakit huolellisesti säilytettynä ja täivaaran aikaan suihketta tai pajunkuorishampoota, niin ei tule.

Lisäisin vielä kammat, hiusharjat, hiuspompulat/-pinnit/-pannat, jne. Ne pitäisi siis olla henkilökohtaisia eikä lainailla kavereille.
Jossain luki, että pitkähiuksisten olisi hyvä pitää täiepidemian aikaan hiukset kiinni, niin ei tartu niin helposti... samoin, että täi itse asiassa tarttuu helpommin puhtaisiin kuin likaisiin hiuksiin, kun saa tilaisuuden?

Onhan noista täistä varmaan kaikenlaisia harhaluuloja ja omastakin lapsuudestani muistelen, että niistä puhuttiin likaisten ihmisten riesana, jos ei tykännyt tukanpesusta niin uhkailtiin täillä jne. Kieltämättä kaikesta asiallisesta tiedosta huolimatta tuntui aika karmealta, että MEIDÄN perheeseen osui täitartunta - ihan kuin se olisi osoitus jostain laiminlyönnistä tai likaisuudesta tai huolimattomuudesta jne. Pääasiassahan se on vain hemmetin huonoa tsäkää. Ei ne täit nimittäin lopulta kovin helposti tartu normaalissa elämässä, varsinkaan näin kun ei olla edes päivähoidossa ja jatkuvasti läheisissä tekemisissä muiden lapsien tai isompien lapsiryhmien kanssa.

Totta, puhtaisiin hiuksiin tarttuu helpommin. Pitkiin helpommin kuin lyhyisiin, mutta olen löytänyt täitä myös alle kahden millin siilistä.

Totta, puhtaisiin hiuksiin tarttuu helpommin. Pitkiin helpommin kuin lyhyisiin, mutta olen löytänyt täitä myös alle kahden millin siilistä.

Mikähän puhtaissa niitä enemmän houkuttaa:rolleyes:

Luteet ainakin on likaisten paikkojen riesa

Tähti, kaikenlaisiin hiuksiin täit tarttuvat, jos olosuhteet muuten ovat suotuisat. Pajunkuorishampoon ja täisuihkeen hajun pitäisi olla sellainen, josta täit eivät pidä. Silti nekään eivät takaa mitään, jos käyttää kaverin lakkia tai harjaa tms. Täit ovat vähän niin kuin flunssa, tarttuu yhtä helposti, mutta immuniteettia ei ole luvassa, vaikka olisi ennenkin ollut täitä.

Toinen viheliäinen vitsaus päiväkodeissa on kihomadot :(

Tähti, kaikenlaisiin hiuksiin täit tarttuvat, jos olosuhteet muuten ovat suotuisat. Pajunkuorishampoon ja täisuihkeen hajun pitäisi olla sellainen, josta täit eivät pidä. Silti nekään eivät takaa mitään, jos käyttää kaverin lakkia tai harjaa tms. Täit ovat vähän niin kuin flunssa, tarttuu yhtä helposti, mutta immuniteettia ei ole luvassa, vaikka olisi ennenkin ollut täitä.

Toinen viheliäinen vitsaus päiväkodeissa on kihomadot :(

Yölento :) Apua!:woot:

Siis, kun kohta lapsi menee hoitoon, niin saa heti tai ainakin varmasti täitä ja kihomatoja?!??!!

Ei kestä. Likainen tukka siis suojaa täiltä??

Entäs kihomadot, mitä ne on? :wtf:

Yölento :) Apua!:woot:

Siis, kun kohta lapsi menee hoitoon, niin saa heti tai ainakin varmasti täitä ja kihomatoja?!??!!

Ei kestä. Likainen tukka siis suojaa täiltä??

Entäs kihomadot, mitä ne on? :wtf:
Huolehdi sitten, jos käy huono tuuri :)
Jos joutuisi valitsemaan, niin ottaisin mieluummin täit. Aikuisena pystyy aika hyvin välttämään molemmat, mutta lapsille se on miltei mahdotonta. Tosin minulla toinen tyttäristä vältti molemmat koko kouluajan ja esikoinen sai vain kerran kaverilta täit yökylässä.

Älä nyt Tähti stressaannu... :D
Lasten kanssa tulee näitä uusia tuttavuuksia ;) ...jos ei omille niin kavereille :D

Ei meillä liian puhdasta ole. Pikemminkin normi-hygienia, eli käsipesut sisälle tullessa ja ennen ruokailuja, iltasuihku mutta tukkaa ei pestä joka ilta (ei aikuistenkaan tukkaa joka ilta pestä), jne.

Sinänsä käsittääkseni niin täit kuin kihomadotkin tarttuvat HELPOMMIN (ei välttämättä silloinkaan) päiväkodeissa ja suuremmissa hoitoryhmissä, kuin esimerkiksi perhepäivähoidossa. Ja meillä täit yllätti tosiaan vaikka tyttö ei juuri nyt ole hoidossa ollenkaan...
Tää meidän kampaajahan suositteli kampaamaan sylilapsi-ikäisenä muksujen tukat täikammalla aina kun ovat käyneet kaverin luona leikkimässä :wideyed:

Huolehdi sitten, jos käy huono tuuri :)
Jos joutuisi valitsemaan, niin ottaisin mieluummin täit. Aikuisena pystyy aika hyvin välttämään molemmat, mutta lapsille se on miltei mahdotonta. Tosin minulla toinen tyttäristä vältti molemmat koko kouluajan ja esikoinen sai vain kerran kaverilta täit yökylässä.

Yölento :) Täitä voi huonolla tuurilla tarttua, muttei luteita...

Tähti, luteita voi tuoda mukanaan mistä tahansa matkakohteesta eikä sekään kysy, onko kotona siivottu vai ei.

Kihomadot ovat kouluissa ja päiväkodeissa sellainen riesa, joka leviää käsien kautta. Madon munat ovat pieniä hiekanmurun näköisiä, jotka tarttuvat sormiin ja kynsien alle, siitä kaikille pinnoille, josta siirtyvät kaverin käsiin. Sitten kun lapsilla on tapana laittaa sormet suuhun, niin pääsevät suolistoon ja kehittyvät kihomadoiksi. Oireena on pepun kutina ja sitähän pitää raapia ja niin lähtee taas uusi munakierros liikkeelle.

Tähti, luteita voi tuoda mukanaan mistä tahansa matkakohteesta eikä sekään kysy, onko kotona siivottu vai ei.

Kihomadot ovat kouluissa ja päiväkodeissa sellainen riesa, joka leviää käsien kautta. Madon munat ovat pieniä hiekanmurun näköisiä, jotka tarttuvat sormiin ja kynsien alle, siitä kaikille pinnoille, josta siirtyvät kaverin käsiin. Sitten kun lapsilla on tapana laittaa sormet suuhun, niin pääsevät suolistoon ja kehittyvät kihomadoiksi. Oireena on pepun kutina ja sitähän pitää raapia ja niin lähtee taas uusi munakierros liikkeelle.

Yölento :) Millä kihomato lähtee pois?

Omasta lapsuudesta muistelen, että puhuttiin lapamadoista. Lienee eri?:wtf:
Kouluajoilta muistan, että opettajat kertoivat lapamatojen olevan "aatelisten" naisten juttu, jotta saatiin korsetti riittävän tiukalle ja vyötärö kapeaksi. Mato piti arvokkaat naiset laihana, vaikka söi...

Lapamato on eri asia kuin kihomato. Kihomatoihin saa apteekista ilman reseptiä lääkkeen. Lisäksi pitää siivota yhtä tarkkaan kuin täiden häätämisessä, ellei vähän tarkempaankin, että lähtee munat myös ympäristöstä.

Ihana keskustelunaihe täällä :depressed::) Meillä oli aikoinaan kirppuja! Tai siis koiralla oli pentuna kirppuja ja kun silloin nukkui mun jaloissa, niin ne puri myös mua. Siinä kans hommaa, että sai kaikki pois ja periaatteessa ois pitänyt listatkin seinistä irroittaa ettei ne piilottautunut sinne, mutta jätettiin se kyllä tekemättä. Koira sai pari kertaa aika vahvat myrkyt niskaansa ja sillä ne sitten koirasta lähti. Kämppä piti puhdistaa kuitenkin katosta lattiaan.

Meidän 1v on ottanut ensi askeleensa..tai nyt niitä on jo kolme! :joyful: Ei siis vielä kävele ilman tukea, mutta harjoittelee kyllä ja on oppinut myös kiukuttelemaan! Rakastaa keinumista puistossa eikä sais ikinä sieltä pois. Otan välillä pois, että tehtäis muutakin, mutta ei. Aina ensin huutaa kun otetaan pois ja sitten konttaa takas keinulle. Kotiin lähtiessä tulee raivarit kun laitetaan rattaisiin :sad010 Muuten kyllä on hymyileväinen poika ja yleensä hyväntuulinen, mutta näköjään myös tuntee jo pettymyksiä :spitoutdummy::happy:12 komeaa hammasta jo suussa, niillä kelpaa tissiä syödä (syö hän muutakin, mutta imetystä on vielä jatkettu kun tuntuu olevan vielä lohtua siitä..enkä taida heti olla valmis luopumaankaan imetyksestä kun on mun viimeinen vauva) :p

Takaisin