Synnyttäneet --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me käytiin neuvolassa perjantaina. 1v3kk mitat oli 73,5cm ja 9,9kg. Tuntuikin että venähti heinä-elokuun vaihteessa pituutta ja on nyt taas takaisin omalla käyrällään - 1. Sai siitä kehuja. Käveleminen, puhe ja muutkin taidot on nyt parissa viikossa edistyneet huimaa vauhtia. Kiipeää myös joka paikkaan jos pääsee. Mä oon aina sanonu et likasta tulee insinööri :p ja sen mukaisesti jatkuvasti keksii uusia apujuttuja pahojen tekemiseen. :wideyed:
 
Me käytiin neuvolassa perjantaina. 1v3kk mitat oli 73,5cm ja 9,9kg. Tuntuikin että venähti heinä-elokuun vaihteessa pituutta ja on nyt taas takaisin omalla käyrällään - 1. Sai siitä kehuja. Käveleminen, puhe ja muutkin taidot on nyt parissa viikossa edistyneet huimaa vauhtia. Kiipeää myös joka paikkaan jos pääsee. Mä oon aina sanonu et likasta tulee insinööri :p ja sen mukaisesti jatkuvasti keksii uusia apujuttuja pahojen tekemiseen. :wideyed:

Eclipse :) Mikäs neuvolakäynti tämä teillä oli?:rolleyes:

Meillä oli vain tasan 1-v. neuvola ja seuraava on 1,5v. neuvola.

Siinä välissä ei tarvitse käydä neuvolassa :)
 
Eclipse :) Mikäs neuvolakäynti tämä teillä oli?:rolleyes:

Meillä oli vain tasan 1-v. neuvola ja seuraava on 1,5v. neuvola.

Siinä välissä ei tarvitse käydä neuvolassa :)
Neuvolakäyntejä voi olla joka kunnassa eri määrä. Toiset menee minimisuositusten mukaan ja toisilla on enemmän. Lisäksi tietty otetaan huomioon lapsen yksilölliset tarpeet. Tää neuvolakäynti ei ollu "pakollinen" vaan tarkistettiin kasvu ja oli neuvolaohjelmaan kuuluva voimavarakysely joka olisi voinut olla myöhemmänkin käynnin yhteydessä. Tyttö oli siis 1v neuvolassa 69,5cm, nyt 73,5 eli hyppäsi kesällä takaisin omalle -1 käyrälleen.
 
Neuvolakäyntejä voi olla joka kunnassa eri määrä. Toiset menee minimisuositusten mukaan ja toisilla on enemmän. Lisäksi tietty otetaan huomioon lapsen yksilölliset tarpeet. Tää neuvolakäynti ei ollu "pakollinen" vaan tarkistettiin kasvu ja oli neuvolaohjelmaan kuuluva voimavarakysely joka olisi voinut olla myöhemmänkin käynnin yhteydessä. Tyttö oli siis 1v neuvolassa 69,5cm, nyt 73,5 eli hyppäsi kesällä takaisin omalle -1 käyrälleen.

Eclipse :) Kiitos selvennyksestä. Mulle Neuvolamaailma on yhä mysteeri. Aluksi piti käydä tiheään tahtiin, ( myös fyssarilla) toki syntymäpaino oli alhainen.

Nykyään ei olla käyty paitsi rokotuksilla.
 
Eclipse , teidän tyttö on samankokoinen kuin Toivo 15 kk iässä. Toivolla oli myös pituuskontrolli silloin. Mitat oli 74 cm ja 9,040 kg. 1,5-vuotismitat oli 15.8. 75,3 cm ja 9,310 kg. Toivolla 1,5-vuotislääkärineuvola vasta 20.9. Toivo oli 1-vuotiaana myös 69,5 cm pitkä.

Mulla loppui nyt hoitovapaa ja olen lomalla 3.11 asti. Toivolle haettu vuorohoitopaikkaa marraskuun alusta.

Toppavaatekeskusteluun piti sanoman, että viime talvi me pärjättiin äp-pakkauksen toppapuvun kanssa. Tosin meillä oli myös käytössä 74 cm Ciraf-toppahaalari ja Lassien toppahousut ja takki. Lisäksi Lidlin 74/80 cm kevyttoppapuku. Täksi talveksi haluaisin hankkia kosteutta kestävän toppahaalarin. Tosin äp-pakkauksen toppapuku mahtuu Toivolle vieläkin. Meillä on kyllä 80 cm käytetty Reimatec, mutta haluaisin paremman haalarin hoitoa varten.
 
Muokattu viimeksi:
Pakko kertoa täälläkin ... :D

Olin eilen yhdessä iltatapahtumassa, ja mies hoiti lapset nukkumaan. Tulin sillä tavalla kotiin, että vauva oli jo yöpuvussa ja unipussissa, annoin hänelle iltatissin ja pistin nukkumaan omaan sänkyynsä. Puolenyön aikaan tyttö kinusi viereen, joten nostin hänet puoliunessa viereen ja tissi suuhun...

Kolmen aikaan aamuyöllä heräsin siihen, että koko makkari haisi kitkerästi kakalle, ja tyttö venkoili vieressä unisena, oli selvästi jotenkin epämukavaa ja ähisi, mutta olisi kovasti halunnut jatkaa uniaan... taputtelin tytön selkää ja tajusin, että hänhän on ihan likomärkä...

Mies oli unohtanut laittaa yöpuvun alle vaipan. :laughing001


Edit: muuten oli kyllä mennyt ilta tosi hyvin ;)
 
Muokattu viimeksi:
....oli neuvolaohjelmaan kuuluva voimavarakysely joka olisi voinut olla myöhemmänkin käynnin yhteydessä. Tyttö oli siis 1v neuvolassa 69,5cm, nyt 73,5 eli hyppäsi kesällä takaisin omalle -1 käyrälleen.

Eclipse :)

Voimavarakyselystä, minkälainen se oli?:rolleyes:

Onko tehty aiemmin?

Taas hämmästelen tätä samaa asiaa. Meillä ei ole ollut vielä mitään sellaista kyselyä, eikä ole puhuttukaan mitään. Vai voiko se olla jollain muulla nimellä?:wideyed:
Raskausaikanahan oli lomakkeita, mutta tuon nimistä en muista.

Seuraava käynti siis 1,5v. iässä ja silloin olisi olettamus, että lapsi osaa kävellä ja sanoa pari sanaa. Nämähän meillä ovat toteutuneet jo aikoja sitten:p
 
Voimavarakysely on oikeestaan ihan samanlainen kuin silloin raskausaikana. Meillä ainakin neuvola tunkee sitä joka väliin. Sen voi joko täyttää lomakkeena kotona tai sitten neuvolan th kyselee yleisesti siihen liittyen. Mä valkkasin tällä kertaa keskustelun kun oon kyllästyny siihen lomakkeeseen. Pääs helpommalla. Sinänsä mun mielestä tärkeä kysely suorittaa pikkulapsiaikana kaikille jotta mahdolliset avun tarpeet tunnistetaan. Mulla nyt ei sellaisia ole yhden terveen lapsen äitinä. Mutta sairasteleva monilapsinen perhe voi olla ihan eri asia.

Muokkaus.
Niin ja Tähti th on voinu ne asiat sulta kysellä keskustelun lomassa korostamatta sitä että kyseessä on voimavarakysely.
 
Voimavarakysely on oikeestaan ihan samanlainen kuin silloin raskausaikana. Meillä ainakin neuvola tunkee sitä joka väliin. Sen voi joko täyttää lomakkeena kotona tai sitten neuvolan th kyselee yleisesti siihen liittyen. Mä valkkasin tällä kertaa keskustelun kun oon kyllästyny siihen lomakkeeseen. Pääs helpommalla. Sinänsä mun mielestä tärkeä kysely suorittaa pikkulapsiaikana kaikille jotta mahdolliset avun tarpeet tunnistetaan. Mulla nyt ei sellaisia ole yhden terveen lapsen äitinä. Mutta sairasteleva monilapsinen perhe voi olla ihan eri asia.

Muokkaus.
Niin ja Tähti th on voinu ne asiat sulta kysellä keskustelun lomassa korostamatta sitä että kyseessä on voimavarakysely.

Eclipse :) Voihan olla, että se on sitten käyty läpi.... Meillä oli enemmänkin keskusteluina lomakkeet, eli siis täytin ja keskusteltiin läpi. Koska puhuttiin muutenkin paljon, niin saattoi th täyttää itse jotain vastauksieni perusteella.

Sellainen kysely jäi mieleen, jossa selvitettiin masennusriskiä. Mulle ei tullut pisteitä lainkaan ja totesi, että on erittäin pieni masennusriski, jos sitäkään. Ja totta, luonteeni on ikuinen optimisti, joten harvemmin silloin masentuu :) Joskus liihottelen pilvissä, kun kaikki vaan näyttää superpositiiviselta, kömmähdyksistä huolimatta.

Painoa Neuvolassa seurattiin eniten, vaikka ei mitään hirveitä mulla ollutkaan. Nyt siis BMI 22 ja ollaan menossa miehen kanssa Inbody mittaukseen. Hän siis sen varannut meille :) Hänen BMI taitaa olla 20.
 
Voisin kanssa sanoa goodbye, kun täältä kaikki jo kadonneet....

Yksinpuhelu on "aika" turhaa.

Vauvakuumeen puolelle siirryn.
Joskus toki kurkin yhä.

Hyvät jatkot :Heartpink
T. Tähti★
 
Voisin kanssa sanoa goodbye, kun täältä kaikki jo kadonneet....

Yksinpuhelu on "aika" turhaa.

Vauvakuumeen puolelle siirryn.
Joskus toki kurkin yhä.

Hyvät jatkot :Heartpink
T. Tähti★
Tulehan ainakin kertomaan, kun tärppää! Ja olisi kyllä kiva kuulla, miten päivähoidon aloitus sujuu :)
 
Voisin kanssa sanoa goodbye, kun täältä kaikki jo kadonneet....

Yksinpuhelu on "aika" turhaa.

Vauvakuumeen puolelle siirryn.
Joskus toki kurkin yhä.

Hyvät jatkot :Heartpink
T. Tähti★
Kyllähän se niin on, että sinä Tähti oot pitänyt tän palstan elävänä. Toivottavasti käyt kirjoittelemassa kuulumisia vastaisuudessakin. Onnea uuteen yritykseen!
 
Yölento :) Poika menee tällä viikolla harjoittelemaan hoitoa, että pääsen järjestämään 90-vuotiaan isoisomummun asioita. Saatiin ilouutisia, että hän selätti pahimman ja on lähiviikkoina pääsemässä kotiin, pyörätuolissa.

Pojan on hyvä alkaa harjoittelemaan nyt, että ehtii sopeutua paremmin. Isillä on viikko lomaa pitämättä, jonka hän pitää päivähoidon aloituksen yhteydessä, niin hän käy poikaa päivällä katsomassa ja noutaa aikaisemmin kotiin.

Napu75 :) Työt alkaa siis ihan "juuri" ja seuraavan vauvan yritys ei ehdi ennen sitä. Työssä on paljon uutta, pari yrityskauppaa, siis uusia liiketoimia, joihin "joudun" paneutumaan heti alussa. Uuden hulinan keskellä tärppääminen ei ehkä onnistu, kunnes on päässyt hommiin sisään, kärryille. Mutta vauvakuume on korkealla! :)

Tänään vaaka näytti sen "Maagisen" luvun: 5 :lla alkavan:grin
Kelpaa palata töihinkin hyvässä tikissä:wink

Jos palsta virkistyy, saatan ehtiä enemmän tänne :) Hyvää syksyä kaikille :)
 
Tähti, kuulostaa hyvältä tuo suunnitelma hoidon aloituksesta. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, ei teidän poika ole kova vierastamaan?
Mukavaa työn alkua!

Meillä miehellä loppui tänään isyysloma ja sen kunniaksi sain kauhean flunssan. Toivon, että vauva nukkuu tosi pitkiä päiväunia!
 
Tähti, kuulostaa hyvältä tuo suunnitelma hoidon aloituksesta. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, ei teidän poika ole kova vierastamaan?
Mukavaa työn alkua!

Meillä miehellä loppui tänään isyysloma ja sen kunniaksi sain kauhean flunssan. Toivon, että vauva nukkuu tosi pitkiä päiväunia!

Kiitos Yölento ja pikaista parantumista :)

Ei vierasta, ei :) Tasainen - hyväntuulinen, aikuismainen... ei lapsellisia temppuja, kuten esim. vie muilta leluja kädestä. Osaa ajatella. Hieno poika, hurmuri!!:Heartred

Toivotaan, että hoidon aloitus sujuu hyvin.
 
Päätin viikonloppuna, että nyt vauva saa luvan lopettaa mun pitämisen yötuttina. Mies lähti eilen parin päivän työreissulle, joten mutsi tuli meille pariksi yöksi hoitamaan vauvaa öiksi, ja mä nukun vierashuoneessa.

Ensimmäinen eli viime yö oli kyllä melkoista huutoa, mutta sitkeästi pysyttiin suunnitelmassa ja mun äiti silitteli ja rauhoitteli huutavan ipanan aina uudelleen unille aamuseitsemään asti (yht. siis klo 21-07), jolloin mä nousin sängystä. Vaikka yöllä kuulosti välillä että likka kiljuu keuhkonsa pihalle ja saa vähintään ikuiset traumat, niin aamulla se oli mitä aurinkoisin päivänsäde eikä ollenkaan edes pahastuneen tuntuinen mulle. Söi toki heti rintaa ahneesti ja pitkään, mutta on sen jälkeen leikkinyt ja kujeillut ihan tavalliseen tapaan, ja nukkui aamupäiväunetkin normaaliin aikaan ja jo vakiintuneen pituisina (30-45 min.).

Ekan yön perusteella siis hyvä fiilis, kuitenkin. Ja ihmeellisen vapauttava tunne tämä, että kyllä se vauva pysyy hengissä ja pärjää ilman muakin! Melkein liikuttavaa :)

Saa nähdä miten menee ensi yö, toivottavasti ainakin vähemmällä huudolla.


Ainakin minä oon ihan kuin eri ihminen, kun ei päätä särje eikä joka paikkaa kolota öisen samassa asennossa kyljellään kököttämisen takia... enhän mä nytkään katkottomasti nukkunut kun jännitti niin, että miten sujuu, mutta yllättävän hyvin levännyt fiilis kuitenkin :)
 
Päätin viikonloppuna, että nyt vauva saa luvan lopettaa mun pitämisen yötuttina. Mies lähti eilen parin päivän työreissulle, joten mutsi tuli meille pariksi yöksi hoitamaan vauvaa öiksi, ja mä nukun vierashuoneessa.

Ensimmäinen eli viime yö oli kyllä melkoista huutoa, mutta sitkeästi pysyttiin suunnitelmassa ja mun äiti silitteli ja rauhoitteli huutavan ipanan aina uudelleen unille aamuseitsemään asti (yht. siis klo 21-07), jolloin mä nousin sängystä. Vaikka yöllä kuulosti välillä että likka kiljuu keuhkonsa pihalle ja saa vähintään ikuiset traumat, niin aamulla se oli mitä aurinkoisin päivänsäde eikä ollenkaan edes pahastuneen tuntuinen mulle. Söi toki heti rintaa ahneesti ja pitkään, mutta on sen jälkeen leikkinyt ja kujeillut ihan tavalliseen tapaan, ja nukkui aamupäiväunetkin normaaliin aikaan ja jo vakiintuneen pituisina (30-45 min.).

Ekan yön perusteella siis hyvä fiilis, kuitenkin. Ja ihmeellisen vapauttava tunne tämä, että kyllä se vauva pysyy hengissä ja pärjää ilman muakin! Melkein liikuttavaa :)

Saa nähdä miten menee ensi yö, toivottavasti ainakin vähemmällä huudolla.


Ainakin minä oon ihan kuin eri ihminen, kun ei päätä särje eikä joka paikkaa kolota öisen samassa asennossa kyljellään kököttämisen takia... enhän mä nytkään katkottomasti nukkunut kun jännitti niin, että miten sujuu, mutta yllättävän hyvin levännyt fiilis kuitenkin :)
Juu kyllä sitä melko jumissa oli itsekin kun ne ekat 9kk pötkötti sängyssä samassa asennossa. Helpotti selkävaivat aika nopeesti kun ees puol yötä saa nukkua siinä asennossa kuin huvittaa nykyään. Meillä ipana ei vieläkään nuku koko yötä omassa sängyssä mutta eiköhän se siitä vähitellen tapahdu sekin ihme että nukkuu koko yön.
 
Päätin viikonloppuna, että nyt vauva saa luvan lopettaa mun pitämisen yötuttina. Mies lähti eilen parin päivän työreissulle, joten mutsi tuli meille pariksi yöksi hoitamaan vauvaa öiksi, ja mä nukun vierashuoneessa.

Ensimmäinen eli viime yö oli kyllä melkoista huutoa, mutta sitkeästi pysyttiin suunnitelmassa ja mun äiti silitteli ja rauhoitteli huutavan ipanan aina uudelleen unille aamuseitsemään asti (yht. siis klo 21-07), jolloin mä nousin sängystä. Vaikka yöllä kuulosti välillä että likka kiljuu keuhkonsa pihalle ja saa vähintään ikuiset traumat, niin aamulla se oli mitä aurinkoisin päivänsäde eikä ollenkaan edes pahastuneen tuntuinen mulle. Söi toki heti rintaa ahneesti ja pitkään, mutta on sen jälkeen leikkinyt ja kujeillut ihan tavalliseen tapaan, ja nukkui aamupäiväunetkin normaaliin aikaan ja jo vakiintuneen pituisina (30-45 min.).

Ekan yön perusteella siis hyvä fiilis, kuitenkin. Ja ihmeellisen vapauttava tunne tämä, että kyllä se vauva pysyy hengissä ja pärjää ilman muakin! Melkein liikuttavaa :)

Saa nähdä miten menee ensi yö, toivottavasti ainakin vähemmällä huudolla.


Ainakin minä oon ihan kuin eri ihminen, kun ei päätä särje eikä joka paikkaa kolota öisen samassa asennossa kyljellään kököttämisen takia... enhän mä nytkään katkottomasti nukkunut kun jännitti niin, että miten sujuu, mutta yllättävän hyvin levännyt fiilis kuitenkin :)

Mä muistan kans ton vaiheen. Tyttö oli silloin 10 kk. Eka yö oli pahin, toisena tuntui, ettei edes muistanut enää tissiä. No ei ehkä ihan noin helposti, mutta heräsi paljon vähemmän kuin ekana yönä ja nukahti nopeammin uudestaan. Ihanaa, että äitisi auttaa. Tsemppiä kovasti, se helpottaa kyllä!! Eikä paikat tosiaan oo kohta enää niin jumissa. Meillä myös pääosin yöt alkaa tasoittumaan, nukkuu useimmiten yön putkeen, mutta herää edelleen klo 5, joskus aiemmin, joskus vähän myöhemmin. Ihan viimeistään kuudelta. Aamu-uniselle äidille hieman vaikea yhtälö, mutta minkäs teet.

Muutin tuossa pari kuukautta sitten ruokavaliooni takaisin itselleni normaaliksi, eli lchf-tyyliin. Olo on muuttunut energiseksi, sumu päästä hälvennyt (ehkä siksikin aamuja jaksaa paremmin) ja painoa on pudonnut nyt 7kg. Hiilarit ei vaan sovi mulle. Yhtään. Lisäksi kaikki selkävaivat on kadonnut kokonaan, kun aloitin taas syömään MSMää.

Oon myös alkanut suunnitella meille omaa taloa. Ensimmäisen kerran koskaan oikein innostuin tietyntyyppisistä asumisesta/talosta, kun katsoin erään dokumentin nimeltä The minimalists (tai joku sinnepäin). Jos pienen suunnittelun jälkeen sitten miettii saisiko miten sellaisen rakennettua vai pitääkö pysyä vaan valmiissa taloissa.. katsotaan kuin käy. Haaveet on suuret. :)
 
Muokattu viimeksi:
Toka yö meni (luonnollisesti) paremmin.

Pari kertaa kuulin vierashuoneeseen jotain inahtelua, mutta ei mitään yhtäjaksoista rääkymistä kuten ensimmäisenä yönä. Mun äitikin sanoi, että meni helpommin - osin ehkä siksi, että hänkin oli jo varmempi siinä mitkä liikkeet tyttöä rauhoittaa ja mistä hermostuu (esim. tuttia on turha yrittää tarjota).

Nyt mua sitten tietty jännittää, että miten menee ensi yö kun mun on tarkoitus siirtyä takaisin omaan sänkyyn ja hoitaa se rauhoittelu itse :D ...missään tapauksessa ei saa nyt antaa periksi ja ottaa tyttöä yöllä tissille, vaikka miten väsyttäisi ja olisi kiusaus "päästä helpolla"...


Edit: tyttö on tosiaan nyt 10 kk ja melkein 2 vko vanha.
 
Oon myös alkanut suunnitella meille omaa taloa. Ensimmäisen kerran koskaan oikein innostuin tietyntyyppisistä asumisesta/talosta, kun katsoin erään dokumentin nimeltä The minimalists (tai joku sinnepäin). Jos pienen suunnittelun jälkeen sitten miettii saisiko miten sellaisen rakennettua vai pitääkö pysyä vaan valmiissa taloissa.. katsotaan kuin käy. Haaveet on suuret. :)

Meidänkin ostotarjous talosta hyväksyttiin.
Paikkakunta vaihtuu loka-marraskuun vaihteessa ja minusta tulee ensimmäisen kerran elämässäni omakotitaloasuja ja tilallinen :D
 
Takaisin
Top