Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olin ihan yllättynyt, kun mieheni ehdotti tätä, että molemmat kysytään 4-päiväisestä.
Lyhennetty työpäivä ei paljon helpota mitään meidän tolkuttoman pitkillä työmatkoilla, pitää vaan lomittaa työhön menot ja paluut.
Joo, mieheni odottaa jo kovasti omaa vuoroaan jäädä tytön kanssa kotiin. Ihan kiva :)

Kimaira :) Onko sulla toinen duunipaikka tiedossa? Irtisanoutua ei kannata ilman sitä....

Jos olisin sinä, menisin hetkeksi katselemaan töihin, että miltä työt vaikuttaa ja jos ei miellytä, niin sitten vaihtoon! :)

Muutoksien päälle voi tulla uusia muutoksia, harvoin mikään on täysin pysyvä tilanne :wink

En minä muutoksia pelkää, se ei ole ongelma.

Mulla on ollut jo muutaman kuukauden neuvottelut käynnissä yhden firman kanssa, josta itse ottivat yhteyttä ja kyselivät kiinnostaisiko tulla töihin. Ei olla kuitenkaan vielä menty yksityiskohtiin (ts. palkka ja muut työehdot jne.), kun olen vielä kuupoillut sen kanssa, että mikä se työn sisältö sitten oikeastaan olisi siellä ja olisiko se sitä mitä haluan / osaan (luulen osaavani) tehdä. Tykkäisin kyllä tosi paljon siitä firmasta ja sen meiningistä. Olen menossa huomenna juttelemaan sinne tarkemmin, mikä on tämänhetkinen tilanne puolin ja toisin ja pitäisikö alkaa neuvotella tosissaan yksityiskohdista.

Lisäksi mulla oon hakenut pariinkin muuhun firmaan ihan julkisen työpaikkailmoitusten perusteella, joista toiseen pyysivät tulemaan työhaastatteluun parin viikon päästä. Eli virityksiä uuden työn suhteen on kyllä ollut jo jonkin aikaa - tai sanotaanko pikemminkin, että olen luottavainen, etten jää ilman duunia ainakaan kovin pitkäksi aikaa, vaikka irtisanoutuisin saman tien nykyisen työnantajan palveluksesta...

Liiton lakimies oli sitä mieltä, ettei ole merkitystä irtisanoudunko nyt vai vasta vanhempainvapaan päätyttyä, joka tapauksessa jo kertyneet vuosilomat maksetaan lopputilin yhteydessä lomakorvauksena, joskin ns. lomaraha jää saamatta jos en palaa työhön ollenkaan. Pitää vielä varmistaa, että voiko työnantaja periä multa takaisin äitiysloman ensimmäisiltä kuukausilta maksettuja palkkoja, jos en palaakaan työhön perhevapailta, koska siitäkin on joku ehto työehtosopimuksessa...

Katjusha :) Voiko sellaisia lomautuksia olla? En ole koskaan ollut lomautettu, mutta olen kuullut, että jotkut ovat olleet täysin lomautettuina esim. 2-3kk ajan.

Meillä on monet pitänyt just noin, että päivä viikossa ja lisäksi esim pitemmän joululoman. Riippuen tietysti säästötarpeista, että kauanko sitte kestää. Mä oon on onnistunut välttämään, kun olin viimekskin jäämässä äippälomalle.

Siis mies ei lämmennyt sille, että sä tekisit 80% työaikaa? Miksei?

Mua välillä ärsyttää, kun meillä mies sanoo aina vaan että sä saat päättää, hänelle kaikki on OK. Ärsyttää, kun kokisin että edes jonkinlainen kannanotto / lausuttu mielipide osoittaisi kuitenkin, että ottaa kantaa asiaan ja siten pitää asiaa merkityksellisenä... Sitten kun sanon, että mä oon ajatellut jotenkin, niin hän vaan kommentoi että samaa mieltä, sä saat päättää. Välillä se kuulostaa vähän hälläväliä-asenteelta, vaikka tiedän että sitten loppujen lopuksi mies kuitenkin tukee mua siinä miten oon päättänyt...

Kimaira :) Miehet on... En mä ehtinyt vakavissani asiaa ajatella, kunhan heitin ilmaan.

No, usein miehet tykkää päättää asioista. Maailmanlaajuisesti.

Meilläkin on sitä, vaikka sanoo, että voin päättää. Mutta, kun oon päättänyt, niin ihmetys on suuri, miksi päätin eri tavalla, kuin hän ehdotti.

Vuosi sitten, kun mentiin naimisiin, niin tämä asenne on vähentynyt... :) Ootko naimisissa?

Kimaira :) Miehet on... En mä ehtinyt vakavissani asiaa ajatella, kunhan heitin ilmaan.

No, usein miehet tykkää päättää asioista. Maailmanlaajuisesti.

Meilläkin on sitä, vaikka sanoo, että voin päättää. Mutta, kun oon päättänyt, niin ihmetys on suuri, miksi päätin eri tavalla, kuin hän ehdotti.

Vuosi sitten, kun mentiin naimisiin, niin tämä asenne on vähentynyt... :) Ootko naimisissa?

En ole naimisissa, mutta en mä kyllä usko että sillä olisi merkitystä siihen miten paljon mies luulee voivansa päättää mun asioita :)

Meillä on monet pitänyt just noin, että päivä viikossa ja lisäksi esim pitemmän joululoman. Riippuen tietysti säästötarpeista, että kauanko sitte kestää. Mä oon on onnistunut välttämään, kun olin viimekskin jäämässä äippälomalle.

Katjusha :) Voiko tuollaiset lomautukset kestää vuosia? Tuossa vaan yksi naapuri, joka on muka töissä, mutta kaikki päivät luuhaa kotona...kohta 3vuotta.... Joskus ilmeisesti käy työmaalla, ehkä 1-2pv/vk.

En ole naimisissa, mutta en mä kyllä usko että sillä olisi merkitystä siihen miten paljon mies luulee voivansa päättää mun asioita :)

Kimaira :) Ei tietenkään sinun, mutta huomaan itselläni olevan muutos...me oltiin kihloissa 27vuotta ja nyt naimisissa oltu reilu vuosi. Itse huomaan positiivisen muutoksen :)

Mä olin ihan yllättynyt, kun mieheni ehdotti tätä, että molemmat kysytään 4-päiväisestä.
Lyhennetty työpäivä ei paljon helpota mitään meidän tolkuttoman pitkillä työmatkoilla, pitää vaan lomittaa työhön menot ja paluut.
Joo, mieheni odottaa jo kovasti omaa vuoroaan jäädä tytön kanssa kotiin. Ihan kiva :)

Miten pitkät työmatkat teillä on?:rolleyes: Voisitteko muuttaa lähemmäksi?

Nykyään puhutaan ekologisuudesta ja hiili jalanjäljestä...autoilu kun ei säästä ympäristöä/luontoa.

Katjusha :) Voiko tuollaiset lomautukset kestää vuosia? Tuossa vaan yksi naapuri, joka on muka töissä, mutta kaikki päivät luuhaa kotona...kohta 3vuotta.... Joskus ilmeisesti käy työmaalla, ehkä 1-2pv/vk.

Kuulostaa 0-sopparilta, tarvittaessa töihin kutsuttava... en tiedä, arvaus. Luulen, että aika tavallista on lomautusaika 2-4 viikkoa per kalenterivuosi.

Miten pitkät työmatkat teillä on?:rolleyes: Voisitteko muuttaa lähemmäksi?

Nykyään puhutaan ekologisuudesta ja hiili jalanjäljestä...autoilu kun ei säästä ympäristöä/luontoa.

Ei voida, sillä asuntolaina tuplaantuis :) Jos haluaa asua omakotitalossa, sillä on kitsas hintansa ;) No julkiset onneksi kehittyy koko ajan. Matkaa taitaa tulla 67 km ja ajassa 1h ja 5-10 min autolla ellei osu ruuhkaan.

Kuulostaa 0-sopparilta, tarvittaessa töihin kutsuttava... en tiedä, arvaus. Luulen, että aika tavallista on lomautusaika 2-4 viikkoa per kalenterivuosi.

Siis, mutta vuosiakin on mahdollista olla lomautettuna tai osalomautettu?:rolleyes:

Veikkaan tota samaa, että on 0€ -soppari, koska 3vuotta taaksepäin, meno oli ihan toinen ja herra kävi päivittäin töissä. Käytös oli pröystäilevä, nykyään Audi seisoo vaan pihassa ja herra liikkuu pyörällä reppuselässä. Golf harrastus on menneen kesän lumia jne..

Ei voida, sillä asuntolaina tuplaantuis :) Jos haluaa asua omakotitalossa, sillä on kitsas hintansa ;) No julkiset onneksi kehittyy koko ajan. Matkaa taitaa tulla 67 km ja ajassa 1h ja 5-10 min autolla ellei osu ruuhkaan.

Katjusha :) Tuohan on vielä ihan siedettävä, mulla ollut jokunen vuosi sitten tuo sama, lähes 70km/ suunta.

Mun nykyinen työkaveri kulkee päivittäin 150km/suunta.

Mulla on nykyään tosi ihana työmatka, vain 30km/suunta :)

Puhuitko matkasta per suunta?

Täälläpäin työmatka on pitkä jos se on enemmän kuin 10 km :eek: Mä oon ollu useemmassa työssä ja työmatkat on aina ollu noin 2-10km. Nykyiseen työhön on 6-7km.

Täälläpäin työmatka on pitkä jos se on enemmän kuin 10 km :eek: Mä oon ollu useemmassa työssä ja työmatkat on aina ollu noin 2-10km. Nykyiseen työhön on 6-7km.

Jopas... noin lyhyitä matkoja on aniharvalla. Ehdin jo iloita tosi lyhyestä työmatkasta ja lyhyt se kyllä onkin :)

Miehelläkin on tosi snadi, 80km/pv... :)

Nykyään ei tarvi paahtaa aamuin ja illoin pitkää pätkää....ennen meni melkein 3tuntia/pv pelkästään työmatkaan. Kuitenkin saa olla tarkkaavainen liikenteessä jne...

Mun 60km/pv on todella optimaalinen, eikä työmatkoihin suttaannu ihan koko vapaa-aika :)

Eclipse, liikutko matkan pyörällä?:rolleyes:
Sulla on kyllä super lyhyt työmatka:p

Mä menen autolla. Koska olen iltaihminen eli aamu-uninen niin en ehtisi ikinä ajoissa töihin ilman autoa. Mut sen takia mulla onkin pieni halpa auto meidän perheen kakkosautona. Ei tarvi käyttää turhaan siihen rahaa kun ajaa vain kaupunkiajoa. Enkä mä muutenkaan ymmärrä kalliiden autojen ostajia. Toiset tietty tarttee sen keulamerkin pönkittääkseen egoaan vaikkei varaa olisikaan. Tosin niistä autoista yleensä näyttää myös puuttuvan suuntavilkut ja muut ajotavat.

Mä menen autolla. Koska olen iltaihminen eli aamu-uninen niin en ehtisi ikinä ajoissa töihin ilman autoa. Mut sen takia mulla onkin pieni halpa auto meidän perheen kakkosautona. Ei tarvi käyttää turhaan siihen rahaa kun ajaa vain kaupunkiajoa. Enkä mä muutenkaan ymmärrä kalliiden autojen ostajia. Toiset tietty tarttee sen keulamerkin pönkittääkseen egoaan vaikkei varaa olisikaan. Tosin niistä autoista yleensä näyttää myös puuttuvan suuntavilkut ja muut ajotavat.

Jos liikkuu vähänkin pidempää työmatkaa, on auton oltava kestävä ja kunnossa, myös ajomukavuudella on pidemmillä matkoilla merkitystä:wink

Minulla on työmatkaa vähän yli 30km suuntaansa ja pidän sitä pitkänä, mutta hyvän perässä kannattaa ajaa. En halua muuttaa lähemmäksi, koska kotini ei ole siellä, se on vain työ.

Olen tehnyt 60% työajasta, kun ensimmäiset lapset aloittivat koulun. Se olisi ihanne sitten kun palaan töihin. Mieluiten tekisin lyhyttä päivää. Viimeksi tein neljä päivää viikossa.

Töitä on monenlaisia. Naapuri ei voi tietää, miten paljon joku tekee töitä. Mieheni käy töissä noin kerran kuussa, mutta työskentelee joka päivä.

Tähti, miksi mies vastustaa lyhennettyä työaikaa?? Jos joka tapauksessa tulette toimeen, niin eikö ole lapsen parhaaksi, että saisi olla enemmän kotona? Minä ajattelin kysyä asiasta vain töissä, sopiiko se työnantajalle. Mies saa sopeutua minun päätökseeni. Tosin hän aika varmasti on kanssani samaa mieltä. :) onneksi asia ei ole vielä ajankohtainen.

Joo, mun auton mittarissa on tällä hetkellä 451.000 km, eli aika paljon. Kävin katsastuksessa viime viikolla. Katsastusmies sanoi: "En löytänyt tästä mitään vikaa" :) Perinteisesti alkukesä on mennyt autoa korjaillessa. Mieheni tekee kaikki huollot autoihin. Tuulilasin olen antanut laitattaa pajalla.
Mihinkä sitä kotoaan lähtisi. Olisi aivan eri asia, jos asuisi vaikka Keski-Suomessa omakotitalossa. Silloin voisi varmasti päästä alle 20 km työmatkaankin. Olen alalla, jossa kerta kaikkiaan ei ole työtä muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Alaa vaihdan sitten, kun on oikeasti pakko :)

Minulla on työmatkaa vähän yli 30km suuntaansa ja pidän sitä pitkänä, mutta hyvän perässä kannattaa ajaa. En halua muuttaa lähemmäksi, koska kotini ei ole siellä, se on vain työ.

Olen tehnyt 60% työajasta, kun ensimmäiset lapset aloittivat koulun. Se olisi ihanne sitten kun palaan töihin. Mieluiten tekisin lyhyttä päivää. Viimeksi tein neljä päivää viikossa.

Töitä on monenlaisia. Naapuri ei voi tietää, miten paljon joku tekee töitä. Mieheni käy töissä noin kerran kuussa, mutta työskentelee joka päivä.

Tähti, miksi mies vastustaa lyhennettyä työaikaa?? Jos joka tapauksessa tulette toimeen, niin eikö ole lapsen parhaaksi, että saisi olla enemmän kotona? Minä ajattelin kysyä asiasta vain töissä, sopiiko se työnantajalle. Mies saa sopeutua minun päätökseeni. Tosin hän aika varmasti on kanssani samaa mieltä. :) onneksi asia ei ole vielä ajankohtainen.

Yölento :) No sitä asiaa ei syvällisemmin ole pohdittu edes vielä, se oli vaan heitto ja itsekin olen tässä vaiheessa sitä mieltä, että normaalit täydet työpäivät, kun ei kuitenkaan ylitöitä meillä teetetä.

Sitten sen näkee, miten lähtee rullaamaan. Meillä, kun ei ole kokemusta aiemmin, että miten työt ja lapsi saadaan sovitettua "yhteen"...

Tietenkin, jos koen, että lyhyempi päivä on lapsen kannalta parempi, ei mies sitä mitenkään määrää, jos haluan tehdä lyhempää, se on ihan oma päätös :)

Täällä on monella jo aiemmin lapsia, niin on jo kokemusta tästäkin asiasta.

Yölento, ei voikaan tietää naapureista, mutta kun tuossa seinän takana on asunut jo 13vuotta ja on jotain tästä juteltukin, niin osittaista etätyötä on tehnyt, mutta nyt ei ole sitäkään, kun tuli YT-tilanne ja käy vaan kutsuttaessa töissä. En siis vaan hatusta vedä aihetta... Nythän aihe on sellainen, ettei siitä tule puhuttua, koska on hänelle arka aihe, eikä meille edes kuulu...

Joo, mun auton mittarissa on tällä hetkellä 451.000 km, eli aika paljon. Kävin katsastuksessa viime viikolla. Katsastusmies sanoi: "En löytänyt tästä mitään vikaa" :) Perinteisesti alkukesä on mennyt autoa korjaillessa. Mieheni tekee kaikki huollot autoihin. Tuulilasin olen antanut laitattaa pajalla.
Mihinkä sitä kotoaan lähtisi. Olisi aivan eri asia, jos asuisi vaikka Keski-Suomessa omakotitalossa. Silloin voisi varmasti päästä alle 20 km työmatkaankin. Olen alalla, jossa kerta kaikkiaan ei ole työtä muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Alaa vaihdan sitten, kun on oikeasti pakko :)

Katjusha :) Kestävä automerkki sulla, onko Japsi:rolleyes:

Mulla on täysin uusi auto, pakasta vedetty... Se oli miehen innostus, ympäripuhui mut ja ostettiin käteisellä. Hän halusi sen mun käyttöön, vaikka työmatkani menisi vanhemmallakin autolla.

Meillä töissä sattuu olemaan niin, että kaikilla on uudet autot ja ne on firman pihan edustalla, eikä sinne oikein sovi joukkoon vanhempaa - kulunutta autoa. Tyyliin kuuluu se, että autot vielä on puhtaita, mieluiten kiiltää :)

Takaisin