Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanat kersat ja ipanat on meidän sukuun tulleet hämeen murteista, yksi isovanhemmistani on satakunnasta. Sieltäkin jotain sanoja on peräisin.

Entinen anoppi puhutteli minua usein akaksi ja se oli positiivinen ilmaus.

Yölento :) Ompa jännä, sillä sieltähän suunnalta minäkin kotoisin...Suomen kauneinta seutua :) Meillä saattaa olla tuttuja paikkoja:wink:joyful:

Mutta siis kersaan, ei edes kouluaikoina kukaan sitä käyttänyt, enkä ihan pikkukylässä ole koulujani käynyt. Ei kaupungissakaan tuota sanaa kuullut.

On jännä, että mistä nuo sävymerkitykset sanoihin tuleekaan:wideyed: Sama sana, silti sisältö eri....

Mutta akka on joo sillä suunnalla nainen, isolla N:llä ja positiivisessa sävyssä:grin.. Meillä kotona naiset, etenkin vaimo oli aina Akka. No, mun mies ei ole ihan samalta suunalta kotoisin, niin ei käsitä tätä sanaa edes hyväksi, vaan ennemmin pitää yhtä rumana, kuin noita-akka:wacky: Nyyhh:sad001 En saa olla koskaan akka:dead::joyful:

Meillä oli huvittava tilanne, kun nuorena tavattiin ja alettiin seurustella...Mies tuli meille ekaa kertaa kotiin näytille...Sitten hän totesi minulle, että ompa rumaa, kun isäni haukkuu äitiäni Akaksi..:laughing001:laughing021

Jossainpäin Suomea miestä kutsutaan äijäksi ja se on vähän, kuin mahtisana: "onhan aika Äijä" :)

Jossainpäin se on isoisä... ei nuori mies.

Jossainpäin isoisä on vaari tai pappa (= ruotsinkielestä isä), sitten on taata, ukki ja muffa ( =myös ruotsinkielestä)...myös on muita nimiä?.. vai onko niitä? :)

Naisella on Akka =Nainen, Neiti, Mimmi, Vaimo, tyttö, täti, mummi/ mummo/mummu/ isoäiti ... Muija... Onkos muita? :)

Esimerkiksi pojan toinen mummo haluaa olla ehdottomasti Mummo, koska se on enemmän urasuuntautunut ja tehokas persoona :) Toinen taas on nimennyt itsensä Mummuksi, empaattinen ja rakastava, lempeä :)

Mun oma isovanhempi on halunnut aina olla Isoäiti, hänellä on valttikortit kädessä, rahaa - valtaa, ymmärrystä, psykologista silmää, maailman ympäri kiertänyt jne.. On rauhallinen ja tasainen, ei hötkyile :) Hänelle mummi nimitys ei ole riittävä.

Last edited by a moderator:
Vietin kaikki viikonloput kesät ja talvet mökillä joten oon saanu yliannostuksen niin kuin järvikalastakin. Kerran kesässä käyn veljen mökillä juhannuksena jossa sentään on sisävessa ja kylmä vesi tulee sisään. Vanhempien mökki on saaressa ilman mukavuuksia. Siellä en oo käyny 20 vuoteen. Anopilla olis mökki aika lähellä mut siellä oon käyny kerran. Mä pidän kyllä ulkosaunasta joten me rakennettiin hirsisauna omalle pihalle. Samoin oon rakentanut puutarhasta viihtyisää terasseineen. Mä sain kersana tarpeekseni niistä automatkoista mökille niin mielummin teen kotiin vastaavat asiat niin ei tarvi lähtä mihinkään. Järveä ei vieressä ole mutta niitä on paljon täällä ja tietenkin vielä upea Repoveden kansallispuisto jonne ei ole pitkä matka.

Eclipse :) Järvikala ei ole terveellisintä mitä olettaisi kenenkään syövän...siis ihan sen Cecium- laskeutuman takia. Aiheuttaa ainakin lapsettomuutta. Jos siitä on sulle tullut.

Kersa sana on mulle outo, ja kaiku negatiivinen. En tarkoita, että sinä olisit ollut sitä, mun ymmärryksen mukaan. Sä oot antanut täällä neuvoja ja ohjeita enemmän, kuin kukaan muu. Kiitokset niistä:notworthy

Eclipse :) Onko sun äiti ehkä Raumalta?

Mun äiti myös satakunnasta, eikä ikinä ole tätä sanaa käyttänyt...

Isänäiti myös Satakunnan suunnalta, eikä tietoakaan tästä ninityksestä....

Keski-Suomessa tosi positiivisena sanana lapsesta käytetään ipana :) Jos joku lapsi on tosi iloinen ja hauska, niin on ihan ipanana :)

Ihana ipana :)
Mä aloin tätä miettimään ja taitaa olla savolainen nimitys tuo kakara. Mun isä on sieltä. Äiti taitaa sanoa mukulat.

MS74 kerran sanoi, että hän lääppii jotain.. Se sana oli tosi vieras ja outo.. Vieläkään en tiedä mitä siinä tilanteessa tapahtui...?!?:rolleyes:
:smiley-ashamed004

Mulle se sana kuullostaa lähinnä huoralta tai kännisen örvellykseltä.

MS74 on varmasti ihan tavallinen ihminen, mutta ilmaisusta ei vaan saanut tolkkua... Murteet vaikuttaa siten, että ei ymmärretä toista..:woot: Aika pieni maa on tää Suomi kuitenkin:wideyed::joyful:

Sitä vaan olettaa, että täällä kaikki puhuu ihan samaa kieltä:greet025:dontknow

Mä aloin tätä miettimään ja taitaa olla savolainen nimitys tuo kakara. Mun isä on sieltä. Äiti taitaa sanoa mukulat.

Eclipse :) Ei nimityksillä sinänsä merkitystä, mutta kiinnostaa vaan muutoin :) En tunne ketään savolaista, mutta voit olla oikeassa, että sieltä se on peräisin....

Lääppiä-sanan merkitys on Oulun murteessa jotain koskettamiseen liittyvää. Kun haluaa olla rauhassa, sanoo "älä lääpi siinä!"
Olen asunut myös Savossa ja tuo kakarat on ihan jees :)! Pohjois-Pohjanmaalla se olis varmaan mukulat tai tenavat.

Lääppiä-sanan merkitys on Oulun murteessa jotain koskettamiseen liittyvää. Kun haluaa olla rauhassa, sanoo "älä lääpi siinä!"
Olen asunut myös Savossa ja tuo kakarat on ihan jees :)! Pohjois-Pohjanmaalla se olis varmaan mukulat tai tenavat.

Katjusha :) Mistäpäin sä oot?

Mulle lääppiä on tosi kurja sana ja toivottavasti en pahoittanut MS74 mieltä, koska tulkitsin asian eri tavalla...

Katjusha :) Mistäpäin sä oot?

Mulle lääppiä on tosi kurja sana ja toivottavasti en pahoittanut MS74 mieltä, koska tulkitsin asian eri tavalla...

Olen tutustunut asumalla mm. Oulun, Kainuun, Pohjois-Savon ja Tampereen murteisiin. Tällä hetkellä paikallinen murre on ruotsia eikä siitä oikeasti saa mitään selvää :)

Täällä ollaan. En ehtinyt lukea mitä teille kaikille kuuluu. Mökkeilystä joku kirjotteli...meillä ihanaa kun mökille reilu 20km. Ulkohuussi ja vesi kaivosta. Simppeleitä juttuja.

Töihinpaluu vähän hirvittää kun elokuun loppu tulee liian äkkiä. Tyttö täyttää huomenna 11kk. Hampaat valvottaa eikä ruoka oikeen maistu. Kaks alhaalla ja nyt tullut kaks ylähammasta. Muutama konttausaskel otetaan mutta ryömimällä pääsee nopeemmin. Kauhee pölötys ja selitys käy. Selkeesti sanoo mamma kun näkee mun isoäidin pari kertaa viikossa. Kovasti koittaa matkia sanoja mitä toistetaan esim pallo.

Yöunet on mitä on 2-4h välein heräilyä ja syöminen on mitä on, aina jostain räjähtää peppualue "tuleen".

Kaikesta huolimatta nyt nautitaan joka hetkestä ennen töihin paluuta. Ihanaa kesää!

MS74 kerran sanoi, että hän lääppii jotain.. Se sana oli tosi vieras ja outo.. Vieläkään en tiedä mitä siinä tilanteessa tapahtui...?!?:rolleyes:
:smiley-ashamed004

Mulle se sana kuullostaa lähinnä huoralta tai kännisen örvellykseltä.

MS74 on varmasti ihan tavallinen ihminen, mutta ilmaisusta ei vaan saanut tolkkua... Murteet vaikuttaa siten, että ei ymmärretä toista..:woot: Aika pieni maa on tää Suomi kuitenkin:wideyed::joyful:

Sitä vaan olettaa, että täällä kaikki puhuu ihan samaa kieltä:greet025:dontknow

En muista missä yhteydessä käytin sitä mut lääppiminen vai käytinkö läästiminen koska sitä käytän. Toki saatan muutenkin käyttää outoja sanoja kun oon Turusta [emoji23]

Muokattu viimeksi:
Joo, aika rientää ihan liian vauhdilla! Eipä aikaakaan, niin itsekin palaan työhön. Ensi viikolla keväisen taas töissä. Kuulostelen mahdollisuutta 4-päiväiseen työviikkoon. No, saapa nähdä.
Mutta nyt on kesä, jospa ne kesäkelit palaisi tänne eteläänkin!!

Mä sain sovittua 80% syksyn ajaksi. Teen lyhyempiä päiviä. Sekin tuntuu hyvältä.

Hienoo! Mustakin tuntuis hyvältä vaikka edes joku 4-6 kuukautta. Mä melkein toivon, että meillä olis vaikka muutaman viikon lomautus, jonka vois pitää 1 pv/vko :)

En muista missä yhteydessä käytin sitä mut lääppiminen vai käytinkö läästiminen koska sitä käytän. Toki saatan muutenkin käyttää outoja sanoja kun oon Turusta [emoji23]

MS74 :) Kiva, kun palasit :) Olisitko sanonut silloin sitten läästiä. Mitä se sana tarkoittaa?:rolleyes:

Ja onko se eri, kuin lääppiä?:rolleyes:

Mä sain sovittua 80% syksyn ajaksi. Teen lyhyempiä päiviä. Sekin tuntuu hyvältä.
Tein 80%:sta työaikaa siitä lähtien kun isot oli 1. ja 4. luokalla. Jotenkin koin, että mun kuuluu olla enemmän kotona, osallistua läksyihin ja leipoa, olla läsnä. Sit 4 kk ennen äitiysloman alkua olin täysipäiväinen. Mun mielestä oli helpompi tehdä täysiä tunteja ja pitkiä päiviä silloin, kun lapsi/lapset oli hoidossa.

Tein 80%:sta työaikaa siitä lähtien kun isot oli 1. ja 4. luokalla. Jotenkin koin, että mun kuuluu olla enemmän kotona, osallistua läksyihin ja leipoa, olla läsnä. Sit 4 kk ennen äitiysloman alkua olin täysipäiväinen. Mun mielestä oli helpompi tehdä täysiä tunteja ja pitkiä päiviä silloin, kun lapsi/lapset oli hoidossa.

Napu75 :) Tuo olisi toimiva :)

Ehdotin miehelle asiaa, hän ei harmi vaan lämmennyt asialle.

Hienoo! Mustakin tuntuis hyvältä vaikka edes joku 4-6 kuukautta. Mä melkein toivon, että meillä olis vaikka muutaman viikon lomautus, jonka vois pitää 1 pv/vko :)

Katjusha :) Voiko sellaisia lomautuksia olla? En ole koskaan ollut lomautettu, mutta olen kuullut, että jotkut ovat olleet täysin lomautettuina esim. 2-3kk ajan.

Napu75 :) Tuo olisi toimiva :)

Ehdotin miehelle asiaa, hän ei harmi vaan lämmennyt asialle.

Siis mies ei lämmennyt sille, että sä tekisit 80% työaikaa? Miksei?

Mua välillä ärsyttää, kun meillä mies sanoo aina vaan että sä saat päättää, hänelle kaikki on OK. Ärsyttää, kun kokisin että edes jonkinlainen kannanotto / lausuttu mielipide osoittaisi kuitenkin, että ottaa kantaa asiaan ja siten pitää asiaa merkityksellisenä... Sitten kun sanon, että mä oon ajatellut jotenkin, niin hän vaan kommentoi että samaa mieltä, sä saat päättää. Välillä se kuulostaa vähän hälläväliä-asenteelta, vaikka tiedän että sitten loppujen lopuksi mies kuitenkin tukee mua siinä miten oon päättänyt...

Katjusha :) Voiko sellaisia lomautuksia olla? En ole koskaan ollut lomautettu, mutta olen kuullut, että jotkut ovat olleet täysin lomautettuina esim. 2-3kk ajan.
Vastaan vaikka Katjushalta kysyt.
Osa-aika lomautukset ja niin sanotut työajan lyhennys lomautukset on ihan normijuttuja. Joko haetaan vuositasolla säästöjä (usein kuntien ja valtionhallinnossa) tai sitten firmalla on huonompi ajanjakso menossa tai työn määrä on kausiriippuvainen. Osalomautus on kuitenkin mun mielestä parempi, koska se yleensä koskee kaikkia työntekijöitä eikä muutama pelkästään joudu "kärsimään".

Takaisin