T
Tähti ★
Vieras
Ihanat kersat ja ipanat on meidän sukuun tulleet hämeen murteista, yksi isovanhemmistani on satakunnasta. Sieltäkin jotain sanoja on peräisin.
Entinen anoppi puhutteli minua usein akaksi ja se oli positiivinen ilmaus.
Yölento :) Ompa jännä, sillä sieltähän suunnalta minäkin kotoisin...Suomen kauneinta seutua :) Meillä saattaa olla tuttuja paikkoja
Mutta siis kersaan, ei edes kouluaikoina kukaan sitä käyttänyt, enkä ihan pikkukylässä ole koulujani käynyt. Ei kaupungissakaan tuota sanaa kuullut.
On jännä, että mistä nuo sävymerkitykset sanoihin tuleekaan Sama sana, silti sisältö eri....
Mutta akka on joo sillä suunnalla nainen, isolla N:llä ja positiivisessa sävyssä.. Meillä kotona naiset, etenkin vaimo oli aina Akka. No, mun mies ei ole ihan samalta suunalta kotoisin, niin ei käsitä tätä sanaa edes hyväksi, vaan ennemmin pitää yhtä rumana, kuin noita-akka Nyyhh En saa olla koskaan akka
Meillä oli huvittava tilanne, kun nuorena tavattiin ja alettiin seurustella...Mies tuli meille ekaa kertaa kotiin näytille...Sitten hän totesi minulle, että ompa rumaa, kun isäni haukkuu äitiäni Akaksi..