Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja tähti, toivottavasti saivat myös managerin palkan. Liian monissa paikoissa on managerin titteli, jolla on oikeesti asiantuntijan työtehtävät ja assarin palkka. Too many chiefs, not enough indians :p

Kuukassius :) Tähän vielä se, että kovin monissa firmoissa luvataan sitä sun tätä.

Tiedän, että on olemassa 0€ työsopimuksia, orjatyötä.

Meillä palkka menee tittelin mukaan elikä "virallisesti". Eikä niin, että joku hömppä työnantaja keksii ison tittelin, muttei maksa sen mukaista palkkaa. Näistäkin on kuultu.

Nykytyönantaja on mun ihan paras työpaikka, reilu ja rehti :) Kehun työnantajaa :) Myös käytös siellä, koska on hyvä työilmapiiri, eikä ketään sorsita :) Voin ainoastaan olla onnellinen - so happy!!:Heartbigred:notworthy

Mä pidän kyllä marjastamisesta mutta inhoan hirvikärpäsiä. Yleensä mustikat on jääny mettään sen takia. Nyt kun en ite enää voi syödä mustikoita niin enpä taida viitsiä kerätäkään. Tytölle voin niitä ostaa kaupasta ja on mulla pihalla omia pensasmustikka pensaita 6 kpl. Ovat vielä nuoria joten satoa ei paljon tule.

Mulla olis mahdollisuus mennä monellekin mökille, mutta se ei oikeestaan kiinnosta. Vietin kaikki viikonloput kesät ja talvet mökillä joten oon saanu yliannostuksen niin kuin järvikalastakin. Kerran kesässä käyn veljen mökillä juhannuksena jossa sentään on sisävessa ja kylmä vesi tulee sisään. Vanhempien mökki on saaressa ilman mukavuuksia. Siellä en oo käyny 20 vuoteen. Anopilla olis mökki aika lähellä mut siellä oon käyny kerran. Mä pidän kyllä ulkosaunasta joten me rakennettiin hirsisauna omalle pihalle. Samoin oon rakentanut puutarhasta viihtyisää terasseineen. Mä sain kersana tarpeekseni niistä automatkoista mökille niin mielummin teen kotiin vastaavat asiat niin ei tarvi lähtä mihinkään. Järveä ei vieressä ole mutta niitä on paljon täällä ja tietenkin vielä upea Repoveden kansallispuisto jonne ei ole pitkä matka.

Eclipse :) Ootko sä mennyt lapsena paljon matkoja Hesan suuntaan, kun sanot, että "kersana" menit? Mistä tuo sana on peräisin??

Saunamäki :hilarious: siis saunamökki! Ihan mettässä on ja niin pienen järven rannalla, että yhtään moottorilla varustettua härveliä ei vesillä kulje. Telkkaria ei luonnollisesti ole eikä läppäriä tai tablettia oteta mukaan, mutta älyluurit on kaikilla mukana... niitä ei vaan saa siellä ladattua. :wacky:

Napu75 :) Kuullostaa lähes samalta, kun mun äidin mökki. Hän halusi tämän eläkepäivilleen. Siellä ei mitään ole. Paikka on aika rannassa, mutta siis ihan täysin metsässä. Vesi pitää kantaa ja puut hakata. On pieni ranta, myös vene ja toki siellä kalastaa kyllä kaikki sukulaiset.

Ollaan ihmetelty, miksi pitää mökki olla ihan korvessa.

Eclipse :) Ootko sä mennyt lapsena paljon matkoja Hesan suuntaan, kun sanot, että "kersana" menit? Mistä tuo sana on peräisin??
Mä luulen että kersa sana tulee äidiltäni eli satakunnan murteesta. Eli tampereen ja turun alueen murteita. Tai sitten se on savoa. En oo kielitieteilijä. Täälläpäin ei muut pahemmin käytä kai kersa sanaa, tosin voin olla väärässä.

Mä luulen että kersa sana tulee äidiltäni eli satakunnan murteesta. Eli tampereen ja turun alueen murteita. Tai sitten se on savoa. En oo kielitieteilijä. Täälläpäin ei muut pahemmin käytä kai kersa sanaa, tosin voin olla väärässä.
Kyllä on mulle kersa tuttu nimitys lapsesta. Siinä on mun korvaan vaan vähän semmonen negatiivinen tai vähättelevä klangi, vähän niin kuin penska tai nulikka.

E-pohjanmaalla ainakin kersa-sana on ihan arkikäytössä, meilläkin kersoja löytyy :D täällä myös vaimo on akka, jossa mulla meni pitkään totutella, kun en syntyjäni pohjalainen ole. :D

Eclipse :) Hauska. En oo kuullut koskaan sanaa kersa, paitsi yhden kerran ja se oli Hesassa, kun oltiin tuttujen luona käymässä. Sulta siis kuullut tämän tällä palstalla :)

Oon syntyisin keski-Suomesta, eikä sielläpäin tätä sanaa koskaan kuullut. Sen sijaan kakara kylläkin, mutta positiivisessa sävyssä, mukula sit negatiivisessa... Toi kersa kuullostaa tosi negatiiviselta mun korvaan, hassua :)

Akka on ollut vaimo ja mun mies taas pitää sitä negatiivisena, kun haluaisin itseeni akaksi sanottavan, mutta ei:laughing021
Hänestä vaimo on vain vaimo ja negatiivisessa se on ämmä..

Kyllä on mulle kersa tuttu nimitys lapsesta. Siinä on mun korvaan vaan vähän semmonen negatiivinen tai vähättelevä klangi, vähän niin kuin penska tai nulikka.

Napu75 :) Oletko keski-Suomen suunnalta kanssa? Mullekin sana siis tuttu, mutta sitä ei käytetty, koska sen lapsen käytös pitäisi olla todella huono, just kuin penska tai nulikka, mutta siis kersa olisi oikea kauhukakara:laughing014 Kaikista negatiivisin nimitys on sitten äpärä.

E-pohjanmaalla ainakin kersa-sana on ihan arkikäytössä, meilläkin kersoja löytyy :D täällä myös vaimo on akka, jossa mulla meni pitkään totutella, kun en syntyjäni pohjalainen ole. :D

Niniska :) Onko sana siellä positiivinen?:rolleyes:

Vitsit kun olisin mielelläni akka, mutta ei kun ei...mies ei sitä käytä, vaikka rukoilisin...:laughing001
Onko vaimokaan, ellei akaksi kutsuta...

Napu75 :) Oletko keski-Suomen suunnalta kanssa? Mullekin sana siis tuttu, mutta sitä ei käytetty, koska sen lapsen käytös pitäisi olla todella huono, just kuin penska tai nulikka, mutta siis kersa olisi oikea kauhukakara:laughing014 Kaikista negatiivisin nimitys on sitten äpärä.
En, oon Kaakkois-Suomesta. Vanhempien alkuperä Savossa ja Uudellamaalla.

Eclipse :) Onko sun äiti ehkä Raumalta?

Mun äiti myös satakunnasta, eikä ikinä ole tätä sanaa käyttänyt...

Isänäiti myös Satakunnan suunnalta, eikä tietoakaan tästä ninityksestä....

Keski-Suomessa tosi positiivisena sanana lapsesta käytetään ipana :) Jos joku lapsi on tosi iloinen ja hauska, niin on ihan ipanana :)

Ihana ipana :)

Meillä lapset on mukuloita, se on ihan OK sana. Mun serkku ihmetteli sitä, vertasi sanontaan "meidän lapset ja muitten mukulat"...
Samoin käytetään arkikäytössä sanaa ipana, se on ihan hellittelysanakin :)

Mun piti eilen ilmoitella töihin (2 kk ennen vanhempainvapaan päättymistä) mitä teen syksyllä. Äitiyslomalle jäädessä oli sovittu alustavasti, että pidän vuosilomat vanhempainvapaan perään ja palaan sitten toimistolle. Tyttöhän täyttää vuoden 30.10.

Pomo sanoi aika suoraan (tai no, ei ehkä suoraan mutta käyttäen sellaisia vihjeitä, joista ei voinut erehtyä), että vaikka mulle on lain mukaan duuni tiedossa perhevapaiden jälkeenkin, niin firmassa on suunnitteilla organisaatiomuutoksia ja muitakin muutoksia, joiden perusteella mulle ei voida luvata samaa tehtävää ja samaa työnkuvaa syksyllä. Ilmoitin sitten, että pidän hoitovapaata vuoden loppuun. Tai siis, käytännössä pidän hoitovapaata suunnilleen marraskuun lopulle ja siihen perään vuosilomat, jolloin palaisin toimistolle tammikuussa. Ehdotin että maksaisivat lomat rahana, mutta ei kuulemma onnistu, perusteluna firman taloudellinen tilanne...

Joka tapauksessa olen itsekseni suunnitellut vaihtavani duunia syksyllä, joten nyt mua sitten rupesi vaivaamaan että mikähän olisi mun etujen kannalta paras tapa irtisanoutua. Heti vanhempainvapaan päätyttyä ja hoitovapaan alettua? Onkohan sillä merkitystä, eikös firma kuitenkin ole velvollinen maksamaan rahana pitämättömät ja jo kertyneet vuosilomat? Pitänee kysyä liiton lakimiehiltä...

Meillä lapset on mukuloita, se on ihan OK sana. Mun serkku ihmetteli sitä, vertasi sanontaan "meidän lapset ja muitten mukulat"...
Samoin käytetään arkikäytössä sanaa ipana, se on ihan hellittelysanakin :)

Kimaira :) Oletko sinä Keski-Suomesta myös, kun ipana tuttu?:rolleyes:

Entä kersa sulle? Mä oon aina yhdistänyt sen sanan Hesaan, koska en ole kuullut muualla. Ja kersa todella tyyliin varasteleva, huonokäytöksinen lapsi...

Kimaira :) Oletko sinä Keski-Suomesta myös, kun ipana tuttu?:rolleyes:

Entä kersa sulle? Mä oon aina yhdistänyt sen sanan Hesaan, koska en ole kuullut muualla. Ja kersa todella tyyliin varasteleva, huonokäytöksinen lapsi...

En ole Keski-Suomesta. Syntyperäinen helsinkiläinen/uusimaalainen (tosin isä on Huittisista ja äiti Pohjois-Karjalasta). Kersaa ei juurikaan meillä käytetä, vaikka on tuttu sana. Enemmän muistan että sitä käytettiin teininä lapsista, ehkä se sitten on vähän negatiivinen sävyltään.

Mun piti eilen ilmoitella töihin (2 kk ennen vanhempainvapaan päättymistä) mitä teen syksyllä. Äitiyslomalle jäädessä oli sovittu alustavasti, että pidän vuosilomat vanhempainvapaan perään ja palaan sitten toimistolle. Tyttöhän täyttää vuoden 30.10.

Pomo sanoi aika suoraan (tai no, ei ehkä suoraan mutta käyttäen sellaisia vihjeitä, joista ei voinut erehtyä), että vaikka mulle on lain mukaan duuni tiedossa perhevapaiden jälkeenkin, niin firmassa on suunnitteilla organisaatiomuutoksia ja muitakin muutoksia, joiden perusteella mulle ei voida luvata samaa tehtävää ja samaa työnkuvaa syksyllä. Ilmoitin sitten, että pidän hoitovapaata vuoden loppuun. Tai siis, käytännössä pidän hoitovapaata suunnilleen marraskuun lopulle ja siihen perään vuosilomat, jolloin palaisin toimistolle tammikuussa. Ehdotin että maksaisivat lomat rahana, mutta ei kuulemma onnistu, perusteluna firman taloudellinen tilanne...

Joka tapauksessa olen itsekseni suunnitellut vaihtavani duunia syksyllä, joten nyt mua sitten rupesi vaivaamaan että mikähän olisi mun etujen kannalta paras tapa irtisanoutua. Heti vanhempainvapaan päätyttyä ja hoitovapaan alettua? Onkohan sillä merkitystä, eikös firma kuitenkin ole velvollinen maksamaan rahana pitämättömät ja jo kertyneet vuosilomat? Pitänee kysyä liiton lakimiehiltä...

Kimaira :) Onko sulla toinen duunipaikka tiedossa? Irtisanoutua ei kannata ilman sitä....

Jos olisin sinä, menisin hetkeksi katselemaan töihin, että miltä työt vaikuttaa ja jos ei miellytä, niin sitten vaihtoon! :)

Muutoksien päälle voi tulla uusia muutoksia, harvoin mikään on täysin pysyvä tilanne :wink

En ole Keski-Suomesta. Syntyperäinen helsinkiläinen/uusimaalainen (tosin isä on Huittisista ja äiti Pohjois-Karjalasta). Kersaa ei juurikaan meillä käytetä, vaikka on tuttu sana. Enemmän muistan että sitä käytettiin teininä lapsista, ehkä se sitten on vähän negatiivinen sävyltään.

Kimaira :) Joo, mullekin tulee se teini mieleen ja vähän, kuin yksinhuoltajan lapsi ilman sisaruksia...

Holtiton, eikä saada kuriin, kun ei ole isää, joka laittaisi ruotuun tms...

Ihanat kersat ja ipanat on meidän sukuun tulleet hämeen murteista, yksi isovanhemmistani on satakunnasta. Sieltäkin jotain sanoja on peräisin.

Entinen anoppi puhutteli minua usein akaksi ja se oli positiivinen ilmaus.

Takaisin