Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyselin taannoin mihin nesteeseen teette vauvan puurot, kun alle 10-kuukautiselle ei voi tavalliseen lehmänmaitoon tehdä... muistaakseni ainakin joku suositteli mantelimaitoa. Katselin nyt kaupassa mantelimaitoja, mutta niihin on lisätty suolaa?! Käytätte silti?
Enpä ole huomannutkaan, että on suolaa. No, mulla on nyt reseptinä koko perheelle esim. 2 dl hiutaleita, 2 dl mantelimaitoa ja 2,5-3 dl vettä. Tytön osuus puurosta on noin 2-3 rkl, saadun suolan määrä olis siis aika pieni. Mä huomasin muuten, että naturel tomaattimurskaankin on lisätty suolaa. Että onpa sitä kummallisiin paikkoihin lisätty!

Kyselin taannoin mihin nesteeseen teette vauvan puurot, kun alle 10-kuukautiselle ei voi tavalliseen lehmänmaitoon tehdä... muistaakseni ainakin joku suositteli mantelimaitoa. Katselin nyt kaupassa mantelimaitoja, mutta niihin on lisätty suolaa?! Käytätte silti?

Kimaira, meillä puuro tehdään veteen, mutta lisätään siihen NAN3 maitoo.

Meillä syömisen kanssa haasteita, koska haluaa puuron, kuin vauva, tuttipullosta:Heartpink.....ei kai tuttipulloa voi kieltää ainakaan alle 2v. ? Kai saa käyttää?:smiley-ashamed004

Jotkut sanoo, että jopa 3v. tarvii vielä tuttipulloa.

Enpä ole huomannutkaan, että on suolaa

Siis iikkKK! Annoin kotitekoista lasagnea vauvalle ja siinä on suolaa..Hyvin sen söi.

Meille sanottiin Neuvolassa, että lapsi saa tässä iässä syödä samaa ruokaa, kuin muu perhe.

Se oli kuitenkin mineraalisuolaa, ei tavallista pöytäsuolaa :)

Kimaira, meillä puuro tehdään veteen, mutta lisätään siihen NAN3 maitoo.

Meillä syömisen kanssa haasteita, koska haluaa puuron, kuin vauva, tuttipullosta:Heartpink.....ei kai tuttipulloa voi kieltää ainakaan alle 2v. ? Kai saa käyttää?:smiley-ashamed004

Jotkut sanoo, että jopa 3v. tarvii vielä tuttipulloa.

Meillä esikoinen söi iltamaidon tuttipullosta vielä parivuotiaana, mutta perhepäivähoitaja alkoi siitä vittuilla (vaikka ei hänelle oikeastaan olisi kuulunutkaan, koska se iltamaito oli ainoa tuttipullomaito - jopa hammashoitaja sanoi ettei se haittaisi...). Päivällä tyttö käytti kyllä nokkamukia juomiinsa eikä muuten tuttia tai tuttipulloa käyttänyt. Silloin parin vuoden iässä luovuttiin sitten sekä tuttipullosta että iltamaidosta ilman ongelmia, samalla kertaa. Itse asiassa iltamaito ei enää edes kelvannut kun jätettiin tuttipullo pois, nokkamukia oli turha tarjota siinä hommassa :)

Mitä tulee tuttipulloon, niin periaatteessa kai neuvolan ohjeiden mukaan sitä ei tarttis ollenkaan: tissiltä voi siirtyä suoraan nokkamukiin (tai hörpyttämiseen). Mun mielestä kuitenkin perhe päättää itse haluaako tarjota tuttipulloa vai ei, ja jos sitä käytetään niin kaikin mokomin, ihan oma valinta ja miten parhaaksi kukakin näkee. Lapset on erilaisia, perheet on erilaisia ja tekevät niin kuin parhaaksi kokevat :)

Tälle meidän 7,5 kk neidolle ei ole toistaiseksi tarjottu tuttipulloa kuin silloin, kun lypsettyä tissimaitoa tai korviketta tarjotaan tissin tilalla. Kaikki muu on syöty lusikalla / sormin / nokkamukista.

Katselin nyt kaupassa mantelimaitoja, mutta niihin on lisätty suolaa?! Käytätte silti?

Kimaira :) En osaa sanoa saako vauva saada suolaa. Aikuisellekaan ei ole hyväksi, mutta toisaalta ilman suolaa ei pärjää:wideyed:

Periaatteessa pitäisi olla mahdollisimman suolaton, mutta kuinka voi antaa esim. ruisleivän kannikan tai ylipäätään syödä "samaa ruokaa kuin muu perhe", sillä olen kuullut, että esim. periaatteessa maustamattomiin kanafileisiin tmv. on joissakin versioissa laitettu suolaa, mainitsemani tomaattimurska, vähän myöhemmin raejuusto... onpa noita esimerkkejä varmaan vaikka ja kuinka etten vielä ymmärräkään, että sitä suolaa on laitettu valmiiksi tavallisiin ruoanvalmistuksen raaka-aineisiin. Tarkka äiti siis kerta kaikkiaan muuttaisi muun perheen ruokalistan ja ruokalajit pikkuisen takia.

Meillä esikoinen söi iltamaidon tuttipullosta vielä parivuotiaana, mutta perhepäivähoitaja alkoi siitä vittuilla (vaikka ei hänelle oikeastaan olisi kuulunutkaan, koska se iltamaito oli ainoa tuttipullomaito - jopa hammashoitaja sanoi ettei se haittaisi...). Päivällä tyttö käytti kyllä nokkamukia juomiinsa eikä muuten tuttia tai tuttipulloa käyttänyt. Silloin parin vuoden iässä luovuttiin sitten sekä tuttipullosta että iltamaidosta ilman ongelmia, samalla kertaa. Itse asiassa iltamaito ei enää edes kelvannut kun jätettiin tuttipullo pois, nokkamukia oli turha tarjota siinä hommassa :)

Mitä tulee tuttipulloon, niin periaatteessa kai neuvolan ohjeiden mukaan sitä ei tarttis ollenkaan: tissiltä voi siirtyä suoraan nokkamukiin (tai hörpyttämiseen). Mun mielestä kuitenkin perhe päättää itse haluaako tarjota tuttipulloa vai ei, ja jos sitä käytetään niin kaikin mokomin, ihan oma valinta ja miten parhaaksi kukakin näkee. Lapset on erilaisia, perheet on erilaisia ja tekevät niin kuin parhaaksi kokevat :)

Tälle meidän 7,5 kk neidolle ei ole toistaiseksi tarjottu tuttipulloa kuin silloin, kun lypsettyä tissimaitoa tai korviketta tarjotaan tissin tilalla. Kaikki muu on syöty lusikalla / sormin / nokkamukista.

Kimaira :) Tarkoitatko, että pitää osata täysin syödä, ennenkuin, hoitoon viedään?

Meillä on aika alkeellista vielä, ehkä ehtii paremmin oppia ennen syksyä..

Oon maistattanut manteli- ja jkauramaitoja puuron kautta, samoin talk-muruissa ja leivässä on suolaa. Niitäkin maisteltu vähän silti. Kokonaisuudesta kyse yli vuoden ikäisellä, alle vuotiaalle ei suositella lisättyä suolaa ollenkaan. Luontainen natrium ok.

Tärkeäähän on siis just huomata, että suolaa ja sokeria lisätään ties mihin!! Ja nopeasti niistä kumuloituu suositusten ylittävä määrä.

Tässä hyvin sanottu suolasta: http://simppelisormiruokakeittio.com/sormiruoka/2017/1/21/suola-pikkulapsen-ruokavaliossa
(Tosin meillä ruusu/kristalli/merisuola eikä jodioitu.)

Tähti, ei tarvitse osata syödä itse, kun menee hoitoon, mutta nopeasti siellä oppii, kun katselee muita lapsia. Tuttipulloa ei kyllä kukaan ole minun urani aikana hoidossa käyttänyt, mutta kai sekin mahdollista on.
Meillä tuttipulloa ei ole tarvittu yhdelläkään lapsella, mutta vanhemmat päättävät itse. 2-vuotias on jo aika iso pullolle.

Meillä siirryttiin turvaistuimeen 6kk:n iässä, kun painoa oli reilusti yli 10kg enkä jaksanut enää kantaa kaukaloa.

Tähti, ei tarvitse osata syödä itse, kun menee hoitoon, mutta nopeasti siellä oppii, kun katselee muita lapsia. Tuttipulloa ei kyllä kukaan ole minun urani aikana hoidossa käyttänyt, mutta kai sekin mahdollista on.
Meillä tuttipulloa ei ole tarvittu yhdelläkään lapsella, mutta vanhemmat päättävät itse. 2-vuotias on jo aika iso pullolle.

Meillä siirryttiin turvaistuimeen 6kk:n iässä, kun painoa oli reilusti yli 10kg enkä jaksanut enää kantaa kaukaloa.

Ai, ei tarvitse osata...ompa hyvä :) Suurikiitos tästä tiedosta:love7
Helpotti :notworthy

Kovasti sitä tressannut.

Kimaira :) Tarkoitatko, että pitää osata täysin syödä, ennenkuin, hoitoon viedään?

Meillä on aika alkeellista vielä, ehkä ehtii paremmin oppia ennen syksyä..

Ei tarvii osata.

Kun esikoinen aloitti hoidon pari päivää vaille 1-vuotiaana, perhepäivähoitaja sanoi, että jos tyttö käyttää tuttipulloa, pullot pitää tuoda itse (ts. muut astiat hänellä on). Meillä taisi jo silloin olla tuttipullo ainoastaan iltamaitokäytössä.

Aika pian päivähoidon aloittamisen jälkeen meidän tyttö osasikin jo syödä itse, ja mm. alkoi käyttää nokkamukin sijaan tavallista lasia jne. Olen monesti vitsillä heittänytkin, että jos esikoista ei olisi viety hoitoon, niin mä varmaan vieläkin lusikoisin sille puuron suuhun ;)

Mun äiti ja anoppi ihmettelee sitä vieläkin, miten "aikaisin" tyttö oppi syömään itse, ja varsinkin anoppi koettaa edelleen mun/miehen silmän välttäessä syöttää esikoista (nyt 3 vuotta 10 kk) :D

Mitä tahtoo tällainen ihminen tarkoittaa, joka lähettelee postikortteja tyyliin synttärit, pääsiäistoivotukset, Joulu ja Uusi Vuosi, vuodesta toiseen, mutta häneen ei saa yhteyttä mitenkään...?:wideyed:

Viimeksi ollaan nähty tyyliin 10vuotta sitten ja onnittelut lähetti tekstiviestillä, kun lapsi syntyi. Kuitenkaan hän ei vastaa mihinkään mun tekstiviesteihin, eikä puhelimeen.

En saa millään otetta, että mistä tässä on kyse....:eek: Näin vähän ymmärrän psykologiaa:banghead:

Periaatteessa pitäisi olla mahdollisimman suolaton, mutta kuinka voi antaa esim. ruisleivän kannikan tai ylipäätään syödä "samaa ruokaa kuin muu perhe", sillä olen kuullut, että esim. periaatteessa maustamattomiin kanafileisiin tmv. on joissakin versioissa laitettu suolaa, mainitsemani tomaattimurska, vähän myöhemmin raejuusto... onpa noita esimerkkejä varmaan vaikka ja kuinka etten vielä ymmärräkään, että sitä suolaa on laitettu valmiiksi tavallisiin ruoanvalmistuksen raaka-aineisiin. Tarkka äiti siis kerta kaikkiaan muuttaisi muun perheen ruokalistan ja ruokalajit pikkuisen takia.
Meidän terkkari sanoi mun mielestä hyvin 1-vuotiaan suolankäytöstä: suolan kanssa ei tarvitse olla hysteerinen, mutta suolankäyttöä kannattaa toki säännöstellä. Eli jos esim lapsi tykkää paljon leivästä tai muusta elintarvikkeesta, missä on suolaa, niin silloin lämpimästä ruuasta kannattaa jättää pois. Mä itse otan erilleen tytön ruuan ennen suolan lisäystä ainakin vielä tässä vaiheessa, koska tykkää kovin juuri esim leivästä, karjalanpiirakasta, raejuustosta ym

Meidän terkkari sanoi mun mielestä hyvin 1-vuotiaan suolankäytöstä: suolan kanssa ei tarvitse olla hysteerinen, mutta suolankäyttöä kannattaa toki säännöstellä. Eli jos esim lapsi tykkää paljon leivästä tai muusta elintarvikkeesta, missä on suolaa, niin silloin lämpimästä ruuasta kannattaa jättää pois. Mä itse otan erilleen tytön ruuan ennen suolan lisäystä ainakin vielä tässä vaiheessa, koska tykkää kovin juuri esim leivästä, karjalanpiirakasta, raejuustosta ym

Meillä poika söi ihan tavallista ruokaa ja vallan kelpasi. Pelkäsin, että hylkii suolan makua, mutta ei ollut huomaavinaan :)

Meillä siis käytetään mineraalisuolaa ja ruususuolaa. En mitenkään erotellut suolatonta osuutta pojalle.

Ootteko maistellu Tescon tuotteita, mitä toivat isossa määrin S-ryhmän kauppoihin? Oli yllättävän paljon gluteenittomia yms tuotteita mikä oli aika kiva.

Mä tykkäisin, että Suomessa ois enemmän just tuollaista kadunvarsikirppistelyä! Ihmiset heittää ihan käsittämättömän paljon toimivaa kamaa roskiin, kun ei viitsitä nähdä mitään vaivaa sen uudelleen sijoittamiseen. FB pursuaa eri ryhmiä missä voi lahjoittaa huonekaluista lähtien kaikkea, talojen purkutavaraa yms eli teoriassa kohdeyleisöä olisi varmasti. Teeveessäkin pyöritettiin ainakin joskus hirveästi ohjelmia, joissa ne keräili tavaraa myytäväksi. Luulisi olevan siis ajan trendi edelleen, mutta kaikkihan ei piittaa. Jotkut ei pätkääkään, joskus johtuen rahasta, joskus jostain muusta. Tai ihan vaan muuten vaan aivottomuudesta niinku Trump.

Siivospäiväthän on olemassa jo, mutta niissäkin on enemmän myyjiä ku ostajia. Joillakin hyvää tavaraa, kaikilla ei. Se vaan jotenkin kuvastaa mulle stä tajutonta tavaramäärää mikä meillä on kotonamme. Ihan lapasestahan se on lähteny jo ajat sitte.. Mä rakastaisin tehdä sitä työkseni, että kunnostaisin huonekaluja uusiokäyttöön, mutta kun se ei nykyaikana oikein elätä asuntolainojen yms kanssa. Tai kasvatella omassa maassa kasvikset vaikka, mutta ei tunnu olevan aikaa sellaseen.

Kuukassius :) Missä näitä Tescon tuotteita myydään? TV:stä tuli mainos, että pitäisi olla Prisma, S-market ja Alepa.

Meillä on vain S-Market ja Alepa, kummastakaan ei löydy...( tai sitten en osaa etsiä oikeasta paikasta)...

En etsi varsinaisesti gluteiinittomia tai mitään erityistä, vaan koko valikoima kiinnostaa :) Luin, että on 200 tuotetta myynnissä näin aluksi..

Mä söin Tescon glut jäätelötuutteja. Oli hyvää ja en muista koska ois tuutin saanu viimeks. :) Pakkasessa oottaa myös valkosipulipatonki. Muita tuotteita en jaksanu kiireessä ettiä. Kiva saada sellasia uusia tuotteita joita kotimaiset ei valmista tai menevät lisäämään glut vehnätärkkelystä jota en voi syödä.

Eclipse :) Onko näissä vain ja ainoastaan gluteiinittomuus erona?:rolleyes:

Oliko tuo patonki miten hyvää?:rolleyes: Oliko maussa tai muussa eroa?

etsin täysin hiilaritonta leipää, (hääasua varten), vaikka tuskin sellaista on ees olemassa...?:singing:

Tähti, käviskö "hiilarittomaksi" siemenleipä- tai näkkäri? Mä olen itse paistanut Risentan siemennäkkäriä kotona, on tosi hyvää :) (tehdään siis pussista, lisätään vain vesi).
Mä oon ostanut Tescon tuotteita meidän kirkonkylän S-marketista ja pikkukaupungin Prismasta. Alepaa ei meillä päin ole.

Meillä poika söi ihan tavallista ruokaa ja vallan kelpasi. Pelkäsin, että hylkii suolan makua, mutta ei ollut huomaavinaan :)

Meillä siis käytetään mineraalisuolaa ja ruususuolaa. En mitenkään erotellut suolatonta osuutta pojalle.
Varmasti tykkäsi, koska oli maku, jota ei ole paljon saanut! Mun kokemus on nimenomaan, että sekä sokeriset että suolaiset ruuat maistuvat lapsille silloin, kun niitä saavat :)

Voi kääk... kävin ostamassa mantelimaitoa ja kotona huomasin, että purkin kyljessä lukee että sopii yli 1-vuotiaille lapsille?!
Miksiköhän?

Eclipse :) Onko näissä vain ja ainoastaan gluteiinittomuus erona?:rolleyes:

Oliko tuo patonki miten hyvää?:rolleyes: Oliko maussa tai muussa eroa?

etsin täysin hiilaritonta leipää, (hääasua varten), vaikka tuskin sellaista on ees olemassa...?:singing:
Tuutit oli gluteenittomia, vehnättömiä ja maidottomia. Maku oli mun mielestä hyvä. Patonki on vielä pakkasessa. En oo ehtiny maistaa.

Tässä linkki josta voit tuotteita tutkia:
https://www.foodie.fi/products/collection/tesco?fd=etusivu-paabanneri-tesco

Jokainen S-ryhmän kauppahan päättää koska ja mitä näistä ottaa myytäväksi. Ei välttämättä ole joka kaupassa tai kaikkia tuotteita.

Takaisin