Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä tuli konttaaminen ja ylös nouseminen saman viikon aikana noin 11kk kohdalla. Ehkä teillä Satru menee vähän samalla tavalla :)

Meillä on nyt vihdoin ja viimein opittu menemään myös alaspäin. Aikaisemmin tyttö nousi ylös ja käveli olohuoneen pöytää ympäri. Sitten ei osannut kyykistyä alas vaan joko parkui kun voimat oli loppu seisomiseen tai kaatui kuin keila ja siitä hyvästä välillä mustelma ottassa. Nyt osaa pyllähtää ja myös noukkia tavaroita toisella kädellä kun seisoo pöydästä kiinni pitäen.

Meilläkin kontattiin just vähän ennen, kun seistiin :) Tosin poika osasi tulla varoen alaskin, ettei jäänyt seisaalleen kitisemään. Tämä kehitys pyrähdys tuli siis tuolla 10-11kk välimailla :) Nyt jo seisoo ilman tukea ja ottaa sivuttaisia askeleita, joten kävelee näillä näppäimillä.

Kiirehän ei vielä ole, meille sanoi 1-v. Neuvola, että jotkut konttaa vasta 12kk iässä....että sekin on täysin tavallista. Sitä vaan kauheasti jo puhutaan hoputtavasti, että 6kk iässä monet konttaa....

Mäkin olin vähän " loukkaantunut", kun mummi (=anoppi) kyseli 6kk iässä, eikö poika viäkään konttaa ja totesi päälle, että kyllä ne monet jo tuossa iässä konttaa...

No tuollahan se nyt konttaa ja ottaa askelia söpöt punaiset sukkahousut jalassa, perhoskuvioiset....Anopin ostamat!:angel1:joyful: Vain tämän kerran on jalassa, sitten heitän roskiin:sad002

Saatiin poika - ei tyttö:arghh:

Last edited by a moderator:
Tähti, olen ehkä ennenkin ehdottanut, että annat vaatteet pois ennemmin kuin heität roskiin. Kauhean epäekologista! Meillä lähikirppiksellä on eteisessä laatikko, josta saa ottaa vaatteita ilmaiseksi, uffilla ja pelastusarmeijalla on keräyslaatikoita vaatteille, netissä voi lahjoittaa jne. Ei ole vaikeaa eikä työlästä

Tähti, olen ehkä ennenkin ehdottanut, että annat vaatteet pois ennemmin kuin heität roskiin. Kauhean epäekologista! Meillä lähikirppiksellä on eteisessä laatikko, josta saa ottaa vaatteita ilmaiseksi, uffilla ja pelastusarmeijalla on keräyslaatikoita vaatteille, netissä voi lahjoittaa jne. Ei ole vaikeaa eikä työlästä

Yölento :) Itse asiassa löysin vaatekeräyslaatikot, erään uuden kaupan takaa, roskisten vierestä....Ei ole edes kaukana :)

Opasteita saisi olla, jotta useampi löytäisi sinne tiensä :) Mäkin satuin vaan ajamaan ohi vahingossa eilen... Sukkahousut on vielä tuossa ja vien ne tänään laatikkoon.

Kyllä se mies eilen taas ihmetteli, miksi tyttöjen punaisia perhossukkiksia käytän, mutta arvasikin, ne tulleen äidiltään, hehh:laughing001 Määräsi ottaan ne heti pois pojan jalasta...
:laughing025

Tietääkseni jokaisella kunnalla on sivuillaan myös eko- ja kierrätyspisteiden tiedot. Ainakin täällä päin. Mutta ainahan niissä on parantamisen varaa. Täällä alkoi tänä vuonna vihdoin ja viimein muovinkierrätyspisteet kotitalouksille ja jonkin aikaa sain tietoa kaivaa että kierräytyspisteet löysin missä on myös muovipuristimet. Mulla on vanhoja pyykkikoreja varastossa joihin kerään kierrätettävät materiaalit. Helppo viedä sitten kierrätyspisteille paperi, pahvi, metalli, lasi ja muovi astiat tyhjennykseen sitä mukaan kun täyttyvät. Meillä tulee myös metallia paljon, kun kissan ruuat on pääosin peltipurkeissa. Lasia ei tarvinnu ennen tyhjentää kun kerran puolessa vuodessa, mutta nyt saa käydä parin kk välein kun on täys pilttipurkkeja. Väheni kyllä todella paljon sekajätteeseen menevien pussien määrä, kun aloitti muovin kierrätyksen. Tosin ei se pöntössä paljon näy, kun vaipparoskaa on niin paljon. Mä en alkanu käyttää kestovaippoja vaikka se ekologisempaa olisikin, koska silloin mies ei olis suostunu vaippoja vaihtamaan. Mulla on ollu kyllä täys työ saada mies oppimaan kierrätys, mutta nykyisin se ees kiltisti jättää pelti- ja muovipurkit tiskipöydälle mulle pestäviksi ja pönttöihin laitettaviksi. Ennen se heitti kaiken suoraan roskiin sekasin.

Tietääkseni jokaisella kunnalla on sivuillaan myös eko- ja kierrätyspisteiden tiedot. Ainakin täällä päin. Mutta ainahan niissä on parantamisen varaa. Täällä alkoi tänä vuonna vihdoin ja viimein muovinkierrätyspisteet kotitalouksille ja jonkin aikaa sain tietoa kaivaa että kierräytyspisteet löysin missä on myös muovipuristimet. Mulla on vanhoja pyykkikoreja varastossa joihin kerään kierrätettävät materiaalit. Helppo viedä sitten kierrätyspisteille paperi, pahvi, metalli, lasi ja muovi astiat tyhjennykseen sitä mukaan kun täyttyvät. Meillä tulee myös metallia paljon, kun kissan ruuat on pääosin peltipurkeissa. Lasia ei tarvinnu ennen tyhjentää kun kerran puolessa vuodessa, mutta nyt saa käydä parin kk välein kun on täys pilttipurkkeja. Väheni kyllä todella paljon sekajätteeseen menevien pussien määrä, kun aloitti muovin kierrätyksen. Tosin ei se pöntössä paljon näy, kun vaipparoskaa on niin paljon. Mä en alkanu käyttää kestovaippoja vaikka se ekologisempaa olisikin, koska silloin mies ei olis suostunu vaippoja vaihtamaan. Mulla on ollu kyllä täys työ saada mies oppimaan kierrätys, mutta nykyisin se ees kiltisti jättää pelti- ja muovipurkit tiskipöydälle mulle pestäviksi ja pönttöihin laitettaviksi. Ennen se heitti kaiken suoraan roskiin sekasin.

Juu, kunnan sivuilta löytyi tietoa. Harvemmin tulee ajatelleeksi sieltä sitä etsiä, mutta nytpä ainakin tietää :)

Meillä vaikuttaa taloyhtiössä ihan kaikki asukkaat heittävän tarpeettomat tavarat vaan tuohon roskiksiin. Siellä on välillä ihan "kunnon" tavaraakin, että varmaan kelpais jollekin. Pahvinkeräyslaatikko on ainoa, jossa on vain pahvit. Tiedä sitten onko kierrätys kokenut jonkinlaisen inflaation, ihmisiä ei kiinnosta enää, kuten 20-v.sitten.

UFF:n laatikkoon oon vuosien mittaan laittanut vaatteita, sitä kun ajattelee, ettei kaikilla ole varaa edes vaatteisiin jossain tuolla kyöhissä oloissa.

Joku vuosi sitten juttelin kierrätyksestä henkilön kanssa, joka toimi SOL siivouspalveluilla vastaavana/pomona. He huolehtivat erään hotellin siivouksista ja siellä oli asiakkaille hotellihuoneissa roskikset, jossa roskat lajiteltiin. Hän puhui sitä, miten tunnollisesti roskat oli aina laitettu oikeisiin astioihin: paperi, muovi jne... Hän kuitenkin oli pettynyt siihen, että heidän siivoojansa lopulta kaatoivat kaikki roskat yhteen isoon roskasammioon! Se oli vain ekomielikuvaa, jota tämä hotelliketju ylläpiti.. Hän lopetti sen työn ja vaihtoi alaa, koska ei pitänyt työnantajansa tavasta toimia.

Tästä on aikaa siis jo vuosia, jospa maailma on mennyt parempaan suuntaan :)

Jotkut kauppaa tavaroitaan jopa pihassa, oman postilaatikon luona. Hurjinta mitä ookaan nähnyt, oli kyltti pihan edessä, että: ota nämä ilmaiseksi mukaasi, ei jakseta viedä näitä roskiin.

* lasten pinnasänky
* mopo
* lastenvaatteita vino pino
* muita...leluja jne..

Ootteko maistellu Tescon tuotteita, mitä toivat isossa määrin S-ryhmän kauppoihin? Oli yllättävän paljon gluteenittomia yms tuotteita mikä oli aika kiva.

Mä tykkäisin, että Suomessa ois enemmän just tuollaista kadunvarsikirppistelyä! Ihmiset heittää ihan käsittämättömän paljon toimivaa kamaa roskiin, kun ei viitsitä nähdä mitään vaivaa sen uudelleen sijoittamiseen. FB pursuaa eri ryhmiä missä voi lahjoittaa huonekaluista lähtien kaikkea, talojen purkutavaraa yms eli teoriassa kohdeyleisöä olisi varmasti. Teeveessäkin pyöritettiin ainakin joskus hirveästi ohjelmia, joissa ne keräili tavaraa myytäväksi. Luulisi olevan siis ajan trendi edelleen, mutta kaikkihan ei piittaa. Jotkut ei pätkääkään, joskus johtuen rahasta, joskus jostain muusta. Tai ihan vaan muuten vaan aivottomuudesta niinku Trump.

Siivospäiväthän on olemassa jo, mutta niissäkin on enemmän myyjiä ku ostajia. Joillakin hyvää tavaraa, kaikilla ei. Se vaan jotenkin kuvastaa mulle stä tajutonta tavaramäärää mikä meillä on kotonamme. Ihan lapasestahan se on lähteny jo ajat sitte.. Mä rakastaisin tehdä sitä työkseni, että kunnostaisin huonekaluja uusiokäyttöön, mutta kun se ei nykyaikana oikein elätä asuntolainojen yms kanssa. Tai kasvatella omassa maassa kasvikset vaikka, mutta ei tunnu olevan aikaa sellaseen.

Mä söin Tescon glut jäätelötuutteja. Oli hyvää ja en muista koska ois tuutin saanu viimeks. :) Pakkasessa oottaa myös valkosipulipatonki. Muita tuotteita en jaksanu kiireessä ettiä. Kiva saada sellasia uusia tuotteita joita kotimaiset ei valmista tai menevät lisäämään glut vehnätärkkelystä jota en voi syödä.

Mä tykkäisin, että Suomessa ois enemmän just tuollaista kadunvarsikirppistelyä! Ihmiset heittää ihan käsittämättömän paljon toimivaa kamaa roskiin, kun ei viitsitä nähdä mitään vaivaa sen uudelleen sijoittamiseen. FB pursuaa eri ryhmiä missä voi lahjoittaa huonekaluista lähtien kaikkea, talojen purkutavaraa yms eli teoriassa kohdeyleisöä olisi varmasti. Teeveessäkin pyöritettiin ainakin joskus hirveästi ohjelmia, joissa ne keräili tavaraa myytäväksi. Luulisi olevan siis ajan trendi edelleen, mutta kaikkihan ei piittaa. Jotkut ei pätkääkään, joskus johtuen rahasta, joskus jostain muusta. Tai ihan vaan muuten vaan aivottomuudesta niinku Trump.

Siivospäiväthän on olemassa jo, mutta niissäkin on enemmän myyjiä ku ostajia. Joillakin hyvää tavaraa, kaikilla ei. Se vaan jotenkin kuvastaa mulle stä tajutonta tavaramäärää mikä meillä on kotonamme. Ihan lapasestahan se on lähteny jo ajat sitte.. Mä rakastaisin tehdä sitä työkseni, että kunnostaisin huonekaluja uusiokäyttöön, mutta kun se ei nykyaikana oikein elätä asuntolainojen yms kanssa. Tai kasvatella omassa maassa kasvikset vaikka, mutta ei tunnu olevan aikaa sellaseen.

Kuukassius :) Ehkä nämä asukkaat olivat aikaansa edellä.. no, kuitenkin kesti aika pitkään, kun ne tavarat olivat esillä, voi olla kynnyskin lähteä vaan ottamaan mukaan jonkun pihasta, vaikka on tyrkyllä :)

Aiheesta Trump, olisi vaan pysynyt liikemiehenä - maailma näyttää aika sekasotkulta, ellei ala vuoden aikana selventyä. Joko hän saa jotain aikaan, tai sitten on täysi katastrofi.

Hei, mistä tuo gluteiini tulee viljoihin?

Eräs mies väitti, että viljoissa ei alunperin ole ollut gluteiinia, vaan se on vuosisatojen saatossa kehittynyt niihin. Onko tässä jotain perää?:rolleyes:

Ite oon vaan kuvitellut, että ihminen on kehittänyt viljat ja syönyt niitä vasta niin vähän aikaa, eikä kaikilla suolisto välttämättä sulata gluteiinia.

Kyllä se gluteiini on ollut vehnä, ruis ja ohrassa aina. Ei sitä ole kehitetty.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gluteeni

Keliakia taas on autoimmuunisairaus
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Keliakia

Tässä vielä keliakian historia joka alkaa jo ennen ajanlaskumme alkua.
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/keliakia.htm

Ja viljoja ja erityisesti vehnää on viljelty jo vuodesta kuokka ja kirves. Esim vehnäleipä on ollut perusevästä antiikin roomassa jne.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vehnä

Kyllä se gluteiini on ollut vehnä, ruis ja ohrassa aina. Ei sitä ole kehitetty.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gluteeni

Keliakia taas on autoimmuunisairaus
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Keliakia

Tässä vielä keliakian historia joka alkaa jo ennen ajanlaskumme alkua.
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/keliakia.htm

Ja viljoja ja erityisesti vehnää on viljelty jo vuodesta kuokka ja kirves. Esim vehnäleipä on ollut perusevästä antiikin roomassa jne.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vehnä

Eclipse :) Tämä mies väitti, että viljat olivat aiemmin gluteiinittomia...:wideyed:

Minusta varsin mielenkiintoinen väite...

Hän ei väittänyt asiaa minulle, vaan ystävälleni, jonka vatsa voi huonosti. Keliakiaa ei silti ole. Mä vaan jäin miettimään, että ompas erikoinen näkemys/väite...:rolleyes:

Aiheesta tuhanteen....onko kaikilla lääkekaapissa lääkehiiltä??:rolleyes: Meillä ei ole, mutta varmaankin pitäisi sitä sinne hankkia.

Tässä tapahtui tilanne, että lapset leikkivät pihalla keskenään ja isommat syöttivät pojalle myrkyllistä kasvia:banghead:.. Onneksi ei ehtinyt nielemään, mutta suussa oli jo kuitenkin.... Voi luoja:smiley-ashamed008 Onneksi huomasin minuutissa, eikä ehtinyt niellä.

Suolistosairauksia on monia joihin gluteenittomuus voi tuoda helpotusta vaikkei keliakiaa olisikaan. Ärtynyt paksusuoli, crohn ja coltis, reumasairaudet jne hyötyvät kaikki gluteenittomuudesta. Ja esim mulla ei ole todettua keliakiaa vaan viljayliherkkyys. En voi siis myöskään syödä puhdasta kauraa tai gluteenittomia tuotteita joissa on vehnätärkkelystä. Tosin ihotautilääkäri viimeksi epäili mulla ihokeliakiaa joten täytyy jossain välissä käydä uudestaan testeissä.

Suolistosairauksia on monia joihin gluteenittomuus voi tuoda helpotusta vaikkei keliakiaa olisikaan. Ärtynyt paksusuoli, crohn ja coltis, reumasairaudet jne hyötyvät kaikki gluteenittomuudesta. Ja esim mulla ei ole todettua keliakiaa vaan viljayliherkkyys. En voi siis myöskään syödä puhdasta kauraa tai gluteenittomia tuotteita joissa on vehnätärkkelystä. Tosin ihotautilääkäri viimeksi epäili mulla ihokeliakiaa joten täytyy jossain välissä käydä uudestaan testeissä.

Eclipse :) Nämä on monimutkaisia, ehkä sinun on parempi pidättäytyä viljoista...

Juu mä en ole 8 vuoteen syönyt viljoja. Se voi todellakin vaikuttaa moniin elintoimintoihin, jos on sairauksia tai muita epätasapainotiloja. Mulla viljojen lopettamisen jälkeen loppui vatsakivut, nivelkivut ja alkoi kuukautiset. Ja näköjään ovulaatiokin kun tuo vuoden ikäinen yllätys tytär tuossa taapertaa :wideyed:

Juu mä en ole 8 vuoteen syönyt viljoja. Se voi todellakin vaikuttaa moniin elintoimintoihin, jos on sairauksia tai muita epätasapainotiloja. Mulla viljojen lopettamisen jälkeen loppui vatsakivut, nivelkivut ja alkoi kuukautiset. Ja näköjään ovulaatiokin kun tuo vuoden ikäinen yllätys tytär tuossa taapertaa :wideyed:

Tässä voidaan kai todeta, että ruokavaliolla on merkitystä ;) Saako kysyä, että mikä on sun veriryhmä?:rolleyes:

Niillä ja ruokavaliolla kai on yhteys

Mitähän Sirpalle mahtaa kuulua?:rolleyes:

Yölentokin tippunut ketjusta... :booty

Entäs Maria75? :)

No, missä on MS74 :) ? Myy75?:hello2

Miksiköhän täällä ees huutelen, mutta sitä vaan kaikkia vaan kaipaa..
.:love7

Tähti, täällähän minä :) Mökkeily menossa, minulla kädet hellänä kantamisesta. Meillä pojalla kun on tuota painoa tullut runsaasti ja vielä en ole oppinut kaikkia ergonomisia asentoja uudessa ympäristössä.

Takaisin