Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
1v neuvolassa käyty. Pituutta 69,5cm ja painoa 9,2kg. Pituus on nyt takas omalla käyrällä kun 8kk neuvolassa oli vähän alakanttiin. Paino huitelee reilulla plus käyrällä vaikka tyttö on ihan sutjakkaan näköinen THnkin mielestä. Ei siis lihava lapsi vaikka painokäyrä pituuskäyrään verrattuna on +14. Hyvin osattiin kaikki mitä pitikin ja kehuja sai taas näppäristä sormistaan. Rokotuksia tuli kolme eri patteristoa joka vähän hirvitti. Mä olen rokotusmyönteinen, mutta kritisoin kyllä tuota, että niitä annetaan kerralla niin paljon. Nyt sitten odotellaan tuleeko tänään oireita ja MPR rokotteen oireet tulee vasta noin 10pv päästä jos tulee.

Eclipse :) Siellä onkin tuhti tyttö :) Painohan on vain hyvä asia näin ihan pienenä lapsena...

Rokotuksista meillä tuli ihan heti kuumetta, siis samantien:sad001 Mutta seuraavana aamuna oli jo ohitse ja poika pirteä oma itsensä:p

Katjusha :) On THL:ssä hyvääkin ja esim. ravitsemusohjeet täytyykin rakentaa yleispäteviksi. Tottakai :)

Kuitenkin THL saa nykyään enemmän kritiikkiä, kuin ennen, koska ohjeet ovat liiankin yleispäteviä...ja ehkä vanhanaikaisia tähän ajanhetkeen. Monet ovat nykyään tuosta lautasmallista lähes täysin erimieltä:wink

Itse olen syönyt THL:n ohjeiden mukaan, mutta kunnes aloin nyt perehtyä ruokavalioihin + laihduttamiseen raskauden jälkeen, niin tuo lautasmalli ei ollenkaan sovi laihduttajalle, joten sen vuoksi olen nykyään eri mieltä THL:n ohjeista.
Minusta monille, joilla ei ole vielä luontevaa ja arkipäiväistä kasvisten ja salaattien käyttöä sekä on painonhallinnan ongelmia, on tuo lautasmalli hyvä ohjenuora. Pääsasia on tietenkin, mitä sisältöä valitsee ja millaisen annoskoon, jotta aterian energiamäärät pysyvät optimaalisina. Mielestäni ei yksiselitteisesti voi sanoa, että joku ruokalaji lihottaa tmv., kyse on aina yksilöllisestä kokonaisuudesta ja arkisista valinnoista.

Katjusha, olet oikeassa! Lautasmalli sopii varmaan enemmistölle, jos ei ole mitään erityistä terveyspulmaa. Aika moni kuvittelee syövänsä lautasmallin mukaan, mutta ei ota huomioon sitä, mitä tunkee suuhunsa aterioiden välillä.
Minulle tuo ei sovi, koska on kaikenlaista vaivaa.

Mullekaan ei lautasmalli suoraan passaa, kun siitä tulee aivan pohjaton nälkäjatkumo. Lähinnä siis hiilareista. Kasviksissa pyrin siihen puoleen kiloon päivässä kuitenkin ja viehän se ison osan lautasesta. Eli ei siitä kaukana olla. En oikeen edes ymmärrä miten se voi mennä niin, että vähänkin hiilaria liikaa, niin koko ajan nälättää..

Mullekaan ei lautasmalli suoraan passaa, kun siitä tulee aivan pohjaton nälkäjatkumo. Lähinnä siis hiilareista. Kasviksissa pyrin siihen puoleen kiloon päivässä kuitenkin ja viehän se ison osan lautasesta. Eli ei siitä kaukana olla. En oikeen edes ymmärrä miten se voi mennä niin, että vähänkin hiilaria liikaa, niin koko ajan nälättää..

Kuukassius :) Ihan samat sanat, tällä nälkä tulee jo 2-3tunnin päästä/ ellei aiemmin. Siis i h a n p*stä!*

Kun syö "omalla" tavalla, nälkää ei tarvi kärsiä tuntikausiin ja painokin vaan laskee :)

Kuukassius :) Ihan samat sanat, tällä nälkä tulee jo 2-3tunnin päästä/ ellei aiemmin. Siis i h a n p*stä!*

Kun syö "omalla" tavalla, nälkää ei tarvi kärsiä tuntikausiin ja painokin vaan laskee :)
Tähti, kiinnostaa tietää millainen on sun oma tapa. Voitko laittaa vaikka yhden päivän syömiset/juomiset esimerkiksi? Mitä ja monelta? :rolleyes:

Itse noudatan pääasiassa teehooällää ja lautasmallia, paitsi että syön liian vähän kasviksia. Leivästä ja sokerista tykkään kovasti... Lukeudun onnekseni niihin, jotka pysyy normaslipainoisina vaikka syö mitä sattuu, perusterveellisesti ja säännöllisesti kuitenkin.

Tähti, kiinnostaa tietää millainen on sun oma tapa. Voitko laittaa vaikka yhden päivän syömiset/juomiset esimerkiksi? Mitä ja monelta? :rolleyes:

Itse noudatan pääasiassa teehooällää ja lautasmallia, paitsi että syön liian vähän kasviksia. Leivästä ja sokerista tykkään kovasti... Lukeudun onnekseni niihin, jotka pysyy normaslipainoisina vaikka syö mitä sattuu, perusterveellisesti ja säännöllisesti kuitenkin.

Napu75 :)

En pidä sokerista, joten siitä helppo pysyä erossa. Sama siis makeat leivokset jne.

Tässä yhden päivän esimerkki ja tää on todella mun oma, en oo kopioinut mistään :)

* Aamulla mustaa kahvia/ vihreää teetä ( + nykyään mukaan kookosrasvaa )

* Päivällinen noin klo 12-13 : iso salaatti, jossa mukana punakaalia, oliiveja, silliä tai tonnikalaa. Tai paljon paistettuja kasviksia. Mausteena omenaviinietikkaa + oliiviöljyä+ kookosöljyä

* Iltapala n. klo 18 : Makrillia / kilohailia / tai muuta kalaa ja salaattia.

* Sitruunavettä 3-4litraa päivässä

Tähti, kauhean vähän syöt, ja harvoin. Miten teillä onnistuu perheen yhteiset ruokailut ja syömisen malli lapselle?

Tähti, kauhean vähän syöt, ja harvoin. Miten teillä onnistuu perheen yhteiset ruokailut ja syömisen malli lapselle?

Yölento :) Tällä hetkellä tsemppaan juhla-asuun häihin. Mutta nämä annokset ovat ISOJA!! Mieskin ihmettelee, että miten pystyn syömään niin paljon. Kasviksia menee vähintään se 500g päivässä + salaatit.

Tämähän oli vain yhden päivän esimerkki. Joka päivä valmistan eri ruokaa, vaihdellen kanaa -lihaa ja kalaa, välillä keittoa. Salaatteihin lisään siis öljyjä ja käytän paljon eri pähkinöitä ja manteleita.

Ruoan paistan voissa ja kookosöljyssä.

Nälkä on vain harvoin, koska ruoka on ravitsevaa ja annokset isoja :)

Mies syö eri ruokia ja usein valnistan niitä hänelle, tai sitten hän itse paistaa pizzaa/ uunimakkaraa. Mies syö myös salaattia ja tekemäni keitot menevät kuumille kiville. Syödään siis yhdessä, mutta eri ruokaa. Poika istuu pöydän päässä syöttötuolissa ja syö ihan tavallista ruokaa, joko kaupasta Pilttiä tai sitten itse hänelle valmistamaani ruokaa.

Meillä ruokailuhetket on yleensä mukavia tilanteita, jutellaan - nauretaan ja tietty syödään :) Päivisin syön lapsen kanssa kaksin, koska mies on töissä.

Minusta syön nykyään enemmän, kuin ennen laihduttamista, nälkää en ole kärsinyt päivääkään:p Ennen söin aamupalan (leipää), välipaloja ( jogurttia/ leipää) ja sorruin sipseihin tms...

Silti kokoajan oli nälkä ja silloin paino alkoi 8:lla. Nyt paino alkaa ihan just 5:lla:joyful:

Tähti, lähinnä ihmettelin aterioiden määrää, kun lapsen pitää kuitenkin syödä viidesti päivässä. Sinulla on kaksi varsinaista ateriaa.
Meillä aikuisilla usein jää neljään ateriaan ja on ollut melkoista opettelua, että ehdin syöttää vauvalle myös viidennen ruuan. Aina hän kyllä syö mielellään. Söin neljä ateriaa myös silloin kun karppasin, tosin yksi ruoka niistä oli pieni.

Vanhempien esimerkki lapselle on kaikessa paljon merkittävämpi kuin sanat. Ruokailutottumukset siirtyvät lapsille, olivat ne sitten hyviä tai huonoja. Toki jokainen pystyy aikuisena valitsemaan itse.

Tähti, lähinnä ihmettelin aterioiden määrää, kun lapsen pitää kuitenkin syödä viidesti päivässä. Sinulla on kaksi varsinaista ateriaa.
Meillä aikuisilla usein jää neljään ateriaan ja on ollut melkoista opettelua, että ehdin syöttää vauvalle myös viidennen ruuan. Aina hän kyllä syö mielellään. Söin neljä ateriaa myös silloin kun karppasin, tosin yksi ruoka niistä oli pieni.

Vanhempien esimerkki lapselle on kaikessa paljon merkittävämpi kuin sanat. Ruokailutottumukset siirtyvät lapsille, olivat ne sitten hyviä tai huonoja. Toki jokainen pystyy aikuisena valitsemaan itse.

Yölento :) Poika syö siis 4-6kertaa päivässä, sekä joskus edelleen puuroa yöllä :)

Jotenkin uskon, että ruokailutottumukset tulee paremmin esille, ja alkaa kehittyä, kunhan on vähän isompi :) Nyt kaikki on ihan harjoitteluasteella ja isikin kiireinen, sekä töissä, että kotona.

Miten teillä menee ruokailut, kerrohan hyvä esimerkki? :)

Lomamatkalla söin all-inclusivessa 3 kertaa päivässä ja ison annoksen, olihan se ähkymenoa minulle :) Mun silmään Tähden ruokailutahti on h a r v a... Tälleen kotona kaipaan noin 5-6 ateriaa/välipalaa, ja ihan kunnon annoksia nekin. Vähän on vielä hakusessa päivärytmit ja tokihan sitä sotkee menot (tunnin ajomatka vähän sinne ja tänne). Perheenä syödään aamupuuro, sitten lounas jotain myös pienelle. Kolme kertaa päivässä oon toistaiseksi jotain hälle tarjonnut, mutta eilen meni jo 4 kertaa. Viime viikolla valitin, että uppoaa vain linnunpoikasen annos. Nyt menee aika hyvinkin, eli koitetaan nostaa tuota samaan 5 kertaa päivässä, mitä itsellenikin. Perheaterioita tullaan saamaan viikonloppuisin, ehkä, sillä mieheni on intohimoinen "rakentelija"... Voi olla timprailemassa mitä lie vaikka 10 tuntia syömättä ja juomatta.

Lomamatkalla söin all-inclusivessa 3 kertaa päivässä ja ison annoksen, olihan se ähkymenoa minulle :) Mun silmään Tähden ruokailutahti on h a r v a... Tälleen kotona kaipaan noin 5-6 ateriaa/välipalaa, ja ihan kunnon annoksia nekin. Vähän on vielä hakusessa päivärytmit ja tokihan sitä sotkee menot (tunnin ajomatka vähän sinne ja tänne). Perheenä syödään aamupuuro, sitten lounas jotain myös pienelle. Kolme kertaa päivässä oon toistaiseksi jotain hälle tarjonnut, mutta eilen meni jo 4 kertaa. Viime viikolla valitin, että uppoaa vain linnunpoikasen annos. Nyt menee aika hyvinkin, eli koitetaan nostaa tuota samaan 5 kertaa päivässä, mitä itsellenikin. Perheaterioita tullaan saamaan viikonloppuisin, ehkä, sillä mieheni on intohimoinen "rakentelija"... Voi olla timprailemassa mitä lie vaikka 10 tuntia syömättä ja juomatta.

Katjusha :) Me Teneriffan - All inclusivessa syötiin ihan jatkuvasti. Nälkää ei ehtinyt saada ennen seuraavaa tarjoilua:laughing021Ainakin 4 kertaa päivässä syötiin ja päälle välipalat oman maun mukaan:joyful:

Meille sanottiin nyt 1-v. Neuvolassa, ettei pojan tarvitse syödä enää niin usein ja yhtä paljon, kuin aiemmin...

Mäkin söin itseni lomamatkalla (2vk.) ihan ähkyyn ja luulin lihonneen 5-10kg. Kun päästiin kotiin, niin olin lihonnut vain 1kg:wideyed::p
:cool05

Kannattaa unohtaa laihduttaminen ja tehdä vain elämäntapamuutos! :) Mä tuhlasin vähän omia rahojani verkkovalmennukseen, jossa nimenomaan painotetaan aterioiden laatuun. Siis että syödään laadukasta ruokaa (oikeanlaisia öljyjä, luomua, paljon kasviksia, hedelmiä, hyvää lihaa, kanaa, kalaa yms) ja myös painotetaan sitä, ettei se elämäntapamuutos tapahdu yhdessä yössä. Askel kerrallaan. Minä, ikuinen sokerihiiri oon nyt viikon ollut syömättä herkkuja! Askel kerrallaan eteenpäin.

Ja mun hyvä ystävä (4 lapsen äiti) on vienyt tämän homman vähän edemmäksi kuin minä ja jätti maito ja viljatuotteet pois kokonaan, Juo aamuisin erikoiskahvia ja siihen lisää erilaisia öljyä (ohje löytyy netistä, jos jotain kiinnostaa) ja pelkällä kahvilla pärjää kuulemma puoleen päivään, olo on energinen eikä ole nälkä. On laihtunut kolmessa viikossa 8 kiloa. Ja siis syö harvemmin, mutta ruoka on ruokaisaa eikä ole nälkä aterioiden välissä, välipalat siis jääneet pois. Eikä heidän lasten ruokarytmit kärsi kyllä siitä. Heidän lapset juovat tätä nykyään punaista maitoa, koska siitä ei oo prosessoitu mitenkään..tässä esimerkkejä.

Mä en itse ajatellut maitotuotteita jättää pois, koska tykkään syödä rahkaa, raejuustoa, jugurttia, ja kahvissa pitää olla loraus maitoa :) Mutta aina voi katsoa, että ovat laadukkaita tuotteita. Toki rahallisesti kyllä haastavaa näin kotihoidontuella, että ehkä tämmöinen kokonaan siirtyminen luomuun ja erikoisempiin lisäravinteisiin jää siihen kun palaan joskus töihin :grin Nyt on hyvä aloitella ja harjoitella. Ja edelleen teen HIIT-treenejä. Nyt tietenkin sen valmennuksen mukaan. Kaikista paras fiilis mulle on tullut noista treeneistä, koska huomaan kunnon nousseen ja kykenen tekemään sellaisiakin liikkeitä mitä aikaisemmin vaan sivusta seurasin, koska olin niin kömpelö. Onnistuminen tuo mahtavan fiiliksen treenin jälkeen :):dance011

Mutta hei, meidän ihana pieni poikamme on tänään 10kk! Ajatella, että siitä on 10 kuukautta kun tuskastelin raskausviikkojen kanssa, että saa luvan syntyä ja sitten syntyi ryminällä ja nyt on jo sitten 10kk! :Heartbigred

Oppi tuossa pari päivää sitten nousemaan istumaan ja nyt yrittää nousta seisomaan, eli meinaako sitten jättää ryömimisen ja konttaamisen väliin? Jää nähtäväksi. Eikös se pitäis kuitenkin kontata osata ensin että motoriikka kehittyy kunnolla. No, katotaan mitä tapahtuu. Ihana pieni poika meillä kyllä on, aina iloinen ja tykkää isosiskosta paljon :)

Mutta hei, meidän ihana pieni poikamme on tänään 10kk! Ajatella, että siitä on 10 kuukautta kun tuskastelin raskausviikkojen kanssa, että saa luvan syntyä ja sitten syntyi ryminällä ja nyt on jo sitten 10kk! :Heartbigred

Oppi tuossa pari päivää sitten nousemaan istumaan ja nyt yrittää nousta seisomaan, eli meinaako sitten jättää ryömimisen ja konttaamisen väliin? Jää nähtäväksi. Eikös se pitäis kuitenkin kontata osata ensin että motoriikka kehittyy kunnolla. No, katotaan mitä tapahtuu. Ihana pieni poika meillä kyllä on, aina iloinen ja tykkää isosiskosta paljon :)

Onnea satru!! :) Saa nähdä lähteekö siellä heti sit käveleen.

Meillä kuitenkin alkoi konttaan, vaikka Neuvolan fyssari oli eri mieltä. Siis ryömimisestä lähti konttaan ja lähes ihan samantien jo seisoi. Nyt melkein kävelee, ottaa askelia...

Poika 1v +17pv

Satru, onnea isolle vauvalle! Jos hän lähtee kävelemään ensin, niin varmaan oppii konttaamaan myöhemmin, siihen voi ainakin kannustaa.

Tähti, meillä syödään noin kolmen tunnin välein. Ollaan usein kaikki kotona, niin syödään yhdessä. Minulle ei sovi valmisruuat eikä edes
maustetut puolivalmiit, joten alusta asti tehdään itse. Niinpä kaikki sopii myös vauvalle. Luomua käytetään ja täysrasvaisia maitotuotteita. Ei sokeria, vehnää eikä perunaa.

Satru, onnea isolle vauvalle! Jos hän lähtee kävelemään ensin, niin varmaan oppii konttaamaan myöhemmin, siihen voi ainakin kannustaa.

.

Me on täällä harjoiteltu niska limassa konttausta jo vähän aikaa :D Taisin joskus tännekin kirjoittaa, että poika ei tykkää kun ei pääse eteenpäin ja tuskastuu, no sitten on äiti vähän auttanut ja menty konttausasennossa pitkin kämppää, että siirrän hänen käsiä ja jalkoja oikeeseen tahtiin :D Täytyy vaan hänen itsensä se tajuta. Liikkuu kyllä muuten näppärästi joka paikkaan mihin ei saisi. Pyörimällä, kierimällä ja peruuttamalla, nyt on ruvennut vaan noi sohvan ja pöydän reunat kiinnostamaan liikkumista enemmän. Jännä juttu kun kaikki mun muksut on menneet kuin kirjoissa..ensin ryömitään, sitten kontataan, sitten noustaan seisomaan, sitten kävelllään tukea vasten ja sitten ilman tukea..no, tämä poika on muutenkin rikkonut kaikkia rajoja heti alusta saakka :)

Meillä tuli konttaaminen ja ylös nouseminen saman viikon aikana noin 11kk kohdalla. Ehkä teillä Satru menee vähän samalla tavalla :)

Meillä on nyt vihdoin ja viimein opittu menemään myös alaspäin. Aikaisemmin tyttö nousi ylös ja käveli olohuoneen pöytää ympäri. Sitten ei osannut kyykistyä alas vaan joko parkui kun voimat oli loppu seisomiseen tai kaatui kuin keila ja siitä hyvästä välillä mustelma ottassa. Nyt osaa pyllähtää ja myös noukkia tavaroita toisella kädellä kun seisoo pöydästä kiinni pitäen.

Kannattaa unohtaa laihduttaminen ja tehdä vain elämäntapamuutos! :) Mä tuhlasin vähän omia rahojani verkkovalmennukseen, jossa nimenomaan painotetaan aterioiden laatuun. Siis että syödään laadukasta ruokaa (oikeanlaisia öljyjä, luomua, paljon kasviksia, hedelmiä, hyvää lihaa, kanaa, kalaa yms) ja myös painotetaan sitä, ettei se elämäntapamuutos tapahdu yhdessä yössä. Askel kerrallaan. Minä, ikuinen sokerihiiri oon nyt viikon ollut syömättä herkkuja! Askel kerrallaan eteenpäin.

Ja mun hyvä ystävä (4 lapsen äiti) on vienyt tämän homman vähän edemmäksi kuin minä ja jätti maito ja viljatuotteet pois kokonaan, Juo aamuisin erikoiskahvia ja siihen lisää erilaisia öljyä (ohje löytyy netistä, jos jotain kiinnostaa) ja pelkällä kahvilla pärjää kuulemma puoleen päivään, olo on energinen eikä ole nälkä. On laihtunut kolmessa viikossa 8 kiloa. Ja siis syö harvemmin, mutta ruoka on ruokaisaa eikä ole nälkä aterioiden välissä, välipalat siis jääneet pois. Eikä heidän lasten ruokarytmit kärsi kyllä siitä. Heidän lapset juovat tätä nykyään punaista maitoa, koska siitä ei oo prosessoitu mitenkään..tässä esimerkkejä.

Mä en itse ajatellut maitotuotteita jättää pois, koska tykkään syödä rahkaa, raejuustoa, jugurttia, ja kahvissa pitää olla loraus maitoa :) Mutta aina voi katsoa, että ovat laadukkaita tuotteita. Toki rahallisesti kyllä haastavaa näin kotihoidontuella, että ehkä tämmöinen kokonaan siirtyminen luomuun ja erikoisempiin lisäravinteisiin jää siihen kun palaan joskus töihin :grin Nyt on hyvä aloitella ja harjoitella. Ja edelleen teen HIIT-treenejä. Nyt tietenkin sen valmennuksen mukaan. Kaikista paras fiilis mulle on tullut noista treeneistä, koska huomaan kunnon nousseen ja kykenen tekemään sellaisiakin liikkeitä mitä aikaisemmin vaan sivusta seurasin, koska olin niin kömpelö. Onnistuminen tuo mahtavan fiiliksen treenin jälkeen :):dance011

Satru :) Hienoa, että lähdit tuollaiseen mukaan ja lisäksi treenaat!! :) Tsempit!! :)

Mulle kävi samoin, kun sun ystävälle, aamupala jäi pois, kun lisään kahviin kookosöljyä ja samalla otan usein kalanmaksaöljyä. Öljy vie tehokkaasti nälän pois, enkä syö mitään ennen klo 12. Ei vaan ole nälkä :) Jos söisi aamulla puuroa, nälkä olisi jo ihan hetken päästä...

Kotihoidontuella tämä erilainen ruokavalio on kyllä kallis toteuttaa, sillä kasvikset on yllättävän kalliita, enkä puhu vain porkkanoista, koska ne eivät kuulu tähän ruokavalioon...

Takaisin