Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen antanut ihan tavallisesta mukista ruokailussa maitoa. Ei nokkamukin kanssa leikkiminen liity siihen, josset ole "sormiruokailluttanut". Kaikellahan tän ikäset pyrkii leikkimään. Kaikkeen haluavat koskea jne.

Catlin :) Miten onnistut tavallisen mukin kanssa? En uskalla ees yrittää, tai tiedän jo etukäteen, että maito on lattialla alle sekunnissa:dead: Nokkamukistakin kun purskuttaa kaikki ympäriinsä:sad001:laughing021Maidosta yritetään tehdä kermavaahtoa.

Maissinaksun annan syödä melkein ilman valvontaa, koska osaa jo haukata pieniä palasia. Entä sitten, jossei valvota? Aina silloin yrittää tehdä ties mitä:laughing014

Last edited by a moderator:
Annoin äsken pienen iltapuuron (tattaria), ja päälle sitten vettä muovimukista. Tyttö katsoi, kun laskin veden hanasta, että hän kyllä tietää mitä sillä tehdään. Ja hyvinhän se hörppyytys oli "muistissa". Vaikka siis vettä olen viime viikkoina tarjonnut harjoituspullosta. Hörppyytys oli käytössä ensimmäisellä viikolla syntymänsä jälkeen, kun tarvittiin lisämaitoa muutamana päivänä.
Iltapuuron ja äm:n teho oli uskomaton. Minun ei tarvinnut laulaa kurkkuani käheäksi tuutulauluja. Inahdustakaan ei ole kuulunut sen jälkeen, kun peittelin.

Annoin äsken pienen iltapuuron (tattaria), ja päälle sitten vettä muovimukista. Tyttö katsoi, kun laskin veden hanasta, että hän kyllä tietää mitä sillä tehdään. Ja hyvinhän se hörppyytys oli "muistissa". Vaikka siis vettä olen viime viikkoina tarjonnut harjoituspullosta. Hörppyytys oli käytössä ensimmäisellä viikolla syntymänsä jälkeen, kun tarvittiin lisämaitoa muutamana päivänä.
Iltapuuron ja äm:n teho oli uskomaton. Minun ei tarvinnut laulaa kurkkuani käheäksi tuutulauluja. Inahdustakaan ei ole kuulunut sen jälkeen, kun peittelin.

Katjusha :) Onko tattari parempi, kuin kaurapuuro? Ja jos on, niin millä tavalla? Entä pitääkö nälkää paremmin?:rolleyes:

Meillä nukkui kerrankin heräämättä läpi koko viime yön :) Annoin ekan kerran luomukaurapuuroa, Muksu puuron sijaan... Oliko se sit parempaa pitämään nälkää, vai ihan pelkkä sattuma.

Saa nähdä, miten menee ensi yö... :)

Hyvin huomaa täältäkin että lapset on erilaisia energia määrissä. Meillä kun loppui imettäminen 9kk kohdalla niin samalla loppui yösyöminenkin ja sitä ennenkin se oli vaan ollu jo pitkään rauhoituskeino. Iltapuuroa ei ole koskaan syöty. 6kk asti on vetästy iltasmoothie pullosta. Ainakin meillä se on täyttänyt tytön mahan koko yöksi. Nyt oon miettiny et pitäs varmaan keksiä jotain muutakin iltapalaa mutta en tiedä mitä antaisin. Puuroa syö vain aamulla koska rajoitan gluteenin määrää. Tyttö nauttii vielä iltapullostaan joten voipi olla et pidän tavan siihen asti kun itse alkaa haluamaan jotain muuta. Nyt totutellaan maitotuotteisiin ja nehän on aikas täyttäviä.
Koska pitää viimestään Tuuti tms vaihtaa tavalliseen maitoon? Tyttö on nyt täyttämässä vuoden mutta en mä nää asiassa mitään kiirettä. Tai pitääkö jo vähentää maitopullolliset pois ja antaa vain ruuan yhteydessä?

Katjusha :) Onko tattari parempi, kuin kaurapuuro? Ja jos on, niin millä tavalla? Entä pitääkö nälkää paremmin?:rolleyes:

Meillä nukkui kerrankin heräämättä läpi koko viime yön :) Annoin ekan kerran luomukaurapuuroa, Muksu puuron sijaan... Oliko se sit parempaa pitämään nälkää, vai ihan pelkkä sattuma.

Saa nähdä, miten menee ensi yö... :)
Me herättiin ekalle syötölle vasta klo 01:30, kun edellisinä öinä jo 22:30. Nukkumaan simahtaa 18.45-19:30. Meillä on gluteenittomat viljat käytössä perheessä noin niinku pääsääntönä, ja suosituksissakin oli ehdotus aloittaa ilman gluteenia. Oma kokemus on, että kaura ja tattari toimivat yhtä hyvin.

Täällä poika 6,5 kk on nyt nukkunut 3 yötä syömättä. Kerran tai kaksi on äännellyt ja silloin on rauhoittunut tutilla. Liekö vaikuttaa se, että nyt syödään 4-5 kertaa päivässä (maistelut aloitettiin tasan 5-kuisena) ja poika syö erittäin hanakasti sekä soseita, rintamaitoa ja vähän sormiruokaakin. Iltapalaksi vetää melkein aikuisen satsin tavallista kaurapuuroa.

Lusikan ja hammasharjan annan toisinaan omaan käteen, siitä se oppii pikkuhiljaa.

Lähdin tänä aamuna kokeilemaan vauvalle kananmunaa. Minulla on tapana laittaa yksi muna puuron joukkoon kypsymään, tänään tein kahden hengen annoksen kaurapuuroa. Lapselle tarjosin tästä, upposi hyvällä ruokahalulla noin reilu ruokalusikallinen puuroa. No, en tiedä johtuiko munasta (jota oli siis lapsen annoksessa hitunen) vai jostain muusta: lapsen kaulan alla oli punaisia läikkiä. Hieroskeli silmiään, ja ajattelin, että jospa ne aamu-unet alkaa nyt. Kananmuna-allergiaan tai yliherkkyyteen liittyy kai mitä ihmeellisimpiä oireita. Luulenpa, että kokeilu sai tällä erää jäädä tähän. Meillä on neuvola ensi viikolla, pitää siellä ottaa puheeksi. Nyt seurailen tarkasti, että nukkuu normaalisti eikä kärsi hengityksen ongelmista tai muusta vakavammasta. (Äh, on tää ensikertalaiselle vaikeeta, kun ei esim. muista tarkkailla lapsen ihoa ennen ja jälkeen ruokailun)

Kananmuna allergia voi esiintyä monenlaisena. Mulla siitä tulee suolisto oireita, ei ihottumaa. Vaikka 95% allergisoivista aineista nimenomaan reagoin nokkosihottumalla ja mulla niitä on paljon. Varsinkin nyt Klexanen laukaistua kasan uusia ongelmia.
Mut pitää muistaa et lapsen keho voi aluksi reagoida uusiin aineisiin tuollaisilla pienillä reaktioilla. Se ei vielä ole allergiaa. Eli mä pitäisin viikon taukoa ja kokeilisin uudestaan pienellä murusella. Esim meillä tuon ikäisenä banaani aiheutti suolisto oireita ja jätin sen lopulta pariksi kuukaudeksi pois. Nyt lähes vuoden ikäisenä voi syödä puolikkaan banaanin ilman mitään oireita.

No, en tiedä johtuiko munasta (jota oli siis lapsen annoksessa hitunen) vai jostain muusta: lapsen kaulan alla oli punaisia läikkiä. Hieroskeli silmiään, ja ajattelin, että jospa ne aamu-unet alkaa nyt. Kananmuna-allergiaan tai yliherkkyyteen liittyy kai mitä ihmeellisimpiä oireita. Luulenpa, että kokeilu sai tällä erää jäädä tähän. Meillä on neuvola ensi viikolla, pitää siellä ottaa puheeksi. Nyt seurailen tarkasti, että nukkuu normaalisti eikä kärsi hengityksen ongelmista tai muusta vakavammasta. (Äh, on tää ensikertalaiselle vaikeeta, kun ei esim. muista tarkkailla lapsen ihoa ennen ja jälkeen ruokailun)

Entä vauvarokkoa? Onko ollut kuumeessa viimeaikoina?

Entä vauvarokkoa? Onko ollut kuumeessa viimeaikoina?
En tiiä kuumeesta, kun en ole mittaillut, vartalon iho on yleensä näyttänyt tosi hyvälta ja tasaisen väriseltä. On vaikuttanut ihan terveeltä yleisesti. Välillä on räkäinen nokka niinku äitillä.

En tiiä kuumeesta, kun en ole mittaillut, vartalon iho on yleensä näyttänyt tosi hyvälta ja tasaisen väriseltä. On vaikuttanut ihan terveeltä yleisesti. Välillä on räkäinen nokka niinku äitillä.

Meillä tuli 5kk kohdalla pieni punainen läikkä polvitaipeeseen. Johtui joko makaronista ( täysjyvä) tai pesuainejäämästä vaatteessa. Hävisi itsestään alle viikossa, pidin silti taukoa makaronista. On saanut makaronia, siitä ei aiheudu mitään.

Täällä poika 6,5 kk on nyt nukkunut 3 yötä syömättä. Kerran tai kaksi on äännellyt ja silloin on rauhoittunut tutilla. Liekö vaikuttaa se, että nyt syödään 4-5 kertaa päivässä (maistelut aloitettiin tasan 5-kuisena) ja poika syö erittäin hanakasti sekä soseita, rintamaitoa ja vähän sormiruokaakin. Iltapalaksi vetää melkein aikuisen satsin tavallista kaurapuuroa.

Lusikan ja hammasharjan annan toisinaan omaan käteen, siitä se oppii pikkuhiljaa.

Napu75 :) Ompa hienoa, että saat nukkua läpi yön :) Viimeyönäkin syötiin kaurapuuroa klo 05, syö aina ison satsin, kuten teilläkin. Tottumuksesta ei voi olla kyse, vaan selvästi nälästä.

Ruokailuja on päivässä 5-6kertaa, mutta ei riitä. Nyt olen valmistanut itse ruokia, syö todella mielellään ja isoja annoksia, mutta ruokailuväli taitaa olla jonkin verran pidempi näillä omatekemillä annoksilla... Sitten mietin tarvitseeko enemmän lihaa ruokiinsa, päästäisikö sillä eroon yösyömisestä...?

Miehethän tarvitsevat enemmän proteiinia per vrk, onko asia jo niin vauvana/taaperona?:rolleyes: Anyone...

Teettekö aina vauvan puurot veteen vai johonkin muuhunkin nesteeseen?

6 kk ryhmäneuvolassa yksi mimmi kertoi poikansa syövän mielellään mannapuuroa, mutta mä en osaa kuvitella tekeväni mannista veteen...? Omatekemät puurot, joita olen likalle tarjonnut, ovat olleet tähän mennessä pelkästään veteen haudutettua kaurapuuroa.

Kovin isoja annoksia hän ei syö vielä mitään, mutta ehkä pienimmät annokset ovat olleet omatekemiin kaurapuuroihin... Vedättekö ne vielä jollain soseeksi? Oon ollut soseuttamatta toistaiseksi puuroja, kun oon ajatellut että jos tyttö oppisi alusta asti syömään hieman karkeampiakin ruokia...

Ruokailuja on päivässä 5-6kertaa, mutta ei riitä. Nyt olen valmistanut itse ruokia, syö todella mielellään ja isoja annoksia, mutta ruokailuväli taitaa olla jonkin verran pidempi näillä omatekemillä annoksilla... Sitten mietin tarvitseeko enemmän lihaa ruokiinsa, päästäisikö sillä eroon yösyömisestä...?

Miehethän tarvitsevat enemmän proteiinia per vrk, onko asia jo niin vauvana/taaperona?:rolleyes: Anyone...

En kyllä osaa sanoa onko pikkupoikien ja -tyttöjen proteiinin tarpeessa eroja.

Meidän 3,5-vuotias on ihan hillitön lihansyöjä - jos ruoaksi on jotain pihviä, kanafilettä, lohta tms. sekä salaattia/perunaa/tms., tyttö saattaa syödä pelkät lihat ja on sitten tyytyväinen. Ainoastaan makaronia söisi vaikka kuinka, riisit ja perunat sekä kasvikset meinaa jäädä lautaselle... Niitä sitten suostutellaan, lahjotaan, kiristetään jne. syömään, ettei pelkällä lihalla eläisi...

Myös tää vauva tuntuu olevan perso lihaa sisältäville soseille, joskin niissäkin annokset on vielä tosi pieniä, joten ehkä se on vaan äipän fiilis, että mille suu aukeaa hanakimmin... Mitat on tosiaan ihan OK (itse asiassa pituus on sama kuin isosiskollaan 10,5 kk iässä ja paino siitäkin korkeampi), joten eipä ne annoskoot sinänsä stressaa, kun tissimaidollakin kasvaa noin potraksi.

Kimaira, oon käyttänyt mantelimaitoa ja/tai vettä. Olen vetänyt hiutaleet hienommaksi sauvasekoittimella. Nyt on ekat päivät menossa, ja pikkuhiljaa saa siirtyä normaaliin hiutalepuuroon. Itse teen mantelimaitoon myös riisipuuron, tosin sitä en vielä oo tytölle tarjonnut.

Kimaira, oon käyttänyt mantelimaitoa ja/tai vettä. Olen vetänyt hiutaleet hienommaksi sauvasekoittimella. Nyt on ekat päivät menossa, ja pikkuhiljaa saa siirtyä normaaliin hiutalepuuroon. Itse teen mantelimaitoon myös riisipuuron, tosin sitä en vielä oo tytölle tarjonnut.

Vau, mantelimaitoa en ollut edes ajatellut. Oot tarjonnut sitäkin vauvalle?

Muistan vaan esikoisen ajalta, että neuvolassa oltais suositeltu vain veteen keittämistä. Äidinmaitoon nyt en mitään keittäisikään, korkeintaan niin että veteen keittää vähän jämäkkää puuroa ja löysentää sen sitten äidinmaidolla (tai korvikkeella?).

6 kk ryhmäneuvolassa yksi mimmi kertoi poikansa syövän mielellään mannapuuroa, mutta mä en osaa kuvitella tekeväni mannista veteen...? Omatekemät puurot, joita olen likalle tarjonnut, ovat olleet tähän mennessä pelkästään veteen haudutettua kaurapuuroa.

Kovin isoja annoksia hän ei syö vielä mitään, mutta ehkä pienimmät annokset ovat olleet omatekemiin kaurapuuroihin... Vedättekö ne vielä jollain soseeksi? Oon ollut soseuttamatta toistaiseksi puuroja, kun oon ajatellut että jos tyttö oppisi alusta asti syömään hieman karkeampiakin ruokia...

Korvikkeeseen ja kauramaitoon tehdään meillä. Mantelimaito on listalla, mutten oo saanu aikaseks. Sama prosessi siinäkin niinku muissakin mauissa, vähän ensin testiksi.

Meillä ei karkea puuro mee vieläkään vaikka muu karkea ruoka menee hyvin. Mikä lie syynä. Hiutaleet surautan blenderissä tai käytän muksun valmista puurojauhetta, jossa ei oo maitoa eikä sokeria.

Ihan veteen keitän. Joskus pistän valmiin puuron sekaan yhden jääpalakuution äidinmaitoa. En oo kyllä miettinytkään noita kaura- ja mantelimaitoja... Ehkä joskus voisi koklata vaikka sen mannapuuron.

Jotkut tekee puuron korvikkeeseen, mä olen tehnyt kaurapuuron veteen. Meillä on yleensä aina pikakaurahiutaleita, joista keitän ja hauduttelen liedellä. Nehän ovat vähän hienojakoisempaa, siksi siis niitä. Sitä on pieni syönyt alusta asti, enkä ole mitenkään soseuttanut sitä, tehnyt vain perusohjetta löysempää. Välillä syönyt normihiutaleistakin. Pääosin on mennyt hyvin, joku vaihe oli, ettei puuro maistunut, mutta nykyään taas menee kunnon annoksia. Hedelmäsosetta laitan joukkoon ja aamuisin öljyä. Se tapa jäi siitä, kun oltiin vähän kasvukontrollissa, mutta hyvähän se on muutenkin.

Takaisin