Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo. Ongelma on juurikin se, että olo on väsyneempi kuin koskaan aiemmin, vaikka nyt pitäisi olla hommat paremmin. Eli yösyötöistä on päästy ja heräilee vähemmän kuin aiemmin. Silti meinaan nukahtaa pystyyn klo 11 jälkeen. Oletan, että hormonipuolella on isompia muutoksia, koska ne menkatkin alkoi yösyöttöjen loputtua. Vaikuttavat näemmä jaksamiseen.

Ihanaa, jos muilla ei tällaista ole.
Itse kyllä myös sen huomannut, että hormonien muutokset vaikuttaa väsymyksen tilaan, joten sympatiat sinne KuuKassius. Kai se tosiaan on niin, että alkuvaiheen hormonit on järjestetty niin, että jaksaa sitä lähes mielipuolista rytmiä... Mutta suunnittelu on mennyt vähän pieleen, kun tässä vaiheessa vielä tarvis myös vähän lisäenergiaa :wink Teillä kyllä hurjan kuuloiset nuo aamuherätykset. Meilläkin yösyönti saatiin vihdoinkin joitakin viikkoja sitten loppumaan ja yleensä yöstä selvitään parilla/ muutamalla tutin laitolla. Poikkeuksiakin tietysti löytyy. Usein viiden aikaan tyttö havahtuu hereille, mutta silloin saa vielä nukkumaan. Hyvällä tsägällä nukkuu seiskaan, mutta usein heräily/ levottomuus alkaa kuuden pintaan/ jälkeen. Mutta se ei näemmä olekaan vielä yhtään paha... Voimia ja hyviä ideoita!

Toivo käveli tänään metrin verran ilman tukea. Meillä on vielä nämä töihin paluu kuviot auki. Mä olen hoitovapaalla elokuun loppuun ja syys-lokakuun lomalla. Ensi viikolla on palaveri työpaikalla. Todennäköisesti mies jää kotiin Toivon kanssa, jos mä palaan töihin. Toivo syö sekä sormiruokaa että lusikalla. Lusikkaa on nyt oppinut itse käyttämään. Useimmiten kuitenkin yritän syöttää. Meillä siirryttiin ensin juomaan tuttipullosta, jossa oli silikoninen juomanokka, sitten siirryttiin silikoniseen nokkamukiin . Nyt juodaan jo ihan normaalista nokkamukista. Vuoden ikäisenä aloin tarjota Toivolle vaihtelevasti samaa ruokaa mitä itsekin syödään. Toivo saa välillä ihan kaupan sosepurkkeja myös. Nyt on syöminen helpottunut, kun hänellä on jo 4 yläetuhammasta ja 3 alaetuhammasta. Poskihampaita on tulossa myös.

Muokattu viimeksi:
Me tultiin 12kk Neuvolasta. Mitat 8.6kg ja todellinen pituus on 75cm :) Painokäyrä lähtenyt hyvään nousuun ja yösyötöt saa lopettaa. Hienosti poika siellä seisoi, askelsi, konttasi, istui, poimi pienet murot ja leikki leluilla :) Kaikkea uusi th katsoi :)

Saatiin siis kohteliasuuksia uudelta terkalta, nimittäin pojan itsetunto on kuulemma kohdillaan, sillä ei vierastanut yhtään, eikä roikkunut Äidin jalassa kiinni. Sanoi, että näkee heti, että lapsi tietää, että hänestä huolehditaan, joten uskaltaa rohkeasti tarttua leluihin ja lähteä liilkeelle vieraassakin paikassa. Ihana kuulla positiivisista:Heartred En tiennytkään, että nämä ovat itsetunnon mittareita, mutta ei se mitään :) Poika, kun ei ole ollenkaan vierastanut vielä tähän ikään mennessä ja aina yhtä hymyä, oli se sitten paikka, kun paikka. Lisäksi uusi th oli kiinnostunut meidän Teneriffan matkasta, ilmeisesti oli kuullut siitä fyssarilta,... ( jännä miten keskenään "juoruuvat" asioita:laughing002 ).

Sormiruokailu alkaa vasta nyt olla ajankohtaista ja saatiin siitä vihkonen. Olin vähän hämmästynyt, että nyt vasta, koska entinen th sanoi 6kk kohdalla, että asialla on jo kiire ja tiuski suorastaan...parempi näin :) Nyt saa alkaa siis syömään samaa ruokaa, kun kotona vanhemmat syö, joten vähitellen siirrytään kotiruokaan :)

Rokotuksia tuli molempiin reisiin, mutta tämä terkka piikitti nekin salaman nopeasti, eikä vaatinut Äitiä pitämään jalasta kiinni, kun osasi homman loistavasti itse :wink

Mistään ei sätitty, vaatteista ei sanottu sanaakaan. Ihoa ihasteli, punnitus ja mittaus kävi aivan hetkessä.

Seuraava käynti 1,5vuotiaana ja sanoi pojan varmaan jo hyvin puhuvan silloin, kun tullaan :)

Onpas täällä ollut paljon juttuja kun en taas hetkeen ole ehtinyt / jaksanut käydä lukemassa... Muutama juttu tuli mieleen mitä kommentoida aikaisempiin:

Täällä puhuttiin kurpitsasoseesta, kanelilla maustetuista letuista (?) ja muusta. Sain eilen 6 kk neuvolasta uunituoreen THL:n listan, mitä ruoka-aineita EI SUOSITELLA imeväisikäisen ruokavalioon eli kai käytännössä alle 1-vuotiaille (?). Kokonainen A4 oli saatu täyteen bulletteja, joista muutama kyllä yllätti vähän tai enemmänkin. Esimerkiksi juuri tuo kurpitsa: ei suositella muita lajeja kuin kesäkurpitsaa, koska sisältää nitraattia (ja tämä siis voi haitata hapenkuljetusta pienen lapsen elimistössä). Samaan listaan kuuluivat käytännössä lähes kaikki (vihreät) kaalit ja salaatit (ml. rucola), pinaatti, nokkonen, punajuuri, tuoreet yrtit jne.
Just viime viikolla tiirailin kaupassa valmissoseita ja ainakin Pirkan lohisoseessa näytti olevan pinaattia, ikäsuositus 5kk+. Ota näistä nyt sitten selvä!
Kaneli tosiaan oli myös tuolla no-no-listalla, mutta se nyt ei tullut uutena kun muutama vuosi sitten oli ainakin Espoossa joulun aikaan tämä kanelikohu kun osa vanhemmista kielsi päiväkodeissa/kouluissa lapsilleen annettavan kanelia joulupuuroon... Kumariini näyttää olevan tuo pelottava myrkky, jota kanelissa on.

No, en kyllä aikonut ottaa mitään isoja stressejä tuosta listasta - suuri osa on kuitenkin ihan järjelläkin pääteltävissä (esim. raaka kala tai liha, mädit, sienet, kahvi!, maksa, hunaja, makkarat jne.), ettei tule mieleen tarjota vasta syömään opettelevalle.

Onpas täällä ollut paljon juttuja kun en taas hetkeen ole ehtinyt / jaksanut käydä lukemassa... Muutama juttu tuli mieleen mitä kommentoida aikaisempiin:

Täällä puhuttiin kurpitsasoseesta, kanelilla maustetuista letuista (?) ja muusta. Sain eilen 6 kk neuvolasta uunituoreen THL:n listan, mitä ruoka-aineita EI SUOSITELLA imeväisikäisen ruokavalioon eli kai käytännössä alle 1-vuotiaille (?). Kokonainen A4 oli saatu täyteen bulletteja, joista muutama kyllä yllätti vähän tai enemmänkin. Esimerkiksi juuri tuo kurpitsa: ei suositella muita lajeja kuin kesäkurpitsaa, koska sisältää nitraattia (ja tämä siis voi haitata hapenkuljetusta pienen lapsen elimistössä). Samaan listaan kuuluivat käytännössä lähes kaikki (vihreät) kaalit ja salaatit (ml. rucola), pinaatti, nokkonen, punajuuri, tuoreet yrtit jne.
Just viime viikolla tiirailin kaupassa valmissoseita ja ainakin Pirkan lohisoseessa näytti olevan pinaattia, ikäsuositus 5kk+. Ota näistä nyt sitten selvä!
Kaneli tosiaan oli myös tuolla no-no-listalla, mutta se nyt ei tullut uutena kun muutama vuosi sitten oli ainakin Espoossa joulun aikaan tämä kanelikohu kun osa vanhemmista kielsi päiväkodeissa/kouluissa lapsilleen annettavan kanelia joulupuuroon... Kumariini näyttää olevan tuo pelottava myrkky, jota kanelissa on.

No, en kyllä aikonut ottaa mitään isoja stressejä tuosta listasta - suuri osa on kuitenkin ihan järjelläkin pääteltävissä (esim. raaka kala tai liha, mädit, sienet, kahvi!, maksa, hunaja, makkarat jne.), ettei tule mieleen tarjota vasta syömään opettelevalle.

Kimaira :) Siis te saitte Neuvolasta listan? Sellaista olisi kyllä kaivannut, mutta nythän sillä ei ole enää virkaa, kun ikää 1v.

Mitä siellä listassa lukee suolasta?:rolleyes: Ihan vaan kiinnostaa, kun en nyt 12kk neuvolassa huomannut siitä kysyä, kun kerrottiin vain maidosta ja margariinista...muutoin samaa ruokaa saa syödä, mutta suolaahan (= mineraali / ruususuola) kyllä käytetään.

Entä sanottiinko teille 6kk neuvolassa, että on kiire sormiruokailla?:rolleyes: Kurkkua ja porkkanaa... Tein sen virheen, että annoin heti porkkanan harjoiteltavaksi, meinasi käydä huonosti, vaikka pidin siitä kiinni. Nythän meille sanottiin, ( uusi Th), että nyt vasta aletaan sormiruokailla ja saatiin siitä opas. Entinen Th ei ees antanut mitään opasta, näytti vaan miten lapsi elvytetään....

Maidosta sen verran, että sen pitäisi olla rasvatonta, koska se ei sisällä kovaa rasvaa.

Margariini pitäisi kuulemma olla kevytlevitettä. En tiedä mihin perustavat tuon ajattelun, sillä en pidä näitä teollisesti valmistettuja tuotteita lainkaan terveellisinä! Minusta voi on paras ja öljyistä extra virgin oliiviöljy, sekä kookosrasva. Myös rypsiöljy on ihan ok. En tosin ruvennut asiasta vänkäämään, itsehän sitä päätetään mitä lapsi syö :)

Toivo käveli tänään metrin verran ilman tukea. Meillä on vielä nämä töihin paluu kuviot auki. Mä olen hoitovapaalla elokuun loppuun ja syys-lokakuun lomalla. Ensi viikolla on palaveri työpaikalla. Todennäköisesti mies jää kotiin Toivon kanssa, jos mä palaan töihin. Toivo syö sekä sormiruokaa että lusikalla. Lusikkaa on nyt oppinut itse käyttämään. Useimmiten kuitenkin yritän syöttää. Meillä siirryttiin ensin juomaan tuttipullosta, jossa oli silikoninen juomanokka, sitten siirryttiin silikoniseen nokkamukiin . Nyt juodaan jo ihan normaalista nokkamukista. Vuoden ikäisenä aloin tarjota Toivolle vaihtelevasti samaa ruokaa mitä itsekin syödään. Toivo saa välillä ihan kaupan sosepurkkeja myös. Nyt on syöminen helpottunut, kun hänellä on jo 4 yläetuhammasta ja 3 alaetuhammasta. Poskihampaita on tulossa myös.

Maria75 :) Jännä, että Toivo osaa syödä jo itse lusikalla :) Meille sanottiin, että lapsi oppii sen taidon joskus 2-vuotiaana...

Mitä teit suolan suhteen, kun Toivo alkoi syödä teidän kanssa samaa ruokaa? Onko suola ihan ok 1-vuotiaalle?

Tähti, kyllä lapselle voi antaa lusikan käteen ja kokeilla, miten sujuu. Etenkin jos osoittaa kiinnostusta. Sitä voi harjoitella. Meillä poika on osoittanut kiinnostusta itsesyömiseen ja onnistuu välillä ottamaan lusikalla ruokaa kiposta ja viemään suuhun. Onnistuminen saa aikaan tyytyväisen hymyn.

Tähti, kyllä lapselle voi antaa lusikan käteen ja kokeilla, miten sujuu. Etenkin jos osoittaa kiinnostusta. Sitä voi harjoitella. Meillä poika on osoittanut kiinnostusta itsesyömiseen ja onnistuu välillä ottamaan lusikalla ruokaa kiposta ja viemään suuhun. Onnistuminen saa aikaan tyytyväisen hymyn.

Catlin :) Kiva kuulla :) Teillä opitaan sit pian ihan itse syömään :)
Olen joskus antanutkin, kokeeksi, mutta ei osaa laittaa sitä ruokaan, vaan lusikalla huidotaan ilmaa...välillä menee suuhun ja välillä huidotaan tai paukutetaan pöytää, hihh :)
:laughing001

Catlin :) Kiva kuulla :) Teillä opitaan sit pian ihan itse syömään :)
Olen joskus antanutkin, kokeeksi, mutta ei osaa laittaa sitä ruokaan, vaan lusikalla huidotaan ilmaa...välillä menee suuhun ja välillä huidotaan tai paukutetaan pöytää, hihh :)
:laughing001

Joo tollastahan se just suurimmaksi osaksi onkin. Ei sitä sotkua aina jaksa. Lusikka lentää ja ruoka sen mukana. Ruokaa laitetaan pöydälle ja levitetään ym. Tilanteen mukaan itsekin silloin tällöin annan harjoitella.

Kimaira :) Siis te saitte Neuvolasta listan? Sellaista olisi kyllä kaivannut, mutta nythän sillä ei ole enää virkaa, kun ikää 1v.

Mitä siellä listassa lukee suolasta?:rolleyes: Ihan vaan kiinnostaa, kun en nyt 12kk neuvolassa huomannut siitä kysyä, kun kerrottiin vain maidosta ja margariinista...muutoin samaa ruokaa saa syödä, mutta suolaahan (= mineraali / ruususuola) kyllä käytetään.

Entä sanottiinko teille 6kk neuvolassa, että on kiire sormiruokailla?:rolleyes:

Joo, sain listan kun kysäisin eilen huvikseni, että oliko niitä nyt muita rajoituksia enää kuin että maitotuotteita vasta 10 kk ikäiselle, kaikkea muutako saa antaa? Terkkari rupesi sitten tutkimaan tietokonettaan ja mutisi, että tästähän on nyt ihan uunituore lista... ja printtasi mulle aanelosellisen kiellettyjä ruokia :) Kyseessä on hyvin samantapainen lista kuin mitä raskauden aikana sai äitiysneuvolasta, sisältää paljon samoja ruoka-aineitakin. Alareunassa viitataan osoitteeseen www.evira.fi - ehkä löytyy sieltä jollain Syödään yhdessä / lapsiperheet -tägillä?

Suolasta ei ollut muuta puhetta kuin että ei suositella lisättäväksi ollenkaan...

Kyllä th kyseli ollaanko sormiruokailtu (motkotettuaan ensin, että pitäisi syödä enemmän kiinteitä kuin 1-2 tl kerrallaan 2-3 krt päivässä, koska en ole tosiaan pitänyt kiirettä kun tyttöä ei ihan hirveästi kiinteät vielä kiinnosta), ja rupesi luettelemaan ehdotuksia sormiruokailtaviksi ruoiksi kun mainitsin että ollaan me leipäpalaa ja kurkunpalaa "pureskeltu".

Tää meidän th on kyllä selkeesti aikalailla työhönsä leipiintynyt - nytkin käytti enemmän aikaa sen valittamiseen, miten kunta säästää ja pakottaa heidät siirtymään kesäaikaan eri neuvolaan töihin, kun osa neuvoloista suljetaan kesäksi... Kysyin sitten piruuttani, että mitäs teidän työehtosopimus sanoo siitä, saatteko korvauksia kun joudutte siirtymään toiseen osoitteeseen töihin? Monissa TES:ksissahan maksetaan matkakorvauksia jos joutuu työskentelemään muualla kuin normaalipaikassa ;) ...sitä se sitten jäi sitten pohdiskelemaan ja soittaa varmaan seuraavaksi luottamusmiehelle kysyäkseen asiaa :D

:D :D :D
...en kestä, oonkohan mä vähän väsynyt kun repesin tästä ihan totaalisesti...

:laughing021:laughing021:laughing021
Hahh-haa:laughing025 Väsynyt oon itekin ja noin se meni....

Hlö kohtaisesti en toivo kellekkään tätä Th:ta, ainakaan ensisynnyttäjälle, joka on muutenkin iiiiihan pihalla kaikesta:smiley-ashamed008

Huumoria saat revittyä mistä vaan:3some

Tää meidän th on kyllä selkeesti aikalailla työhönsä leipiintynyt - nytkin käytti enemmän aikaa sen valittamiseen, miten kunta säästää ja pakottaa heidät siirtymään kesäaikaan eri neuvolaan töihin, kun osa neuvoloista suljetaan kesäksi... Kysyin sitten piruuttani, että mitäs teidän työehtosopimus sanoo siitä, saatteko korvauksia kun joudutte siirtymään toiseen osoitteeseen töihin? Monissa TES:ksissahan maksetaan matkakorvauksia jos joutuu työskentelemään muualla kuin normaalipaikassa ;) ...sitä se sitten jäi sitten pohdiskelemaan ja soittaa varmaan seuraavaksi luottamusmiehelle kysyäkseen asiaa :D

Kimaira :) Kaikkea saat kestää...kuullostaa hiukka samalta, kuin se mitä sain kuulla pojan ollessa 3kk, ei ole rahaa tähän ( = anteeksi mihin?!)...Sitten yritti ohjeistaa mua ryömityttään poikaa, kunnes saatiin fyssari.

Meillä ei ollut edes mitään akuuttia, enkä tiennyt, että fyssari tuli kuvioihin, koska th ei puhunut siitä. Sen sijaan sain kuulla tuota samaa valitusta, kuin sinäkin!:woot: Välillä tunsin olevani joku lakineuvoja, enkä asiakas ollenkaan...

Huhh, kaikkea me Äidit kestetään, synnytyksen lisäksi:arghh:

Maidosta sen verran, että sen pitäisi olla rasvatonta, koska se ei sisällä kovaa rasvaa.

Margariini pitäisi kuulemma olla kevytlevitettä. En tiedä mihin perustavat tuon ajattelun, sillä en pidä näitä teollisesti valmistettuja tuotteita lainkaan terveellisinä! Minusta voi on paras ja öljyistä extra virgin oliiviöljy, sekä kookosrasva. Myös rypsiöljy on ihan ok. En tosin ruvennut asiasta vänkäämään, itsehän sitä päätetään mitä lapsi syö :)
Maito ja rasvasuositukset annetaan vanhojen karjalatutkimus suositusten mukaan. Joka on myöhemmin kyllä todettu huonosti tehdyksi mutta thl pitää silti kiinni vanhoista suosituksistaan. Myös mä olen niistä eri mieltä. Ennen rasvaton maito oli meijereiden ylijäämä tuote joka kaadettiin viemäriin kunnes joku keksi että sitä kuravettä voi alkaa markkinoimaan terveellisenä rasvattomuus vouhotuksen alettua.
Mä aattelin valita tytölle kotona maidoksi luomu homogenoimattoman kevyt tai täysmaidon. Meillä myös käytetään voita, oliivi- ja rypsiöljyä ja leivän päälle kyllä laitetaan Oivariinia kun on helpommin levittyvää.

Maito ja rasvasuositukset annetaan vanhojen karjalatutkimus suositusten mukaan. Joka on myöhemmin kyllä todettu huonosti tehdyksi mutta thl pitää silti kiinni vanhoista suosituksistaan. Myös mä olen niistä eri mieltä. Ennen rasvaton maito oli meijereiden ylijäämä tuote joka kaadettiin viemäriin kunnes joku keksi että sitä kuravettä voi alkaa markkinoimaan terveellisenä rasvattomuus vouhotuksen alettua.
Mä aattelin valita tytölle kotona maidoksi luomu homogenoimattoman kevyt tai täysmaidon. Meillä myös käytetään voita, oliivi- ja rypsiöljyä ja leivän päälle kyllä laitetaan Oivariinia kun on helpommin levittyvää.

Eclipse :) Tässä puhutaan lähes samaa kieltä :)

Onhan kookosrasvakin Suomessa pannassa, vaikka Aasiassa vain sitä melkein pelkästään käytetään, eikä sydänkuolemat/ verisuonitukos sairaudet ole edes yleisiä, toisin, kuin Suomessa, ne on yleisimmät sairaudet, johon täällä kuollaan.

THL on aika "pee:stä" ja varmasti pitää koko väen sairaana...Usein esim diabeetikko ei saa sieltä neuvoa, vaan kuolee, ennen oikeita neuvoja ( näin kävi isälleni )..

En luottaisi ollenkaan heidän "lähes" typeriin säädöksiin:angry4

Last edited by a moderator:
Puolivuotiaana voi alkas sormiruokailla, mutta ei ole pakko. Lusikan käyttöä voi harjoitella heti, kun lusikka pysyy kädessä. Oman kokemukseni mukaan 1-vuotias osaa laittaa lusikalla synttärikakkua suuhun jos on saanut sitä ennen vähän edes kokeilla. 2-vuotias on kyllä jo tosi iso vasta harjoittelemaan. Kyllä sen aiemmin oppii, jos ei mitään motorista viivästymää ole.

Suositus on rasvaton maito ja muut myrkyt, mutta meille ei sellaisia osteta.

Neuvolan terveydenhoitajan työnantaja on yleensä kunta tai kaupunki. Työnantaja saa määrätä sijoituspaikan, joten mitään korvausta toisessa toimipisteessä työskentelystä ei tule.

Morjensta vaan kaikille,
täällähän pääsee ihan neuvolahuumorista nauttimaan palatessaan :) Saapa nähdä, mitä meillä on ensi viikon 6 kuukauden neuvolassa. Meidän th ei kyllä anna paljonkaan ihmetyksen aiheita mihinkään suuntaan. Välillä tuntuu, ettei hän havannoi lasta sen kummemmin, itse vaan raportoin iloisena mitä uutta ollaan opittu. Parasta antia on kuulla mittoja :)
Joo, meidän reissu meni mukavasti. Nyt kun ollaan kotona, on kovasti mielessä liikkeelle pääsy. Reissussa en pystynyt pitämään lattialla (vain sängyllä yms leikittiin ja pyörittiin), joten nyt kotona on kova meno päällä. Lapsi vaihtaa sujuvasti ilmansuuntaa ja paikkaakin, mutta ei vielä etene suoraviivaisesti. Ehkä vahvin suunta on peruuttaa ;)
Meillä on edelleen maisteluannokset käynnissä, ilman paineita. Äitini on kovasti sitä mieltä, että kasvaisi (eli levenisi) "oikealla ruoalla"... En silti koe tarvetta kiirehtiä sosehommien kanssa, kun maitoa tulee. Pienet aamupuurot ollaan otettu muutamana aamuna, ja katsotaan mihin äidin inspiraatio seuraavaksi riittää.
tyttö ens viikolla 6 kuukautta

Puolivuotiaana voi alkas sormiruokailla, mutta ei ole pakko. Lusikan käyttöä voi harjoitella heti, kun lusikka pysyy kädessä. Oman kokemukseni mukaan 1-vuotias osaa laittaa lusikalla synttärikakkua suuhun jos on saanut sitä ennen vähän edes kokeilla. 2-vuotias on kyllä jo tosi iso vasta harjoittelemaan. Kyllä sen aiemmin oppii, jos ei mitään motorista viivästymää ole.

Suositus on rasvaton maito ja muut myrkyt, mutta meille ei sellaisia osteta.

Neuvolan terveydenhoitajan työnantaja on yleensä kunta tai kaupunki. Työnantaja saa määrätä sijoituspaikan, joten mitään korvausta toisessa toimipisteessä työskentelystä ei tule.

Yölento :) Ei siis ole pakko sormiruokailla 6kk iässä? Mitä sanot siihen, että meille todettiin, 6kk Neuvolassa, että nyt on jo kiire asialla? Miten tulkitset tämän?:rolleyes: No poika on tosi huono sormiruokailija, vaikka ikää 1v.

Tiedä sitten tarvitseeko 40+++ Äidit ( etenkin ensisynnyttäjät) vähän erilaista neuvoa ja tukea..

Takaisin