Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla paino laskee, jos en urheile. Eli vaaka on tavallaan toissijainen juttu, vaikka kyllä seurailen vaakaa ihan siksikin, että pysyn kartalla mun kilpirauhasen toiminnasta myös. Olen ollut nuorempana 57-kiloinen laiha läski. Nyt 20 vuotta myöhemmin olen mieluusti 67-kiloinen ja lihaksikas ;)
Itse odotan myös kovempia treenejä, ja vaikka tuollaista HIIT-juttua. Nyt vaan pitää varoa noita vatsalihaksia, kovassa vauhdissa ei takuulla muista valvoa, ettei tee väärin.

Mulla paino laskee, jos en urheile. Eli vaaka on tavallaan toissijainen juttu, vaikka kyllä seurailen vaakaa ihan siksikin, että pysyn kartalla mun kilpirauhasen toiminnasta myös. Olen ollut nuorempana 57-kiloinen laiha läski. Nyt 20 vuotta myöhemmin olen mieluusti 67-kiloinen ja lihaksikas ;)
Itse odotan myös kovempia treenejä, ja vaikka tuollaista HIIT-juttua. Nyt vaan pitää varoa noita vatsalihaksia, kovassa vauhdissa ei takuulla muista valvoa, ettei tee väärin.

Katjusha :) Mulla oli nuorena ongelma, etten lihonnut millään....Tosi pitkään painoin 42kg...Sitten joskus 30 ++ vuotiaana se nousi 45kg:n, BMI oli 17 ja söin mitä vaan, ei noussut. Tiedä sitten olinko laiha läski, mutta treenasin jumppaa/tanssia about 2tuntia/pv. ja kesäisin 30km vaelluslenkkejä/pv. Nämä, koska rakastin liikkumista :) Mutta harmitti alipaino, se ei ollut mukavaa kuulla huomauttelua painosta.

Nykyäänkin liikun mieluiten luonnossa, en osaa nauttia liikunnasta kuntosalilla.

Iän myötä aineenvaihdunta siis hidastuu paljon ( ainakin naisilla), mutta muitakin syitä lihomiselle on lähemmäs 40-vuotiaana...esim. töissä vaan istutaan ( tai nykyään mulla on säädettävä työpöytä ja pääasiassa seison), matkat kuljetaan autolla/ bussilla, työtressit ja oravanpyörä jne... Ruokavalio on hukassa, eikä ehdi/jaksa erikseen laittaa itselle sopivaa ruokaa, kun muille kokkaa normaalia sapuskaa. Töiden jälkeen on mukava istahtaa sohvalle namipussin kera jne..

Katjusha, mulle suurin ongelma on ollut tietämättömyys ja nyt vasta perehdyttyäni ruokavalioihin, alkoi tapahtua ja sillä tiellä siis ollaan... :)

Last edited by a moderator:
Lähdin tänä aamuna kokeilemaan vauvalle kananmunaa. Minulla on tapana laittaa yksi muna puuron joukkoon kypsymään, tänään tein kahden hengen annoksen kaurapuuroa. Lapselle tarjosin tästä, upposi hyvällä ruokahalulla noin reilu ruokalusikallinen puuroa. No, en tiedä johtuiko munasta (jota oli siis lapsen annoksessa hitunen) vai jostain muusta: lapsen kaulan alla oli punaisia läikkiä. Hieroskeli silmiään, ja ajattelin, että jospa ne aamu-unet alkaa nyt. Kananmuna-allergiaan tai yliherkkyyteen liittyy kai mitä ihmeellisimpiä oireita. Luulenpa, että kokeilu sai tällä erää jäädä tähän. Meillä on neuvola ensi viikolla, pitää siellä ottaa puheeksi. Nyt seurailen tarkasti, että nukkuu normaalisti eikä kärsi hengityksen ongelmista tai muusta vakavammasta. (Äh, on tää ensikertalaiselle vaikeeta, kun ei esim. muista tarkkailla lapsen ihoa ennen ja jälkeen ruokailun)

Katjusha :) Miten punotuksen kanssa, onko se mennyt ohi?:rolleyes:

Meni pian ohi. Ei oo tullut takaisin, jätin kananmunan vähän myöhäisempään testailuun. Uudet ruoka-aineet linssit, nektariini, omena: ei oireita.

Tosi hyvä juttu :) Entä kananliha, annatko sitä? Sille kai todella harvoin on kukaan allerginen? Kalalle kai kylläkin...

Oletko itse allerginen jollekin? Vai noudatatko sitä dieettiä ihan vaan terveys/-ja paino syistä?:rolleyes:

Tosi hyvä juttu :) Entä kananliha, annatko sitä? Sille kai todella harvoin on kukaan allerginen? Kalalle kai kylläkin...

Oletko itse allerginen jollekin? Vai noudatatko sitä dieettiä ihan vaan terveys/-ja paino syistä?:rolleyes:
En ole vielä päässyt lihoihin tai kanaan kiinni maistelussa. Liha annetaan riistana, koska sitä meiltä löytyy pakastimesta. Katsotaan tulevina viikkoina. Lohta on nyt jääkaapissa, ehkä sitä pikkuisen seuraavaksi.
Itse en ole millekään allerginen. Aloitin rajoitetun ruokavalion lapsettomuuden takia, koska "kaikkea muuta" olimme jo kokeilleet. Gluteeniton ruokavalio voi auttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa tasoittavasti, ja minulla onkin ollut paljon paremmat ja tasaisemmat kilpirauhasarvot vältellen gluteenipitoisia viljoja. Autoimmuunisairaudet reagoivat monesti ruokavalioon.

En ole vielä päässyt lihoihin tai kanaan kiinni maistelussa. Liha annetaan riistana, koska sitä meiltä löytyy pakastimesta. Katsotaan tulevina viikkoina. Lohta on nyt jääkaapissa, ehkä sitä pikkuisen seuraavaksi.
Itse en ole millekään allerginen. Aloitin rajoitetun ruokavalion lapsettomuuden takia, koska "kaikkea muuta" olimme jo kokeilleet. Gluteeniton ruokavalio voi auttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa tasoittavasti, ja minulla onkin ollut paljon paremmat ja tasaisemmat kilpirauhasarvot vältellen gluteenipitoisia viljoja. Autoimmuunisairaudet reagoivat monesti ruokavalioon.

Katjusha :) Teillä on lihaa riistana? Kiinnostaa, että mitä kaikkea onkaan? Se on kai parasta mitä voi olla, kun tehotuotantoahan me kaikki syödään, lihaa kaupan tiskiltä.

Oletko lohen suhteen miten tarkka? Mä en kelpuuta Norjan lohta ollenkaan. Eräs työkaveri kertoi, että mitä niille lohille syötetään ( = turkiseläinten raappeet ja muuta p*skaa), joten sen jälkeen en ole koskenut Norjan loheen ollenkaan.

En ole ajatellut olla supertarkka kalojen kanssa, koska vaihtelemme kalalajia/pyyntipaikkaa.
Riista on hirven- ja valkohäntäpeuran lihaa. Stressittä näillä kulmilla kasvanutta.

En ole ajatellut olla supertarkka kalojen kanssa, koska vaihtelemme kalalajia/pyyntipaikkaa.
Riista on hirven- ja valkohäntäpeuran lihaa. Stressittä näillä kulmilla kasvanutta.

Katjusha :) Sua ei siis haittaa, ettei Norjanlohi syö kaikkea muuta, kuin kunnollista ruokaa?:rolleyes:

Itse olen havainnut, että Norjan lohet jää kaupan hyllyyn, koska monet tietävät kalan olevan epäterveellinen, eivätkä osta sitä. Terveellisyyshän tulee nimenomaan siitä, että lohi syö luonnossa "villejä raaka-aineita", eikä siitä, että lohi tarhataan "bisness mielessä" ja sille syötetään kaikki jätteet.

Näitä jätteillä eläneitä lohia sitten myydään kovaan hintaan kaupoissa.

Monet ostaa lohta nälkäänsä.

Tähti-73, hyvin monista ruoka-aineista tai niiden alkuperästä, tuotantotavasta, jatkojalostuksesta tms. löytyy tutkittaessa jotain kenties kyseenalaista tai hämäräperäistä. Siksi pyrin valinnoissa monipuolisuuteen.

Katjusha :) Neuvoja ei siis ole?:rolleyes: Treeni ainoa... ? Tiedän satavarmaksi, että on muitakin tapoja...jopa fitness-tasolla. Eikä sisällä kovaa rääkkiä, vaan ihan normi liikuntaa/urheilua.

Koska täällä on niin negatiivinen ilmapiiri, niin lopetan tämän aiheen keskustelun.

Anteeksi, että tuli kysyttyä.

Last edited by a moderator:
Tähti-73, en osaa sanoa tehoaisiko sulla, mutta itse voisin kuvitella kokeilevani viime hetken tiukkaa karppausta ja kovasti vettä. En tiedä, mutta ehkä sillä sitten pari kolme kiloa saisi nesteitä liikkeelle juhlamekkoa varten. Tulos lienee väliaikainen, ainakin omalla kohdalla :D
Mistä sulle tuli mieleen, ettei ketjussa olla ystävällisiä? Pahoittelut, jos olen (ymmärtämättömyyttäni) pahoittanut mielesi.

Tähti-73, en osaa sanoa tehoaisiko sulla, mutta itse voisin kuvitella kokeilevani viime hetken tiukkaa karppausta ja kovasti vettä. En tiedä, mutta ehkä sillä sitten pari kolme kiloa saisi nesteitä liikkeelle juhlamekkoa varten. Tulos lienee väliaikainen, ainakin omalla kohdalla :D
Mistä sulle tuli mieleen, ettei ketjussa olla ystävällisiä? Pahoittelut, jos olen (ymmärtämättömyyttäni) pahoittanut mielesi.

Yritän sitten sitä. Vertaistukea täältä ei saa, mutta se on vaan varmaan ihan oma vika:sad001

Mä oon karpannut / ollut vähähiilarisella kauan. Viimeksi pudotin sillä liki 20kg, on (ja oli silloin) mistä ottaa niin putosi helpolla, käytännössä ilman liikuntaa. Raskausaikana meni homma sekasin ja vielä nyt kun imettää, niin ei oikein onnistu täyspalaaminen vanhaan. Kuulemma jos laihduttaa kovasti imetyksen aikana niin kaikki kuona-aineet poistuu rintamaitoon :( Yösyöttöjen lopetuksen jälkeen on paino lähteny lievään nousuun, Argh. Enkä tunnu osaavan suunnitella enää kahta viikkoa ruokia eteenpäin, kun en osaa nyt pistää makroja oikein, koska imettää.

Perusperiaatehan siinäkin on se, että jos kuluttaa enemmän kuin syö, niin paino putoaa. Ainoa mitä oon huomannut, on se, että kovin vaikea neuvoa toista miten tulisi syödä ja toimia, koska samat säännöt ei toimi kaikkiin. Mutta aina voin yrittää jeesiä.

Mua jo vähän jänskättää, että mitä kropalle käy kun imetys loppuu. No, ei auta ku toivoo, että silloin voisin jo juoksulenkkeillä. Nythän mä syön ku kasvuikäinen nuorimies :)
Mä en puuroa rakastavana pystyisi kunnolla karppaamaan, mutta sokerit ja valkoiset jauhot voisi kyllä korvata isolla kourallisella extrakasviksia!

Mua jo vähän jänskättää, että mitä kropalle käy kun imetys loppuu. No, ei auta ku toivoo, että silloin voisin jo juoksulenkkeillä. Nythän mä syön ku kasvuikäinen nuorimies :)
Mä en puuroa rakastavana pystyisi kunnolla karppaamaan, mutta sokerit ja valkoiset jauhot voisi kyllä korvata isolla kourallisella extrakasviksia!

Karppaajiakin on montaa lajia. Jos esim hyväkarppaa, niin siihen mahtuu jo tosi paljon hiilariakin joukkoon ja pieni kulho puuroakin vaikka. Sehän riippuu kokonaisuudesta, et mitä muuten päivällä syö.
Sitte on ketoa, paleoa, Atkinsia, luolamiestä jne. Ihan tarkkaan en kaikkia eroja edes tunne, ni en oo varma mikä itekään oon xD

Suurin väärä olettamushan näiden ruokavalioiden suhteen on, et syötäis vaan munia ja pekonia tai että sais syödä ihan miten paljon vaan.

Karppaajiakin on montaa lajia. Jos esim hyväkarppaa, niin siihen mahtuu jo tosi paljon hiilariakin joukkoon ja pieni kulho puuroakin vaikka. Sehän riippuu kokonaisuudesta, et mitä muuten päivällä syö.
Sitte on ketoa, paleoa, Atkinsia, luolamiestä jne. Ihan tarkkaan en kaikkia eroja edes tunne, ni en oo varma mikä itekään oon xD

Suurin väärä olettamushan näiden ruokavalioiden suhteen on, et syötäis vaan munia ja pekonia tai että sais syödä ihan miten paljon vaan.

Kuukassius :) Kerrohan tuosta Luolamies dietistä...hurja nimi ainakin:laughing002
Jospa se tehois:p

Katjusha :) Mulla paino nousi imetyksen loputtua noin 4-5kg...

Syytä en tiedä, mutta en ollut tarkka ruokavalion suhteen muutoinkaan, ennen kun poika täytti 6kk :)

Satru :) Vatsa ei varsinaisesti enää pömpötä ja BMI:n mukaan paino on normaali. Mutta peilistä, kun katsoo, vielä on turhaa ja niistä haluan eroon!! BMI 24.

Vatsassa ei ole erkaumaa ja vatsalihakset on ihan tikissä...kiitos pojan, joka onkin ollut oikein mahtava jumppapallo:laughing021

Ajattelin, pitääkö ryhtyä paastoamaan...vai, miten päästä eteenpäin:rolleyes: Voiko olla niin, että kroppa tavallaan sopeutuu nykytilanteeseen, sillä onhan läskiä lähtenyt viime kuukaudet ihan tosi reippaasti...ehkä oon liian äkki ankara kroppaa kohtaan....Mutta motivaatio on kuin kadoksissa, kun mitään ei vaan tapahtu:sad001

Liikuntaa ajattelin lisätä, vähän intervallin tyylistä :)

Satru, mikä sulla on BMI?:rolleyes: Käytätkö kookosrasvaa tai jotain tiettyjä ruoka-aineita?:rolleyes:

Mä en oo mitannut. Mä käytän ainoastaan peiliä (tai oikeastaan valokuvia) ja vaatteita mittarina. Lievää ylipainoa se sanois :) Mun exä teki silleen joskus, että oli viikossa 6 päivää tosi vähäkalorisella dietillä ja sitten yhtenä päivänä herkutteli, eli tavallaan herätteli kroppaa kun varmaan jo säästöliekillä oli. Se vissiin jonkun verran auttoi. Sitten mun vanhin tytär kun rupes vegeksi, niin sillä paino putosi, vaikka on tosi hoikka jo entisestään, niin nyt se vasta on hoikka. Ei siis syö mitään eläinkunnan tuotteita ja käyttää kookosrasvaa ruuissa (ja vissiin hiuksissakin :D)

Ja hei, esim. metsässäkin voi ottaa vaikka välillä sellasia juoksuspurtteja tai vaikka hyppiä paikoillaan hetken ja sitten taas ottaa rennommin. Hyppynaru on hyvä keino liikkua eikä tarvi lähteä salille (mä en myöskään tykkää käydä saleilla, ei sen puoleen ois nyt enää varaakaan kun kotihoidontuella oon, mutta en muutenkaan)

Mä en itse oo millään dietetillä vielä, koska imetän edelleen. Rupeen vasta sitten, kun imetys loppuu. Toki yritän katsoa miten paljon suuhuni pistän ja mitäkin. Paljon vihanneksia ja hedelmiä. Smoothiet on kuulemma hyviä, menee helposti vihannekset alas, en tiedä, en ole kokeillut :)

Takaisin