Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mun mielestä oikein hyvin sanottu Catlin :) Jännityksellä odotan, millaisia eroja nyt sitten on tulossa tytön ja pojan elämässä. Mä rupesin oikein miettimään tätä vauva-ajan syömistä ja oman tytön ja pojan eroja. Kumpikin ovat syöneet sekä että, syötettynä ja siinä ohessa joitain ruokia/ paloja sormin, sanottakoon sitten vaikka nykytrendin mukaisesti "sormiruokailleet" ohessa Kummallakin on ollut normaalit "kakisteluvaiheet" ilman isompaa draamaa ja onneksi näin. Poika osasi jollain tavalla syödä lusikalla päiväkotiin mennessä vähän alle puolentoista vuoden iässä ja se taito kehittyi siitä hetkessä. nyt tyttö välillä saa tosiaan lusikalla ruokaa suuhun, vaikka mielellään käsin myös syö, eli hyvin samankaltaiset rytmit. Poika oli musta kyllä ehkä jotenkin vielä hienomotorisempi vauva-aikana ja tyttö taas aloitti perusliikkumisen vähän aiemmassa rytmissä. Poika joi ehkä aiemmin pullosta ja mukista itse. Mutta tämänkin perusteella ei kyllä voi mustakaan sanoa juuta tai jaata, tai yleistää, onko tyttöjen ja poikien oppimisessa eroja vauva- ja taaperoaikana, niin yksilöitä ovat - ja hyvä niin - let them be :)En tiedä, pärjäävätkö pojat paremmin työelämässä kokonaisvaltasesti ajatellen. Mutta saman koulutustaustan omaavat miehet kai edelleen etenevät urallaan nopeammin ja korkeammalle ja tienaavat paremmin. En sen paremmin tuosta osaa sanoa. Siihen on monia syitä varmasti.
Peruskoussa stereotyyppisesti tyttöjä ja poikia tarkastellen ilmeisesti tytöt pärjäävät paremmin. Jonkun tutkimuksen mukaan. Jos siis ajatellaan että tytöt olisivat tunnollisia, pienestä näperryksestä tykkääviä, sääntöjä helpommin noudattavia yms. Ja pojat taas fyysisyyttä kaipaavia, vauhdikkaampia ja siksi soveltuisivat peruskoulun oppimistapoihin huonommin. Monenlaisia tyttöjä ja poikia on kuitenkin. Tosin poikien äitinä joskus tuntuu, että kaikki se ns.poikamaisuus nähdään ja koetaan usein negatiivisena ja sitä kauhistellaan.
Pojat ovat varmaan keskimäärin vauhdikkaampia ja vilkkaampia ( yleistys, joka ei taaskaan välttämättä yksilöiden kohdalla ollenkaan pidä paikkaansa), ja siksi koulumainen ympäristö saattaa sopia heille huonommin. Kun energiaa ei saa purkaa, se voi purkautua huonona käytöksenä jne.ja vaikuttaa oppimistuloksiin ja poikien viihtymiseen koulussa.
Vauvojen osalta en usko eritahtiseen kehittymiseen sukupuolen mukaan. Mutta ehkä joku muu tietää paremmin. Enemmin yksilöiden välillä on eroa siinä, milloin mikäkin " taito" opitaan. Ylipäätään mun mielestä sukupuolen mukaan on vaikea ja kankea tehdä mitään päätelmiä. Ehkä myöhemmällä iällä lapsissa voi eri kehitysvaiheet selvemmin mennä sukupuolen mukaan. Esim.yleensä tyttöjen murrosikä alkaa pääsääntöisesti aiemmin kuin poikien, ainakin fyysiset muutokset. Mutta aika laaja ja monitahoinen ja vaikeakin on tämä aihe, johon ei varmasti ole mitään yhtä vastausta.
Ja toivottavasti en " sohaissut muurahaispesää"! Tämä kun on yksi niistä aiheista, jotka saattavat herättää intohimoja ja eriäviä mielipiteitä. Vähän niinkuin imetys tms. En nyt väitä olevani asiantuntija tässä asiasssa:)
juu tuli väsy. Tosin oon taipuvainen myös kevätväsymykseen joten en tiiä kumpaa oli. Toisten menkkojen jälkeen helpotti. Mutta yöheräilyä ei enää jaksa yhtä hyvin. Eli ainakin siihen hormonit auttoi....Mites teillä, kun menkat alkoivat synnytyksen jälkeen, niin iskikö hirveä väsymys? Mulla alkoi vihdoin ja oletan sen johtuneen siitä, että yösyötöt loppui. Onko samasta syystä joku hormonijaksuboosti nyt loppu? Olenko vain hormoniton ja väsynyt tästä eteenpäin? Paraneeko tää joskus xD
Tyttö nyt reilu 10kk.
Tähti, makuasioita nuo täytteet. Itse en pidä sattumista kakun välissä, joten laittaisin persikan soseena.
Minun suosikkini kakun väliin on mangomousse ja muuta raikasta keltaista hedelmää, kermaa ja muuta höttöä. vesi, sitruunamehu tai ananas kosteutta antamaan
Mites teillä, kun menkat alkoivat synnytyksen jälkeen, niin iskikö hirveä väsymys? Mulla alkoi vihdoin ja oletan sen johtuneen siitä, että yösyötöt loppui. Onko samasta syystä joku hormonijaksuboosti nyt loppu? Olenko vain hormoniton ja väsynyt tästä eteenpäin? Paraneeko tää joskus xD
Tyttö nyt reilu 10kk.
Tähti, en muista enää mangomoussen reseptiä, edellisestä kakusta on niin kauan aikaa. Netistä varmaan löytyy. Olen viimeksi juhliin tehnyt juustokakkuja ja raakakakkuja.
vesi, sitruunamehu tai ananas kosteutta antamaan
Tähti, jos et halua kovin makeaa, niin vesi on ihan ok. Sitruunamehu tuo taas raikkautta, sekamehu makeutta.
juu tuli väsy. Tosin oon taipuvainen myös kevätväsymykseen joten en tiiä kumpaa oli. Toisten menkkojen jälkeen helpotti. Mutta yöheräilyä ei enää jaksa yhtä hyvin. Eli ainakin siihen hormonit auttoi....
Juu, saman oon huomannut yöheräämisistä. Oon aivan tööt niistä yöhommista, vaikka siis mies on hoitanu kaikki yöt pääsiäisen jälkeen, kun tyttö selvästi nopeammin nukahtaa sen kanssa kuin mun. Niin silti.
Lisäksi yritetään etsiä keinoja, joilla saataisiin se aamuherätys myöhemmäksi kuin tää aamuinen neljä-viisi.. unijunan sivulla oli monta ehdotusta. Täytyy kokeilla niitä myös.
Ongelma on kai se, että tuntee itsensä väsyneeksi! Jokainen ihminen reagoi herätyksiin erilailla ja ihmisten unentarve vaihtelee monella tunnilla.Sori, en ymmärrä valitusta
Me edelleen herätään syömään kaksi kertaa yössä, ikää siis 11kk, ihan just 1v. Kyllä välillä rimpuilee yöllä, vaikka hyvin nukkuukin. Missä on ongelma?
Tsemppii
Sori, en ymmärrä valitusta
Me edelleen herätään syömään kaksi kertaa yössä, ikää siis 11kk, ihan just 1v. Kyllä välillä rimpuilee yöllä, vaikka hyvin nukkuukin. Missä on ongelma?
Tsemppii