Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sä voisit Tähti kokeilla pehmeitä vihanneksia ensin niin näet miten poika niitä jo osaa käsitellä. Eli mä annoin tänään purkki Piltin lisäksi lounaalla keitettyä kukkakaalia. Hyvin osasi tyttö siitä haukata palan kun pidin itse kukinnosta kiinni ja loput sai syödä itse. Kukkakaali oli lopulta murusina pöydällä kun sitä rusikoi ja josta muruset noukki suuhun. Kukkakaalin kun keittää niin pehmeäksi että se aikuisen suussa menee muusiksi kielellä painamalla niin siihen ei vauva tukehdu myöskään vaikka isomman palan suuhun laittaisi. Parsakaalia voi laittaa samoin.

Kauheeta! Missään tapauksessa en halua syöttää lapselle mitään vaarallista...Ei ensiaputilanteita...:smiley-angry017

Mulla on tänään ollu smoothie tehdas käynnissä. Mä aina kiukuttelen kun kaapissa menee välillä hedelmiä pilalle tai sitten niitä ei ole kun niitä haluaisi. En nyt ollu aatellu et voihan ne hedelmätkin pakastaa :rolleyes: Törmäsin vinkkiin kun etin tytölle ja mulle sopivia smoothie reseptejä. Eli pilkkoo hedelmät pusseihin valmiiksi ja pakastaa. Blenderiin ja lisää vaan jugurtin tai mehun. Tai tytön osuuteen voi laittaa korviketta. Pilkoin banaania, rasiat kiiwiä, viinirypäleitä sekä päärynöitä, hunaja ja cantaloupe melonia, avocadoja sekä pinaattia. Sekoittelin eri yhdistelmiä ja sain kahden viikon smoothiet valmiiksi pilkottuina ja pussitettuina. Mulla ei ole noissa marjoja kun en pysty niitä enää itse synnytyksen jälkeen syömään. Lisään sitten tytön osuuteen niitäkin välillä.

Mä taas sain postia töistä et mun seuraava hoitovapaa sopimus on valmiina. Käyn allekirjottamassa kun ehdin. Sillä varmistan et meen töihin vasta syyskuussa 2018. Se on kuitenkin tytön parhaaksi. Itse ehkä kaipaisin välillä muutakin kuin vaan kotona oloa, mutta vuosi menee äkkiä, eikä sitä lapsuusaikaa saa takaisin niin aion siitä nauttia. En kyllä koskaan kuvitellut olevani näin kauan pois kun tää vahinkoraskaus tuli ilmi :wink:p

Mä taas sain postia töistä et mun seuraava hoitovapaa sopimus on valmiina. Käyn allekirjottamassa kun ehdin. Sillä varmistan et meen töihin vasta syyskuussa 2018. Se on kuitenkin tytön parhaaksi. Itse ehkä kaipaisin välillä muutakin kuin vaan kotona oloa, mutta vuosi menee äkkiä, eikä sitä lapsuusaikaa saa takaisin niin aion siitä nauttia. En kyllä koskaan kuvitellut olevani näin kauan pois kun tää vahinkoraskaus tuli ilmi :wink:p

Juu, omista ansiostahan tässä on kyse... :grin
(tosin vaikuttaa eläkkeeseen). On se vaan kovin kivaa, että pomo soittelee perään:grin ..kun tilanne voisi olla toisinkinpäin...:laughing014
Teknisen alan korkeakoulutettuja ( Ins/Di) työttömiä kyllä riittää jonoksi asti.

Mun pomo soitti ja kysyi, että miten pian pääsen töihin.

Oon menossa Lokakuun alusta, siirrettiin nyt menoa kuukaudella :)
Pitääkö se hoitaja paikkaa teidän pienelle ilmaiseksi vai joudutteko maksaa siitä, että hän pitää sen paikan varattuna teille?

Pitääkö se hoitaja paikkaa teidän pienelle ilmaiseksi vai joudutteko maksaa siitä, että hän pitää sen paikan varattuna teille?

En tiedä....mitä siirto maksaa?

Tosi hyvä kysymys.

Siis hoitopaikasta on jo etukäteismaksu ollut 150€.

Tähti, yksityinen määrittelee maksunsa itse. Kunnallisella siirron aloitus on ilmoitusasia. Yleensä hoitajat pyrkivät siihen että elokuusta lähtien on täydet hoitoryhmät. Vajaa ryhmä näkyy heti tuloissa.

Tähti, yksityinen määrittelee maksunsa itse. Kunnallisella siirron aloitus on ilmoitusasia. Yleensä hoitajat pyrkivät siihen että elokuusta lähtien on täydet hoitoryhmät. Vajaa ryhmä näkyy heti tuloissa.

Meillä siis lienee vain ilmoitusasia. Ehkä nuo myös pelkäävät asiakkaansa menetystä..

Pomo puhui positiivisista muutoksista, ilmeisesti uusia haasteita sitten eessä....jee!!:joyful: Niitä sitä aina kaipaa:p

No saa nähdä pitääkö sittenkin palata jo Syyskuun alussa töihin, kun pomo sitä pyytää -tosin itse saan päättää, joten ehdotin uudelleen Lokakuuta....

Eli siellä jo kaivataan...saas nähdä :) Toisaalta kuukausi sinne tai tänne...

Siis juu, meen Lokakuun alussa:grin

Haha - aloitus olikin tooosi helppo sopia...

Eclipse :) Jännä, että sä oot vielä reilun vuoden kotona, kun ihan alussa pidit työntekoa tärkeämpänä. No, nythän saat hermolepoa siihen ylityökierteeseen :) Ehkä ehdit etsiä uutta parempaa työpaikkaakin:wink

Meillä on kuulemma bisnekset kovassa vauhdissa ja tarkoitus palkata pari lisähenkilöä, koska ylitöitä ei teetetä, vaan työn määrä suhteutetaan henkilöstön määrään. Ajattelumalli ei olekaan Suomalainen, kun ei työnantajakaan...Meillä työntekijöitä arvostetaan ihan jokaista omana yksilönä, eikä piiskata, kuin viimeistä päivää:wink Jopa perheenjäsenet, etenkin lapset huomioidaan:p Meillä voi todella töissä sanoa, että tekee kiireisen ja tärkeän työn vasta huomenna. Kellään ei ole oikeutta heiluttaa kaulinta toiselle, vaan mielipidettä arvostetaan:joyful:

Diplomatia kunniaan, sitä kun ei perisuomalaisessa työkulttuurissa oikein ole, vaan aina joku päsmää ja kokee oikeudekseen määritellä/ määrätä muiden työtahtia.

Kauheeta! Missään tapauksessa en halua syöttää lapselle mitään vaarallista...Ei ensiaputilanteita...:smiley-angry017

Tuli yleisesti tästä mieleen, että eihän kukaan niitä halua, vaan joskus lapsi kiskaisee jotain muuta sopimatonta suuhunsa ja silloin on hyvä osata ensiaputaitoja.. sama pätee mihin tahansa onnettomuuksiin ja silti ei kunnolla itekään osaa. Täytyy korjata asia, nyt on tärkeempi pelastamisen kohde ku koskaan ennen ;)

Ja ihan off topic, mutta mikä hiton lumisade koko ajan riivaa meitä?!?!!! Ja niin pahasti, että Pekka Poutakin repeilee telkkarissa. Toukokuu?? Oon jo västäräkkejäkin nähnyt!

Catlin :) Onnittelut 1-vuotiaalle:Heartred Oi kun samanikäisiä meidän vauvat ovatkaan :)

Oletko sormiruokailuttanut jo ihan pienestä saakka, kun syö noin hyvin? Meille sanottiin 6kk Neuvolassa, että on jo kiire sormiruokailla, mutta silloin en sitä kyllä aloittanut, kun huomasin sen liian vaaralliseksi. Maissinaksuja olisi voinut kokeilla, mutta sillon en tiennyt vielä niistä, eikä Th puhunut muusta, kuin porkkanasta ja kurkusta.

Entä miten helposti sait juomaan nokkamukista?:rolleyes: Meillä ollut se jo pari kuukautta käytössä, mutta kaikki tyssää siihen, että hörppää kerran ja ihmettelee... Sillä on ennemmin kivempi vaan huiskia:laughing021 Johtuuko siitä, että en oo sormiruokailuttanut riittävästi? Tai käytän tuttipulloa liian paljon?:smiley-ashamed008

En ole "sormiruokailuttanut" mitenkään tietoisesti tai kauhean pienestä asti. En oikein käytä tota sanaa edes. Se on melko uusi mutta silti lapsille on annettu napsittavaksi ruokapalasia ennenkin tottakai. Jossain vaiheessa annoin vain leivänpalan käteen, kun syö paremmin, kun on jotain omaa nakerrettavaa. Esim.aamupalalla annan usein vähän sulaneita marjoja napsia lautaselta ja samalla syötän puuroa. Lounaalla ja päivällisellä omalta lautaselta raejuustoa, tomaattia tms. Ei sen kummenpaa. Monet hedelmät myös murskaantuvat suuhun, jos pelottaa antaa kovempia paloja. Itse annan kyllä esim.omenanpalan käteen.
Nokkamuki munkin kokemuksella usein päätyy leikkikaluksi. Sieltä on pojan mielestä kiva kaataa juomaa pöydälle ja läiskyttää. Olen antanut ihan tavallisesta mukista ruokailussa maitoa. Ei nokkamukin kanssa leikkiminen liity siihen, josset ole "sormiruokailluttanut". Kaikellahan tän ikäset pyrkii leikkimään. Kaikkeen haluavat koskea jne.

Siis juu, meen Lokakuun alussa:grin

Haha - aloitus olikin tooosi helppo sopia...

Eclipse :) Jännä, että sä oot vielä reilun vuoden kotona, kun ihan alussa pidit työntekoa tärkeämpänä. No, nythän saat hermolepoa siihen ylityökierteeseen :) Ehkä ehdit etsiä uutta parempaa työpaikkaakin:wink

Meillä on kuulemma bisnekset kovassa vauhdissa ja tarkoitus palkata pari lisähenkilöä, koska ylitöitä ei teetetä, vaan työn määrä suhteutetaan henkilöstön määrään. Ajattelumalli ei olekaan Suomalainen, kun ei työnantajakaan...Meillä työntekijöitä arvostetaan ihan jokaista omana yksilönä, eikä piiskata, kuin viimeistä päivää:wink Jopa perheenjäsenet, etenkin lapset huomioidaan:p Meillä voi todella töissä sanoa, että tekee kiireisen ja tärkeän työn vasta huomenna. Kellään ei ole oikeutta heiluttaa kaulinta toiselle, vaan mielipidettä arvostetaan:joyful:

Diplomatia kunniaan, sitä kun ei perisuomalaisessa työkulttuurissa oikein ole, vaan aina joku päsmää ja kokee oikeudekseen määritellä/ määrätä muiden työtahtia.
Niin se mieli muuttuu :p Ei vaan oikeestaan ei ees voinu tietää mitä haluaa, kun lasta ei pitänyt saada, eikä asioita ollu sen takia koskaan miettinyt omalle kohdalle. Siihen lisäksi tiivis ja kiireinen 10 vuotta samassa firmassa niin menihän siinä aikansa et pystyy rauhoittumaan ja järjestämään asiat omassa päässä. Ja kun tietää että työ on kiireinen niin mielellään sitä siirtää. Saapahan joku muu tehdä töitä välillä kun ei niitä täällä päin hirveästi ole. Mulla vaihtuu esimieskin kun nykyinen siirtyy firmassa toisiin tehtäviin. Paikka on avoimessa haussa. En siis edes tiedä millaiseen työhön tai työilmapiiriin palaan.

MS74 :) Miten käsittelet marjat? Onko kotimaisia vai ulkomaisia? Täytyykö ulkomaiset pakasteet kiehauttaa?

Annat siis kokonaisia marjoja?

Mulla on pakkasessa kotimaisia luomu herukoita. Antaisin kotimaisia. Vadelmat kai ainakin pitää kiehauttaa. Mä annan herukat kokonaisena jäisenä. Ne sulaa nopeesti. Mustikat samanlai.

Niin se mieli muuttuu :p Ei vaan oikeestaan ei ees voinu tietää mitä haluaa, kun lasta ei pitänyt saada, eikä asioita ollu sen takia koskaan miettinyt omalle kohdalle. Siihen lisäksi tiivis ja kiireinen 10 vuotta samassa firmassa niin menihän siinä aikansa et pystyy rauhoittumaan ja järjestämään asiat omassa päässä. Ja kun tietää että työ on kiireinen niin mielellään sitä siirtää. Saapahan joku muu tehdä töitä välillä kun ei niitä täällä päin hirveästi ole. Mulla vaihtuu esimieskin kun nykyinen siirtyy firmassa toisiin tehtäviin. Paikka on avoimessa haussa. En siis edes tiedä millaiseen työhön tai työilmapiiriin palaan.

Eclipse :) Sä meet tavallaan, kuin ihan uuteen työpaikkaan :) Hauskaa:p Mistä tiedät, että esimies vaihtuu?

Meilläkin on kiire, vaikka sitä ei kukaan uskoisi, mutta se johtuu siitä, että tavarat liikkuu maailmalla, läheskään kaikki ei kulje Suomen kautta, vaikka suurin ja tärkein asiakas onkin Wärtsilä. Patentti :)

Yölento :) Aloitus siirretty. Hoitaja oli vähän pettynyt, kun hänellä talous on tiukalla. Tulijoita on ollut ja on jo perunut muut, mutta kun kyseessä on vain yksi kuukausi, niin sanoi, ettei vaadi mitään :)

En ole "sormiruokailuttanut" mitenkään tietoisesti tai kauhean pienestä asti. En oikein käytä tota sanaa edes. Se on melko uusi mutta silti lapsille on annettu napsittavaksi ruokapalasia ennenkin tottakai. Jossain vaiheessa annoin vain leivänpalan käteen, kun syö paremmin, kun on jotain omaa nakerrettavaa. Esim.aamupalalla annan usein vähän sulaneita marjoja napsia lautaselta ja samalla syötän puuroa. Lounaalla ja päivällisellä omalta lautaselta raejuustoa, tomaattia tms. Ei sen kummenpaa. Monet hedelmät myös murskaantuvat suuhun, jos pelottaa antaa kovempia paloja. Itse annan kyllä esim.omenanpalan käteen.
Nokkamuki munkin kokemuksella usein päätyy leikkikaluksi. Sieltä on pojan mielestä kiva kaataa juomaa pöydälle ja läiskyttää. Olen antanut ihan tavallisesta mukista ruokailussa maitoa. Ei nokkamukin kanssa leikkiminen liity siihen, josset ole "sormiruokailluttanut". Kaikellahan tän ikäset pyrkii leikkimään. Kaikkeen haluavat koskea jne.

Catlin :) OK. Onko sulla tietoa, onko pojilla vs. tytöillä eroa oppimisessa?:rolleyes:

Jotenkin vaan tuntuu, että tytöt oppii asiat nopeammin, kun pojat...esim. syöminen vauvana.

Jonkun tilaston mukaan tytöt pärjää koulussakin paremmin, mutta pojat kehittyy vasta myöhemmin, mutta silti pärjää "paremmin" työelämässä.

Poikalapset on "vauvoja" tyttöjä pidempään?:wideyed: :laughing021

Last edited by a moderator:
Catlin :) OK. Onko sulla tietoa, onko pojilla vs. tytöillä eroa oppimisessa?:rolleyes:

Jotenkin vaan tuntuu, että tytöt oppii asiat nopeammin, kun pojat...esim. syöminen vauvana.

Jonkun tilaston mukaan tytöt pärjää koulussakin paremmin, mutta pojat kehittyy vasta myöhemmin, mutta silti pärjää "paremmin" työelämässä.

Poikalapset on "vauvoja" tyttöjä pidempään?:wideyed: :laughing021

En tiedä, pärjäävätkö pojat paremmin työelämässä kokonaisvaltasesti ajatellen. Mutta saman koulutustaustan omaavat miehet kai edelleen etenevät urallaan nopeammin ja korkeammalle ja tienaavat paremmin. En sen paremmin tuosta osaa sanoa. Siihen on monia syitä varmasti.
Peruskoussa stereotyyppisesti tyttöjä ja poikia tarkastellen ilmeisesti tytöt pärjäävät paremmin. Jonkun tutkimuksen mukaan. Jos siis ajatellaan että tytöt olisivat tunnollisia, pienestä näperryksestä tykkääviä, sääntöjä helpommin noudattavia yms. Ja pojat taas fyysisyyttä kaipaavia, vauhdikkaampia ja siksi soveltuisivat peruskoulun oppimistapoihin huonommin. Monenlaisia tyttöjä ja poikia on kuitenkin. Tosin poikien äitinä joskus tuntuu, että kaikki se ns.poikamaisuus nähdään ja koetaan usein negatiivisena ja sitä kauhistellaan.
Pojat ovat varmaan keskimäärin vauhdikkaampia ja vilkkaampia ( yleistys, joka ei taaskaan välttämättä yksilöiden kohdalla ollenkaan pidä paikkaansa), ja siksi koulumainen ympäristö saattaa sopia heille huonommin. Kun energiaa ei saa purkaa, se voi purkautua huonona käytöksenä jne.ja vaikuttaa oppimistuloksiin ja poikien viihtymiseen koulussa.
Vauvojen osalta en usko eritahtiseen kehittymiseen sukupuolen mukaan. Mutta ehkä joku muu tietää paremmin. Enemmin yksilöiden välillä on eroa siinä, milloin mikäkin " taito" opitaan. Ylipäätään mun mielestä sukupuolen mukaan on vaikea ja kankea tehdä mitään päätelmiä. Ehkä myöhemmällä iällä lapsissa voi eri kehitysvaiheet selvemmin mennä sukupuolen mukaan. Esim.yleensä tyttöjen murrosikä alkaa pääsääntöisesti aiemmin kuin poikien, ainakin fyysiset muutokset. Mutta aika laaja ja monitahoinen ja vaikeakin on tämä aihe, johon ei varmasti ole mitään yhtä vastausta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin