Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huhh, täällä hurja hulina...:laughing021
Mies tilaisi Leipomosta vaikka kuinka monta kallista kakkua, mutta sanoin : EI !!! Ei saa seota, vaikka vieraita tulee tupa ylitäyteen. Teen itse kuitenkin kakun, koska Äidithän sen tekee :) Kakun päälle tulee se 1 kynttilä:Heartred

Last edited by a moderator:
Yölento :) Pilteissä on esim. Italian pataa. Jos itse valmistan kaupasta saatavan Italian pata kuiva-ainekset, johon lisään itse jauhelihan....niin kysymys: voiko sitä antaa, vai onko siinä liian paljon suolaa?
Juuri noissa valmisruuissa usein on valitettavasti suht reilusti suolaa. Meillähän taitaa olla aika samanikäiset tyypit, niin itse olen tehnyt esim tomaattimurskalla höystettyä pasta-/jauhelihakastiketta (nyt siis ruskistelen jo pääasiassa pannulla) kaikille ja ottanut pikku-tirpun annoksen sivuun ennen suolan (ja ketsupin, jota laitan usein vähän makeudeksi) laittamista. Nykyään uunilohesta jätän häntäpään suolaamatta ja muuten maustan täysin samoin kaikille. Samoin olen tarjonnut jo esim ruskea-kastike -tyyppistä (eli olen oivariinissa ruskistanut jauhoa) ja ottanut sivuun ennen suolan laittamista. Yks päivä syötiin käytännössä kaikki ihan samaa: perunaa ja jauhelihakastiketta ja lapsilla oli kurkun ja tomaatinpaloja ohessa. Kyllä, oikein perinteistä pikkulapsiruokaa :) Rohkaisen sua myös kokeilemaan rahkaa ja jogurttia useamman kerran, ekasta kerrasta ei kannata vetää johtopäätöksiä :) Meillä erityisesti maustamaton maitorahka hedelmäsoseella on suurta herkkua.

Ei meilläkään sormiruokailla koska mua ei kiinnosta se sotkun siivoaminen. Ohuita juustosiivuja ja maissinaksuja annan itse syödä. Muut ruuat muussaan ja syötän.
Minä olen niin vanhanaikainen, että sellaiset ruuat mitä itsekin syön lusikalla, vauvakin saa lusikalla ja jos itse syön sormin, vauvakin saa syödä. Olen jo antanut lusikan käteen ja kyllä se suuhun menee tässä kypsässä puolen vuoden iässä.

Kiinnostaisi tietää, että miten hyvin muilla 10-12kk ikäiset vauvat syö??:rolleyes: Syökö jo ihan itsestään, että on helppoa?:rolleyes:
Ja syökö kerralla riittävästi jne...

Minä olen niin vanhanaikainen, että sellaiset ruuat mitä itsekin syön lusikalla, vauvakin saa lusikalla ja jos itse syön sormin, vauvakin saa syödä. Olen jo antanut lusikan käteen ja kyllä se suuhun menee tässä kypsässä puolen vuoden iässä.

Yölento :) Hyvä tieto :) Entä sitten, jos nielee väärin, miten toimit?

Saako noin 1-vuotias käyttää vielä tuttipulloa?

En muussaa. Juustohöylällä kun ottaa edam tai goudajuustoa niin siitä tulee riittävän ohut pala. Lapsen kädessä se on murenina ennen kuin on suussa eli riittävän pieninä palasina. Viinirypäleet pilkon jugurtin joukkoon noin 8 osaan jolloin on riittävän pieniä lusikoitavaksi. Ja banaania annan isoina paloina syödä välillä itse koska se on riittävän pehmeää. Meillä on jo 6 hammasta joten osaa haukata hyvin palasia banaanista tai maissinaksusta. Pitäs tietty enemmän antaa syödä itse mutta opetelkoon sitten käyttämään lusikkaa aikanaan.

Hyvä, että pilkot noin pieneks. Ite teen samalla tavalla, koska jännitän. Ja tärkeetä oli pilkkoa nimenomaan pituussuuntaan, jotta ei jää sellasta kurkuntukkivaa palasta. Lusikka lentää/lennättää ruokaa täälläkin tosi paljon, milloinhan se loppuu?

Annan syödä ite asioita, mutta useimmat ei mee suuhunpäinkään, vaan syötetään koiralle. En oo paljoa jaksanu kokkailla typylle. Banaanilettuja oon, ne uppoaa. Siis niitä missä banaani, kananmuna, kaneli+kardemumma vaan. Samoin talkmurut, berrypickerit, maissinaksut, ruisnaksut ja organix tomaatti/porkkananaksut (tai maissia nämäkin). Leipää söisi, mutten annan paljoa, kun pelkään suolaa vielä.. Muuten siis syötän soseita (itsetehtyä ja kaupan), puuroa (vain kaupan riisipuuro uppoaa, kaura ei ja kaupan kauraa en vielä anna, koska niissä on maitoa), smoothieita yms.

Pinsettiote siis toimii, mutta on aika laiska lappamaan ruokaa suuhunsa ite. On vissiin todennu, että kohta tuo sen kuitenki tekee..

Muokattu viimeksi:
Juuri noissa valmisruuissa usein on valitettavasti suht reilusti suolaa. Meillähän taitaa olla aika samanikäiset tyypit, niin itse olen tehnyt esim tomaattimurskalla höystettyä pasta-/jauhelihakastiketta (nyt siis ruskistelen jo pääasiassa pannulla) kaikille ja ottanut pikku-tirpun annoksen sivuun ennen suolan (ja ketsupin, jota laitan usein vähän makeudeksi) laittamista. Nykyään uunilohesta jätän häntäpään suolaamatta ja muuten maustan täysin samoin kaikille. Samoin olen tarjonnut jo esim ruskea-kastike -tyyppistä (eli olen oivariinissa ruskistanut jauhoa) ja ottanut sivuun ennen suolan laittamista. Yks päivä syötiin käytännössä kaikki ihan samaa: perunaa ja jauhelihakastiketta ja lapsilla oli kurkun ja tomaatinpaloja ohessa. Kyllä, oikein perinteistä pikkulapsiruokaa :) Rohkaisen sua myös kokeilemaan rahkaa ja jogurttia useamman kerran, ekasta kerrasta ei kannata vetää johtopäätöksiä :) Meillä erityisesti maustamaton maitorahka hedelmäsoseella on suurta herkkua.

Myy75 :) Millä paistat jauhelihan?

Toi rahka vähän kauhistuttaa, kun en itse siitä pidä...

Lapselle voin keittää perunoina, mutta kumpikaan ei niitäkään syö, vaikka ilmaiseksi saadaan mm. luomuperunaa ja juureksia -( miehen suvulla, on iso luomuviljatila, pääasiassa on viljaa/luomurypsiöljyä )...

Meillä poika täytti tänään vuoden! Syö tosi hyvin jo isompiakin paloja, vaikkei hampaita ihan kauheasti olekaan. Teen osan ruuista itse ja osa on lasten valmisruokia. Mm. valmissmoothiet on käteviä, jos liikkeessä. Meillä menee karkeampikin ruoka jo. Mutta tiedän lapsia, joita yököttää ruuan karketekoisuus vielä kouluikäsenäkin melkein. Eli se on yksilöllistä. Meillä harjoitellaan lusikalla itse syömistä ja samalla syötän lomassa. Eli suurinosa menee tässä vaiheessa vielä syötettynä. Ruuan kanssa tarjolla usein raejuustoa, pieniä paloja tomaattia, kurkkua tms. mitä vain keksii, joita sitten napsii itse sormilla. Maitotuotteita on mennyt jo parin kuukauden ajan. Rahkaa, maustamatonta jugurttia, piimää ja ihan maitoa mukista. Tuttipullosta tulee vähemmän annettua, kun imetän vielä. Mutta tottakai tuttipullosta saa antaa. Kyllä antaisin esim. iltamaidon tuttipullosta, jos en imettäisi. Ja mies antaakin mun poissaollessa yleensä riisivelliä tuttipullosta. Ruokapöydässä juo nokkamukista tai tavallisesta mukista autettuna.

Catlin, onnea synttärisankarille!

Tuttipullon käyttö on jokaisen perheen oma päätös, aivan kuin tuttikin. Meillä ei käytetä kumpaakaan.

Tähti, tuossa olikin jo ensiapuohjeet. En ole koskaan joutunut erityisen hankaliin tilanteisiin lasten ruokailussa. Joskus on tullut taputeltua selkään ja jotkut herkkäkurkkuiset vauvat oksentavat, kun möykky menee kurkkuun. Tämä vauva kuuluu niihin.

KuuKassius, meillä uppoaa puuroista vain muksun riisi- ja kaurapuurot jauheesta. Tavalliset ryynit jäävät kurkkuun. Noihin lisätään itse vesi tai lapsen käyttämä maito.

Mä tunnustan olevani laiska ja syötän tytölle aamuisin Valion Onni puuroja. En keitä mitään hiutaleista tai jauheista. Helppoa kun on marjat/hedelmät suoraan puuron seassa ja voi vaan lämmittää mikrossa. Asia olis varmaan toisin, jos voisin itse myös syödä puuroa, mutta en anna tytölle muuta viljaa kuin tuon aamupuuron. Meillähän ruoka on aina luontaisesti gluteenitonta ja laktoositonta.

Myy75 :) Millä paistat jauhelihan?

Toi rahka vähän kauhistuttaa, kun en itse siitä pidä...

Lapselle voin keittää perunoina, mutta kumpikaan ei niitäkään syö, vaikka ilmaiseksi saadaan mm. luomuperunaa ja juureksia -( miehen suvulla, on iso luomuviljatila, pääasiassa on viljaa/luomurypsiöljyä )...
Mä paistan siis nykyään pääasiassa pannulla, missä muillekin. Pelkän jauhelihan paistamiseen en käytä mitään rasvaa, mutta toki jos esim ensin kuullotan sipulia/ valkosipulia, niin sitten öljyä tai öljyn ja oivariinin sekoitusta (sekoitusta siis käytän tyypillisesti muuten perheelle ruokaa tehdessä).

Toki lisukkeena voi tarjota, mitä haluaa. Joskus meillä on perunaa, jonkun verran teen vielä erillisiä muita kasvissoseita, mutten ole enää aikoihin käyttänyt teho- tai sauvasekoitinta, vaan muussaan vaan sellaisella muussaajalla (apua, mikä sen nimi on?! :) sellainen, millä muusit ennen tehtiin :)). Eli on karkeampaa. Jonkun verran olen tarjoillut pastaa ja riisiä, mutta niitä voisi kyllä vähän enemmänkin, jostain syystä on vain jäänyt.

Kysyit muutenkin lasten syömisestä. Meillä voi sanoa, että varsinaisia isoja ongelmia ei ole ollut, mutta vaihtelevia kausia kyllä. Yhdessä vaiheessa tuntui, että karkeampi meni jo ihan ok, sitte tuli musta joku hetkellinen "taantuma", ja sitte taas kakominen väheni. Mutta on kai aika tyypillistä. Meillä tyttö syö molemmilla tavoilla, syötettynä ja sormiruokaillen. Tykkää itsekin pitää lusikkaa kädessä ja välillä ihan hyvin ohjautuu suuhun niin, että ruokaa jääkin suuhun. :) Puuron teen edelleen pääosin tavallisista pikakaurahiutaleista, sitä menee nyt hyvin aamulla ja illalla. Purkkiruoka on ongelma, ei syö. No, ei ole onneksi kovin iso ongelma! Itse tehtyä syö yleisesti hyvin. Tosin yksi vaihe oli, ettei oikein suostunut ottamaan lusikasta syötettynä. Silloin astui sormiruokailu enemmän kuvaan. Syö paloina juuri kurkkua, tomaattia, kasviksia, hedelmiä, leipää ja nyt on maisteltu myös vähän karjalanpiirakkaa omin käsin. :) Hapanmaitotuotteista on tykännyt. Kohta tavallista luomumaitoa. Imetän ja joskus korviketta pullosta ja vettä nokkamukista.

Muokattu viimeksi:
Joko tekisitte/ ostaisitte 1-vuotiaan ruokaa vauvalle, joka täyttää alle viikon päästä 1v.?:rolleyes:

Esim. Muksu puuro, joka on 1-3vuotiaille? Voiko sitä jo antaa? Katsoin, että ravinto lähes samat, kuin 8+ ikäiselle, mutta koostumus karkeampi ja enemmän ruista.

Lapsesta on tullut entistä nälkäisempi ja valmispilteistä 8+ jää nälkäiseksi, tai nälkä palaa jo parin tunnin sisällä. Syöminen on kuitenkin hänellä vielä hänelle aika haastavaa, vaikka paljon syökin ja jopa kalakin alkanut maistua. Mikä olisi tämän ikäiselle paras, täyttävä - nälkää pitävä ruoka?:rolleyes: Itsetehtynä? Kaupasta? Tuhdimpaa tarvii olla, pitääkö lihaa antaa enemmän?:rolleyes:

Kohta päästään Neuvolasta näitä asioita kyseleen :)

Proteiinihan täyttää..syökö raejuustoa? Anna ruuan kanssa sitä ja vaikka sormiruokaillen itse.

Kiinnostaisi tietää, että miten hyvin muilla 10-12kk ikäiset vauvat syö??:rolleyes: Syökö jo ihan itsestään, että on helppoa?:rolleyes:
Ja syökö kerralla riittävästi jne...

Meidän tyttö tänään 10kk ja ekan lusikallisen kanssa aina kauhee taistelu, luulee varmaan että äiti koittaa myrkyttää [emoji23] ...vitsi vitsi.... Neuvolasta just sano eilen että tarvii monipuolistaa ruokavaliota. Masu ei kestä kaikkea ja karkeeta on huono syömään. Lounas ja päivällinen on puolisen pilttipurkillista. Kurkkua ja maissinaksua sormiruokailee ja mun leivät on alkanut kiinnostaa. Aamulla syö huonosti kun on heräämisen jälkeen ollut tissillä. Puuroa tarjoon aamulla ja illalla. Aamulla annan pakasteesta marjoja muttei vielä ymmärrä niitä suuhun viedä.

Meillä poika täytti tänään vuoden! Syö tosi hyvin jo isompiakin paloja, vaikkei hampaita ihan kauheasti olekaan. Teen osan ruuista itse ja osa on lasten valmisruokia. Mm. valmissmoothiet on käteviä, jos liikkeessä. Meillä menee karkeampikin ruoka jo. Mutta tiedän lapsia, joita yököttää ruuan karketekoisuus vielä kouluikäsenäkin melkein. Eli se on yksilöllistä. Meillä harjoitellaan lusikalla itse syömistä ja samalla syötän lomassa. Eli suurinosa menee tässä vaiheessa vielä syötettynä. Ruuan kanssa tarjolla usein raejuustoa, pieniä paloja tomaattia, kurkkua tms. mitä vain keksii, joita sitten napsii itse sormilla. Maitotuotteita on mennyt jo parin kuukauden ajan. Rahkaa, maustamatonta jugurttia, piimää ja ihan maitoa mukista. Tuttipullosta tulee vähemmän annettua, kun imetän vielä. Mutta tottakai tuttipullosta saa antaa. Kyllä antaisin esim. iltamaidon tuttipullosta, jos en imettäisi. Ja mies antaakin mun poissaollessa yleensä riisivelliä tuttipullosta. Ruokapöydässä juo nokkamukista tai tavallisesta mukista autettuna.

Catlin :) Onnittelut 1-vuotiaalle:Heartred Oi kun samanikäisiä meidän vauvat ovatkaan :)

Oletko sormiruokailuttanut jo ihan pienestä saakka, kun syö noin hyvin? Meille sanottiin 6kk Neuvolassa, että on jo kiire sormiruokailla, mutta silloin en sitä kyllä aloittanut, kun huomasin sen liian vaaralliseksi. Maissinaksuja olisi voinut kokeilla, mutta sillon en tiennyt vielä niistä, eikä Th puhunut muusta, kuin porkkanasta ja kurkusta.

Entä miten helposti sait juomaan nokkamukista?:rolleyes: Meillä ollut se jo pari kuukautta käytössä, mutta kaikki tyssää siihen, että hörppää kerran ja ihmettelee... Sillä on ennemmin kivempi vaan huiskia:laughing021 Johtuuko siitä, että en oo sormiruokailuttanut riittävästi? Tai käytän tuttipulloa liian paljon?:smiley-ashamed008

Last edited by a moderator:
Meidän tyttö tänään 10kk ja ekan lusikallisen kanssa aina kauhee taistelu, luulee varmaan että äiti koittaa myrkyttää [emoji23] ...vitsi vitsi.... Neuvolasta just sano eilen että tarvii monipuolistaa ruokavaliota. Masu ei kestä kaikkea ja karkeeta on huono syömään. Lounas ja päivällinen on puolisen pilttipurkillista. Kurkkua ja maissinaksua sormiruokailee ja mun leivät on alkanut kiinnostaa. Aamulla syö huonosti kun on heräämisen jälkeen ollut tissillä. Puuroa tarjoon aamulla ja illalla. Aamulla annan pakasteesta marjoja muttei vielä ymmärrä niitä suuhun viedä.

MS74 :) Miten käsittelet marjat? Onko kotimaisia vai ulkomaisia? Täytyykö ulkomaiset pakasteet kiehauttaa?

Annat siis kokonaisia marjoja?

Tähti, tuossa olikin jo ensiapuohjeet. En ole koskaan joutunut erityisen hankaliin tilanteisiin lasten ruokailussa. Joskus on tullut taputeltua selkään ja jotkut herkkäkurkkuiset vauvat oksentavat, kun möykky menee kurkkuun. Tämä vauva kuuluu niihin.

Yölento :) Oon sen verran herkkä, että kauhistuisin jo siitä, mikäli joutuisi taputteleen selkään tai möykky menisi kurkkuun. Varmaan olisin ihan paniikissa ja entistä varovaisempi. Olen kuullut Äideistä, jotka ronskisti vaan antavat lapsen itse sormiruokailla ja yhtäkkiä huomataan, että yskii, eikä hengitä, joten lasta roikutetaan jaloista ja hakataan selkään....

Mä kun pelkään jopa pelkkää sosetta, että tukehtuu siihen, koska jostain luin jonkun tukehtuneen jopa vain sileeseen soseeseen...

Oon vähän tällanen ylireagoiva Äiti:angelic:

Yölento :) Oon sen verran herkkä, että kauhistuisin jo siitä, mikäli joutuisi taputteleen selkään tai möykky menisi kurkkuun. Varmaan olisin ihan paniikissa ja entistä varovaisempi. Olen kuullut Äideistä, jotka ronskisti vaan antavat lapsen itse sormiruokailla ja yhtäkkiä huomataan, että yskii, eikä hengitä, joten lasta roikutetaan jaloista ja hakataan selkään....

Mä kun pelkään jopa pelkkää sosetta, että tukehtuu siihen, koska jostain luin jonkun tukehtuneen jopa vain sileeseen soseeseen...

Oon vähän tällanen ylireagoiva Äiti:angelic:
Mua helpotti se, kun kuulin, että vauvoilla/ pienillä se kakomisrefleksi tulee paljon edempänä kuin aikuisella eli kun kakoo, ei ole välttämättä vielä mitään nielussa. käytännön kautta olen huomannut, että pieni myös itse sylkee usein liian ison tai ei alas menneen palan ulos suusta, kun alkaa kakoa, tai ennen sitä. Ja jos näyttää, että kakominen jatkuu, niin palan saa vielä ongittua suusta. Ja kuten muistaakseni Yölento sanoi, niin nielustakin vielä saattaa oksentaa sen ulos. Ja kaikki vauvat käsittääkseni kakistelevat jonkun verran, kun opettelevat syömään, sehän on ihan uutta maidon jälkeen. Totta kai siis pitää tarkkailla ja olla läsnä lapsen syödessä, mutta jos jotenkin saisi itsensä rauhoitettua, ettei pieni kakominen tarkoita mitään vaaraa :)

Kakominen on vähän sama asia kuin kaatuminen. Sellaista tapahtuu eikä se ole vaarallista. Jos haluaa olla varovainen, niin viinirypäleet pitää halkaista, samoin kirsikkatomaatit.

Jos pala kuitenkin juuttuu kurkkuun, mikä on perin harvinaista, jaloista roikottaminen on vähän vaikeaa. Parempi laittaa lapsi vatsalleen esimerkiksi omien reisien päälle ja taputtaa selkään.

Takaisin