Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jihaa!! :) Poika saakin 1-vuotis synttäreilleen ihan kaikki sukulaiset kertaheitolla...
Ryöppynä vieraita!!:hug007:happy093
Poika on niin pidetty lapsi, että kaikki tulee heti, väkeä siis tupa täyteen:Heartred Onneksi tilaa riittää ja kahvilautasiakin.
Oi...joi...nyt alkaa olla mammalla kiire:love7
:wav

Ja kuumetta tänään 38,5 ja ylähuuli turvonnu ku botoxia ois. Yläikenet turvoksissa. Sieltä ne tulee [emoji106]

Syömiset suht ok. Paremmin kestää jo kaikkea paitsi niitä tiettyjä pahiksia jotka ei vaan käy. Oon koittanu saada sormiruokailee marjoja ja liiskaa vaan ja heittelee lattialle. Jatkamme treenejä.

Voi parkaa.. meillei tosiaan turvonnu kyl. Toivottavasti ei oo allergiaa niinku Tähti tuossa kirjotti.

Päiväkodeista yleensä. Oon sama mieltä kuin Myy. Kärjistetty tilanne ja varmaan hänen näkökulmasta ihan aito tilanne. Tiedän myös yliopistosta tulevia lastentarhanopettajia, ketkä eivät tiedä tuon taivaallista lapsista käytännössä tai miten hallita joukkoa tai miten edes itse pukeutua ulos työharjoittelunsa aikana. Toisin sanoen siis ovat niin kaukana juuri todellisuudesta jo opiskelun aikana, että varmasti nääntyy ja uupuu heti arjen iskettyä vasten kasvoja. Se on surullista ja tavallansa silloin syy on myös opetuksessa/opintosuunnitelmassa, joka ei vastaa oikeita tarpeita. Kaikkea kun ei kirjasta opi.
Ja tämäkin tietysti kärjistys. Tulee sieltä hyviäkin opettajia :)

Päiväkodeista yleensä. Oon sama mieltä kuin Myy. Kärjistetty tilanne ja varmaan hänen näkökulmasta ihan aito tilanne. Tiedän myös yliopistosta tulevia lastentarhanopettajia, ketkä eivät tiedä tuon taivaallista lapsista käytännössä tai miten hallita joukkoa tai miten edes itse pukeutua ulos työharjoittelunsa aikana. Toisin sanoen siis ovat niin kaukana juuri todellisuudesta jo opiskelun aikana, että varmasti nääntyy ja uupuu heti arjen iskettyä vasten kasvoja. Se on surullista ja tavallansa silloin syy on myös opetuksessa/opintosuunnitelmassa, joka ei vastaa oikeita tarpeita. Kaikkea kun ei kirjasta opi.
Ja tämäkin tietysti kärjistys. Tulee sieltä hyviäkin opettajia :)

Kuukassius :) Hyvin otit asiat ja kokonaisuuden huomioon, kun käsittelit sitä :) Kaikessa on puolensa...Se jos uskaltaa sanoa jotain ääneen...koska helpompi on vaieta, kuin tuoda rohkeasti asioista epäkulmia esille, (vaikka ne ei itseä koskettaisikaan)..

Hyvä Kuukassius ! :)

Miten pitkiä te ootte miehenne kanssa? Ihan normikokoiselta Toivo on vaikuttanut koko ajan, ainakin jos itse ootte lyhyitä. Meillä ollaan nyt 11kk vanhoja ja oma mittaus on nyt 67cm. Mut tietty kyseessä tyttö ja mä olen 158 ja mies 173 joten tytön kasvuennuste on 155-160cm.

Mä olen 152 cm ja mies on 158 cm eli aika lyhyitä ollaan molemmat. Toivon pituusennuste oli netissä testin mukaan 162 cm. Neuvolasta en ole saanut mitään pituusennustetta. Nyt oli pituuskäyrä lähtenyt nousuun ja painokäyrä laskuun. Seuraavaksi on sitten elokuussa 1,5-vuotisneuvola.

Maria75 :)

Meneekö Toivo koska hoitoon? Minne laitatte hänet? Vai oliko niin, että mies jäisi kotiin, kun palaat loppuvuodesta töihin..

:greet025Täällä suunnitellaan yhtä häkää lähestyviä juhlia :) Oon räpsinyt valokuvia joka kuukausi ja nyt me kehitetään pojasta kuvat synnytyssairaalalta tähän hetkeen! 0-1v.:Heartpink
Näitä tulee kehyksiin ja sitten erillinen albumi, vieraat saavat uteliaisuuttaan katsoa :)

Kuvia vuoden aikana on kertynyt rutkasti ja näistä nyt huomaa lapsen kasvun ja kehittymisen, jota ei itse jokapäivä vierestä seuraten tosiaan näe.....voi, kun hän oli pienoinen sairaalassa ja nyt uusimmissa kuvissa leikkii Vappupallon kanssa:Heartblue Missä se Äidin pieni nyytti nyt on, nyyhh:angel8

Me siis järjestetään nämä 1-v. juhlat miehen kanssa yhdessä, hän haluaa olla yhtä paljon mukana, vaikka ei leivokkaan, tai koskaan hän ei ole ollut kiinnostunut edes omista synttäreistään.
Tällä hetkellä pesee terassia ja maalaa sen, sekä puhdistaa ulkokalusteet. Aikoo tilata voileipäkakun Leipomosta suolaiseksi palaksi, makean JÄTTIkakun rinnalle. Lisäksi hakee valokuvat kehitysliikkeestä :) Ties mitä hän vielä keksii. No, tottakai siivoaa talon, ennen juhlia :)

Olen huomannut, että poika on aivan kaikki kaikessa hänelle, mahtoiko edes tietää, miten tärkeä oma lapsi on, ennen kuin sen sai:p

Onx täällä muut yhtä synttäri intoisia??:rolleyes:Minusta nämä on hänen merkittävimmät juhlat näin alkuunsa ja niihin Pitää panostaa:grin

Mä täällä mietin, että pitäiskö järkkää juhlat vai ei. Mies ei tykkää olla väenpaljoudessa, ni sillee vähä hankalaa. Parikin ihmistä siis paljon :P eli aika hankalaa..

Juhlista tuli mieleen, että saako Suomesta jostain valmista kurpitsasosetta? Tiettekö sellasta pumpkin pie täytekamaa purkissa vai onko aina tehtävä ite. Oon tehny ite ennen, mut ois kiva päästä helpommalla :P

Mä meinaan pitää perussynttärit mukulalle. Isovanhemmat, eno ja ne mun kaverit ketkä haluu tulla niin kutsutaan. Ja niin että lahjaa ei tarvi tuoda koska tytöllä on jo kaikkea. Tai isovanhemmille oon antanu jokaiselle valmiin lahjaidean kun pyysivät. Eli en sitten osta niitä itse. Pyysin BabyBjörn potan ja Plaston pinkin mopon. Nää ekat synttärit on enemmän isovanhemmille. Tulevissa sitten enemmän juttuja tytölle. Nyt vaan kahvitellaan yhdessä ja synttärisankari saa sylitystä ja leikitystä. Meinasin leipasta marjakermakakun ja suklaamuffinsseja. Kaupasta pipareita ja jäätelöä lisäksi. Mitään suolasta en taida viitsiä tehdä.

Joko tekisitte/ ostaisitte 1-vuotiaan ruokaa vauvalle, joka täyttää alle viikon päästä 1v.?:rolleyes:

Esim. Muksu puuro, joka on 1-3vuotiaille? Voiko sitä jo antaa? Katsoin, että ravinto lähes samat, kuin 8+ ikäiselle, mutta koostumus karkeampi ja enemmän ruista.

Lapsesta on tullut entistä nälkäisempi ja valmispilteistä 8+ jää nälkäiseksi, tai nälkä palaa jo parin tunnin sisällä. Syöminen on kuitenkin hänellä vielä hänelle aika haastavaa, vaikka paljon syökin ja jopa kalakin alkanut maistua. Mikä olisi tämän ikäiselle paras, täyttävä - nälkää pitävä ruoka?:rolleyes: Itsetehtynä? Kaupasta? Tuhdimpaa tarvii olla, pitääkö lihaa antaa enemmän?:rolleyes:

Kohta päästään Neuvolasta näitä asioita kyseleen :)

Ei ne purkeissa olevat ikärajat ole kuin suuntaa antavia suosituksia. Lapsen oman kehityksen ja mahan toimivuuden mukaan niitä voi antaa. Sama koskee maitotuotteita. Toiset pystyy antamaan jo 10kk eteenpäin maitoa ja toisille se käy vasta 1,5 vuotiaana. Jos poika on kovin nälkäinen niin tee itse ruokaa. Siinä on vähemmän vettä ja kun vielä lisäät rypsiöljyä ruokaan niin alkaa täyttämään paremmin. Tee esim kasvis lohilaatikkoa jota sitten muussaat ja pakastat pilttipurkeissa.
https://www.perheaikaa.fi/jutut/lapsi-perheessa/lapsen-maailma/soseista-sormiruokaan-lohilaatikko/

Joko tekisitte/ ostaisitte 1-vuotiaan ruokaa vauvalle, joka täyttää alle viikon päästä 1v.?:rolleyes:

Esim. Muksu puuro, joka on 1-3vuotiaille? Voiko sitä jo antaa? Katsoin, että ravinto lähes samat, kuin 8+ ikäiselle, mutta koostumus karkeampi ja enemmän ruista.

Lapsesta on tullut entistä nälkäisempi ja valmispilteistä 8+ jää nälkäiseksi, tai nälkä palaa jo parin tunnin sisällä. Syöminen on kuitenkin hänellä vielä hänelle aika haastavaa, vaikka paljon syökin ja jopa kalakin alkanut maistua. Mikä olisi tämän ikäiselle paras, täyttävä - nälkää pitävä ruoka?:rolleyes: Itsetehtynä? Kaupasta? Tuhdimpaa tarvii olla, pitääkö lihaa antaa enemmän?:rolleyes:

Kohta päästään Neuvolasta näitä asioita kyseleen :)
Annatko jo pojalle maitotuotteita? Tarkoitan jugurttia, viiliä, juustoa jne. Ne myös täyttää hyvin. Tuli mieleen kun itse annoin aamulla puuron lisäksi juustoviipaleita mutustettavaksi kun tein itelleni siemennäkkäri-juusto leivän. Ja nyt syödään samaa välipalaa eli kreikkalaista jugurttia, pilkottuja viinirypäleitä ja joukkoon on muussattu myös banaania tai mulla kyllä siivuina :rolleyes:

Annatko jo pojalle maitotuotteita? Tarkoitan jugurttia, viiliä, juustoa jne. Ne myös täyttää hyvin. Tuli mieleen kun itse annoin aamulla puuron lisäksi juustoviipaleita mutustettavaksi kun tein itelleni siemennäkkäri-juusto leivän. Ja nyt syödään samaa välipalaa eli kreikkalaista jugurttia, pilkottuja viinirypäleitä ja joukkoon on muussattu myös banaania tai mulla kyllä siivuina :rolleyes:

Eclipse :) Niitä en ole antanut. Jogurttia olen kerran kokeillut, mutta hän pitää sitä outona, irvistää... Hän on vielä vähän "huono" sormiruokailemaan...Osaa kyllä varsin hyvin ja nykyään maissinaksutkin menee siististi:p Ei sottaa lattioita. Äiti vaan "pelkää", ettei haukkaisi liian isoja paloja jne...

Mahavaivoja hänellä ei ole oikeastaan koskaan ollut. Rautavatsa, Tähtipölyä siteeraten:joyful: Sen puolesta uskallan antaa ihan kaikkea, kun vaan ite uskaltaa, eikä lue kaikkea liian kirjaimellisesti...

Jonkin verran olen tehnyt hänelle itse, mutta sen haluaisin tietää, että saako jo syödä "samaa" ruokaa, kuin vanhemmat, vai pitääkö se olla vauvanruokaa?:rolleyes: Vatsavaivoja ei ole, mutta tähän onko muita sääntöjä/ rajoitteita?:wideyed::rolleyes:

Tähti, voi syödä samaa ruokaa kuin muutkin, mutta suolan määrään kannattaa kiinnittää huomiota, ettei tule liikaa pienelle

Tähti, voi syödä samaa ruokaa kuin muutkin, mutta suolan määrään kannattaa kiinnittää huomiota, ettei tule liikaa pienelle

Yölento :) Pilteissä on esim. Italian pataa. Jos itse valmistan kaupasta saatavan Italian pata kuiva-ainekset, johon lisään itse jauhelihan....niin kysymys: voiko sitä antaa, vai onko siinä liian paljon suolaa?

Ei siis käytetä eineksiä, valmislaatikoita, salaatteja, eikä ruokapakasteita.

Tuohon (valmis) Italian pata ainekseen lisään usein mukaan kasviksia ja mm. herkkusieniä. Tietty valitsen täysjyvä padan :)

Toki, osaan tehdä vaikka mitä pataa, mutta tuo Italian pata on "klassikko", josta pidän :) Sitä valmistan, ehkä kerran tai kaksi vuodessa.

Eclipse :) Niitä en ole antanut. Jogurttia olen kerran kokeillut, mutta hän pitää sitä outona, irvistää... Hän on vielä vähän "huono" sormiruokailemaan...Osaa kyllä varsin hyvin ja nykyään maissinaksutkin menee siististi:p Ei sottaa lattioita. Äiti vaan "pelkää", ettei haukkaisi liian isoja paloja jne...

Mahavaivoja hänellä ei ole oikeastaan koskaan ollut. Rautavatsa, Tähtipölyä siteeraten:joyful: Sen puolesta uskallan antaa ihan kaikkea, kun vaan ite uskaltaa, eikä lue kaikkea liian kirjaimellisesti...

Jonkin verran olen tehnyt hänelle itse, mutta sen haluaisin tietää, että saako jo syödä "samaa" ruokaa, kuin vanhemmat, vai pitääkö se olla vauvanruokaa?:rolleyes: Vatsavaivoja ei ole, mutta tähän onko muita sääntöjä/ rajoitteita?:wideyed::rolleyes:
Ei meilläkään sormiruokailla koska mua ei kiinnosta se sotkun siivoaminen. Ohuita juustosiivuja ja maissinaksuja annan itse syödä. Muut ruuat muussaan ja syötän.

Ei meilläkään sormiruokailla koska mua ei kiinnosta se sotkun siivoaminen. Ohuita juustosiivuja ja maissinaksuja annan itse syödä. Muut ruuat muussaan ja syötän.

Muussaatko sitä juustoa myös ruoan joukkoon?:rolleyes:

Meillä sormiruokailu eniten jäänyt siksi, etten osaa elvytystaitoja, jos jotain jää kurkkuun kiinni. Lisäksi luotan siihen, että lapsi sata varmasti oppii syömään, kunhan vähän ikää tulee :)

Muussaatko sitä juustoa myös ruoan joukkoon?:rolleyes:

Meillä sormiruokailu eniten jäänyt siksi, etten osaa elvytystaitoja, jos jotain jää kurkkuun kiinni. Lisäksi luotan siihen, että lapsi sata varmasti oppii syömään, kunhan vähän ikää tulee :)
En muussaa. Juustohöylällä kun ottaa edam tai goudajuustoa niin siitä tulee riittävän ohut pala. Lapsen kädessä se on murenina ennen kuin on suussa eli riittävän pieninä palasina. Viinirypäleet pilkon jugurtin joukkoon noin 8 osaan jolloin on riittävän pieniä lusikoitavaksi. Ja banaania annan isoina paloina syödä välillä itse koska se on riittävän pehmeää. Meillä on jo 6 hammasta joten osaa haukata hyvin palasia banaanista tai maissinaksusta. Pitäs tietty enemmän antaa syödä itse mutta opetelkoon sitten käyttämään lusikkaa aikanaan.

Takaisin