Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sirpalle hyvää kevättä ! Toivolla oli sitten pituuskasvukontrolli eilen. Vappuna tuli 15 kk täyteen. Toivo oli nyt 74 cm pitkä ja paino 9,050 kg. 3kk oli tullut 4,5 cm pituutta ja 600 g painoa lisää. Toivolla on edelleen käytössä teippivaipat, kun ne pysyy paremmin kiinni eikä falskaa. Housuvaippoi kokeiltiin kerran ja ne falskasi lahkeista. Toivo käyttää Libero comfort 4 vaippoja 7-11 kg.

Maria75 :)
Mahtaako pituuskasvu olla täysin verrannollinen vanhempien omaan pituuteen... sitä mä vaan, kun ei mekään olla mitään hujoppeja, vaan alle keskipituuden, mutta poika on kotimittauksessa ainakin jo sen 80cm, ja painoa noin tasan 8kg.. Parin viikon päästä 12kk neuvola, jossa selviää todelliset mitat :)

Mä taistelen nykyään näiden vaippojen kanssa jatkuvasti, viimeyönä falskasi teippivaippakin:depressed: Taitaa olla niin luikku tuo poika, että aina jostain pääsee lirumaan, vaikka miten kireelle laittaa...

Meillä ollaan nyt 11kk vanhoja ja oma mittaus on nyt 67cm. Mut tietty kyseessä tyttö ja mä olen 158 ja mies 173 joten tytön kasvuennuste on 155-160cm.

Eclipse :)
Ollaan lähes samaa pituutta teidän kanssa, mutta poika sai kasvuennusteen 175cm. No, tietty pojat kasvaa pidemmiksi, mutta jännä, että teille on ennustettu, että tyttö voi jäädä jopa alle sun pituuden.

Tuleeko lopullinen kasvuennuste silloin 2vuotiaana?:rolleyes:

Last edited by a moderator:
Eclipse :)
Ollaan lähes samaa pituutta teidän kanssa, mutta poika sai kasvuennusteen 175cm. No, tietty pojat kasvaa pidemmiksi, mutta jännä, että teille on ennustettu, että tyttö voi jäädä jopa alle sun pituuden.

Tuleeko lopullinen kasvuennuste silloin 2vuotiaana?:rolleyes:
Meille taas sanottiin neuvolassa, että kasvuennusteita ei enää anneta, ainakaan mitenkään virallisesti, meille ei sanottu edes "epävirallisesti", vaikka kysyin. Itse oon todennut, että pituuskasvu ei mene kaikilla samassa rytmissä eli pyrähdyksiä tulee vielä näillä pienillä hyvin eri rytmeissä. Esikoinen oli suht keskikäyrillä noin puolitoistavuotiaaksi ja sitten seuraavan puolen vuoden aikana tuli isohko kasvupyrähdys ja 2-vuotiaana taas oli vähän keskiarvon yläpuolella. Nyt tämä pienempi on isoveljeään vähän lyhyempi tässä vaiheessa, mutta tosi vaikea sanoa, miten sitten jatkuu tästä eteenpäin.

Meille taas sanottiin neuvolassa, että kasvuennusteita ei enää anneta, ainakaan mitenkään virallisesti, meille ei sanottu edes "epävirallisesti", vaikka kysyin. Itse oon todennut, että pituuskasvu ei mene kaikilla samassa rytmissä eli pyrähdyksiä tulee vielä näillä pienillä hyvin eri rytmeissä. Esikoinen oli suht keskikäyrillä noin puolitoistavuotiaaksi ja sitten seuraavan puolen vuoden aikana tuli isohko kasvupyrähdys ja 2-vuotiaana taas oli vähän keskiarvon yläpuolella. Nyt tämä pienempi on isoveljeään vähän lyhyempi tässä vaiheessa, mutta tosi vaikea sanoa, miten sitten jatkuu tästä eteenpäin.

Myy75 :) OK. No, meidän uusi th kysyi heti (8kk), ollaanko saatu kasvuennuste, kun ei oltu saatu. Hän sitten sen esitti, näytti ihan graafisen käyrän, jossa oli mun ja mieheni tiedot ja siihen piirtyi arvio lapsen pituudesta aikuisena. Hän sanoi, että lopullinen kasvuennuste on vielä edessä, mutta en varmaksi muista oliko se 2v. iässä. Täytyy kysellä asiaa, kun kohta pääsemme 12kk Neuvolaan... Nyt sitä ihan odottaa sinne menoa meidän uuden th:n juttusille :)

Oma veikkaus, että pojasta voi tulla ihan hyvin vaikka 182cm..... Nimittäin mun siskon poika, joka on vasta 15-vuotias, niin on jo 179cm, vaikka hänen äitinsä on vain 155cm. Pojillahan pituuskasvu loppuu vasta tuolla jossain parinkympin korvilla.

Moikka Siskot! Tulitte yhtäkkiä mieleen ku mulla ei ollu mtn tekemistä, ni tulin kurkkimaan viestejä.

Täällä elo alkaa tasaantumaan. En tiedä mihin kaikkeen pitää vielä vauvan kanssa varautua, mutta kaikesta on tähän saakka selvitty, päivä kerrallaan. Poika meni kolme vkoo sitte hoitoon, eli oli 9kk ja 1pv. Heti ku vanheimpainvapaat oli lusittu. Sain sille paikan kunnallisesta perhepäivähoidosta, siellä on vain yksi 2v lapsi. Ihana paikka ja noin kilsan päässä. On siellä 4pv/vko, kela maksaa mulle joustavaa hoitorahaa kun mun työaika on alle 100% /vko. Mun stressit loppui kun pääsin töihin. Alkoi ikäänkuin normaalielämä.

Meillä on hyvä rytmi. Poika menee illalla ennen kasia nukkuu ja herää aamulla seiskan jälkeen. Ei heräile yöllä, ehkä kerran kahteen vkoon, yöheräämiset on tasaisesti vähentyneet. Radikaalisti jäivät pois silloin 6kk, kun lopetin yösyötöt. Viikonloppuna vaihdan sille aamulla vaipan ja annan maitopullon sänkyyn, ni jatkaa unia viel tunnin-puolitoista :). Ilman tota sen hyvää unirytmiä en olis yksin jaksanut. Olin kaukaa viisas kun opetin sen nukkuu silloin 3-4kuisena, siis että nukahtaa sänkyynsä ite, nyt ei tarvi ku viedä se sänkyyn ja häipyä huoneesta. Ja nukkuu myös kahdet 1,5 h päikkärit edelleen.

Se on mahdottoman iloinen vesseli. Ei vierasta ketään ja hymy on herkässä. Pitää kauheeta kikatusteatteria heti ku joku alkaa sen kanssa kikattelee. Ollaan oltu terveinä. Poika oppi 8,5 kk ryömimään ja siitä seuraavana pvänä lähti konttaa. Tällä vkolla nousi seisomaan tukea vasten. Kunhan ei vielä kävelis... Tai juoksis... :D Ens vkolla vasta 10kk. Hampaita on alhaalla kaksi.

Tosta liikkumisestakin on tullu ihan minimaaliset yö-levottomuudet. Eilen ku laitoin nukkuu, ni sen jälkeen kävin parinkymmenen minuutin sisään kolmesti laittaa sen makuulle ku seisoi siellä kaltereiden takana ja rääkyi :). Nukkui koko yön heräämättä. Tänään ei mitään levotonta. Ihan ihme vauva.

Ainiin, turvaportti asennettiin, koira en diggaa yhtään liikkuvasta vauvasta. Koira tosin meni viime vkolla yhtäkkiä aika huonoon kuntoon, jaksaa vajaan kilsan kävellä. Voi olla, ettei kesää nää, tai sit on vika kesä. Kyllä se kissoja jaksaa stalkata on hyppii ihan villinä, mut lenkkeily ei kiinnosta.

Mukavaa kevättä kaikille! :cat:

Sirpa :) Ihan kiinnostaisi, että miten sun tuuraaja pärjäsi, kun olit äitiyslomalla. Oliko hommat hyvin tehty, vai tuliko pahaa jälkeä? Säilyikö sun asiakassuhteet?:rolleyes:

Muistan, kun olit vähän huolissasi, että miten asiat hoituu...

Mies rintamasta en kysy, vaikka toki kiinnostaa:joyful: Itse olen huomannut, että suhde todellakin muuttuu, kun lapsi tulee ja ennen niin selvät asiat eivät sitä enää olekkaan. Lapsi tuo omat haasteet mukanaan, joihin ei ole käyttöopasta. Miehestä voin sanoa, että hän on maailman onnellisin Isä, mutta minulle hän toteaa, ettei vieläkään osaa uskoa olevansa Isä. Hänestä kaikki on tapahtunut liiankin äkkiä, ettei tahdo pysyä perässä. Mä taas tunsin olevani Äiti jo melkein ennen positiivista raskaustestiä:p Sopeutuminen elämän muutokseen on miehillä hidasta. Mies sanoo usein, että olen todella hyvä Äiti, ( maailman paras) ,mutta mun on pakko todeta siihen, voi kun sitä olisikin...Riittämättömyys kun on jatkuva tunne, eikä sitä pysty vaan toteamaan, että olempa tässä hyvä äiti...Toivottavasti kuitenkin olisi riittävän hyvä äiti:love2

Hyvää kevättä! :cat: Kohta on meidän kaikkien päivä, Äitienpäivä:Heartred

Ei tuota pituutta pysty kyllä ennustamaan edes lähelle. Valistuneita arvauksia voi esittää. Minulla on ensimmäisetkin lapset olleet vauvana ja pikkulapsena isoja. Esikoisesta arvioitiin 2-vuotiaana, että tulee yli 170cm. Taisi lopulta saavuttaa juuri ja juuri 160cm ja kakkonen 155cm.

Ei tuota pituutta pysty kyllä ennustamaan edes lähelle. Valistuneita arvauksia voi esittää. Minulla on ensimmäisetkin lapset olleet vauvana ja pikkulapsena isoja. Esikoisesta arvioitiin 2-vuotiaana, että tulee yli 170cm. Taisi lopulta saavuttaa juuri ja juuri 160cm ja kakkonen 155cm.

Silti pituusarvioita kuitenkin tehdään :) Muistan äitini sanoneen, että mun pituusarvioksi annettiin 10cm enemmän, kun mitä nyt sitten aikuisena olenkaan. Siihen maailmanaikaan, ne arviot kirjattiin ihan Neuvolan vihkoon. Heittoa oli siis siinäkin:happy8 Onneksi en kasvanut pidemmäksi:joyful:

Mies taisi kasvaa noin arvioituun pituuteen, vaikka hänellä ei näyttänyt alussa sinnepäinkään, mutta armeijassa sitten yllättäin venähti:p

Kohelletaan meilläkin vaipanvaihdossa, mutta siihen auttaa lelu. Ihmettelin aikoinaan kun kaveri antoi soivan hiiren vaipanvaihtoa varten, mutta en ihmette enää :wideyed: :grin Mä tykkään teippivaipoista enkä usko et siirryn housuvaippoihin ihan äkkiä. Ainakin Liberolla on teippivaippoja vielä koossa 5 myös.

Mäkään en tykkää housuvaipoista. Jotenkin nihkeet vetasta päälle. Meillä käytössä vaan Muumi ja koko 5 tällä hetkellä. Pitää kyllä hyvin.

Moikka Siskot! Tulitte yhtäkkiä mieleen ku mulla ei ollu mtn tekemistä, ni tulin kurkkimaan viestejä.

Täällä elo alkaa tasaantumaan. En tiedä mihin kaikkeen pitää vielä vauvan kanssa varautua, mutta kaikesta on tähän saakka selvitty, päivä kerrallaan. Poika meni kolme vkoo sitte hoitoon, eli oli 9kk ja 1pv. Heti ku vanheimpainvapaat oli lusittu. Sain sille paikan kunnallisesta perhepäivähoidosta, siellä on vain yksi 2v lapsi. Ihana paikka ja noin kilsan päässä. On siellä 4pv/vko, kela maksaa mulle joustavaa hoitorahaa kun mun työaika on alle 100% /vko. Mun stressit loppui kun pääsin töihin. Alkoi ikäänkuin normaalielämä.

Meillä on hyvä rytmi. Poika menee illalla ennen kasia nukkuu ja herää aamulla seiskan jälkeen. Ei heräile yöllä, ehkä kerran kahteen vkoon, yöheräämiset on tasaisesti vähentyneet. Radikaalisti jäivät pois silloin 6kk, kun lopetin yösyötöt. Viikonloppuna vaihdan sille aamulla vaipan ja annan maitopullon sänkyyn, ni jatkaa unia viel tunnin-puolitoista :). Ilman tota sen hyvää unirytmiä en olis yksin jaksanut. Olin kaukaa viisas kun opetin sen nukkuu silloin 3-4kuisena, siis että nukahtaa sänkyynsä ite, nyt ei tarvi ku viedä se sänkyyn ja häipyä huoneesta. Ja nukkuu myös kahdet 1,5 h päikkärit edelleen.

Se on mahdottoman iloinen vesseli. Ei vierasta ketään ja hymy on herkässä. Pitää kauheeta kikatusteatteria heti ku joku alkaa sen kanssa kikattelee. Ollaan oltu terveinä. Poika oppi 8,5 kk ryömimään ja siitä seuraavana pvänä lähti konttaa. Tällä vkolla nousi seisomaan tukea vasten. Kunhan ei vielä kävelis... Tai juoksis... :D Ens vkolla vasta 10kk. Hampaita on alhaalla kaksi.

Tosta liikkumisestakin on tullu ihan minimaaliset yö-levottomuudet. Eilen ku laitoin nukkuu, ni sen jälkeen kävin parinkymmenen minuutin sisään kolmesti laittaa sen makuulle ku seisoi siellä kaltereiden takana ja rääkyi :). Nukkui koko yön heräämättä. Tänään ei mitään levotonta. Ihan ihme vauva.

Ainiin, turvaportti asennettiin, koira en diggaa yhtään liikkuvasta vauvasta. Koira tosin meni viime vkolla yhtäkkiä aika huonoon kuntoon, jaksaa vajaan kilsan kävellä. Voi olla, ettei kesää nää, tai sit on vika kesä. Kyllä se kissoja jaksaa stalkata on hyppii ihan villinä, mut lenkkeily ei kiinnosta.

Mukavaa kevättä kaikille! :cat:

Ihana kuulla susta ja kuulostaa niin rauhalliselta ja tasapainoselta teidän elo. Toi säästää varmasti voimiasi että lapsi nukkuu ja on hyväntuulinen. Uskon myös että töihinpaluu oli sulle loistojuttu jotta saat vauvahoidolle vastapainoks aikuisten juttuja. Haleja ja tsemppiä ja ihanaa kesää ja kohta nää muruset täyttää jo vuoden [emoji3]

Sirpa!! Todellakin hienoa, että poikkesit! Yhdyn MS74n sanoihin yllä. Tsemppiä!! Toivottavasti tulee enemmänkin hetkiä, jolloin ehdit poiketa jutulle :)

Ai niin. Ja mulla alkoi vihdoin menkat. 10,5kk synnytyksestä. Ilmeisesti yöimetysten lopetus vaikutti ja alan "normalisoitua". Aivothan mulla on ihan nollilla vieläkin. Onko kaikilla muilla jo alkanu?

Vaipoista: tytöllä toimii vain ja ainoastaan Pampersin housuvaipat yöllä. Kaikki muut falskas ja pojalla on taas Liberot. Tyttö on hoikka ja siksi ne vaipat on olleet parhaimmat. Poika taas tommonen michelinukko, niin Liberot parempia. Sit kun alkaa ne falskaamaan, niin on merkki siitä, että koko on liian pieni. Ja Tähti, kandee tarkistaa, että se pippelson osoittaa sinne kello kuuteen vaipassa :D Jos osoittelee minne sattuu, niin silloin ei mikään vaippa ainakaan meidän pojalla pidä :)

Onhan se hengissä, Sirpa :Heartpink Vaikutat kyllä tosi tasapainoiselta! Tosi hyvä juttu, ei muuta kuin samoilla eväillä eteenpäin! :flower

Sirpa!! Todellakin hienoa, että poikkesit! Yhdyn MS74n sanoihin yllä. Tsemppiä!! Toivottavasti tulee enemmänkin hetkiä, jolloin ehdit poiketa jutulle :)

Ai niin. Ja mulla alkoi vihdoin menkat. 10,5kk synnytyksestä. Ilmeisesti yöimetysten lopetus vaikutti ja alan "normalisoitua". Aivothan mulla on ihan nollilla vieläkin. Onko kaikilla muilla jo alkanu?

No ei oo ja tyttö täyttää 10kk. Sais alkaa jos ja kun haaveillaan toisesta...Mä sain neidin ilman unikoulua nukkuu 4-5h pätkiä mut nyt taas levottomia öitä. Kuolaa myös paljon ja syö huonosti. Oisko ylähampaat tulossa.

No ei oo ja tyttö täyttää 10kk. Sais alkaa jos ja kun haaveillaan toisesta...Mä sain neidin ilman unikoulua nukkuu 4-5h pätkiä mut nyt taas levottomia öitä. Kuolaa myös paljon ja syö huonosti. Oisko ylähampaat tulossa.

Kuulostaa sille. Meillä tuli ne läpi just 2 pv sitte ja juuri tuommoinen oli sitä ennen :)
Ja ihanaa, että nukkuu noin pitkiä! Loistavaa!! Mites ruokailut sujuu?

Satru :) Osottaa se juu klo kuuteen:laughing002 On muuten pojasta niin kiinnostava veitikka, että aina kiinni ja vatkataan, kun housut pois jalasta - miehet:laughing021

Mutta siis eilen löysin Muumin teippivaippoja kokoa 4,( oli pari pakettia jäljellä) ja upeesti piti koko yön:grin
Vitsit kun olin niin hölmö, että luulin teippivaippoja olevan vaan kokoon 3 asti, kun kotiin tuli aina näyte seuraavasta koosta, eikä teipistä tullut näytettä.

Iltalehden juttu Päiväkodista:depressed:... Oli ihan pakko postata...

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201705032200118030_u0.shtml
Niin... Tämä juttu on tehty yhden 26-vuotiaan lastentarhan opettajan Facebook-postauksen siivittämänä. Olen realisti, tiedän, että on resurssipulaa, ryhmäkoot ovat suurentuneet ja hoitajat ja opettajat ovat kovilla, mutta tämä ei kokemani perusteella anna täysin todenperäistä kuvaa päiväkodista. Haluan nostaa tässä sen pointin, että esim oma poikani tuntuu viihtyvän päiväkodissa, sieltä tulee kotiin vaikka mitä askarteluja, hän puhuu hoitajista kotona, heillä on mm. jumppatuokioita, toimintaa pienryhmissä, lauluhetkiä, lepohuoneessa saa tarvittaessa silitystä ja pienestäkin nilkan nyrjähdyksestä leikin tiimellyksessä raportoidaan. Jopa viedään terveysasemalla, jos ehtivät ennen äitiä ;) Kotiin saattaa jopa tulla viesti, että "täällä kaikki hyvin, vaikka hetken äidin lähtiessä vähän harmitti." Monia taitoja on opittu kodin ja päiväkodin yhteistyöllä. Ja todella nostan hattua niille ammattilaisille, jotka tekevät hienoa työtä resurssipulasta huolimatta.

Kuulostaa sille. Meillä tuli ne läpi just 2 pv sitte ja juuri tuommoinen oli sitä ennen :)
Ja ihanaa, että nukkuu noin pitkiä! Loistavaa!! Mites ruokailut sujuu?

Ja kuumetta tänään 38,5 ja ylähuuli turvonnu ku botoxia ois. Yläikenet turvoksissa. Sieltä ne tulee [emoji106]

Syömiset suht ok. Paremmin kestää jo kaikkea paitsi niitä tiettyjä pahiksia jotka ei vaan käy. Oon koittanu saada sormiruokailee marjoja ja liiskaa vaan ja heittelee lattialle. Jatkamme treenejä.

Ja kuumetta tänään 38,5 ja ylähuuli turvonnu ku botoxia ois. Yläikenet turvoksissa. Sieltä ne tulee [emoji106]

Syömiset suht ok. Paremmin kestää jo kaikkea paitsi niitä tiettyjä pahiksia jotka ei vaan käy. Oon koittanu saada sormiruokailee marjoja ja liiskaa vaan ja heittelee lattialle. Jatkamme treenejä.

MS74 :) Ettei toi ois jotain siitepölyallergiaa, kun sehän aiheuttaa turvotusta suunalueelle, jopa hengitysvaikeuksia ( on kevät)...
Kuume voi johtua jostain muusta...:eek:

Takaisin