Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Arvaa pelästyinkö tänään, kun poika oli vaunuissa nukkumassa ulkona. Kuului hirveä itku ulkoa ja poika oli kääntynyt mahalleen vaunuissa. Enää ei uskalla jättää ulos nukkumaan vahtimatta itse vieressä. Lisäksi itkuhälytin ei ollut päällä tai oli sammunut. Kuulin itkun anoppilan keittiön ikkunasta. Jätin pojan alunperin miehen vahdittavaksi ulos, mutta mies kärräsi pojan ikkunan alle. Hän korjaa isänsä autoa täällä anoppilassa. Itse nukahdin päiväunille sisälle. Joten meillä taidetaan kokeilla pian vaunujen ratasosaa, kun siinä on turvavyöt eikä pääse kääntymään. Täytyy odottaa, että päästään kotiin täältä anoppilasta. Olin ottanut vaunuista pois sen päällissuojan, kun tänään on lämmin päivä.

Maria75 : olisi voinut olla paha tilanne, onneksi huomasit ajoissa :)

Me tultiin äsken kotiin Helsingistä ja neuvolasta, joka oli eilen.
Tyttö on tänään 2kk ja todella hoikassa kunnossa, 57cm ja 3780g.
Terkka pyysi oikein lääkärin paikalle kun hänestä typy oli vähän liiankin ruikula vaikka on tissillä todella paljon. Lekuri oli oikein mukava ja kun neito kasvaa ja kehittyy muutoin kuten pitää, niin painoa seurataan ja jos omalla käyrällään pysyis, niin hyvä on.

Mä olen itsekin laihtunut aika paljon mutta ihmekös tuo kun ravataan niitä pirun rappusia monta kertaa päivässä, olen aina ollut hoikka mutta nyt suorastaan laiha. Mä kyllä syön yksin ollessani aika huonosti, melkein pelkästään vesimelonia ja omenoita, kun en muka "ehdi".
Sain lääkäriltä määräyksen syödä paljon pastaa, jätskiä ja suklaata.:)

Tähtipölyä :) : Ohh lala laaa...ompa teillä hienoa siellä, elätte kuin kuninkaat!:sign10:king:king:king Onko pysyvä tila, vai muutatteko vielä Suomeen takaisin?

Mekin ollaan menossa kesälomailemaan ensiviikoksi, vuokrattiin" luxusmökki"..että viikonajan saadaan ihastella kattokruunuja ja pulikoida hierovassa ulkoporeammeessa:king:jokercolor:joyful:

Kuninkaallisilla olis kyllä joku, joka kantais tavarat ylös asti tai hissi.:)
Mutta joo, kaunis rappu ja talo kyllä on. Me ollaan täällä toistaiseksi, en osaa vielä sanoa onko kyse vuosista mutten ihan heti jaksaisi tota muuttoa uudestaan.

Kuulostaa ihanalta tuo teidän "mökki", onko Suomessa?

Kuukassiusko se oli, kenen vauva ei oikein kärryissä viihdy..
Meillä on sama, kummatkaan ei oikein vaunuissa jaksaisi olla.
Mulla on siksi aina kantoreppu mukana, johon vauvan siirrän kun meteli käy liian kovaksi. Tyttö olisi kaikista mieluiten aina sylissä, että reppukaan ei usein kelpaa. Taapero ei myös viihtynyt vauvana vaunuissa, eikä siis oikein vieläkään istuisi niissä, hänelle mulla on sitten maitoa, hedelmän palasia tai rusinoita mukana, jos istumisesta tulee sietämätöntä.

Mun mielestä vieraita joka 2. päivä on ihan hyvä tahti. Meilläkin on menty niin. No, tänään tulee kahdet vieraat, eri aikaan, se on MULLE vähän liikaa...:cat:

Miten pääset MS74 jo vaunuttelee? Mulla on vieläkin haava kipee. Äsken otettiin tikit pois. Ootko kokeillu sitä manducaa jo? Saako sitä näin pienille? Siinähän on kyl se niskatuki.

Minkä ikäisenä vois laittaa sellaiseen koliikkikeinuun? Meillä on Gracon kaikilla herkuilla, hyvä ettei syötäkin vauvaa...Voisko sitä jo kokeilla? Entä hyppykeinua? Ei varmaan sitä ihan vielä?
Vaunuttelu onnistuu hyvin. Mul on aikast loistava olo. Eka bussireissu oli ihana. Oli aikast ylpee olo ku äitinä meni muiden joukossa ilmaseks. En oo manducaa vielä testannu. Kyllä sen pitäs näinkin pienille käydä.

Mä ostin vauvalle ja mulle samanlaiset leggarit....awwww...söpöö....mustavalkoset Herra Hauki mallistoa turkulaisesta Punasesta Norsusta.

Manduca menee kai vastasyntyneillekin mutta musta se on vähän kuumottava niin pienille. Että saako vauva henkeä. Nyt oon tehny ton 2kk mötkäleen kanssa yhden päiväretken kaverin autolla sillain että ei ollu kärryt mukana kun ne ei mahtunu autoon. Oli pelkkä manduca ja siinä pällisteltiin nähtävyydet ja jätskikojut. Poitsu huutaa kyllä usein ekaks vähän manducassa, mutta nukahtaa yleensä pian siihen.

Kaukalosta oon kuullu ettei siinä sais olla ku tunnin kerrallaan, eikö pidäkään paikkaansa?

Meillä on kakaton päivä nro3 peräjälkeen ja vatsavaivat on kovat.Yölläkin kuului kova ähkintä vaikka poika oli unessa. Meikä sitten tietysti valvoi siinä ähkinää kuunnellen. Tulispa pian se kakka!

En tajua mikä tuota poikaa nyt vaivaa. Hirveän levoton ja meidän pitäisi pitää hirveää sirkusta pojalle koko ajan että sillä on hauskaa eikä tylsää. :wtf: Jos yritän istua pojan kanssa sohvalle rauhassa niin alkaa venkoilemaan sylissä ja parkumaan. Kuin käsittäisi että äiti yrittää saada rauhoittumaan ja nukkumaan.. Saati sitten jos otan sohvalla syöttöasennon ja yritän antaa maitoa jos vaikka on nälkä ja rauhoittuisi niin kamala kiukkuhuuto.. En varmasti ota maitoa ja nuku! :hilarious: Tämä siis usein varsinkin iltaisin. Sitten kantelen vähän aikaa pystyasennossa sylissä tai mies yrittää viihdyttää, 5-10 min ja kokeilen maitoa uudestaan.. ja se kelpaakin ja siihen poika nukahtaa. :wideyed: Varsinainen tuuliviiri.. Onko nyt sitten sellainen kausi että poika ei vaan haluaisi nukkua vaan oppia kaikkea uutta ja katsella ja kuunnella kaikkea? Äänensä on ainakin nyt löytänyt ja mökää eli juttelee välillä tosi kovasti. Mutta todella rasittavaa kun välillä ei ole missään hyvä ja varsinkaan paikoilleen emme saisi poika sylissä istua.. koko ajan pitäisi keksiä jotain uutta ja pelleillä pojalle. :dead: *väsynyt olemaan pelle* Leikkimatollakaan ei nyt taas kauan viihdy.

Kyllä sä sitten huomaat jos päivä on ollu vauvalle liian stressaava. Meillä ainakin ollaan sitten illalla kärttysiä. Toiset lapset tykkää uusista asioista ja toiset stressaa jos niitä tulee liikaa kerralla. Ja terkka varmaan tolla kyselyllä mietti sekä sun että vauvan jaksamista ja tietty pöpötartuntoja. Joskushan ihmisiä änkeää kylään liikaa heti kahviteltavaksi vaikka äiti vielä tarvitsisi lepoa ja aikaa vauvan kanssa. Me tosin ollaan sen ikäsiä et taidetaan osata sanoa ei jos ei vieraita haluta :)

Ikäkin vaikuttaa miten vauva sopeutuu...

MS74 : Ihan muutaman päivän ikäisenä ei suositella paljon vieraita. Meillä "kiellettiin" vieraat, kunnes 3kg oli täynnä, poika oli syntyessään 2,4kg.

Last edited by a moderator:
Kuninkaallisilla olis kyllä joku, joka kantais tavarat ylös asti tai hissi.:)
Mutta joo, kaunis rappu ja talo kyllä on. Me ollaan täällä toistaiseksi, en osaa vielä sanoa onko kyse vuosista mutten ihan heti jaksaisi tota muuttoa uudestaan.

Kuulostaa ihanalta tuo teidän "mökki", onko Suomessa?

Joo, ihan kotimaassa näin kesällä :)

Meillä oli kanssa nyt neuvola, ikä siis reilut 2kk ja painoa 4,560 pituutta 54cm :)

Teillä on kyllä pitkä ja hoikka neiti :)

Manduca menee kai vastasyntyneillekin mutta musta se on vähän kuumottava niin pienille. Että saako vauva henkeä. Nyt oon tehny ton 2kk mötkäleen kanssa yhden päiväretken kaverin autolla sillain että ei ollu kärryt mukana kun ne ei mahtunu autoon. Oli pelkkä manduca ja siinä pällisteltiin nähtävyydet ja jätskikojut. Poitsu huutaa kyllä usein ekaks vähän manducassa, mutta nukahtaa yleensä pian siihen.

Kaukalosta oon kuullu ettei siinä sais olla ku tunnin kerrallaan, eikö pidäkään paikkaansa?

Meillä on kakaton päivä nro3 peräjälkeen ja vatsavaivat on kovat.Yölläkin kuului kova ähkintä vaikka poika oli unessa. Meikä sitten tietysti valvoi siinä ähkinää kuunnellen. Tulispa pian se kakka!
Kysyin just eilen nla-tätiltä kaukalosta, ei oo mtn tuntirajoitusta. Sanoi et jos tekee pitkää automatkaa ni pitää välillä taukoja ja nostaa pois. Vauva meillä tykkää olla siinä, on tähän saakka nukahtanu heti. Tänää mennään lounaalle mun kavereitten kanssa. Mun auto on rikki, joten kaveri tulee hakeen ja viritetään sen autoon telakka ja matkarattaat kyytiin.

Hitto, en tie onko mulla pissatulehdus. Mulla ei oo koskaan ollu. Ei oikeen tuu paineella ja välillä nipistää. Mut en tie onko nipistys sitä vai jotain muuta.

Kysyin just eilen nla-tätiltä kaukalosta, ei oo mtn tuntirajoitusta. Sanoi et jos tekee pitkää automatkaa ni pitää välillä taukoja ja nostaa pois. Vauva meillä tykkää olla siinä, on tähän saakka nukahtanu heti. Tänää mennään lounaalle mun kavereitten kanssa. Mun auto on rikki, joten kaveri tulee hakeen ja viritetään sen autoon telakka ja matkarattaat kyytiin.

Hitto, en tie onko mulla pissatulehdus. Mulla ei oo koskaan ollu. Ei oikeen tuu paineella ja välillä nipistää. Mut en tie onko nipistys sitä vai jotain muuta.
Ootko juonu riittävästi? Saatko rakon tyhjäks? Soita neuvolaan varuiks ennenku nousee korkee kuume ja tulehdus pahenee. Jos se on sitä.

Marituuli, mun esikoinen oli tuollainen unen vastustaja alusta asti. Virkeänä viihtyi kyllä vaikka leikkimatolla, mutta väsyneenä huusi ja vastusti kaikkea, mikä viittasi nukkumisen. Tissillä aloitti syömisen, mutta kun huomasi unen tulevan, irrotti otteensa, ettei vaan nuku. Yhdistin tuon vastustelun uuden oppimiseen. Yritti unissaankin ryömiä ja kontata ja nousta seisomaan. Tätä jatkui vuosia! Vielä esikoululaisena esitti nukkumaan mennessä kaikki visaisimmat matikkapulmat ja opetteli murto-ja desimaalilukujen laskutoimituksia, ettei vaan uni tule.

Kikkakolmosia ei oikeastaan ole. Sitä harhauttamista ja vatkaamista, mitä olette tehneetkin. Isompana sitten eri keinot.

Mä vein v
Hei jos lukee muskarin kohdalla 0-12kk niin minkäikäsen voi viedä?

Mä vein viime syksynä pojan 0-12kk muskariin, hän oli silloin 9kk ja viihtyi ihan super hyvin. Siellä oli kaiken ikäisiä vauvoja, pienin oli 2kk kun aloitettiin, eli ikäjakauma oli aika "iso" mutta ryhmä toimi tosi hyvin- suosittelen lämpimästi.:)

Me tultiin äsken kotiin Helsingistä ja neuvolasta, joka oli eilen.
Tyttö on tänään 2kk ja todella hoikassa kunnossa, 57cm ja 3780g.
Terkka pyysi oikein lääkärin paikalle kun hänestä typy oli vähän liiankin ruikula vaikka on tissillä todella paljon. Lekuri oli oikein mukava ja kun neito kasvaa ja kehittyy muutoin kuten pitää, niin painoa seurataan ja jos omalla käyrällään pysyis, niin hyvä on.

Mä olen itsekin laihtunut aika paljon mutta ihmekös tuo kun ravataan niitä pirun rappusia monta kertaa päivässä, olen aina ollut hoikka mutta nyt suorastaan laiha. Mä kyllä syön yksin ollessani aika huonosti, melkein pelkästään vesimelonia ja omenoita, kun en muka "ehdi".
Sain lääkäriltä määräyksen syödä paljon pastaa, jätskiä ja suklaata.:)
Kyllähän näissä vauvoissa on tosiaan kokonsakin puolesta eroja! Meillä typykäinen oli tosiaan 2 kk neuvolassa 2,5 cm pidempi mutta lähes 2 kg painavampi :) Ja silti menee ihan normikäyrällä. Tai pituus +1 -käyrällä. Pitäis osata luopua ekoista vaatteista jo - joka kerta havahdun vasta, kun vedän bodya päälle, että apua, eihän tää enää mee kiinni! Onneks tosiaan mummun ostama juhlamekko meni ristiäisissä vielä päälle - muuten ois jäänyt kokonaan käyttämättä varmaan :) Pitää lähtee pyykkäämään seuraavaa vaatesatsia isommasta koosta.

Hei jos lukee muskarin kohdalla 0-12kk niin minkäikäsen voi viedä?
Me aloitettiin 0-12 kk ryhmässä esikoisen kanssa 3kk iässä, kun alkoi syyslukukausi. Suurin osa oli saman ikäisiä suurin piirtein. Kevätkaudella sit ryhmän vanhimmat vaihtoivat jo yli 1 vuotiaiden ryhmään.

Ootko juonu riittävästi? Saatko rakon tyhjäks? Soita neuvolaan varuiks ennenku nousee korkee kuume ja tulehdus pahenee. Jos se on sitä.
Vittu mikä rumba ton pissahomman kanssa. Soitin nlaan. Käskettiin hakee pissanäyteputket, jotka pissataan huomen aamuna. Tulokset tulee maanataina. Jos oireet pahenee vkl aikana, ni päivystykseen ja siel on joku pikatesti. Mitäääh vittua taas? Miksei nla määrää sitä pikatestiä?? Kävin sit Mehiläisessä. Piti venttailla kaupungilla pari timmaa et rakko täyttyy ja sit labrat. Huomen saa tulokset. Kirjoitti resptin jo varuiksi. Vauva oli tietty matkassa koko päivän. Rääkyi tunnin välein tissille, eikä nukkunu pätkääkään. Käytiin syömässäkin ja ku mulle tuli annos eteen ni piti antaa tissiä. Vauva on ihan hyvin nukkunu päivälläkin ja jos on käyty jossain ni on nukkunu kaukalossa, jos on nukuttanu. Tänään ei sit oo nukkunu. Kohta siltä on taju kankaalla.

Mä ajttelin kokeilla sitä kapaloa ku laitan nukkuu. Mut mistä sais hyvän kapaloliinan? Onks ideoita? Pyyhkeet on liian paksuja.

Hain muuten cuplaton-tipat, sitä ähinää on sen verran. Yöllä 4-6 taas viihtyi hereillä ku ähisteli. Tosin, ähinä alkaa ku lasken vauvan omaan sänkyyn vaikka nukkuis mun sylissä. Lopulta otin vauvapesässä viereen sänkyyn ja siinä sit molemmat nukahdettiin. Se söi. puolen tunnin välein, ähisteli, torkahti ja taas sama alusta.

Nukutatteko vauvan erikseen sylissä vai lasketteko vaan sänkyyn syötön jälkeen hereilläkin ja se nukahtaa sinne? Miten pitäis tehdä?

Vittu mikä rumba ton pissahomman kanssa. Soitin nlaan. Käskettiin hakee pissanäyteputket, jotka pissataan huomen aamuna. Tulokset tulee maanataina. Jos oireet pahenee vkl aikana, ni päivystykseen ja siel on joku pikatesti. Mitäääh vittua taas? Miksei nla määrää sitä pikatestiä?? Kävin sit Mehiläisessä. Piti venttailla kaupungilla pari timmaa et rakko täyttyy ja sit labrat. Huomen saa tulokset. Kirjoitti resptin jo varuiksi. Vauva oli tietty matkassa koko päivän. Rääkyi tunnin välein tissille, eikä nukkunu pätkääkään. Käytiin syömässäkin ja ku mulle tuli annos eteen ni piti antaa tissiä. Vauva on ihan hyvin nukkunu päivälläkin ja jos on käyty jossain ni on nukkunu kaukalossa, jos on nukuttanu. Tänään ei sit oo nukkunu. Kohta siltä on taju kankaalla.

Mä ajttelin kokeilla sitä kapaloa ku laitan nukkuu. Mut mistä sais hyvän kapaloliinan? Onks ideoita? Pyyhkeet on liian paksuja.
Vauvan kanssa kyl saa aikaan monenlaista rumbaa :woot: meillä kans aamupäivisin jo ulos lähtö taaperon ja vauvan kanssa kolmisin on aika temperamenttista puuhaa - itse kunkin osalta... :laughing002

Mites hei semmonen vauvanpeitto, siis ei mikään täkki eikä lakana, vaan semmonen esim puuvillapeitto, joita nyt vaikka saa ihan monista noista ketjuliikkeistäkin, jos ei sellasta löydy valmiina? Ne on semmosia pehmoisia usein muttei liian paksuja.

Takaisin