Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ikää 2 päivää vaille 7 viikkoa. Luulen että painoa vähintään 5,5 kg jo:)
56 cm vaatteet auttamattomasti pieniä ja 2 koon liberot menee hädintuskin:)
Ilmavaivat on valtavat mutta kaasut tulee ulos ja se on hyvä juttu! Kaaripulautukset koettu muutamasti.
Niskakakkaa taasen ei :)

Yöt alkaneet sujua tosi kivasti.1-2 syötöllä ja nukkuu n 4-5 h putkeen. Oikeen hyvä juttu!!

Päiväunet vielä vähän epäsäännölliset. Voi nukkua vaunuissa tunnin tai sit kolme. Eli ei rytmiä vielä. Kaukalossa nukkuis mieluiten, ilmavaivojenkin kannalta ilm parempi asento.

Mä en oo vältellyt syömisiäni. Ja juonut lasin pari viiniäkin , kunhan oon saanut pojan unille:)
Mäkin koin sunnunutaina kaaripuklauksen. Lensi puolen metrin kaari mun päälle soffalle. Hitto ku repesin! Sen jälkeen oon ahkerasti nostanu vauvan aina syötön jälkeen pystyyn, välillä kesken imunkin. Kaunko tossa rytmin saamisessa menee? Onko jollain jotain rytmiä jo ja millo se tuli? Voiko siihen ite vaikuttaa? Meillä on kerran päivässä sellainen 3-4 h sessio, jolloin on välillä tissillä, välillä nukkuu doomoo-tuolissa ja välillä sylissä, eikä suostu menee sänkyyn nukkuu. Se oli ekaa kertaa yöllä, sitte vähän aiemmin ja nyt taas vähän aiemmin. Jos se osuu tähän "nukkumaan meno aikaan", ni ei arvaa ite oikeen mennä nukkuu, kun haluis vähä kattoo telkkuu ilman vauvaa ennen ja sit taas ei valvoo hirveen myöhään. Jos sen vie omaan sänkyyn, ni hetken päästä kuuluu äääh! Arvellaan et sillä on vatsavaivoja, tai sitte sille tulee hikka mikä herättää.

Muuten meillä ei oo mtn rytmiä. Aamusta iltaan nukkuu 2-4 h ja välissä syö, ehkä seurustelee. Doomoo on olkkarissa ja täs tulee kaikkee häärättyä. Se viihtyy hyvin myös itekseen ja itkee tosi vähän. Mun on pitäny kerran pvässä viedä se nukkuu omaan sänkyyn, mut en oo vielä muistanu. Päivät menee nopsaan. Me on keskitytty opettelee lukemaan vauvaa, eikä me nyt olla keksitty muuta ku nälkä ja vattanpurut. Nälän tunnistaa heti, ni kaikki muu on vattanpuruja. Nostetaan pystyasentoon ennenku alkaa parkuu.

Se rytmin puutos tekee tästä mulle oudon elämän ja silleen raskaan ku ei tiedä mihin aikaan yöllä on herätys. Viime yönä en tainnu nukkuu ennen eka herätystä ollenkaan.

Lutunen se vauva on ja hassut äänet. Se raivoo tissille ku ei heti saa imuotetta. Ei ala parkuu, vaan murahtelee ja kulmakarvat rypistyy ja se keskittyy hommaan. Mua naurattaa aina helvetisti.

Kaukalosta tuli mieleen, onko teidän alkuvuonna synnyttäneiden vauvat jo siirtyneet vaunuista rattaisiin?

Katselin juuri vanhoista valokuvista, että meillä esikoinen siirtyi n. 5 kk ikäisenä rattaisiin puoli-istuvaan asentoon (Britax Dual -rattaissa saa säädettyä selkänojan miten vaan). Nyt tämän 8-viikkoisen kanssa tuntuu, että 1. Hän ei kohta enää edes mahdu vaunukoppaan ja 2. Hän on niin innokas näkemään, mitä ympäristössä tapahtuu, ettei kohta enää suostu hereillä ollessa olemaan kopassa ja tuijottelemaan vaan roikkuvia leluja tai taivasta.... Toki nyt on vielä liian pieni rattaisiin, mutta kauaa ei meillä enää koppa riitä! Ehkä pari kk?

Ja tosiaan, kaukalossahan vauva on myös tuetussa istuma-asennossa, ja meillä ollut siinä tyytyväisenä parin tunninkin mökkimatkat. Ja kauppareissut myös.
Ei olla vielä siirrytty vaunukopasta rattaisiin. Mutta olen saman huomannut, että hereillä ollessaan ei millään halua enää maata vaunuissa (nukkuu kyllä ja pituuden puolesta vielä mahtuukin). Eli jos herää vaunuissaan, kun jossain liikenteessä ollaan, niin tosi usein joutuu ottamaan sit syliin ja siinä kantamaan (eikä tietenkään oo rintareppua koskaan mukana...). Aattelin tossa elokuun puolella, kun tulee 6kk täyteen ottaa ratasistuimen käyttöön sillon kun ollaan jossain menossa. Omalla pihalla meinaan edelleen vaunukopassa nukuttaa päiväunia. Meillä on Britax Smilet, joissa koppa / ratasosa vain kliksautetaan paikoilleen, joten noita on helppo keskenään vaihdella.

Ei olla vielä siirrytty vaunukopasta rattaisiin. Mutta olen saman huomannut, että hereillä ollessaan ei millään halua enää maata vaunuissa (nukkuu kyllä ja pituuden puolesta vielä mahtuukin). Eli jos herää vaunuissaan, kun jossain liikenteessä ollaan, niin tosi usein joutuu ottamaan sit syliin ja siinä kantamaan (eikä tietenkään oo rintareppua koskaan mukana...). Aattelin tossa elokuun puolella, kun tulee 6kk täyteen ottaa ratasistuimen käyttöön sillon kun ollaan jossain menossa. Omalla pihalla meinaan edelleen vaunukopassa nukuttaa päiväunia. Meillä on Britax Smilet, joissa koppa / ratasosa vain kliksautetaan paikoilleen, joten noita on helppo keskenään vaihdella.
Hyvä vinkki toi, et ottaa rintarepun mukaan ku on vaunuttelemassa! Ja aatteleppa ite, et ku heräät "sängystäs" ni kukaan ei tuu sua nostaa pois :spitoutdummy:.

Olen myös seurannut läheltä tapausta, jossa ihana, pieni suloinen lapsi on joutunut koulukiusatuksi ja kiusaajia ei meinattu saada kuriin. Todella ahdistavaa, kun lapsi on surullinen ja asiat ei ratkea. Olen jo nyt miettinytkin, että voi apua, mä varmaan halkean raivosta, jos joku tekee joskus jotain pahaa mun lapsille!

Oon kyllä niin herkkä, että varmaan pitää pysyä kaukana kentän laidalta, jos lapseni vaikka haluavat harrastaa jotain lajia, mihin kuuluu taklaukset tms.

Mulla ei oo vauvan kanssa tullut riittämättömyyden tunnetta. Oon vissiin vähän turhankin omistautunut vauvan hoiteluun, mies jo välillä valittikin, että istun koko ajan vaan vauva sylissä yms. Riittämättömyyttä ja huonoa omaatuntoa koen kyllä tuon vanhemman lapsen vuoksi. Tuntuu että liian vähän ehdin antaa hänelle aikaa ja huomiota. :sad001 Pieni kun on vielä hänkin... Mies on nyt enempi ollut esikoisen kanssa, minä vauvan kanssa.

Tuo kyllä pelottaa ja surettaa, jos oma lapsi joutuu kiusatuksi. :sad001 Lehdistä aina välillä lukee tosi surullisia juttuja näistä... Joku esim. oli joutunut jo 3 vuotiaasta asti kiusatuksi, siinä on itsetuntoa ja positiivista minäkuvaa vaikea rakentaa, kun noin pienenä jo kokee tuollaista :sad001 Leikkipuistossa jouduin yks kerta seuraamaan, kun poikani yritti mukaan kahden muun, meille tuntemattoman pojan, leikkihin. Pojat juoksivat karkuun ja huutelivat ikävään sävyyn, heidän paikalla olleet äitinsä eivät reagoineet mitenkään. Tuli tosi paha mieli toisen puolesta. :sad001 Siinä sit vaan yritin, että tehdään me jotain muuta...

Muokattu viimeksi:
Minkä ikäsenä aloititte tuon Disflatylin? Meidän typyn vatta vaan vaivaa ja paukku sitkeessä...

En ole nyt varma (harvapää..) mutta olisiko ollut kuukauden iässä. Sitä ennen yritin jumppauttaa jalkoja mahaa vasten ja sainkin jonkin verran ilmaa ulos. Mutta tuo Distlafyl oli kyllä tosi hyvä aloittaa. Ilmat tulee nyt ulos hyvin. Toinenhan on sitten Cuplaton mutta sitä pitää kai antaa joka syötöllä? Distlafyliä vain kolme kertaa päivässä.

Meilläkin poika viihtyy kaukalossa pitkiäkin aikoja. Joskus jopa nukutin siihen kun mikään muu ei auttanut rotalääkevatsavaivojen takia. Meillä on Gracon kaukalo ja siihen sopivat rattaat ja niitä käytetään aina kauppareissuilla ja kaupungilla liikkuessa. Helppo napsauttaa vain nukkuva poika kaukalossaan rattaisiin ja taas takaisin auton telakkaan ilman että poika herää. Jos nukkuu vielä kotiin tullessakin niin on annettu nukkua kaukalossa ettei herätetä siirrettäessä sänkyyn. En usko että tuo selkää haittaa. Eikö se ole juuri niin suunniteltu että pienikin vauva voi siinä pitkiäkin matkoja olla? No meidän poika on jo melkein 4 kk joten ei ihan pieni enää. Ehkä en ihan muutamaviikkoista kauan pitäisi.

Rattaisiin en ajatellut siirtyä ennen kuin poika osaa itse istua paremmin. Nyt siis on joko siellä kaukalossa tai sitten makaa toisissa vaunuissa.

Joo, jostain syystä kaukalo on yks mieluisimmista paikoista usein. Eilen esim typykkä nukahti melkein itsestään siihen, kun laskin vähäksi aikaa siihen, kun taaperon kanssa valmisteltiin ulos lähtöä. Tosin sitten taas parin viikon Suomi -roadtrippimme aikana oli monenlaista kokemusta - autossa oli välillä aikamoista huutoa ne ajat, kun ei tosiaan nukkunut kaikkia matkoja koko aikaa. Eli absoluuttinen onni kaukalo ei ollut. Mutta ite oon kans tehnyt sitä, että jos on autossa lyhyemmillä matkoilla nukahtanut kaukaloon, niin oon antanut kotiin tultua nukkua siinä sen aikaa, kun nukkuu.

Vaunukopista, oon kans huomannut, että ne on monissa yhdistelmävaunuissa yllättävän pieniä. Ekan kanssa fiksasin ratasosasta vaunut, kun koppa jäi pieneksi - siis esim ulkoilua varten. Se osui talviaikaan, joten niitä sitten tuunailin makuupusseilla ja villapeitoilla ja irtosuojilla jaloille, kun ei ollu niitä kopan reunoja ja suojia lämmittämässä.

Sirpa40, sen verran olen tässä parin vuoden aikana oppinut ja ymmärtänyt, että vauvat on tosi erilaisia ja eri rytmisiä, eikä rytmiin voi "pakottaa". Voi siis toki ohjata rytmiin eli päivällä valoja ja elämää, yöllä hiljaista ja tehdään vain välttämätön jne. Mutta silti vastasyntynyt vauva on aina vastasyntynyt ja se vain tankkaa sitä läheisyyttä ja turvaa, jota saa sylistä ja rinnalta ja rauhoittelevasta puheesta jne. Meillä on nyt tyttö parikuinen ja alku oli hyvin rytmitöntä. Mutta aika pian kuitenkin huomasin, että yöllä tuli edes niitä 2-3 tunnin unipätkiä, vaikka päivällä saattoi nukkua 20-30 min vain kerrallaan. Eli ehkä jonkinlaisesta yön ja päivän erottamisesta on alkanut. Nyt typykkä esim tämän yön osalta nukahti jossain vaiheessa syömisen jälkeen syliin ja siirsin omaan sänkyynsä, jossa nukkui 4-5 h ennen kuin kaipasi ruokaa. Joten, vähitellen ja yksilöinä! :) Sylissä on nukkunut päivisin pisimmät pätkät, muuten päivänukkuminen on katkonaista. Eilen EKAN kerran nukkui lähes 2 h päivällä aloittaen turvakaukalossa ja jatkaen vaunuissa ulkona. Olin aivan ihmeissään! Tosin meillä esikoinen ei KOSKAAN nukkunut mitään 3-4 tunnin päiväunia vauvana.

Samaa mieltä Myyn kanssa rytmiasiassa. Jostain oon lukenu et sitä rytmiä alkaa selkeemmin muodostua vasta puolen vuoden jälkeen. Mulla tosiaan on se onni että tyttö nukkuu pitkät yöunet. 5-7h + 3-4h yhdellä aamuyön syötöllä. Nukahtaa tosin yöunille vasta 00-02. Eli sillä on mun rytmi jääny maha-ajasta. Nyt valvon ite kun koiravanhuksen piti päästä pissalle. Tekee sitä välillä monta kertaa yössä joten en oo nukkunu enää muutamaan vuoteen kunnollisia yöunia itse.

Samaa mieltä Myyn kanssa rytmiasiassa. Jostain oon lukenu et sitä rytmiä alkaa selkeemmin muodostua vasta puolen vuoden jälkeen. Mulla tosiaan on se onni että tyttö nukkuu pitkät yöunet. 5-7h + 3-4h yhdellä aamuyön syötöllä. Nukahtaa tosin yöunille vasta 00-02. Eli sillä on mun rytmi jääny maha-ajasta. Nyt valvon ite kun koiravanhuksen piti päästä pissalle. Tekee sitä välillä monta kertaa yössä joten en oo nukkunu enää muutamaan vuoteen kunnollisia yöunia itse.
Hei meil on kaks yötä menny niin että tankkaa tissillä illalla 1,5-2,5tuntia ja sit nukkuu 5h ja sit tissille ja sit nukkuu 2-3h mutta kun "ne" sanoo ettei sais nukkuu 4h enempää jotta imee tissii riittävästi mut en mä pysty herättää sitä kun nukun ite vai pitääkö täs herätyskellolla ruveta molempii herättelee? Tää kans nukku vattassa jo pitkiä pätkiä.

Eilen ekat rintatulehduksen oireet....onneks sain avattu ne kuumalla suihkulla, pumppaamalla ja imetyksellä.

Hei meil on kaks yötä menny niin että tankkaa tissillä illalla 1,5-2,5tuntia ja sit nukkuu 5h ja sit tissille ja sit nukkuu 2-3h mutta kun "ne" sanoo ettei sais nukkuu 4h enempää jotta imee tissii riittävästi mut en mä pysty herättää sitä kun nukun ite vai pitääkö täs herätyskellolla ruveta molempii herättelee? Tää kans nukku vattassa jo pitkiä pätkiä.

Eilen ekat rintatulehduksen oireet....onneks sain avattu ne kuumalla suihkulla, pumppaamalla ja imetyksellä.
Mulle sanottiin et pitää herättää 3h välein. Haistatin peet sille asialle kahden yön jälkeen ja totesin et kun syö päivällä hyvin niin en herätä. Tota ohjetta annetaan tietty varsinkin aluksi jos maitoa ei vielä tule riittävästi. Meillä on tyttö kasvanut kaikkien käyrien mukaan hyvin nyt 7 viikossa joten anna vauvan nukkua ja ole tyytyväinen jos alkaa nukkumaan jatkossakin noin hyvin. Tietenkin niitä poikkeus öitäkin sitten tulee ja sitten kun tulee uusia kehitysvaiheita niin asiat voi muuttua ihan kokonaan.

Mua jäi vaivaan kun terkka kysy eilen kotikäynnillä että käykö meillä paljon vieraita...en tajunnu tarttuu sihen mutta siis onko vauvalle stressaavaa se? Meillä on nyt joka 2. pv käyny joku kylässä, vaunuteltiin vauvan kans Cittariin ja tänään meen kaupungille kaffelle hänen kans kun on nätti päivä. Tyttö on nyt 11pv mutta ei mulle kukaan kieltäny menemistä sen kans eikä sitä vieraat tai flunssaset lääpi. Tissiiki saa heti ku haluu ja äidin syli on läsnä.

Kyllä sä sitten huomaat jos päivä on ollu vauvalle liian stressaava. Meillä ainakin ollaan sitten illalla kärttysiä. Toiset lapset tykkää uusista asioista ja toiset stressaa jos niitä tulee liikaa kerralla. Ja terkka varmaan tolla kyselyllä mietti sekä sun että vauvan jaksamista ja tietty pöpötartuntoja. Joskushan ihmisiä änkeää kylään liikaa heti kahviteltavaksi vaikka äiti vielä tarvitsisi lepoa ja aikaa vauvan kanssa. Me tosin ollaan sen ikäsiä et taidetaan osata sanoa ei jos ei vieraita haluta :)

Kaukalosta tuli mieleen, onko teidän alkuvuonna synnyttäneiden vauvat jo siirtyneet vaunuista rattaisiin?

Katselin juuri vanhoista valokuvista, että meillä esikoinen siirtyi n. 5 kk ikäisenä rattaisiin puoli-istuvaan asentoon (Britax Dual -rattaissa saa säädettyä selkänojan miten vaan). Nyt tämän 8-viikkoisen kanssa tuntuu, että 1. Hän ei kohta enää edes mahdu vaunukoppaan ja 2. Hän on niin innokas näkemään, mitä ympäristössä tapahtuu, ettei kohta enää suostu hereillä ollessa olemaan kopassa ja tuijottelemaan vaan roikkuvia leluja tai taivasta.... Toki nyt on vielä liian pieni rattaisiin, mutta kauaa ei meillä enää koppa riitä! Ehkä pari kk?

Ja tosiaan, kaukalossahan vauva on myös tuetussa istuma-asennossa, ja meillä ollut siinä tyytyväisenä parin tunninkin mökkimatkat. Ja kauppareissut myös.

Meiän poika nukkuu vielä vaunukopassa, vaikka ikää on pian 6 kk. Meillä saa nostettua vaunukopan selkämystä myös istuma-asentoon. Nostettu selkänoja ei tue hyvin vauvan päätä ja selkää. Ratasosaa ajattelin kokeilla sitten, kun istuu jo ja jos ei viihdy enää vaunuissa selällään. Meillä saa myös turvakaukalon kiinni vaunuihin. Turvakaukalon ja vaunujen kanssa olen käynyt kaupoissa. Vaunuttelun huono puoli näin kesällä on aurinko, joka paistaa vaunuihin näin kesäkuumalla. Meillä tarvitsee akääntää vaunukoppa toiste päin, jos haluaa ettei aurinko paista vaunuihin. Yleensä työnnän sitten vaunuja väärinpäin takaisin.

Meillä enemmän ongelma on kuumat ilmat, kun poika ei silloin nuku pitkiä päiväunia vaunuissa. Sisällä saattaa nukkua päivällä jotkut 45 min päiväunet. Meillä mennään yleensä 19-20 välillä yöunille ja sitten nukutaan yhteen putkeen 5-6. Paitsi viime päivinä poika on herännyt 02.00 aikoihin syömään. 5-6 välillä juodaan maitoa ja syödään kaurapuuroa 0,5 dl korvikkeeseen sekoitettuna. Meillä syömisrytmi päivällä suurin piirtein 3 tunnin välein. Meillä syödään 1 x päivässä kasvissosetta lounaalla ja 1 x päivässä päivälliseksi hedelmäsosetta maisteluannoksina. Iltaisin yritetään syödä vielä iltapuuroa 0,5 dl. Joka aterialla ensin annan korviketta 140-150 ml. Tälläinen pitäisi olla meiän normaali päivä.

Muokattu viimeksi:
Mun mielestä vieraita joka 2. päivä on ihan hyvä tahti. Meilläkin on menty niin. No, tänään tulee kahdet vieraat, eri aikaan, se on MULLE vähän liikaa...:cat:

Miten pääset MS74 jo vaunuttelee? Mulla on vieläkin haava kipee. Äsken otettiin tikit pois. Ootko kokeillu sitä manducaa jo? Saako sitä näin pienille? Siinähän on kyl se niskatuki.

Minkä ikäisenä vois laittaa sellaiseen koliikkikeinuun? Meillä on Gracon kaikilla herkuilla, hyvä ettei syötäkin vauvaa...Voisko sitä jo kokeilla? Entä hyppykeinua? Ei varmaan sitä ihan vielä?

Me käytiin tytön kanssa kirpparilla ekan kerran niin et oli hereillä ja hyvin meni. Viihtyi kaukalossa joka oli ostoskärryissä. Välillä piti vähän kärriä heilutella jos naama mutristeli. Löysin egellä 3 lastenlaulu cd:tä :) lisäksi tuli ostettua uima-allas ja tietty kasa vaatteita. Etsimään menin 62 kokoista takkia jonka jopa löysinkin. Tyttö sai vaaleenpunasen Snoopy takin kahdella egellä. Yleensä mä en kirppikseltä just sitä löydä mitä meen ettimään mut pois lähen aina kassillisen tavaraa kanssa :rolleyes:

Arvaa pelästyinkö tänään, kun poika oli vaunuissa nukkumassa ulkona. Kuului hirveä itku ulkoa ja poika oli kääntynyt mahalleen vaunuissa. Enää ei uskalla jättää ulos nukkumaan vahtimatta itse vieressä. Lisäksi itkuhälytin ei ollut päällä tai oli sammunut. Kuulin itkun anoppilan keittiön ikkunasta. Jätin pojan alunperin miehen vahdittavaksi ulos, mutta mies kärräsi pojan ikkunan alle. Hän korjaa isänsä autoa täällä anoppilassa. Itse nukahdin päiväunille sisälle. Joten meillä taidetaan kokeilla pian vaunujen ratasosaa, kun siinä on turvavyöt eikä pääse kääntymään. Täytyy odottaa, että päästään kotiin täältä anoppilasta. Olin ottanut vaunuista pois sen päällissuojan, kun tänään on lämmin päivä.

Takaisin