Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuukassius :) Sittenhän kaikki on kunnossa. Entä vauvan sänky ja huoneen valaistus ja lämpö? Patja hyvä? Peitto hyvä? Huoneen lämpö hyvä? Valaistus on helposti liikaa näin keväällä, onko teillä rullaverhot? Nukutteko lähellä vauvaa?

Kaikki on joo ihan ok. Kohta se typy nukkuu koko yön ja Mä saan unta!!! Joku 4h unta putkeen kuulostaa utopialle xD Cant wait!

Mutta! Tänään jostain syystä sain tytön ite nukahtamaan sänkyyn! Ei huutoa ei mitään! Eli ei puitteissa oo vikaa, se vaan protestoi muutosta eilen äänekkäästi. Isin tyttö selvästi ;)

Katotaan miten yö menee. Jännän äärellä. Öitä!

Hienoa KuuKassius! Jospa se siitä, tai kyllähän se siitä :joyful:
Meillä on toistunut erikoinen kaava muutamana iltana. Tulevan yön meininki tulee selväksi jo ensimmäisen heräämisen myötä: tytön on pakko saada lisää evästä jo kaksi tuntia nukkumaan mentyään. Kahden tunnin välein -tahti jatkuu aamuun asti. Ei auta tutti tai muu lohtu. Toivotaan, että tämä on vain maitohulina, eikä pysyvä järjestely. Onhan noita 2-3 syötön öitäkin menty monta viikkoa.
Mutta en voi valittaa, tänäänkin nukkui yli kolmen tunnin päikkärit aamupäivällä, ennenkuin lähdettiin mamma-vauva-tapaamiseen. Isolla kirkolla meni hyvin, ja tytteli on mukava kuljeteltava :p
tyttö 4,5 kuukautta

Yölento :) Heikomman puolella olen. Minusta se ei ihan toteudu tässä yhteiskunnassa. Miksi vaaleja käytäisiin, jos kaikilla olisi asiat vaan yhtä hyvin?!:rolleyes:
Jokainen puhuu omasta kokemuksestaan ja oma kokemukseni kertoo muuta. En ole huonoimmin palkatusta päästä, että miehiäkin jää asteikossa alemmaksi. Tietenkään kaikki asiat ei ole vertailukelpoisia, mutta silti voin väittää, että naiset jää miesten varjoon, jopa tässäkin yhteiskunnassa ( Suomessa).
Käsitin, että puhuit siitä, miten neuvolassa kohdataan perheitä tai miten palvelujärjestelmässä kohdellaan ihmisiä.

Toki perheiden arjessa on eroja monista eri syistä.

Käsitin, että puhuit siitä, miten neuvolassa kohdataan perheitä tai miten palvelujärjestelmässä kohdellaan ihmisiä.

Toki perheiden arjessa on eroja monista eri syistä.

Yölento :) Totta. Sitä yritin hahmottaa, kun Neuvolassa viime syksynä sanottiin, ettei heillä ole voimavaroja auttaa. En tiedä mistä voimavaroista edes puhuttiin, oli vain vauvan yliojennus. Meille ei siis ole tehty voimavarakyselyä vielä koskaan.

Anteeksi, mikäli keskusteluni aiheutti hämmennystä. Toivottavasti ymmärrät:Heartred

Tähti, vähän oudosti sanottu. Jos kokee että pitäisi auttaa eikä itse osaa tai ehdi, niin sitten kuuluu ohjata eteenpäin. Mutta tuo taisi olla se kädetön th.

Tähti, vähän oudosti sanottu. Jos kokee että pitäisi auttaa eikä itse osaa tai ehdi, niin sitten kuuluu ohjata eteenpäin. Mutta tuo taisi olla se kädetön th.

Yölento :) Ensisynnyttäjä on ainakin kädetön..Siltä se tuntui. Ymmärrystä ja neuvoja olisi kaivannut. Myös empatiaa, kun ei ole vauvoista kokemusta. Hienoa, että ymmärrät!:Heartred

Välillä on tullut mietittyä, miten silloin jaksoi...vauva oli tosi pieni ja hän söi melkein tunnin välein 20ml maitoa yötä päivää. Jostain ne voimavarat tuli.

Anteeksi ilmaisutapa, yritin vain saada näkökulmia esiin:hug013

Unikoulun 2. yö:
Ooooooo!!! Ei ollu kuin 3 heräämistä koko yönä!! Eli siis 19:30-06 välillä. Kaksi meni helpolla ja yksi hieman vaikeampi 45 minuuttinen keskiyöllä. Mies hoiteli ne reippaasti! Jälkimmäistä heräämistä ei äiti edes kuullut :O Eli oon nukkunut n klo 01-06 välisen ajan putkeen! Mitä?! Voiko olla!!! Miten mahtavaa!! Olo on lähes pirteä :D No sanoivat, että takapakkia voi tulla 3-4 yön tienoilla, joten hieman vielä jännätään.

Päiväunille nukahti tyttö nätisti, vaikka hereillä meni sänkyyn ja minä nukutin! Ihan niinkuin eilenkin. Ruoka maistui aamulla myös paremmin. Eli yösyötöt ja tissillä päiväunille nukutukset on olleet tapoja. Toki uskon, että pitää olla tietyn ikäinen, jotta voi oppia niistä pois. Liian pienelle en noita tekisi. Voi riemua!

Kuulostaapa tosi hyvältä, Kuukassius! Kestäessään on varmaan monilla unikoululaisilla epätoivon hetkiä, mutta kestäneekö se harjoittelu jälkikäteen ajatellen edes kovin pitkään? Mä uskon myös, että sopiva hetki voi löytyä mille tahansa oppimiselle, eikä väkisin voi pientä tai ketään "pakottaa" :Heartpink

Mä huomasin myös että tissille nukahtaminen oli meillä vaan tapa. Nyt nukahtaa ilman tissiä syliin tai sängyssä viereen. En oo vielä yrittäny nukuttaa suoraan sänkyyn. Mut se johtuu lähinnä omasta saamattomuudesta ja toisaaltaan mä tykkään illalla nukuttaa tytön syliin. Se on meidän halailu ja paijailu hetki. Tyttö syö yökkäreiden vaihdon jälkeen iltasmoothien sylissä ja jää siihen rauhoittumaan ja lopulta nukahtaa. Välillä menee sylissä mönkimiseksi ja pelleilyksi mutta aina se uni sieltä lopulta tulee :sleep002

Tulevan yön meininki tulee selväksi jo ensimmäisen heräämisen myötä: tytön on pakko saada lisää evästä jo kaksi tuntia nukkumaan mentyään. Kahden tunnin välein -tahti jatkuu aamuun asti. Ei auta tutti tai muu lohtu. Toivotaan, että tämä on vain maitohulina, eikä pysyvä järjestely. Onhan noita 2-3 syötön öitäkin menty monta viikkoa.

Katjusha :) Meillä syötiin tuossa iässä vielä 4-5 kertaa yössä maitoa/ velliä, meni muistaakseni sellaiset noin 60ml /kerta. Kasvu oli kovaa, kun syntymäpaino oli 2.4kg.

Kun poika oli 6kk neuvolassa, sanottiin, että yösyötöt jää siinä iässä, meillä ei jäänyt. Maito oli jo täysin vaihdettu velliin ja poika söi 2-3kertaa yössä.

8kk lääkäri sanoi, että kaikki vauvat ovat yksilöitä ja on täysin ok syöttää yöllä, etenkin koska pojalla oli paljon kirittävää muihin, alhaisen syntymäpainon vuoksi. Silloin siirryttiin täysjyväpuuroon, jota poika syö edelleen yöllä noin 2kertaa 210ml /kerta. Kyseessä ei ole tapa, vaan oikea nälkä, (päivällä syödään isot satsit ruokaa 5-6kertaa).

Poika on siis pitkä ja hoikka, lisäksi tosi kova menemään ja leikkimään, joten energiaa tarvitaan paljon.

Oletko kokeillut vielä antaa tytölle velliä? Sillä nälkää saa vähän paremmin hallittua :) Meillä tykättiin eniten Onni -riisivellistä :)

Tyttö syö yökkäreiden vaihdon jälkeen iltasmoothien sylissä ja jää siihen rauhoittumaan ja lopulta nukahtaa. Välillä menee sylissä mönkimiseksi ja pelleilyksi mutta aina se uni sieltä lopulta tulee :sleep002

Eclipse :) Mitä laitat smoothieen, vai tarjoatko kaupasta hankittuja? Ja miten pitävät nälkää yöllä?:rolleyes:

Sun Bonnet on pojan todellinen suosikki, niitä syödään joka päivä puuron kanssa, joskus sekoitan omena Bonnea mm. Piltin porkkana soseeseen ja syödään välipalana :) En satavarmasti olisi hokannut noita Bonneja itse...

Tähti-73, joo arvelen, että meidän tyttö tulee syömään öisin vielä pitkään. En toistaiseksi ole aloittamassa velliä, koska silloinhan maidon tuotantoni vähenisi. Lapsi olisi rinnalla vähemmän ylläpitämässä maidontuotantoani. Mieluummin imetän mahdollisimman pitkälle ja mahdollisimman paljon. Sitten syksyllä vähennän imetystä, että voin lähteä sinne hitsin työmaalle takaisin marraskuussa :joyful:
Soseita (kasvis, marja, hedelmä) on meillä kokeilussa, mutta viljatuotteita (kaura, tattari) tai riisiä en meinannut antaa ennenkuin lähempänä 6 kk.

Tähti-73, joo arvelen, että meidän tyttö tulee syömään öisin vielä pitkään. En toistaiseksi ole aloittamassa velliä, koska silloinhan maidon tuotantoni vähenisi. Lapsi olisi rinnalla vähemmän ylläpitämässä maidontuotantoani. Mieluummin imetän mahdollisimman pitkälle ja mahdollisimman paljon. Sitten syksyllä vähennän imetystä, että voin lähteä sinne hitsin työmaalle takaisin marraskuussa :joyful:
Soseita (kasvis, marja, hedelmä) on meillä kokeilussa, mutta viljatuotteita (kaura, tattari) tai riisiä en meinannut antaa ennenkuin lähempänä 6 kk.

Sulla tulee hyvin maitoa, se on hyvä juttu! :) Tuskin vellillä kiire, äidinmaito on parempi vaihtoehto :)

Yölento :) Miten teillä vauvan mitat, onko minkälaiset?

Oon kohta liian kärsimätön ja mittaan pojan itse, kun vasta Toukokuussa päästään mitattavaksi :) Viimeksi mitattu siis 8kk lääkärissä ja kohta täyttää 11kk...

Monet vaatteet jääneet auttamatta jo liian pieniksi. Myös kun sukulaisia kävi poikaa virpomassa, niin hämmästelivät miten pitkä hän onkaan. Hehh, (tätä kirjoittaessa), etsin jo mittanauhaa kaapista...

Eclipse :) Mitä laitat smoothieen, vai tarjoatko kaupasta hankittuja? Ja miten pitävät nälkää yöllä?:rolleyes:

Sun Bonnet on pojan todellinen suosikki, niitä syödään joka päivä puuron kanssa, joskus sekoitan omena Bonnea mm. Piltin porkkana soseeseen ja syödään välipalana :) En satavarmasti olisi hokannut noita Bonneja itse...
Sekä että eli mulla on oikeestaan kolmenlaisia smoothieita. Helppo ja nopea on ottaa joku hedelmä/marjapussi (Hipp, Ellas Kitchen) puristaa se pulloon ja lisätä korviketta. Toinen on juurikin nuo Bonne soseet (lisään näitä myös aamupuuroon) ja kolmantena saatan sitten joskus oman smoothien hedelmät/avocadon soseuttaa ensin, ottaa tytön osuuden erilleen ja sitten teen kummallekin omalla maidolla tai jugurtilla jne.
Meillä riittää smoothie iltapalaksi ja ei ole nälkä yöllä. Tyttö on ihan tukeva normivauva joten on kyllä riittävästi ruokaa saanut :grin Heräilee välillä öisin ja jos äiti ei oo vieressä ja vielä tuttikin puuttuu niin sitten tulee parku.

Muokkaus. Niin ja nythän saa alkaa antaa vähitellen maitotuotteita. Maistellaan jo Valion kreikkalaista laktoositonta jugurttia. Kohta voidaan sitten syödä jo samaa smoothieta. Tai tytölle en laita banaania.

Sekä että eli mulla on oikeestaan kolmenlaisia smoothieita. Helppo ja nopea on ottaa joku hedelmä/marjapussi (Hipp, Ellas Kitchen) puristaa se pulloon ja lisätä korviketta. Toinen on juurikin nuo Bonne soseet (lisään näitä myös aamupuuroon) ja kolmantena saatan sitten joskus oman smoothien hedelmät/avocadon soseuttaa ensin, ottaa tytön osuuden erilleen ja sitten teen kummallekin omalla maidolla tai jugurtilla jne.
Meillä riittää smoothie iltapalaksi ja ei ole nälkä yöllä. Tyttö on ihan tukeva normivauva joten on kyllä riittävästi ruokaa saanut :grin Heräilee välillä öisin ja jos äiti ei oo vieressä ja vielä tuttikin puuttuu niin sitten tulee parku.

Kiitos Eclipse :) Mistä muuten keksit ja tiesit, että Bonnen soseita saa antaa vauvalle?:rolleyes: Täällä tykätään niistä jopa enemmän, kuin varsinaisista vauvan hedelmäsoseista..

Kiitos Eclipse :) Mistä muuten keksit ja tiesit, että Bonnen soseita saa antaa vauvalle?:rolleyes: Täällä tykätään niistä jopa enemmän, kuin varsinaisista vauvan hedelmäsoseista..
Mun kaveri käyttää niitä myös kolmelle lapselleen. Ja tietenkin kaikkia tuotteita missä ei ole lisäaineita, lisättyä sokeria jne niin voi käyttää vauvoille. Ei ne lastenruokahyllystä löytyvät ole pelkästään sallittuja :wink

Täällä poika nyt "kotimitattu" ja tulos 79-80cm :)

Poika siis 10kk ja isä punnitsi, että aika tasan 8.0kg.

Arvio 8kg /80cm /10kk

Kärsimättömänä itse hänet mittasin, tulos ei tietenkään ole yhtä luotettava, kuin Neuvolassa mitattu, mutta suuntaa antava :)

Myy75 :) Milloin aiot palata töihin?:rolleyes:

Laitatteko lapsen kunnalliseen päiväkotiin, vai yksityiseen?

Yölento :) Miten teillä vauvan mitat, onko minkälaiset?

Oon kohta liian kärsimätön ja mittaan pojan itse, kun vasta Toukokuussa päästään mitattavaksi :) Viimeksi mitattu siis 8kk lääkärissä ja kohta täyttää 11kk...

Monet vaatteet jääneet auttamatta jo liian pieniksi. Myös kun sukulaisia kävi poikaa virpomassa, niin hämmästelivät miten pitkä hän onkaan. Hehh, (tätä kirjoittaessa), etsin jo mittanauhaa kaapista...
Tähti, meillä pituus on aika keskimääräinen, noin 65cm 5kk:n iässä, mutta painoa on 9,5kg.

Takaisin