Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
:greet025 Poika on täysin parantunut, yskäkin on poissa :)

Nyt hän on leikkiessä jälleen pitkäpinnainen, kipeänä palikat vaan lenteli. Hän jaksoi aamulla kolmisen tuntia istua ja kärsivällisesti rakennella palikoita:) Olin mukana ja katselin ihastellen hänen näppäryyttään, miten hienosti pyörittelee niitä ja laittaa laatikkoon :)

Myös tasapaino on parempi, kuumeessa kun nousi jaloilleen, niin ei jaksanut. Sai pelätä ja vahtia enemmän. Mennä kuitenkin hänen piti, kun on sellainen sisupussi:happy090

Poika on tosi ihana siinäkin, että on alkanut nyt kiipeämään itse syliin:Heartred Usein istun leikkimatolla hänen kanssaan, niin kiipeää syliin, tulee halaan:love2 Tämä taito tullut ihan nyt 10kk iässä.
:love7

Naapureiden lapset jo kovasti odottavat kesää ja poikaa leikkikaverikseen. Sanoin, että kyllä hän jo kesällä kävelee ja voi teidän kanssa leikkiä :) Nämä lapset ovat jonkun vuoden vanhempia. Yksi 5-v. tyttö sanoi tomerasti, hän on sitten minun leikkikaveri:laughing002 Halusivat tietää pojan syntymäpäivän...ehkä sieltä on lahja tulossa :)

Vielä sen verran vielä ex-Th:sta, ettei jää kenellekään epäselväksi, että minusta hän oli jotenkin outo, enkä usko, että se johtui itsestäni:gen113

Esimerkiksi hän väitti alkuraskaudessa, että lapsi on IVF-vauva, että olen salannut tiedon häneltä. Se oli loukkaavaa, koska miksi salaisin sellaista. Keskiraskaudessa hän toisti tämän saman, johon sanoin, ettei kyseessä ole IVF- vauva.

Sitten jäin miettimään, että mitä sitten, vaikka olisikin IVF-vauva...Miten se hänelle ja mihinkään asioihin vaikuttaa?!:eek: Miksi kukaan sellaista salaisi, jos niin olisikin.

Toinen mitä hämmästelin, oli hänen tokaisu, mikset mene naimisiin. Ei sekään hänelle kuulu, mutta siihen pääsin vastaamaan, että ollaan muuten menossa. Meidän eka vuosihääpäivä on ensiviikolla:Heartpink

En haluaisi enempää selvittää tästä Th:sta, kun on jo poissa kuvioista. Itse uskoisin, että meidän uusi Th toimii eri tavalla, fiksummin :) Sen mielikuvan olen hänestä saanut:drunken_smilie

Tähti peukku uudelle terveydenhoitajalle!

Minulta lääkäri kysyi synnytyksessä, onko luomuraskaus. Minä kysyin, että onko tässä iässä muita vaihtoehtoja. (ei)

Tähti peukku uudelle terveydenhoitajalle!

Minulta lääkäri kysyi synnytyksessä, onko luomuraskaus. Minä kysyin, että onko tässä iässä muita vaihtoehtoja. (ei)

Kiitos tsempistä Yölento :) Tuskin on ongelmaa, kun tavallinen ihminen uusi Th aika varmasti on.

Sen ex-Th:n kanssa ei oikein luistanut. Mullekin sanoi äitiyslomalle jäädessä, että on ihmisiä, jotka voi tehdä mitä lystää vauvalle, kun sellainen syntyy...Sillä oli paljon kummallisia lausahduksia.

Kun pojalla oli 6kk neuvola, niin ihmetteli, että miten minun lapsi voi olla noin tasainen, rauhallinen ja aina yhtä hymyä. Sanoin, tottakai hän on, kun kotona asiat hyvin, rakastavat vanhemmat ja hän saa olla paljon sylissä :) Eikä köyhyydenkään keskellä elä, vaikka sekään ei välttämättä olisi hirveän huono asia.

Mulle synnytyssairaalassa sanottiin, että jarruttele seuraavan hankkimista, koska sektiohaava vaatii vuoden parantumisen.

Siis hauska, tai tyhmä kysymys, että kuka tietää, että mitenkö Neuvolan terkat toimis, mikäli asiakkaalla olisi oikeesti jotain ongelmia?:rolleyes: Tulee vaan mieleen, että miten suhtauduttaisiin, jos ois joku työtön tai sossu, peräti rahaton pummi... asunnoton...mielenterveyspotilas tai joku "nisti". Lisäksi avioero tai muu ero ja vauva huutaisi, sekä itkisi joka neuvola käynnillä.

Sitä vaan väkisin käy mielessä, että miten pahasti ihmisiä kohdeltais silloin... :rolleyes:

Tähti, terveydenhoitaja kuuntelee, keskustelee ja neuvoo sekä ohjaa eteenpäin, jos tarvitaan enemmän tukea.

Tähti, terveydenhoitaja kuuntelee, keskustelee ja neuvoo sekä ohjaa eteenpäin, jos tarvitaan enemmän tukea.

OK. Ei ole ollut tarvetta, eikä sitä ole ehdotettukaan. Hyvä, jos apua tarvitseva saa helposti apua :)

Olis kiinnostavaa tietää, että miten th tekee? Kuuntelee? Entä jos Äiti on esim. väsynyt ja uupunut, niin tuleeko sen takia paikalle joku la-su? :wideyed:

Itsellä pinna pitkä ja poika samanlainen :)

Turvaverkot hyvät, mutta eivät asu ihan lähellä.

Last edited by a moderator:
Olis kiinnostavaa tietää, että miten sen th sitten tekee? Kuuntelee? Entä jos jos Äiti on esim. väsynyt ja uupunut, niin tuleeko sen takia paikalle joku la-su? :wideyed:

Meillä on neuvolassa myös perheneuvolan työntekijä, eli kolmas "neuvolantäti" ja kunnasta saa tarvittavaa käytännön apua eli ehkäisevää perhetyötä, antavat tukea eri syistä "tiukilla" oleville perheille.

Meillä on neuvolassa myös perheneuvolan työntekijä, eli kolmas "neuvolantäti" ja kunnasta saa tarvittavaa käytännön apua eli ehkäisevää perhetyötä, antavat tukea eri syistä "tiukilla" oleville perheille.

Katjusha :) Kiva tietää :) Ei täällä ole kerrottu mistään avusta. Tosin ehkä on mennyt ohitse, kun sille ei ole tarvetta.

Olis kiinnostavaa tietää, että miten th tekee? Kuuntelee? Entä jos Äiti on esim. väsynyt ja uupunut, niin tuleeko sen takia paikalle joku la-su? :wideyed:

Th voi itsekin keskustella tai sitten tarvittaessa ohjata neuvolapsykologin luokse tai hakemaan apua esim. perheneuvolasta tai perhetyön puolelta. Siihen ei tarvita lastensuojelua, ellei sitten ole kysymys jostain laajemmasta ongelmasta/ tilanteesta. Nämä ovat hyvin matalan kynnyksen palveluita ja olen esim itse käynyt juttelemassa neuvolapsykologin luona ja kyseessä on ollut todellinen ammattilainen. Näiden palveluiden on tarkoituskin matalan kynnyksen palveluina tavoittaa jo ennen kuin tilanne on niin sanotusti riistäytynyt käsistä. Näiden palveluiden käyttäjät eivät siis välttämättä ole mitään "erityis"ryhmiä, vasn ihan tavallisia perheitä ja äitejä.

Yölento :) Tarkoitatko, että esim. sossupummia kuunneltaisiin? Tai avioeron läpikäynyttä?

Th voi itsekin keskustella tai sitten tarvittaessa ohjata neuvolapsykologin luokse tai hakemaan apua esim. perheneuvolasta tai perhetyön puolelta. Siihen ei tarvita lastensuojelua, ellei sitten ole kysymys jostain laajemmasta ongelmasta/ tilanteesta. Nämä ovat hyvin matalan kynnyksen palveluita ja olen esim itse käynyt juttelemassa neuvolapsykologin luona ja kyseessä on ollut todellinen ammattilainen. Näiden palveluiden on tarkoituskin matalan kynnyksen palveluina tavoittaa jo ennen kuin tilanne on niin sanotusti riistäytynyt käsistä. Näiden palveluiden käyttäjät eivät siis välttämättä ole mitään "erityis"ryhmiä, vasn ihan tavallisia perheitä ja äitejä.

Myy75 :) Ai? Matalan kynnyksen. Varmasti näissä on perää ja joku voi saada apua :)

Ihmisen taloudellinen tai siviilisääty ei ole mikään eriarvoisen kohtelun peruste ikinä eikä myöskään neuvolassa. Avio- ja avoeroja tapahtuu koko ajan. Lisäksi nykyään toimeentulotukea joutuu hakemaan yhä useampi kun työtilanne on ollut pitkään huono. Eikä se tarkoita että ihminen olisi aina päihdeongelmainen työtä kaihtava tapaus vaan ihan normaaleja ihmisiä joilla on toivottavasti vain hetkellisesti ongelmia. Sitä varten ne tukiverkot on alun perin luotu.

Myy75 :) Ai? Matalan kynnyksen. Varmasti näissä on perää ja joku voi saada apua :)
Nimen omaan matalan kynnyksen palveluja joita jokainen voi hakea ja niillä ei ole mitään tekemistä lastensuojelun asiakkuuden kanssa. eli neuvolapsykologit, kotona auttavat perhetyöntekijät ja perheneuvonta. Voi käydä juttelemassa esim raskauden jälkeisestä masennuksesta, avioliitto neuvonnassa tai pyytää apua jos on nuori ja ei ole koskaan kukaan opettanut peruselämän kotitaitoja. Ei niiden asioiden takia pidä jäädä yksin vaan sitä varten meillä on ehkäsevä perhetyö hetkellisiin avuntarpeisiin.

Myy75 :) Tarkoitatko, että Th voisi keskustella asiantuntevasti asioista jonkun kanssa?

Mä ainakin luottaisin kehen tahansa näistä kolmesta henkilöstä, joita meidän neuvolassa työskentelee. Jos tulis tiukka paikka niin ensimmäisenä näihin, koska juurikin on lähellä. Jostain on lähdettävä liikkeelle, jos apua ja tukea tarvii.

Yölento :) Tarkoitatko, että esim. sossupummia kuunneltaisiin? Tai avioeron läpikäynyttä?
En tiedä, mikä on sossupummi.
Tässä on jo mainittukin erilaisia tahoja, jonne th voi joko tehdä lähetteen tai ohjata itse soittamaan. Neuvolan terveydenhoitaja ei auta iltaisin ja viikonloppuisin. Kunnissa on peehetyöntekijöitä, kriisityötä, avoimen lastensuojelun palveluita kaikissa elämäntilanteissa oleville. Minusta edes lastensuojelun tukitoimia ei tarvitse kaihtaa, jos apua tarvitsee. Pääasia, ettei jää yksin, jos jostain syystä ei jaksa.

En tiedä, mikä on sossupummi.
Tässä on jo mainittukin erilaisia tahoja, jonne th voi joko tehdä lähetteen tai ohjata itse soittamaan. Neuvolan terveydenhoitaja ei auta iltaisin ja viikonloppuisin. Kunnissa on peehetyöntekijöitä, kriisityötä, avoimen lastensuojelun palveluita kaikissa elämäntilanteissa oleville. Minusta edes lastensuojelun tukitoimia ei tarvitse kaihtaa, jos apua tarvitsee. Pääasia, ettei jää yksin, jos jostain syystä ei jaksa.

Yölento :) Hyvä kuulla nämä :)
Tarvetta ei ole. Silti yritän alitajuisesti miettiä, että mistä ex-Th:n käytös johtui...
Ehkä selitystä ei ole. Jääkööt:confused:

Life goes on :p

Ihmisen taloudellinen tai siviilisääty ei ole mikään eriarvoisen kohtelun peruste ikinä eikä myöskään neuvolassa.

Eclipse :) Näinhän asiat pitäisi olla, mutta käytännössä ei mene näin:alien
Se "jolla- kellä" on rahaa, niin on valtaa. Myös miehet on paremmassa asemassa, kuin naiset! Palkkakin on lähtökohdin parempi samoista työtehtävistä, kuin naisen.
Eriarvoista kohtelua on olemassa, vaikka tasa-arvosta puhutaan.

Suomessa on sentään naisen hyvä olla, kun taas mm. muslimi maissa, ei naisilla ole mitään oikeuksia.

Takaisin