Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sekä että eli mulla on oikeestaan kolmenlaisia smoothieita. Helppo ja nopea on ottaa joku hedelmä/marjapussi (Hipp, Ellas Kitchen) puristaa se pulloon ja lisätä korviketta. Toinen on juurikin nuo Bonne soseet (lisään näitä myös aamupuuroon) ja kolmantena saatan sitten joskus oman smoothien hedelmät/avocadon soseuttaa ensin, ottaa tytön osuuden erilleen ja sitten teen kummallekin omalla maidolla tai jugurtilla jne.
Meillä riittää smoothie iltapalaksi ja ei ole nälkä yöllä. Tyttö on ihan tukeva normivauva joten on kyllä riittävästi ruokaa saanut :grin Heräilee välillä öisin ja jos äiti ei oo vieressä ja vielä tuttikin puuttuu niin sitten tulee parku.

Muokkaus. Niin ja nythän saa alkaa antaa vähitellen maitotuotteita. Maistellaan jo Valion kreikkalaista laktoositonta jugurttia. Kohta voidaan sitten syödä jo samaa smoothieta. Tai tytölle en laita banaania.

Eclipse :) Sulta on tullut paljon hyviä arjen vinkkejä, kiitos niistä:notworthy

Saako tosiaan maitotuotteita antaa? Siis ihan tavallista maitoa? Neuvolasta sanottiin, että 10kk iässä saisi antaa maitotuotteita, mutta sitten toinen virkailija tyrmäsi tämän ja sanoi, että vasta 12kk iässä...

Annan NAN3, varuin vuoksi ja siitä teen myös ruokaa :)

Tähti, meillä pituus on aika keskimääräinen, noin 65cm 5kk:n iässä, mutta painoa on 9,5kg.

Oho!!! Hienoa! Ompa painoa..ihan varmasti hyvät mitat :) meillä kun on vaan miinuksella menty.. Upeeta, siellä voidaan tosi hyvin:Heartred Ihanaa.

Saako tosiaan maitotuotteita antaa? Siis ihan tavallista maitoa? Neuvolasta sanottiin, että 10kk iässä saisi antaa maitotuotteita, mutta sitten toinen virkailija tyrmäsi tämän ja sanoi, että vasta 12kk iässä...

10kk:n iästä lähtien voi antaa hapanmaitotuotteita, vuoden iästä myös tavallista maitoa.

Juu niin kuin Yölento jo kirjoitti niin hapanmaitotuotteita voi antaa. Mä annan siis maistaa kaikkea muuta paitsi juomaksi on edelleen Tuutia. Kreikkalaista jugua on syöty monesti, koska syön sitä itse. Sitten on maisteltu raejuustoa ja myös muitakin juustoja pienet palat. Muitakin maitotuotteita varmaan annan jos satun tekemään sellaista ruokaa mihin ne käy

Mun kaveri käyttää niitä myös kolmelle lapselleen. Ja tietenkin kaikkia tuotteita missä ei ole lisäaineita, lisättyä sokeria jne niin voi käyttää vauvoille. Ei ne lastenruokahyllystä löytyvät ole pelkästään sallittuja :wink

Tosi hyvä vinkki :)
Mitä muita löytyis jotain kelvollista? :help

10kk:n iästä lähtien voi antaa hapanmaitotuotteita, vuoden iästä myös tavallista maitoa.

Käytännössä jogurttia, rahkaa, viiliä, kermaa, juustoa, smetanaa..... Mitä muita?:rolleyes:

Näillähän painoakin sais jo nostettua :grin

Myy75 :) Milloin aiot palata töihin?:rolleyes:

Laitatteko lapsen kunnalliseen päiväkotiin, vai yksityiseen?
Tähti, nyyh, mä oon palaamassa töihin syyskuussa o_O Tuntuu hurjalta just nyt, vaikka toisaalta ihan kivakin mennä. Mutta siis kunnalliseen päiväkotiin on haku päällä - samaan kuin isoveikkakin. Esikoinen on mennyt suht saman ikäisenä päiväkotiin ja se meni tosi hyvin, vaikka äiti välillä meinasikin itkeä tihrustaa. :wink Luottavaisin mutta haikein mielin.

Mitä pidätte Hop-Lopista :) Poika on vielä pieni sinne, katseli muita lapsia kiipeilemässä ja liukumasaa. Oli yllätys, että alle 1v. lippu on 0€, kuten aikuisetkin :)

Vilinää ja vilskettä, jotkut pitivät synttäreitä siellä. Pelisali oli pojasta kiinnostavin paikka, sekä pallomeri :)
Istuma sohvia oli lähes joka kulmassa ja aikuiset näyttivät istuvan niissä ihan lepäämässä ja kahvilakin vaikutti kovin monipuoliselta, ruoka-annoksiin saakka.

Olihan kiva käydä, nyt tietää mitä Hop -Lopissa on. Varmasti tulee mentyä uudelleen, kunhan poika vähän kasvaa :) Tuo paikkahan olisi aikuisillekin hyvä kohtauspaikka :)

Turussa on Leafin Mehukattiareena ja siellä tyttö tykkää mönkiä 0-3v alueella. Oon paristi ollut.

Meillä alkoi unikoulu. Vittu mitä paskaa, sanon mä. Täytyy yrittää jaksaa.. kerron sit kuin käy :P

Mihin unikouluun päädyit? Miten sujuu? Kuukassius, ootko hengissä? Oliko teillä aiemmin tyttö jo pinnasängyssä vai siirsittekö nyt samalla? Mä odotan että 9kk tihee imu menee ohi. Aamuyöt tissuttaa nyt kokoajan. Voi olla kyllä nälissäänkin.

Muokattu viimeksi:
Mihin unikouluun päädyit? Miten sujuu? Kuukassius, ootko hengissä? Oliko teillä aiemmin tyttö jo pinnasängyssä vai siirsittekö nyt samalla? Mä odotan että 9kk tihee imu menee ohi. Aamuyöt tissuttaa nyt kokoajan. Voi olla kyllä nälissäänkin.

Me päädyttiin hyvin simppeliin ja selväjärkiseen Valeäidin unikouluohjeisiin, koska huomasin meneväni sekasin eri lähteistä ja ohjeista niin paljon, että oli lopetettava tutkiminen. http://valeaiti.blogspot.fi/2012/10/unikouluohjeet.html Tuolla on varmaan joku hienompikin nimi. Tassuttelu-unikoulu?
Tuossa Valeäiti oli sillee tarpeeks helposti selittäny kaiken, tuntui omalta ja tuntuu myös toimineen.

Unikoulun 3. yö:
Tyttö heräs 4 kertaa, mutta ei yhtään sellaista megapitkää tunnin nukahtamissessiota enää! Mä yritin ite alussa nukuttaa, kun edellinen meni niin hyvin, mutta nyt ei onnistunu. Mies hoiti. No toiste sitte. Vähän vajaa klo 6 sitte aamulla kiekui pieni tyttö pinnojen välistä kissaverkon alta :D Valot päälle ja imettämään. Hyvin meni. Tissit huutaa kyl hoosiannaa aamuyöstä.. Varmaan tasoittuu pian. Jotenkin yllättävän helppoa, vaikkakin surullista kuunnella vaan kun pitää oysyä poissa, on ollu antaa miehen hoitaa. Se on nyt niiiiiiiiin väsyny kuulkaa, kun joutuu nousee monta kertaa yössä ;) Oon ite ihan, että "ai ihanko totta? Se on varmaan rankkaa kun kolmena yönä joutuu nousee useasti, ja vielä peräkkäisinä!! Tosi reipas oot!" ;)

Hengissä siis ollaan! Ja jokseenkin huomattavasti helpommin menny ku oon kuvitellu! Tyttö oli tätä ennen mun kyljessä koko yön ja nukahti tissille sekä päivä- että yöunille. Heräili tosi usein eikä tosiaankaan syöny joka heräämisessä, halus vaan "tutin". Nyt tosiaan maistuu sekä aamu- että iltapala paljon paremmin, muutkin ruuat menee hyvällä halulla. Tissiä toivoo vähän normia useammin päivällä, välillä tuntuu vaan tarkistavan, että ne on olemassa. Laittaa ite liivinsuojan takas ja menee leikkii xD Syliä haluaa myön enemmän, mutta sehän ei haittaa yhtään :)

Me odotettiin kans 9kk tiheä imu ja eroahdistus ohi ensin. Nyt siis nukkuu omassa huoneessa ja omassa sängyssä. Käsittämätöntä! Se on jo niin iso tyttö :O ihan yhdessä yössä! Sitte se sai vielä eka ulkokengät ja kävi puistossa seisomassa niillä ja keinumassa. Ei osannu vielä kävellä, kun niin isot klompsot paralla. Kaikki muuttuu..

Ai niin! Ompelin (Ai että onkin ihanaa hommaa pitkästä aikaa!! <3) hernepusseja tytölle! Vitsit se tykkää paljon! Ne lentelee täällä pitkin kämppää ja kiljutaan perään! Kokeilin täytteeksi myös riisiä ja makaroneja, mutta herneet ehdottomasti parhaat.

Vielä vois muutamat kuutiopalikat ommella, jos nekin maistuis.

Tähti, nyyh, mä oon palaamassa töihin syyskuussa o_O Tuntuu hurjalta just nyt, vaikka toisaalta ihan kivakin mennä. Mutta siis kunnalliseen päiväkotiin on haku päällä - samaan kuin isoveikkakin. Esikoinen on mennyt suht saman ikäisenä päiväkotiin ja se meni tosi hyvin, vaikka äiti välillä meinasikin itkeä tihrustaa. :wink Luottavaisin mutta haikein mielin.

Myy75 :) Meillä on sitten sama aikataulu, mikäli mies ei pysty jäämään kotiin ( ja vähän siltä nyt näyttää).. Vähän jo kaiholla ajattelee, kohta poika on päiväkodissa...sitä olisi pidempäänkin hänen kanssa kotona, nyyhh.

Entä jos 1v.4kk ikäinen ei vielä pärjääkään päiväkodissa...

Täällä on tosi räkäinen 5,5 kk tyttö. Mennyt jo monta yötä nuhassa heräillessä ja yskäräkää kakoessa, inhottavaa. Ei sentään kuumetta. Toivottavasti alkais kohta helpottaa... ollaan lähdössä pääsiäiseksi anoppilaan, jossa on myös serkkuja ja muita sukulaisia. Inhoon vaan tätä pakkaamista, vaikkei olekaan kyse kuin muutaman päivän reissusta.

Eilen maisteltiin taas perunaa. Tyttö oli ihan fiiliksissä, kun syötiin samaa aikaa kun muukin perhe. Mussutteli mielissään ja naureskeli kaikille muille ruokailijoille välissä. Toi pitää ottaa jatkossa tavaksi, että se maistelusosekin vedetään samaa aikaa koko perheen päivällisruokailun kanssa.

Täällä on tosi räkäinen 5,5 kk tyttö. Mennyt jo monta yötä nuhassa heräillessä ja yskäräkää kakoessa, inhottavaa. Ei sentään kuumetta. Toivottavasti alkais kohta helpottaa... ollaan lähdössä pääsiäiseksi anoppilaan, jossa on myös serkkuja ja muita sukulaisia. Inhoon vaan tätä pakkaamista, vaikkei olekaan kyse kuin muutaman päivän reissusta.

Eilen maisteltiin taas perunaa. Tyttö oli ihan fiiliksissä, kun syötiin samaa aikaa kun muukin perhe. Mussutteli mielissään ja naureskeli kaikille muille ruokailijoille välissä. Toi pitää ottaa jatkossa tavaksi, että se maistelusosekin vedetään samaa aikaa koko perheen päivällisruokailun kanssa.

Kimaira :) Sama suunta, anoppila, serkut ja muut sukulaiset. Pakkaaminen aina kova homma...

MS74 :) Oliko sulla varattuna yksityinen hoitopaikka?:rolleyes: Millä perusteella sen valitsit?

Me ollaan menossa katsomaan yksityistä lastenhoitajaa ensviikolla :) Miehen mielestä yksityinen on parempi, kuin Kunnallinen, mikäli paikka on vaan hyvä koti. Siellä on hoidossa kolme muuta, poikaa jonkin verran vanhempaa lasta.

Yölento :) Oletko sinä yksityinen lastenhoitaja, kun sanoit olevasi kasvattaja? Onko se sama asia?:rolleyes:

Minusta yksityisen hoidon paras anti on yksilöllisyys. Kunnallisessa on paljon lapsia ja aina joku ( pienin, nuorin, heikoin, hitain, hiljaisin, arin, kiltein...) jää jalkoihin.

Hoitopaikka olisi vielä sopivan matkan päässä mun työmatkan varrella:p

Myy75 :) Meillä on sitten sama aikataulu, mikäli mies ei pysty jäämään kotiin ( ja vähän siltä nyt näyttää).. Vähän jo kaiholla ajattelee, kohta poika on päiväkodissa...sitä olisi pidempäänkin hänen kanssa kotona, nyyhh.

Entä jos 1v.4kk ikäinen ei vielä pärjääkään päiväkodissa...
Lapset on aika sopeutuvaisia, tuntuu välillä, että vanhemmille se on rankempaa. Ihmeen hyvin ne pärjää ja oppii tohinalla kaikkea! :) Isomman päiväkodissa hirvitti ensin isot ryhmät, mutta käytännössä se toimii tosi hyvin, kun jakavat porukkaa päivittäin pienryhmiin. Siellä siis ihan nimetyt ja aikataulutetut pienryhmätoiminnot ryhmän sisällä. Lisäksi ainakin meillä jokaiselle lapselle on nimetty lähiaikuinen, joka on päävastuussa pienestä, se on musta kiva. Päiväkodista on tehty metsäretkiä, käyty koko päiväkodin lauluhetkessä, käyty pulkkamäessä ja kirkossa ja kaiken moista. Ja tietysti päivittäiset perusaskartelut, lukemiset, ulkoilut ja muut. Itse olen kyllä ollut tyytyväinen, vaikka isommankin kohdalla vielä joskus liikuttuu, kun lähtee pk:lta pois.

Lapset on aika sopeutuvaisia, tuntuu välillä, että vanhemmille se on rankempaa. Ihmeen hyvin ne pärjää ja oppii tohinalla kaikkea! :) Isomman päiväkodissa hirvitti ensin isot ryhmät, mutta käytännössä se toimii tosi hyvin, kun jakavat porukkaa päivittäin pienryhmiin. Siellä siis ihan nimetyt ja aikataulutetut pienryhmätoiminnot ryhmän sisällä. Lisäksi ainakin meillä jokaiselle lapselle on nimetty lähiaikuinen, joka on päävastuussa pienestä, se on musta kiva. Päiväkodista on tehty metsäretkiä, käyty koko päiväkodin lauluhetkessä, käyty pulkkamäessä ja kirkossa ja kaiken moista. Ja tietysti päivittäiset perusaskartelut, lukemiset, ulkoilut ja muut. Itse olen kyllä ollut tyytyväinen, vaikka isommankin kohdalla vielä joskus liikuttuu, kun lähtee pk:lta pois.

Myy75 :) Päiväkodissa on varmasti paljon virikkeitä :) Ja siellä kasvaa sosiaaliseksi, riippuu tietenkin luonteesta. Tämä yksityinen sanoi, että sielläkin ollaan joka viikko kerhossa yhtenä päivänä, eli lapset näkevät muitakin lapsia :)

Meillä poika rauhallinen luonne ja haluaa rauhaa. Hop-Lopissakin huomasin, että hän väsyi hälinään ihan tunnissa. Toiset tykkää seurasta ja toisia liika seurustelu jopa rasittaa :)

Myy75 :) Miten sait esikoisen sopeutumaan päivähoitoon? :rolleyes: Tutustuitteko sinne jo etukäteen, vai miten tapahtui? Suostuiko lapsi aluksi jäämään hoitoon helpolla? Oliko ero Äidistä/kodista alussa vaikeaa?:rolleyes: Oliko hän heti kokopäivähoidossa?

Tämä Äiti joutuu kohta luopumaan esikoisesta ja itkee tilannetta luultavasti enemmän, kuin poika:sad010:smiley-ashamed008

MS74 :) Oliko sulla varattuna yksityinen hoitopaikka?:rolleyes: Millä perusteella sen valitsit?

Me ollaan menossa katsomaan yksityistä lastenhoitajaa ensviikolla :) Miehen mielestä yksityinen on parempi, kuin Kunnallinen, mikäli paikka on vaan hyvä koti. Siellä on hoidossa kolme muuta, poikaa jonkin verran vanhempaa lasta.

Yölento :) Oletko sinä yksityinen lastenhoitaja, kun sanoit olevasi kasvattaja? Onko se sama asia?:rolleyes:

Minusta yksityisen hoidon paras anti on yksilöllisyys. Kunnallisessa on paljon lapsia ja aina joku ( pienin, nuorin, heikoin, hitain, hiljaisin, arin, kiltein...) jää jalkoihin.

Hoitopaikka olisi vielä sopivan matkan päässä mun työmatkan varrella:p
Olen koulutukseltani kasvattaja. Voin toimia monipuolisesti erilaisissa kasvatustehtävissä. Omien lasten ollessa pieniä olin myös yksityisenä perhepäivähoitajana. Suurimman osan työurastani olen ollut päiväkodissa lastentarhanopettajana, mutta kokeillut myös lastensuojelutyötä.

Ei voi yleistää onko yksityinen vai kunnallinen hoito parempi. Se riippuu paikasta.

Takaisin