Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ainakin luottaisin kehen tahansa näistä kolmesta henkilöstä, joita meidän neuvolassa työskentelee. Jos tulis tiukka paikka niin ensimmäisenä näihin, koska juurikin on lähellä. Jostain on lähdettävä liikkeelle, jos apua ja tukea tarvii.

Katjusha :) Neuvolasta saa lapsen hoitoon tosi hyviä neuvoja, etenkin sairauden tullen. Asiantuntevianeuvoja olen sieltä saanut ja ovat olleet tosi empaattisia ihmisiä :)

Jos itselle tulisi avuntarve, en uskoisi kuitenkaan, Neuvolasta apua saavani. Jostain syystä en vaan osaisi luottaa riittävästi.

Nimen omaan matalan kynnyksen palveluja joita jokainen voi hakea ja niillä ei ole mitään tekemistä lastensuojelun asiakkuuden kanssa. eli neuvolapsykologit, kotona auttavat perhetyöntekijät ja perheneuvonta. Voi käydä juttelemassa esim raskauden jälkeisestä masennuksesta, avioliitto neuvonnassa tai pyytää apua jos on nuori ja ei ole koskaan kukaan opettanut peruselämän kotitaitoja. Ei niiden asioiden takia pidä jäädä yksin vaan sitä varten meillä on ehkäsevä perhetyö hetkellisiin avuntarpeisiin.
Juuri näin Eclipse, aivan samaa mieltä. :)

Myy75 :) Tarkoitatko, että Th voisi keskustella asiantuntevasti asioista jonkun kanssa?
Tarkoitin, että neuvolan asiakas, siis lähinnä yleensä äiti, voi keskustella esim uupumuksesta tai haasteista terveydenhoitajan kanssa ja sitten voidaan yhdessä keskustella myös siitä, olisiko tarvetta saada myös muuta apua, esim mennä neuvolapsykologin juttusille tai tarvitseeko perhe vaikkapa kotiapua. Eli keskustelu lähtee sieltä ja sitten mietitään kunkin tilanteeseen sopivia apuja.

Ja tähän ei saisi kyllä sosio-ekonominen asema tai muu vaikuttaa, ikävää, jos niin on. En itse kannata muutenkaan luokittelua erilaisiin "luokkiin", vaan toivon aina, että ihminen otettaisiin vastaan ihmisenä. Ja neuvolan, jos minkä, pitäisi olla paikka, jossa kaikki ihmiset kohdataan ihmisinä. Eri asia on sitten, jos joku ei halua ottaa apua vastaan.

Ikävä juttu, jos et pysty luottamaan neuvolaan. Minulla ilmeisesti on käynyt tuuri, koska meillä on ollut tosi kivoja ja hyviä terveydenhoitajia ja kaksi heistä myös kätilön koulutuksen omaavia, joten olen saanut heiltä hyviä vinkkejä ja ideoita sekä raskaus- että vauva-aikana.

Ikävä juttu, jos et pysty luottamaan neuvolaan. Minulla ilmeisesti on käynyt tuuri, koska meillä on ollut tosi kivoja ja hyviä terveydenhoitajia ja kaksi heistä myös kätilön koulutuksen omaavia, joten olen saanut heiltä hyviä vinkkejä ja ideoita sekä raskaus- että vauva-aikana.

Myy75 :) En osaa sanoa nykyisen Th:n koulutuksesta, ollaan vasta tavattu kerran. Uskon, että hänen kanssa päästään hyvin eteenpäin. Silti en vielä osaa luottaa, jos olisi ongelmia. Se ei toki ole uuden Th:n tai Neuvolan vika :)

Sairaalalla oli kätilöitä, siellä oli kyllä ihana henkilökunta. Se oli harmi, että olivat taloudellisesti tiukoilla, kaikille potilaille ei ollut tilaa ja huoneita piti vaihdella.

Eclipse :) Näinhän asiat pitäisi olla, mutta käytännössä ei mene näin:alien
Se "jolla- kellä" on rahaa, niin on valtaa. Myös miehet on paremmassa asemassa, kuin naiset! Palkkakin on lähtökohdin parempi samoista työtehtävistä, kuin naisen.
Eriarvoista kohtelua on olemassa, vaikka tasa-arvosta puhutaan.

Suomessa on sentään naisen hyvä olla, kun taas mm. muslimi maissa, ei naisilla ole mitään oikeuksia.
En ole huomannut. Omalla alalla ainakin palkat on yhtä huonot sekä miehillä että naisilla. Enkä ole huomannut missään erilaista kohtelua varallisuuden tms vuoksi. Neuvolassa ei edes lähtökohtaisesti tiedetä, millainen tausta perheellä on.

Mitä pidätte Hop-Lopista :) Poika on vielä pieni sinne, katseli muita lapsia kiipeilemässä ja liukumasaa. Oli yllätys, että alle 1v. lippu on 0€, kuten aikuisetkin :)

Vilinää ja vilskettä, jotkut pitivät synttäreitä siellä. Pelisali oli pojasta kiinnostavin paikka, sekä pallomeri :)
Istuma sohvia oli lähes joka kulmassa ja aikuiset näyttivät istuvan niissä ihan lepäämässä ja kahvilakin vaikutti kovin monipuoliselta, ruoka-annoksiin saakka.

Olihan kiva käydä, nyt tietää mitä Hop -Lopissa on. Varmasti tulee mentyä uudelleen, kunhan poika vähän kasvaa :) Tuo paikkahan olisi aikuisillekin hyvä kohtauspaikka :)

Meillä oli torstaina 8kk neuvolalääkäri. Ja sanonpa että oli ihan persiistä koko homma! Siis täällä on silleen hoidettu tää homma, että lääkäripäivänä hoitajana on kuka tahansa paikan th. Ja th on mukana koko ajan siinä. No kun me mentiin huoneeseen, niin siellä oli hoitaja (ei meidän oma), lääkäri ja opiskelija. Eli kolme vierasta ihmistä, kukaan ei tiennyt pojan siihen astisesta elämästä yhtään mitään. Lääkäri oli ilmeisesti uusi neuvolassa, siis ei paljon neuvolan lapsia hoitanut kun kyseli koko ajan että mitäs sitten pitäis vielä tutkia ja katsoi lapuista ja koneelta ja th neuvoi ja opiskelija neuvoi. Se mikä oli todella ärsyttävää..lääkäri tutki ja ne kaksi muuta pyöri pojan ympärillä. Poika katseli ihmeissään kaikkia outoja ihmisiä eikä ymmärtänyt yhtään mitä tapahtuu. Ei ees tajunnut aluksi ujostella. Mutta ei onnistunut kuulotesti, ei seurannut leluja (kun seurasi niitä ihmisiä), lääkäri ei saanut pulssia tuntumaan nivusista kun lapsi sätki sylissä (yleensä sekin hoidettu hoitopöydällä). Loppujen lopuksi en ole varma saiko se lääkäri mitään tutkittua kunnolla, neuvolakortissa luki että iän mukainen kehitys, että kait se sai, mutta kyllä jäi paskanmaku suuhun siitä käynnistä. Laitoin sitten iltasella sähköisesti palautetta ja ihmettelin, että miksi esim. Tampereella toimi asiat ihan hyvin kun oma th oli mukana tässä lääkärin kanssa. OIs ees joku haju asiakkaasta ja mitä on tähän asti tapahtunut ja siitä ehdottomasti palautetta laitoin, että kolme vierasta ihmistä pienen lapsen kimpussa on ihan liikaa. Mä olin itsekin jotenkin niin hämmentynyt etten siinä osannut sanoa, että voisko tää hoitaja ja opiskelija vaikka perääntyä hieman, niin ei poika ole ihan pyörällä päästään. Meidän oma th on tosi kiva eikä mitään valitettavaa, mutta tosi tyhmä systeemi on täällä neuvolassa. Poika oli taas kasvanut kivasti..9910g ja 75,2cm..ei mikään ihme siis, että on hartiat kovilla kun häntä kantaa :) On muuten saman painoinen kun tuo meidän 2v. Tyttö onkin ollut jo syntymästään asti pieni ja siro (syntymämitat 2600g ja 47cm) ja tää poika tällainen ihme jässikkä :) Mutta niin iloinen ja tykkää kovasti halata :Heartred Ja ihan kuin osaisi sanoa hei! :)Täytyy vielä tuota testailla sanooko oikeesti vai kuuleeko äiti vaan mitä haluaa kuulla :)

Toi on kyllä hyvin ärsyttävää kun ei oo tuttu th paikalla. Jää kysymättäkin asioita kun on ite hölmistyneenä.

Mä oon mahataudissa. On hirveää sairastaa tätä, kova kuumekin. Onneks on ollut sunnuntai ja mies on hoitanut imetyksiä lukuun ottamatta. Jännittää jo yö.... mie en jaksa!

Toi on kyllä hyvin ärsyttävää kun ei oo tuttu th paikalla. Jää kysymättäkin asioita kun on ite hölmistyneenä.

Mä oon mahataudissa. On hirveää sairastaa tätä, kova kuumekin. Onneks on ollut sunnuntai ja mies on hoitanut imetyksiä lukuun ottamatta. Jännittää jo yö.... mie en jaksa!

Pikaista paranemista! Oksentelu onneks lakkaa yleensä vajaassa päivässä mut toki heikko olo on kyl vähä pidempää.. Tsemiä!!!

Meillä oli torstaina 8kk neuvolalääkäri. Ja sanonpa että oli ihan persiistä koko homma! Siis täällä on silleen hoidettu tää homma, että lääkäripäivänä hoitajana on kuka tahansa paikan th. Ja th on mukana koko ajan siinä. No kun me mentiin huoneeseen, niin siellä oli hoitaja (ei meidän oma), lääkäri ja opiskelija. Eli kolme vierasta ihmistä, kukaan ei tiennyt pojan siihen astisesta elämästä yhtään mitään. Lääkäri oli ilmeisesti uusi neuvolassa, siis ei paljon neuvolan lapsia hoitanut kun kyseli koko ajan että mitäs sitten pitäis vielä tutkia ja katsoi lapuista ja koneelta ja th neuvoi ja opiskelija neuvoi. Se mikä oli todella ärsyttävää..lääkäri tutki ja ne kaksi muuta pyöri pojan ympärillä. Poika katseli ihmeissään kaikkia outoja ihmisiä eikä ymmärtänyt yhtään mitä tapahtuu. Ei ees tajunnut aluksi ujostella. Mutta ei onnistunut kuulotesti, ei seurannut leluja (kun seurasi niitä ihmisiä), lääkäri ei saanut pulssia tuntumaan nivusista kun lapsi sätki sylissä (yleensä sekin hoidettu hoitopöydällä). Loppujen lopuksi en ole varma saiko se lääkäri mitään tutkittua kunnolla, neuvolakortissa luki että iän mukainen kehitys, että kait se sai, mutta kyllä jäi paskanmaku suuhun siitä käynnistä. Laitoin sitten iltasella sähköisesti palautetta ja ihmettelin, että miksi esim. Tampereella toimi asiat ihan hyvin kun oma th oli mukana tässä lääkärin kanssa. OIs ees joku haju asiakkaasta ja mitä on tähän asti tapahtunut ja siitä ehdottomasti palautetta laitoin, että kolme vierasta ihmistä pienen lapsen kimpussa on ihan liikaa. Mä olin itsekin jotenkin niin hämmentynyt etten siinä osannut sanoa, että voisko tää hoitaja ja opiskelija vaikka perääntyä hieman, niin ei poika ole ihan pyörällä päästään. Meidän oma th on tosi kiva eikä mitään valitettavaa, mutta tosi tyhmä systeemi on täällä neuvolassa. Poika oli taas kasvanut kivasti..9910g ja 75,2cm..ei mikään ihme siis, että on hartiat kovilla kun häntä kantaa :) On muuten saman painoinen kun tuo meidän 2v. Tyttö onkin ollut jo syntymästään asti pieni ja siro (syntymämitat 2600g ja 47cm) ja tää poika tällainen ihme jässikkä :) Mutta niin iloinen ja tykkää kovasti halata :Heartred Ja ihan kuin osaisi sanoa hei! :)Täytyy vielä tuota testailla sanooko oikeesti vai kuuleeko äiti vaan mitä haluaa kuulla :)
Kuulostaa vähän hassulta systeemiltä, pöh. Meillä vaan kummankin kohdalla on varattu ensin aika omalle terkalle ja sitten lääkärille. Ja siis ajat eivät ole samaan aikaan, eikä välttämättä edes peräkkäin - nyt viimeksi oli eri päivinä, lähekkäin toisiaan toki. Mutta hienosti poitsu siellä kasvanut, ihanaa! :)

Unikoulun 1. yön raportti:
Mä imetin illan vikat, iltatoimet yms. noin klo 19:15. Meinas taas nukahtaa tissille. Nostin sänkyyn. Huutoa ja paljon. Mies tuli 20 min jälkeen vuoroon ja tyttö nukahti n 5 minuutissa. Ois pitäny heti tajuta, että mun on oltava kaukana. En tiedä, mitä ajateltiin.
No tyttö heräs n 1-1,5h välein, mutta nukahti joka kerran miehen tassutellessa. Kerran äityi pahaksi itku ja se kesti 40min.
Viideltä sit se heräs kokonaan, kun sängystä kuului vaan itkuista mämmämmämäää eli nälkä ja mä sitte valot päällä antamaan tissiä.
Aamupala ei maistunut tissin jälkeen, mutta klo 9 veti pikkupurkin "suolasta ruokaa" jo. Kitisi kovasti ennen tuota kun en tajunnut, että se halus tommosta ruokaa, kun ei suostunu maitoa eikä puuroa syömään ni kuvittelin, ettei oo nälkä.
Eli vanhemmat ei juuri nukkunu, mut ei tyttö meitä vielä vihaa ja ruokaa meni. Mitähän ens yönä?

Meillä on päästy kokonaan eroon yösyömisestä, mutta heräilee edelleen ja nukkuu osan yöstä meidän sängyssä. Välillä herää jo 7 aikoihin jolloin vaihdan vaipan ja annan ison pullollisen maitoa. Yleensä tainnuttuu vielä tunniksi unille. Normiherääminen 8-9 välillä. Illalla mennään unille 8-10. Yleensä 8-9 välillä. Kaikki riippuu päiväunista.

Meillä on päästy kokonaan eroon yösyömisestä, mutta heräilee edelleen ja nukkuu osan yöstä meidän sängyssä. Välillä herää jo 7 aikoihin jolloin vaihdan vaipan ja annan ison pullollisen maitoa. Yleensä tainnuttuu vielä tunniksi unille. Normiherääminen 8-9 välillä. Illalla mennään unille 8-10. Yleensä 8-9 välillä. Kaikki riippuu päiväunista.

Meillä syödään yöllä enää kerran tai max 2kertaa. Kasvu ollut kovaa, onko meidän 10kk ikäinen vauva kaikista pisin ( 80cm), ikäisistään täällä?:rolleyes: Nyt oli yksi yö, ettei herännyt syömään ja äitikin oli tosi virkeä ja rauhallinen seuraavan päivän :)

Lisäksi täällä teillä on niin pitkäunisia vauvoja, meillä kun nukkuu, vain tunnin päiväunet. Illalla menee nukkumaan vasta klo 24 ja aamulla klo 07 pystyssä, kuin tärpästikkeli. Nuku ei enää, silloin ajetaan jo mopolla lujaa:joyful::grin

Hyvin vähäuninen ollut syntymästä saakka! Mutta rauhallinen, pitkäjänteinen, iloinen ja nukkunut aina yönsä hyvin :)

Last edited by a moderator:
Unikoulun 1. yön raportti:
Mä imetin illan vikat, iltatoimet yms. noin klo 19:15. Meinas taas nukahtaa tissille. Nostin sänkyyn. Huutoa ja paljon. Mies tuli 20 min jälkeen vuoroon ja tyttö nukahti n 5 minuutissa. Ois pitäny heti tajuta, että mun on oltava kaukana. En tiedä, mitä ajateltiin.
No tyttö heräs n 1-1,5h välein, mutta nukahti joka kerran miehen tassutellessa. Kerran äityi pahaksi itku ja se kesti 40min.
Viideltä sit se heräs kokonaan, kun sängystä kuului vaan itkuista mämmämmämäää eli nälkä ja mä sitte valot päällä antamaan tissiä.
Aamupala ei maistunut tissin jälkeen, mutta klo 9 veti pikkupurkin "suolasta ruokaa" jo. Kitisi kovasti ennen tuota kun en tajunnut, että se halus tommosta ruokaa, kun ei suostunu maitoa eikä puuroa syömään ni kuvittelin, ettei oo nälkä.
Eli vanhemmat ei juuri nukkunu, mut ei tyttö meitä vielä vihaa ja ruokaa meni. Mitähän ens yönä?

Kuukassius :) Kurjaa, sympatiat!:Heartred

Se on varmaan tuurista kiinni, miten hyvin nukkuvan vauvan saa.

Meillä ei ole ollut yhtään mitään ongelmia, ja ihan vastasyntyneestä saakka toimi seuraavat:

- Oltiin molemmat paikalla ja sanottiin lapselle, että nyt on yö ja nyt nukutaan

- Silitettiin päästä, jos ei rauhottunut

- Päiväsaikaan mahdollisimman paljon sylissä ja yhteistä aikaa :)

Lisäksi kannattaa kehua ja kannustaa aina, jos suinkin mahdollista :)

Vanhemmat vaan jokapäivä mukaan leikkimatolle:laughing002 Syliä, ja halausta lapsi ei koskaan voi saada liikaa:Heartred

:hug007:hug003

Kuukassius :) Kurjaa, sympatiat!:Heartred

Se on varmaan tuurista kiinni, miten hyvin nukkuvan vauvan saa.

Meillä ei ole ollut yhtään mitään ongelmia, ja ihan vastasyntyneestä saakka toimi seuraavat:

- Oltiin molemmat paikalla ja sanottiin lapselle, että nyt on yö ja nyt nukutaan

- Silitettiin päästä, jos ei rauhottunut

- Päiväsaikaan mahdollisimman paljon sylissä ja yhteistä aikaa :)

Lisäksi kannattaa kehua ja kannustaa aina, jos suinkin mahdollista :)

Vanhemmat vaan jokapäivä mukaan leikkimatolle:laughing002 Syliä, ja halausta lapsi ei koskaan voi saada liikaa:Heartred

:hug007:hug003

Joo pitää paikkaansa ja noin meilläkin ollaan. Tai no ei molemmat sanota hyvää yötä samaan aikaan ku ei aina olla kotona sillon molemmat. Mut eiköhän tää tästä! Luotto on kova xD

Joo pitää paikkaansa ja noin meilläkin ollaan. Tai no ei molemmat sanota hyvää yötä samaan aikaan ku ei aina olla kotona sillon molemmat. Mut eiköhän tää tästä! Luotto on kova xD

Kuukassius :) Sittenhän kaikki on kunnossa. Entä vauvan sänky ja huoneen valaistus ja lämpö? Patja hyvä? Peitto hyvä? Huoneen lämpö hyvä? Valaistus on helposti liikaa näin keväällä, onko teillä rullaverhot? Nukutteko lähellä vauvaa?

En ole huomannut. Omalla alalla ainakin palkat on yhtä huonot sekä miehillä että naisilla. Enkä ole huomannut missään erilaista kohtelua varallisuuden tms vuoksi. Neuvolassa ei edes lähtökohtaisesti tiedetä, millainen tausta perheellä on.

Yölento :) Heikomman puolella olen. Minusta se ei ihan toteudu tässä yhteiskunnassa. Miksi vaaleja käytäisiin, jos kaikilla olisi asiat vaan yhtä hyvin?!:rolleyes:
Jokainen puhuu omasta kokemuksestaan ja oma kokemukseni kertoo muuta. En ole huonoimmin palkatusta päästä, että miehiäkin jää asteikossa alemmaksi. Tietenkään kaikki asiat ei ole vertailukelpoisia, mutta silti voin väittää, että naiset jää miesten varjoon, jopa tässäkin yhteiskunnassa ( Suomessa).

Takaisin