Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen koulutukseltani kasvattaja. Voin toimia monipuolisesti erilaisissa kasvatustehtävissä. Omien lasten ollessa pieniä olin myös yksityisenä perhepäivähoitajana. Suurimman osan työurastani olen ollut päiväkodissa lastentarhanopettajana, mutta kokeillut myös lastensuojelutyötä.

Ei voi yleistää onko yksityinen vai kunnallinen hoito parempi. Se riippuu paikasta.

Yölento :) Sinulla on todella kova ja laaja kokemus...hienon hurjaa!! :joyful: :cool01
Oletetaan, että valitaan yksityinen juuri siitä syystä, että se sopii lapsen luonteelle paremmin :) Kumpikaan vanhempi ei olla kovin sosiaalisia, vaan enemmänkin yksilöitä...poika samanlainen, vaikka hurmaakin aina heti sata ihmistä liikkuessaan:laughing001:laughing002

Ei voi yleistää onko yksityinen vai kunnallinen hoito parempi. Se riippuu paikasta.

Yölento :) Siinä avaintekijä :)

Ainakin puhelimessa vaikutti hyvältä :) Siitä saa jo paljon käsitystä ja tietenkin lisää, kun mennään sinnekäymään.. :)

Me ollaan menossa katsomaan yksityistä lastenhoitajaa ensviikolla :) Miehen mielestä yksityinen on parempi, kuin Kunnallinen, mikäli paikka on vaan hyvä koti. Siellä on hoidossa kolme muuta, poikaa jonkin verran vanhempaa lasta.

Minusta yksityisen hoidon paras anti on yksilöllisyys. Kunnallisessa on paljon lapsia ja aina joku ( pienin, nuorin, heikoin, hitain, hiljaisin, arin, kiltein...) jää jalkoihin.

Yksityisessä ja kunnallisessa perhepäivähoidossa ei ole eroa lasten määrän suhteen. Yhtä perhepäivähoitajaa kohti saa olla neljä lasta olipa kyse sitten kunnallisesta tai yksityisestä perhepäivähoidosta. Joten yhtä yksilöllistä se kunnallinenkin on. Hoitajia on tietysti erilaisia, mutta aika outo käsitys, että yksityinen hoitaja olisi "parempi". Kannattaa miettiä sekin asia, että jos hoitaja sairastuu tms, niin yksityisessä perhepäivähoidossa olevalle lapsellenne järjestätte itse korvaavan hoitopaikan/hoitajan. Kunnallisessa perhepäivähoidossa olevalle lapselle puolestaan järjestetään varahoito (esim. esikoisen päiväkotiryhmässä oli aina tietty sama lapsi varahoidossa, kun hänen oma perhepäivähoitajansa lomaili tai sairasti). Pelkästään jo tämän perusteella valitsisin itse kunnallisen perhepäivähoidon, jos perhepäivähoitoon olisin viemässä. Mutta meidän poika menee 1v 6kk iässä elokuussa päiväkotiin. Hyvin samankaltaisia positiivisia kokemuksia päiväkodista minulla (esikoisen osalta) kuin Myyllä. Eikä meidän olisikaan järkeä kuljetella lapsia eri paikkaan hoitoon, toista päiväkotiin ja toista perhepäivähoitoon. (Isompi kuitenkin kaipaa jo ikäisiään kavereita ja virikkeitä, joita mielestäni päiväkoti tarjoaa 5 vuotiaalle paremmin kuin perhepäivähoito.)

Yksityisessä ja kunnallisessa perhepäivähoidossa ei ole eroa lasten määrän suhteen. Yhtä perhepäivähoitajaa kohti saa olla neljä lasta olipa kyse sitten kunnallisesta tai yksityisestä perhepäivähoidosta. Joten yhtä yksilöllistä se kunnallinenkin on. Hoitajia on tietysti erilaisia, mutta aika outo käsitys, että yksityinen hoitaja olisi "parempi". Kannattaa miettiä sekin asia, että jos hoitaja sairastuu tms, niin yksityisessä perhepäivähoidossa olevalle lapsellenne järjestätte itse korvaavan hoitopaikan/hoitajan. Kunnallisessa perhepäivähoidossa olevalle lapselle puolestaan järjestetään varahoito (esim. esikoisen päiväkotiryhmässä oli aina tietty sama lapsi varahoidosa, kun hänen oma perhepäivähoitajansa lomaili tai sairasti). Pelkästään jo tämän perusteella valitsisin itse kunnallisen perhepäivähoidon, jos perhepäivähoitoon olisin viemässä. Mutta meidän poika menee 1v 6kk iässä elokuussa päiväkotiin. Hyvin samankaltaisia positiivisia kokemuksia päiväkodista minulla (esikoisen osalta) kuin Myyllä. Eikä meidän olisikaan järkeä kuljetella lapsia eri paikkaan hoitoon, toista päiväkotiin ja toista perhepäivähoitoon. (Isompi kuitenkin kaipaa jo ikäisiään kavereita ja virikkeitä, joita mielestäni päiväkoti tarjoaa 5 vuotiaalle paremmin kuin perhepäivähoito.)

Just näin. Meillä ei täällä ole vapaita paikkoja kunnallisella pph:lla. Valitsin tän yksityisen sen perusteella että oli osaamista erikoisruokavalioista ja häntä oli just kehuttu yhdessä ryhmässä. Ja mun paras ystävä tuntee tän perheen.

Kannattaa miettiä sekin asia, että jos hoitaja sairastuu tms, niin yksityisessä perhepäivähoidossa olevalle lapsellenne järjestätte itse korvaavan hoitopaikan/hoitajan. Kunnallisessa perhepäivähoidossa olevalle lapselle puolestaan järjestetään varahoito (esim. esikoisen päiväkotiryhmässä oli aina tietty sama lapsi varahoidossa, kun hänen oma perhepäivähoitajansa lomaili tai sairasti). Pelkästään jo tämän perusteella valitsisin itse kunnallisen perhepäivähoidon, jos perhepäivähoitoon olisin viemässä. Mutta meidän poika menee 1v 6kk iässä elokuussa päiväkotiin. Hyvin samankaltaisia positiivisia kokemuksia päiväkodista minulla (esikoisen osalta) kuin Myyllä. Eikä meidän olisikaan järkeä kuljetella lapsia eri paikkaan hoitoon, toista päiväkotiin ja toista perhepäivähoitoon. (Isompi kuitenkin kaipaa jo ikäisiään kavereita ja virikkeitä, joita mielestäni päiväkoti tarjoaa 5 vuotiaalle paremmin kuin perhepäivähoito.)

Titti:) En usko, että itse tarvitsee järjestää korvaavaa hoitoa. Onhan näilläkin lomat jne...eikä siitä kai asiakas kärsi:wtf:

Tuskin hoito sen parempaa, mutta yksilöllisempää, kun on lähes kotihoitoa vastaavaa :)

Titti:) En usko, että itse tarvitsee järjestää korvaavaa hoitoa. Onhan näilläkin lomat jne...eikä siitä kai asiakas kärsi:wtf:

Tuskin hoito sen parempaa, mutta yksilöllisempää, kun on lähes kotihoitoa vastaavaa :)
Kyllä hoitaja voi sairastua ja hoitosopimuksessa tulee sopia, miten tuossa tilanteessa toimitaan. Yksityisellä useimmiten on niin, että vanhemmat järjestävät itse varahoidon eikä hoitomaksusta silti tule hyvitystä.

Kunnallinen perhepäivähoito on täsmälleen yhtä yksilöllistä kuin yksityinen. Itse olin yksityisenä sen vuoksi, että halusin itse valita lapset.

Öö, tapahtuuhan kunnallinen perhepäivähoitokin yleensä hoitajan kotona eli on ihan yhtä yksilöllistä/kotihoidon omaista kuin yksityinen perhepäivähoito. .. Ja kyllä, ellei yksityinen pph ole järjestänyt varahoitoa (sopimalla esim. toisen hoitajan kanssa mahdollisista sairaslomapäivistä), niin vanhemmat järjestävät lapsensa hoidon tuolta ajalta itse.

Kyllä hoitaja voi sairastua ja hoitosopimuksessa tulee sopia, miten tuossa tilanteessa toimitaan. Yksityisellä useimmiten on niin, että vanhemmat järjestävät itse varahoidon eikä hoitomaksusta silti tule hyvitystä.

Kunnallinen perhepäivähoito on täsmälleen yhtä yksilöllistä kuin yksityinen. Itse olin yksityisenä sen vuoksi, että halusin itse valita lapset.

Yölento :) Hyvä tietää tämä asia varahoidosta, se täytyy keskustella läpi, kun mennään käymään.

Tarkoitatko, että kaikki lapset saavat yhtä tasapuolisen hoidon kunnan päiväkodissa? Miksikö sitä on kuullut, että pienet jäävät jalkoihin, etenkin, jos eivät esim. osaa vielä syödä ja puhua.. Tai jos lapsille tulee kinaa. Kaikki hoitajat eivät ehdi joka tilanteeseen. Yksityisellä, kun ryhmäkoko on pieni ja siten helpommin hallittavissa... Onko mitään perää?:rolleyes:

Yölento :) Hyvä tietää tämä asia varahoidosta, se täytyy keskustella läpi, kun mennään käymään.

Tarkoitatko, että kaikki lapset saavat yhtä tasapuolisen hoidon kunnan päiväkodissa? Miksikö sitä on kuullut, että pienet jäävät jalkoihin, etenkin, jos eivät esim. osaa vielä syödä ja puhua.. Tai jos lapsille tulee kinaa. Kaikki hoitajat eivät ehdi joka tilanteeseen. Yksityisellä, kun ryhmäkoko on pieni ja siten helpommin hallittavissa... Onko mitään perää?:rolleyes:
Kunnallisella ja yksityisellä on täsmälleen sama suhdeluku lapsissa. Siis perhepäivähoidossa saa olla neljä lasta yhdellä hoitajalla ja samoin päiväkodissa 0-3-vuotiailla. 3-6-vuotiaita saa olla kahdeksan yhtä aikuista kohti. Joten aivan yhtä paljon saa huomiota yksityisellä ja kunnallisella. Päiväkodissa tosin samoissa tiloissa on yleensä kolmen aikuisen lapset, perhepäivähoidossa vain yhden. Päiväkoti voi olla yksityinen tai kunnallinen, samoin perhepäivähoitaja.

Myy75 :) Miten sait esikoisen sopeutumaan päivähoitoon? :rolleyes: Tutustuitteko sinne jo etukäteen, vai miten tapahtui? Suostuiko lapsi aluksi jäämään hoitoon helpolla? Oliko ero Äidistä/kodista alussa vaikeaa?:rolleyes: Oliko hän heti kokopäivähoidossa?

Tämä Äiti joutuu kohta luopumaan esikoisesta ja itkee tilannetta luultavasti enemmän, kuin poika:sad010:smiley-ashamed008
Tähti, yllättävän hyvin, yllätyin positiivisesti, kuinka helposti se lapsen kannalta meni, vaikka hän on aika herkästi reagoiva ja sensitiivinen lapsi. Itse kyllä taisin itkeä tihrustaa ekoina päivinä... Mutta siis, meidän päiväkodissa oli kahden viikon "harjoittelujakso", mikä tarkoitti sitä, että aluksi menimme yhdessä tunniksi ryhmään, sitten vähän pidemmäksi ajaksi, sitten poika jäi tunniksi yksin ja vähitellen pidemmäksi ajaksi. Mutta olin periaatteessa koko ajan saatavilla vaikken näkyvillä, jos jotain maata mullistavaa olisi tullut. Tätä ennen käytiin opettajan kanssa keskustelu, jonka yhteydessä myös sovittiin tarkat ajat, koska tullaan "harjoittelemaan". Ja tuota ennen kävimme tutustumassa paikkaan päiväkodin johtajan kanssa jo aiemmin.

Mielestäni poika jäi hoitoon aika hyvin, olin ihan ihmeissäni, että mitään itkuja ei aina välttämättä tullut alussakaan. Jos välillä tuli, niin ne olivat loppuneet, kun äiti tai isi olivat hävinneet näköpiiristä. Siihen aloitukseen sattui jonkun verran päiväkodin aikuisten sairastelua ja vähän jännitin, että miten poika reagoi vaihtuviin aikuisiin, mutta sain lähes pelkästään palautetta, että hän on hyvin luottavainen ja hyväksyy nopeasti uudenkin aikuisen. Jonkun verran kotona oli kiukuttelua, mikä on hyvin tyypillistä, kun lapsi aloittaa päivähoidon. Mutta ymmärrystä ja syliä, ihan normaalia elämää, ja kerrottiin, miksi päivähoidossa ollaan ja että äiti ja isi rakastaa ihan yhtä lailla jne :) Meillä pystytään miehen kanssa sumplimaan duunit niin, että lapset ovat sellaista 6,5-tuntista päivää pk:ssa.

Mä en ole kuullut, että meidän eka pieni olisi iän takia "jäänyt jalkoihin". Päinvastoin, oma lähiaikuinen oli usein ovella vastassa, otti syliin ja lämpimästi toivotti tervetulleeksi. Tarkkaan keskusteltiin, mikä on meidän lapselle ominaista, millainen persoona on, mitä osaa jne. Ja niitä taitoja on tuettu. Esim osasi ikään nähden ihan kohtuullisesti itse syödä lusikalla sinne mennessään ja viikossa/ kahdessa edistyi siellä ihan hurjasti. Meillä myös alussa hoitajat/ opettajat saattoivat erikseen laittaa tekstarin perään, että "itku loppui heti, kun olit lähtenyt, nyt jo luetaan nalle puh -kirjaa" :) Se oli mulle tosi tärkeä juttu. Kerran myös yksi hoitaja "poistui vahvuudesta" ja lähti edeltä lapseni kanssa terveysasemalle näyttämään hänen nilkkaansa, kun oli käynyt pieni haaveri ja minä tapasin heidät lääkärin vastaanotolla, koska en ehtinyt töistä ennen heitä, koska matkassa kesti jonkin aikaa. Ja tosi herkästi ilmoittavat, että nyt kävi näin, muttei mitään hätää, että ilmoittavat uudestaan, jos jotain tulee. Eli kyllä tosi hyvää huolenpitoa olen itse kokenut.

.
Mä en ole kuullut, että meidän eka pieni olisi iän takia "jäänyt jalkoihin". Päinvastoin, oma lähiaikuinen oli usein ovella vastassa, otti syliin ja lämpimästi toivotti tervetulleeksi. Tarkkaan keskusteltiin, mikä on meidän lapselle ominaista, millainen persoona on, mitä osaa jne. Ja niitä taitoja on tuettu. Esim osasi ikään nähden ihan kohtuullisesti itse syödä lusikalla sinne mennessään ja viikossa/ kahdessa edistyi siellä ihan hurjasti. Meillä myös alussa hoitajat/ opettajat saattoivat erikseen laittaa tekstarin perään, että "itku loppui heti, kun olit lähtenyt, nyt jo luetaan nalle puh -kirjaa" :) Se oli mulle tosi tärkeä juttu. Kerran myös yksi hoitaja "poistui vahvuudesta" ja lähti edeltä lapseni kanssa terveysasemalle näyttämään hänen nilkkaansa, kun oli käynyt pieni haaveri ja minä tapasin heidät lääkärin vastaanotolla, koska en ehtinyt töistä ennen heitä, koska matkassa kesti jonkin aikaa. Ja tosi herkästi ilmoittavat, että nyt kävi näin, muttei mitään hätää, että ilmoittavat uudestaan, jos jotain tulee. Eli kyllä tosi hyvää huolenpitoa olen itse kokenut.

Myy75 :) Ihana kuulla, että vain positiivista kokemusta :)

Minkä ikäinen teidän esikoinen oli silloin?
Kyllä vauvakerhossakin Päiväkodilla tulivat ihan ovelle vastaan ja tuntui kivalta, kun poikakin hymyili sinne mennessä :) Sekin on tärkeä juttu, olisi kurjaa jos lapsi ei pitäisi vetäjistä.. Olivat kyllä aina ihastuneita poikaan ja kyselivät häntä jo päiväkotiin ja tietty heille haluaisivat... Muitakin, kun on valittavissa...

Ootko lukenut seuraavan kirjotuksen, tai onko toi jokin blogi...tiedä sitten miten "kuranttia" tekstiä toi on, vaiko puuta - heinää..

http://www.huonoaiti.fi/hoitajan-terveiset-paivakodin-pienten-puolelta/

Millä kriteereillä valitsit lapset? Ikä, sukupuoli, luonne, etninen tausta, perhetuttavuus, vanhempien varallisuus jne.. ?:rolleyes:

Veloititko enemmän, kuin Kunnan päivähoito maksaa?

Yölento :)

Kunnallinen ei saa hinnoitella palvelua, eikä kai valita lapsia...

Last edited by a moderator:
Öö, tapahtuuhan kunnallinen perhepäivähoitokin yleensä hoitajan kotona eli on ihan yhtä yksilöllistä/kotihoidon omaista kuin yksityinen perhepäivähoito. .. Ja kyllä, ellei yksityinen pph ole järjestänyt varahoitoa (sopimalla esim. toisen hoitajan kanssa mahdollisista sairaslomapäivistä), niin vanhemmat järjestävät lapsensa hoidon tuolta ajalta itse.
Kunnallinen ei saa hinnoitella palvelua, eikä kai valita lapsia...
Tähti, miten tämä liittyy tuohon mitä minä kirjoitin? Ei mitenkään...

Muokattu viimeksi:
Oon koko viikon jännännyt sairastuuko joku perheestä mahatautiin (itse sairastin sunnuntaina). Ei uusia uhreja! Jes, päästään reissuun! Vielä viimeisiä pakkauksia ja sitten koittaa pojan (5,5 kk) eka lentomatka. En oo ennen vauvan kanssa lentänytkään, jännää!

Oon koko viikon jännännyt sairastuuko joku perheestä mahatautiin (itse sairastin sunnuntaina). Ei uusia uhreja! Jes, päästään reissuun! Vielä viimeisiä pakkauksia ja sitten koittaa pojan (5,5 kk) eka lentomatka. En oo ennen vauvan kanssa lentänytkään, jännää!

Jännää!! :) Minne lennätte?

Hyvää matkaa!:p

Millä kriteereillä valitsit lapset? Ikä, sukupuoli, luonne, etninen tausta, perhetuttavuus, vanhempien varallisuus jne.. ?:rolleyes:

Veloititko enemmän, kuin Kunnan päivähoito maksaa?
Halusin sisarukset, joista ainakin toinen olisi omien lasteni kanssa samaa ikää, jotta heistä olisi seuraa toisilleen. Sisarukset siksi, että heillä oli samat hoitoajat. Halusin myös, että hoitopäivät eivät ala kovin aikaisin eivätkä veny kovin pitkään. Luonne, sukupuoli, perheen varallisuus yms eivät olleet merkityksellisiä. Ensimmäinen perhe oli meille entuudestaan tuttu, muut eivät.
Perheelle hoito tuli vähän kunnallista hoitoa kalliimmaksi, mutta he olivat valmiita maksamaan. Perustelin korkeampaa hintaa sillä, että minulla on korkeampi koulutus mitä perhepäivähoitajilla yleensä. Minulle jäi huomattavasti enemmän käteen rahaa, mitä olisi kunnallisena hoitajana jäänyt, mutta se ei ollut minulle valintaperuste. Olisin mieluummin ollut kunnallinen hoitaja, jos olisin siinäkin saanut yhtä hyvät työajat ja sopivat lapset.

Halusin sisarukset, joista ainakin toinen olisi omien lasteni kanssa samaa ikää, jotta heistä olisi seuraa toisilleen. Sisarukset siksi, että heillä oli samat hoitoajat. Halusin myös, että hoitopäivät eivät ala kovin aikaisin eivätkä veny kovin pitkään. Luonne, sukupuoli, perheen varallisuus yms eivät olleet merkityksellisiä. Ensimmäinen perhe oli meille entuudestaan tuttu, muut eivät.
Perheelle hoito tuli vähän kunnallista hoitoa kalliimmaksi, mutta he olivat valmiita maksamaan. Perustelin korkeampaa hintaa sillä, että minulla on korkeampi koulutus mitä perhepäivähoitajilla yleensä. Minulle jäi huomattavasti enemmän käteen rahaa, mitä olisi kunnallisena hoitajana jäänyt, mutta se ei ollut minulle valintaperuste. Olisin mieluummin ollut kunnallinen hoitaja, jos olisin siinäkin saanut yhtä hyvät työajat ja sopivat lapset.

Kyllä hyvälle enemmän maksetaan :) Sinulla oli tottakai varahoitaja asiakasta varten, jos sairastuit ?

Kuvittelisin, että ne yksityiset, joiden asiakkaat joutuvat itse järjestämään lastenhoidon hoitajan sairastuessa, eivät kovin korkeaa hintaa hoidosta saa.

Meillä hoitopaikan yksi valintakriteeri on, että itse ei järjestellä hoitoa sairastapauksissa.

Oletko lukenut myös liiketaloutta?:grin :rolleyes:

Takaisin