Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on tullu jo kans aikas monet nipat eli niskapaskat :rolleyes: Nipat on Tähti se kun kakka nousee selkäpuolelta vaipasta ulos pitkin selkää ja pahimmassa tapauksessa niskaan asti.

Oho, niskaan asti:eek:
Täällä oli kerran vähän pakaroiden päällä, mutta yleensä on ihan hyvin vaipan sisällä.

Hei missä kohdin siirryitte vaippakoko 2:een? Miten musta tuntuu niin naftilta tuo 1 ja niskakakat pursuaa vähintään kerran päivässä selästä ulos...meidän tyttö oli syntyessään jo 55cm ni voisko olla pieni hälle? Nyt 8pv vanha
En kyllä kans kovin montaa 1-koon pakettia ostanut. Niiden kilojen mukaan kans vähän katoin, mutta jos susta tuntuu, ettei riitä, niin 2-kokoa vaan kehiin. Mä mietin tän 2-kuisen kanssa jo, ettei 2-koko mee enää kauaa. Niin ja siis meillä on Pamperseja.

En kyllä kans kovin montaa 1-koon pakettia ostanut. Niiden kilojen mukaan kans vähän katoin, mutta jos susta tuntuu, ettei riitä, niin 2-kokoa vaan kehiin. Mä mietin tän 2-kuisen kanssa jo, ettei 2-koko mee enää kauaa. Niin ja siis meillä on Pamperseja.
Yöksi laitoin 2-kokoa ja tuntuu heti sopivammalta. 1-kokoa käytin yhen paketin. Hei vältättekö jotai ruoka-aineita imettäes? Mulla oli lauantaina vatta kuralla jostain ja ilmaa sen jälkeen enempi. Nyt typyäkin prutkuttaa enempi ja kiukuttelee tissillä kun masu vaivaa.

Mä en välttele mitään mutta sipuli ja valkosipuli tuntuu aiheuttavan hieman lisääntynyttä piereskelyä vauvalle. Itse en syö viljaa ja kananmunaakin vain vähän kerrassaan joten ne on automaattisesti pois mahdollisista vatsavaivojen aiheuttajista. Kaaleja tai papuja ei oo tehny mieli laittaa joten niiden vaikutuksesta en tiiä. Maitotuotteisiin tyttö ei reagoi koska syön niitä eri muodoissaan todella paljon. Kaveri esim sanoi että hänellä esikoisen kanssa pahin huudon aiheuttaja oli valkosipuli.

Yöksi laitoin 2-kokoa ja tuntuu heti sopivammalta. 1-kokoa käytin yhen paketin. Hei vältättekö jotai ruoka-aineita imettäes? Mulla oli lauantaina vatta kuralla jostain ja ilmaa sen jälkeen enempi. Nyt typyäkin prutkuttaa enempi ja kiukuttelee tissillä kun masu vaivaa.
Mä en välttele mitään, kaikkea syön. En oo huomannut vauvan reagoivan mihinkään ruoka-aineeseen. Aloitettiin muuten kiinteiden maistelut viikko sitten (ikää reilu 5kk). Poika on tykännyt soseiden syömisestä.

Mä en myöskään välttele mitään ruoka-aineita, enkä ole huomannut allergian tyyppisiä oireita vauvalla.

Niskapaskasta; meidän vauva osaa sen lajin! Kerran oli todella ihan niskaan saakka, ja kun riisuin, niin hän onnistui heilauttamaan päätään niin, että sain sitten pestä takahiukset ja korvien taustat myös.

Toisen kerran hän sohaisi kädellään jotenkin niin, että oli kämmen sitten täynnä kakkaa. Menin pesemään, mutta sepä olikin vaikeaa, kun vauva puristi nyrkin niin tiukkaan kiinni kun vaan voi! En tiedä, onko sekin joku refleksi, että kun viedään kraanan alle pesuun niin nyrkit puristuu kiinni. Oli vähän hankalaa toisella kädellä kannatella vauvaa ja toisella yrittää aukoa kakkaisia sormia.

Meillä on nyt käytössä koon 3 vaipat, vauva on 8 vkoa/ 61,5 cm/ 5780 g. Vaatteissa menee joko 62 cm tai 68 cm, tykkään, että vaatteet on vähän väljiä.

Meidän typykällä on vatsavaivoja, niin yritän käyttää vähän vähemmän ruisleipää, vichyä tai muita kuplia ja suklaata. Tosin en ole täysin ilman... Palkokasvit, sipulit ja paprika on kans niitä, mistä puhutaan.

Täällä monenlaista tapahtumaa... Eilen typykän 2-kuukautispäivänä vietettiin myös ristiäisiä, jotka menivät hyvin. Oikeastaan kaikki pääsivät kauempaakin hyvin paikalle. Oli kiva fiilis! Tarjoilut olivat hyviä (olin siis tilannut ne, enkä tässä kehuskele omilla luomuksillani... :) ) ja niitä oli sopivasti, paitsi sacher-kakku oli valtavan kokoinen - herkuttelu jatkuu... Pappi veti tilaisuuden luontevasti ja leppoisasti ja leikitti lapsia virren tahtiin. Mummun ostama kuvan juhlamekko mahtui onneksi vielä päälle :)

Tänään oli 2 kk neuvola ja eka rota - jännityksellä odotetaan... veikkaan lukuisia vaipanvaihtoja ja vatsanväänteitä... Maito liikkuu edelleen hyvin: pituus 59,5 cm ja paino noin 5700 g :) Kovasti nyrkkejään esittelee ja niskaa/ päätä kannattelee hyvin, myös mahallaan.

Liitteet

• image.jpeg
    image.jpeg
    402.2 KB · Katsottu: 26
En ole kolmen lapsen kanssa kertaakaan kokenut niskapaskoja. :p Lukenut vain moisesta kamaluudesta. Onneksi. :grin

Meillä käytössä Pampersit jotka on 9 kiloon asti. Onkohan se nyt sitten kokoa 3? Poika viikon päästä neljä kuukautta. Painosta en osaa sanoa, viimeksi oli 3 kk neuvolassa 6190 g.

Hei kaikki!:)
Haluaisin avata tänne keskustelua aiheesta Äiti ja vastuu. Minusta tuntuu ekaa kertaa elämässäni ( nyt 43vuotiaana) siltä, että olen riittämätöin... :oops:

Siis tuntuu siltä, että vaikka miten paljon poikaa hoitaa, niin se ei riitä:sad001 Työelämässä riittämättömyys on tuttua, mutta se on erilaista, eikä riipaise syvältä rinnasta. Tämä Äitiys riipaisee niin syvältä, ettei voi olla täydellinen:oops:

Last edited by a moderator:
Onhan tuo vastuu oikeasti valtava lapsesta, mutta pitää vain yrittää tehdä parhaansa. Työelämä on lasten leikkiä lapsen kasvattamiseen verrattuna.

Onhan tuo vastuu oikeasti valtava lapsesta, mutta pitää vain yrittää tehdä parhaansa. Työelämä on lasten leikkiä lapsen kasvattamiseen verrattuna.

Maria75 :) Totta, todella pitää yrittää tehdä parhaansa ja sitä toivoo, että se riittäisi :)
Paljon on tehtävää....

Meidän typykällä on vatsavaivoja, niin yritän käyttää vähän vähemmän ruisleipää, vichyä tai muita kuplia ja suklaata. Tosin en ole täysin ilman... Palkokasvit, sipulit ja paprika on kans niitä, mistä puhutaan.
Mä en syö noista mitään. Joku kyllä nyt vaivaa vauvan masussa. Voiko olla imetysotteesta kii että saa enempi ilmaa? Neuvolatätsy tulee tänään ni saa kattoo. Lauantaina tulee 2vk ikää niin sit saa jo alottaa gefilus+D-vit tipat. Tarttis varmaan itelläkin alottaa jotkut vattaa rauhottavat....mun vatsa oli suht hyvä jo loppuraskaudessa mut sektion jälkee ei tunnu mitään kestävän....taikka sit ne on ne sairaalaruuat....

Mä käytin ennen raskautta monientsyymivalmistetta pilkkomaan tärkkelyksiä ja Boullardii luontaisvalmistetta jossa on kaikkia mahdollisia maitohappobKteereja yms yms. Onko jollain kokemusta luontaistuotteiden käytöstä imettäessä?

Hei kaikki!:)
Haluaisin avata tänne keskustelua aiheesta Äiti ja vastuu. Minusta tuntuu ekaa kertaa elämässäni ( nyt 43vuotiaana) siltä, että olen riittämätöin... :oops:

Siis tuntuu siltä, että vaikka miten paljon poikaa hoitaa, niin se ei riitä:sad001 Työelämässä riittämättömyys on tuttua, mutta se on erilaista, eikä riipaise syvältä rinnasta. Tämä Äitiys riipaisee niin syvältä, ettei voi olla täydellinen:oops:
Miten se riittämättömyys tulee sulla esiin? Mä jotenkin aattelen ettei missään elämän vaiheessa tarvii olla täydellinen, riittää kun on riittävän hyvä jolla taas äiti-vauva suhteessa aattelen perustarpeiden tyydyttämistä ja turvallisuuden ja läheisyyden antamista. Koskettelu silittely höpöttely hymyily...vauva aistii äidin käytöksestä.

Mä en syö noista mitään. Joku kyllä nyt vaivaa vauvan masussa. Voiko olla imetysotteesta kii että saa enempi ilmaa? Neuvolatätsy tulee tänään ni saa kattoo. Lauantaina tulee 2vk ikää niin sit saa jo alottaa gefilus+D-vit tipat. Tarttis varmaan itelläkin alottaa jotkut vattaa rauhottavat....mun vatsa oli suht hyvä jo loppuraskaudessa mut sektion jälkee ei tunnu mitään kestävän....taikka sit ne on ne sairaalaruuat....

Mä käytin ennen raskautta monientsyymivalmistetta pilkkomaan tärkkelyksiä ja Boullardii luontaisvalmistetta jossa on kaikkia mahdollisia maitohappobKteereja yms yms. Onko jollain kokemusta luontaistuotteiden käytöstä imettäessä?
Mulla meni noin kk sektiosta ennen kuin maha rauhoittui. Mulle ainakin tyrkättiin antibioottipistos sektiossa niin se on varmaan osasyyllinen. Oon nyt syöny ihan perus lactoseven maitohappobakteereita. Mulla on myös herkkä vatsa ja en siis syö viljoja ja kananmunaa vain vähän. Mulla myös hormonit vaikuttaa usein vatsan toimintaan joten olen miettinyt että synnytys ja maidontulo aloitus varmaan vaikutti myös.
Vauvan vatsan väänteille voi olla niin paljon syitä kun kehittymätön suolisto käynnistelee itseään että muutamam päivän pörinöistä ei kannata huolestua. Pitkään jatkunut ja koko ajan pahentuva vatsanväänne tai pulauttelu on sitten eri juttu. Meillä tyttö ainakin välillä pireskelee miehekkäästi paljonkin mutta se ei tunnu sattuvan eli on ihan normaalia :)

Meillä poika piereskelee paljon. Ja ne on pahanhajuisia.. :dead: Ja se kakka on tosiaan vihreää ja vetistä. Mutta poika ei tunnu kärsivän nyt yhtään mahakivuista niin en ole huolissani. Neuvolassa sanoivat että hyvä vaan jos ilma tulee ulos. Meillä on ollut pitkään käytössä Distlafyl ja se tuntuu auttavan että ilma tulee ulos eikä jää mahaan vaivaamaan kuten alussa. Aloitin joku aika sitten myös Rela-tipat kun se rotaviruslääke aiheutti mahakipuja ja ne on ehkä myös auttaneet.

Meillä ikää 2 päivää vaille 7 viikkoa. Luulen että painoa vähintään 5,5 kg jo:)
56 cm vaatteet auttamattomasti pieniä ja 2 koon liberot menee hädintuskin:)
Ilmavaivat on valtavat mutta kaasut tulee ulos ja se on hyvä juttu! Kaaripulautukset koettu muutamasti.
Niskakakkaa taasen ei :)

Yöt alkaneet sujua tosi kivasti.1-2 syötöllä ja nukkuu n 4-5 h putkeen. Oikeen hyvä juttu!!

Päiväunet vielä vähän epäsäännölliset. Voi nukkua vaunuissa tunnin tai sit kolme. Eli ei rytmiä vielä. Kaukalossa nukkuis mieluiten, ilmavaivojenkin kannalta ilm parempi asento.

Mä en oo vältellyt syömisiäni. Ja juonut lasin pari viiniäkin , kunhan oon saanut pojan unille:)

Meillä noita niskapaskoja tulee kun tyttö panttaa välillä kakkaa 3-4 päivää :wideyed: Sen jälkeen kun kurat törähtää housuun niin sitä paskan määrää ei mikään vaippa pitelisi :woot: :grin :smiley-angelic006
Itsellä ne on menneet vielä huumorilla onneksi. Lähinnä jos on sitterissä keittiön pöydällä ja itse istuu vieressä niin yleensä ehtii välttyä suurkatastrofilta :sick009 Nappaan vaan tytön, roikotan roskiksen yläpuolella ja tipautan vaipan sinne suoraan joka on niin täys velliä että on tursuamassa jo joka rööristä ulos :rolleyes: Sitten vaan keittiön hanan alle pyllypesulle :gen014 Viimeksi tosin kakka ehti nousta napaan asti joten tuli napikset :hilarious:

Tuttu tunne tuo riittämättömyys. Välillä tuntuu, että rintaa oikein puristaa. Erityisesti, jos tulee tilanne, että lapsella ei ole kaikki hyvin ja itse ei tiedä, mitä tehdä, että helpottaisi oloa. Esim. jos lapsi kipeänä tai kun vauvalla masuvaivoja.

Tunne ei kyllä helpota varmaan koskaan, se on osa äitiyttä :)

Olen myös seurannut läheltä tapausta, jossa ihana, pieni suloinen lapsi on joutunut koulukiusatuksi ja kiusaajia ei meinattu saada kuriin. Todella ahdistavaa, kun lapsi on surullinen ja asiat ei ratkea. Olen jo nyt miettinytkin, että voi apua, mä varmaan halkean raivosta, jos joku tekee joskus jotain pahaa mun lapsille!

Oon kyllä niin herkkä, että varmaan pitää pysyä kaukana kentän laidalta, jos lapseni vaikka haluavat harrastaa jotain lajia, mihin kuuluu taklaukset tms.

Miten se riittämättömyys tulee sulla esiin? Mä jotenkin aattelen ettei missään elämän vaiheessa tarvii olla täydellinen, riittää kun on riittävän hyvä jolla taas äiti-vauva suhteessa aattelen perustarpeiden tyydyttämistä ja turvallisuuden ja läheisyyden antamista. Koskettelu silittely höpöttely hymyily...vauva aistii äidin käytöksestä.

Siten esim. että haluaisin pitää poikaa sylissä ihan koko ajan, joka ei tietty ole mahdollista ja koen siitä "syyllisyyttä"...olenhan toivonut tätä pienokaista 27 vuotta:Heartpink

Takaisin