Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meiän poikakin sai 6 viikkoon asti osittain äidinmaitoa rintakumilla, mutta sitten mullakin loppui maidon tulo. Mä en herunnut käsipumpulle ollenkaan. Meiän poikahan sai heti synnärillä luovutettua maitoa / korviketta, kun oma maidon tuotantoa ei ollut tarpeeksi eikä poika osannut imeä rintaa ilman rintakumia.

Meillä on otettu kaikki rotavirustehosteet, enkä ole niitä pahoina pitänyt. Yksi ilta oli levotonta sen rokotteen jälkeen nyt viimeksi maanantai-tiistaina. 3 kk rokotteista tuli lämpöä 38 astetta. Ei se vauvan ripulitautikaan kauhean kiva ole, jos joutuu nestehukan takia sairaalaan tiputukseen. Ei niitä rokotteita varmaan turhan takia anneta. Me saadaan 5kk rokotteet 11.7. 5.8. on meillä 6 kk neuvola.

Maria75 :) Onko sulla tietoa, missä ajassa tarvitut vasta-aineet äidinmaidosta lapsi saa? Tapahtuuko se vasta ajan kanssa, vai heti alkumetreillä??:rolleyes:
Ennenvanhaan kai olisi pitänyt imettää pitkään ja puhuttiin vasta-aineiden saannista, että mitä pidempään imettää sen terveempi lapsi on aikuisena... Onkohan tuossa perää:eek:
Sitäkin vaan, että kaikki on yksilöitä ja toisilta maidontuotanto loppuu aiemmin, kuin toisilta.

Last edited by a moderator:
En ole perehtynyt tuohon asiaan, mutta uskoisin 6 viikon imetyksen/ äidin maidon saannin olevan parempi kuin, että äidinmaitoa ei vauva saisi ollenkaan. Mä luulen, että tuohon aikuisiän terveyteen vaikuttaa muutkin asiat, kuten geeniperimä ja elämäntavat. En usko, että imetyksestä / imettämättömyydestä voitaisiin vetää johtopäätöksiä liittyen vauvan terveyden tilaan.

Meidän piti jollakin neuvolakäynnillä allekirjoittaa lupapaperi, että rokotukset saa lapselle ylipäätään antaa.

Muokattu viimeksi:
Me saatiin vaan rokote paperi, sosiaali-ja terveysministeriön asetus 421/2004, yleinen rokotusohjelma.

Lasten ja nuorten rokotukset

Täällä me nyt Italiassa ollaan ja ihmetellään.:)
Asunto on ihana, vanha, romanttinen, juuri remontoitu huoneisto mutta tällä hetkellä niin kaameassa kaaoksessa kaikkien laatikoiden tähden, että on vaikea tietää minne astua. No, tavara kerrallaan paikoilleen, niin hyvä tulee.

Meidän tyttö saa parin viikon kuluttua rota viirus rokotteen ja toivottavasti selviää ilman oireita. Esikoinen sai sen aikanaan myös ja hänelle ei siitä tullut mitään oireita (onneksi).
Mun kummityttö, nyt 10v sairasti rotan vauvana ja joutui sairaalaan muutamaksi päiväksi ja oli niin riutuneen näköinen, niin en uskalla jättää sitä ottamatta, tosin ei tullut edes mieleen, että siitä voisi olla noin inhottavia seuraamuksia mitä joillain on ollut-hmm..

Tähtipöly, onko sun mies kotoisin Italiasta ?

Mies on suomalainen mutta ollut töissä Italiassa jo vuosia.
Tähän saakka hän reissasi maiden väliä mutta oli niin kamala katsella vierestä kuinka raastavaa hänelle oli jäädä paitsi lapsen arjesta ja se ikävän määrä, mikä isällä oli poikaan ( ja toivottavasti ikävä oli muakin:wink)ja poika myös ikävöi kovasti isiä, niin suostuin vihdoin muuttamaan tänne, jotta saadaan lisää perhe aikaa.

Tähtipöly, käytkö vielä Suomen neuvolassa vai millainen systeemi siellä Italiassa on ?

Meilläkin on muutto edessä tän kuun lopussa. Mutta ihan vaan täällä Suomessa toiseen kaupunkiin. :grin Mutta eletään jo nyt muuttolaatikoiden keskellä kun tässä vauva-arjen keskellä on pakattava aina kun ehtii, sellaisia tavaroita joita ei enää niin tarvitse.

Mä olen taas vaihtanut tänään kakkavaippaa klo 03, 06 ja 08.. ja kuului tuo taas tuolla sitterisssään piereskelevän joten.. :facepalm: En kässää voiko rotarokote vieläkin vaikuttaa näin? Kakkaa tulee 4-6 kertaa päivässä, vähän kerrallaan. Vetistä, vähän limaista ja rakeista mutta normaalin väristä kuitenkin. Mitä tämä nyt on? :anyone
Maissivelliä maisteltiin taas eilen yhden kerran 20 ml mutta iho ei nyt reagoinut. Ei tämä siitäkään voi johtua kun tätä on kestänyt jo niin pitkään.

Tähtipöly, käytkö vielä Suomen neuvolassa vai millainen systeemi siellä Italiassa on ?

Mun miehellä on työn kautta vakuutus meille, joka kattaa kaikki terveydenhuollon palvelut myös rokotukset, voisin siis käydä täällä.

Kelasta tuli päätös, että minä ja lapset saadaan vuosi muutosta käyttää Suomen palveluita. Neuvolassa käydään nyt sitten Suomessa aina kun se on mahdollista, tän ryhmän kanssa matkustaminen vaatii tiettyjä valmisteluita varsinkin jos matkaan yksin vauvan ja taaperon kanssa.
Justmom10 varmaankin matkustaisi vaan kahden pienen kanssa ihan tosi helposti minne tahansa.:wink

Heippa!:) Miten ottaisitte asian, jos anoppi kysyä täräyttää imetyksestä, miten sulta tulee maitoa.. ja sitten jää hiljaiseksi, kun sanot ettet enää imetä... :gen045

Anopin mielestä pitäisi imettää pitkään, ja multahan maitoa tuli vain 6viikkoo...

Minusta imetysasiat on jotenkin henkilökohtaisi. Mitä mieltä ootte?:rolleyes:
Ei väkisinkään voi pusertaa:woot:

Heippa!:) Miten ottaisitte asian, jos anoppi kysyä täräyttää imetyksestä, miten sulta tulee maitoa.. ja sitten jää hiljaiseksi, kun sanot ettet enää imetä... :gen045

Anopin mielestä pitäisi imettää pitkään, ja multahan maitoa tuli vain 6viikkoo...

Minusta imetysasiat on jotenkin henkilökohtaisi. Mitä mieltä ootte?:rolleyes:
Ei väkisinkään voi pusertaa:woot:

Mä olen sun kanssa samaa mieltä, että yksityistä on. Ei kuulu kenellekään muulle imetätkö vai et, annatko pullosta korviketta vai omaa maitoasi tai vaikka naapurin rouvan.
Toki minusta saa yleisellä tasolla kysellä, esim.miten imetys sujuu muttei sitä tarvitse lähteä sen kummemmin kommentoimaan tai kertomaan mielipidettään. Jokainen vanhemman pitäisi saada ruokkia lapsensa juuri niin kuin itse haluaa/ pystyy.

Mä olen sun kanssa samaa mieltä, että yksityistä on. Ei kuulu kenellekään muulle imetätkö vai et, annatko pullosta korviketta vai omaa maitoasi tai vaikka naapurin rouvan.
Toki minusta saa yleisellä tasolla kysellä, esim.miten imetys sujuu muttei sitä tarvitse lähteä sen kummemmin kommentoimaan tai kertomaan mielipidettään. Jokainen vanhemman pitäisi saada ruokkia lapsensa juuri niin kuin itse haluaa/ pystyy.

Aivan!!:wink Se aiheutti hetken hiljaisuuden, kun tilanteessa läsnä oli myös appiukko ja mun mies... Mä olin vähän, että noloa:depressed:

Mä oon ekan lapsen kohdalla joutunut kärsimään noista imetysmielipiteistä monet itkut että mulla melkein nousee karvat pystyyn. Imetys sujuu tai ei suju, sen takia korvikkeet on keksitty ettei tartte vauvaa pitää nälässä ja vauva saa läheisyyttä ja rakkautta tasan yhtä paljon kuin imetyksessä. Jostain syystä mä oon tosi ärtsy just anopin kyselyistä. Joku vieras kun kyselee niin en oo niin kärppänä mut sit ku anoppi.. Murr!

Mun anopilla taas ei ole maito noussut tai ei ole imettänyt lapsiaan, joten hän kyllä ymmärsi korvikeruokinnan. Miehen siskokin ymmärsi, kun heilläkin esikoinen korvikkeella. Mies saanut 2 viikkoa äidinmaitoa aikanaan. Sitten taas jotkut vieraat keski-ikäiset ihmetelleet, kun olen sanonut etten imetä. Oletus on, että kaikki naiset pystyy / kykenee imettämiseen.

Meillä rotarokote on aiheuttanu vatsanväänteitä. Ihan selkeesti on tuskanen. Harmi että vielä tehosteet tulossa. Pitää googlettaa että mikä on teho jos ottaa vaan yhen tai kaks kertaa. Ei huvita rääkätä vauvaa. Vaikka on kai se rotavirus kovempaa rääkkiä.

Mä tykästyin nyt niihin uusiin Pampersin vaippoihin, jotka ostin sieltä Tokmannilta. Harmi ettei aina ole varaa ostaa niitä, kun ovat kalliimpia kuin Liberot.

Joo, se Pampers-tarjous olikin lyhyt. Toivottavasti tulee uudestaan!

Mulla on myös kokemusta kaiken maailman kommenteista imetykseen yms liittyen. Esikoista en imettänyt käytännössä lainkaan, ja miehen sisko luennoi mulle sitten siitä, miten "äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle". Kun vauvalle annettiin korviketta pullosta, hän katseli säälien ja huokaili "voi pientä vauva-parkaa". Onneksi miehelläni meni sitten hermot ja hän ärähti siskolleen, että "tärkeintä on, että vauva saa laadukasta ravintoa ja kasvaa ja kehittyy hyvin." Siihen loppui kommentit silloin. Mutta nyt tämän uuden vauvan kanssa, kun imetys sujuukin, miehen sisko kommentoi "kiva, kun säkin olet nyt päässyt oikeisiin äidin hommiin!" Voi että, miten kiukutti taas! Vastasin vaan jotain, että näin sitä huomaa, miten kaikki raskaudet, synnytykset ja vauvat on niin erilaisia, että ei voi etukäteen tietää, miten kaikki menee.

Anoppi taas ei ole imetystä kommentoinut, mutta tuntuu olevan hyvin kiinnostunut mun alapäästäni! Heti ensimmäisessä puhelussa synnytyksen jälkeen alkoi tiedustelu, että tuliko repeämiä ja paljonko ja leikattiinko ja ommeltiinko jne. Ja nyt säännöllisesti kyselee, että miten paraneminen etenee. Yritän aina vastata vähän ympäripyöreästi, on mielestäni myös aihealue, josta mielummin kerron mitä haluan kuin vastaan tarkkoihin kuulusteluihin. Melkein tekisi mieli kysyä häneltä, että mites teillä, vieläkös appiukon kanssa petipuuhat sujuu - mutta kun ei todellakaan kiinnosta ;)

On tosiaan kumma, miten kaikki intiimi yksityisyys katoaa, kun kyse on raskauteen/ synnytykseen/ vauvan hoitoon liittyvistä asioista. Ja nämä on juuri niitä aihealueita, joissa ainakin minä pahoitan mieleni erityisen herkästi kaikesta kritiikistä ja negatiivisesta kommentoinnista.

Meillä muuten rotarokote edessä ensi viikolla :(

Meillä rotarokote on aiheuttanu vatsanväänteitä. Ihan selkeesti on tuskanen. Harmi että vielä tehosteet tulossa. Pitää googlettaa että mikä on teho jos ottaa vaan yhen tai kaks kertaa. Ei huvita rääkätä vauvaa. Vaikka on kai se rotavirus kovempaa rääkkiä.

Täällä toi rokote ei tehnyt vauvaa kipeäksi, mutta tuli vaisuksi ja sai ummetusta, sekä ilmavaivoja... :( Nyt kun aikaa kulunut reilu viikko, poika on jo ihan virkeä, mutta ilmavaivat edellee ja vääntelehtii, sillä vatsaan sattuu :sad001:sad001

Rokotteessa on jotain eläviä viruksia:shy:

Mun anopilla taas ei ole maito noussut tai ei ole imettänyt lapsiaan, joten hän kyllä ymmärsi korvikeruokinnan. Miehen siskokin ymmärsi, kun heilläkin esikoinen korvikkeella. Mies saanut 2 viikkoa äidinmaitoa aikanaan. Sitten taas jotkut vieraat keski-ikäiset ihmetelleet, kun olen sanonut etten imetä. Oletus on, että kaikki naiset pystyy / kykenee imettämiseen.

Maria75 : täälläkään ei anoppi imettänyt, kuin muutaman hassun viikon, mutta edellyttäisi minulta parempaa sioritusta! Siitä johtui tämä hänen täräytyksensä:rulez

Mieskin vähän ihmetteli, ettenkö voi imettää pidempään, mutta käsitti, ettei maitoa enää tule. Kuvitteli, että vasta-aineet äidinmaidossa estää kaikki "sairaudet" aikuisena....Tuollaista se on, kun äidit valistaa liiaksi poikiaan ja sitten miniän imetysasiat otetaan "tapetille"..:wacky:

Tähän vielä, että mulla on hyvät välit anopin kanssa, mutta rajansa kaikella:excited001

Takaisin