Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei ole riisipuurokokemusta ihan vauvalle, eikä myöskään kokemusta noista vauvapuuroista. Mutta niistä varmaan löytyy hyviä. Meillä esikoinen söi tavallista kaurapuuroa, mutta vaan pikakaurahiutaleista tehtynä, koska niistä saa juuri sellaista sileää. Ja jossain vaiheessa aloin lisätä juuri marjasoseita myös joukkoon. Käytin paljon niitä Pirkan ja piltin "tuubeja", jotka on joko luomuja tai täyttä tavaraa, ei ole vettä tai muuta mukana. Itse en jostain syystä oikein marja- ja hedelmäsoseita väsäillyt, vaikka niin sanotut lämpimät soseet väsäilin käytännössä lähes kaikki itse. Mutta samalla tavalla voi niitä tehdä, juuri ilman sokeria. Esikoinen oli ekana kesänään vielä liian pieni syömään marjoja, mutta vuoden ikäisenä, viime kesänä veti marjoja ihan hulluna, mm punaviinimarjoja puskasta :) jos on epävarma jostain aineksesta, niin niitä suosituksiahan löytyy vauvojen ruoka-aineista. Jotkut juurekset ainakin taitavat aluksi olla ei-suositeltavien listalla ja tuoreen mansikan kanssa olisin ehkä vähän varovainen. Toisaalta, meillä esikoinen rakasti imeskellä appelsiinia alle vuoden ikäisenä, vaikka aluksi pelkäsin, että meneekö maha sekaisin.
Mä pakastan noita punasia viinimarjoja sellasenaan..niistä tulee tosi hyvää vispipuuroa. Ite teen kyllä täysjyväriisijauhoihin keliakian vuoks.

Mä pakastan noita punasia viinimarjoja sellasenaan..niistä tulee tosi hyvää vispipuuroa. Ite teen kyllä täysjyväriisijauhoihin keliakian vuoks.
Mäkin teen vispipuuron punaisista viinimarjoista:)

Meillä täällä niin toisaikainen poika. Yhtenä päivänä on tyytyväinen, katselee ympärilleen, viihtyy lattialla ja nukkuu kivasti. Toisena ei taas mikään suju.... Mitään rytmin tynkääkään ei ole muodostunut.
Iltaisin oon antanut hiukan korviketta kun sellainen imuralli että rinnanpäät huutaa armoa:)
Torstaina jo 4 vkoa! Oma toipuminen mennyt hyvin.

Meillä on myös puna-ja mustaviinimarjapensaita, mutta viinimarjat on varmaan vauvalle liian väkeviä. Mäkin kyllä mieluiten käytän valmiita soseita. Haluaisin noita oman pihan antimiakin tarjota vauvalle. Luumut on kyllä äkkiä pilaaantuvia ja omenat voi olla happamia ilman sokeria, kun meillä on noita talviomenoita enimmäkseen. Bongasin kyllä vauvan omenasosereseptin netistä. Katsotaan nyt jaksaako sitä tehdä itse vauvalle hedelmäsoseita. Meiän poika on ollut tänään levoton. Voi johtua eilen saadusta rotavirusrokotteesta. Annoin pojalle tänään vettä, kun oli niin hikinen ja levoton. Helle ja rotavirusrokote ei varmaan ole hyvä yhdistelmä. Äidistä ei tunnu kivalta, kun pojalla oli niin tuskainen olo. Nyt onneksi nukkuu.

Meillä on myös puna-ja mustaviinimarjapensaita, mutta viinimarjat on varmaan vauvalle liian väkeviä. Mäkin kyllä mieluiten käytän valmiita soseita. Haluaisin noita oman pihan antimiakin tarjota vauvalle. Luumut on kyllä äkkiä pilaaantuvia ja omenat voi olla happamia ilman sokeria, kun meillä on noita talviomenoita enimmäkseen. Bongasin kyllä vauvan omenasosereseptin netistä. Katsotaan nyt jaksaako sitä tehdä itse vauvalle hedelmäsoseita. Meiän poika on ollut tänään levoton. Voi johtua eilen saadusta rotavirusrokotteesta. Annoin pojalle tänään vettä, kun oli niin hikinen ja levoton. Helle ja rotavirusrokote ei varmaan ole hyvä yhdistelmä. Äidistä ei tunnu kivalta, kun pojalla oli niin tuskainen olo. Nyt onneksi nukkuu.

Tuo rotavirusrokote on ärsyttävä. Meillä on saatu se nyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla pojalla on ollut maha pitkään sekaisin. Kakkaa monta kertaa päivässä, aluksi jopa kuusi kertaa päivässä.. ja sellasta vetistä. Nyt on viikko edellisestä rotasta ja vieläkin oireilee. Kakka sentään on jo normaalin väristä ja vähän kiinteämpää eikä löysää ja vihreää. Mä haluaisin aloitella sen maissivellin mutta en tiedä uskaltaako ennen kuin pojan maha rauhoittuu?

Meillä ei kyllä ollut kakkaoireita rotasta. Tänään maistelimme aamulla riisipuuroa. Annos oli vaan liian iso pojalle, kun äiti sekoitti 1 dl korviketta 4 rkl riisipuuroa. Olisi riittänyt 0,25 ml ja 1 rkl. Kokeilessa oppii ja kannatta lukea myös noita ohjeita. Riisipuuropakkauksessa luki, että nesteen määrällä ja jauheen määrällä voi vaikuttaa annoskokoon. Sotkuista hommaa puuron syönti oli täällä.

Meillä oli tänään neuvolalääkäri. Kaikki ihan ok. Vauva selällään maatessaan pääsääntöisesti mielummin kääntää päätä oikealle, tästä tuli lääkäriltä huomautus. Pitäisi houkutella pitämään myös suoraan ja vasemmalle. Voi muuten vaikuttaa kallon muotoon. Lääkäri muistutti myös pitämään vauvaa välillä mahallaan.

Lisäksi vauvalla on nyt pientä nuhaa ja yskää. Lääkäri kehotti laittamaan keittosuolatippoja nenään. Sanoi, että jos lämpö nousee yli 37.5 tai yskä pahenee, niin pitää mennä suoraan Lastenklinikalle. Ostin suolatippoja heti ja laitoin niitä jo, tuntuivat auttavan kyllä. Toivottavasti yskäkin helpottaisi itsestään, yhtään ei sairaalareissu houkuttele.

Antoko lääkäri jotain vinkkiä, millä tarkalleen näin pientä houkutellaan pysymään paikallaan? Tai kattoo toiseen suuntaan?

Meillä neuvolatäti kävi eilen kylässä ja tytön paino oli ylittänyt reippaasti jo syntymäpainon. Oli nyt 2860 g. Jee! Sanoi kans, että selällään ois suositus nukuttaa. No tiesin kyl sen, mut neiti kippaa heti kyljelleen ite. Neuvoja ei sen enempää aiheeseen tullu..

Tuo rotavirusrokote on ärsyttävä. Meillä on saatu se nyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla pojalla on ollut maha pitkään sekaisin. Kakkaa monta kertaa päivässä, aluksi jopa kuusi kertaa päivässä.. ja sellasta vetistä. Nyt on viikko edellisestä rotasta ja vieläkin oireilee. Kakka sentään on jo normaalin väristä ja vähän kiinteämpää eikä löysää ja vihreää. Mä haluaisin aloitella sen maissivellin mutta en tiedä uskaltaako ennen kuin pojan maha rauhoittuu?

Meillä pojalla ei tullut mitään oireita siitä, sai sen nyt 1,5kk iässä. Vähän pelkäsin, että jotain tulee, mutta onneksi ei :)

Laitoin tänään menemään hoitovapaa-anomuksen työnantajalle ajalle 18.10.2016-31.8.2017. Sen jälkeen pidän vielä 1,5 -2 kuukautta lomia päälle, joten mua nähdään työpaikalla todennäköisesti vasta loka-marraskuun vaihteessa 2017. Pojan hoito on tällä hetkellä ensisijalla elämässä. Töitä kerkee vielä tekemään loppuelämän, mutta poika on vain kerran pieni.

Meidän poika on nyt kovasti kasvanut ja 4kg ylittyy jo :)

Mua vielä vähän huolettaa, miksei Sirpa kirjoittanut palstalle kaikille, että hänellä on hyvin?! Mutta mitäpä sitä nyt murehtimaan...toivottavasti niin on:Heartred

Last edited by a moderator:
Vinkkinä tänne että Tokmannilla on Libero-vaipat tämän viikon vain 5 € paketti. Kaksi per talous. Käytiin eilen tuo kaksi pakettia hakemassa ja vielä ajateltiin mennä uudestaan.. :joyful: Sen verran on halpoja nyt kun yli puoleen hintaan!

Vinkkinä tänne että Tokmannilla on Libero-vaipat tämän viikon vain 5 € paketti. Kaksi per talous. Käytiin eilen tuo kaksi pakettia hakemassa ja vielä ajateltiin mennä uudestaan.. :joyful: Sen verran on halpoja nyt kun yli puoleen hintaan!

Eikö ne ollut Pampers-vaippoja ? Mä kävin niitä hakemassa 2 pkt. Tuli paljon edullisemmaksi kuin Libero comfort 3- vaippojen value-pakkaus, joka maksaa 14,50 € / 88 kpl. Mä mietin, että pitää laittaa mies vuorostaan käymään Tokmannilla tai käydä eri Tokmannilla. Mä kyllä tykkään Libero-vaipoista enemmän, kun ne Pampersit tuoksuu ihmeelliselle. Synnyrillä oli Liberot käytössä, että siitä lähti meiän Libero-vaippojen käyttö.

Meidän poika on nyt kovasti kasvanut ja 4kg ylittyy jo :)

Mua vielä vähän huolettaa, miksei Sirpa kirjoittanut palstalle kaikille, että hänellä on hyvin?! Mutta mitäpä sitä nyt murehtimaan...toivottavasti niin on:Heartred

Tähti-73, hyvin on teiän poika kasvanut. Kuinka pitkä hän on nyt ?

Mäkin ihmettelin, että miksi Sirpa ei yleisesti kertonut voivansa hyvin. Ilmeisesti kaikki ei ole hyvin siis henkisellä puolella, kun oli niin sanonut Jatta75:lle. Ei varmaan halua puhua siitä meille kaikille vielä. Parisuhteen pitäisi olla ihmiselle voimavara, eikä tuottaa stressiä.

Eikö ne ollut Pampers-vaippoja ? Mä kävin niitä hakemassa 2 pkt. Tuli paljon edullisemmaksi kuin Libero comfort 3- vaippojen value-pakkaus, joka maksaa 14,50 € / 88 kpl. Mä mietin, että pitää laittaa mies vuorostaan käymään Tokmannilla tai käydä eri Tokmannilla. Mä kyllä tykkään Libero-vaipoista enemmän, kun ne Pampersit tuoksuu ihmeelliselle. Synnyrillä oli Liberot käytössä, että siitä lähti meiän Libero-vaippojen käyttö.

Ei kun Pampershan ne oli joo. Harvapää äiti. :grin

Mä hyödynsin myös Pampers-tarjouksen. Meidän Tokmannissa oli koon 3 vaipat loppu, mutta tarjous oli niin hyvä, että ostin seuraavaa kokoa jo varastoon, vaikka ei niihin siirrytäkään vielä pitkään aikaan. Vauva käyttää nyt kokoa 2, mutta meillä on niitä niin paljon, että olisin ostanut jo tuota kokoa 3.

Niin ja vielä siitä pään asennosta; lääkäri ei antanut mitään käytännön neuvoa, miten vauvan saisi pitämään päätä toisellakin puolella, enkä tajunnut kysyä.. Siinä vaan kun vauva laitettiin pöydälle selälleen ja hän oli pää ihan oikealle kääntyneenä, lääkäri kysyi, pitääkö vauva päätä useimmiten juuri noin. Vastasin, että kyllä. Lääkäri otti päästä kaksin käsin varovasti kiinni, ja käänsi sen ensin suoraksi ja sitten vasemmalle, ja sanoi vaan että pitäisi pitää myös em. asennoissa (ja mahallaan), koska yksipuolinen asento voi vaikuttaa kallon muotoon.

Nyt olen huomannut, että kun tuohon kiinnittää huomiota, niin vauvan saa kyllä oikeastaan aika helposti vaihtamaan puolta. Hän mielummin pitää päätä oikealle, mutta jos toisella puolella on jotain kiinnostavaa, niin kääntää kyllä sujuvasti. Ei siis ole mitään "rajoitetta" tai estettä pään kääntelylle.

Mäkin hain ne Pampersit. Hyllyssä oli lappu, että tarjousvaipat suuren suosion vuoksi loppu, mutta ylähyllyllä oli niitä kuitenkin vielä kymmenkunta pakettia. Otin yhen 3 kokoa ja yhen 4 kokoa. Kohta varmaan 4 kokoon jo siirrytään, alkaa jäädä 3 pieneksi.

Meille sanottiin kanssa pään muodosta jotain joskus neuvolassa. Sen jälkeen yritettiin nukuttaa poikaa kyljellään. Poika kuitenkin kääntyi aina selälleen , joten lopetimme sen.

Nyt olisi ollut K-supermarketissa plussakortilla sitten myös Libero teippi-ja housuvaipat 9 eurolla. Sekin olisi aika edullinen, jos käyttää sitä New Born 2-vaippaa, jossa on 88 kpl vaippoja yhdessä paketissa. Tänne voisi perustaa sellaisen vinkkiketjun, että jos joku bongaa tarjouksella jotain vauvan tarvikkeita. Voisi tiedotella muillekin mistä löytää.

Muokattu viimeksi:
Tähti-73, hyvin on teiän poika kasvanut. Kuinka pitkä hän on nyt ?

Mäkin ihmettelin, että miksi Sirpa ei yleisesti kertonut voivansa hyvin. Ilmeisesti kaikki ei ole hyvin siis henkisellä puolella, kun oli niin sanonut Jatta75:lle. Ei varmaan halua puhua siitä meille kaikille vielä. Parisuhteen pitäisi olla ihmiselle voimavara, eikä tuottaa stressiä.

Maria75 :) Poika on 53cm... Nyt ei enää mahdu, kuin 62koon vaatteet, poika kasvaa silmissä :)

Oon saanut Sirpasta mielikuvan, että hän oli kovin avoin henkilönä ja siksi enemmän kummastuttaa yksityisviestit, kuin että olisi kirjoittanut palstalle, että kaikki hyvin ja kirjoitteler taas kun jaksaa. Olisiko mies voinut estää julkisen kirjoittelun tänne...:sad001

Maria75 :) Poika on 53cm... Nyt ei enää mahdu, kuin 62koon vaatteet, poika kasvaa silmissä :)

Oon saanut Sirpasta mielikuvan, että hän oli kovin avoin henkilönä ja siksi enemmän kummastuttaa yksityisviestit, kuin että olisi kirjoittanut palstalle, että kaikki hyvin ja kirjoitteler taas kun jaksaa. Olisiko mies voinut estää julkisen kirjoittelun tänne...:sad001

Onko hyvä spekuloida täällä hänen asioitaan kun näkee mitä kirjoitamme? Voi pahoittaa mielensä.. Kertonee itse kun/jos haluaa.

Takaisin