Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja jos ei vielä ole treenannut lantionpohjanlihaksia, niin kannattaa aloittaa niistä, sitten siirtyä syvien vatsalihasten tunnistamiseen ja kevyeen treenaamiseen. Näitä voit varmuudella tehdä ennen jälkitarkastusta. Pinnallisista lihaksista harjoitukset olisi hyvä aloittaa vinoilla vatsalihaksilla ja ihan viimeiseksi, kun se mahdollinen rako vatsalihasten välissä on hävinnyt, niin vasta siirtyä suoriin vatsalihaksiin eli näihin perinteisiin istumaannousuihin ja muihin. Toki pitää muistaa, että pelkillä vatsalihasliikkeillä pyykkilautaa ei synny :wink Sitten on tietysti ravinto ja muu - pitkäkestoinen - liikunta lisäksi. :)
Ja nää hommat siis perustuu tohon fyssari-taustaan, etten ihan tuulesta temmannut näitä :)

Mun prinsessa pieree ihan urakalla.. Onneksi hän vain rupsuttelee ilmat pois, eikä huuda vatsaansa mutta aika hassulta näyttää kun hän rimpsuissaan paukuttelee kuin aikamiehet.:wacky:

Mä olen myös miettinyt vatsa-asiaa, siis että miten sen saisi pienemmäksi! Kiloja on pudonnut ihan hyvin, mutta vanhoissa housuissa ei vaan nappi mene kiinni, varsinkin, jos vähän korkeampi vyötärö. Ja vatsa pullottaa selkeästi. Kiitos Myy75 vinkeistä :)

Mulla on lähtenyt kaikki vauva-kilot jo pois ja vatsa on taas littana MUTTA vatsassa on pehmeää,löysää ihoa.
Tosin ollaanhan me oltu raskaana n.9kk kaikki, joten melko luonnollista on että vatsan litistyminen takaisin entiseen vie sen saman ajan.
Malttamaton ainakin itse olen varsinkin näin kesällä vaikka nyt pitäisi jaksaa olla itselleen armollinen.:)

Mun prinsessa pieree ihan urakalla.. Onneksi hän vain rupsuttelee ilmat pois, eikä huuda vatsaansa mutta aika hassulta näyttää kun hän rimpsuissaan paukuttelee kuin aikamiehet.:wacky:

Meillä pojan hemoglobiini mitattiin nyt lääkärissä, eikä hän tarvitse rautaa. Turhaan yritettiin syöttää sitä ( Niferix) ja raukka sai vaan kovat vatsavaivat siitä...:sad010

Auttaakohan ne sellaset belly bind-vyöt yhtään tuohon vatsan palautumiseen vai onko ihan huuhaata? Yleensä en oikein usko mihinkään tuollaiseen mutta mietin että jos se poistaisi painovoiman vaikutuksen pelistä? Oon nähnyt Bebesissä ja jenkeissä tuntuu olevan yleistä.

Oon jo tullut tänne vakoilemaan, vaikka laskettuun aikaan on vielä melkein 2kk :D

Mulla on lähtenyt kaikki vauva-kilot jo pois ja vatsa on taas littana MUTTA vatsassa on pehmeää,löysää ihoa.
Tosin ollaanhan me oltu raskaana n.9kk kaikki, joten melko luonnollista on että vatsan litistyminen takaisin entiseen vie sen saman ajan.
Malttamaton ainakin itse olen varsinkin näin kesällä vaikka nyt pitäisi jaksaa olla itselleen armollinen.:)

Ohos, olet saanut jo kaikki pois!:p
Olisko sulla jotain toimivia ruokavalio vinkkejä meille muille ?

Mulle ehti tulla jo vähän takaisinkin, siitä mihin aluksi laski, hemmetti..hemmetti:mad:...No, vatsassa ei ole vielä roikkuvaa ihoa, mutta sellainen "pieni" kumpu, ihankuin olisi 3kk raskaana:joyful::sad001

Kävin tänään lopputarkastuksessa ja paikat oli jo palautuneet:)..,mutta sektion takia ei vielä hetkeen saa "treenata" vatsaa...lähinnä kävelyä ja kaikkea kevyttä.

Mutta vielä toinen hyvä uutinen, lääkäri sanoi, ettei tarvitse pitää vuoden takoa seuraavaan, joten aiemmin saa tulla raskaaksi :) :hug007

Miten lopputarkastus muuten hoidetaan siellä Etelässä?

Mulle ehti tulla jo vähän takaisinkin, siitä mihin aluksi laski, hemmetti..hemmetti:mad:...No, vatsassa ei ole vielä roikkuvaa ihoa, mutta sellainen "pieni" kumpu, ihankuin olisi 3kk raskaana:joyful::sad001

Kävin tänään lopputarkastuksessa ja paikat oli jo palautuneet:)..,mutta sektion takia ei vielä hetkeen saa "treenata" vatsaa...lähinnä kävelyä ja kaikkea kevyttä.

Mutta vielä toinen hyvä uutinen, lääkäri sanoi, ettei tarvitse pitää vuoden takoa seuraavaan, joten aiemmin saa tulla raskaaksi :) :hug007

Mullahan tuli vain 4,5kg vauvakiloa, joten ne oli helppo pudottaa pelkästään synnyttämällä vauva ulos mahasta.:) Ihon kimmoisuuden palauttaminen onkin sitten ihan toinen tarina..

Meidän neuvolassa oli melkoisia hankaluuksia saada jälkitarkastus aikoja synnyttäneille, niin, että osuvat siihen kelan sanelemaan 12vk sisään synnytyksestä, lääkäreitä kai liian vähän ja kesälomat painavat päälle. No, onneksi sain ajan ja se on 20.7, viimeksi se oli ihan vain nopea alatutkimus ja lääkäri kysyi millaisen ehkäisyn haluan vai haluanko mitään.

Aivan mahtavaa, kun saatte ryhtyä vauvan teko hommiin jo aiemmin.:wink Miltä susta nyt tuntuu, milloinka rupeat toivomaan sisarusta, anteeksi suora kysymys mutta tiedän teidän haluavan lisää lapsukaisia, muutoin en ikinä uskaltaisi näin udella.

Mullahan tuli vain 4,5kg vauvakiloa, joten ne oli helppo pudottaa pelkästään synnyttämällä vauva ulos mahasta.:) Ihon kimmoisuuden palauttaminen onkin sitten ihan toinen tarina..

Meidän neuvolassa oli melkoisia hankaluuksia saada jälkitarkastus aikoja synnyttäneille, niin, että osuvat siihen kelan sanelemaan 12vk sisään synnytyksestä, lääkäreitä kai liian vähän ja kesälomat painavat päälle. No, onneksi sain ajan ja se on 20.7, viimeksi se oli ihan vain nopea alatutkimus ja lääkäri kysyi millaisen ehkäisyn haluan vai haluanko mitään.

Aivan mahtavaa, kun saatte ryhtyä vauvan teko hommiin jo aiemmin.:wink Miltä susta nyt tuntuu, milloinka rupeat toivomaan sisarusta, anteeksi suora kysymys mutta tiedän teidän haluavan lisää lapsukaisia, muutoin en ikinä uskaltaisi näin udella.

Mä oon toivonut ensi joulukuuta ja silloin olisi edelleen ajatus lähteä hankkimaan toista ;) :)

Mutta vielä toinen hyvä uutinen, lääkäri sanoi, ettei tarvitse pitää vuoden takoa seuraavaan, joten aiemmin saa tulla raskaaksi :)
:hug007

Mulle neuvolalääkäri kysyessäni asiaa sanoi, että kannattaisi kohdun sektiosta toipumisen takia pitää vuoden tauko ennen uutta raskautta. Tähti-73, olet kyllä rohkea, jos olet jo joulukuussa valmis uuteen raskauteen. Mäkin haaveilen uudesta raskaudesta loppuvuonna, mutta saa nähdä mitä tässä tapahtuu.

Meillä oli tänään isäneuvola ja pojan paino oli 6,080 kg ja pituutta en tiedä, kun neuvolatäti ei ollut kirjoittanut sitä ylös. Soseen määrä päivässä pitäisi lisätä 0,5 dl, koska pituutta ja painoa tullut nyt vähemmän. Edellisen kerran painoa oli 4kk neuvolassa 5,730 kg. Riisipuuroa pitäisi alkaa maistella aamuisin.

Mulle neuvolalääkäri kysyessäni asiaa sanoi, että kannattaisi kohdun sektiosta toipumisen takia pitää vuoden tauko ennen uutta raskautta. Tähti-73, olet kyllä rohkea, jos olet jo joulukuussa valmis uuteen raskauteen. Mäkin haaveilen uudesta raskaudesta loppuvuonna, mutta saa nähdä mitä tässä tapahtuu.

Meillä oli tänään isäneuvola ja pojan paino oli 6,080 kg ja pituutta en tiedä, kun neuvolatäti ei ollut kirjoittanut sitä ylös. Soseen määrä päivässä pitäisi lisätä 0,5 dl, koska pituutta ja painoa tullut nyt vähemmän. Edellisen kerran painoa oli 4kk neuvolassa 5,730 kg. Riisipuuroa pitäisi alkaa maistella aamuisin.
Oliko teillä neuvolasta suositus/ ohje juuri riisipuuroon? Mielenkiinnosta siis vaan kyselen. :) Esikoinen aikanaan aloitteli kaurapuurolla.

Riisipuurolla suositellaan aloittamaan. Näin tämä th on sanonut meille kaksi kertaa. Mä meinasin aloittaa kaurapuuron, kun ostin sellaisia vauvan ensipuurohiuteleita. Nyt tarttis ostaakin vauvan riisipuuroa. Vai voiko tavallista riisipuuro tehdä vauvalle ? Onko kenellekään kokemusta riisin puuron valmistuksesta tai syöttämisestä vauvalle ?

Meillä esikoinen aikanaan aloitti riisi- ja maissipuuroilla ja -velleillä. Ostin vauvoille tarkoitettuja. Niissä ne hiutaleet oli paljon pienempiä kuin normaaleissa tuotteissa. Ei siis esim kokonaisia puuroriisejä vaan riisit ihan jauhoksi jauhettuna. Ilmeisesti ideana se, että pienelle vauvalle saattaa paremmin maistua ihan sileä ruoka kuin karkea/ kokkareinen.

Vauvan puurohan on muuten ihan mautonta, varsinkin veteen tehtynä. Mä sen takia lisäsin aina jotain sosetta joukkoon hillosilmäksi. Yleensä luumusosetta. Sai vaihtelua saman puuron makuun helposti ja luumu auttoi vatsan toimintaan :)

Mä jo bongasinkin, että nutricialla on myös riisipuurojauhetta. Tarttee vaan lähteä kaupoille sitä ostamaan. Päästään huomisesta aloittamaan aamupuurot. Luumusose voisi olla hyvä idea. Olen pähkäillyt, että syksyllä pitäisi tehdä itse vauvalle omena tai luumusosetta, kun meillä on pihalla luumu- ja omenapuita. Niitä ei vaan voi valmistaa sokeriin. Oletteko kokeneet äidit tehneet itse hedelmä- tai marjasoseita ? Entä tuoreet tai pakastemansikat/mustikat ? Vinkkejä kaivataan.

Mä jo bongasinkin, että nutricialla on myös riisipuurojauhetta. Tarttee vaan lähteä kaupoille sitä ostamaan. Päästään huomisesta aloittamaan aamupuurot. Luumusose voisi olla hyvä idea. Olen pähkäillyt, että syksyllä pitäisi tehdä itse vauvalle omena tai luumusosetta, kun meillä on pihalla luumu- ja omenapuita. Niitä ei vaan voi valmistaa sokeriin. Oletteko kokeneet äidit tehneet itse hedelmä- tai marjasoseita ? Entä tuoreet tai pakastemansikat/mustikat ? Vinkkejä kaivataan.

Mä en ole itse tehnyt soseita mutta mun äiti teki pojalle omena, luumu ja vadelma sosetta ja mansikka hilloa, kaikki ilman sokeria ja sitten hän teki kuivattuja omena lastuja ja niitä lastuja meidän taapero söisi pelkästään jos vain saisi..
Mä annoin myös pojalle viime kesänä kaikkia mahdollisia marjoja tuoreena, sekä nyt talvella mansikoita, mustikoita ja vadelmia mitä oli pakkasessa, niissä kyllä oli ripaus sokeria päällä (siis pakastus vaiheessa oli äitini laittanut).

Toi Muksun riisipuurohiutalejauhe on tosi hyvä pienelle! Meidän taapero tykkäsi tosi paljon ja sitten kun oli makuun tottunut, niin lisäilin hedelmäsosetta (Pilttiä tai Bonaa) joukkoon, tuli vähän makumuutoksia ja voi olla että tuo on juuri vaikuttanut siihen, että puurot on kelvannut aina. Vaikka välillä on ollut päiviä, ettei ruoka ole niin maistunut, niin aamu -ja iltapuuro ovat kelvanneet. Nyt tuo taapero syö ihan kaurapuuroa ja aikuisten annoksen vielä (mikro-ohjeen mukaan).

Ja muuten yksi juttu mikä on tosi tärkeä ja mistä olen huomannut olevan hyötyä siihen, että lapsi syö hyvin ja tykkää ruokailla on se, että meillä on syöty niin paljon perhe yhdessä kun vaan voi syödä. Ihan pienestä asti samassa pöydässä ja esimerkki tullut sieltä. Tää taapero on tällä hetkellä ainut mun lapsista joka syö hyvin, edellisten kanssa sai tapella tosi monta vuotta, mutta silloin ei juurikaan perheen kesken syöty..uskon, että sillä on positiivinen vaikutus.

Riisipuurolla suositellaan aloittamaan. Näin tämä th on sanonut meille kaksi kertaa. Mä meinasin aloittaa kaurapuuron, kun ostin sellaisia vauvan ensipuurohiuteleita. Nyt tarttis ostaakin vauvan riisipuuroa. Vai voiko tavallista riisipuuro tehdä vauvalle ? Onko kenellekään kokemusta riisin puuron valmistuksesta tai syöttämisestä vauvalle ?
Mulla ei ole riisipuurokokemusta ihan vauvalle, eikä myöskään kokemusta noista vauvapuuroista. Mutta niistä varmaan löytyy hyviä. Meillä esikoinen söi tavallista kaurapuuroa, mutta vaan pikakaurahiutaleista tehtynä, koska niistä saa juuri sellaista sileää. Ja jossain vaiheessa aloin lisätä juuri marjasoseita myös joukkoon. Käytin paljon niitä Pirkan ja piltin "tuubeja", jotka on joko luomuja tai täyttä tavaraa, ei ole vettä tai muuta mukana. Itse en jostain syystä oikein marja- ja hedelmäsoseita väsäillyt, vaikka niin sanotut lämpimät soseet väsäilin käytännössä lähes kaikki itse. Mutta samalla tavalla voi niitä tehdä, juuri ilman sokeria. Esikoinen oli ekana kesänään vielä liian pieni syömään marjoja, mutta vuoden ikäisenä, viime kesänä veti marjoja ihan hulluna, mm punaviinimarjoja puskasta :) jos on epävarma jostain aineksesta, niin niitä suosituksiahan löytyy vauvojen ruoka-aineista. Jotkut juurekset ainakin taitavat aluksi olla ei-suositeltavien listalla ja tuoreen mansikan kanssa olisin ehkä vähän varovainen. Toisaalta, meillä esikoinen rakasti imeskellä appelsiinia alle vuoden ikäisenä, vaikka aluksi pelkäsin, että meneekö maha sekaisin.

Sokeritta hankala tehdä hilloa mut marjat voi pakastaa ilman sokeria ja käyttää sieltä. Hilloista omenahillo on vähiten sokeria vaativa. Kyllä mä helpotan elämääni noilla vauvanruokahyllyn marjasoseilla. Vauvanruokahyllyn puurot on taas makeutettu. Vaikea myöhemmin totuttaa normipuuroon. Kaurahiutaleita voi hienontaa jollain tehosekoittimen tapaisella.

Takaisin