Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä 1kk neuvolassa viime ma tyttö oli 55cm ja painoi 2980g, on hän kyllä aika hassun näköinen, ikäänkuin spagetti jolla on valtava pää.:laughing002 48cm ja 50cm vaatteet on käytössä, tosin niissä ei voi olla sukkaosaa kiinni, kun sitten loppuu pituus mutta 50cm on edelleen aika leveitä.
Miten te, jotka imetätte, imetättekö ihan "julkisesti"?
Mä imetän ja vietän aika paljon aikaa kahviloissa mutta en kehtaa ihan tosta noin vain vetästä tissiä esille ja vauvan suuhun vaan menen joko vessaan tai kiedon itseni ja vauvan isoon huiviin. Mua ei haittaa yhtään, jos joku toinen äiti imettää esim.kahvilassa mutta itse olen tosi huono siinä, mikä on vähän tyhmää multa..
Mulla on itse asiassa aika täsmälleen sama ajatusmaailma imettäminen suhteen ku sulla Tähtipölyä :) Vähän haluan verhoutua tai "piiloutua", mutta muiden imettäminen ei haittaa yhtään. :)

Auttakaa imetysmestarit!

Heti edellisen ajatuksen/viestin perään mulle tuli toinen ajatus, jota en pysty ratkasemaan, koska kompautin itseni ihan solmuun :P

Imetys ei heti lähteny toimimaan sairaalassa ja jouduin lypsää. Tytölle piti antaa pienen painon takia minimissään 15 ml 3h välein (tai aiemmin, jos halusi). Se toimi hyvin, yöllä lypsin ja syötin ruiskulla. Päälle kokeilin imetystä, jos toimisi jo.

No nyt kotona toimii imetys molemmista ja maitoakin tulee ilmeisen reilusti. Viime yön ja tän päivän oon nyt sitte ruokkinut tylleröä aina hänen halutessaan toisesta tissistä niin kauan ku nukahtaa ja seuraavalla kerralla toisesta sama homma. Samaan aikaa toinen tissi vuotaa ja oon ne keränny talteen, n 15-20ml per kerta.

Kysymys, johon kompautin itseni: kun sanotaan, että pitäis imettää molemmista tisseistä imetyksen yhteydessä, jotta maitotilaukset menee perille, niin väheneekö mun maidon tuotto nyt, kun imetän vähemmän per tissi? En oo lypsäny enää ylimäärästä, kun sitä tulee niin paljon jo, jääkaapissa on melkein 70-80ml tältä päivältä, jotka pakastan. Imetyskertoja päivässä tulee siis n tunnin-kahden välein, yli 12 päivässä, ehkä n 14-15 kertaa tänään.

Se selviää ens viikon neuvolakäynnillä kai, että saako se nyt tarpeeks maitoa, kun en tietenkää pysty laskee maitomenekkiä enää tarkemmin. Onko muita keinoja ennen sitä?

(Odotan jo kun puolen vuoden päästä muistan kysyneeni tätä ja nauran varmaan ääneen, mutta just nyt en osaa ymmärtää :D)

Huhtikuisista huutelen. Maidontuotanto ei vähene. Tissit on siitä viisaat, että ne osaa tuottaa maitoa juuri sen verran kun vauva tarvitsee. Lypsäminen/pumppaaminen kiihdyttää maidontuotantoa, joten jos ei ole tarvetta niin sitten sitä ei kannata kovin usein tehdä. Ja kannattaa antaa imeä yksi rinta loppuun asti, muuten vauva ei saa rasvaisempaa takamaitoa, jos vaihdat rintaa kesken syötön. Seuraavalla syötöllä tarjoat sitten toisesta tissistä.

Juu imettämisessä saat varmaan jokaiselta eri vastauksen. Itse imetän aina tissin kerrallaan ja hyvin on riittäny/lisääntyny maidon määrä nyt kolmen viikon ajan. Toiset on sitä mieltä et pitäis imettää 20 min per tissi. Mä imetän lähes aina kainalo otteella isojen rintojen takia niin tyynyjen ja peiton vaihtaminen kesken imetyksen varsinkin aamuyöstä on turhan työlästä niin oon päätynyt tuohon tissi kerrallaan tapaan.
Me lähdettiin myös sairaalasta kotiin lisämaito ohjeen kanssa kun mulla maito nousi vasta kotona. Mä mietin myös saako tyttö riittävästi maitoa mutta se oli helposti ratkaistu kun tein kotona keittiövaakaa käyttäen pari kertaa syöttöpunnituksen ja lisäkdi punnitsin tytön aamupainon joka päivä ekat kaksi viikkoa. Jouduitko Kuukassius tekemään sairaalassa kertaakaan syöttöpunnitusta? Eli punnitset vauvan -> syötät sen ja punnitset uudelleen. Siihen tietty tarvitaan vaaka joka näyttää gramman tarkkuudella. Meillä on keittiövaaka jonka päälle laitoin puisen tarjottimen jossa vauva pysyi vähän aikaa viltin päällä. Googlettamalla löytyy helposti tieto kuinka monta milliä maitoa per kilo päivässä pitää vauvan vähintään syödä. Eli jos asian kanssa tuskailet niin tuolla tavalla saa itselleen mielenrauhan.

Auttakaa imetysmestarit!

Heti edellisen ajatuksen/viestin perään mulle tuli toinen ajatus, jota en pysty ratkasemaan, koska kompautin itseni ihan solmuun :p

Imetys ei heti lähteny toimimaan sairaalassa ja jouduin lypsää. Tytölle piti antaa pienen painon takia minimissään 15 ml 3h välein (tai aiemmin, jos halusi). Se toimi hyvin, yöllä lypsin ja syötin ruiskulla. Päälle kokeilin imetystä, jos toimisi jo.

No nyt kotona toimii imetys molemmista ja maitoakin tulee ilmeisen reilusti. Viime yön ja tän päivän oon nyt sitte ruokkinut tylleröä aina hänen halutessaan toisesta tissistä niin kauan ku nukahtaa ja seuraavalla kerralla toisesta sama homma. Samaan aikaa toinen tissi vuotaa ja oon ne keränny talteen, n 15-20ml per kerta.

Kysymys, johon kompautin itseni: kun sanotaan, että pitäis imettää molemmista tisseistä imetyksen yhteydessä, jotta maitotilaukset menee perille, niin väheneekö mun maidon tuotto nyt, kun imetän vähemmän per tissi? En oo lypsäny enää ylimäärästä, kun sitä tulee niin paljon jo, jääkaapissa on melkein 70-80ml tältä päivältä, jotka pakastan. Imetyskertoja päivässä tulee siis n tunnin-kahden välein, yli 12 päivässä, ehkä n 14-15 kertaa tänään.

Se selviää ens viikon neuvolakäynnillä kai, että saako se nyt tarpeeks maitoa, kun en tietenkää pysty laskee maitomenekkiä enää tarkemmin. Onko muita keinoja ennen sitä?

(Odotan jo kun puolen vuoden päästä muistan kysyneeni tätä ja nauran varmaan ääneen, mutta just nyt en osaa ymmärtää :D)
Mä imetän myös aina yhdellä kerralla vaan yhdestä rinnasta ja samalla maitoa valuu toisesta. Mulla kans maitoa tulee paljon, ihan suihkuamalla, kun lähtee herumaan. Mahavaivojen takia syötän 2,5-3 tunnin välein, en useammin. Tätä olen tehnyt jo pari, kolme viikkoa. Vauva on nyt reilun kuukauden. ( Ja tämän ohjeen sain siis jo ekan kanssa vastasyntyneiden erikoislääkäriltä, kun todettiin, että ressu söi itsensä ihan ähkyyn, eikä vatsa kerinnyt palautua ja tuli vatsakipuja. Mutta tämä siis tietenkin yksilöllistä ja meillä toimi näin. Hyvä esimerkki vaan monesta erilaisesta tavasta, kun meillä ei ihan puhtaasti lapsentahtinen imetys ollut se paras ratkaisu) Ja vauvan paino on noussu pikavauhtia. Vauva on myös aika hyvä imemään ja syö nopeasti, joten mulla ei edes yks imetys kestä yleensä 20 minuuttia, saati sitten, että 20 min per rinta, jos se on joku ohjeistus. Mutta tosiaan, kertaakaan ei yhdellä syötöllä ole molemmista tarvinnut syöttää. Ekan kohdalla neuvolassa sanottiin, että syö kyllä tosi lyhyen aikaa, mutta niin vain kävi, että paino nousi reilusti yli minimivaatimusten viikko viikolta. Tämä siis vain yksi esimerkki, mutta tämäkin mun ja meidän kohdalla toimii :)

Päivää taloon! Ensimmäisiä elonmerkkejä synnytyksen jälkeen aivoissa, joten ladataanpa tiedot listaan:
Kuukassius / 37 / 20.6. / 41+0 / tyttö / 2705g / 45 cm / 1. / KOS / alateitse (käynnistys vedenmenon takia)

Tervetuloa mukaan varttuneempien synnyttäjien joukkoon Kuukassius ! Lisäsin tietosi tuohon etusivulle. Onnittelut vielä kerran tytöstä ! Hyvää juhannuspäivää kaikille mammoille !

Kysymyspatteristo jatkuu (yritän kohta jaksaa lukea alusta asti, niin en samoja kyselis mistä ootte jo puhunu):

Mitä vauvalle päälle, kun kaikki vaatteet on isoja? Sekä siis ulos mennessä mut myös sisällä. Sairaalassa kun oli tosi lämmin ja vaan peiton kanssa puljattiin.

Etenkin Tähti ja Tähtipölyä, teidän ihanuudet oli myös pikkiriikkisiä niin vinkit kiinnostaa :) miten pian ovat sitte kasvaneet "ekoihin vaatteisiin sopivaksi"? Mulla pienimmät on 50 cm.

Kysymyspatteristo jatkuu (yritän kohta jaksaa lukea alusta asti, niin en samoja kyselis mistä ootte jo puhunu):

Mitä vauvalle päälle, kun kaikki vaatteet on isoja? Sekä siis ulos mennessä mut myös sisällä. Sairaalassa kun oli tosi lämmin ja vaan peiton kanssa puljattiin.

Etenkin Tähti ja Tähtipölyä, teidän ihanuudet oli myös pikkiriikkisiä niin vinkit kiinnostaa :) miten pian ovat sitte kasvaneet "ekoihin vaatteisiin sopivaksi"? Mulla pienimmät on 50 cm.

Mun esikoinen oli myös ruikula, niin osasin arvata, että ehkä tämäkin on pieni ja niinhän siinä kävi. Olin ostanut bebesistä muutamia 44cm ja name it merkiltä 48cm vaatteita ja vaikka meidän tyttö oli melko pitkä (52cm), niin nuo 44cm oli tosi hyviä ihan viime viikolle saakka, eli siis ekan kuukauden. Jalkaterälliset ei toki olisi mahtuneet kun pituus olisi loppunut kesken mutta bodyt oli hyviä. Nyt käytetään 48cm ja ne on sopivia, 50cm vielä liian leveitä vaikka neiti on nyt 55cm.

Tyttö on aika hikipää, niin mä olen pukenut hänelle vain mekon,takin,myssyn ja sukat ja sitten kärryihin makuupussiin, niin oikein hyvin pärjättiin vaikkei niin super lämmin ollutkaan.

Sun ehkä kannattaa yksi tai kaksi pikku asua hankkia, niillä pärjäätte kunnes 50cm on sopivia, ettei sun pikkuinen huku vaatteisiinsa.:)

Meillä tänään oli 25 astetta lämmintä illalla ja kävin pojan kanssa kävelyllä. Niin pojalla oli lyhythihainen body ja terälliset puolipotkarit sekä puuvillapipo. Äitiyspakkauksen makuupussi oli auki ja päällä fleecepeitto. Nyt nukkuu makkarissa pelkissä vaipoissa. Vastasyntynyt tarvitsee varmaan enemmän vaatetta kuin meiän pian 5kk täyttävä poika.

Meillä pojalla nyt vaan vaippa ja t-paita. Ihan älyttömän kuuma.itse en tykkää yhtään. Jalat on ihan turvonneet kun en ole muistanut juoda vettä tarpeeksi. Nyt sit olen yrittänyt juoda vettä ja inkivääriteetä. Mä en ole koskaan ollut mikään kesäihminen. Tykkään enemmän keväästä ja syksystä.

Mä tykkään kesästä. Mutta kivempi silti istuskella varjossa, kuin suorassa auringonpaisteessa. Nytkin istun tässä meidän katetulla takapihan terassilla. Vauva söi just ja nukahti syliin, kohta kokeilen jos sais vauvukoppaan siirrettyä. Pojalla on päällä lyhythihainen lahkeellinen body. Eli tollanen "shortsibody".

Kotona taas juhannuksen mökkireissulta!

Vitsit, tiedättekö sen jutun, kun jotkut ihmiset ei kykene käymään wc:ssä kylässä ollessaan, ei vaan onnistu? Meidän vauva taitaa olla sellainen! Normaalisti kakkaa kerran päivässä tai joka toinen päivä. Nyt lähdettiin tuonne mökkireissulle torstaina, ja vaippaan ei tullut yli kolmeen päivään muuta kuin pisuja. Ja tänään, valehtelematta varmaan 5-10 min sen jälkeen, kun oltiin astuttu kotiovesta sisään, niin kuului kunnon pörinä ja vaippa ihan täpötäynnä... Näköjään 6-viikkoinenkin sitten tietää, milloin ollaan kylässä ja milloin kotona ;)

Kävin tänään heittämässä talviturkin pois. Merivedessä kävin uimassa, mutta vettä oli meiän rannalla vain 50 cm. Viime kesänä en uskaltanut ollenkaan uida merivedessä, kun olin raskaana.

Kuukassius :) Alussa käytettiin 44 koon asuja, mutta aika pian ( = joku pari viikkoo) oltiin jo koon 50 asuissa. Nyt käytetään melkein vain koon 62 asuja, en halua, että vaatteet kiristää :) Poika on 1,5kk ikäinen. Pojalla on isot jalat, joten koko 56 tekee jo tiukkaa.

Yritän löytää pojalle kietaisuasuja tai sitten vetoketjullisia kokoasuja, sillä ovat kaikkein helpoin pukea ja riisua :)

Kävin tänään heittämässä talviturkin pois. Merivedessä kävin uimassa, mutta vettä oli meiän rannalla vain 50 cm. Viime kesänä en uskaltanut ollenkaan uida merivedessä, kun olin raskaana.

Maria75 :) Miksi et uskaltanut uida merivedessä raskaana?

Hei Kaikki! :)

Olisko antaa vinkkejä, millä saa vatsaa pienemmäksi ?:rolleyes: Entä miten kauan kestää, että vatsa on entisellään ? Synnytyksestä on 6viikkoa.

Sektiohaavan vuoksi en ole uskaltanut vielä oikein mitään nostella ja varonut mahalihaksia.

Vatsan palautuminen on kuulemma tosi yksilöllistä. Jotkut sanoo että palautumisessa voi mennä jopa puolesta vuodesta vuoteen. Sektion jälkeen vatsalihastreenejä ei suositella aloitettavaksi ennen jälkitarkastusta. Enkä kyllä näin ison leikkauksen jälkeen alkaisi tekemäänkään mitään 2-3 kuukauteen jotta kaikki kudoskerrokset ehtii toipua. Ja sitten kun aloittaa niin tehtävä vähitellen varovasti. Eli malttia Tähti palautumiseen. :)

Vatsan palautuminen on kuulemma tosi yksilöllistä. Jotkut sanoo että palautumisessa voi mennä jopa puolesta vuodesta vuoteen. Sektion jälkeen vatsalihastreenejä ei suositella aloitettavaksi ennen jälkitarkastusta. Enkä kyllä näin ison leikkauksen jälkeen alkaisi tekemäänkään mitään 2-3 kuukauteen jotta kaikki kudoskerrokset ehtii toipua. Ja sitten kun aloittaa niin tehtävä vähitellen varovasti. Eli malttia Tähti palautumiseen. :)
Ja jos ei vielä ole treenannut lantionpohjanlihaksia, niin kannattaa aloittaa niistä, sitten siirtyä syvien vatsalihasten tunnistamiseen ja kevyeen treenaamiseen. Näitä voit varmuudella tehdä ennen jälkitarkastusta. Pinnallisista lihaksista harjoitukset olisi hyvä aloittaa vinoilla vatsalihaksilla ja ihan viimeiseksi, kun se mahdollinen rako vatsalihasten välissä on hävinnyt, niin vasta siirtyä suoriin vatsalihaksiin eli näihin perinteisiin istumaannousuihin ja muihin. Toki pitää muistaa, että pelkillä vatsalihasliikkeillä pyykkilautaa ei synny :wink Sitten on tietysti ravinto ja muu - pitkäkestoinen - liikunta lisäksi. :)

Takaisin