Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vähän kateellisena oon lukenut täältä teidän hyvin nukkuvista vauvoista, vaikka siis oon kyllä todella iloinen teidän hyvin nukkuvien puolesta :) Meillä tirppu lopetti sitten sen alkuyönkin muutaman tunnin nukkumisen sängyssään ja nukkuu nyt käytännössä vain sylissä ja yöllä vieressä meidän sängyssä... Vaunukopassa on pisimmillään nukkunut 40 minuuttia, ulkona vaunuissa ehkä vähän pidempään, kun liikkuu ja heijailee. Sänkyyn laitettaessa herää pian ja alkaa itkeä, jos sinne laittaa, oli päivä tai yö. Toissa yönä, keskellä yötä, tirppu nukkui sängyssään 2 ja puoli tuntia, mutta se edellytti välillä silittelyä ja sängyn heijailua. Esikoisen kanssa oli samanlaista, että sinänsä tämä ei ollut mikään shokki-ylläri, mutta kai sitä toivoi, että tämä menisi vähän helpommin. Mies nukkuu usein vauva sylissä sohvalla osan yöstä ja osan yöstä vauva nukkuu sit mun vieressä/ meidän välissä. Päivisin unet ovat tällä hetkellä pääosin aika lyhyitä pätkiä. Vauvan sänky on sellainen pienempi vaavi-sänky, jonka oon vuorannut pesämäiseksi. Ja oon yrittänyt laittaa reunalle roikkumaan puklurättejä, joissa äidinmaidon tuoksua jne. Sinänsä syöttövälit meillä on 2,5-3 h ja yöllä välillä pidempiäkin eli suoranaisesti ei ehkä sen takia herää. Maha kyllä pulputtaa, että jotain vaivaa siellä uskoisin olevan. Röyhtäytän, teen masuhierontaa, pidän vatsallaan sylissä ja muutenkin vauvaa hellitään ja pidetään sylissä paljon. Jos jollain tulee vielä hyviä vinkkejä, niin vastaanotetaan kyllä! :) Pikku--tirppu täytti pe jo kuukauden, ei uskoisi, että synnytyksestä on jo niin kauan!
Niin ja nyt on lisäksi alkanut selvästi itkuisempi vaihe. Ja se on joko tai, ei itkua tai korkealta ja kovaa. Vaikka toisaalta, nyt selvästi myös on alkanut tulla tahdonalaisia hymyjä. Ja hauskahti "hihkuu", sellaisia niinku jokeltelun alkeita. :) :Heartpink ja kova huitominen ja potkiminen ja sylissä vatsallaan puskee päätä ylös, joten periaatteessa vaikuttaa ihan hyvinvoivalta.

Tähtipölyä :) Munkin työkaverit sanoi jo ennen äitiyslomaa, että pian sitten hankitte passin lapselle... Mä sanoin, tuskin. Mutta muutkin työkaverit on jo matkustelleet 2kk ikäisen lapsen kanssa etelässä...

Miehen kanssa ajateltiin, että ois 4kk, niin voisi lähteä etelään :)
Me ollaan matkustettu paljon lapsien kanssa ja itseasiassa meillä on ollut "2kk traditio" eli matkalle kun vauva sen 2kk. Vauvan kanssa on hyvä matkustaa, helppo matkalainen. Taaperot ja leikki-ikäiset sitten ihan eri juttu mut kun muistaa itse pysyä rauhallisena niin lapsetkin pysyy:) pisimmälle mentiin kun seiska oli 8vkoa, lennettiin orlandoon. Oltiin 2 vkoa ja käytiin Disney Worldissa. Mun vanhemmanät tosin oli sen ekan viikon mukana ja hiukan valvovana silmänä apuna. Toinen viikko sitten vaan löhöiltiin altailla:)
Kaikki reissut aina sujuneet hyvin. Lähinnä ollaan mannerespanjassa, kanarialla, cyproksella, turkissa matkattu.

Me ollaan matkustettu paljon lapsien kanssa ja itseasiassa meillä on ollut "2kk traditio" eli matkalle kun vauva sen 2kk. Vauvan kanssa on hyvä matkustaa, helppo matkalainen. Taaperot ja leikki-ikäiset sitten ihan eri juttu mut kun muistaa itse pysyä rauhallisena niin lapsetkin pysyy:) pisimmälle mentiin kun seiska oli 8vkoa, lennettiin orlandoon. Oltiin 2 vkoa ja käytiin Disney Worldissa. Mun vanhemmanät tosin oli sen ekan viikon mukana ja hiukan valvovana silmänä apuna. Toinen viikko sitten vaan löhöiltiin altailla:)
Kaikki reissut aina sujuneet hyvin. Lähinnä ollaan mannerespanjassa, kanarialla, cyproksella, turkissa matkattu.

Rohkaisevaa!:cool14

Myy75, meidänkään vauva ei suostu yöllä nukkumaan muualla kuin joko mun vieressä tai sylissä. Sinänsä nukkuu ihan hyvin, 2-3 herätystä yössä, mutta ihan turha yrittää laittaa muualle nukkumaan. On kyllä välillä aika hellyttävä/ koominenkin näky, kun yöllä imetyksen jälkeen haluaa jäädä nukkumaan niin, että nojaa poskella rintaa vasten. Ilmeisen pehmeä "tyyny" :)

Päivällä onneksi nukkuu vaunuissa välillä oikeinkin hyvin (vaihtelee kovasti), ja autoon nukahtaa aina tosi nopeasti. Unen pituutta taas on ihan mahdoton ennustaa, välillä nukkuu 10 min välillä 3 h.

Vauva on muuten alkanut imettäessä saada välillä koviakin yskänpuuskia. Mietin, että voisiko maidon tuotanto olla nyt sen verran kasvanut, että sitä tulee jotenkin liikaa kerralla/ suihkulla vauvan suuhun ja menee vahingossa henkitorveen...? Vauva on aika äkäinen kun noin käy. Muuten hänellä ei ole mitään yskää, eli flunssasta tms ei varmaan kyse.

Minkälaisia majoituksia te olette JustMom10 käyttäneet matkoillanne, kun iso perhe? Meitä nyt jatkossa 6, ja tuntui et aiemmin jo kolmen lapsen kanssa välillä vaikeeta löytää hyviä perhehuoneistoja. Viime kesän alussa oltiin Rhodoksella eikä haluttu kauas kaupungista huoneistohotelleihin, joissa olis olut varmaan koko porukalle yhteinen kämppä. Päädyttiin sitten kahteen erilliseen vierekkäiseen hotellihuoneeseen, joka periaatteessa toimi mutta meiltä vanhemmilta osa loman onnistumisesta jäi siltä osin vähän vajaaksi, että yövyttiin eri huoneissa. Muuten matka oli tosi onnistunut.

JustMom, ihan mielenkiinnosta, että reissaatteko aina koko perhe yhdessä, kaikki lapset mukana vai vain osa? Maksaa varmaan mansikoita viedä noin monta lasta ulkomaille...? :)

Niin ja nyt on lisäksi alkanut selvästi itkuisempi vaihe. Ja se on joko tai, ei itkua tai korkealta ja kovaa. Vaikka toisaalta, nyt selvästi myös on alkanut tulla tahdonalaisia hymyjä. Ja hauskahti "hihkuu", sellaisia niinku jokeltelun alkeita. :) :Heartpink ja kova huitominen ja potkiminen ja sylissä vatsallaan puskee päätä ylös, joten periaatteessa vaikuttaa ihan hyvinvoivalta.

Myy75 :) Meillä poika on nyt yllättänyt ja nukkunut koko viikon oikein rauhallisesti omassa "pesässä /kopassa"..herää vain syömään 2tunnin välein, huitominen on jäänyt pois :)

Jokelluksen alkua on alkanut tulla sellaista iloista "kiljahtelua" ja hymyjä...Neuvolassa th sanoi, että kohta poika alkaa nauraa :)

Nyt aloitellaan rautatipat ja niistä näköjään tulee vähän vatsanväänteitä... :sad001
Jos moinen rautalääke on turha, niin mielellään sen jättäisi pois...

Myy75 :) Meillä poika on nyt yllättänyt ja nukkunut koko viikon oikein rauhallisesti omassa "pesässä /kopassa"..herää vain syömään 2tunnin välein, huitominen on jäänyt pois :)

Jokelluksen alkua on alkanut tulla sellaista iloista "kiljahtelua" ja hymyjä...Neuvolassa th sanoi, että kohta poika alkaa nauraa :)

Nyt aloitellaan rautatipat ja niistä näköjään tulee vähän vatsanväänteitä... :sad001

Miksi annat pojalle rautaa, Tähti-73 ? Oletko aloittanut jo d-vitamiinit ?

Muokattu viimeksi:
Minkälaisia majoituksia te olette JustMom10 käyttäneet matkoillanne, kun iso perhe? Meitä nyt jatkossa 6, ja tuntui et aiemmin jo kolmen lapsen kanssa välillä vaikeeta löytää hyviä perhehuoneistoja. Viime kesän alussa oltiin Rhodoksella eikä haluttu kauas kaupungista huoneistohotelleihin, joissa olis olut varmaan koko porukalle yhteinen kämppä. Päädyttiin sitten kahteen erilliseen vierekkäiseen hotellihuoneeseen, joka periaatteessa toimi mutta meiltä vanhemmilta osa loman onnistumisesta jäi siltä osin vähän vajaaksi, että yövyttiin eri huoneissa. Muuten matka oli tosi onnistunut.
Meillä kun on niin isoja jo noi isommat niin viimeksi oltiin niin että 19,18,16,14 ja 11v jakoivat huoneen ja meillä oli vieressä toinen suuri huone pientenlasten kanssa. Viime joulukuussa kun oltiin 2 viikkoa teneriffalla. Mut muistan silloin kun meillä oli pienemmät lapset, niin etteivät voineet olla keskenään huoneessa ni oli sama juttu että tuntui meidän vanhempien kohdalta tylsältä ratkaisulta jakaa lapset eri huoneisiin vanhemmat myös.... Amerikassa on paljon suuria huoneistoja, sielä homma ratkeaa hyvin.

JustMom, ihan mielenkiinnosta, että reissaatteko aina koko perhe yhdessä, kaikki lapset mukana vai vain osa? Maksaa varmaan mansikoita viedä noin monta lasta ulkomaille...? :)
Maksaahan se! Kyllä me vielä ollaan otettu kaikki mukaan. Mut ehkä noi isommat ei kauaa lähde mukana :) oon sitten tinkinyt muissa asioissa niin että on mahdollistanut säästää matkaan. Kaikille pienimmille en esm ole ostanut asioita, tavaroita uusina ja valikoiden ottanut ystäviltä vaatteita vastaan....
Lapset vaan niin menee omissa menoissaan muuten ympäri vuoden( tarkoitan siis näitä kouluikäisiä ja nuoria) niin matka on ihana tapa kerätä perhe yhteen ja viettä aikaa yhdessä:)

Mun mies ei ole koskaan käynyt ulkomailla. Ruotsin laivalla hän on käynyt, mutta silloinkin vain miniristeilyllä. Jonnekin ulkomailla pitäisi lähteä joskus käymään, kun me lähinnä matkustetaan anopin ja appiukon luokse. Sinne on 800 km matkaa, joten Suomen rannikko on ainakin tullut tutuksi. Nyt tosiaan anoppi ja appiukko tulee tänne Turkuun, kun lähdemme anopin 70-vuotisristeilylle.

Miksi annat pojalle rautaa, Tähti-73 ? Oletko aloittanut jo d-vitamiinit ?

Synnytys sairaalasta annettiin rauta resepti kotiin mukaan ja ohje 5viikon iästä 6kk asti, sen takia kun syntymäpaino alle 2,5kg... D-tipat saatiin neuvolasta ihan heti. Miten teidän pojalla, saako rautaa?

Meidän esikoisella oli myös rautalisä käytössä, Niferex (hänellä syntymäpaino 2 kg). Muistan, että meille korostettiin, että sitä on tärkeä antaa, koska raudanpuute voi vaikuttaa neurologiseen kehitykseen. Toisaalta, piti olla tarkka annoksen kanssa, koska liika rauta on myös haitallista.
Masuvaivoja en muista, mutta se rauta oli uskomattoman sotkevaa; jos tippa putosi johonkin vaatteelle, niin tosi vaikea putsata.

Meidän esikoisella oli myös rautalisä käytössä, Niferex (hänellä syntymäpaino 2 kg). Muistan, että meille korostettiin, että sitä on tärkeä antaa, koska raudanpuute voi vaikuttaa neurologiseen kehitykseen. Toisaalta, piti olla tarkka annoksen kanssa, koska liika rauta on myös haitallista.
Masuvaivoja en muista, mutta se rauta oli uskomattoman sotkevaa; jos tippa putosi johonkin vaatteelle, niin tosi vaikea putsata.

Meillä on sama tuote... sisältää sorbitolia, se muuten helposti aiheuttaa vatsavaivoja. Ompa hyvä, että säästyitte niiltä :)

Mä en nyt oikein tiedä onko meidän pojalla mahavaivoja vai mikä on.. On välillä hirveän levoton eikä missään ole hyvä olla. Paitsi sylissä pystyasennossa ja mielellään pitää kävellä tai hytkyttää.. Nytkin juuri nukahti vihdoin siihen pystyasentoon mun syliin. Kakka on nyt ollut taas ihan vihreää ja vetistä. Limaisuudesta en osaa sanoa. Ei kai sen pitäisi tuollaista olla? Poika ei kyllä kakkaa joka päivä, ehkä 2-3 päivän välein. Kun nuo osaisi kertoa mikä vaivaa.. muuten vaan levoton kausi, mahavaivoja, hampaita vai mitä? Ja meillä siis syödään Nan-korviketta. Luin että myös korvike vauvoilla kakka vaan on joskus vihreää. Keskiviikkona onneksi neuvola niin voin kysyä neuvoa. Poika vaan saa kerralla kaksi rokotusta sekä rota-nesteen niin odotettavissa on ehkä sen jälkeen lisää levottomuutta..

Myy75, meidänkään vauva ei suostu yöllä nukkumaan muualla kuin joko mun vieressä tai sylissä. Sinänsä nukkuu ihan hyvin, 2-3 herätystä yössä, mutta ihan turha yrittää laittaa muualle nukkumaan. On kyllä välillä aika hellyttävä/ koominenkin näky, kun yöllä imetyksen jälkeen haluaa jäädä nukkumaan niin, että nojaa poskella rintaa vasten. Ilmeisen pehmeä "tyyny" :)

Päivällä onneksi nukkuu vaunuissa välillä oikeinkin hyvin (vaihtelee kovasti), ja autoon nukahtaa aina tosi nopeasti. Unen pituutta taas on ihan mahdoton ennustaa, välillä nukkuu 10 min välillä 3 h.

Vauva on muuten alkanut imettäessä saada välillä koviakin yskänpuuskia. Mietin, että voisiko maidon tuotanto olla nyt sen verran kasvanut, että sitä tulee jotenkin liikaa kerralla/ suihkulla vauvan suuhun ja menee vahingossa henkitorveen...? Vauva on aika äkäinen kun noin käy. Muuten hänellä ei ole mitään yskää, eli flunssasta tms ei varmaan kyse.
Kiitos vertaistuesta, Murrimur! :) Jotenkin se on lohdullista kuulla. Päivällä toivois välillä vähän pidempiä pätkiä, että ehtis jotain tehdä tai ite levätä... Keskimäärin 20-30 minuuttia on siihen aika lyhyt aika. Ja sit toi itkuisuus, joka varmasti menee kyllä ohi, mutku se on niin semmosta kovaa kipuitkua, tai sit ei mitään. Tämäkin tuttua esikoiselta, mutta välillä tuntuu raskaalta... Th sanokin, että nälkä on pienelle vauvalle kuin kipua ja temperamentit on tietty erilaisia. Kyllä vatsavaivojakin selvästi on, koska yleensä itku tulee myös syömisen jälkeen.

Meidän vaavilla ainakin huomaan, kun menee väärään kurkkuun, just köhii ja kuulee, kun silleen vinkaisee. Siitä ei ihan hirveesti hermostu, mutta keskeytetään vaan syöminen hetkeksi ja usein vähän kohotan muutamaksi sekunniksi ylöspäin. Mulla tulee siis ihan suihkuamalla maitoa eli varmasti tulee just liikaa välillä.

Mä en nyt oikein tiedä onko meidän pojalla mahavaivoja vai mikä on.. On välillä hirveän levoton eikä missään ole hyvä olla. Paitsi sylissä pystyasennossa ja mielellään pitää kävellä tai hytkyttää.. Nytkin juuri nukahti vihdoin siihen pystyasentoon mun syliin. Kakka on nyt ollut taas ihan vihreää ja vetistä. Limaisuudesta en osaa sanoa. Ei kai sen pitäisi tuollaista olla? Poika ei kyllä kakkaa joka päivä, ehkä 2-3 päivän välein. Kun nuo osaisi kertoa mikä vaivaa.. muuten vaan levoton kausi, mahavaivoja, hampaita vai mitä? Ja meillä siis syödään Nan-korviketta. Luin että myös korvike vauvoilla kakka vaan on joskus vihreää. Keskiviikkona onneksi neuvola niin voin kysyä neuvoa. Poika vaan saa kerralla kaksi rokotusta sekä rota-nesteen niin odotettavissa on ehkä sen jälkeen lisää levottomuutta..
Voihan hyvin olla vatsavaivoja, ruuansulatuselimistön kehittymättömyyttä, ilmaa vatsassa, kun kakkaa harvemmin. Jotenkin muistelen aiemmasta, että kakka voi välillä olla vihertävää mitään ilman kummempaa syytä. Mut eiköhän neuvolassakin osaa jotain sanoa :) Kyllä meillä on kanssa melkoista vääntelehtimistä ja itkukohtauksia.

Kiva kuulla, että homma menee eteenpäin :) aika hauskoja kyllä ne kiljahdukset :)

Mutta tylsää tietty, jos pakollinen rauta aiheuttaa oireita.

Voihan hyvin olla vatsavaivoja, ruuansulatuselimistön kehittymättömyyttä, ilmaa vatsassa, kun kakkaa harvemmin. Jotenkin muistelen aiemmasta, että kakka voi välillä olla vihertävää mitään ilman kummempaa syytä. Mut eiköhän neuvolassakin osaa jotain sanoa :) Kyllä meillä on kanssa melkoista vääntelehtimistä ja itkukohtauksia.

Unohdin kertoa että meillähän oli Distlafyl loppu vajaan viikon. Nyt ostin lisää tänään. Poika on siis saanut tuota monta kuukautta. Mietin että jos sen lopetus/loppuminen nyt teki tämän..? Toivotaan että aloitus auttaa taas.

Synnytys sairaalasta annettiin rauta resepti kotiin mukaan ja ohje 5viikon iästä 6kk asti, sen takia kun syntymäpaino alle 2,5kg... D-tipat saatiin neuvolasta ihan heti. Miten teidän pojalla, saako rautaa?
Ei saa rautaa lisänä, mutta pian varmaan aloitetaan lihojen maistelu. 5kk iässä saa ainakin kanaa maistella. 6kk iässä muut lihat ja kalat. Puurotkin pitäisi varmaan aloittaa 5 kk iässä.

Marituuli, kannattaa kokeilla antaa luumusosetta kakkavaivoihin. Meiän pojallakin tulee kakka aika harvakseen ja on yleensä vihreetä ja paksua. Meillä on käytössä Tuuti. Juuri katselin noita nutrion omneon jauhekorvikkeita kaupassa, kun ovat vatsaystävällisempiä kuulemma. Vaikutti vain kauhean hankalalta alkaa veteen sekoittaa korvikejauhetta. Meillä oli ennen käytössä cuplatonia ilmavaivoihin. Soseiden syönnin aloittamisen jälkeen olen joka toinen viikko syöttänyt pojalle luumusosetta. Tykkää siitä sekoitettuna korvikkeeseen. Neuvolassa ohjeistettiin antamaan luumusosetta pojalle.

Muokattu viimeksi:
Takaisin