Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kysyin raudasta lääkäriltä ja kaikki alle 2,5kg syntyneet tarvitsevat kasvuun rautaa. Nyt vaan varoen annettava, koska aiheuttaa vatsavaivoja Pojalta kuitenkin mitataan hemoglobiini seuraavalla lääkärikäynnillä.

Meinaan vielä sitä, kun en itsekään tarvinnut lisärautaa raskauden aikana, voi olla, ettei poikakaan automaattisesti sitä tarvitse, eikä paino ollut paljon alle 2,5kg.

Vatsa oli kyllä niin kipeä pojalla, ettei nukuttu viimeyönä ollenkaan:sad001

Tulen nyt ihan pikaisesti etuajassa tänne kuokkimaan... Tähti, jos joudut jatkamaan rautaa ja vatsavaivat jatkuvat niin olisiko mahdollista että soittaisit synnärisi kätilöille ja kysyisit heiltä rinnakkaisvalmistetta ja/tai neuvoja rauta-asiaan. Minulle on jäänyt kätilöistä käytännönläheisempi kuva kuin lääkäreistä, jälkimmäisiä sen kummemmin dissaamatta.

Kun itse lähdin esikoisen kanssa kotiin niin minulle sanottiin että soita sitten vaan jos tulee jotain asiaa. Olisi myös saanut tulla vauvahierontaa opettelemaan jälkikäteen mutta jäi pitkän ajomatkan vuoksi menemättä. Vauvahieronta tai vyöhyketerapia voisi helpottaa vauvan oloa jos on kivulias. Meidän vauva oli yhteen aikaan omituisen levoton ja kokeiltiin Cuplatonit ja Disflatylit mutta ne eivät tepsineet. Sitten vein vyöhyketerapiaan 3 kertaa ja oli ihan eri vauva jo ensimmäisen käynnin jälkeen. Toivottavasti pienen olo pian helpottaa!

Tulen nyt ihan pikaisesti etuajassa tänne kuokkimaan... Tähti, jos joudut jatkamaan rautaa ja vatsavaivat jatkuvat niin olisiko mahdollista että soittaisit synnärisi kätilöille ja kysyisit heiltä rinnakkaisvalmistetta ja/tai neuvoja rauta-asiaan. Minulle on jäänyt kätilöistä käytännönläheisempi kuva kuin lääkäreistä, jälkimmäisiä sen kummemmin dissaamatta.

Kun itse lähdin esikoisen kanssa kotiin niin minulle sanottiin että soita sitten vaan jos tulee jotain asiaa. Olisi myös saanut tulla vauvahierontaa opettelemaan jälkikäteen mutta jäi pitkän ajomatkan vuoksi menemättä. Vauvahieronta tai vyöhyketerapia voisi helpottaa vauvan oloa jos on kivulias. Meidän vauva oli yhteen aikaan omituisen levoton ja kokeiltiin Cuplatonit ja Disflatylit mutta ne eivät tepsineet. Sitten vein vyöhyketerapiaan 3 kertaa ja oli ihan eri vauva jo ensimmäisen käynnin jälkeen.
Ja osteopatia on kans yks. Ei ne aina auta, mutta voi kokeilla. Mä just mietin meidän tirpun viemistä osteopaatille tai vyöhyketerapeutille

Meiän pojalle tulee 30.6.2016 5 kk täyteen. Ollaan käytetty enimmäkseen 62 cm vaatteita, joitakin 56 cm vaatteita on vielä käytössä. 68 cm on liian isoja vielä. Poikahan oli viimeksi 25.5. 4kk neuvolassa 59,6 cm pitkä ja paino 5,730 kg. Nyt ollaan jo varmaan 6 kg ylitetty ja 60 cm pituudessa. Lasten vaatteitakin on hyvin erikokoisia samassa koossa.

Kun itse lähdin esikoisen kanssa kotiin niin minulle sanottiin että soita sitten vaan jos tulee jotain asiaa. Olisi myös saanut tulla vauvahierontaa opettelemaan jälkikäteen mutta jäi pitkän ajomatkan vuoksi menemättä. Vauvahieronta tai vyöhyketerapia voisi helpottaa vauvan oloa jos on kivulias. Meidän vauva oli yhteen aikaan omituisen levoton ja kokeiltiin Cuplatonit ja Disflatylit mutta ne eivät tepsineet. Sitten vein vyöhyketerapiaan 3 kertaa ja oli ihan eri vauva jo ensimmäisen käynnin jälkeen. Toivottavasti pienen olo pian helpottaa!
Mä kans kuokin tänne..mun vyöhyketerapeutti sano että jo kerran käynti usein helpottaa vauvan vatsaoireissa. Suosittelen koittamaan! Samalla voi kysyä vinkkejä miten itse voit hieromalla auttaa vauvaa.

Evelin76 :) Kiitos huomiosta :) Ollaan menossa 6viikon lääkärintarkastukseen ja siinä yhteydessä mitataan hemoglobiini. Jos poika sitä tarvitsee, kysyn lääkäriltä toista valmistetta.

Itse joskus kävin vyöhyketerapeutilla ja se todella auttoi, varmaan hyvä vauvallekin :) Mies myös usein hieroo vauvaa ja se helpottaa häntä kyllä :)

Meiän pojalle tulee 30.6.2016 5 kk täyteen. Ollaan käytetty enimmäkseen 62 cm vaatteita, joitakin 56 cm vaatteita on vielä käytössä. 68 cm on liian isoja vielä. Poikahan oli viimeksi 25.5. 4kk neuvolassa 59,6 cm pitkä ja paino 5,730 kg. Nyt ollaan jo varmaan 6 kg ylitetty ja 60 cm pituudessa. Lasten vaatteitakin on hyvin erikokoisia samassa koossa.

Maria75 :) Meillä käytössä enää harva 50 koon vaate, koko 62 on paras pojalle, koska se ei kiristä :) Pojalla on isot jalat ja vie potkuhousuista reippaasti tilaa..

Poika sai lahjaksi hienon paidan kokoa 56, ja harmittaa, ettei mahdu ollenkaan päälle :sad001...

Poika painaa nyt arviolta 3,5kg ja pituutta 52cm

En kauheasti ostanut 56cm:n vaatteita, mikä ihan hyvä meidän pojan kohdalla. Hän oli viikko sitten neuvolassa 5990g ja muistaakseni 59cm. Kuukaudessa tullut likimain 2kg. No eiköhän se tuosta luulis vähän rauhoittuvan tai en kohta jaksa kanniskella. En kylläkään ole yllättynyt. Esikoinen aikoinaan kans kasvoi samalla tahdilla.

Meillä on alusta asti ollut selvä yön ja päivän ero vauvalla. On siis nukkunut yöt, tietysti välillä herännyt syömään, mutta sen jälkeen on heti nukahtanut uudelleen. Yhdessä vaiheessa (ilmeisesti yleisesti tunnetut ns. 6 viikon hulinat) noin 5 viikon iässä alkoi sitten levottomampi kausi ja yöunille meno pitkittyi joksikin aikaa, saattoi mennä klo 12-1 yöhön nukkumaan meno. Mutta lohdutukseksi, että se menee kyllä ohi... Ekat 3 kk ei meilläkään suostunut nukkumaan kuin minun vieressä. Kun yritti nukkuvana siirtää äitiyspakkauslaatikkoon, niin havahtui aina hereille. Ei sitten kyllä liiemmin yritettykään ennen kuin 3 kk iässä uudelleen. Eli nyt olen imettänyt viimeisen syötön äp-makuupussissa ja kun siihen nukahtaa, niin siirtänyt pusseineen päivineen äp-laatikkoon meidän sängyn viereen. Siellä nukkuu ekan pätkän (noin klo 21-2). Sitten otan viereeni sänkyyn imetettäväksi ja nukahdan saman tien ite uudelleen. Aamulla heräilen vauva vieressäni klo 6-7 siihen, kun vauva hamuilee rintaa ja jatkan taas unia. Kohta jää kyllä äp-laatikko pieneksi, pitäs jotain keksiä tilalle. Pinnasänky on alakerrassa vauvan huoneessa, mutta sinne ei ihan vielä omien yöunien vuoksi viitsisi siirtää nukkumaan. Käy niin mukavasti tämä nyt ja äitikin saa nukkua. Vauva nukkuu siis aamulla yhtä pitkään tai pidempäänkin kuin minä (klo 9-10 asti).

Todella hyvin kyllä nukkuu teidän vauva! Tollasesta meillä voi vain haaveilla. Tosin koko ajanhan tuo rytmi muuttuu, kun ikää vadta sen 6vkoa.
Onko kaikki ottaneet sen rotavirus -rokotteen? Sehän on aika uusi. Muistelisin, että jommankumman aiemman lapsen ollessa vauva sen tutkimiseen etsittiin osallistujia. Esikoinen aikoinaan sai tuberkuloosirokotteesta ( sittemmin sn antaminen lopetettu) ihan vauvana hirvittävän kananmunan kokoisen paiseen nivuseen ja silloin tuli mietittyä rokotteiden turvallisuutta. Normi rokoteohjelman mukaiset rokotteet ovat kyllä saaneet kummatkin. Enkä varsinaisesti ole rokotevastainen mutten ihan joka rokotetta miettimättä lähde ottamaan. Mm.sikaflunssarokotetta ei lapsille otettu. Siinä oli iso päätös, kun ei voinut tietää. Jälkikäteen tiennyt tehneensä hyvän päätöksen, kun on ollut esillä niitä narkolepsiatapauksia. Mutta olishan se vvoinut tulla se sikaflunssakin.

Me ollaan otettu rotavirus-roketteet jo 3 kertaa, 2kk, 3kk ja 4kk neuvolassa. Ensi viikolla tulee Pneumokki 5kk neuvolassa. 3 kk rokotteiden jälkeen tuli kuumetta 38 astetta. Silloin annettiin 3 rokotetta. Uskon rotavirusrokotteen olevan hyväksi, koska ilmeisesti rotavirus on pienellä kuitenkin vaikea sairaus.
Meiän poika on aika sirorakenteinen ja pienijalkainen, kun osa 62 cm housuista on hänelle vielä isoja. Tulee pituusodotuksessa lyhyisiin vanhempiinsa ja kasvaa kuitenkin omalla käyrällään. Ensi viikolla on 5kk neuvola, jonka jälkeen tietää pojan nykypituuden ja painon.

Muokattu viimeksi:
Maria75 :) Meillä käytössä enää harva 50 koon vaate, koko 62 on paras pojalle, koska se ei kiristä :) Pojalla on isot jalat ja vie potkuhousuista reippaasti tilaa..

Poika sai lahjaksi hienon paidan kokoa 56, ja harmittaa, ettei mahdu ollenkaan päälle :sad001...

Poika painaa nyt arviolta 3,5kg ja pituutta 52cm
On kyllä vaatteissa mitoituseroja paljon. Meillä kyllä käytössä vielä 50-56 -senttisiä, vaikka tyttö on kasvanut vauhdilla. Jalkaterät on tosin mun mielestä monissa potkareissa ja yöpuvuissa tosi lyhyet. Meidän "pikku"-tirpulla oli eilen 1 kk neuvola ja lääkäri. 5 kiloa meni jo rikki ja pituutta 56,5 cm. Kysyinkin, että voiko painoa tulla liian nopeasti, mutta ei kuulemma voi, vaan hyvä, että kasvaa. :) Tässä kohtaa pituus +1-käyrällä.

Meiän poika ei pysy enää paikallaan leikkimatolla. Pystyy kääntämään itsensä kääntymällä selältä mahalle ihan eri paikkaan tai eri päin kuin alunperin. Öisin sentään pysyy vielä vauvanpesässä paikallaan. Ei ryömi vielä, vaikka sitäkin on äidin tuella jo harjoiteltu.

Myy75, hyvin on kasvanut tyttö. Imetätkö häntä ?

Meiän poika ei pysy enää paikallaan leikkimatolla. Pystyy kääntämään itsensä kääntymällä selältä mahalle ihan eri paikkaan tai eri päin kuin alunperin. Öisin sentään pysyy vielä vauvanpesässä paikallaan. Ei ryömi vielä, vaikka sitäkin on äidin tuella jo harjoiteltu.

Mahtavaa, kuinka hyvin liikkuu jo teidän poika!

Joo, imetän. Olen siinä onnellisessa asemassa, että maitoa tulee niin hyvin, ettei tarvitse miettiä, riittääkö. Runsaan maidontulon toinen puoli vähän tuntuu vaan olevan sitten nuo vatsavaivat, paljon tulee vaaville hotkiessa ilmaa mahaan.

Meilläkin oli vatsavaivoja alussa, kun pullosta tuli ilmaa pojan vatsaan ja ilmeisesti rintakumilla imettämälläkin tulee ilmaa mahaan. Mulla ei maitoa tullut koko aikana tarpeeksi ja pojalla oli imemisongelmia sektion jälkeen, joten meillä loppui viikolla 6 osittaisimetys. Siihen asti yritin aina imettää ennen korviketta tai korvikkeen jälkeen. Enkä herunut käsipumpulle ollenkaan.
Ilmeisesti imetyksen onnistumiseen vaikuttaa aika moni seikka. Sitä luuli ennen synnytystä, että imetys on helppoa ja maito isorintaisella riittäisi tai tulisi tarpeeksi.

Poika tänään 3 kk ja 6 päivää ja painaa 6190 g ja pituutta 61 cm. Hyvin kasvaa ihan normaalikäyrällä. Vihreästä kakasta tervhoitaja sanoi että on ihan normaalia.. ja että ne ilmavaivat tosiaan voi aiheuttaa sitä. No nyt kun aloitin taas Distlafylin niin poika on ollut rauhallisempi.

Mutta ne rokotukset! En muistanutkaan miten pahaa voi äitinä tehdä kun näkee lastansa niin sattuvan.. :sad001 Poika ei ole ikinä itkenyt noin kovasti.. kun on muuten niin rauhallinen vauva. Isoveli oli mukana ja sanoi että hänellä tuli outoja tuntemuksia leukaan ja kurkkuun kun niin teki pahaa pikkuveljen vuoksi. Veikka on siis tärkeä ja rakas. :Heartred Onneksi ensi kuussa on vain lääkärintarkastus ja vasta 5 kuukautisena seuraavat rokotukset.

Vellien aloituksesta sanoi että voi alkaa jo varovasti maistelemaan esim. maissi- tai vihannesvellejä jos niin haluan.

On kyllä vaatteissa mitoituseroja paljon. Meillä kyllä käytössä vielä 50-56 -senttisiä, vaikka tyttö on kasvanut vauhdilla. Jalkaterät on tosin mun mielestä monissa potkareissa ja yöpuvuissa tosi lyhyet. Meidän "pikku"-tirpulla oli eilen 1 kk neuvola ja lääkäri. 5 kiloa meni jo rikki ja pituutta 56,5 cm. Kysyinkin, että voiko painoa tulla liian nopeasti, mutta ei kuulemma voi, vaan hyvä, että kasvaa. :) Tässä kohtaa pituus +1-käyrällä.

Myy75 :) Meidän pojalla isot jalat, joten varpaista tulee helposti usee sentti. Häntä onkin kutsuttu "isojalkaiseksi"...mikähän kiinteistökauppias hänestä mahtaa tulla:talk030

Mahtavaa, kuinka hyvin liikkuu jo teidän poika!

Joo, imetän. Olen siinä onnellisessa asemassa, että maitoa tulee niin hyvin, ettei tarvitse miettiä, riittääkö. Runsaan maidontulon toinen puoli vähän tuntuu vaan olevan sitten nuo vatsavaivat, paljon tulee vaaville hotkiessa ilmaa mahaan.

Täällä myös maitoa tulee, eikä oo koosta kiinni...ihan keskikokoiset tissit :smug:

Me ollaan otettu rotavirus-roketteet jo 3 kertaa, 2kk, 3kk ja 4kk neuvolassa. Ensi viikolla tulee Pneumokki 5kk neuvolassa. 3 kk rokotteiden jälkeen tuli kuumetta 38 astetta. Silloin annettiin 3 rokotetta. Uskon rotavirusrokotteen olevan hyväksi, koska ilmeisesti rotavirus on pienellä kuitenkin vaikea sairaus.
Meiän poika on aika sirorakenteinen ja pienijalkainen, kun osa 62 cm housuista on hänelle vielä isoja. Tulee pituusodotuksessa lyhyisiin vanhempiinsa ja kasvaa kuitenkin omalla käyrällään. Ensi viikolla on 5kk neuvola, jonka jälkeen tietää pojan nykypituuden ja painon.

Ihme, että teidän poika mahtuu vielä noin pieniin vaatteisiin :)

Maria 75 :) Meille sanoi neuvolan th, että pitää alkaa ryömiin 3kk ikäisestä...Mahallaan oltava silloin jo tunnin per päivä..

Maria 75 :) Meille sanoi neuvolan th, että pitää alkaa ryömiin 3kk ikäisestä...Mahallaan oltava silloin jo tunnin per päivä..

Nyt puhuu terkkari taas täyttä p***aa. Pitäs muka ryömiä 3 kk ikäisenä!? Meidän esikoinen lähti ryömimään 7 kuukauden iässä ja oli täysin normaalisti kehittynyt. En edes haluaisi vauvan lähtevän liikkeelle kovin aikaisin. Niin kauan on helppoa, kun vauva pysyy suunnilleen siellä minne sen jättää... Ryömivällä pitää sitten jo valvoa minne menee, että ei laita isoveljen pikkulegoja suuhunsa jne.

Takaisin