Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon kirjottanut tästä tonne raskausketjuun... Kaivoin nyt noi sairaalan paperit esille, kun on kuitenkin jo 4v. aikaa sektiosta. Niissä lukee pitkittynyt vedenmeno ja hitaasti käynnistynyt synnytys, lopulta pysähtyneen synnytyksen vuoksi sektio. Sektiohan siis tehtiin, kun lapsivesien menosta oli 3 vrk, sitä ennen oli yritetty jo vuorokausi käynnistellä. Mulla oli myös noussut tulehdusarvot (CRP 84) ja leukosyytit (18, viitearvot on 3,4-8,2), mikä aiheutui lapsivesipussin ja sikiökalvojen infektiosta, jotka puolestaan pitkittyneestä lapsivesien menosta. Sitten lukee, että sikiön syke takykardinen, synnytys ei etene oksitosiinista huolimatta, pitkittynyt avautumisvaihe (avautuminen pysähtyi 3 senttimetriin), uhkaava amnioniitti. Että tämmösiä syitä...

Titti, tosi kauan sulla odotettiin lapsivesien menosta ennen kuin tehtiin sektio. Mulla onneksi sektio tehtiin 8 tunnin päästä lapsivesien menosta. Mullakaan kohdunsuu ei avautunut 2 cm enempää koko aikana ja vauvan sydän ei kestänyt oksitosiinia. Onneksi kaikki meni molemmilla hyvin.
Tähti-73, täällä lämmitellään ihan mikrossa maitoa. Pullot streriloin keitetyssä vedessä.
Marituuli, mitä korviketta käytätte ? Tuutissa on ainakin kätevä kierrekorkki. Me muutettiin yläkerrasta alakertaan asumaan, kun poika syntyi. Meillä alakerrassa olohuone, keittiö, kylpy/kodinhoitohuone ja yksi makuuhuone. Haaveilen siitä ajasta, että päästään muuttamaan takaisin yläkertaan. Siellä olisi enemmän tilaa, kun alakerrassa. Yläkertaan saisi pojalle omanhuoneen/ leikkihuoneen. Täällä alakerrassa ei ole leikkihuoneeseen tilaa, vaan poika leikkii/makoilee missä huoneessa tahansa.

Muokattu viimeksi:
Kiitti JustMom10 ! :) Sylissä on kyllä paljon, mutta ehkä vieraat sitten aiheuttaa näin pienellä hämmennystä... Mahavaivalta ei vaikuta.

Poika huitoo nalleja, vaikka neuvolassa th sanoi, ettei vielä käsitä mitään leluista. Voiko näin pieni lapsi turhautua, jollei ole riittävästi virikkeitä??:rolleyes:
K
oska on muutoin niin virkeä, eikä ihan jatkuvasti nuku.
Tähti, ootko kokeillu kapalointia? Onko sulla kapaloliinaa? Toi käsien huitominen aiheuttaa vauvassa sen putoamistunteen, se on moro-refleksi. Sitte kun tuntee putoavansa, voi huitoa lisää käsillä ja taas tuntee putoavansa. Mä koittaisin kapaloida vauvan, eli kädet lakanan sisään, niin ei pääse huitomaan. Perustuu kans siihen kohdussa olon ahtauteen ja siten turvallisuuden tunteeseen. Vauvapesä tekee vähän samaa, mut ei välttis riitä.

Titti, tosi kauan sulla odotettiin lapsivesien menosta ennen kuin tehtiin sektio. Mulla onneksi sektio tehtiin 8 tunnin päästä lapsivesien menosta. Mullakaan kohdunsuu ei avautunut 2 cm enempää koko aikana ja vauvan sydän ei kestänyt oksitosiinia. Onneksi kaikki meni molemmilla hyvin. Tähti-73, täällä lämmitellään ihan mikrossa maitoa.

Joo, mielestäni liian kauan. :sad001 Jälkeen päin luin jostain, että yleensä toimitaan nopeammin. Kaks vuorokautta vesien menon jälkeen aloin illalla huutaa ja vaatia toimenpiteitä (oli jo kipeä olo, kuumettakin), jonka seurauksena siirsivät vihdoin synnytyssaliin. Muuten oisivat oottaneet taas seuraavaan aamuun. Sitä ennen olin siis päivystysosastolla, jossa yritettiin ballongilla yms saada aikaan avautumista. En tiiä vaikuttiko se, että oli viikonloppu, jäi esim. lääkärien kierto su-aamuna välistä. Tapasin ekan lääkärinkin vasta 2 vrk vesistä, kun aloin sitä ite vaatia (laitto sen ballongin sit)... Sitä ennen kätilöt ronkki vähän väliä ja aina oli vaan sen 1 cm auki. Ja ottivat käyriä koko ajan. Synnytyssalissa homma lähti sit vihdoin rullaamaan, siellä oli henkilökunta tosi mukavaa. Mutta minkäs sille voi, että avautumista ei sit tapahtunut riittävän paljon ja tarpeeksi nopeasti, joten vuorokauden yrittelyn jälkeen oli varmasti oikea ratkaisu toi sektio. Ois voinu sen tehä jo aiemminkin mun mielestä. Aika paskat fiilikset jäi kuitenkin tosta keikasta ja annoinkin sairaalalle palautetta. Jouduin ennen kotiutumista keskustelemaan jonkun tosi urpon lääkärin kanssa, joka ei ollut edes mun synnytyksessä mukana. Keskustelusta ei ollut mitään hyötyä, lääkäri vaan puolusteli heidän toimintaansa. Lekuri oli kirjoittanut papereihin "potilas ilmaisee lievää tyytymättömyyttä..." :mad:

Pahin pelko oli toisessa synnytyksessä, että kävis taas tolleen. Sanoinkin sen synnytystapa-arviossa ja kirjasivat ylös, että jos tilanne menee tuohon, niin tehdään kiireellinen sektio nopeammin. Neuvolassa ehdottivat myös sype-keskustelua, mutta en jaksanut enää mennä lässyttämään noista vanhoista jutuista. Kyllä onneks lähtenyt pahimmat traumat tässä väliaikana. No tää toinen synnytys onneks menikin sit ihan eri tavalla :)

Muokattu viimeksi:
Mä oon lämmittänyt korvikkeen aina mikrossa. Jostain luin, että rintamaito pitäs lämmittää vesihauteessa, jotta jotkut sen ainesosat ei tuhoudu tms, mutta korvike kestää mikron.

Mä pidän kanssa Tuutin kierrekorkista ja siitä tölkin mallista kun sen pitää vinossa niin ei loiskahda. ((viittaan Marian tekstiin) ja mikroa mä aina käytän.

Meillä vauva saa pullosta joko lypsettyä rintamaitoa tai sitten korviketta. Rintamaito täytyy tosiaan lämmittää vesihauteessa, mutta korvike menee meilläkin mikron kautta. Merkkinä meillä on NAN. Sitä annettiin esikoiselle aikanaan sairaalassa, ja sen vuoksi sillä jatkettiin silloin kotonakin. Nyt tämän toisen kohdalla tuntui luontevimmalta ostaa samaa tuttua merkkiä, kun se ainakin esikoiselle sopi hyvin. Olen kyllä nyt koittanut vähentää korvikkeen määrää ja pärjätä omalla maidolla, mutta pikkuhiljaa...

Vitsit, mulla on nyt jo alkanut pyöriä ajatukset siinä, että haluaisinko vielä kolmannen lapsen vai ei! Olen yrittänyt sanoa itselleni, että asiaa ei kannata / tarvitse pohtia vielä, vauva on 4,5 viikkoa vanha :) En vaan voi sille mitään, että ajatus pyörii päässä vähän väliä. Puoleen ja toiseen. Välillä "tietysti haluan" ja välillä "ei todellakaan"... Ja miehen mielipidettähän ei ole tässä vaiheessa lainkaan tiedusteltu :)

Mäkin olin heti synnytyksen jälkeen haluamassa toista lasta, jotenkin raskaana oli niin kiva olla. Synnytyksestä en kyllä pahemmin välitä, kun se kerran päättyi sektioon. Kuukautisiakaan ei ollut raskaana ollessa ikävä. Nyt niistä joutuu taas kärsii joka kuukausi. En kyllä tiedä tuleeko tähän talouteen vielä toinen lapsi vai ei. Murrimur, sulla on vielä aikaa hankkia kolmaskin lapsi, kun olet mua pari vuotta nuorempi.

Meillä on käytössä Nan. Sitähän saa edullisissa isommissa purkeissa joissa on kierrekorkki. Mutta tuota isoa taas sitten ei avattuna voisi kauan seisottaa huoneenlämmössä koska menee koko määrä huonoksi.. Mutta laivalla ollessa pojalle onneksi kelpasi huoneenlämpöinenkin maito. Silloin meillä oli niitä Nanin pieniä aukileikattavia purkkeja mukana.

Meillä on käytössä Nan. Sitähän saa edullisissa isommissa purkeissa joissa on kierrekorkki. Mutta tuota isoa taas sitten ei avattuna voisi kauan seisottaa huoneenlämmössä koska menee koko määrä huonoksi.. Mutta laivalla ollessa pojalle onneksi kelpasi huoneenlämpöinenkin maito. Silloin meillä oli niitä Nanin pieniä aukileikattavia purkkeja mukana.
Minkä ikäisenä poitsu oli teillä laivalla? Nimim. "Haluisin kesällä Tukholmaan" :)

Tähti, ootko kokeillu kapalointia? Onko sulla kapaloliinaa? Toi käsien huitominen aiheuttaa vauvassa sen putoamistunteen, se on moro-refleksi. Sitte kun tuntee putoavansa, voi huitoa lisää käsillä ja taas tuntee putoavansa. Mä koittaisin kapaloida vauvan, eli kädet lakanan sisään, niin ei pääse huitomaan. Perustuu kans siihen kohdussa olon ahtauteen ja siten turvallisuuden tunteeseen. Vauvapesä tekee vähän samaa, mut ei välttis riitä.

Sirpa40 :) Kiitti, osuit taas naulan kantaan!:wink Ei olla kapaloitu, ehkä pitäis yrittää... Tultiin neuvolasta ja siellä terkka sanoi samaa moro-refleksistä...

Hihh, kovasti yritetään tarttua poikaan niin, ettei sitä tulisi...onhan siinä oppimista!:singing: Mies nostaa varoen ja sama mulla, mutta poika on varuillaan...pitää nostaa kyljen kautta syliin ja sama alaspäin... Ei ihan helppoo ja tosiaan:arghh: Mahavaivoja ei ole ja paino noussut nyt upeesti 3.210kg, johon th hyppi ihan riemusta..:hug007

Mäkin olin heti synnytyksen jälkeen haluamassa toista lasta, jotenkin raskaana oli niin kiva olla. Synnytyksestä en kyllä pahemmin välitä, kun se kerran päättyi sektioon. Kuukautisiakaan ei ollut raskaana ollessa ikävä. Nyt niistä joutuu taas kärsii joka kuukausi. En kyllä tiedä tuleeko tähän talouteen vielä toinen lapsi vai ei. Murrimur, sulla on vielä aikaa hankkia kolmaskin lapsi, kun olet mua pari vuotta nuorempi.

Maria :) Koska sulla kuukautiset alkoi synnytyksen jälkeen? Oon funtsannut, että koska sopii varautua, kun ei mitään käsitystä...

Minkä ikäisenä poitsu oli teillä laivalla? Nimim. "Haluisin kesällä Tukholmaan" :)

Ulkomaanreissua jo taas suunnitellaan...kaikki riippuu pojasta, että miten sitä uskaltaa viedä :)

Poika oli vain jotain kuukauden tai puolentoista ikäinen. :grin Siinähän se meni kun vain melkein koko ajan nukkui vaunuissa. Takseja käytettiin Tukholmassa koska välimatkat pitkät ja hankalat sinne minne piti päästä. Meillä on Gracon autoistuin ja niihin sopivat rattaat niin oli hyvä kiinnittää istuin aina taksiin ja siitä sitten taas heittää takaisin rattaisiin kiinni ilman että poika heräsi. Niillä oli kyllä usein myös omat istuimet vauvalle/lapselle takseissa mutta kun varma ei voi olla asiasta niin oma oli hyvä. Hytissä poika nukkui vieressäni tai vaunuissa. Ihan yllättävän hyvin reissu sujui vauvan kanssa. Kerran syötiin jopa ravintolassa ihan rauhassa kun poika nukkui vieressä vaunuissa. :joyful:

Murrimur, tsemppiä lisämaitojen purkamiseen! Pikku hiljaa se meilläkin tapahtui, vauva oli 2,5 kk kun päästiin pelkälle rintamaidolle. Me kans annettiin esikoiselle NAN maitoa ja automaattisesti tuli sitä merkkiä sit tälle toisellekin hommattua. Ne kierrekorkilliset isot purkit on käteviä, pienistä leikattavista onnistuin aina loiskuttamaan yli. Mutta kun säilyvyys on vaan se vuorokausi, niin meillä ei mennyt isoa purkillista (5 dl) tän toisen kanssa siinä ajassa, piti pieniä siks ostaa ettei tarvinnu pois heittää (lopussa sit piti kun joi enää 60 ml / vrk lisämaitoa).

Ulkomaanreissua jo taas suunnitellaan...kaikki riippuu pojasta, että miten sitä uskaltaa viedä :)

Me mietittiin kesäks jotain risteilyä tai laiva-auto yhdistelmää Ruotsiin tai Baltiaan. Just varasin vauvalle passiajan, sai vasta kesäkuun lopulle. Sit menee muutama viikko, että passin saa, on varmaan taas nyt kesällä ruuhkaa. Joten kun mies lomailee heinäkuun, niin ehkä heinäkuun lopulla päästäs reissuun, jos Viron suuntaan aiotaan. Sinnehän vaaditaan passi (ei välttämättä tarkisteta, mut ei taida uskaltaa ottaa riskiä...). Ruotsiin puolestaan riittäs alle 15-vuotiaalle kela-kortti.

Maria :) Koska sulla kuukautiset alkoi synnytyksen jälkeen? Oon funtsannut, että koska sopii varautua, kun ei mitään käsitystä...

Mulla alkoi ekat kuukautiset 11.4. Ne kuukautiset kesti kuukauden, kun söin minipillereitä. Kuukauden päästä lopetin minipillereiden syönnin ja nyt tuli normaalit kuukautiset 2.6.

Me ollaan menossa Viking Grace-miniristeilylle heinäkuussa. Meillä on seaside double-hytti. Meiän pojallekin tarvitsee varmaan antaa yöllä/aamulla hytissä huoneenlämpöistä tuutia. Poika kyllä on juonut kuukauden ikäisenä Nannia huoneenlämpöisenä automatkalla. Tuutia ei ole annettu huoneenlämpöisenä. Tuutiakin saa 500 ml kierrekorkillisissa purkeissa. Pitää kysyä laivalta,että onko siellä mikroa jossain ravintolassa käytettävissä. Meiän pitäisi antaa soseitakin ja puuroa tuolloin, kun poika on silloin 5,5 kk.

Joudun nykyään käymään kahdessa kaupassa ostoksilla, kun haen vaippoja s-marketista ja muut ostokset teen k-supermarketista. Tämä johtuu siitä, että meiän k-supermarketista ei saa isompaa pakkausta Libero comfort 3-vaippoja. S-marketeista ja prismoista saa libero comfort3 vaippaa 5-9 kg 88 kpl pakkauksissa. Aiemmin käytimme libero newborn3-vaippoja, joita oli paketissa 68 kpl. Tuo comfort 3 paketti maksaa 14,50 s-marketissa. Kannattaa siis katsoa noita pakkauskokoja, jos haluaa säästää vaippaostoksissa.

Muokattu viimeksi:
Me mietittiin kesäks jotain risteilyä tai laiva-auto yhdistelmää Ruotsiin tai Baltiaan. Just varasin vauvalle passiajan, sai vasta kesäkuun lopulle. Sit menee muutama viikko, että passin saa, on varmaan taas nyt kesällä ruuhkaa. Joten kun mies lomailee heinäkuun, niin ehkä heinäkuun lopulla päästäs reissuun, jos Viron suuntaan aiotaan. Sinnehän vaaditaan passi (ei välttämättä tarkisteta, mut ei taida uskaltaa ottaa riskiä...). Ruotsiin puolestaan riittäs alle 15-vuotiaalle kela-kortti.

Titti :) Vauva kanssa tosiaan kiva varmaan mennä, ja sitten kun isompi, niin vielä monipuolisempaa :)

Me ollaan aina tavattu käydä etelässä, mutta nyt käynnit sitten harvenee, tai aluksi ainakin... jotai all-incl. matkaa ajateltu syksylle, ellei liian aikaista....

Se suurin kyssäri on kohde?! Minne nykyään uskaltaa niin vaan mennä?! :eek:Suosikkeja viimeaikoina olleet Kreikka/Espanja...Mutta joo, passin tarvitsee pikkuherra:p

Me ollaan menossa Viking Grace-miniristeilylle heinäkuussa. Meillä on seaside double-hytti. Meiän pojallekin tarvitsee varmaan antaa yöllä/aamulla hytissä huoneenlämpöistä tuutia. Poika kyllä on juonut kuukauden ikäisenä Nannia huoneenlämpöisenä automatkalla. Tuutia ei ole annettu huoneenlämpöisenä. Tuutiakin saa 500 ml kierrekorkillisissa purkeissa. Pitää kysyä laivalta,että onko siellä mikroa jossain ravintolassa käytettävissä. Meiän pitäisi antaa soseitakin ja puuroa tuolloin, kun poika on silloin 5,5 kk.

Joudun nykyään käymään kahdessa kaupassa ostoksilla, kun haen vaippoja s-marketista ja muut ostokset teen k-supermarketista. Tämä johtuu siitä, että meiän k-supermarketista ei saa isompaa pakkausta Libero comfort 3-vaippoja. S-marketeista ja prismoista saa libero comfort3 vaippaa 5-9 kg 88 kpl pakkauksissa. Aiemmin käytimme libero newborn3-vaippoja, joita oli paketissa 68 kpl. Tuo comfort 3 paketti maksaa 14,50 s-marketissa. Kannattaa siis katsoa noita pakkauskokoja, jos haluaa säästää vaippaostoksissa.
Maria75 :) Hienoa päästä risteilylle :love7

Uteliaisuuttani kyselen että miten sä noiden pullojen kanssa toimit siellä risteilyllä? Paljon puhtaita pulloja mukaan vai? Meidän poika syö niin tolkuttoman monta kertaa päivässä et varmaan loppuis puhtaat pullot kesken.
Edelleen jatkuu yöt syöttämättä. Ihme poika kun sentään vasta 2,5kk. Mun esikoinen söi vielä yksivuotiaana välil kaksi kertaa yössä.

Takaisin