Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en nyt oikein tiedä onko meidän pojalla mahavaivoja vai mikä on.. On välillä hirveän levoton eikä missään ole hyvä olla. Paitsi sylissä pystyasennossa ja mielellään pitää kävellä tai hytkyttää.. Nytkin juuri nukahti vihdoin siihen pystyasentoon mun syliin. Kakka on nyt ollut taas ihan vihreää ja vetistä. Limaisuudesta en osaa sanoa. Ei kai sen pitäisi tuollaista olla? Poika ei kyllä kakkaa joka päivä, ehkä 2-3 päivän välein. Kun nuo osaisi kertoa mikä vaivaa.. muuten vaan levoton kausi, mahavaivoja, hampaita vai mitä? Ja meillä siis syödään Nan-korviketta. Luin että myös korvike vauvoilla kakka vaan on joskus vihreää. Keskiviikkona onneksi neuvola niin voin kysyä neuvoa. Poika vaan saa kerralla kaksi rokotusta sekä rota-nesteen niin odotettavissa on ehkä sen jälkeen lisää levottomuutta..

Marituuli :) Kyllä kysyisin neuvolasta, vihreä väri voi tulla vihanneksista... Sitä on vauvan kanssa aika ihmeissään kaikesta, kannattaa kysyä asiantuntijoilta.

Kiva kuulla, että homma menee eteenpäin :) aika hauskoja kyllä ne kiljahdukset :)

Mutta tylsää tietty, jos pakollinen rauta aiheuttaa oireita.

Myy75 :) Rautalisä ei näytä sopivan pojalle ollenkaan, kun lopetti vallan syömästä ja ilmavaivat tuli kovat:arghh:... Nyt nukkuu sylissä ja odottelen, että menisi ohi..

Täytyy kysyä lääkäriltä mitä tehdä, tuote ei ilmeisesti sovi hänelle ollenkaan:sad001 Sitten toinen on se, että tarvitseeko poika rautaa, voiko sen selvittää, ettei turhaan yriretä sitä syöttää..

Meidän kummallakaan vauvalla ei ole ollut rautalisää, ovat olleet yli 3 kg syntyessään.

Meillä rota-rokotteiden jälkeen muuttui kakka vihertäväksi ehkä viikon ajaksi. Sen jälkeen palautui taas sinapin väriseksi. Oon myös kuullut, että ilmavaivat aiheuttaisi vihertävää väriä. Meillä oli pari ekaa kuukautta kakkaa lähes joka vaipassa. Sen jälkeen onneksi harveni, nyt tulee enää kerran pari päivässä. Samaa olen kuullut, että luumusose auttaisi ummetukseen. Banaani puolestaan kovettaa vatsaa.

Tässäpä kaikille hyvä kirja suositus. Laura Andersson: Voit nukkua. (kuinka opetin vauvani nukkumaan ja kuinka se muualla tehdään).
Sain kirjan lahjaksi äidiltäni ja pidin siitä paljon. Aion kokeilla samoja juttuja nyt vähitellen meidänkin neitiin. Kirjassakin oli paljon puhetta siitä että suomalaisissa neuvoloissa ei kiinnitetä huomiota / anneta ohjausta vauvan nukkumiseen. Tässä maassa vaan on vallalla käsitys ettei lapsi nuku ensimmäiseen vuoteen ja se on vaan kestettävä. Muualla euroopassa on vähän eri tavat ja uskomukset.
Täytyy kokeilla kaikkia kirjan konsteja sitä mukaam kun tyttö kasvaa. Nyt vasta 3 viikkoinen niin nyt otan vasta perusiltarutiinit käyttöön ja selkeän yön ja päivän erottamisen.

Meillä myös alettiin viime viikolla huutamaan heti kun laskin nukkumaan omaan laatikkoon eikä suostuttu enää sinne nukahtamaan. Nukkui sitten useamman yön vieressä ja käytti rintaa unileluna. Kävin sitten eilen ostamassa Lastentarvikkeesta vauvapesän ja otin iltanukahtamista varten tutin käyttöön. Eilen nukahtaminen onnistui sitten hyvin ja saatiin nukuttua 5 tuntia + 1/2h syöttö + 3 tuntia. Eli ihan hyvät yöunet. Ja tuttikin oli suussa vain nukahtamiseen asti. Vauvapesä on kätevästi laatikon kokoinen joten kunhan on rutiinisti oppinut siihen nukahtamaan niin alan sitten nostella pesää meidän sängyn viereen sijoitettuun laatikkoon. Pinnasänky on tytön omassa huoneessa ja siihen siirrytään sitten vähän myöhemmin nukkumaan ensin päiväunia ja sitten öitä. Nyt päiväunia nukutaan joko rattaissa tai olohuoneessa olevassa kehdossa.

Kysyin raudasta lääkäriltä ja kaikki alle 2,5kg syntyneet tarvitsevat kasvuun rautaa. Nyt vaan varoen annettava, koska aiheuttaa vatsavaivoja Pojalta kuitenkin mitataan hemoglobiini seuraavalla lääkärikäynnillä.

Meinaan vielä sitä, kun en itsekään tarvinnut lisärautaa raskauden aikana, voi olla, ettei poikakaan automaattisesti sitä tarvitse, eikä paino ollut paljon alle 2,5kg.

Vatsa oli kyllä niin kipeä pojalla, ettei nukuttu viimeyönä ollenkaan:sad001

Saitko ohjetta kuinka paljon rautaa on annettava? Voisit kokeilla vaihtaa merkkiä. Usein lääkäreitten määräämät valmisteet on jotain isojen lääkefirmojen tuotteita ja luontaistuoteista löytyisi varmaan samalla pitoisuudella ja vatsaystävällisempiä tuotteita. Itellä esim rasksusaikana ei imeytynyt neuvolan suosittelema rautavalmiste ollenkaan vaikka vedin sitä älyttömän määrän ja vatsa ei tykänny. Vaihdoin sen luontaistuotekaupan merkkiin jossa oli eri sitoutumisaine jonka jälkeen hb nousi ja vatsavaivat loppui.

Mun lapsilla on kyllä selvästi luonnejuttu tämä nukkuminen. Monet on sitä mieltä että sen takia tää vauva nukkuu hyvin kun on pullolapsi mut niinpä on ollut aiemmatkin mut ei ole silti nukkuneet kun vasta isompana. Se on vaan yksi osa.

Meillä on alusta asti ollut selvä yön ja päivän ero vauvalla. On siis nukkunut yöt, tietysti välillä herännyt syömään, mutta sen jälkeen on heti nukahtanut uudelleen. Yhdessä vaiheessa (ilmeisesti yleisesti tunnetut ns. 6 viikon hulinat) noin 5 viikon iässä alkoi sitten levottomampi kausi ja yöunille meno pitkittyi joksikin aikaa, saattoi mennä klo 12-1 yöhön nukkumaan meno. Mutta lohdutukseksi, että se menee kyllä ohi... Ekat 3 kk ei meilläkään suostunut nukkumaan kuin minun vieressä. Kun yritti nukkuvana siirtää äitiyspakkauslaatikkoon, niin havahtui aina hereille. Ei sitten kyllä liiemmin yritettykään ennen kuin 3 kk iässä uudelleen. Eli nyt olen imettänyt viimeisen syötön äp-makuupussissa ja kun siihen nukahtaa, niin siirtänyt pusseineen päivineen äp-laatikkoon meidän sängyn viereen. Siellä nukkuu ekan pätkän (noin klo 21-2). Sitten otan viereeni sänkyyn imetettäväksi ja nukahdan saman tien ite uudelleen. Aamulla heräilen vauva vieressäni klo 6-7 siihen, kun vauva hamuilee rintaa ja jatkan taas unia. Kohta jää kyllä äp-laatikko pieneksi, pitäs jotain keksiä tilalle. Pinnasänky on alakerrassa vauvan huoneessa, mutta sinne ei ihan vielä omien yöunien vuoksi viitsisi siirtää nukkumaan. Käy niin mukavasti tämä nyt ja äitikin saa nukkua. Vauva nukkuu siis aamulla yhtä pitkään tai pidempäänkin kuin minä (klo 9-10 asti).

Muokattu viimeksi:
Saitko ohjetta kuinka paljon rautaa on annettava? Voisit kokeilla vaihtaa merkkiä. Usein lääkäreitten määräämät valmisteet on jotain isojen lääkefirmojen tuotteita ja luontaistuoteista löytyisi varmaan samalla pitoisuudella ja vatsaystävällisempiä tuotteita. Itellä esim rasksusaikana ei imeytynyt neuvolan suosittelema rautavalmiste ollenkaan vaikka vedin sitä älyttömän määrän ja vatsa ei tykänny. Vaihdoin sen luontaistuotekaupan merkkiin jossa oli eri sitoutumisaine jonka jälkeen hb nousi ja vatsavaivat loppui.

Eclipse :) Sain ohjeen, mutta poika tuli liian kipeeksi puolikkaasta annoksesta. Mennään lääkäriin ensviikolla mittaan pojan hemoglobiini, voi olla ettei välttämättä tarvi rautaa..

En uskalla ominpäin antaa luontaisrautaa, mutta hyviä varmasti aikuiselle :) Voiko niitä antaa myös vauvalle ja minkä nimistä? Ja kiitos muuten vinkistä :)

Mun lapsilla on kyllä selvästi luonnejuttu tämä nukkuminen. Monet on sitä mieltä että sen takia tää vauva nukkuu hyvin kun on pullolapsi mut niinpä on ollut aiemmatkin mut ei ole silti nukkuneet kun vasta isompana. Se on vaan yksi osa.

Meilläkin selkeä ero esikoisen ja tän toisen rytmeissä. Esikoinen oli alusta asti todella aamuvirkku (vauvana heräsi aamuisin jo klo 5-6, arghh... :sad001). Vielä nykyäänkin 4-vuotiaana menee aikaisin nukkumaan ja herää aikaisin (klo 19-20 välillä nukkumaan, herää 6.30-7). Kun taas vauva nukkuu aamulla pitkään ja myös illalla nukahtaa myöhemmin (klo 21-22 nukahtaa, herää klo 9-10). Onneksi esikoinen viihdyttää jo itse itseään aamuisin (leikkii legoilla, rakentaa junarataa, katsoo Pikku kakkosta yms) ja minä saan nukkua. Ennen piti nousta hänen herätessä myös.

Muokattu viimeksi:
Eclipse :) Sain ohjeen, mutta poika tuli liian kipeeksi puolikkaasta annoksesta. Mennään lääkäriin ensviikolla mittaan pojan hemoglobiini, voi olla ettei välttämättä tarvi rautaa..

En uskalla ominpäin antaa luontaisrautaa, mutta hyviä varmasti aikuiselle :) Voiko niitä antaa myös vauvalle ja minkä nimistä? Ja kiitos muuten vinkistä :)
Kyllä mä uskaltaisin vauvallekin antaa mutta sitä ennen pitäisi tietää raudan määrä joka on vauvalle sopiva. Eli kuinka monta mikro/milligrammaa tai jotain per vuorokausi on se oikea määrä. Eli en tiedä mitkä noista rautavalmisteista on sellaisia että voi annostella vauvallekin. Itselleni ostin solgarin rautatabuja kaupasta mutta ne ei sovi vauvalle koska ovat tabuja ja aikuisten annoskoossa. Mutta luulis et rautavalmisteita löytyisi useits

Kyllä mä uskaltaisin vauvallekin antaa mutta sitä ennen pitäisi tietää raudan määrä joka on vauvalle sopiva. Eli kuinka monta mikro/milligrammaa tai jotain per vuorokausi on se oikea määrä. Eli en tiedä mitkä noista rautavalmisteista on sellaisia että voi annostella vauvallekin. Itselleni ostin solgarin rautatabuja kaupasta mutta ne ei sovi vauvalle koska ovat tabuja ja aikuisten annoskoossa. Mutta luulis et rautavalmisteita löytyisi useits

Kiitos Eclipse! :)

Marituuli, kannattaa kokeilla antaa luumusosetta kakkavaivoihin. Meiän pojallakin tulee kakka aika harvakseen ja on yleensä vihreetä ja paksua. Meillä on käytössä Tuuti. Juuri katselin noita nutrion omneon jauhekorvikkeita kaupassa, kun ovat vatsaystävällisempiä kuulemma. Vaikutti vain kauhean hankalalta alkaa veteen sekoittaa korvikejauhetta. Meillä oli ennen käytössä cuplatonia ilmavaivoihin. Soseiden syönnin aloittamisen jälkeen olen joka toinen viikko syöttänyt pojalle luumusosetta. Tykkää siitä sekoitettuna korvikkeeseen. Neuvolassa ohjeistettiin antamaan luumusosetta pojalle.

Mutta kun poika ei saa vielä muuta kuin maitoa/korviketta. Onko kovin hyvä idea aloittaa muut lajit luumusoseella? Meillä pojan kakka on vihreää mutta ei todellakaan paksua vaan ihan vetistä.. niin että koko peppu vetisessä kakassa..

Marituuli :) Kyllä kysyisin neuvolasta, vihreä väri voi tulla vihanneksista... Sitä on vauvan kanssa aika ihmeissään kaikesta, kannattaa kysyä asiantuntijoilta.

Vihanneksista? Poika saa siis vain korviketta tällä hetkellä. En imetä. Ikää nyt 3 kk.

Meidän kummallakaan vauvalla ei ole ollut rautalisää, ovat olleet yli 3 kg syntyessään.

Meillä rota-rokotteiden jälkeen muuttui kakka vihertäväksi ehkä viikon ajaksi. Sen jälkeen palautui taas sinapin väriseksi. Oon myös kuullut, että ilmavaivat aiheuttaisi vihertävää väriä. Meillä oli pari ekaa kuukautta kakkaa lähes joka vaipassa. Sen jälkeen onneksi harveni, nyt tulee enää kerran pari päivässä. Samaa olen kuullut, että luumusose auttaisi ummetukseen. Banaani puolestaan kovettaa vatsaa.

Meilläkin tuo rotarokote teki vihreäksi kakan vähäksi aikaa. Sitten vähän normalisoitui mutta nyt on taas vihreää. Keskiviikkona pitäisi ottaa taas rota.. ja kun se teki viimeksikin lisää levottomuutta ja mahavaivoja.. Siihen päälle vielä muut saatavat rokotukset. :nailbiting:

Ja juu, ilmavaivathan voi tehdä myös vihreän kakan. Siksi ostin taas tuota Distlafyliä.

Mutta kun poika ei saa vielä muuta kuin maitoa/korviketta. Onko kovin hyvä idea aloittaa muut lajit luumusoseella? Meillä pojan kakka on vihreää mutta ei todellakaan paksua vaan ihan vetistä.. niin että koko peppu vetisessä kakassa..
Siis me ollaan annettu kasvissosetta päivittäin. Luumusosetta annetaan toisena ruokana.

Ei varmaan kannata aloittaa mitään soseita jos vatsa ei muutenkaan ole ihan hyvässä tilassa. (mä en nyt keksinyt sopivampaa ilmaisua)
Tää on mun mielipide.
Mä oon tässä miettinyt että uskaltaisiko tolle meidän pojalle aloittaa hiukan aikaisemmin soseet kun on niin iso jässikkä. Ens viikolla tulee 3kk ja on neuvola niin näkee kuinka iso. Mut noin niinku vertailuna niin kaikki 68cm:n vaatteet ei mee päälle et käyttää jo jopa 74cm!!!!

Okei :) Saako joitakin soseita jo tuossa iässä syöttää?

Noup. Suositus taitaa soseiden maistelemiseen olla 4 kk? Hieman mietin jonkun maissivellin aloittamista kun poika juo maitoa niin paljon/usein.. jos täyttäisi mahaa enemmän. Niissäkin kyllä suositus 4 kk. Ja samaa mietin kuin Sikuriini että ehkä ei kuitenkaan soseita vielä ennen kuin tiedetään onko maha ongelma jo maidonkin kanssa. Tänään aamu ja aamupäivä oli yhtä melskausta taas.. mutta iltapäivä ja ilta rauhallisempi, kerrankin. Toivottavasti Distlafyl alkaa auttamaan.

Sikuriini: Meillä poika nyt 3kk ja 4 pvää. Ja käytössä edelleen osa 56 senttisistä. :rolleyes: 62 senttisiin ollaan nyt siirrytty. 68 cm ehdottomasti liian isoja vielä. Lapset on erilaisia ja erikokoisia. :happy:

Takaisin