Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uteliaisuuttani kyselen että miten sä noiden pullojen kanssa toimit siellä risteilyllä? Paljon puhtaita pulloja mukaan vai? Meidän poika syö niin tolkuttoman monta kertaa päivässä et varmaan loppuis puhtaat pullot kesken.
Edelleen jatkuu yöt syöttämättä. Ihme poika kun sentään vasta 2,5kk. Mun esikoinen söi vielä yksivuotiaana välil kaksi kertaa yössä.
Meillä on joku 8 kpl pulloja, joten ne pitää kaikki ottaa mukaan. Varmaan täytyy ottaa mukaan myös tiskiainetta ja tuttipulloharja,jos niitä täytyy pestä. Streriloida niitä ei voi siellä. Ellei ota esimerkiksi veden keitintä mukaan ja keitä siinä vettä. Eiköhän se jotenkin suju. Kuinka paljon sun poika juo kerralla maitoa ? Meillä vaihtelee 120-150 ml kerta. Soseitten syönti enemmän huolettaa laivalla, jos ei ole jääkaappia missä säilyttää soseita. Tuutiakin menee varmaan aika monta 200 ml pulloa, kun ne pitäisi säilyttää kylmässä. Täytyy vaan yrittää syöttää mahdollisimman paljon kerralla. Kai me jotenkin selvitään tosta reissusta.

Meillä on joku 8 kpl pulloja, joten ne pitää kaikki ottaa mukaan. Varmaan täytyy ottaa mukaan myös tiskiainetta ja tuttipulloharja,jos niitä täytyy pestä. Streriloida niitä ei voi siellä. Ellei ota esimerkiksi veden keitintä mukaan ja keitä siinä vettä. Eiköhän se jotenkin suju. Kuinka paljon sun poika juo kerralla maitoa ? Meillä vaihtelee 120-150 ml kerta. Soseitten syönti enemmän huolettaa laivalla, jos ei ole jääkaappia missä säilyttää soseita. Tuutiakin menee varmaan aika monta 200 ml pulloa, kun ne pitäisi säilyttää kylmässä. Täytyy vaan yrittää syöttää mahdollisimman paljon kerralla. Kai me jotenkin selvitään tosta reissusta.
Mä olen siis vajaa 1-vuotiaan kanssa ollut Siljalla ja ihan hyvin se meni. Kyllä sieltä mikroja löytyy soseiden lämmittämiseen. Jos olette ravintolassa syömässä, niin siellä vaan pyytää lämmittämään soseen ja sitte esim iltapuuron lämmitin/ tein mikrossa kahvilassa omista hiutaleista. Siellä kahvilassa esim oli käytössä mikro. Ei ne varmaan ois sitä vaatineet, mutta kohteliaisuudesta ostin itselleni sieltä jonkun teen ja croissantin, niin ei ollut sellainen fiilis, että vaan pummin mikron käyttöä :) Mä pääasiassa valmistin soseet itse, mutta just säilytyksen vuoksi tyydyin reissussa valmiisiin soseisiin.

Mä kyllä uskon että Gracella homma toimii. Siel on kahvila suoraan leikkipaikan ja hoitohuoneiden vieressä. Saat varmasti kiehuvaa vettä sieltä kahvilasta jos tarviit. Tuota jääkaappihommaa voisit kysyä sieltä etukäteen. Tai otat pienen kylmälaukun ja kylmäkalleja niin että vaihtelet jos ne sais kahvion pakasteeseen?

Mä kyllä uskon että Gracella homma toimii. Siel on kahvila suoraan leikkipaikan ja hoitohuoneiden vieressä. Saat varmasti kiehuvaa vettä sieltä kahvilasta jos tarviit. Tuota jääkaappihommaa voisit kysyä sieltä etukäteen. Tai otat pienen kylmälaukun ja kylmäkalleja niin että vaihtelet jos ne sais kahvion pakasteeseen?

Meillä on pieni kylmälaukku ja kylmä kalleja. Kyllä ne purkit sen verran säilyy avattuina, kun juodaan kuitenkin aika pian. Meillä on autoreissuilla pohjoiseenkin ollut kylmälaukussa avattua Tuutia. Se olisi hyvä, jos jossain on mikro missä lämmittää korviketta. Aina tietty voi kahvilassa pyytää niitä lämmittämään. Autoreissulla Kuusamoon pyysin huoltoasemilla lämmittämään korviketta. Sikuriini, meillä on seaside double-hytti. Siinä ei ole jääkaappia hytissä. Premium-luokan hyteissä on jääkaappi. Täytyy varata tarpeeksi korviketta mukaan ja yrittää totuttaa poikaa juomaan huoneen lämpöistä Tuutia. Kyllä luulisi pärjäävän 24 tuntia laivalla. Aika paljon tarvitsee tavaraa tuollaiselle pikkumiehelle vuorokauden reissuunkin ottaa mukaan. Onneksi me ollaan harjoiteltu matkustamista.

Muokattu viimeksi:
Titti :) Vauva kanssa tosiaan kiva varmaan mennä, ja sitten kun isompi, niin vielä monipuolisempaa :)

Me ollaan aina tavattu käydä etelässä, mutta nyt käynnit sitten harvenee, tai aluksi ainakin... jotai all-incl. matkaa ajateltu syksylle, ellei liian aikaista....

Se suurin kyssäri on kohde?! Minne nykyään uskaltaa niin vaan mennä?! :eek:Suosikkeja viimeaikoina olleet Kreikka/Espanja...Mutta joo, passin tarvitsee pikkuherra:p

Me mietittiin tota laivareissua siks, kun on tosiaan toi vanhempikin lapsi. Se on nyt alkanut osoittaa kiinnostusta matkustaa jonnekin, haluaa kuulema just laivaan eikä lentokoneeseen (mikä tietty ois vauvankin kannalta helppoa, ajetaan vaan auto laivaan ja rattaat yms kulkee takakontissa). :)

Kohteiden sopivuudesta en oikein osaa sanoa, kun ei olla ite vauvan/lapsen kanssa vielä oltu. Tähän asti ollaan matkusteltu vaan kahestaan miehen kanssa. Meillä on ollu niin hyvät hoitopaikat, että on huoletta voinut jättää esikoisen molemmille isovanhemmille ja saatu siten myös kahdenkeskistä lomaa. Ollaan yleensä oltu Euroopan kaupunkikohteissa tai sitten jossain kaukokohteissa, joten noi ei oo pienelle lapselle ehkä niitä sopivimpia. Viimeksi 27 tunnin lennot vaihtoineen tuntui itestäkin ihan älyttömän raskaalta, ihan ois mahdottomalta tuntunut, että ois siinä vielä lapsi matkustanut mukana. Mut ite välttäisin varmaan suurkaupunkeja jo siitäkin syystä, että on viime aikoina ollut noita terrori-iskuja. :sad001 Ja sit ihan älyttömään helteeseen ja paahteeseen en lähtis ihan pienen kanssa. Samoin en tautiriskialueille (esim. Intian Goalla malariahyttysiä) tai kovin huonon hygienian maihin (esim. Egyptissä ruokamyrkytys enemmän sääntö kuin poikkeus). Vauvalle nyt ei vielä tarvii olla mitään erityistä ohjelmaa, mutta sit isompana Legoland, teemapuistot, vesipuistot yms varmasti kiinnostaa. Omassa lapsuudessani (ala-asteajoista lähtien) matkusteltiin aina Välimeren turistikohteissa ja tykkäsin kyllä.

Muokattu viimeksi:
Kuinka paljon sun poika juo kerralla maitoa ? Meillä vaihtelee 120-150 ml kerta.
Meillä vaihtelee paljon. Yö jälkeen syö jopa 180-200ml sit jossain välissä vaan 80-100ml. Vähän sen mukaan miten pitkään on välissä nukkunut. Siinä pitää olla vähän itse kärryillä et osaa arvioida oikein.

Me oltiin lomamatkalla Teneriffalla silloin, kun esikoinen oli n. puolivuotias. Se oli helppo kohde lapsen kanssa; rattailla pääsi joka paikkaan, kohtuullisen mittainen lento, ei liian kuuma, ei liian eksoottinen (taudit, loiset yms). Kaupoissa hyvät valikoimat vaippoja jne. Voisin lähteä ensi talvena uudestaan, nyt kahden lapsen kanssa.

Me ollaan myös miehen kanssa tehty ennemmin omatoimisia "seikkailumatkoja" kaukokohteisiin silloin ennen kun oli lapsia. Ne oli ihania matkoja, mutta mielestäni pitää toimia aina elämäntilanteen mukaan. Mikäänhän ei sinänsä estä lähtemästä vauvan kanssa vaikka viidakkoon seikkailemaan, mutta itse nyt preferoin helppoutta ja turvallisuutta. Johonkin eksoottisempaan voi palata sitten, kun lapset on isompia - jos silloin on enää varaa :)

Titti ja Murrimur :)
Niin samaa mieltä, kohde pitää olla "helppo" ja noi terrorit pelottaa.

Mekin miehen kanssa vaan kaksin matkustettu, joten uusi juttu siinä mielessä...Noi Välimeren kohteet varmaan järkevin/ tai kaupunkikohtee, sekä All incl. vauvankin kanssa helpoin, ettei tarvitse ruokapaikkoja etsiä :)

Muslimimaat joskus käyty ja ruokamyrkytykset yleisiä. Niissäkin paljon sylivauvoja näkee, etenkin venäläisillä. Thaimaaseen ei oikein pikkulasten kanssa, tosi yllättävää oli yhdelläkin reissulla, kun nuoripari raahasi ihan pientä "2-3kk" ikäistä mukanaan, oli varmasti rankka reissu...:depressed:

Me on matkustettu esikoisen kanssa ihan tosi paljon jo 1kk ikäisestä alkaen ja tämän uuden vauvan eka matka koittaa ensi viikolla. Olin pojan kanssa kahdestaan Miamissa kun hän oli 2kk ja tosi hyvin meni vaikka lento oli pitkä.
Noi ihan pienet vauvat on koneessa melko hyviä matkustajia, jotenkin se koneen humina ja tärinä sai ainakin meidän tiitiäisen nukkumaan makeasti melkein koko matkan.
Joskus 4kk jälkeen oli haastavampaa kun silloin alkaa kaikki ympärillä kiinnostaa ja nyt kun hän on 18kk joudun keksimään tekemistä, ettei mene käytävillä juoksenteluksi.
Vaippoja, ruokia yms sellaista löytynee kaikista niistä maista, joissa vauvoja syntyy samoin kuin lääkäreitä, jos sellaista apua kaipaa.:wink

Me on matkustettu esikoisen kanssa ihan tosi paljon jo 1kk ikäisestä alkaen ja tämän uuden vauvan eka matka koittaa ensi viikolla. Olin pojan kanssa kahdestaan Miamissa kun hän oli 2kk ja tosi hyvin meni vaikka lento oli pitkä.
Noi ihan pienet vauvat on koneessa melko hyviä matkustajia, jotenkin se koneen humina ja tärinä sai ainakin meidän tiitiäisen nukkumaan makeasti melkein koko matkan.
Joskus 4kk jälkeen oli haastavampaa kun silloin alkaa kaikki ympärillä kiinnostaa ja nyt kun hän on 18kk joudun keksimään tekemistä, ettei mene käytävillä juoksenteluksi.
Vaippoja, ruokia yms sellaista löytynee kaikista niistä maista, joissa vauvoja syntyy samoin kuin lääkäreitä, jos sellaista apua kaipaa.:wink

Tähtipölyä :) Munkin työkaverit sanoi jo ennen äitiyslomaa, että pian sitten hankitte passin lapselle... Mä sanoin, tuskin. Mutta muutkin työkaverit on jo matkustelleet 2kk ikäisen lapsen kanssa etelässä...

Miehen kanssa ajateltiin, että ois 4kk, niin voisi lähteä etelään :)

Tosta korvikkeesta ja matkustelusta tuli mieleen, että meillä on yks tuttavapariskunta, joka asuu Hong Kongissa. He kertoivat meillä käydessään, että siellä käytetään enimmäkseen jauheista sekoitettavia korvikkeita. Itse he haluaisivat kuitenkin käyttää tulevalla vauvallaan valmiita korvikkeita (tyyliin NAN purkit), pitivät niitä terveellisempinä (Ootte ehkä joskus lukeneetkin Kiinan maitojauhekohusta...) Hinta vaan on kova, pieni 2 dl tölkki maksaa kuulema 3€! Suunnittelivat Suomesta sitä rahtaavansa, kun kuulivat mitä se täällä maksaa (52 snt). Joten kantsii tuo huomioida, kun matkustaa. Kaveri joka on lastensa kanssa kaukokohteissa matkustellut kuljetti aina omat korvikkeet ja ruokasoseet Suomesta. Mukavasti vaan tulee painoa laukkuihin....

Ai niin ja vielä, että Hong Kongissa äitiyslomaa on tuttavien mukaan vain 1 kuukausi! Naiset ovat viimeiseen asti töissä (kuljettavat sairaalakassia töissä mukana), jotta pääsevät aloittamaan äitiyslomansa vasta vauvan syntymästä. Ei ihme, että siellä suositaan korvikkeita, mites imetys edes onnistuisi, kun tekevät ympäripyöreitä työpäiviä.... Kotona on sitten vauvalla philippiiniläinen lasten-/kodinhoitaja edullisesti. :sad001 On tää Suomen äitiysloma vaan aika luxusta! :)

Ai niin ja vielä, että Hong Kongissa äitiyslomaa on tuttavien mukaan vain 1 kuukausi! Naiset ovat viimeiseen asti töissä (kuljettavat sairaalakassia töissä mukana), jotta pääsevät aloittamaan äitiyslomansa vasta vauvan syntymästä. Ei ihme, että siellä suositaan korvikkeita, mites imetys edes onnistuisi, kun tekevät ympäripyöreitä työpäiviä.... Kotona on sitten vauvalla philippiiniläinen lasten-/kodinhoitaja edullisesti. :sad001 On tää Suomen äitiysloma vaan aika luxusta! :)

Titti :) Totta, Suomen äitiyslomat ihan luxusta:cool05... Isyyslomatkin on kait, vain tätä paremmat Ruotsissa ( tietääkseni).

Nykyään on paljon työttömiä, niin monet voivat olla kotona lasten kanssa...Se on kyllä hyvä asia, vaikka työttömyys sinänsä on tosi huono asia:sad001

Mä kävin kerran aikoinaan katsomassa Bangkogissa mun silloinsen työnantajan toimistoa, sieltä jäi mieleen pakokaasut, joita noissa maissa joutuu hengittään kaikki...Vauvat ja vaarit..:sad001

Täällä aiotaan todennäköisesti nyt sitten olla hoitovapaalla pojan kanssa 31.8.2017 asti. Sen jälkeen poika jää joksikin aikaa iskän hoiviin. Mies jää isyyslomalle ja hoitovapaalle. Sitten mä ehkä jään vielä jouluksi 2018 asti kotiin. Olisi mukava, jos poika voisi olla kolmivuotiaaksi asti kotona, mutta katotaan nyt toteutuuko tuo. Ainakin 2-vuotiaaksi asti olisi tarkoitus olla hänen kanssaan kotona. Työnantajalle pitäisi viimeistään elokuussa ilmoittaa hoitovapaasta.

Mul kans toiveissa, et ainakin tuohon kaksivuotiaaksi poika olisi kotona. Tiety jos hyvään työpaikkaan olis mahis tota ennen, tarttuisin siihen. Mut noin muuten vanhempainloman jälkeen olis ansiosidonnaista omien laskujen mukaan jäljellä suurinpiirtein siihen, kun poika 2v. Hoitovapaan summan kanssa ei oikein pärjätä. Kulut meidän kuusihenkisessä perheessä kuitenkin aika kovat. Pakosti ehkä sen seuraavan kesän vois mennä.

Matkustelusta. Ollaan lasten kanssa matkusteltu ainakin Kreikassa, Italiassa lomakohteissa, Espanjassa omatoimisemmin, Virossa lähinnä Tallinnassa, kerran Pärnussa. Tukholmassa. Nuorimmillaan esikoinen oli 1v.8kk Italiassa ja minä tuollon raskaana puolessa välissä raskautta ja kun kuopus oli n. 6kk oltiin Pärnussa. Mentiin laivalla ja bussilla. Kun lapset oli 5 ja 3, oltiin Espanjassa kuukausi ja tehtiin majapaikasta omatoimireissuja julkisella liikenteellä lähialueelle mm.vuoriston kaupunkeihin. Ihan hyvin aina mennyt kunhan ottaa huomioon joka tilanteessa lapset.

Vähän kateellisena oon lukenut täältä teidän hyvin nukkuvista vauvoista, vaikka siis oon kyllä todella iloinen teidän hyvin nukkuvien puolesta :) Meillä tirppu lopetti sitten sen alkuyönkin muutaman tunnin nukkumisen sängyssään ja nukkuu nyt käytännössä vain sylissä ja yöllä vieressä meidän sängyssä... Vaunukopassa on pisimmillään nukkunut 40 minuuttia, ulkona vaunuissa ehkä vähän pidempään, kun liikkuu ja heijailee. Sänkyyn laitettaessa herää pian ja alkaa itkeä, jos sinne laittaa, oli päivä tai yö. Toissa yönä, keskellä yötä, tirppu nukkui sängyssään 2 ja puoli tuntia, mutta se edellytti välillä silittelyä ja sängyn heijailua. Esikoisen kanssa oli samanlaista, että sinänsä tämä ei ollut mikään shokki-ylläri, mutta kai sitä toivoi, että tämä menisi vähän helpommin. Mies nukkuu usein vauva sylissä sohvalla osan yöstä ja osan yöstä vauva nukkuu sit mun vieressä/ meidän välissä. Päivisin unet ovat tällä hetkellä pääosin aika lyhyitä pätkiä. Vauvan sänky on sellainen pienempi vaavi-sänky, jonka oon vuorannut pesämäiseksi. Ja oon yrittänyt laittaa reunalle roikkumaan puklurättejä, joissa äidinmaidon tuoksua jne. Sinänsä syöttövälit meillä on 2,5-3 h ja yöllä välillä pidempiäkin eli suoranaisesti ei ehkä sen takia herää. Maha kyllä pulputtaa, että jotain vaivaa siellä uskoisin olevan. Röyhtäytän, teen masuhierontaa, pidän vatsallaan sylissä ja muutenkin vauvaa hellitään ja pidetään sylissä paljon. Jos jollain tulee vielä hyviä vinkkejä, niin vastaanotetaan kyllä! :) Pikku--tirppu täytti pe jo kuukauden, ei uskoisi, että synnytyksestä on jo niin kauan!

Mäkään en uskaltaisi jäädä kotihoidontuelle, jos ei pankki olisi luvannut meille vuodeksi lyhennysvapaata isommasta asuntolainasta. Pitäisi katella jotain osa-aikatyötä hoitovapaan ajaksi, niin ei olisi niin tiukkaa. Tietty sitten helpottaisi, jos mies saisi töitä. Hän on nyt ansiosidonnaisella. Toistaiseksi ollaan oltu joulusta lähtien molemmat kotona. Mulla on sitten 53 päivää lomiakin jemmassa, kun palaan töihin. Lomienkin turvin voisi siis olla kotona jonkin aikaa.

Takaisin