Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko se noin helppoa?! :eek::grin Minkä ikäinen teidän poika on nyt ja miten ja milloin ootte saaneet tuon opetettua? Meillä on jotkut 3-kuukautisiltahulinat menossa.. poika vaan riuhtoo ja huutaa eikä missään tai mitenkään ole hyvä olla. :banghead: Ilmeisesti kaikki ympärillä oleva kiinnostaa niin kovasti ettei haluaisi nukkua? Joskus rauhoittuu olkaa vasten kävellessä edestakaisin, joskus maitoa juodessa, joskus syliin, joskus itsekseen omaan sänkyynsä. Minä ja mies vuorotellen viihdytetään ja pelleillään ja silloin pojalla on hauskaa. Mutta nukkua ei voi. :facepalm: Päivällä kyllä nukahtaa ihan helposti mutta illalla kun kello lähestyy kahdeksaa niin taas se alkaa.. Eikö kellään muulla ole tällaista iltahulinaa? Kuuluu kuulemma ikään ja menee ohitse mutta ei just nyt paljon lohduta..

Tähti-73: Meillä poika oli aluksi tuollainen ähisijä, murisija ja huitoja. Mietittiin että onko mahanpuruja mutta ei oikein päästy mekään selvyyteen asiasta. Öisin oli hankala nukkua kun poika meuhkasi unissaan niin paljon. :dead: Mutta se loppui sitten jossain vaiheessa. Nyt nukkuu rauhalisemmin. Sitten kun vihdoin nukkuu.. :grin Eli vaiheesta toiseen.. Mä kyllä aloin sitten antamaan varmuuden vuoksi Distflatyliä koska pojalta tuli ilmaa niin paljon ulos. Saattoi sekin auttaa? En tiedä. Kannattaa ehkä kokeilla?

Marituuli :) Joo aivan samanlaista ähinää, murinaa ( hauskoja ääniä) ja huiskimista... Viimeyö meni oikein kivasti, poika nukkui 3tunnin pätkiä ja sitten syötiin ja taas nukuttiin :) ...mutta edellisyö oli yhtä huiskimista ja kitisemistä tunti tolkulla... Ei ole helppoa ei ja etenkin mies tarvitsee yöunet, että jaksaa töissä.

Mahan puruja epäiltiin, muttei niistä kai ole kyse. Saako muuten noita Distflatyl / cuplaton niin ilman lääkäriä? Jos tulee tarve joskus...

M

Meiän pojalla oli käytössä ilmavaivoihin cuplaton. Sitä saa apteekista, mutta meiän poikahan on korvikevauva. Nyt ollaan annettu kakkavaivoihin luumusosetta. Myös maitohappobakteereitakin voi kokeilla vauvan vatsavaivoihin. Meillä oikeasti on huutamista todella harvoin. Yleensä meiän poika nukkuu hyvin. Unipussiakin kannattaa kokeilla tai kapalointia. Meillä on name it unipussi 50/56 cm. Unipussi voi rauhoittaa jalkojen liikettä. Missä teiän vauva nukkuu ? Meillä vauvanpesä on toiminut tosi hyvin nukkumapaikkana. Sitten tosiaan pojalle soi itkuhälyttimestä pianokonserttoja. Niihin meinaa aikuinenkin nukahtaa. Eilen poika oli tosi rauhaton, joten otin hänet viereeni nukkumaan. Siinä rauhoittui ja pystyin siirtämään takaisin vauvanpesään. Äidinmaidon tuoksukin saattaa kuulemma valvottaa vauvaa.

Maria75 :) Miten huomaat pojan ilmavaivat, onko se vääntelehtimistä, vai jotain muuta? Tekeekö korvike vatsavaivoja?

Korviketta meilläkin myös juo, ei maitoa niin paljon saa pumpattua, mutta vatsavaivoista ei meidän pojan huitominen ainakaan pääasiassa johdu, ( tietysti kävi mielessä), mutta on se enemmän kiukuttelua vaan.

Poika nukkuu hyvin missä vaan, jollei ole kiukuttelu tuulella

Millaisia lempinimiä teiän vauvoilla on ? Mä kutsun meiän poikaa pikku mieheksi, kauhukakaraksi ja välillä hassuksi possuksi. Kun pissa tai puklu tulee äitin päälle, niin silloin kauhukakara iski jälleen. Kun poika nauraa ja hymyilee, niin silloin hän on hassu possu. Yleensä aina hän on äitin pikku mies. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, oikeitten nimien lisäksi.

Mä kutsun poikaa usein Nalleksi tai Nallenpennuksi. Hänellä on sellaiset karhun turkin ruskeat hiukset, pari senttiä pitkät, ja ne sojottaa yleensä pörröisenä sinne tänne. Sitten kun hän napittaa suurilla silmillään, niin on mielestäni ihan pienen karhunpennun näköinen :)

Esikoinen muuten oli ihan kalju syntyessään, ja kaikki hiukset mitä hänelle on koskaan kasvaneet, on vitivalkoisia. Perinteinen pellavapää. Jännä, miten erilaiset tuossa(kin) suhteessa vauvat voi olla, vaikka on 100% varmasti samat vanhemmat :) Näin ne geenit vaan sekoittuu eri tavalla jokaisen kohdalla...

Marituuli :) Joo aivan samanlaista ähinää, murinaa ( hauskoja ääniä) ja huiskimista... Viimeyö meni oikein kivasti, poika nukkui 3tunnin pätkiä ja sitten syötiin ja taas nukuttiin :) ...mutta edellisyö oli yhtä huiskimista ja kitisemistä tunti tolkulla... Ei ole helppoa ei ja etenkin mies tarvitsee yöunet, että jaksaa töissä.

Mahan puruja epäiltiin, muttei niistä kai ole kyse. Saako muuten noita Distflatyl / cuplaton niin ilman lääkäriä? Jos tulee tarve joskus...
Molempia saa ihan ilman reseptiä.

Meillä ilmavaivoja ei ole itketty. Jos röyhtäys tai pieru on jumissa niin vääntelehtii ja syö niin että joka nielaisun jälkeen irrottaa pullosta. Röyhtäisyn jälkeen usein pitää vielä yrittää syöttää koska joskus onkin luultu että on vatsa täynnä ja röyhytetty ja sit onkin ollut rauhaton kun onkin ollut vielä nälkä.

Millaisia lempinimiä teiän vauvoilla on ? Mä kutsun meiän poikaa pikku mieheksi, kauhukakaraksi ja välillä hassuksi possuksi. Kun pissa tai puklu tulee äitin päälle, niin silloin kauhukakara iski jälleen. Kun poika nauraa ja hymyilee, niin silloin hän on hassu possu. Yleensä aina hän on äitin pikku mies. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, oikeitten nimien lisäksi.
Meillä edelleen käytössä masu-aikainen nimi heppuliina ja lisäksi pikku-tirppu.

Maria75 :) Miten huomaat pojan ilmavaivat, onko se vääntelehtimistä, vai jotain muuta? Tekeekö korvike vatsavaivoja?

Korviketta meilläkin myös juo, ei maitoa niin paljon saa pumpattua, mutta vatsavaivoista ei meidän pojan huitominen ainakaan pääasiassa johdu, ( tietysti kävi mielessä), mutta on se enemmän kiukuttelua vaan.

Poika nukkuu hyvin missä vaan, jollei ole kiukuttelu tuulella
Ensimmäisen perusteella mä koen, että vatsavaivoihin liittyy kova huuto, kipuitku ja usein vauva vetää selän kaarelle.

Mulla tuli mieleen tosta yön rauhattomuudesta kun esikoisen kanssa kävin vauvahieronnassa ja mainitsin silloin vyöhyketerapeutille, että poika ikäänkuin "voihkii" yöllä ja on rauhaton mutta näyttää kyllä nukkuvan mutta piti siis sellaista hassua ääntä (vähän kuin pikku possu olisi inissyt..), niin se vyöhyketerapeutti sanoi sen voihkimisen ja rauhattomuuden johtuvan siitä, ettei vauvan ruuansulatusjärjestelmä ole vielä kehittynyt ja sappi ei toimi kunnolla vielä. Hän sanoi myös, että vaiva helpottaa viimeistään neljään kuukauteen mennessä ja näin myös tapahtui.
En todellakaan tiedä pitääkö tämä paikkaansa mutta meillä siis rauhattomuus ja huitominen loppui joskus kolmen kuukauden tienoilla.

Me kutsutaan tyttöä kopaksi, kun hän oli synnyttyään pari ensimmäistä päivää melkoisessa kippurassa ja näytti mun mielestä ihan koppakuoriaiselta.:) Myös typsy ja neiti ovat käytössä ja sitten ihan oikea nimi myös.

Meillä poika itki aika paljon silloin, kun oli vatsavaivoja. Vääntelehti kaarella, mutta ei sitä itkuisuutta ole enää ollut samalla tavalla. Se oli joskus viikoilla 4-6, kun oli tuota itkuisuutta. Neuvolan th suositteli käyttämään cuplatonia ilmavaivoihin. Korvike saattaa aiheuttaa ilmavaivoja, kun pullosta imettäessä menee ilmaa pojan mahan. Myös rintakumilla saattaa ilmaa päästä maahan. Normaali imetys olisi varmaan kaikkein vatsaystävällisintä. Vauvan suolisto on noilla viikoilla vielä kehittymätön, mikä aiheuttaa ilmavaivoja ja itkuisuutta.

Mulla tuli mieleen tosta yön rauhattomuudesta kun esikoisen kanssa kävin vauvahieronnassa ja mainitsin silloin vyöhyketerapeutille, että poika ikäänkuin "voihkii" yöllä ja on rauhaton mutta näyttää kyllä nukkuvan mutta piti siis sellaista hassua ääntä (vähän kuin pikku possu olisi inissyt..), niin se vyöhyketerapeutti sanoi sen voihkimisen ja rauhattomuuden johtuvan siitä, ettei vauvan ruuansulatusjärjestelmä ole vielä kehittynyt ja sappi ei toimi kunnolla vielä. Hän sanoi myös, että vaiva helpottaa viimeistään neljään kuukauteen mennessä ja näin myös tapahtui.
En todellakaan tiedä pitääkö tämä paikkaansa mutta meillä siis rauhattomuus ja huitominen loppui joskus kolmen kuukauden tienoilla.
Mun vyöhyketerapeutti sano eilen että ei sais lämmittää mikrossa vauvalle mitään vaan vesihauteessa. Hänellä on useempi kokemus siitä että vatsavaivat tällä helpottuneet. En tiiä onko perää mutta aina voi koittaa.

Mun vyöhyketerapeutti sano eilen että ei sais lämmittää mikrossa vauvalle mitään vaan vesihauteessa. Hänellä on useempi kokemus siitä että vatsavaivat tällä helpottuneet. En tiiä onko perää mutta aina voi koittaa.

Vesihauteessa kestää vaan niin kauan et meillä ainakin pojalla menee hermot sillä aikaa.. :grin Sairaalassa tuo vielä onnistui koska voi ennakoida koska vauva piti herätellä kolmen tunnin välein syömään.

Kyllä toi mikro on tosi hyvä vaan sit kuitenkin käytännössä. Erityisesti öisin turvallinen tapa lämmittää. Vaikka mulla on tuo pullonlämmitin niin mä steriloin vaan pullot sen kanssa. Tulevaisuudessa varmaan jotain vauvanruokia lämmittelen myös sen kanssa. Se on muuten mun arjen ykköslaite.

Meillä oli tänään 4kk neuvola (lääkäri). Kaikki hyvin. :) Painoa oli tullut maltillisemmin kuin aikaisemmin eli 530g (aikaisemmin vähän vajaa/reilu kilogramma kuukaudessa). Poika painoi nyt 6590g. Pituutta oli 63,5 cm.

Eilen oli eka neuvola. Ikää 17 päivää tytöllä. Painokin oli jo yli syntymäpainon mikä tietty tiedettiin kun on joka päivä itsekin tyttö punnittu. Nyr harvennetaan omat punnitukset kerran viikossa tapahtuviksi. Tehtiin punnitusta sen takia että pystyi olemaan varma maidon riittävyydestä kun purettiin sairaalan jälkeen lisämaito pois. Paino oli 3530 (3486), pituus 51,5 cm (49) ja PY 36 cm (35). Suluissa syntymämitat. Kehuja sai helposta käsiteltävyydestä ja oli hereillä ollessaan muutenkin pirteä ja kiinnostunut asioista. Neuvolareissun jälkeen oli kyllä levoton ja vähän ärtyisä jonkin aikaa. Oli ensimmäinen kerta kun käytiin jossain niin että oli hereillä joten meni sen jännittämisen piikkiin varmaan.
Tänään on halunnu olla tissillä koko ajan ja mä olen lyhyesti aina yrittänyt joka välissä päästä pihahommiin. Nukkuikin vähän aikaa pihalla mutta jostain syystä tänään ei niitä 3 tunnin päikkäreitä haluta ottaa.

Kyllä toi mikro on tosi hyvä vaan sit kuitenkin käytännössä. Erityisesti öisin turvallinen tapa lämmittää. Vaikka mulla on tuo pullonlämmitin niin mä steriloin vaan pullot sen kanssa. Tulevaisuudessa varmaan jotain vauvanruokia lämmittelen myös sen kanssa. Se on muuten mun arjen ykköslaite.

Miten kauan muuten tuollaisella pullonlämmittimellä kestää lämmittää maito?

Mietin vaan sitä kun ollaan muuttamassa kaksikerroksiseen asuntoon ja makkarit yläkerrassa ja keittiö eli se mikro alakerrassa.. Pitänee toivoa että poika kelpuuttaa huoneenlämpöisen maidon eli avaan vaan aina uuden purkin yläkerrassa ja kiikutan sitten alas syötön jälkeen kylmään loput. Laivalla kun oltiin pojan kanssa niin siellä ainakin joi maidon huoneenlämpöisenä. Kiireessä ja pojan huutaessa ei ole kiva ravata alas lämmittämään maitoa..

Mikroa käytän vain "kiireessä"...joskus pojalla niin hätä saada maitoa, ettei voi odottaa varttia.. Eli pääasiassa vesihauteessa, vaikuttaa luonnollisemmalta :)

Murrimur ja Titti, Teillä molemmilla onnistui sitten synnyttää sektion jälkeen alateitse. Miksi syystä Teiän ensimmäiset synnytykset päättyi sektioon ?

Oon kirjottanut tästä tonne raskausketjuun... Kaivoin nyt noi sairaalan paperit esille, kun on kuitenkin jo 4v. aikaa sektiosta. Niissä lukee pitkittynyt vedenmeno ja hitaasti käynnistynyt synnytys, lopulta pysähtyneen synnytyksen vuoksi sektio. Sektiohan siis tehtiin, kun lapsivesien menosta oli 3 vrk, sitä ennen oli yritetty jo vuorokausi käynnistellä. Mulla oli myös noussut tulehdusarvot (CRP 84) ja leukosyytit (18, viitearvot on 3,4-8,2), mikä aiheutui lapsivesipussin ja sikiökalvojen infektiosta, jotka puolestaan pitkittyneestä lapsivesien menosta. Sitten lukee, että sikiön syke takykardinen, synnytys ei etene oksitosiinista huolimatta, pitkittynyt avautumisvaihe (avautuminen pysähtyi 3 senttimetriin), uhkaava amnioniitti. Että tämmösiä syitä...

Mietin vaan sitä kun ollaan muuttamassa kaksikerroksiseen asuntoon ja makkarit yläkerrassa ja keittiö eli se mikro alakerrassa.. Pitänee toivoa että poika kelpuuttaa huoneenlämpöisen maidon eli avaan vaan aina uuden purkin yläkerrassa ja kiikutan sitten alas syötön jälkeen kylmään loput. Laivalla kun oltiin pojan kanssa niin siellä ainakin joi maidon huoneenlämpöisenä. Kiireessä ja pojan huutaessa ei ole kiva ravata alas lämmittämään maitoa..

Vesihauteessa 15min

Meillä kanssa 2-kerrosta ja täytyy sanoa, että omat haasteet vauvan kanssa, mutta toimii. Meillä tosin keittiö yläkerrassa. Portaikkoja eniten saa pelätä ja sitten portti oltava, kunnes vauva alkaa kontata..

Mä lähdin testaamaan kun en vastausta tiennyt. Sen laitteen mukana tuli taulukko jossa oli 2 pullotyyppiä ja mä valkkasin sit väärin ja maidosta tuli kuumaa. Joka tapauksessa mulla oli jääkaapinkylmää korviketta 150ml ja siinä meni aikaa 7minuuttia. Eli siinä menee vähemmän aikaa jos on huoneenlämpöistä maitoa. Voin tehdä uuden testin päivemmällä. jos onnistuisi paremmin. Tähän toimii niin että sinne pohjalle mitataan tietty vesimäärä ja sit kun se on haihduttanut sen niin naksahtaa pois päältä.

Takaisin