Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla esikoinen syntyi sektiolla, ja sen jälkeen sektiohaavan ja navan välissä olevalla alueella ei ollut mitään tuntoa varmaan vuoteen! Pystyi siis ihan vaikka kynsillä raapimaan täysillä tms, eikä tuntunut missään. Nykyään tunto jo täysin palannut ennalleen.

Mulle ei sanottu mitään autolla ajamisesta. Eikä olisi onnistunutkaan olematta ajamatta koska miehellä ei ole ajokorttia. En kokenut sitä mitenkään vaikeaksikaan, vaikeampaa ajaminen raskausaikana oli.

Samoin, ei autolla ajosta puhuttu mitään sillon neljä vuotta sitten. 4 päivää sektiosta ajoin ekan kerran, kun piti hakea kaupasta korviketta. Mieskin ois mennyt, mutta halusin päästä vähän ihmisten ilmoille, kun olin melkein viikon viettänyt sairaalassa... Muuten en mitään rajoittanut, mutta painavampia nosteluita vältin muutaman viikon. Nopeesti se olo siitä normalisoitui.

Ei mullekaan puhuttu autolla ajosta mitään, mutta mies hoiti meillä synnytyksen jälkeen kauppareissut. Mun ei tarvinnut vauvan kanssa lähteä pois kotoa.

Murrimur ja Titti, Teillä molemmilla onnistui sitten synnyttää sektion jälkeen alateitse. Miksi syystä Teiän ensimmäiset synnytykset päättyi sektioon ?

Sektiosta; Mun esikoinen syntyi keskosena. Rv 32+4, yhtenä yönä vaan lapsivedet meni. Lähdin sairaalaan päivystykseen, sain siellä kortisonipiikit ja antibioottia, ja jäin osastolle. Sanottiin, että koitetaan pitää vauva mahassa 2 viikkoa ja jos sen jälkeen lähtee syntymään, niin ei enää estellä. Meni 1,5 vrk, ja mulla alkoi supistella. Vauvan sydänäänet laski liikaa aina supistuksen aikana, joten päädyttiin kiireelliseen sektioon. Vauva oli 44 cm ja 2 kg syntyessään, ja vietti n. 1,5 kk sairaalassa. Nykyään erittäin terve, hienosti kehittynyt ja reipas melkein kolmevuotias

Eli sektion varsinaisena perusteena oli sydänäänten laskut, mutta siinä taustatekijänä vauvan ennenaikaisuus. Eli hän oli niin pieni, että ei kestänyt supistusten aiheuttamaa puristusta lapsivesien mentyä. Uutta vettä ei ehtinyt muodostua riittävästi, koska kalvot oli puhki.

Tämä nyt syntynyt kuopus taas sai syntyä alateitse, kun synnytystapa-arvio tehtiin rv 36, jolloin oltiin jo reippaasti ohi esikoisen syntymäajankohdan. Ei siis perustetta sektiolle.

Oli kyllä tosi erikoista ajatella, että kuopus on ollut mahassani 9 viikkoa kauemmin kuin isoveljensä! Huikean pitkä aika mielestäni.

HELP JustMom10 ja muut! :anyone

Miten ilmenee vauvan vatsavaivat?:eek:
Voiko pojalla olla vatsavaivaa, vai onko tää jotain muuta: eli huutaa, vääntelehtii ja huitoo...ei itke! Yöllä voi mennä vaikka miten aikaa, että lopettaa ja nukkuu ( eikä ole joka öistä, välillä nukkuu moitteetta)... On siis syönyt ja röyhtäytetty ja vaihdettu kuiva vaippa, muttei vaan nuku.

Sylissä rauhottuu ja nukahtaa... Mistä voi johtua??:rolleyes: Onko joku asia, mitä ei osaa tuoreena Äitinä huomata...:wideyed:

Tänään siis tasan 1kk ikää :)

Last edited by a moderator:
Meiänkin poika välillä nukkuu rauhattomasti. Eilen käytiin ystäväpariskunnan luona kylässä ja meillä jäi ulkoilut väliin. Poika oli levottomampi, kun laitettiin nukkumaan. Meillä on seuraavanlaiset nukkumisrutiinit: laitetaan poika vauvanpesään, itkuhälyttimestä musiikkia ja sitten minä tai mies pitää häntä kädestä, kunnes nukahtaa. Yleensä nukahtaa heti, kun laitetaan vauvanpesään.

Meiänkin poika välillä nukkuu rauhattomasti. Eilen käytiin ystäväpariskunnan luona kylässä ja meillä jäi ulkoilut väliin. Poika oli levottomampi, kun laitettiin nukkumaan. Meillä on seuraavanlaiset nukkumisrutiinit: laitetaan poika vauvanpesään, itkuhälyttimestä musiikkia ja sitten minä tai mies pitää häntä kädestä, kunnes nukahtaa. Yleensä nukahtaa heti, kun laitetaan vauvanpesään.

Maria :) onko vääntelehtinyt, huitonut ja huutanut vauvan pesässä? Jos on, niin miten saitte sen ohi ?

Vatsavaivat kyllä huomaa. Vauva vetää itseään jäykäksi. Suoli kuplii ja se kuuluu korvalle ja ilmavaivat tuskin jää huomaamatta:) niin ja tietenkin itkee. Meillä vatsavaivaiset myös kieltäytyneet syömästä silloin kun oikeen sattunut.

En osaa sanoa tähti mikä teidän pienellä olis:) jos vaan läheisyydenkaipuuta?

Vatsavaivat kyllä huomaa. Vauva vetää itseään jäykäksi. Suoli kuplii ja se kuuluu korvalle ja ilmavaivat tuskin jää huomaamatta:) niin ja tietenkin itkee. Meillä vatsavaivaiset myös kieltäytyneet syömästä silloin kun oikeen sattunut.

En osaa sanoa tähti mikä teidän pienellä olis:) jos vaan läheisyydenkaipuuta?

JustMom10 :) Läheisyys voi olla... entä voiko näin pieni tulla levottomaksi vieraista ihmisistä? Vauvaa kävi eilen katsomassa ekaa kertaa lapsia ja aikuisia...

Voi hyvinkin! Uudet äänet ja paikat!

Kiitti JustMom10 ! :) Sylissä on kyllä paljon, mutta ehkä vieraat sitten aiheuttaa näin pienellä hämmennystä... Mahavaivalta ei vaikuta.

Poika huitoo nalleja, vaikka neuvolassa th sanoi, ettei vielä käsitä mitään leluista. Voiko näin pieni lapsi turhautua, jollei ole riittävästi virikkeitä??:rolleyes:
K
oska on muutoin niin virkeä, eikä ihan jatkuvasti nuku.

Hei kaikki!:gen014
Taidan kysellä ihan pöhköjä ( =myönnän :) )...sillä rupesin tuumaan, että jos poika ei tosiaankaan tarvitse vielä leluja ( 1kk iässä), niin voisko hän huitoa niitä nalleja siksi, että pelkää niitä?:rolleyes: Jos ei tykkää, että ne liian lähellä?? Jos hän ei tarvitsekaan sillai virikkeitä vielä ..me molemmat vanhemmat tässä vaan luullaan, että tarvii...

( Enpä ois uskonut ikinä kyseleväni mitään näin "pöhköjä :laughing025" ennen, kuin tämä lapsi syntyi...)

M
HELP JustMom10 ja muut! :anyone

Miten ilmenee vauvan vatsavaivat?:eek:
Voiko pojalla olla vatsavaivaa, vai onko tää jotain muuta: eli huutaa, vääntelehtii ja huitoo...ei itke! Yöllä voi mennä vaikka miten aikaa, että lopettaa ja nukkuu ( eikä ole joka öistä, välillä nukkuu moitteetta)... On siis syönyt ja röyhtäytetty ja vaihdettu kuiva vaippa, muttei vaan nuku.

Sylissä rauhottuu ja nukahtaa... Mistä voi johtua??:rolleyes: Onko joku asia, mitä ei osaa tuoreena Äitinä huomata...:wideyed:

Tänään siis tasan 1kk ikää :)

Meiän pojalla oli käytössä ilmavaivoihin cuplaton. Sitä saa apteekista, mutta meiän poikahan on korvikevauva. Nyt ollaan annettu kakkavaivoihin luumusosetta. Myös maitohappobakteereitakin voi kokeilla vauvan vatsavaivoihin. Meillä oikeasti on huutamista todella harvoin. Yleensä meiän poika nukkuu hyvin. Unipussiakin kannattaa kokeilla tai kapalointia. Meillä on name it unipussi 50/56 cm. Unipussi voi rauhoittaa jalkojen liikettä. Missä teiän vauva nukkuu ? Meillä vauvanpesä on toiminut tosi hyvin nukkumapaikkana. Sitten tosiaan pojalle soi itkuhälyttimestä pianokonserttoja. Niihin meinaa aikuinenkin nukahtaa. Eilen poika oli tosi rauhaton, joten otin hänet viereeni nukkumaan. Siinä rauhoittui ja pystyin siirtämään takaisin vauvanpesään. Äidinmaidon tuoksukin saattaa kuulemma valvottaa vauvaa.

Muokattu viimeksi:

Onko se noin helppoa?! :eek::grin Minkä ikäinen teidän poika on nyt ja miten ja milloin ootte saaneet tuon opetettua? Meillä on jotkut 3-kuukautisiltahulinat menossa.. poika vaan riuhtoo ja huutaa eikä missään tai mitenkään ole hyvä olla. :banghead: Ilmeisesti kaikki ympärillä oleva kiinnostaa niin kovasti ettei haluaisi nukkua? Joskus rauhoittuu olkaa vasten kävellessä edestakaisin, joskus maitoa juodessa, joskus syliin, joskus itsekseen omaan sänkyynsä. Minä ja mies vuorotellen viihdytetään ja pelleillään ja silloin pojalla on hauskaa. Mutta nukkua ei voi. :facepalm: Päivällä kyllä nukahtaa ihan helposti mutta illalla kun kello lähestyy kahdeksaa niin taas se alkaa.. Eikö kellään muulla ole tällaista iltahulinaa? Kuuluu kuulemma ikään ja menee ohitse mutta ei just nyt paljon lohduta..

Tähti-73: Meillä poika oli aluksi tuollainen ähisijä, murisija ja huitoja. Mietittiin että onko mahanpuruja mutta ei oikein päästy mekään selvyyteen asiasta. Öisin oli hankala nukkua kun poika meuhkasi unissaan niin paljon. :dead: Mutta se loppui sitten jossain vaiheessa. Nyt nukkuu rauhalisemmin. Sitten kun vihdoin nukkuu.. :grin Eli vaiheesta toiseen.. Mä kyllä aloin sitten antamaan varmuuden vuoksi Distflatyliä koska pojalta tuli ilmaa niin paljon ulos. Saattoi sekin auttaa? En tiedä. Kannattaa ehkä kokeilla?

Meiän poika on nyt 4,5 kk. 30.5. täyttää 5 kk. Kai siinä 1kk-2kk iässä alkoi nämä rutiinit. Kun rintaruokinta loppui ja siirryttiin pelkälle pulloruokinnalle. Siinä vaiheessa yöt alettiin nukkumaan hyvin. Kyllä sitä pikkuvauvana joutui kanniskelemaan poikaa, että sai nukahtamaan. Tissille/rintakumille nukahti monesti ihan pienenä. Mites teiän vauvat aamuisin ? Itkeekö vai inisee ? Meiän poika inisee aina aamuisin, jos on pissavaippa tai nälkä. Enää ei tule itkua aamuisin. Eilen poika meni nukkumaan klo 22.00 ja heräsimme nyt 05.30. Meiän poika nukkuu hyvin iltaisin, jos on vaippa vaihdettu ja saanut maitoa. Monesti viime aikoina poika nukahtanut ulos vaunuihin iltaisin. Siitä siirretty sitten sisälle nukkumaan. Nukkuu kyllä iltaisin hyvin myös sisällä. Meiän poika nukkuu päivisin vain yhdet pitkät päiväunet, joten on illalla aika väsynyt. Pikkuvauvathan nukkuu melkein koko ajan. Mä olen unohtanut yhden asian; meiän pojalla on käytössä tutti. Se rauhoittaa häntä. Tutti on varmaan se tissin korvike.

Muokattu viimeksi:
Meillä vauva kyllä nukahtaa nykyään itsekseen omaan sänkyyn. Muutaman viikon syntymän jälkeen nukkui meidän välissä mutta nyt omassa.
Tää on kova nukkumaan edelleen. Ei vielä kovin pitkään jaksa olla hereillä.
Nyt on muuten taas kaksi viimeistä yötä nukkunut putkeen ja syönyt vasta aamulla.

Niin ja tää on siitä hassu tyyppi että ei nukahtamisvaiheessa meinaa heti suostua ottaa sitä tuttia. Sit kun hetken on siinä ähkinyt niin sitten ottaa hetkeksi. Ei oo mikään tuttimies.

Millaisia lempinimiä teiän vauvoilla on ? Mä kutsun meiän poikaa pikku mieheksi, kauhukakaraksi ja välillä hassuksi possuksi. Kun pissa tai puklu tulee äitin päälle, niin silloin kauhukakara iski jälleen. Kun poika nauraa ja hymyilee, niin silloin hän on hassu possu. Yleensä aina hän on äitin pikku mies. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, oikeitten nimien lisäksi.

Niin ja tää on siitä hassu tyyppi että ei nukahtamisvaiheessa meinaa heti suostua ottaa sitä tuttia. Sit kun hetken on siinä ähkinyt niin sitten ottaa hetkeksi. Ei oo mikään tuttimies.

Meillä ei välitä tutista, kuin joskus.. sylkee ulos, mutta jossain tilanteessa hetken tykkää imeä. Etenkään sylissä tutti ei tosiaan herralle kelpaa:jokercolor

Takaisin