Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä pojalle oli annettu tutti vastasyntyneiden valvontaosastolla kun oli hoidossa siellä. :wideyed: Tai en nähnyt sitä pojan suussa mutta oletan sen olleen käytössä kun oli pojan sängyssä. En tullut ujona sitten kysyneeksi asiasta.. Oli mullakin varmuudeksi tutti mukana synnärillä mutta en sitten antanut sitä. Tästä huolimatta nykyään poika tosiaan vain sylkee tuttia.

Vaihtelee ihan päivittäin. Välillä tuntuu ettei nuku paljon yhtään (sellasia lyhyitä torkahteluja vaan), välillä nukkuu enemmän. Parhaiten nukkus sohvalla mun sylissä tai sit meidän sängyssä silleen, että minäkin oon siellä ja saa olla kyljessä kiinni. Itekseen vaunuissa / omassa sängyssä nukkuu yleensä lyhyempiä pätkiä. Tosin kun ollaan jossain liikenteessä, niin autossa tai liikkuvissa kärryissä nukkuu sit pidempäänkin.
Tämä kuulostaa hyvin samalta kuin meillä. Sylissä nukkuisi varmaan tuntikausia putkeen, mutta herää usein, jos siirtää sylistä pois. Esim tänään päivällä nukahti syliin ja siirsin sänkyyn, kellotin 22 minuuttia, sitten heräsi... Ja tämä taisi olla päiväenkka... :) Yöllä nukkuu ekassa pätkässä sängyssään paremmin ja pidempään. Osan yöstä nukkuu ihan ok vieressä. Vaunuissa taas iltapäivällä on viihtynyt paremmin. Ap tällä hetkellä yleensä virkeintä aikaa.

Mulla on aika samanlaiset appivanhemmat (tai oikeammin anoppi) kuin Sikuriinilla, tuovat kaikenlaista krääsää vaikka olen mooonta kertaa pyytänyt, että älkää tuoko muuta kuin itsenne. Esikoinen on todella taitava rikkomaan kaikki muoviset härpäkkeet ja vaatemaku mulla ja anopilla on täysin eri ja mä en edes rauhan vuoksi pue lapsilleni vaatteita, joista en itse tykkää.

Mun oma äiti on tosi taitava neulomaan ja ompelemaan ja hän mieluusti tekee kaikkia ihania juttuja molemmille meidän lapsille mutta hän näyttää aina mulle kuvaa vaatteesta tykkäänkö, ennen kuin ryhtyy tekemään.
Omien vanhempieni kanssa olen myös sopinut, etteivät osta mitään turhakkeita vaan vasta sitten isompana esim. polkupyörän yms.

Ja sitten se herkkujen määrä mitä anoppi kantaa meidän taaperolle 17kk.. Mä olen tuhat kertaa sanonut, ettei poitsu oikein (onneksi) ainakaan vielä oikein ymmärrä pullien ym päälle vaan valitsee mieluummin leipää, melonia, omenaa tai jonkun muun hedelmän.
Itse mä ne pullat ja muut syön ja osa menee ihan roskiin, kun en millään ehdi ja mun linjat ei kestä sellaista määrää sokeria.

Onneksi asutaan melko kaukana (autolla n.40min) appivanhemmista, ei tartte ihan koko aikaa nähdä.:eek:

Huppista, mulle tuli tukos/tulehdus rintaan. Eilen oli huikee päänsärky, joka ei täysin talttunu edes grammalla parasetamolia ja 600mg ibuprofeiinilla. Aamulla heräsin tissi möykkyisenä ja arkana. Päätä särkee edelleen. Koitan nyt lämmittää tissiä ja syöttää tiheään. Onks muilla ollu tätä?

Huppista, mulle tuli tukos/tulehdus rintaan. Eilen oli huikee päänsärky, joka ei täysin talttunu edes grammalla parasetamolia ja 600mg ibuprofeiinilla. Aamulla heräsin tissi möykkyisenä ja arkana. Päätä särkee edelleen. Koitan nyt lämmittää tissiä ja syöttää tiheään. Onks muilla ollu tätä?

Voi ei!!! Mulla oli ekasta toi sama, tai ainakin oireet oli samat.. Sain silloin parantumaan itse kun ahkerasti syötin ja hieroin rintaa vaikka sattuikin ja pidin sit kotona villakaulaliinaa tissien päällä.
Toivottavasti olet kunnossa pian!!!

Justmom10/ 2.6.16 poika 3490g 50,5 cm. Käynnistys-> kiireellinen sektio kaksoistarjonta virheen takia.

Mukaan tänne ja heti kysymys!
Miten nopeaa ja millä tahdilla te sektioidut ootte alkaneet tehdä hommia kotona ym? Kuinka tarkan varovaisia ootte ollet suosituksissa ja mitä teille ylipäätään on suositeltu sektion jälkeen?

Itse vähän ulalla mitä tässä saa ja ei saa tehdä ja kyllästyttääki jo tää hidas elämä kotona, poika sentään jo 9 vrk :)

Justmom10/ 2.6.16 poika 3490g 50,5 cm. Käynnistys-> kiireellinen sektio kaksoistarjonta virheen takia.

Miten nopeaa ja millä tahdilla te sektioidut ootte alkaneet tehdä hommia kotona ym? Kuinka tarkan varovaisia ootte ollet suosituksissa ja mitä teille ylipäätään on suositeltu sektion jälkeen?

Itse vähän ulalla mitä tässä saa ja ei saa tehdä ja kyllästyttääki jo tää hidas elämä kotona, poika sentään jo 9 vrk :)

Tänään tasan 2 vkoa sektiosta ja just olin tunnin nyhtämässä kukkapenkkiä :) Mutta oman olon mukaan kannattaa tehdä. Mä en esim vieläkään halua nostaa mitään vauvaa painavampaa. Muuten touhua hitaasti kaikkea mitä ennenkin. Mulla on sektiohaavan vasemmassa reunassa varmaan joku kiinnike koska se repäisee heti ilkeästi jos käytän tiettyjä vatsalihaksia esim sängyssä kääntyillessä. Haava on nyt päällisin puolin ummessa ja hyvän näköinen joten tänään ajattelin mennä ensimmäisen kerran saunaan. Ohjeissahan oli että viikko pitää odottaa mutta tätä ennen ei oo tehny mieli. Kurottelunostelua kannattaa oikeasti vältellä jottei saa repäistyä mitään rikki. Muuten oon tehny nyt jo mitä huvittaa omien tuntemusten mukaan. Jälkivuoto on jo hiipunut vähäiseksi joten senkin suhteen voi olla jo huolettomampi.

Muokattu viimeksi:

Yritä nyt vaan mahd. Pitkään olla rauhassa. Oman voinnin mukaan tietty mut jätä kurottelut ylös ja alas muille. Sit jos on tylsää ni teet semmosia juttuja mitä voi seisaaltaan tehä. Ja kävelyllähän pikkuhiljaa voi käydä.

Hei justmom10! Tervetuloo tänne! En oo enää seurannut tuota odottajien keskustelua kun sinne tulee niin paljon viestejä :) joten myöhäiset onnittelut vauvasta!

Mulla on möykyt lähteny tisseistä ja pääkipu loppunut. Tissit vähän arat mut eiköhän tää tästä. Oon syöttäny ja lypäsny ja huivi on tissien päällä :)

Mulla on silloin, kun maito nousee, niin tosi möykkyiset, arat ja jomottavat, mutta sen jälkeen on ollut vaan lähinnä arkuutta silloin tällöin.

Tervetuloa mukaan Justmom10 ! Lisäsin tietosi etusivulle. Pari tietoa vielä puuttuu: raskausviikot ja ikä ? Eikö synnäri ollut TYKS ?
Mä en uskaltanut sektion jälkeen mennä saunaan ainakaan kuukauteen. Muuta kuin vauvan nostelua yritin välttää ainakin ensimmäisen kuukauden. Vauvan kanssa aloimme ulkoilla 2 viikon ikäisenä.Imuroin ekan kerran vasta 2 kk kuluttua synnytyksestä. Kuntosalille en ole kerennyt/uskaltanut lähteä. Kipulääkkeitä söin viikon sairaalassa. Sitten jätin lääkkeet, kun tuntui etten tarvitse niitä kotona. Nouseminen sängystä oli hankalaa sektion jälkeen.

Tervetuloa mukaan Justmom10 ! Lisäsin tietosi etusivulle. Pari tietoa vielä puuttuu: raskausviikot ja ikä ? Eikö synnäri ollut TYKS ?
Mä en uskaltanut sektion jälkeen mennä saunaan ainakaan kuukauteen. Muuta kuin vauvan nostelua yritin välttää ainakin ensimmäisen kuukauden. Vauvan kanssa aloimme ulkoilla 2 viikon ikäisenä.Imuroin ekan kerran vasta 2 kk kuluttua synnytyksestä. Kuntosalille en ole kerennyt/uskaltanut lähteä. Kipulääkkeitä söin viikon sairaalassa. Sitten jätin lääkkeet, kun tuntui etten tarvitse niitä kotona. Nouseminen sängystä oli hankalaa sektion jälkeen.
Joo tyks ja ikä 40v :)

JustMom10 :)

2viikkoa sektiosta jo ihan normi ulkoilulenkkejä...Nyt reilut 3viikkoa leikkauksesta ja teen kaikkea lähes, kuin aiemmin, mutta varon nostamasta/
kantelemasta painavia...

Särkylääkkeitä söin vaan reilun viikon ( purkeissa annostus 5viikolle ), kovimmat kivut lähti aika nopeesti, tosin leikkausalueen iho viä "tunnoton"... Onko sulla?

Mulle sanottiin vaan, että 5viikkoa oltava iisisti, ei painavien nosteluja, eikä vatsalihasliikkeitä :stop

Last edited by a moderator:
Mulle sanottiin että kuukauden imuroimiskielto ja sitä noudatin oikein mielelläni. :grin Ihan oman olon mukaan menin. Mies teki raskaat hommat eli mm nosteli ja kantoi kauppakassit. Kävelyllä aloin käymään pikkuhiljaa parin viikon jälkeen. Kurottelut ja kumartelut tosiaan kannattaa jättää muille.

Kutakuinkin samat ohjeet siis+ että mulle sanottiin ei autolla ajoa 2 viikkoon. Haava ei ole enää kipeä, ei oo ollut moneen päivään enkä kokenut ylipäätään sitä mitenkään kipeänä. Ekan kahden vrk aikana hiukan ja enemmän kiusas kaikki katetrit ja letkut ja piuhat!

Mä en ajanut autoa 6 viikkoon sektion jälkeen, mutta mulla olikin oma auto seisonnassa joulusta asti. Ei mitään kauhian raskasta kannata tehdä, vaikka pää niin haluaisi. Kroppa ei välttämättä kestä. Mulla oli vatsa kosketusarka sektion jälkeen, mutta mulla oli myös ihotulehtunut. Mähän sain 2 päivää suoneen antibioottia ja vielä viikon verran kotona.

Mulle ei sanottu mitään autolla ajamisesta. Eikä olisi onnistunutkaan olematta ajamatta koska miehellä ei ole ajokorttia. En kokenut sitä mitenkään vaikeaksikaan, vaikeampaa ajaminen raskausaikana oli.

Ei mullekaan sanottu mitään autolla ajamisesta. Kävin autolla äkkiä Prismassa ostamassa maxi alkkareita sektiohaavan takia ja imetysliivit 8 päivänä sektiosta. Ja korttelin ympäri kävelylenkkejä aloin tehdä heti seuraavana päivänä kotiin pääsystä kun sain ohjeeksi aloittaa liikunnan heti oman jaksamisen mukaan.

Mulle ei sanottu mitään autolla ajamisesta. Eikä olisi onnistunutkaan olematta ajamatta koska miehellä ei ole ajokorttia. En kokenut sitä mitenkään vaikeaksikaan, vaikeampaa ajaminen raskausaikana oli.

Juu, ei mullakaan..Ihan sanottiin, että voi ajaa sairaalalta suoraan kotiin :) Ei mitään ajokieltoja.

Takaisin