Suurperheelliset kuumeilijat

Meil kanssa lapsilla ikäeroa 2,5 v ja seuraavilla 2,2 v. Ja nyt oon surullinen siitä, että seuraava ikäero on ainakin se 3 v ja mistä tietää kuinka paljon enemmänkin. Vaikka tämän hetkinen tilanne on se, että olisi todella raskasta jos tähän vauva nyt syntyisi niin silti harmittaa iso ikäero kun näkee miten loistavasti leikit menee yksiin tuolla 2,2 v ikäerolla 😔 meillä myös on kaikki vauvan tarvikkeet levällään ja vaatteet, pitäisi hankkiutua monista eroon.
Meillä isommilla ikäeroa 1v 11kk. Kakkosella ja kolmosella 5v.
Jos olisi vauva tullut ekasta raskaudesta kakkosen jälkeen (ikäeroa olisi tullut nippanappa 3v), en usko että meillä olisi neljää lasta. Koska ikäero oli noin suuri, jäi ajatus kolmosen "kaverista" muhimaan.
Ja niinpä kolmosen jälkeen tuli nelonen, 2v 3kk ikäerolla 🤭

Nyt on lapset 2v ikäerolla ja toiset 2v ikäerolla ❤️

Täällä olisi nyt kp 16 ja FLO ennusti ovista tänään. Sikäli mikäli edelliset edes olivat menkat. Oletetut menkat alkoivat reilu 5vk tyhjennyksestä. Vuodin viikon. Sitten oli muutama vuodoton päivä kunnes taas alkoi tiputella. Huomenna olenkin menossa Naikkarille tarkastukseen että miksi tuhruttaa. Toivoisin että kaikki olisi hyvin ja tää alkaisi olla jo takana päin. 🙏🏻

Vauvahaaveet ovat jääneet jonnekin taka-alalle (tahtomatta tai tietoisesti) Silti, jotenkin sitä miettii että jos nyt tärppäisi olisi laskettu aika toukokuussa, kesävauva jne.. 🌻 Vaikka tiedän että nyt ei ole sen aika koska on priorisoitava opinnot & valmistuminen. Sen jälkeen tälläisiä voisikin pohtia ihan eri vakavuudella. (Jos ja kun olisi aiheellista)

Mies lähtee mukaan huomenna ja mietittiin juuri että kävelläänköhän me sitten viimeistä kertaa niistä ovista sisään ja ulos, jos ei vauvoja enää meille tule. 🥹

Sain myös kuulla juuri että eräs läheinen odottaa nyt neljättä. Tää on ehkä niin paha kun lähipiiristä satelee tälläisiä uutisia. 🫢 Yritän kai sanoa että vaikka tavallaan järki jo sanoo että nyt ei ole neljännen aika, sekä muutenkin tuntuu että elämä on nyt kohdillaan, miksi sotkea sitä? Se pieni ajatus kummittelee siellä taustalla. 🙊💕

Selvisikö siellä mitään?

Nämä on kyllä kiperiä asioita miettiä... Ei se huono ole kuukausi tai toinenkin pohtia, mitä sitä haluaa elämältään ja onko siellä kuitenkin tilaa vielä sille yhdelle ❤️ teilläkin molemmilla ollut niin vahvasti puheissa se yksi vauva vielä 😍 itse aina olen miettinyt, että jääkö sitä sitten vanhempana katumaan kun ei antanut mahdollisuutta vielä sille yhdelle... Hetken ne vain on pieniä ja meillä lainassa ❤️

Jahas jahas... Vauvelini on vähän reilu 4kk nyt ja alavatsani on alkanut tuntumaan aralta vesi-ilmapallolta. Ekoja kuukautisia ei ole kuulunut, joten olisivatkohan ne tulossa? Jospa tuo olisi käynnistymisen merkki. Melkoinen ennätystoipuminen siinä tapauksessa minulta tällä kertaa, yleensä kierron alkaminen on mennyt tuonne yli vuoden päähän. Olen kyllä tällä kertaa tukenut reippaasti vauva-aikaani vitamiineilla ja hivenaineilla, ajatuksena ettei tässä olla enää mikään nuori, et autetaas kroppaa vähän ja boostataan samalla omaa jaksamista ja vastustuskykyä. Kunhan ei nyt kävis huppista. Toki, minähän otan joka ikisen vauvelin vastaan jotka minulle suodaan. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mulla on jäänyt toi vitamiinien ottaminen kyllä retuperälle.. muutenkin tuntuu että olen elänyt leivällä viime kuukaudet 🙈 pitäisi alkaa ostaa taas hapankaalia kaupasta, sitä tykkään syödä. Ja tehdä ab-jogurtista omia sötkötyksiä marjoilla ja muulla. Pitää ottaa nyt itseä niskasta kiinni!

Raskauden aikana tullut vararavinto on ja pysyy 😪 se on varmaan tuo nukkuminen, joka on aika vähäistä, kun on tullut valvottua liian myöhään.. ehkä nekin siitä vielä sulaa pois..

Muokattu viimeksi:
Mun raskauskilot sulivat pois ihan itsestään kun jätin gluteiinin pois ruokavaliosta. Minulla imetys herkistää selvästi kehoa, ja sain reumaoireita - selkä ja nivelet särkivät aamuisin, mutta särky helpotti kun lähti liikkeelle. Tästä vitsauksesta pääsin eroon kun jätin pois ruokavaliosta viljan. Samalla lähtivät ylimääräiset kilot sulamaan sellaisella helppoudella että ihmettelen vieläkin. Tosiaan, mun kroppaa ei ehkä olekaan se imetys jumittanut, vaan imetyksen triggeröimä huonompi viljan sieto. Aluksi olin huolissani että vaikuttaakohan tuo maidon tuotantoon, mutta näin ei onneksi käynyt. Vauveli kasvaa mainiosti täysimetyksellä. Tapahtuu kerrankin se ihme että kilot äidistä siirtyy vauvaan imetyksen mukana. Ihan niinku silloin ekan kanssa 15v sitten. :tears:

Ei voi tosiaankaan sanoa liian monta kertaa, että pitäkää itsestänne huolta mammat! Eteenkin raskaana ollessa, vauva-aikana, pikkulapsiaikana jne... Eli koko ajan. :red-heart: :Smiling Face With Smiling Eyes: :red-heart:

Oho! Mulla maha reagoi jos syön liikaa viljaa, että voisko tuossa olla perää itselläkin. Mitä oot ottanut sen tilalle? Syötkö gluteenitonta vai kokonaan viljatonta ruokaa? Mä olin joskus imetysdieetillä, täysin viljaton, ja se oli aika rankka kokemus.. mutta ehkä edes vähentäminen voisi tepsiä 🤔

Oho! Mulla maha reagoi jos syön liikaa viljaa, että voisko tuossa olla perää itselläkin. Mitä oot ottanut sen tilalle? Syötkö gluteenitonta vai kokonaan viljatonta ruokaa? Mä olin joskus imetysdieetillä, täysin viljaton, ja se oli aika rankka kokemus.. mutta ehkä edes vähentäminen voisi tepsiä 🤔
Syö lisukkeena sitten riisiä ja perunaa. Käytännössä vaan leivät ja pastat pois. Tosin välillä lipsuu vhh:n puolelle mikä selittää kilojenkin katoamisen. Sokeriakin pitäisi välttää, mutta tulee silloin tällöin nykäistyä napaan lasten jukurttien jämät, ja se kyllä tuntuu. Pitäisi hommata sokeroimaton jukurtti itselle. Lihaa, munia, kasviksia, hedelmiä ja pähkinöitä, tuollaisen varaan rakennan syömisen. Ja kahvissa kuohukermaa, pitäähän sitä kaloreita jostain saada. :grin

Syö lisukkeena sitten riisiä ja perunaa. Käytännössä vaan leivät ja pastat pois. Tosin välillä lipsuu vhh:n puolelle mikä selittää kilojenkin katoamisen. Sokeriakin pitäisi välttää, mutta tulee silloin tällöin nykäistyä napaan lasten jukurttien jämät, ja se kyllä tuntuu. Pitäisi hommata sokeroimaton jukurtti itselle. Lihaa, munia, kasviksia, hedelmiä ja pähkinöitä, tuollaisen varaan rakennan syömisen. Ja kahvissa kuohukermaa, pitäähän sitä kaloreita jostain saada.

Kuulostaa hyvältä! Taidan kokeilla tätä samaa. Mulla on ollut sääntönä itselleni, että viikonloppuisin saa syödä sokeria, oli se sitten suklaata tai sokerijogurttia. Onneksi ei ole pahasti tullut herkuteltua nyt, kun ei oikein tee mieli mitään ja suklaa maistui jopa pahalta jotenkin.

Ja nukkuakin voisi toki enemmän kuin 5h yössä, mutta kun on liikaa kaikkea hauskaa puuhaa lasten mentyä nukkumaan (käsityöt, lukeminen ym) 😅

Mun pitäisi myös vähentää viljoja. Olin tuossa jo pari kuukautta ilman leipää, ja sekin jo helpotti. Mutta sitten sorruin taas sen helppouden vuoksi.
Vatsa ei tykkää leivästä, oli se sitten vehnä tai ruis.
Ehkäpä koitan taas jättää sen pois. Tilalla söin riisikakkuja, ja ihan yhtä helppohan sekin on leiväksi tehdä 😄

Pastaa menee myös liikaa, senkin helppouden vuoksi. Se on niin nopeaa tehdä, että helposti tekee makaronin riisin sijaan. Mutta taidanpa kauppareissulla jättää pastat kokonaan ostamatta. Eipä tule tehtyä, jos sitä ei ole 🤭

Esikoisenkin vatsa on herkkä, voisi tehdä hyvää hänellekin vaihtaa paahtoleipä ravintorikkaampaan, ja jos pastaa en kotona tee, ei sitä syö kukaan.
Koulussa sitten on ruuaksi mitä on.

Mun raskauskilot sulivat pois ihan itsestään kun jätin gluteiinin pois ruokavaliosta. Minulla imetys herkistää selvästi kehoa, ja sain reumaoireita - selkä ja nivelet särkivät aamuisin, mutta särky helpotti kun lähti liikkeelle. Tästä vitsauksesta pääsin eroon kun jätin pois ruokavaliosta viljan. Samalla lähtivät ylimääräiset kilot sulamaan sellaisella helppoudella että ihmettelen vieläkin. Tosiaan, mun kroppaa ei ehkä olekaan se imetys jumittanut, vaan imetyksen triggeröimä huonompi viljan sieto. Aluksi olin huolissani että vaikuttaakohan tuo maidon tuotantoon, mutta näin ei onneksi käynyt. Vauveli kasvaa mainiosti täysimetyksellä. Tapahtuu kerrankin se ihme että kilot äidistä siirtyy vauvaan imetyksen mukana. Ihan niinku silloin ekan kanssa 15v sitten. :tears:

Ei voi tosiaankaan sanoa liian monta kertaa, että pitäkää itsestänne huolta mammat! Eteenkin raskaana ollessa, vauva-aikana, pikkulapsiaikana jne... Eli koko ajan. :red-heart: :Smiling Face With Smiling Eyes: :red-heart:

Tästä tulikin mieleeni, että minulla on pahiten maha sekaisin niinä päivinä kun syön paljon vehnää sisältäviä tuotteita. Siedän kyllä vehnää, mutta pulla, pannukakku, vaalea leipä liiallisena määrin näkyy heti vatsat toiminnassa. Täytyy itsekkin miettiä jos kokeilisi gluteenitonta ruokavaliota. Lääkäri viimeksi kun kävin vatsavaivojen takia, sanoi että vatsan toiminta kuullostaa IBS:ltä. 😃

Täällä myös vatsaoireinen, jäätävää turvotusta, kipuilua. Ja tiedän että johtuu ainakin sokereista, varmaan myös viljoista... mutta kovin vaikealta tuntuu jättää pois 😏

Mulla alkaa nyt kierto josta jos tulisin raskaaksi niin nuorin kerkeäsi täyttämään juuri ennemmin 3v, eikä mun tuet katkeaisi...
Mutta mieli kumminkin ehkä kallistuu siihen ettei nyt ole oikea aika viidennelle... 🤔

Kärsin taas vauvakuumeesta! En tiedä liittyykö siihen, että alkaa kohta menkat taas ja hormoonit sekoilee :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En tiedä uskallanko enää tehdä yhtä lasta vielä lisää, kun on jo 3 sektiota takana ja riskit kaikkiin mahdollisiin ongelmiin vaan kasvaa... Kohdun repeäminen huolestuttaa. Uusia raskauksia ei kielletty viimeisimmän sektion jälkeen

Me päätettiin aloittaa miehen kanssa vhh. Toivotaan kilojen karisemisen lisäksi apua miehen iho-ongelmiin ja mun sokereihin.
Kokeillaan nyt ainakin 🙂

Vkl suunnittelen ruoka- ja kauppalistaa ja maanantaina sitten alkaa 💪

Mä en sillä tavalla enää kuumeile, vaikka onhan se mielessä käynyt että olispa hauska saada vielä toinenkin poika tyttövaltaiseen joukkoon. Ja poika haaveilee veljestä.
Mutta kun ei niitä noin vaan itse valita kumpi tulee 😂

Ja tällä hetkellä uskon, että se olisi viimeinen naula meidän avioliittoon. Jonkin sortin aviokriisi menossa.

Me päätettiin aloittaa miehen kanssa vhh. Toivotaan kilojen karisemisen lisäksi apua miehen iho-ongelmiin ja mun sokereihin.
Kokeillaan nyt ainakin 🙂

Vkl suunnittelen ruoka- ja kauppalistaa ja maanantaina sitten alkaa 💪

Mä en sillä tavalla enää kuumeile, vaikka onhan se mielessä käynyt että olispa hauska saada vielä toinenkin poika tyttövaltaiseen joukkoon. Ja poika haaveilee veljestä.
Mutta kun ei niitä noin vaan itse valita kumpi tulee 😂

Ja tällä hetkellä uskon, että se olisi viimeinen naula meidän avioliittoon. Jonkin sortin aviokriisi menossa.
Ääh! Tähän pitäisi pystyä kommentoimaan useammalla emojilla. :Smiling Face With Smiling Eyes: Vhh toimii varmasti kiloihin ja verensokeriin. Iho-ongelmista en ole niin varma, riippuu varmaan mistä ongelmat alunperin johtuvat ja sitähän ei aina tiedä. Mutta vhh on aina kokeilemisen arvoinen juttu, tsemppiä ekoille päiville! Ne ovat pahimmat. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Meillähän periaatteessa uupuisi vielä nuorimmaiselta se oma "pari", kun nyt on syntynyt pareittain nämä, eka tytöt ja sitten pikkupojat. Neiti nuorimmainen kaipaisi selvästi vielä pikkusiskon. Mutta voipi olla ettei näillä kilometreille enää vauvaa tartu kyytiin. Toki, ei pidä sanoa "ei ikinä" ikinä. On tässä ollut muutaman päivän ajan et kun syön vatsan täyteen, niin tulee sellainen kevyt kuvotus joksikin aikaa. Eka syytin salamia, mutta kun tuo ällö olo tulee ilmankin... r-testi lähti ostoslistaan. Saapa nähdä. Edelliset kuukautisethan siis olivat 8.8.2023 ... 🙄 Vähän tuo toki olisi ylläri kun yleensä en toivu näin nopsaan, mutta eipä tuota ole yritetty mitenkään ehkäistäkään. Peiliin siis sopii vilkaista aina ekana.

Ääh! Tähän pitäisi pystyä kommentoimaan useammalla emojilla. :Smiling Face With Smiling Eyes: Vhh toimii varmasti kiloihin ja verensokeriin. Iho-ongelmista en ole niin varma, riippuu varmaan mistä ongelmat alunperin johtuvat ja sitähän ei aina tiedä. Mutta vhh on aina kokeilemisen arvoinen juttu, tsemppiä ekoille päiville! Ne ovat pahimmat. :Smiling Face With Smiling Eyes:
Miehellä on atooppinen iho, mikä on viimeiset vuodet ollut pahempi. Suoliston kautta moni on siihenkin apua saanut, joten kokeillaan! Voihan se ketokin tulla kyseeseen, jos edes helpotusta huomaa tuosta.
Maidotonhan se ois suositeltu tuohonkin vaivaan, mutta siihen mies tuskin noin vaan lähtee.

Eihän sitä tiedä auttaako, mutta apteekin rasvahylly on käyty läpi ilman apua, joten kaikki on kokeilemisen arvoista 😄
Eipä tuossa mitään hävikään.

Se vauvakuumeasia on niin vaikea! Ehkä loputtomiin ei lapsia voi "tehdä", mutta toisaalta jääkö niitä sitten harmittelemaan, että miksei antanut mahdollisuutta useammalle lapselle. Eilen olin yhdessä harrastuksessa lasten kanssa ja siellä sain vain ihailuja, kun on niin monta lasta! Yksi vanhempi nainen tuli oikein olasta ottamaan kiinni, että hänkin olisi halunnut ison perheen, mutta mies suostui vain kahteen lapseen. Kyllä tässä saa kiitollinen ollakin ❤️

Onhan elämässä paljon muutakin mitä voisi tehdä, mutta kun lapsia on jo ennestään, niin ei se enää juuri vaikuta arkeen, jos isoon perheeseen tupsahtaa uusi vauva. Tämä on ehkä vähän elämäntyyli jopa jo 🤭😄 onhan se erilaista jos on vain yksi tai kaksi lasta!

Ainut mikä välillä kauhistuttaa, on se kun kaikki maksaa nykyään niin paljon 😬 että kuinka paljon sinne kauppaan saa tulevaisuudessa kantaa rahaa. Tuskin ruoan hinta tulee laskemaan..

Mä olen myös todennut, että en mä jaksaisi olla yhden lapsen äiti 😅
Vaikka isossa perheessä on tekemistä, riitoja ja jokaisella lapsella ne omat juttunsa, jotka aiheuttaa huolta ja murhetta, niin onhan noista nyt seuraa toisillee ihan hitokseen.

Heti huomaa, jos toinen isommista on muualla. Toinen on sitten koko ajan kiinni ja kärttämässä tekemistä ja viihdytystä.
On tylsää.... Ja mikään ehdotettu tekeminen ei kelpaa 😂

Ja nyt jos yksi neljästä lapsesta on jossain, tuntuu talo jo hiljaiselta ja rauhalliselta. Vaikka paikalla olisi vielä loput pitämässä älämölöä 😄

Joskus tää meteli ja sotku kuormittaa tosi paljon, mutta en mä osaa enää olla jos on liian kauan hiljaista.

Mä mietin, että kuka ihmeessä ottaisi sitten lapset hoitoon, jos joskus haluaa jonnekin miehen kanssa mennä vaikka hotelliin yöksi..??!! :Grinning Face With Smiling Eyes: En haluaisi linnoittautua kotiinkaan seuraavaksi 10 vuodeksi ja eihän se ole ihan sama astia lähtä porukalla hotelliin kuin aikuisten kesken :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin