Suurperheelliset kuumeilijat

Musta on kiva, että täällä on "vanhempiakin" yrittäjiä ja pienten lasten vanhempia.
Eihän 40v ole vielä vanha, sitä en tarkoita. Mutta joka tuutista naisia varoitellaan, että sitten kun oot 30v niin sitpäs et enää olekaan hedelmällinen ja kyllä alkaa olla liian myöhä ja plaa plaa.
Onhan siinä perää, mutta kiva kun on esimerkkejä, että ihan voi onnistua pitkään senkin jälkeen 😄

Ja ylipäänsä ihana, että joku uskaltaa paljon lapsia tähän maailmaan vielä tuoda 🙂
 
Sisko oli eilen käymässä, ja kahvipöydässä huokaili, että kaikki puhuu toistensa päälle ja ei saa mitään selvää.
Naurahdin vaan, että sitähän se on 😄
Kyllä useamman lapsen kanssa saa tottua siihen, että hälinää on, ja kyllä siinä kehittyy se taito poimia kaikesta hälystä se olennainen 😂
 
Jep, ihanaa että on monenikäistä yrittäjää ja odottajaa 😊

Meillä monesti kaikki kolme isompaa puhuu autossa yhteen ääneen ja siitä yritettävä vastailla vuoron perään 😅 nuorin ei onneksi vielä puhu, toki älämölöä osaa kyllä pitää 😆
 
Meillä ei puhu vielä yksikään lapsista, niin älämölö on ihan eri levelillä 😅 kiljumista ja mökästystä kyllä joo riittää.

@Beanen saako kysyä miten olette suhtautuneet lasten yrittämiseen autistisen lapsen saamisen jälkeen? Meidänkin esikoinen on autisti, ja se on yksi suurimpia syitä mikä jarruttaa uusien lasten yritystä. Se työmäärä ja huoli jonka erityinen tuo tullessaan on kuitenkin aikamoinen.

Meillä nuorin nyt 5kk ja ensimmäistä kertaa kuulin vähän kauhistelua meidän lapsiluvusta. Törmättiin sattumalta miehen entiseen työkaveriin, joka vähän shokissa ihmetteli onko meille tullut kolmaskin ja he kyllä jättivät suosiolla lapsiluvun kahteen. Mua niin hämmentää tää, kun en osaa mitenkäänpäin ajatella kolmea lasta mitenkään isona määränä 🤔 nähtiin kyllä myös tuttu perhekerhon ohjaaja, joka sanoi että niin, teilläkin perhe kasvanut, se on oikein 😄
 
Meidän lapsiluvun kauhistelu alkoi siinä kun kerroin kuumeilevani neljättä. Kolme on kuulemma tarpeeksi, että ehtii töihinkin kerryttämään eläkettä. Tämä ihan lähisuvulta, kenties tuo vähän lapsia ja paljon työtä jotta saa kulutettua paljon, oli se sen sukupolven onnellisuuden lähde. Vaatiihan se pohdintaa ja yhteistä rintamaa miehen kanssa jos tuntuukin että se oma elämä voisi olla enemmänkin kuin yleiset raamit ehdottavat.

No me saatiin vielä viideskin - kerta vielä kiellon päälle! Me kun aikamme pohdittiin niin todettiin ettei se rikkaus tule materiasta, ei siitä paljonko tilillä on rahaa tai paljonko ehdit rahaa polttamaan matkusteluun tai tavaraan. Tai eläkkeen suuruudesta. Käärinliinassa ei ole taskuja. Meille rikkaus on lapsissa, arvokkaimmat ihmiset maan päällä meille. Ja heille toisilleen, sisarukset tarjoavat elämän pisimmän ihmissuhteen. Lapset antavat elämälle mielekkyyttä, mahdollisuuden kasvattaa heitä siten että heillä on valinnanvaraa enemmän kuin mitä itsellä on ollut - ja kykyä valita! Jättää perinnöksi niin tietoa, taitoa, itseluottamusta kuin taloudellinen selkärankakin. Raha on vain väline tehdä puitteet perheelle. Koulutus on väline jonka avulla opit paremmin itse etsimään ja sulattamaan tietoa.

Välillä tuntuu että meidän piti keksiä pyörä uudelleen, nämä meidän pohdinnat kun ovat varmaan tutumpia isovanhemmillemme. Ja tuntuu että kun päätimme tehdä eri tavalla kun vanhempamme, he loukkaantuivat ja huolestuivat - mehän kyseenalaistimme heidän ratkaisunsa. Vaikea sitten sanoa että kuinka käy omien lapsien, millaisen elämän he tulevat sitten luomaan. Varmasti he kyseenalaistavat meidät, ja niin toki pitääkin - jos eivät niin menikö kasvatus pieleen? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mutta sitten kuumeiluun... vauvelini on muuttunut taaperoksi, ja kroppa huutelee jo uutta raskautta. Saapa nähdä, lähdetäänkö yrittämään sitä kuudetta joskus, vai ollaanko tyytyväisiä tähän. Jos me annetaan mahdollisuus kuudennelle niin se on minun ja mieheni yhteinen päätös, ei muiden. :Winking Face:
 
Muokattu viimeksi:
Dimou: No oikeastaan meidän päätöksiin tai toiveisiin saada lisää lapsia ei vaikuttanut tämän kolmannen lapsen vammaisuus mitenkään kuin vain alkuun. Mietittiin että jos tulee toinenkin NS samanlainen lapsi mutta sitten se kääntyi siihen että sitten tulee jos näin on tarkoitettu ja se on meidän rakas lapsi.
Viime raskaudessa veriseula hälytti ja niskaturvotusta oli 2.7mm. Olin ihan paniikissa mutta pääsimme nipt testiin ja tuloksena normaalit kromosomit ja poika🤗 Nyt jännittää jo etukäteen jos raskaaksi tuun tuo että oon melko varma että seula taas hälyttää kun ollut nuo hcg arvot seilasi aina korkeet, kumoa ei olis sitä turvotusta.
Mutta tosiaan pelästytti kun aina olleet niskaturvotukset luokkaa 1 niin kyllä tuli itku. Peloteltiin sydän vialla jos ei syndroomaa ole ja olin kauhuissani. Mutta kaikki kunnossa.
 
Meidän lapsiluvun kauhistelu alkoi siinä kun kerroin kuumeilevani neljättä. Kolme on kuulemma tarpeeksi, että ehtii töihinkin kerryttämään eläkettä. Tämä ihan lähisuvulta, kenties tuo vähän lapsia ja paljon työtä jotta saa kulutettua paljon, oli se sen sukupolven onnellisuuden lähde. Vaatiihan se pohdintaa ja yhteistä rintamaa miehen kanssa jos tuntuukin että se oma elämä voisi olla enemmänkin kuin yleiset raamit ehdottavat.

No me saatiin vielä viideskin - kerta vielä kiellon päälle! Me kun aikamme pohdittiin niin todettiin ettei se rikkaus tule materiasta, ei siitä paljonko tilillä on rahaa tai paljonko ehdit rahaa polttamaan matkusteluun tai tavaraan. Tai eläkkeen suuruudesta. Käärinliinassa ei ole taskuja. Meille rikkaus on lapsissa, arvokkaimmat ihmiset maan päällä meille. Ja heille toisilleen, sisarukset tarjoavat elämän pisimmän ihmissuhteen. Lapset antavat elämälle mielekkyyttä, mahdollisuuden kasvattaa heitä siten että heillä on valinnanvaraa enemmän kuin mitä itsellä on ollut - ja kykyä valita! Jättää perinnöksi niin tietoa, taitoa, itseluottamusta kuin taloudellinen selkärankakin. Raha on vain väline tehdä puitteet perheelle. Koulutus on väline jonka avulla opit paremmin itse etsimään ja sulattamaan tietoa.

Välillä tuntuu että meidän piti keksiä pyörä uudelleen, nämä meidän pohdinnat kun ovat varmaan tutumpia isovanhemmillemme. Ja tuntuu että kun päätimme tehdä eri tavalla kun vanhempamme, he loukkaantuivat ja huolestuivat - mehän kyseenalaistimme heidän ratkaisunsa. Vaikea sitten sanoa että kuinka käy omien lapsien, millaisen elämän he tulevat sitten luomaan. Varmasti he kyseenalaistavat meidät, ja niin toki pitääkin - jos eivät niin menikö kasvatus pieleen? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mutta sitten kuumeiluun... vauvelini on muuttunut taaperoksi, ja kroppa huutelee jo uutta raskautta. Saapa nähdä, lähdetäänkö yrittämään sitä kuudetta joskus, vai ollaanko tyytyväisiä tähän. Jos me annetaan mahdollisuus kuudennelle niin se on minun ja mieheni yhteinen päätös, ei muiden. :Winking Face:

Enpä olisi paremmin voinut sanoa! Juuri näin itsekin ajattelen 😊❤️ Mullakin lähipiiri on kauhistellut tätä meidän elämää, olen saanut pyytämättä ehdotuksia mitä voisin opiskella jotta pääsisin nopeasti töihin ja meidän taloudellinen tilanne paranisi. Mitä ihmettä! Minä olen oikein onnellinen näin ❤️
 
Dimou: No oikeastaan meidän päätöksiin tai toiveisiin saada lisää lapsia ei vaikuttanut tämän kolmannen lapsen vammaisuus mitenkään kuin vain alkuun. Mietittiin että jos tulee toinenkin NS samanlainen lapsi mutta sitten se kääntyi siihen että sitten tulee jos näin on tarkoitettu ja se on meidän rakas lapsi.
Viime raskaudessa veriseula hälytti ja niskaturvotusta oli 2.7mm. Olin ihan paniikissa mutta pääsimme nipt testiin ja tuloksena normaalit kromosomit ja poika🤗 Nyt jännittää jo etukäteen jos raskaaksi tuun tuo että oon melko varma että seula taas hälyttää kun ollut nuo hcg arvot seilasi aina korkeet, kumoa ei olis sitä turvotusta.
Mutta tosiaan pelästytti kun aina olleet niskaturvotukset luokkaa 1 niin kyllä tuli itku. Peloteltiin sydän vialla jos ei syndroomaa ole ja olin kauhuissani. Mutta kaikki kunnossa.
Kyllähän varmasti aina tuo erilainen lapsi perheessä mietityttää. Yksi minunkin lapsistani on syntyjään vähän erilainen, tämä löytyi rakenneultrassa ja olihan se shokki aikansa. Mutta kun olin tarpeeksi lukenut aiheesta ja vahvistanut itseni ajatukseen että tämä lapsi nyt vaan tulee tarvitsemaan enemmän ja erilaisempaa huomiota kuin muut lapseni, niin olo rauhoittui. Härkää sarvista vaan! Ja tietysti kun kuumeilin pikkusisarusta hänelle, tuli mietittyä että entä jos toinenkin on samanlainen. Vastaus tähän oli tietysti että eihän se haittaa, hän olisi hieno ja hyvä silti!

Eihän ne raskaudet keskenään samanlaisia ole, ja siltikin tuloksena voi olla ihan terve vauveli. Jos pelottaa vammaisen lapsen mahdollisuus (varsinkin jos perheessä on jo yksi) niin uskon että sillä perusteella voisi pyytää päästä NIPT:iin, vaikkei ikä- tai veriseula-arvot sitä puoltaisikaan.

Perhekokohan on ollut pieni jo parisen sukupolvea. Vaikka perheessä kulkisi alttius perinnölliselle vammalle tai ominaisuudelle ylipäätään, se ei pienissä perheissä ole välttämättä tullut esiin. Meilläkin tuo erilaisuus tuli täysin yllärinä, ei kummankaan suvussa ollut vastaavaa aikaisemmin. Mutta eipä ne perheetkään ole olleet isoja hetkeen, joten tiedä häntä. Voi olla että vasta isoissa perheissä tulee esille sitten paremmin nämä mahdollisuudet. Jos ajatellaan vaikkapa klassista resessiivisesti periytyvää yhden tekijän ominaisuutta, joka vaatii että se peritään kummaltakin vanhemmilta tullakseen näkyviin, niin mahdollisuus on että 1:4, 25%.
 
Muokattu viimeksi:
Oreo, Voi että, mutta teille tarkoitettu perheenjäsen varmasti löytänee kotiinsa pian! ❤️ Peukut siis teille ❤️

Pilvikirsikka, Ihana että siellä on jo nimet valmiina! 😁 Täälläkin löytyisi kyllä nimet sekä pojalle että tytölle jos vain sitten sopisivat kantajalleen ☺️ Jostain kumman syystä me kyllä voitaisiin vaikka lotota neljännen pojan puolesta 😆

Tervetuloa Beanen! Ja tosiaan, ihana katras teiltä löytyy 😍
Mulla on muuten ollut ongelmana myös nyt joka kierrossa tuo tiputtelu ennen varsinaisia menkkoja. Vain muutama päivä ennen mutta kuitenkin. Mikähän sille voi olla syynä, onko sulla Beanen selvinnyt?
Löysin vain tälläisen:
Jos tiputtelua ilmaantuu ennen kuukautisia, syynä saattaa olla keltarauhasen vajaatoiminta tai progesteronipitoisuuden suhteellinen vähäisyys tai kumpikin.
 
Mulla on niin outo kierto tämä kierto! Sairasteltiin tässä mikä varmasti vaikuttaa asiaan. Tikuttelin ovista tämän kierron. Tarkoituksena oli tikutella läpi kierron ja tikut loppuivatkin kun sain tuohon loppukiertoon vielä mojovan O+. Jäin vaan pohtimaan että josko oliskin tärpännyt, tissit oli aivan jumalattoman kipeät ja toissa päivänä esim sain kauhean vihlaisun kun aivastin, näitä ollut melkeinpä vain ennen plussaa 😳 (Sain siis myös aiemmin jo O+ oletetun oviksenkin aikaan mutta itse epäilen että sairastelut siirsi ovista)

Kai mä vähän salaa myös toivon 🤭❤️ Nyt oletettu dpo 11. Normaalisti hätähousuna testailisin jo mutta nyt en kyllä oo. Odottelen niitä menkkoja.. Kun olo siis on että kyllä en sieltä tulee ja näin varmasti onkin, mut hei jännittäkää nyt anyway mun kanssa! 😁
 
Muut: joo eli se johtuu noista joko kummastakin tai toisen vähyydestä. Sain viime raskautta yrittäessä terot ja sit tuli se kohdun ulkoinen. Sen jälkeen en niitä enää uskaltanut ottaa vaan otin luteaalivaiheeseen käyttöön B6 vitamiinin 50mg ja vahvan c vitamiinin, poimunlehtiteen , omega 3 ja ananaksen tuoreen ytimen. Ei tullut tiputtelun ja raskauduin ja vauvakin pysy kyydis. Nuo on sellaisia nuo B6 vitamiini ja vahva c vitamiini sekä poimunlehtiteen mitkä auttaa tukemaan keltarauhasen toimintaa🤗 Nyt tässäkin kierrossa nuo tulee käyttöön!
 
Peukut pystyssä ja sormet ristissä Miitulle!

Ei muakaan lapsen mahdollinen erityisyys haittaisi siksi, että lapsi olisi jotenkin "vääränlainen", vaan mietin just sitä työmäärää. Että riittääkö oma jaksaminen, jos on useampi erityinen ja sitten vielä pari muuta lasta päälle. Varsinkin jos sattuu jotain sellaista, jonka vuoksi puoliso ei pystyisi hoitamaan omaa osuuttaan kuten nyt.

Joo, olen vähän stressi-erkki ja mietin aina kaikki katastrofiskenaaariot pahimman kautta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
@Miitu minä olin jo ihan varma ettei meille yhtään tyttöä tule, mutta pari kolme kuukautta ennen tyttöraskauden alkua aloin syödä aamuisin ab-jogurttisörsseliä, johon tuli puolukkaa ja välillä myös karpaloa. Lopetin myös ylimääräisen sokerin syönnin ja tiedä sitten oliko sillä vaikutusta, mutta tyttö tuli 😁 Ennen poikia en ole syönyt niin paljoa kalsiumia ja happamia asioita. Nyt oon yrittänyt olla samalla dieetillä, mutta vähän kehnoin tuloksin kun väsyneenä sortuu syömään enemmän leipää ja sokeri huutaa nimeä kaapissa 🙈 (mies ollut reissutöissä koko syksyn ja talven eli oon yksin pyörittänyt tätä sirkusta). No katsotaan miten käy, olis vaan ihana saada pikkusisko kun ei itselläni yhtään siskoa ole!

Kylläpä sä jaksat odottaa! Jännät paikat, kerro sitten meillekin miten käy 😁 koska niiden menkkojen pitäisi alkaa, jos siis alkaa? 😉
 
Muut: joo eli se johtuu noista joko kummastakin tai toisen vähyydestä. Sain viime raskautta yrittäessä terot ja sit tuli se kohdun ulkoinen. Sen jälkeen en niitä enää uskaltanut ottaa vaan otin luteaalivaiheeseen käyttöön B6 vitamiinin 50mg ja vahvan c vitamiinin, poimunlehtiteen , omega 3 ja ananaksen tuoreen ytimen. Ei tullut tiputtelun ja raskauduin ja vauvakin pysy kyydis. Nuo on sellaisia nuo B6 vitamiini ja vahva c vitamiini sekä poimunlehtiteen mitkä auttaa tukemaan keltarauhasen toimintaa🤗 Nyt tässäkin kierrossa nuo tulee käyttöön!

Nämä onkin hyviä vinkkejä!
 
Hitsi kun loppui ne ovistikut kesken kaiken enkä viitsinyt ostaa niitä kaupastakaan. Oletettavasti nyt dpo 3. Pissahätä ollut vähän väliä vaikka oon juonut liian vähän ja välillä jomottelee. Katsellaan 😄
 
Kiitos vinkeistä Beanen! ☺️

Pilvikirsikka, Joo mäkin oon lukenut tuosta että miten vois mahdollisesti edes auttaa tyttösiittiöitä sinnittelemään (eli hapan keho yms) Aikas jännä juttu! ☺️ Itse en ole koskaan testannut. Uskon kuitenkin että varmasti voi olla jotain yhteyttä.

Dimou, Mulla on aivan samanlaisia ajatuksia. Mietin aina ne pahimmatkin skenaariot ja just että miten se oma jaksaminen sitten vaikuttaisi. Välillä mietin että mietin yksinkertaisesti liikaa ja vähempikin varmasti riittäisi! 😀

Täällä taitaa tehdä tuloaan ainoastaan flunssa. 😑 Vähän kurkku karheana ja lämmöt pinkaisi 37 sekä viluttaa! Kuinkas sattuikaan juuri näin talviloma viikolla. Mies oli viime viikosta angiinassa 😆 Lapset on tasaisen räkäisiä, mutta suht terveitä kumminkin. Ja päiväkodissa riehunut noro me ilmeisesti kuitenkin onnistuttiin skippaamaan! Täytyy ajatella että olisi voinut siis huonomminkin mennä. Mies pelkäsi koko viime viikon että saa angiinan päälle noron! 😁
 
Kiitos vinkeistä Beanen! ☺️

Pilvikirsikka, Joo mäkin oon lukenut tuosta että miten vois mahdollisesti edes auttaa tyttösiittiöitä sinnittelemään (eli hapan keho yms) Aikas jännä juttu! ☺️ Itse en ole koskaan testannut. Uskon kuitenkin että varmasti voi olla jotain yhteyttä.

Dimou, Mulla on aivan samanlaisia ajatuksia. Mietin aina ne pahimmatkin skenaariot ja just että miten se oma jaksaminen sitten vaikuttaisi. Välillä mietin että mietin yksinkertaisesti liikaa ja vähempikin varmasti riittäisi! 😀

Täällä taitaa tehdä tuloaan ainoastaan flunssa. 😑 Vähän kurkku karheana ja lämmöt pinkaisi 37 sekä viluttaa! Kuinkas sattuikaan juuri näin talviloma viikolla. Mies oli viime viikosta angiinassa 😆 Lapset on tasaisen räkäisiä, mutta suht terveitä kumminkin. Ja päiväkodissa riehunut noro me ilmeisesti kuitenkin onnistuttiin skippaamaan! Täytyy ajatella että olisi voinut siis huonomminkin mennä. Mies pelkäsi koko viime viikon että saa angiinan päälle noron! 😁
Hei! En enää kuumeile kun ikää jo on, mutta satunnaisesti luen muiden kuulumisia. Täytyi tulla vaan kommentoimaan, että minunkin nuorimmaiset ovat syntyneet lokakuussa, marraskuussa ja joulukuussa 😅 Sitten kysymys teille, jotka kärsitte tiputteluvuodosta ennen kuukautisia. Missä vaiheessa se teillä siis alkaa? Mulla alkanut aina noin dpo 12 ja olen olettanut sen vain olevan merkki lähestyvistä kuukautisista, kun keltarauhanen alkaa jo hiipumaan. En ole siis koskaan ajatellut, että sen vuoksi olisi jotain vajaatoimintaa. Luulisi että kyseessä on vajaatoiminta jos tiputtelu alkaa kovin pian ovulaation jälkeen? En ole ikinä ajatellut että kuukautiset alkaisivat kertarytinällä kun mulla alkanut aina tiputtelemalla. Tosin kohdallani asialla ei ole enää merkitystäkään 😊
 
Hei! En enää kuumeile kun ikää jo on, mutta satunnaisesti luen muiden kuulumisia. Täytyi tulla vaan kommentoimaan, että minunkin nuorimmaiset ovat syntyneet lokakuussa, marraskuussa ja joulukuussa 😅 Sitten kysymys teille, jotka kärsitte tiputteluvuodosta ennen kuukautisia. Missä vaiheessa se teillä siis alkaa? Mulla alkanut aina noin dpo 12 ja olen olettanut sen vain olevan merkki lähestyvistä kuukautisista, kun keltarauhanen alkaa jo hiipumaan. En ole siis koskaan ajatellut, että sen vuoksi olisi jotain vajaatoimintaa. Luulisi että kyseessä on vajaatoiminta jos tiputtelu alkaa kovin pian ovulaation jälkeen? En ole ikinä ajatellut että kuukautiset alkaisivat kertarytinällä kun mulla alkanut aina tiputtelemalla. Tosin kohdallani asialla ei ole enää merkitystäkään 😊

Omalla kohdalla tiputtelu alkaa tosiaan muutama päivä ennen varsinaista vuotoa. Ongelmaksi muodostuu enemmän kai se että luteaalivaihe voi tällöin jäädä lyhyemmäksi. Esim omalla kohdalla se on siitä 12-14 lyhentynyt -> 10 päivään, ja alle 10 voi vaikeuttaa jo esimerkiksi alkion kiinnittymistä.
 
Itsellä tiputtelua alkaa tulla jo kuusi päivää ennen menkkoja😔 nyt viim. synnytyksen jälkeen ollut 3-5päivää ennen.

Ohhoh! Tuo on kyllä melkoista.
Ja vielä siihen itse kuukautiset päälle 😱

Mulla oli juuri ei edellinen, mutta sitä edellinen kierto ensin muutama päivä tiputtelua ja sitten roimat 8 päivää menkat. Siinä vuodettiin melkein 2 viikkoa nyt kun miettii. Hui!
Mutta mä oon fiksaillut mun kilpparilääkitystä tällä erää ja epäilen siis syyksi huonoa hoitotasapainoa. Katsotaan korjaantuuko täällä tiputtelut arvojen myötä. 😊
 
Takaisin
Top