Suurperheelliset kuumeilijat

Niin ja haittaako jos olen täällä nyt ainakin sinne ultraan asti turisemassa ja seurailemassa teidän juttuja? Ei jotenkin vielä tekis mieli siirtyä odottajiin enkä tiedä siirrynkökään kun oli jotenki hassut noi systeemit siellä🤔 jotenkin hankalaa, piti olla viestejä sen ja sen verta jne.
Yleisellä puolella ei ole mitään minimirajoja viesteille. Mutta jos haluaa salaiselle puolelle, josta ei ilmeisesti lainata kommentteja vau.fi:n juttuihin, eikä viestejä pääse muut kuin ryhmässä olevat lukemaan, niin siihen on sitten noi viesti rajat 🙂

Mulla on ollut kyllä inhottavaa vatsa jomotusta. Esikoisesta olo ihan kauheet pitkän aikaa ja on ollut muistakin. Nyt ehkä vähän samaa tasoa kun esikoisesta. Sitten en tiedä mikä hitto mun alaselkää just nyt iski mutta ihan alhaalta just pepun päältä keskeltä vihlovaa kipua😕 kiva jos joka paikka kremppaa jo nyt.
Eka neuvola on muuten 25.10. Sitä ennen oli se ultra 11.10. Nyt kun on 40 .v niin saa sen nipt testin automaattisesti. Meillähän seula hälytti viime raskaudessq ja niskaturvotusta oli yli 2.7 mm. Lähetettiin nipt testiin kun en lapsivesinäytettä halunnut keskenmenoriskin vuoksi. Onneksi kaikki oli hyvin ja saatiin sukupuoli varmuudella samalla tietoon.

Niin ja haittaako jos olen täällä nyt ainakin sinne ultraan asti turisemassa ja seurailemassa teidän juttuja? Ei jotenkin vielä tekis mieli siirtyä odottajiin enkä tiedä siirrynkökään kun oli jotenki hassut noi systeemit siellä🤔 jotenkin hankalaa, piti olla viestejä sen ja sen verta jne.

Täällä mäkin roikun, vaikka virallisesti pitäisi kai olla jossain "vauvakuume, vaikka ei yritystä" tai "yritystä odottavat" (onko sellaista?), ei se nyt niin tarkkaa ole (oma lehmä ojassa 😁). Ihan hyvin voit kirjoitella sekä tänne että odottajiin.

Rohkeasti vaan mukaan sinne yleiselle puolelle, vilkaisin, että 30 viestiä tulee olle kirjoitettuna. Äkkiähän ne tulevat täyteen. Voit myös olla liittymättä Salaiseen ryhmään, yleisellä puolella vaan jutut yleensä hiljenevät raskauden edetessä, kun kaikki aktiiviset kirjoittavat Salaiseen. Eipä sitä tarvitse vielä päättää.

Tuntuu kyllä että ryhmä on vähän hiljaisenpuoleinen muutenkin. Verrattuna aikaisempiin ryhmiin missä olen ollut. Voihan se olla että odottajia on yksinkertaisesti vähemmän niin kirjoittelijoitakin on sitten vastaavasti vähemmän. Näin kun on ehtinyt olla useammassa poppoossa matkassa niin ehtii kertymään perspektiiviä.

Mutta olisi mukava saada enemmän aktiivista porukkaa mukaan, onhan meillä konkareilla hyvinkin annettavaa heille joilla on ensimmäinen kyydissä. Ja aina nämä vauvelit yllättävät, vaikka niin luulis että osaa homman ja täähän menee niin ku edellisetkin niin jotain sitä aina oppii uutta. :smiling-eyes:

Ihan vain pieni katsaus historiaan ja hiljenneisiin ketjuihini:
Heinämammat 2016, 29,8k viestejä ja 213 ketjua (tämä ryhmä oli harvinaisen aktiivinen verrattuna muihin saman vuoden kuukausiketjuihin) - Hiipunut
Elomammat 2018, viestejä 89k ja 223 ketjua (tämäkin on yllättäen ollut hyvin aktiivinen ryhmä vuositasolla!) - Nukahtanut ketju
Eloäidit 2020, 17,5k viestiä ja 131 ketjua - harvakseltaan viestejä enää.
Helmikuiset 2022, 23,5k viestiä ja 104 ketjua - Ja ryhmä on vielä aktiivinen! :smiling-eyes:

ja uusin tuttavuus Toukokuiset 2024, vasta hyvin alussa. Toivottavasti hyvä pulinaporukka muodostuu! :smiling-eyes:

Muokattu viimeksi:
Mulla on aina vaikeuksia muodostaa sidettä uusiin ryhmiin ja tyyppeihin, kun on vanhoissa ryhmissä jutellut enemmän. Siellä on oppinut pitkälti muistamaan nimimerkit ja muistaa vähän taustaa sen takana.
Ja on jollain tavalla oppinut ihmisten kirjoitustyylin. Esimerkiksi että toi nyt ilmaisee asian tolla tavalla ehkä vähän töksähtäen, sanavalinnat ei mennyt ihan nappiin. Mutta sen tapa vaan on sellainen, ja sen viestin osaa sitten myös lukea sillä asenteella.
Uusissa ryhmissä kaikki on aina ihan vieraita ja nimimerkit vaan sulautuu toisiinsa.
Ehkä ymmärsitte mitä hain takaa. Ei tää kerronta aina omakaan vahvuus ole 😂

Ja mähän nyt roikun vähän kaikissa ketjuissa. Myös silloin, kun oon lopettanut sen seuraamisen ja astunut siitä syrjään 😂
Silti pitää vaan käydä lukemassa.

Hei joo mäkin täällä edelleen 😂👋 mutta on kiva käydä lukemassa muiden kuulumisia! Eikä ne oman lasketun ajan ryhmät aina niin iske tai pääse mukaan juttuun. Se riippuu tosi paljon ihmisistä. Onhan tuolla vielä tuo suurperheellisten palsta kaikenlaiseen yleiseen keskusteluun, mutta sekin on aika hiljainen.

Musta tuntuu että niissä odotusajan ryhmissä joissa itse oon pölissyt on viestejä ollut eniten 🤣

Esikoisen marraskuisten ryhmä on hiljentynyt täysin 😔
Kakkosen odotusryhmässä jutellaan parin kolmen kanssa kuulumisia aina silloin tällöin, mikä on tosi kiva.
Kolmannen joulukuiset on hiljentynyt kokonaan, mutta sieltä meille muodostui 8 hengen porukka ja jutellaan ihan päivittäin whatsapissa + osa on treffaillutkin kun kahta lukuun ottamatta asutaan kaikki samassa kaupungissa 😁👌🏻💕

Musta tuntuu että niissä odotusajan ryhmissä joissa itse oon pölissyt on viestejä ollut eniten 🤣

Esikoisen marraskuisten ryhmä on hiljentynyt täysin 😔
Kakkosen odotusryhmässä jutellaan parin kolmen kanssa kuulumisia aina silloin tällöin, mikä on tosi kiva.
Kolmannen joulukuiset on hiljentynyt kokonaan, mutta sieltä meille muodostui 8 hengen porukka ja jutellaan ihan päivittäin whatsapissa + osa on treffaillutkin kun kahta lukuun ottamatta asutaan kaikki samassa kaupungissa 😁👌🏻💕
Minä tajusin just et minulle tietty näkyy noissa viestimäärissä myös salaisen puolen viestit niissä ryhmissä joissa itse olen, ei siis ole vertailukelpoisia muihinin kuukausiryhmiin verrattuna ja siksi "omissa ryhmissä" tuntuu olevan eniten viestejä. :rolling: Mutta oman pienen katsauksen sisällä joo, vuodet eivät ole veljeksiä.

Vuodet ei tosiaan ole veljeksiä odottajaryhmissä. Ei kyllä kuukaudetkaan. Joku ryhmä on aktiivisempi kuin toinen, mutta kyllä sen hiljenemisen vuositasolla näkee. Syntyvyyden lasku ehkä näkyy, muita syitä voi vaan arvailla.

2015 ryhmissä yhteensä yli 800 tuhatta viestiä, 2016-2018 yli 300 tuhatta viestiä, 2019-2021 vähän alle 200 tuhatta, 2022-2023 vähän yli 100 tuhatta. No jonkin verran vielä kirjoitellaan ja mitä uudempia, sitä enemmän, mutta kyllä sen laskun näkee. Nämä luvut siis kuinka monta viestiä yhteensä kunkin vuoden odottajaryhmässä pyöristettynä.

Oletteko muuten huomanneet, että raskausklubeissa on 2023 -ryhmässä plussanneet -ketju, jossa voi jutella raskausjuttuja täällä tutuksi käyneiden kanssa. 😊 Jos siis tuntuu ettei halua täällä jakaa niin paljoa raskausjuttuja, mutta haluaa silti keskustella tutulla porukalla.

Paitsi minähän olen väärässä ketjussa. 😂 Ajattelin jotenkin olevani Raskaaksi 2023 -ketjussa. Joku ajatuskatko. No, voi raskausklubeihin luoda myös Suurperhekuumeilijoista plussanneet tms. -ketjun jos sille tuntuu olevan tarvetta.

@Vargynja . En tiedä. Me Suurperheelliset ollaan varmaan siitä erityinen porukka että on eri-ikäisiä lapsia ja monet haluavat vielä lisää. Ehkä pyöritään täällä pidempään kun muut jotka ehkä tekevät sen 1-2 lasta kuten se hedelmällisyysluku nykypäivänä menee. Toisaalta meitä ei täällä liikaakaan ole, mietin että jos meille on useampia ketjuja niin helposti jotkut sitten hiljenevät. Minä olen tökännyt selaimen kirjanmerkkeihin ne ketjut joita seurailen ja joihin ajattelen kirjoittavani. Ei varmaankaan ole mahdollista tehdä "dynaamisia näkymiä" foorumille aina käyttäjän mukaan? Esim. Suurperheellisten kannalta mielekästä olisi jos porukan ketjut olisivat yhdellä alueella. Toisaalta taas ymmärrän hyvin jakoa kuumeilu, raskaana, vauvan kanssa ja isompien kanssa. Ja vaikka kuppikunnassa on kivaa niin on myös hedelmällistä huudella vieraisiin pöytiin. Mutta niin, foorumialustoilla on rajoituksensa.

Aina sitä oppii uutta, uusilla on perusjutuissa paljon, ja kyllähän konkareillekin tulee välillä ylläreitä, suositukset muuttuvat ja joskus joku lapsista pääsee yllättämään vaikka sitä kuvitteli jo nähneensä kaiken. Ja Suurperheelliset-porukka on siinä mielessä hyvä pitää näköisällä, siten uudet mahdolliset äidit löytävät ketjut. Ja kyllähän tämä omana porukkana myös ylläpitää positiivista mielikuvaa isoista perheistä, varmasti moni pienemmän perheen äiti haaveilee isosta perheestä, mutta uskallusta puuttuu. Se että voi vierestä seurata isomman perheen ajatuksia, voi olla rohkaisevaa. Onhan tämä vaativaa, mutta ei lopulta mahdottoman vaikeaakaan kun oppii suhtautumaan asioihin.

Muokattu viimeksi:
Pääasia, että teistä tuntuu mukavalta keskustella on se sitten tässä ketjussa, suurperheellisissä, odottajaryhmissä tai kaikkialla. 😊 (Henkilökohtaisesti kannatan ajatusta kaikkialla, mutta ymmärrän ettei kaikki ehdi tai halua joka osastolle kurkkia.) En usko dynaamisen näkymän olevan mahdollista - tai jos onkin, sen toteuttaminen kysyisi liikaa resursseja eikä kannattaisi tehdä.

Minä liityin foorumille neljättä odottaessa, ja olin kyllä järkyttynyt, miten vähän tiesin raskauden yrityksestä, odottamisesta ja synnytyksestä. Kolme lasta jo kuitenkin maailmassa siinä vaiheessa. 😂

Näyttäisi siltä, että paasto ei vaikuttanut ovulaatioon, on selkeitä oireita. Jes! Keksin toisenkin vähän kyseenalaisen edun siinä, että ehtii täyttää 40 ennen raskautta, saa nipt-testin muitta mutkitta. 😉

Minä liityin foorumille neljättä odottaessa, ja olin kyllä järkyttynyt, miten vähän tiesin raskauden yrityksestä, odottamisesta ja synnytyksestä. Kolme lasta jo kuitenkin maailmassa siinä vaiheessa. 😂

Näyttäisi siltä, että paasto ei vaikuttanut ovulaatioon, on selkeitä oireita. Jes! Keksin toisenkin vähän kyseenalaisen edun siinä, että ehtii täyttää 40 ennen raskautta, saa nipt-testin muitta mutkitta. 😉
Kyllä on jotenkin helpotus että sen niptin saa!!

Täällä lasketaan niinkun armeijassa aamukammasta ultraan päiviä🙄 vielä 6 päivää😅 Tänään 5+3. Yöllä teki huonoa kun heräsin keskellä yötä. Aamulla ei sit juurikaan, tosin söin heti kun nousin ylös.
Sukkapuikko tuikkasuja oli yks päivä kohdunsuulta ja vasemmalla alavattas. Välillä pientä menkkasärkyy, varsinkin eilen oli saunan jälkeen. Mutta aika vähän ollut että pikku huoli siitäkin kun mun mielestä mulla ollut raskauksissa aikalailla jomotusta alussa. No ei vois ultra enempää jännittää täytyy sanoa, varmaan pyörryn odotusaulaan. Jos olis ulkoinen niin HCG jo niin korkealla että joutus piikkiä otetaan ym, mikä olis hirveetä tai leikkaan. Sut toinen pelko ettei ole mitään kehittynyt tai ei näy syke. Toki syke ei välttis näy vielä 6+3 ja terkkarissa sika vanha huono kone. No sit pitää pyytää uus ultra viikon päähän.

Täällä lasketaan niinkun armeijassa aamukammasta ultraan päiviä🙄 vielä 6 päivää😅 Tänään 5+3. Yöllä teki huonoa kun heräsin keskellä yötä. Aamulla ei sit juurikaan, tosin söin heti kun nousin ylös.
Sukkapuikko tuikkasuja oli yks päivä kohdunsuulta ja vasemmalla alavattas. Välillä pientä menkkasärkyy, varsinkin eilen oli saunan jälkeen. Mutta aika vähän ollut että pikku huoli siitäkin kun mun mielestä mulla ollut raskauksissa aikalailla jomotusta alussa. No ei vois ultra enempää jännittää täytyy sanoa, varmaan pyörryn odotusaulaan. Jos olis ulkoinen niin HCG jo niin korkealla että joutus piikkiä otetaan ym, mikä olis hirveetä tai leikkaan. Sut toinen pelko ettei ole mitään kehittynyt tai ei näy syke. Toki syke ei välttis näy vielä 6+3 ja terkkarissa sika vanha huono kone. No sit pitää pyytää uus ultra viikon päähän.
Ainahan tämä on niin jännää alussa, alku on niin abstraktia kun vauva on vain 2 viivaa tikussa ja jomotus alakerrassa. Kyllä se sitten siitä kun pääsee tosiaan ultralla kurkkaamaan et vauvan alku on siellä missä pitääkin. Muutama viikko lisää niin voi yrittää dopplerillakin kuulostella elämää. :smiling-eyes:

Minulla oli jo eka neuvola maanantaina, pikaisesti kurkattiin ultralla ja siellähän se nallekarkki köllötteli ja sydän sykähteli. 7+6 merkattiin neuvolakorttiin, eli nyt keskiviikkona olisi heidän mukaansa 8+1. Oma arvio kyllä on et ovis tuli pari päivää myöhemmin ku heidän kaavansa arvelee, mutta aivan sama, mennään nyt heidän laskutavan mukaan. Muuten mun aivot nyrjähtää jos merkinnät on eri kestolla kun sitten omassa päässä noita yrittää kääntää.

Kyllähän se ultraaminen antoi varmuutta ja luottoa raskauteen. Olin toki kiireisenä ehtinyt jo dopplerillakin kuuntelemaan tuossa edellisellä viikolla, ja ainakin kuvittelin että sieltä tsuku-tsuku nopsaan taustakohinasta erottui hetken.

Fiilikset ovat mainiot vielä näin aamupäivästä, ei väsytä ja kunhan saan tämän äkkinälän kesytettyä, voin hyvin! Iltaa kohti helpommin iskee väsy ja etominen, mutta silloin on jo mies ja esikoinen kotona ja voin jättää hommat heidän hoidettavakseen.

Esikoinen täytti tänään 15-v, on se jo melkoisen iso! Milloin eka vauvelini ehti noin isoksi? Hujahtanut jo ajat sitten minua pidemmäksi. On ehdottomasti rikkaus on perheessä on monen ikäistä lasta. Jännä ajatus sekin että ekasta synnytyksestäni on 15-vuotta, ja keväällä ollaan taas samoilla asioilla.

Eilen oli sitten pikkupojilla neuvolaa, ja tulihan sielläkin juteltua sitten jaksamisesta - hoidan kotona koko poppoota eli vauhtia päivässä riittää! Onneksi lapset viihdyttävät toisiaan joten minulle jää lähinnä ruoka ja puhtaus hoidettavaksi. No väsyttäähän tämä raskaus, ja yleensä olen napsinut rautaa ja vahvaa b-vitamiinia väsyn kesyttämiseen, mutta nyt on sikiökehityksen herkät viikot menossa niin otan vain pakolliset eli foolin ja deen. Lisää sitten +12rvk, nyt vain kärvistellään väsyn kanssa. Haaveilin jopa et aloittaisin sitten kahvin uudelleen, saisi vähän enemmän potkua emäntään.

Muokattu viimeksi:
Sattuuko täällä olemaan ketään, joka raskautunut täysimetyksestä huolimatta ja vielä siten että ikäero olisi aikalailla 1 vuosi? 😁 etsiskelen vaan kokemuksia, että miten on raskaus mennyt 😌

Takaisin