Suurperheelliset kuumeilijat

Kp1 napsahti. Jospa sitten huhtivauva? Kyllähän tuo harmitti kun tajusi että vuoto ei jää tihkuksi, mutta eipä sille mitään mahda. Alkuraskaus on menee paljon todennäköisemmin kesken kuin onnistuu, pitäisi vaan malttaa mielensä testaamiselta ja koittaa sulkea silmänsä oireilta, vaikka kuinka jo oksettaisi ja väsyttäisi. On nämä hormonit melkoisia.

Hei muuten, te jotka merkkaatte jonnekin kuukautisia (esim Flo) miten merkkaatte jos tiputtelee tai muuten vaihtelee?

Oon jostain joskus lukenut että ensimmäiseksi vuotopäiväksi merkataan jos ennen klo 18 vuotelee siteeseen kunnolla. (Olikohan näin jos lapsettomuushoidoissa tms?) Korjatkaa jos olen aivan väärässä! Muussa tapauksessa seuraava päivä.

Oon siis merkannut ensin ne tiputtelut tiputteluina. Ja sitten kun vuotoa tullut kunnolla niin ensimmäinen vuotopäivä.
Nyt mulla esim oli 2 tiputtelupäivää. 5 vuotopäivää. Ja nyt merkkasin tiputtelua, koska vuoto jo loppui selkeästi. Mutta esim pyyhkiessä tuli vähän vpunaista vielä. Mitenhän tämä oikea oppisesti menisi..

Mä pohdin justiin samaa! Laitoin kans ne pari tiputtelupäivää tiputteluna, kun oli niin vähäistä se vuoto.

Edelleen surullinen olo, mut odottelen vaa, että vuoto loppuis ja alkais ne menkat sitten ja pääsis uuteen yritykseen keskenmenon jälkeen ❤️
Olo on onneks toiveikas 💖

Tiedän tunteen 💓 voi olla että se suru iskee myöhemmin taas uudestaan ja se on ihan normaalia 💓 mullakin aika ajoin aina palaa mieleen se asia, että olisin nyt jo puolivälissä raskautta jos ei olisi mennyt kesken. Mutta eipä niille mitään itse mahda, niin raadollista kuin se onkin.

Täällä ollut hyviä pohdintoja! Mä en tiedä edes mitä haluaisin tehdä isona. Kaikenlaisia haaveita on, mutta miten järkeviä ne on, niin sitä en osaa sanoa. Kaikessa on puolensa. Omalla alalla ei oikein työllisty, niin jotain pitäisi tulevaisuudessa keksiä. Kovasti tykkäsin joko tehdä jotain omaa tai sitten työskennellä lasten ja luonnon parissa 😊 mutta kaikista eniten tykkään nyt olla kotiäitinä 💕 haluaisin tehdä jotain pientä kuitenkin tässä ohessa, niin saisi vähän lisää rahaa. Kuitenkaan se 40h/vko kodin ulkopuolella ei houkuttele ja tässä meidän arjessa se olis mulle aivan liian kuormittavaa, koska mies on yrittäjä ja tekee paljon töitä eli mulla olisi sitten se oma työ, lapset ja koti 🙈

Mulla on kp 11 ja yllätyin että ovis tulee jo nyt! Tai jos laskee ne parin päivän tiputtelut myös, niin olis kp 13 eli sehän menis just oikein. Mulla ei ole varmaan koskaan tullut ovista näin aikaisin! Mutta onpa vaan mojovat jomotukset ja tekee ihan hirveästi mieli.... karkkia! 😂 Ehkä sitä toistakin asiaa vähän 😝 mutta katsotaan katsotaan. Sanoin toisaalla että tähän kiertoon en hommaa mitään tikkuja ja testaan vasta kun menkkojen pitäisi alkaa, niin ei tarvitse arvailla 😁

Kevätvauvahan olisi ihana! Kesällä jo voisi erilailla liikkua (eikä tarvitsisi raskaana ahdistua kuumuudesta) 🙂

Pidän peukkuja teille yrittäville! 🥰

Itsekin huomasin silloin km jälkeen että suru tuli aalloissa. Ja yllätti miten maihin siitä menin. En alun perin ajatellut että olisin surrut sillä tavalla. Mun miehelle se oli vain viiva tikussa. Hän ei osannut yhtään sisäistää ja ymmärrän toisaalta kyllä. Silti muistan että monesti jälkeen päin sanoi että ei sitten uskota niitä viivoja. Ehkä tavallaan hänkin pelkäsi tulevia pettymyksiä?

Muistan kun olin Naikkarin
päivystyksessä silloin (matkalla syntyi pönttöön pieni) Lääkäri oli ulkomaalainen ja hän vaan kylmästi totesi että "Sinulla kuitenkin kaksi tervettä lasta kotona" tjtn. Onneksi en ollut yhtään sen herkempi ja mietin siinä että toivottavasti sanoit vain mulle noin.🙄 Kätilö laski käden mun olkapäälle ja sanoi "Otan osaa" ja silloin ne hanat aukesi kun ymmärsin mitä menetin. 😭 Mutta nyt se on yksi muisto muiden joukossa ja näin jälkeen päin näen että kaikki meni juuri kuten piti. 🤍

Mun miehestä on tullut ihan mahdoton vauvakuumeilija nyt itse. Ja hän saa minutkin mukaan tuohon. 😆❤️

Työkuviot on täällä niin sekaisin kun joudun selvittelemään sitä ja tätä.
Koita tässä lomailla kun puhelua ja sähköpostia toisen perään. 🙈
Positiivista että opinnot veisivätkin vuoden verran. Kun alun perin olin varautunut kaikkeen 2-3v väliltä.

Että vauvakuume elää taustalla vahvasti kyllä! ❤
En ole osannut täältäkään foorumilta häippästä kun koko ajan on mielessä mitä JOS! 😅

Lueskelin teidän juttuja taas, ja paljon on monella mietittävää 😄
Mä kuumeilen ja en kuumeile, ja sitten kuumeilen taas.

Ilmoittauduin työkkäriin kesäkuun lopulla ja heinäkuun alussa tehtiin työllisyyssuunnitelma. Kävin työhaastattelussa ja olin varma, etten saa sitä paikkaa. Katselin sitten työvoimakoulutuksia ja siellä ois ollut kirjanpitoa. Ois ollut hyvä lisä mun merkonomiopintoihin ja mahdollistanut sellaisen kivan siistin toimistotyön.
Ja opiskelu on mukavaa, voisin vaan aina opiskella.
Mutta sain kun sainkin työn!
Eli elokuussa 30h/vk kaupan kassaa. Kokoaikaista työtä en haluaisikaan 🤭
Helpompi sopia vapaista, ei oo niin pitkiä päiviä ja palkalla tulee ihan hyvin toimeen kun on lisät ja toinenkin aikuinen töissä.
Vuorotyö on tosi kuormittavaa kun on pieniä lapsia, mutta on siinä puolensa. Esikoisella ei tule joka päivä niin pitkiä päiviä yksin kotona ja arkivapaat on kivoja pienen koululaisen kanssa.
Positiivisen kautta 😅

Vauva-asiassa mennään missä mennään. Käytetään kumia ja ei käytetä kumia. En mä edes tiedä mitä mieltä kumpikaan on asian kanssa. En ota stressiä (hah niinpä varmaan) alkavista asuntolainan lyhennyksistä ja suunnitellusta ikäerosta.

Mullekaan ei ole niin väliä ikäeron kanssa. Voisi olla ihan hyväkin, jos olisi enemmän ikäeroa, mutta sitten pitäisi olla jossain töissä vuoden ajan, niin saisi taas edes jotenkin kohtuullista tukea..

Minä toivoisin nyt pikkuisen pidempää ikäeroa kuin nyt nuoremmilla veljeksillä. Tämä 1½v ikäero menee tosiaan masokismin puolelle. Muistan kun veivasin nuorimmaista vaunuissa unille ja tassuttelin samalla taaperoveljeä aamuyön pikkutunneilla... että mies ja muu talous saisi nukkua, edessä kun oli työviikko silloin. Nyt ei ihan samaa miinaa haluaisi polkaista, olisi mukavaa että muu talo nukkuisi hyvin jos vielä vauvan kanssa saa valvoa.

Vaikka tulisin raskaaksi nyt saman tien, niin ikäero nuorimpien välille olisi 2v 1-2kk, mikä on jo selvästi inhimillisempi. Lapset kasvavat nopsan. Alle 3v ikäero on kuitenkin tavoitteena, sillä olin ihan ok palkoilla ennen kuin jäin äitiysvapaalle, ja siitä lähtien olenkin sitten saanut samansuuruista tukea kun edelliselläkin kerralla, kun ikäerot nuorempien välillä on < 3v.

Eikös tähän nyt tullut muutos, että täysin samoille rahoille ei pääse vaikka alle 3v olisi? 🤔

Eikös tähän nyt tullut muutos, että täysin samoille rahoille ei pääse vaikka alle 3v olisi? 🤔
En ole kuullut et olis tulossa muutosta, mutta looginen karsintahan se kyllä olisi. Ihan linjassa.

Mä olen ymmärtänyt että sen saman tuen saa silti, jos ikäeroa on alle 3v. Ehkä Google kertoisi, en jaksa nyt vaan etsiä :D

"Kun edellisen vanhempainpäivärahan perusteena ollutta vuosituloa käytetään uuden vanhempainpäivärahan perusteena, vuositulo tarkistetaan palkkakertoimella. Vaikka siis vuositulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa muuttua hieman"

Tämmönen löyty Kelan sivuilta tuon -22 tullutta uudistusta koskien. Mitähän tuokin tarkoittaa. Mikähän lienee se palkkakerroin, ja onkohan se vanhemmille hyvä vai huono juttu 🤔😄

"Kun edellisen vanhempainpäivärahan perusteena ollutta vuosituloa käytetään uuden vanhempainpäivärahan perusteena, vuositulo tarkistetaan palkkakertoimella. Vaikka siis vuositulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa muuttua hieman"

Tämmönen löyty Kelan sivuilta tuon -22 tullutta uudistusta koskien. Mitähän tuokin tarkoittaa. Mikähän lienee se palkkakerroin, ja onkohan se vanhemmille hyvä vai huono juttu 🤔😄
Palkka on kulkekin vuodelle vahvistettu kerroin jonka tarkoituksena on huomioida elinkustannusten nousu esim etuuksia laskettaessa.
Mikäli esim vuoden 2021 lukua verrataan vaikkapa 2023 lukuun niin vuoden 2023 on suurempi. Niinpä etuuksia laskettaessa huomioidaan palkka tuolla kertointen erotuksella korotettuna.
Käytännössä se on hyvä juttu vanhempsinrahaa laskettaessa kun kaikki elinkustannukset ovat nousseet.

Palkka on kulkekin vuodelle vahvistettu kerroin jonka tarkoituksena on huomioida elinkustannusten nousu esim etuuksia laskettaessa.
Mikäli esim vuoden 2021 lukua verrataan vaikkapa 2023 lukuun niin vuoden 2023 on suurempi. Niinpä etuuksia laskettaessa huomioidaan palkka tuolla kertointen erotuksella korotettuna.
Käytännössä se on hyvä juttu vanhempsinrahaa laskettaessa kun kaikki elinkustannukset ovat nousseet.
Kiitos! 👏 😄

Vaan olen kyllä kanssasi aivan samaa mieltä noista Kela:n sivuista! Niitä ei ole ilmeisesti tarkoitettu perusihmisen ymmärrettäviksi ja siten esim. omia päätöksiä on hankala saada tarkastetuiksi.
(enkä siis nosta tässä itseäni jalustalle, sillä työni myötä olen joutunut noita eri vertailukuja/termejä/ kertoimia opettelemaan)

Vauhdikas kesäloma takana ja miehellä liikaa töitä, mutta ollaan me ehditty miehen kans sentään kahdenkeskistä aikaa viettää öisin 🤣 meni taas vähän kaikki omat suunnitelmat uusiksi tai siis tätä minä olen kuitenkin eniten toivonut ♥️ ehdin jo vähän luopua toivosta. Katsotaan miten käy tämän kanssa 🌈

Liitteet

• IMG_20230720_072302.jpg
    IMG_20230720_072302.jpg
    2.7 MB · Katsottu: 117
Vauhdikas kesäloma takana ja miehellä liikaa töitä, mutta ollaan me ehditty miehen kans sentään kahdenkeskistä aikaa viettää öisin 🤣 meni taas vähän kaikki omat suunnitelmat uusiksi tai siis tätä minä olen kuitenkin eniten toivonut ♥️ ehdin jo vähän luopua toivosta. Katsotaan miten käy tämän kanssa 🌈
Mutta eihän tää mitenkään estä opintojenkaan aloittamista 😊 Tekee sen minkä ehtii ennen lapsen tuloa, ja tauottaa sitten.

Takaisin